Středa 14. prosince 1983

Tak, jako v jiných oblastech, musí i objem rozpočtových prostředků vynakládaných ve prospěch obyvatelstva odpovídat našim reálným ekonomickým možnostem. Proto je nutné náročněji prosazovat princip maximální hospodárnosti a účelnosti, vynakládat rozpočtové prostředky jen na rozhodující a naléhavé celospolečenské potřeby.

Z těchto důvodů byly stanoveny výdaje na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo diferencovaným způsobem z hlediska rozvoje jednotlivých odvětví společenské spotřeby i jednotlivých druhů výdajů. Tyto výdaje dosáhnou v roce 1984 celkové částky 168,9 mld. Kčs, z čehož připadá na investice v této oblasti 16,4 mld. Kčs a na neinvestiční výdaje 152,5 mld. Kčs. Ve srovnání s letošním rokem se neinvestiční výdaje na tyto účely zvyšuji o 3,2 %. V tomto je v přímé návaznosti na státní prováděcí plán promítnut růst mzdových prostředků a výkonů v odvětvích společenské spotřeby obyvatelstva.

Největší podíl na celkových neinvestičních výdajích pro obyvatelstvo mají výdaje na sociální zabezpečení. Objem prostředků vynakládaných státem na tyto účely bude v příštím roce činit 83,6 mld. Kčs, což představuje 25,8 % všech rozpočtových výdajů. Tyto výdaje neustále rostou zejména vlivem demografických faktorů. Z uvedeného objemu připadá na důchodové zabezpečení 51,3 mld. Kčs, což je ve srovnání s letošním rokem o 3,6 % více. Roste nejen počet důchodců, ale v důsledku růstu mezd i výše důchodů. Nově přiznané starobní důchody pracovníků dosáhnou v roce 1984 průměrné měsíční výše 1571 Kčs.

Výdaje na nemocenské pojištění mají dosáhnout celkové částky 26,7 mld. Kčs, z toho nemocenské 7 mld. Kčs a přídavky na děti 14,5 mld. Kčs. Tyto přídavky se zvyšují vlivem růstu počtu příjemců i v důsledku toho, že jsou vypláceny na větší počet druhých a třetích dětí v rodině.

Neinvestiční výdaje na sociální zabezpečení v rozpočtech národních výborů ve výši 5,6 mld. Kčs jsou z převážné části určeny na nemocenské zabezpečení družstevníků a na sociální péči, včetně zvýšené péče poskytované invalidním občanům.

Na školství v příštím roce vynaložíme neinvestiční výdaje v celkové výši 24,5 mld. Kčs. Růst těchto výdajů o 2,9 % umožňuje zabezpečit plánované zvýšení mzdových prostředků, výkonů, uhradit výdaje související s přípravou spartakiády a zřizováním sportovních škol v rámci systému vrcholového sportu a výdaje spojené s vysíláním dětí do škol v přírodě. Ve výdajích na jednotlivé druhy škol se odrážejí změny ve věkové struktuře - úbytek dětí předškolního věku a jejich přesun do vyšších věkových kategorií.

Růst neinvestičních výdajů na zdravotnictví o 3,6 % na celkovou výši 23,3 mld. Kčs zabezpečuje růst mezd v této oblasti, zkvalitnění zdravotnických služeb projevující se v růstu výkonů a vyšší výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál. Tyto výdaje dosáhnou částky 6,5 mld. Kčs a jejich zvýšení o 7 % představuje více než polovinu přírůstku celkových výdajů na zdravotnictví.

Neinvestiční výdaje na kulturu mají činit 4 mld. Kčs. Těmito i investičními prostředky náš stát zabezpečuje rozvoj této důležité oblasti společenského života a uchování kulturního dědictví našich národů. Svědčí o tom i nedávno dokončená rekonstrukce a dostavba Národního divadla v Praze, na kterou jsme vynaložili 1,5 mld. Kčs. V příštím roce půjde např. o rekonstrukci Veletržního paláce v Praze pro účely Národní galerie a opravu divadla Nové scény v Bratislavě.

V příštím roce se má dokončit téměř 90 tis. bytů. Na financování této výstavby a bytového hospodářství se ve značné míře podílí státní rozpočet. Plánované výdaje na tyto účely představují 27,7 mld. Kčs. V této částce jsou zahrnuty investiční výdaje na bytovou výstavbu ve výši 13,5 mld. Kčs, státní příspěvky na družstevní a individuální bytovou výstavbu ve výši 7,3 mld. Kčs, úhrada podílů na družstevní stabilizační výstavbu 390 mil. Kčs a další výdaje. Na úhradu ztráty podniku bytového hospodářství je určeno 5,4 mld. Kčs.

K zajišťování životní úrovně obyvatelstva přispívají i další neinvestiční dotace ze státního rozpočtu, např. na úhradu plánované ztráty podniků městské dopravy ve výši 3,3 mld. Kčs, dotace k ceně tepla a mohl bych dále pokračovat. Rodinám s dětmi poskytuje státní rozpočet kromě přímých peněžních forem pomoci další značné prostředky v podobě dotací na školní a závodní stravování, na nejrůznější sociální zařízení, ve formě slev na dani ze mzdy, na jízdném a nájemném apod.

Soudružky a soudruzi, úkoly hospodářského a sociálního rozvoje, které před námi stojí v příštím roce, jsou složité a v řadě oblastí vysoce náročné. Považujeme je však za reálné, protože vycházejí z relativně dobrých výsledků a pozitivních tendencí vývoje letošního roku. Jejich plnění je však podmíněno i rozhodnějším postupem při odstraňování stávajících nedostatků v práci.

V této souvislosti generální tajemník a prezident republiky soudruh Husák ve svém závěrečném slově na 9. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa zdůraznil, že spolu s vysokým oceněním pozitivních výsledků je nutné v ostrém světle vidět i slabá místa v kvalitě výroby, v technickém rozvoji, v hospodárnosti, exportu i v dalších oblastech. V zájmu jejich rozhodnější nápravy je třeba soustavně zdokonalovat úroveň řídící práce, ve které přetrvává stále ještě mnoho rutiny a šablonovitosti. Na všech stupních řízení je nutné zvýšit osobní odpovědnost, upevňovat kázeň, státní a pracovní disciplínu, posilovat kontrolu.

S vědomím potřeby aktivního přístupu k plnění úkolů hospodářského a sociálního rozvoje v příštím roce, jakož i nezbytnosti rychlejšího odstraňování existujících nedostatků proběhlo celé projednávání návrhu kapitol i souhrnu státního rozpočtu v orgánech Federálního shromáždění. Pro naši práci využijeme řadu podnětných návrhů z těchto jednání. Chtěl bych z tohoto místa jménem vlády poděkovat všem poslancům za jejich angažovaný přístup nejen při projednávání rozpočtu, ale i při jeho praktickém naplňování.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo předložený návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1984. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi. Kromě výborů mandátových a imunitních projednaly jednotlivé kapitoly státního rozpočtu všechny výbory obou sněmoven. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1984 projednaly výbory ústavně právní a výbory pro plán a rozpočet za účasti delegovaných poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.

Prosím, aby se ujal slova společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Jan Flídr.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Flídr: Vážený soudruhu generální tajemníku a prezidente Československé socialistické republiky, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, výbory Sněmovny lidu projednaly v měsíci listopadu na společné schůzi s výbory Sněmovny národů jednotlivé kapitoly státního rozpočtu ústředních orgánů státní správy federace na rok 1984, včetně finančních potřeb a vztahů, týkajících se organizací těmito orgány řízených a na jejich rozpočet napojených.

Ověřily přitom, že výchozí základnou pro pojetí rozpočtů těchto kapitol se staly ukazatele, stanovené ve směrnicích pro sestavení státního prováděcího plánu na rok 1984 a vycházející z úkolů 7. pětiletky, a dále údaje rozpočtového výhledu na její období, převedené na podmínky běžného roku.

Výbory posoudily, jakým způsobem a v jaké míře počítají jednotlivé orgány, ve hmotné a hodnotové části svých plánů, s dodržením celkových záměrů a cílů 7. pětiletky a s prohloubením své řídící a hospodářské činnosti. Přitom věnovaly nemalou pozornost zejména přístupu těchto orgánů ke zvýšení úlohy vědeckotechnického rozvoje a urychlení realizace jeho poznatků v duchu závěrů 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa, a dále k plnění opatření přijatých v rámci programu hospodárnosti na období 7. pětiletky.

Ústřední orgány výrobní i nevýrobní sféry jsou si vědomy toho, že v roce 1984 musí počítat s podmíněnými možnostmi dalšího růstu svých finančních potřeb. Je proto důležité, že vycházejí z nezbytnosti důslednějšího a plnějšího uplatňování pravidel Souboru opatření, s cílem prosazovat a dosáhnout na úseku správy jimi řízené vyšší efektivnosti a hospodárnosti, a to zvláště v těch směrech, které byly zdůrazněny na celostátním aktivu, konaném k naléhavým úkolům dalšího ekonomického rozvoje.

Ústřední orgány jsou si dále vědomy toho, že plnění plánovaných jimi hmotných a finančních úkolů bude probíhat ve složitějších podmínkách rozvoje. Zvláště pak při úspornějším přístupu ke zdrojům paliv, energie a surovin, nezbytném limitování investičních záměrů a přizpůsobování devizových prostředků disponibilním zdrojům a záměrům dalšího snižování vnějších závazků.

Ve zlepšeném aktivním přístupu k pojetí plánovaných úkolů a ke způsobům finančního zabezpečení těchto úkolů se odráží důraz, který byl na nedávném 9. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa položen na trvalý růst efektivnosti a na upevňování hospodárnosti, jako hlavní cesty zabezpečení dynamičtějšího růstu finančních zdrojů a vyrovnanosti finančních vztahů.

Odpovídající pozornost je v těchto směrech například orientována na zvyšování výroby, která má výrazně exportní charakter, nebo která bude významná z hlediska modernizace a rekonstrukce různých prostředků, či z hlediska nových poznatků vědy a techniky. Na základě uplatnění výsledků výzkumných a vývojových prací dřívějších let by měla být zavedena výroba průmyslového zboží v hodnotě 51 mld. Kčs.

Mimořádná pozornost je věnována též zajištění vyšší výroby náhradních dílů, jako například k průmyslovým kotlům, parním turbinám a motorovým lokomotivám. Přitom není bez zajímavosti, že v důsledku zvýšeného tlaku na hospodárnost se například v odvětví všeobecného strojírenství objevuje i pokles požadavků na náhradní díly. Nezbytná preference je věnována též vybraným oborům kompletačním, zajišťujícím větší plynulost strojírenské výroby.

Sledována je rovněž potřeba dosáhnout vyššího využití kovového fondu a úspor v oblasti paliv a energie, a to zvláště cestou mobilizování dalších rezerv, využitelných bez dodatečných vkladů. Důležité je rovněž, že ústřední orgány mají na zřeteli potřebu snížit rozestavěnost svých akcí a dosáhnout, zvláště na akcích zásadního významu, plnění plánovaných pro ně úkolů v souladu se stanovenými režimy, věcnými potřebami a termíny, jakož i požadovanými parametry.

Výbory se rovněž přesvědčily o tom, že pozornost příslušných orgánů je v jejich návrzích orientována na odstranění některých tzv. nedostatkových výrobků, například akumulačních kamen nebo barevných televizorů. V oblasti tzv. nebilancovaných materiálů však musí příslušní výrobci zajistit zvýšení jejich dodávek z let 1982 až 1983 natolik, aby - jako například v odvětví elektroniky - mohlo být v rámci dodavatelskoodběratelských vztahů zabezpečeno vysoké meziroční tempo výroby každého progresivního oboru.

S uspokojením vzaly výbory na vědomí, že v oblasti strojírenství, elektrotechniky, zemědělství a výživy a spolu s tím i spotřebního průmyslu bude zabezpečen určitý nárůst dodávek vybraných výrobků mimořádné kvality. Zvážen také program dovozu kompletačních souborů spotřebního zboží, které (jako například videotechnika) se neukazuje dost efektivní vyrábět u nás. Obojí sleduje uspokojovat v souladu se závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa potřeby obyvatelstva, a bude přispívat i k zabezpečení plánem předpokládaného růstu výdajů obyvatelstva. To je důležité také s ohledem na dosavadní vývoj čerpání mezd a dále z toho důvodu, že přejímáním vyšších úkolů ve výkonech a rentabilitě získává, jak známo, hospodářská sféra na základě stanovených normativů vyšší objemy mzdových prostředků, a s tím i určitý prostor pro řešení některých svých mzdových otázek.

Ve svých závěrech k plánované tvorbě a způsobu užití finančních prostředků vyjádřily ústřední orgány snahu koncentrovat své síly a prostředky zejména na za bezpečení rozhodujících priorit státního plánu, konkretizovaných v příslušné části jejich hospodářského plánu.

V příjmové části jejich rozpočtových kapitol jsou navrhované druhy příjmů v souladu se zákonnými ustanoveními a svou výší odpovídají reálným možnostem vyšší tvorby finančních zdrojů. V souvislosti se vztahem celkových finančních zdrojů a potřeb roku 1984 je zejména žádoucí, aby ústřední orgány svým důsledným přístupem k dosažení těchto zdrojů usilovaly o docílení maximálních resp. nadplánovaných příjmů, jako důležitého zdroje zlepšování státních financí.

Pokud jde o rozsah a skladbu rozpočtovaných výdajů, tyto rovněž odpovídají zákonným ustanovením a opírají se přitom o jmenovité či globální úkoly, které vyplývají z postavení a úlohy každého orgánu a jeho organizací, a jsou v souladu s věcnou částí hospodářského a sociálního rozvoje plánovaného na rok 1984.

Výbory se přesvědčily o tom, že výše výdajů byla pojata tak, aby zajišťovala účelné hospodaření kapitoly a odpovídala úsporným tendencím a racionálním požadavkům.

Pokud jsou některé výdaje zvýšeny, souvisí tato skutečnost s plánovanými změnami produkce či společenských potřeb. Nebo se zařazením nových úkolů a rozšířením okruhu činnosti orgánu, popř. doplněním vybavení pro tuto činnost neinvestičními a investičními prostředky, jako např. automatizační a výpočetní technikou. Jinou příčinou takového růstu je také potřeba mimořádných výdajů, vyvolaných větším objemem rekonstrukcí a údržby majetku nemovitého. Další z nich pak spočívá v trvajícím růstu cen v zahraničí, který se odráží v růstu nákladů na zahraniční styky zhruba v rozsahu 3 %.

Pokud jsou rozpočtované osobní a věcné náklady naopak sníženy, souvisí tato skutečnost zejména s další postupnou realizací úsporných a racionalizačních opatření.

U příležitosti projednávání rozpočtových kapitol výbory posoudily též přístup centrálních orgánů k plnění programu hospodárnosti. S uspokojením mohly konstatovat, že jeho postupné naplňování přináší v řadě sledovaných záměrů nemalé výsledky, resp. úsporu zdrojů využitelných k jiným naléhavým, či efektivnějším účelům. Výbory přitom zdůraznily, že v roce 1984 by nemělo jít jen o vykazování dalších úspor, ale o výraznou kvalitativní změnu ve způsobu ekonomického myšlení a rozhodování, která bude podporovat zvládnutí kvalitativně náročnějších potřeb a bude účinně čelit někde ještě přetrvávajícím, jen formálním způsobům naplňování dílčích úkolů tohoto programu.

Výbory považují rovněž za důležité, že bude pokračováno ve snižování administrativní náročnosti řízení a pozornost zaměřena hlavně na obsahovou stránku řídící činnosti a růst jejího racionálního a hospodárného výkonu. Proti dnešnímu stavu by např. další snižování výkazů a jejich údajů mělo znamenat cca 4 % úsporu, resp. 2 % úsporu v ukazatelích administrativní náročnosti, a přispět tak k tomu, že za léta 1982 - 1984 by došlo k celkové úspoře asi 37 % výkazů a údajů, popř. ke snížení administrativní náročnosti řízení o cca 25 %.

Při posuzování plánovaných záměrů řídící, organizátorské, analytické, motivační, kontrolní a hospodářské činnosti a jejich souvislosti s plánovanou tvorbou a užitím hmotných a finančních zdrojů, věnovaly výbory podle usnesení předsednictva Federálního shromáždění z 27. října t. r. pozornost též stavu a míře plnění svých doporučení, již dříve adresovaných příslušným orgánům státní správy a vztahujících se k činnosti a hospodaření těchto orgánů. Projednaly podaná jim k tomu vysvětlení a přijaté závěry, či další postupy a pokud to považovaly z hlediska svých poznatků za účelné a důležité, připojily ve svém stanovisku ke kapitole další doporučení adresovaná příslušným orgánům.

Tak v plánovací oblasti doporučily pohotověji reagovat na měnící se ekonomické podmínky zvláště ve struktuře plánovaného odbytu a požadavků na inovace, jakož i na vývoj cenových a kursových relací zahraničních trhů.

V cenové oblasti očekávají, že tvorba cen a jejich úroveň bude pohotově a účinně podporovat plnění klíčových úkolů a potřeb zbývajícího období 7. pětiletky a vyjadřovat důsledné prosazování linie efektivnosti, kvality a hospodárnosti. Ve vědeckotechnickém rozvoji pak působeno také na dosahování včasné přípravy a rovnoměrnějšího časového rozložení zahajování nových úkolů technického rozvoje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP