Pondělí 13. června 1983

Sekretariát ÚRO a Státní plánovací komise přijaly a zveřejnily počátkem června společné stanovisko a orientaci ke zkvalitnění vstřícného plánování pro rok 1984 a v návaznosti na to i na přípravu kolektivních smluv pro příští rok. Ústřední rada odborů trvá na tom, aby ministerstva a vedení VHJ projevily plnou odpovědnost za to, že se podnikům nepromítnou jimi navrhované úkoly do plánu následujícího roku, že se jejich přínosy nepřesunou na jiné zaostávající závody a organizace a že budou zaručeny mzdové výhody pro pracovní kolektivy, které převzaly vstřícný plán.

Soudružky a soudruzi poslanci, zpráva vlády se zabývá i různými směry upevňování životní úrovně. Odbory prosazují odměňování podle zásluh, výraznější diferenciaci ve výdělcích a důsledné zajištění předstihu růstu produktivity práce před růstem mezd. V tom spočívá skutečná obhajoba zájmů pracujících z hlediska reálné kupní síly. Pracující v poslední době kladně hodnotí určité zlepšování vnitřního trhu zejména potravinami. Odbory dbají o vyvážené naplňování ekonomické i sociální funkce, rozvíjejí úsilí o prohlubování podnikové sociální politiky v rámci svazů a resortů i všeodborových orgánů a krajských a okresních národních výborů. Za loňský rok bylo vynaloženo téměř 7 mld Kčs z fondu kulturních a sociálních potřeb na péči o pracující.

Pracovní úrazovost se snížila proti roku 1981 o 3,5 %, rozšířilo se a zvýhodnilo závodní stravování. Z prostředků ROH byla budována řada dalších lůžkových kapacit pro pionýrské tábory, školy v přírodě a nová zařízení pro zotavování pracujících.

Nicméně přes dílčí zlepšení vyjadřuji názor vedení odborů, že se nelze smiřovat s pomalým postupem v odstraňování nedostatků zásobování ochrannými pracovními prostředky a s jejich nízkou kvalitou, se vzestupem počtu rizikových pracovišť, a to dokonce i tam, kde byla zavedena nová technologie a technika, s nárůstem nemocí z povolání a s liknavým přístupem při obsazování lékařských míst na dolech, hutích a závodech zejména v Severočeském a v Severomoravském kraji.

Mnohé je možno, ale také nutno řešit podle dohod státních a odborových orgánů a při tvorbě personálních a sociálních plánů na poslední léta 7 pětiletky. ROH se plně angažuje za uskutečňování sociálně ekonomického programu KSČ. Nastoupený strategický kurs se setkává nejen s podporou pracujících, ale dává jim příležitost prokázat schopnosti, podle nichž se měří způsobilost obstát v těžších podmínkách, překonávat bariéry a vkládat iniciativu jako faktor zkvalitňování dynamiky ekonomického růstu.

Zpráva vlády ukazuje i směry, kam lze napřít kolektivní sílu s cílem splnit úkoly klíčového roku 7. pětiletky. Proto doporučuji zprávu vlády ČSSR o státním závěrečném účtu schválit.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Maříkovi. Po přestávce vystoupí jako první poslanec Kubeš. V jednání budeme pokračovat v 15. 55 hodin.

(Jednání přerušeno v 15. 34 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15. 55 hodin.)

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v rozpravě ke státnímu závěrečnému účtu. Slovo má poslanec Kubeš, připraví se poslankyně Vacíková.

Poslanec SL F. Kubeš: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, v březnu letošního roku při projednávání zprávy vlády ČSSR o plnění jejího programového prohlášení jsme se podrobně seznámili s výsledky vývoje našeho hospodářství v roce 1962 zhodnocením příčin i důsledků jednotlivých jevů a tendencí. Náročné a v mnoha směrech mimořádné podmínky, za kterých se uskutečňovalo v roce 1982 plnění úkolů státního plánu, se promítly i do finančních výsledků - tedy do závěrečného účtu, který nyní projednáváme.

K nedostatkům, které zhoršovaly celkově dobré dosažené výsledky, patří zejména pomalé prosazování vědeckotechnického pokroku do praxe. V této souvislosti chci hovořit o jednom úseku, který se týká celého národního hospodářství a kde využití současných poznatků vědy a techniky by přinášelo ročně značné finanční i materiálové úspory.

Podle rozborů zpracovaných odborníky vznikají v našem národním hospodářství škody v důsledku koroze kovů ve výši 15 mld Kčs ročně. To je přece velká hodnota, zvlášť když si představíme, jaké nové kapacity anebo už výrobky bychom za to mohli každoročně získat. Kromě finančních nákladů jde také o vyšší spotřebu kovů. Zhruba 670 tis. tun kovu ročně se spotřebuje ve výrobě na náhradu předčasně korodovaných součástí, konstrukcí a zařízení a zhruba 330 tis. tun představují nevratné ztráty kovu. Celkem tedy nás stojí koroze ročně 1 milión tun kovů.

Nad těmito skutečnostmi jsme se ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod pozastavili v souvislosti s kontrolou státního cílového programu 03. Se skupinou poslanců jsme proto navštívili Státní výzkumný ústav ochrany materiálu G. V. Akimova v Praze 9 - Běchovicích a seznámili se s možnostmi, jak co nejdříve snížit tyto ztráty a také s opatřeními, která jsou k tomu potřebná. Tento výzkumný ústav je specializovaným pracovištěm pro výzkum koroze a protikorozních ochran. Byl založen v roce 1950, takže má už více než 30 letou praxi. V současné době má 376 pracovníků, z toho zhruba 40 % jsou tvůrčí pracovníci vědy, výzkumu a vývoje. Řada z nich jsou zkušení odborníci s významnými vynálezy a objevy. Ústav má za úkol řešit problémy protikorozní ochrany komplexně se zřetelem na potřeby národního hospodářství a na hlavní programy jeho rozvoje. Cílem jeho činnosti je prodloužit spolehlivost a životnost výrobků, výrobního zařízení a různých staveb. Ústav spolupracuje s průmyslovými organizacemi formou expertíz nových projektů, návrhy technologií ochrany materiálu i zajišťováním závad a příčin havárií zařízení.

V současné době ústav spolupracuje celkem s 23 pracovišti socialistických zemí a se třemi západoevropskými institucemi.

Jaké jsou tedy v ČSSR výsledky práce v boji proti korozi a škodám působeným korozí? V ČSSR se ročně vynakládá na výrobu protikorozní ochrany 10 mld Kčs. V této částce jsou zahrnuty více náklady na použití konstrukčních korozi vzdorných ocelí, konstrukčních neželezných kovů, zhotovení organických a anorganických povlaků, nákladů na metalizaci a na zhotovení ostatních způsobů protikorozních ochran. Tyto náklady jsou stálou součástí výrobních nákladů a jsou závislé na objemu a skladbě výroby.

V uplynulých letech byla v ČSSR realizována řada nových technologií protikorozních ochran, u nichž byly využity nové poznatky vědy a výzkumu. Např. uplatnění metalizace jako dlouhodobé ochrany ocelových konstrukcí bylo úspěšně využito na významných stavbách jako je budova Federálního shromáždění, most přes Vltavu u Žďákova, dálniční most ve Velkém Meziříčí, část konstrukce na vodním díle Dalešice a kaskády na Váhu.

Metalizace důlních vozíků přinesla úsporu 60 mil. Kčs. Nové nízkolegované oceli Atmofix, které bez povrchové úpravy odolávají v přírodních podmínkách korozi, byly s úspěchem využity na výrobu velkého množství stožárů pro rozvod elektřiny. V kombinátu ve Vřesové byla vhodnými ochranami zvýšena životnost u vypíracích kolon na trojnásobek.

Zavedením nové technologie protikorozní ochrany spodní části karoserie autobusů řady 730 v n. p. KAROSA je zabezpečována požadovaná životnost bez nároků na opravy a přináší uživatelům úsporu 70 mil. Kčs ročně.

Zavedení nové protikorozní ochrany spodku karoserie u osobních vozů ŠKODA 105 a 120 bylo sice investičně dosti nákladné - stálo 227 miliónů Kčs - ale spotřeba karoserií jako náhradních dílů klesla na 1/4; to je velmi dobré a ovlivnilo to i exportní schopnost.

Máme však i řadu ověřených pokrokových technologií, které nejsou uvedeny do praxe a používány. Například je vyřešena úprava vnitřních ploch ocelových trubek práškovými plasty jako náhrada za trubky žárově pozinkované, anebo za trubky z legovaných ocelí a barevných kovů. Tato metoda je chráněna čs. patentem, u nás není dosud zavedena, ale byla prodána jako licence do Francie, kde už je úspěšně využívána.

Jenom při použití těchto trubek v pražské aglomeraci by úspory představovaly 57 mil. Kčs a 930 tis. pracovních hodin.

Dosahované výsledky a řada úspěšně vyřešených problémů, technologií a nových materiálů ukazuje, že prostředky na boj proti korozi jsou vynakládány vcelku účelně. Přesto však roční ztráty 15 mld Kčs jsou příliš velké. Je možno považovat za prokázané, že nejméně o 20 - 30 %, tj. o 3 - 5 mld Kčs ročně je možno Ještě tyto ztráty snížit, jestliže využijeme a rozšíříme u nás známé a vyzkoušené pokrokové metody ochrany materiálu proti korozi a známé prostředky protikorozních ochran. Bude to vyžadovat určitá opatření i náklady. Především bude nutno s využitím stávajících orgánů a institucí vytvořit ucelený systém k přenášení poznatků a zkušeností k celostátní ochraně materiálu. Tímto způsobem zabezpečit koordinaci činnosti a vazby mezi resorty, výměnu a rozšiřování ověřených technologií, efektivní zabezpečování odpovídajícího zařízení, opatření k optimální volbě protikorozní ochrany při projektování a konstrukci technologických zařízení k zajištění efektivnosti z hlediska celé doby životnosti. K tomu nesporně patří i zvyšování kvalifikační úrovně pracovníků pro řízení jakosti protikorozních ochran, zejména zajištěním příslušného rozsahu výuky na odborných a vysokých školách technického směru a zřizování pomaturitních a postgraduálních kursů.

Uvedené požadavky nejsou ve svém základě nové. Už v roce 1953 vláda svým usnesením z 9. 6. o zintenzívnění boje proti korozi a opotřebení a o zlepšení technologie povrchových úprav materiálů schválila určitý soubor opatření. Tento dokument je pochopitelně zastaralý, neodpovídá současnému stavu ani z hlediska úrovně poznatků, ani z hlediska řízení národního hospodářství.

Dávám ke zvážení - obdobným způsobem pro současné podmínky a poznatky řešit uvedenou oblast komplexně z celostátního hlediska. Touto cestou je možno vytvořit předpoklady pro roční úspory 3 - 5 mld Kčs a současně úspěšným řešením protikorozní ochrany zvýšit výrazně i jakost, spolehlivost a technickou úroveň výrobků tak, jak nám to ukládají základní stranické dokumenty o rozvoji národního hospodářství. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kubešovi. Hovoří poslankyně Vacíková. Připraví se poslanec Felix.

Poslankyně SL V. Vacíková: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, v rámci výsledků v minulém roce dosažených je třeba zvláště povšimnout si vývoje v oblasti zásob.

Ve výborech pro plán a rozpočet jsme při jeho posuzování dospěli k závěru, že některé jeho negativní tendence, kritizované námi v minulosti, se poněkud zmírnily, že tvorba zásob a způsob, jakým jsou rozloženy do hlavních oblastí naší ekonomiky, je celkově příznivější a úroveň jejich využívání v průmyslu a stavebnictví lepší.

Nicméně, i když se dlouhodobý nepříznivý vývoj zásob našich průmyslových a stavebních podniků v průběhu roku poněkud zmírnil, nebylo plně dosaženo všech plánovaných záměrů. Např. ve zrychlení obrátky zásob nebo v souvislosti s tím, že ke konci minulého roku zůstalo ve skladech výrobních podniků za téměř 1 mld Kčs zásob se ztíženým odbytem. Také rozsáhlejší doplnění zásob ve vnitřním obchodě nepřineslo ještě výraznější změny v žádoucí struktuře těchto zásob.

Při vstupu do roku 1982 bylo požadováno, aby naše hospodářské organizace promítly do příslušných částí svého plánu a v průběhu roku využily nadplánované zásoby z roku 1981. Jak známo, potřeba mobilizovat všechny ekonomické rezervy v této oblasti si vynutila přijmout v květnu minulého roku také některá nová opatření jak operativního, tak systémového charakteru, a provést řádné třídění všech nevyužitých zásob.

Ukazuje se, že zvýšené úsilí o lepší tvorbu a využívání zásob přispělo k některým pozitivním tendencím v jejich vývoji. Zvláště pak v tvorbě žádoucích zásob v agrokomplexu a vnitřním obchodě a v lepším využití zásob hotových výrobků, zboží a tzv. nedokončené výroby.

Ale na druhé straně mělo vytřídění nevyužitých zásob, s cílem zařadit je znovu a na správném místě do reprodukčního procesu, menší než původně předpokládanou účinnost.

Podle údajů, s nimiž jsme se blíže seznámili, převažoval ve vytříděných zásobách podíl zásob určených k vlastní spotřebě organizací, tedy jejich nadplánovaných zásob, a naopak objem zásob určených k využití jinými organizacemi zůstal příliš nízký, a tím také z hlediska sledovaných záměrů neuspokojivý.

Dosažení pozitivních tendencí ve vývoji a užití zásob měla podpořit též ustanovení vyhlášky Státní plánovací komise č. 49/1981 o hospodaření s nevyužitými zásobami. Ukládají podnikům nevyužité zásoby aspoň jedenkrát ročně vytřiďovat a položky nad 5 tis. Kčs nabídnout výrobním podnikům, či zprostředkujícím organizacím podle jejich oborového začlenění a působení. Zdá se však, že činnost těchto organizací zůstala slabším článkem úsilí vyvíjeného k mobilizaci ekonomických rezerv, nalézajících se v těchto zásobách. Nabízející podniky poukazují zejména na to, že se obtížně dozvídaly o osudu svých nabídkových listů, či postrádaly kvalifikované vyjádření o tom, zda lze počítat s využitím nabídnutých zásob u jejich odběratele, nebo při prodeji obyvatelům, popř. v rámci nějaké mezinárodní výměny, aby včas věděly, že v opačném případě budou nuceny přistoupit k jejich fyzické likvidaci. Navíc nemohou tyto organizace po vystavení nabídkových listů volně disponovat s takto nabízenými zásobami a mají s tím spojenou nemalou administrativu a jiné problémy. Přitom ustanovení zmíněné vyhlášky jsou dobrá, a tak situace by spíše vyžadovala, aby organizace, které přejímají závazek ke zprostředkování způsobu využití vytříděných zásob, lépe splňovaly tuto úlohu a spojená s ní opatření. Vždyť je také očekáváno, že do letošního roku přešlo na více než 3 mld Kčs nevyužitých, vytříděných zásob.

Stejné pozornosti vyžaduje podle našeho názoru též větší podpora úsilí o zajištění a dosažení plánovaného vývoje zásob a jejich žádoucí skladby, a to hlavně komplexnějším a účinnějším uplatňováním nástrojů řízení, které jsou pro oblast zásob zahrnuty do Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení.

Ve výborech pro plán a rozpočet jsme toho názoru, že jejich účinnost se v oblasti zásob v minulém roce ještě plné neprojevovala. Poukazujeme hlavně na to, že normy některých zásob obsahují příliš dlouhé dodávkové cykly a že nejsou využívány pro usměrňování nákupů a stavů zásob tak, jak by to bylo ekonomicky žádoucí. Poukazujeme také na to, že hospodářské organizace vyvíjejí nyní nemalé úsilí k tomu, aby jejich nadplánované zásoby byly zahrnovány do tzv. neregulovaných zásob, a to usnadňovalo lepší splnění plánovaného ukazatele obrátkovosti jejich zásob. Naše poznatky rovněž ukazují na to, že na vývoj zásob nepůsobí žádoucí měrou způsoby uplatňování hmotné zainteresovanosti, ať již proto, že jeho ukazatelé nemají vazbu na zainteresovanost pracovníků výrobního a technického útvaru, či proto, anebo z důvodů, že jeho konkrétní dopad není ekvivalentní objemu zásob, o které se jedná.

Letošní náročné hospodářské úkoly, zvláště pak požadované zrychlení obrátky zásob v průmyslu a stavebnictví o 3,1 dne, jemuž by odpovídalo snížení stavů těchto zásob o cca 2,1 mld Kčs, a dále předpokládané využití cca 7,5 mld Kčs rezerv v zásobách z minulých let, však znovu kladou na efektivnost hospodaření se zásobami vysoké, ale zřejmě reálné požadavky.

Očekáváme proto, že k jejich úspěšnému naplnění bude především působit svými orgány a pobočkami Státní banka. Je nám známo, že předseda banky stanovil k zabezpečování úkolů státního plánu a potřeb rozvoje v roce 1963 konkrétní úkoly pro celou síť ústavů a poboček banky. Týkají se též zabezpečení plánované struktury užití produkce a zásob tak, aby všechna výroba nacházela své včasné uplatnění a uspokojovala požadavky společnosti. Vyžádá si to zabývat se ve zmíněné síti zejména též strukturou výroby a jejího užití, s cílem předcházet pozdějším nežádoucím přesunům, i zbytečnému hromadění zásob. Například v našem Jihočeském kraji úvěrový postup pobočky Tábor u koncernového podniku Elitex Soběslav, vedl k přijetí závazku tohoto podniku k zrovnoprávnění výroby a fakturace. Úspěšné plnění závazku ovlivňuje vývoj zásob i finanční situaci

Soudružky a soudruzi poslanci, dosažení potřebného obratu v celé oblasti zásob však nemůže zůstávat jen na bedrech Státní banky, jak se to někde stává. Vyžaduje naopak, aby také všechny orgány hospodářského řízení dokázaly včas a správně uplatňovat opatření přijatá k optimalizaci stavu zásob a v praxi v rámci komplexního působení všech ekonomických nástrojů plánovitého řízení je také důsledně prosazovat. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP