Úterý 11. listopadu 1980

Po dopracování a konkretizaci cílových programů v oblasti racionalizace spotřeby paliv a energií se chceme v celém kontrolním systému znovu vrátit k hospodárnému využívání všech druhů energie.

V oblasti investiční výstavby jsme se zaměřili především na rozvoj jaderné energetiky a dále na realizaci staveb významných pro zvýšení exportu a omezování dovozu; v tomto směru v současné době prověřujeme komplex staveb zabezpečujících rozšíření a modernizaci výroby nákladních automobilů Tatra.

Pokud jde o výstavbu jaderných elektráren, podrobili jsme kontrole výrobu hlavních technologických zařízení, a to nejen pro naši vlastní potřebu, ale i pro další socialistické země. Souběžně s tím jsme prověřili postup výstavby jaderné elektrárny V 2 v Jaslovských Bohunicích. Šlo nám o to, aby příslušné strojírenské podniky, a pokud jde o samotnou elektrárnu, investor a všichni další účastníci výstavby, zejména stavební dodavatelé, aktivněji přistupovali k řešení problému, překlenuli velké množství vzájemných rozporů a zabezpečovali výstavbu ve vládou stanovených termínech.

Z hlediska potřeb zahraničního i vnitřního obchodu jsme vyvíjeli úsilí k zabezpečení vývozních a tržních fondů, a to nejen v plánovaných objemech, ale i jejich kvalitě. Konkrétně se jednalo o vývozy investičních celků, traktorů a textilních strojů, dále o výrobu nákladních a osobních automobilů a dalších strojírenských i nestrojírenských výrobků spotřebního charakteru. Například u vývozu investičních celků jsme si mimo jiné položili za cíl odstranit bariéru, kterou po léta představovala problematika tzv. hlavního dodavatele. Bylo nutno řešit rozpor vyplývající z toho, že jednotliví výrobci byli zainteresováni na přímém vývozu a nikoliv na subdodávkách pro hlavního dodavatele. Přes zásadní opatření vlády nepříznivý stav v praxi různých podniků však dosud trvá a jeho odstranění bude znamenat prosadit konkrétní změny v přístupech řady orgánů. A to je v současné době předmětem naší soustředěné pozornosti.

Se závažnými problémy jsme se setkali i u ostatních výrob, o kterých jsem se zmínil. Na základě kontrol bylo nutno přijmout opatření k úspěšnému průběhu inovací, k podstatnému zvýšení kvality i pohotovějšímu servisu.

Jak jsme opakovaně zjišťovali, dnes již na desítkách výrobních podniků, významný přínos pro národní hospodářství by představovalo jen prosté dodržování technologické kázně, pořádku a uplatňování odpovědnosti.

Význam, který má kvalita výroby z hlediska efektivnosti národního hospodářství, i politické aspekty této problematiky, nás vedly k tomu, že jsme kvalitě z těchto hledisek věnovali permanentní pozornost.

Zkušenosti potvrdily, že soustředěným úsilím řídících orgánů a důsledným postupem kontroly je možné dosáhnout pozitivních výsledků. Mohu dnes například říci, že po naší opětovné kontrole se výrazně zlepšila kvalita automatických praček, ledniček, osobních automobilů, nábytku, zásadně byl řešen problém akumulačních kamen ELKA známý z televizního seriálu, a další věci.

V poslední době přecházíme od kontroly kvality spotřebního zboží ke kontrole kvality výrobních prostředků. Prověřili jsme například v posledním období kvalitu nákladních automobilů LIAZ a zamýšlíme prověřit kvalitu a technickou úroveň obráběcích a tvářecích strojů. Na široké základně jsme založili práce k prosazování větší efektivnosti národního hospodářství využíváním rezerv. Kromě růstu cen surovin je hlavním důvodem tohoto našeho postupu i relativně snadná mobilizovatelnost těchto rezerv, často bez vynaložení větších nákladů.

V současné době například zkoumáme možnosti výraznější racionalizace spotřeby kovů. Jde o to, že snižování spotřeby kovových materiálů není u nás zatím řešeno komplexně, od konstrukce až po objektivizování norem spotřeby a nedostatky v tomto směru ústí do vysoké materiálové náročnosti produkce.

Nízká pozornost je věnována i kvalitě výchozích kovových materiálů a hutních výrobků a zanedbatelné není ani hospodaření s kovovým odpadem.

Stranou pozornosti vedoucích pracovníků celé řídící sféry jsou po dlouhou dobu režijní náklady, třebaže se podílejí na celkových nákladech zhruba jednou třetinou a jejich dosavadní snižování nenaplňuje záměry 6. pětiletky.

Vývoj v této oblasti je převážně záležitostí podniků a závodů, bez větší ingerence středních a odvětvových článků řízení. Tyto skutečnosti a časté nehospodárnosti, jak o nich v oblasti pracovních sil hovořil i s. ministr Štanceľ, nás nutí, abychom pronikli do této problematiky, která dosud nebyla předmětem hlubší kontroly. Klademe si zde za cíl nejen zdokonalit řízení v této oblasti, ale dosáhnout i podstatných konkrétních úspor, a to nejen finančních, ale i úspor pracovních sil a dalších hodnot.

Obdobnou, byt specifickou problematiku představují tzv. přímé obchodní náklady v zahraničním obchodě. Rovněž jejich vývoj je neuspokojivý a byl podnětem k našemu zásahu. Podobně jako u režijních nákladů, chceme dosáhnout konkrétními, případně systémovými opatřeními trvalé úspory, zejména devizových prostředků.

Velké rezervy jsme zjistili u nákladní autodopravy. Vy sami z vlastních zkušeností znáte, jak často jezdí nevytížené nákladní automobily, jak se zde doslova mrhá společenskými prostředky, hlavně naftou. Skutečnost, že náklady na závodovou silniční dopravu činí zhruba 2,5 % z celkových nákladů, zřejmě způsobuje, že řízení dopravy je v závodech a podnicích na okraji zájmu, jestli je možné někde o řízení vůbec hovořit. Uvážíme-li však, že toto nízké procento reprezentuje ročně 24 mld Kčs, stojí tato problematika jistě ve zcela jiném světle.

Klesající časové využití i vytěžování vozidel, které jsme prokázali, vedlo vládu k závěru snížit vozový park v plánované závodové dopravě o 4,5 tisíce nákladních a jiných speciálních vozidel a přibližně o stojný počet bude možné snížit vozový park tzv. neplánované dopravy. Uvedené snížení se pochopitelně musí promítnout do bilancí nákladních vozů i do snížení počtu pracovníků.

Ve svém posledním vystoupení na schůzi Sněmovny národů jsem hovořil o prověrkách využívání půdy, koncentrace a specializace zemědělské výroby a o výrobě a zásobování ovocem a zeleninou. K závěrům těchto prověrek se v současné době vracíme.

V uplynulém období jsme věnovali pozornost využívání zdrojů bílkovin, příčinám neodůvodněných rozdílů ve výsledcích hospodaření zemědělských podniků ve srovnatelných podmínkách a právě nyní zkoumáme příčiny stagnace výroby objemné píce.

Ve všech těchto případech zjišťujeme možnost mnohem efektivnějšího postupu. Pokud jde o krmné bílkoviny, došli jsme k poznání, že využitím domácích zdrojů, které máme, můžeme získat dalších 135 tisíc tun bílkovin, což představuje úsporu více než půl miliardy devizových korun.

Účinná opatření chceme vyvolat i ve výrobě objemné píce. Značný přínos pro zemědělskou výrobu by představovalo i vyrovnání neodůvodněných rozdílů ve výsledcích zemědělských podniků. Z našich kontrol vyplynulo, že odstranění příčin těchto rozdílů, které jsou v drtivé většině způsobeny nedostatky subjektivního rázu, představuje rezervu v zemědělské produkci zhruba 9 %.

Při prosazování hospodárnosti byl velmi významný podnět k racionálnímu využívání prostředků na propagaci. Ačkoliv náklady na ni v poslední době činily průměrně ročně skoro 2 mld Kčs, využívání těchto prostředků nebylo v organizacích cílevědomě řízeno, docházelo k nehospodárnostem. účinnost propagace nebyla vyhodnocována a z těch to prostředků byly dokonce nepřímo financovány i jiné organizace. A to už nechci mluvit a nemluvím o případech jejich zneužívání, ze kterých jsme vyvodili důrazné závěry.

Proto vláda přijala zásady, které postup v této oblasti přesně regulují. Jejich účinnost se projevila už v tom, že proti loňskému roku, kdy bylo v prvním pololetí čerpáno 700 mil. Kčs na propagaci, je to za první pololetí letošního roku pouze 280 mil. Kčs, tedy úspora více než 400 mil. Kčs.

K upevnění státní disciplíny důsledně využíváme i stížností a podnětu občanů. Z hodnocení prováděných v podnicích a středních článcích a v resortech vyplývá, že dochází k postupnému zlepšování práce se stížnostmi. Zejména se to projevilo v důslednějším uplatňování osobní odpovědnosti a vyvozování závěrů.

Naše poznatky však ukazují, že s dosahovanou úrovní nemůžeme být zdaleka spokojeni. Jde o dva základní nedostatky: za prvé, že přes pozitivní posun ve vyřizování jednotlivých stížností, kde už se nesetkáváme s velkými problémy, se neřeší vždy důsledně příčiny, které vyvolávají a proto také nedochází k jejich poklesu, protože příčiny zde zůstávají a reprodukují tyto stížnosti.

Druhým problémem je skutečnost, že nejsou vždy vyřizovány stížnosti v místě vzniku a proto se občané obracejí na vyšší a ve značné míře i na ústřední orgány. To jistě řešení problémů nejen oddaluje, vyžaduje si vyšších nákladů, ale vážným důsledkem je to, že organizace, které měly stížnosti původně vyřídit, ztrácejí na politické důvěře.

V náročnosti na prohlubování práce na tomto úseku proto nelze jakkoliv polevit. Jsme pevně rozhodnuti takovýto přístup k dopisům pracujících nekompromisně prosazovat do činnosti všech orgánů.

Výsledky našich kontrol si v naprosté většině vyžadovaly rozhodnutí vlády. Přitom problémy, které byly v kompetenci podniků, středních článků a ministerstev, jsme operativně řešili přímo s těmito orgány. Ze složitosti kontrolovaných úkolů vyplývá, že dosažení nápravy ve většině případů není jen jednorázovou záležitostí. To ovšem neznamená, že bychom mohli ponechávat realizaci přijatých opatření volný průběh. Naopak, musíme důsledně a náročně působit za aktivní účasti řídících orgánů k jejich důslednému uvádění do života.

Budoucí období, soudružky a soudruzi, před nás staví neméně náročné úkoly již proto, že jde o první rok 7. pětiletky a od samého začátku bude nutné důsledně vytvářet předpoklady pro jejich úspěšné zabezpečování.

V návaznosti na naši dosavadní činnost a vycházeje z hlavních úkolů současného období, jak vyplynuly z posledního zasedání ústředního výboru strany, mám za to, že pozornost kontroly bude vyžadovat například zabezpečování významných úkolů státního plánu na rok 1981, a to v zahraničním obchodě, ve vnitřním obchodě i zlepšování služeb, zajišťování úkolů v oblasti paliv a energie včetně výstavby jaderných elektráren (konkrétně Dukovany), otázky efektivnosti investic, racionální hospodaření s masem a další problémy, jejichž výčet tu nechci provádět.

Soudružky a soudruzi, generální tajemník naší strany a prezident republiky soudruh Gustáv Husák na 18. zasedání ústředního výboru KSČ zdůraznil nutnost upevňování stranické a státní disciplíny a důsledné kontroly plnění úkolů. V těchto směrech musíme v nadcházejícím období rozvíjet činnost všech článků kontrolního systému a zásadně posílit naši organizátorskou úlohu při prosazování účinnosti kontroly na všech úsecích a na všech stupních. Tento postup je nutný tím spíše, že v práci řady kontrolních orgánů přetrvávají různé nedostatky jak v obsahu a kvalitě práce, tak také v tom, že věci nejsou vždy dováděny do konce. Největší slabiny má stále kontrola vykonávaná po linii řízení.

Ke všem těmto problémům jsme v souladu se Souborem opatření ke zdokonalení řízení národního hospodářství přihlíželi při rozpracování odpovídajících návrhů v oblasti zvýšení účinnosti kontroly. Kromě zvýšení úlohy výborů lidové kontroly, jejich integrující úlohy, sledujeme v souboru opatření zkvalitnění kontroly v činnost i řídících orgánů a vedoucích pracovníků, posílení objektivity a účinnosti práce všech kontrolních orgánů a také státních inspekcí.

Připravili jsme rovněž opatření k posílení nezávislosti, objektivity a účinnosti práce technické kontroly. Materiál je připraven k projednání ve vládním výboru a potom, po projednání ve vládě, by měl být realizován.

Soudružky a soudruzi, doporučení Sněmovny národů nepovažujeme svou dosavadní činností za vyčerpaná. Veškerá naše práce i připravovaná opatření ke zdokonalení kontroly směřují k tomu, aby se kontrola v podmínkách zdokonalené soustavy stala účinným nástrojem státního řízení při zabezpečování úkolů dalšího hospodářského a sociálního rozvoje.

Chtěl bych všem poslancům poděkovat za aktivní pomoc a podporu v této naší, ne jednoduché a ne lehké práci, a věřím, že s touto podporou budeme moci počítat i do budoucna. Děkuji za pozornost.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi ministrovi Ondřichovi za jeho vystúpenie. Pýtam sa poslankyne súdružky Andrejovej, či je spokojná s odpoveďou? (Poslankyně T. Andrejová: Áno.) Ďakujem.

Budeme pokračovať v rozprave. Teraz vystúpi súdružka Zabová a pripraví sa poslanec Kopřiva.

Poslankyně G. Zabová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, otázky intenzívneho a efektívneho využívania pracovnej sily, vedomostí, schopností, skúseností a školskej kvalifikácie pracujúcich, boli okrem iného predmetom prieskumu poslancov Kultúrneho výboru Snemovne národov. Dovoľte mi, aby som poukázala na niektoré naše poznatky.

Zriaďovanie stredných odborných učilíšť patrí k najzložitejším a ekonomicky najnáročnejším úlohám novej výchovno-vzdelávacej sústavy a nesie so sebou aj mnohé problémy. Tie sa týkajú tak stránky obsahovej, ako aj organizačnej, kádrovej a materiálnej. Prenikavo sa zvýšil podiel teoretického vyučovania v učebných plánoch a z toho vyplýva priama požiadavka na nové učebne, vybavené modernou didaktickou technikou, lebo terajšie sú prevažne veľmi zastaralé. Z hľadiska súčasnej situácie v investičnej výstavbe je však táto požiadavka nereálna. Preto si podniky pomáhajú zriaďovaním provizórnych učební a zvyšovaním smennosti vyučovania. Situácia by sa zlepšila, keby väčšia časť objektov, ktoré pôvodne slúžili výchove učňovského dorastu a dnes sú využívané k iným účelom, boli vrátené.

Predĺžením prípravného obdobia učňov v dielňach učilíšť alebo učebných závodoch narastá aj potreba pracovných miest praktického vyučovania. Tomu bráni dobre známa nadväznosť plánu pracovných síl. Riešenie individuálnej formy výuky a koncentrácie učebných odborov si vyžaduje výrazné rozšírenie ubytovacích kapacít. To predstavuje ďalšie oprávnené nároky na investície.

Tieto skutočnosti, vyplývajúce z nového poňatia výchovy učňov, sa dostávajú do rozporu s praktickými a reálnymi možnosťami podnikov a v niektorých prípadoch dochádza až k neriešiteľným situáciám.

Pri zriaďovaní stredných odborných učilišť v dôsledku nedostatku pracovných síl sa tiež vyskytujú názory podnikov, že budú zabezpečovať výuku a výchovu len pre svojich učňov a nebudú uvoľňovať majstrov odbornej výchovy a kapacity pre učňov iných organizácií. To však vážne ohrozuje výchovu učňov pre drobné organizácie, ktoré nemôžu mať svoje vlastné učiliská. Naopak, situácia si vyžaduje, aby tam, kde je to možné a účelné, boli zriadené stredné odborné učilištia a nielen rezortné pre jednu profesiu. Uvedený problém sa týka najmä odvetvia obchodu, miestneho hospodárstva a služieb.

Prestavba učňovského školstva vytvorila ešte ďalšie závažné problémy, ktoré nie sú domyslené, na ktoré zatiaľ vedenie učilíšť a podnikov, ale ani príslušné centrálne orgány nevedia dať odpoveď. Ide napríklad o problém detí z ôsmych a deviatych ročníkov základnej školy vo veku 14 a 15 rokov, ktoré so slabším prospechom budú zaradené do dvojročných učebných odborov. Učebný odbor ukončia vo veku 16-17 rokov, ale do dielenskej prevádzky alebo na stavbu do 18. roku nemôžu byť zadelené. Neviem, či sa niekto zamyslel nad tým, čo budú organizácie s týmito mladými ľuďmi jeden až dva roky robiť? Upozorňujeme na tieto poznatky preto, lebo potrebujú naliehavé riešenie tak vo vzájomnej medzirezortnej spolupráce, ako aj v spolupráci s národnými výbormi a za podpory spoločenských organizácií, predovšetkým Revolučného odborového hnutia.

Obsahová a organizačná prestavba prípravy mládeže pre robotnícke povolania zvyšuje nároky predovšetkým na politické, pedagogické, morálne a odborné kvality všetkých výchovných pracovníkov. Ich úroveň a spoločensko-sociálne postavenie však u všetkých kategórií nezodpovedá súčasným požiadavkám a potrebám.

Ide o učiteľov teoretických predmetov, o majstrov odbornej výchovy, ktorí vedú praktické vyučovanie v dielňach a o vychovávateľov, ktorí sa venujú učňovskej mládeži v ich mimoškolskom a mimopracovnom čase v internátoch a pod.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP