Tak, jako v jiných oblastech, musí i objem rozpočtových
prostředků vynakládaných ve prospěch
obyvatelstva odpovídat našim reálným
ekonomickým možnostem. Proto je nutné náročněji
prosazovat princip maximální hospodárnosti
a účelnosti, vynakládat rozpočtové
prostředky jen na rozhodující a naléhavé
celospolečenské potřeby.
Z těchto důvodů byly stanoveny výdaje
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo diferencovaným způsobem z hlediska
rozvoje jednotlivých odvětví společenské
spotřeby i jednotlivých druhů výdajů.
Tyto výdaje dosáhnou v roce 1984 celkové
částky 168,9 mld. Kčs, z čehož
připadá na investice v této oblasti 16,4
mld. Kčs a na neinvestiční výdaje
152,5 mld. Kčs. Ve srovnání s letošním
rokem se neinvestiční výdaje na tyto účely
zvyšuji o 3,2 %. V tomto je v přímé
návaznosti na státní prováděcí
plán promítnut růst mzdových prostředků
a výkonů v odvětvích společenské
spotřeby obyvatelstva.
Největší podíl na celkových neinvestičních
výdajích pro obyvatelstvo mají výdaje
na sociální zabezpečení. Objem prostředků
vynakládaných státem na tyto účely
bude v příštím roce činit 83,6
mld. Kčs, což představuje 25,8 % všech
rozpočtových výdajů. Tyto výdaje
neustále rostou zejména vlivem demografických
faktorů. Z uvedeného objemu připadá
na důchodové zabezpečení 51,3 mld.
Kčs, což je ve srovnání s letošním
rokem o 3,6 % více. Roste nejen počet důchodců,
ale v důsledku růstu mezd i výše důchodů.
Nově přiznané starobní důchody
pracovníků dosáhnou v roce 1984 průměrné
měsíční výše 1571 Kčs.
Výdaje na nemocenské pojištění
mají dosáhnout celkové částky
26,7 mld. Kčs, z toho nemocenské 7 mld. Kčs
a přídavky na děti 14,5 mld. Kčs.
Tyto přídavky se zvyšují vlivem růstu
počtu příjemců i v důsledku
toho, že jsou vypláceny na větší
počet druhých a třetích dětí
v rodině.
Neinvestiční výdaje na sociální
zabezpečení v rozpočtech národních
výborů ve výši 5,6 mld. Kčs jsou
z převážné části určeny
na nemocenské zabezpečení družstevníků
a na sociální péči, včetně
zvýšené péče poskytované
invalidním občanům.
Na školství v příštím roce
vynaložíme neinvestiční výdaje
v celkové výši 24,5 mld. Kčs. Růst
těchto výdajů o 2,9 % umožňuje
zabezpečit plánované zvýšení
mzdových prostředků, výkonů,
uhradit výdaje související s přípravou
spartakiády a zřizováním sportovních
škol v rámci systému vrcholového sportu
a výdaje spojené s vysíláním
dětí do škol v přírodě.
Ve výdajích na jednotlivé druhy škol
se odrážejí změny ve věkové
struktuře - úbytek dětí předškolního
věku a jejich přesun do vyšších
věkových kategorií.
Růst neinvestičních výdajů
na zdravotnictví o 3,6 % na celkovou výši 23,3
mld. Kčs zabezpečuje růst mezd v této
oblasti, zkvalitnění zdravotnických služeb
projevující se v růstu výkonů
a vyšší výdaje na léky a speciální
zdravotnický materiál. Tyto výdaje dosáhnou
částky 6,5 mld. Kčs a jejich zvýšení
o 7 % představuje více než polovinu přírůstku
celkových výdajů na zdravotnictví.
Neinvestiční výdaje na kulturu mají
činit 4 mld. Kčs. Těmito i investičními
prostředky náš stát zabezpečuje
rozvoj této důležité oblasti společenského
života a uchování kulturního dědictví
našich národů. Svědčí
o tom i nedávno dokončená rekonstrukce a
dostavba Národního divadla v Praze, na kterou jsme
vynaložili 1,5 mld. Kčs. V příštím
roce půjde např. o rekonstrukci Veletržního
paláce v Praze pro účely Národní
galerie a opravu divadla Nové scény v Bratislavě.
V příštím roce se má dokončit
téměř 90 tis. bytů. Na financování
této výstavby a bytového hospodářství
se ve značné míře podílí
státní rozpočet. Plánované
výdaje na tyto účely představují
27,7 mld. Kčs. V této částce jsou
zahrnuty investiční výdaje na bytovou výstavbu
ve výši 13,5 mld. Kčs, státní
příspěvky na družstevní a individuální
bytovou výstavbu ve výši 7,3 mld. Kčs,
úhrada podílů na družstevní stabilizační
výstavbu 390 mil. Kčs a další výdaje.
Na úhradu ztráty podniku bytového hospodářství
je určeno 5,4 mld. Kčs.
K zajišťování životní úrovně
obyvatelstva přispívají i další
neinvestiční dotace ze státního rozpočtu,
např. na úhradu plánované ztráty
podniků městské dopravy ve výši
3,3 mld. Kčs, dotace k ceně tepla a mohl bych dále
pokračovat. Rodinám s dětmi poskytuje státní
rozpočet kromě přímých peněžních
forem pomoci další značné prostředky
v podobě dotací na školní a závodní
stravování, na nejrůznější
sociální zařízení, ve formě
slev na dani ze mzdy, na jízdném a nájemném
apod.
Soudružky a soudruzi, úkoly hospodářského
a sociálního rozvoje, které před námi
stojí v příštím roce, jsou složité
a v řadě oblastí vysoce náročné.
Považujeme je však za reálné, protože
vycházejí z relativně dobrých výsledků
a pozitivních tendencí vývoje letošního
roku. Jejich plnění je však podmíněno
i rozhodnějším postupem při odstraňování
stávajících nedostatků v práci.
V této souvislosti generální tajemník
a prezident republiky soudruh Husák ve svém závěrečném
slově na 9. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa
zdůraznil, že spolu s vysokým oceněním
pozitivních výsledků je nutné v ostrém
světle vidět i slabá místa v kvalitě
výroby, v technickém rozvoji, v hospodárnosti,
exportu i v dalších oblastech. V zájmu jejich
rozhodnější nápravy je třeba
soustavně zdokonalovat úroveň řídící
práce, ve které přetrvává stále
ještě mnoho rutiny a šablonovitosti. Na všech
stupních řízení je nutné zvýšit
osobní odpovědnost, upevňovat kázeň,
státní a pracovní disciplínu, posilovat
kontrolu.
S vědomím potřeby aktivního přístupu
k plnění úkolů hospodářského
a sociálního rozvoje v příštím
roce, jakož i nezbytnosti rychlejšího odstraňování
existujících nedostatků proběhlo celé
projednávání návrhu kapitol i souhrnu
státního rozpočtu v orgánech Federálního
shromáždění. Pro naši práci
využijeme řadu podnětných návrhů
z těchto jednání. Chtěl bych z tohoto
místa jménem vlády poděkovat všem
poslancům za jejich angažovaný přístup
nejen při projednávání rozpočtu,
ale i při jeho praktickém naplňování.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo předložený návrh zákona
o státním rozpočtu československé
federace na rok 1984. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi.
Kromě výborů mandátových a
imunitních projednaly jednotlivé kapitoly státního
rozpočtu všechny výbory obou sněmoven.
Vládní návrh zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1984
projednaly výbory ústavně právní
a výbory pro plán a rozpočet za účasti
delegovaných poslanců z ostatních výborů
obou sněmoven.
Prosím, aby se ujal slova společný zpravodaj
výborů Sněmovny lidu poslanec Jan Flídr.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Flídr: Vážený soudruhu generální
tajemníku a prezidente Československé socialistické
republiky, vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
výbory Sněmovny lidu projednaly v měsíci
listopadu na společné schůzi s výbory
Sněmovny národů jednotlivé kapitoly
státního rozpočtu ústředních
orgánů státní správy federace
na rok 1984, včetně finančních potřeb
a vztahů, týkajících se organizací
těmito orgány řízených a na
jejich rozpočet napojených.
Ověřily přitom, že výchozí
základnou pro pojetí rozpočtů těchto
kapitol se staly ukazatele, stanovené ve směrnicích
pro sestavení státního prováděcího
plánu na rok 1984 a vycházející z
úkolů 7. pětiletky, a dále údaje
rozpočtového výhledu na její období,
převedené na podmínky běžného
roku.
Výbory posoudily, jakým způsobem a v jaké
míře počítají jednotlivé
orgány, ve hmotné a hodnotové části
svých plánů, s dodržením celkových
záměrů a cílů 7. pětiletky
a s prohloubením své řídící
a hospodářské činnosti. Přitom
věnovaly nemalou pozornost zejména přístupu
těchto orgánů ke zvýšení
úlohy vědeckotechnického rozvoje a urychlení
realizace jeho poznatků v duchu závěrů
8. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa, a dále
k plnění opatření přijatých
v rámci programu hospodárnosti na období
7. pětiletky.
Ústřední orgány výrobní
i nevýrobní sféry jsou si vědomy toho,
že v roce 1984 musí počítat s podmíněnými
možnostmi dalšího růstu svých finančních
potřeb. Je proto důležité, že vycházejí
z nezbytnosti důslednějšího a plnějšího
uplatňování pravidel Souboru opatření,
s cílem prosazovat a dosáhnout na úseku správy
jimi řízené vyšší efektivnosti
a hospodárnosti, a to zvláště v těch
směrech, které byly zdůrazněny na
celostátním aktivu, konaném k naléhavým
úkolům dalšího ekonomického rozvoje.
Ústřední orgány jsou si dále
vědomy toho, že plnění plánovaných
jimi hmotných a finančních úkolů
bude probíhat ve složitějších podmínkách
rozvoje. Zvláště pak při úspornějším
přístupu ke zdrojům paliv, energie a surovin,
nezbytném limitování investičních
záměrů a přizpůsobování
devizových prostředků disponibilním
zdrojům a záměrům dalšího
snižování vnějších závazků.
Ve zlepšeném aktivním přístupu
k pojetí plánovaných úkolů
a ke způsobům finančního zabezpečení
těchto úkolů se odráží
důraz, který byl na nedávném 9. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa položen na trvalý růst
efektivnosti a na upevňování hospodárnosti,
jako hlavní cesty zabezpečení dynamičtějšího
růstu finančních zdrojů a vyrovnanosti
finančních vztahů.
Odpovídající pozornost je v těchto
směrech například orientována na zvyšování
výroby, která má výrazně exportní
charakter, nebo která bude významná z hlediska
modernizace a rekonstrukce různých prostředků,
či z hlediska nových poznatků vědy
a techniky. Na základě uplatnění výsledků
výzkumných a vývojových prací
dřívějších let by měla
být zavedena výroba průmyslového zboží
v hodnotě 51 mld. Kčs.
Mimořádná pozornost je věnována
též zajištění vyšší
výroby náhradních dílů, jako
například k průmyslovým kotlům,
parním turbinám a motorovým lokomotivám.
Přitom není bez zajímavosti, že v důsledku
zvýšeného tlaku na hospodárnost se například
v odvětví všeobecného strojírenství
objevuje i pokles požadavků na náhradní
díly. Nezbytná preference je věnována
též vybraným oborům kompletačním,
zajišťujícím větší
plynulost strojírenské výroby.
Sledována je rovněž potřeba dosáhnout
vyššího využití kovového fondu
a úspor v oblasti paliv a energie, a to zvláště
cestou mobilizování dalších rezerv,
využitelných bez dodatečných vkladů.
Důležité je rovněž, že ústřední
orgány mají na zřeteli potřebu snížit
rozestavěnost svých akcí a dosáhnout,
zvláště na akcích zásadního
významu, plnění plánovaných
pro ně úkolů v souladu se stanovenými
režimy, věcnými potřebami a termíny,
jakož i požadovanými parametry.
Výbory se rovněž přesvědčily
o tom, že pozornost příslušných
orgánů je v jejich návrzích orientována
na odstranění některých tzv. nedostatkových
výrobků, například akumulačních
kamen nebo barevných televizorů. V oblasti tzv.
nebilancovaných materiálů však musí
příslušní výrobci zajistit zvýšení
jejich dodávek z let 1982 až 1983 natolik, aby - jako
například v odvětví elektroniky -
mohlo být v rámci dodavatelskoodběratelských
vztahů zabezpečeno vysoké meziroční
tempo výroby každého progresivního oboru.
S uspokojením vzaly výbory na vědomí,
že v oblasti strojírenství, elektrotechniky,
zemědělství a výživy a spolu
s tím i spotřebního průmyslu bude
zabezpečen určitý nárůst dodávek
vybraných výrobků mimořádné
kvality. Zvážen také program dovozu kompletačních
souborů spotřebního zboží, které
(jako například videotechnika) se neukazuje dost
efektivní vyrábět u nás. Obojí
sleduje uspokojovat v souladu se závěry XVI. sjezdu
Komunistické strany Československa potřeby
obyvatelstva, a bude přispívat i k zabezpečení
plánem předpokládaného růstu
výdajů obyvatelstva. To je důležité
také s ohledem na dosavadní vývoj čerpání
mezd a dále z toho důvodu, že přejímáním
vyšších úkolů ve výkonech
a rentabilitě získává, jak známo,
hospodářská sféra na základě
stanovených normativů vyšší objemy
mzdových prostředků, a s tím i určitý
prostor pro řešení některých
svých mzdových otázek.
Ve svých závěrech k plánované
tvorbě a způsobu užití finančních
prostředků vyjádřily ústřední
orgány snahu koncentrovat své síly a prostředky
zejména na za bezpečení rozhodujících
priorit státního plánu, konkretizovaných
v příslušné části jejich
hospodářského plánu.
V příjmové části jejich rozpočtových
kapitol jsou navrhované druhy příjmů
v souladu se zákonnými ustanoveními a svou
výší odpovídají reálným
možnostem vyšší tvorby finančních
zdrojů. V souvislosti se vztahem celkových finančních
zdrojů a potřeb roku 1984 je zejména žádoucí,
aby ústřední orgány svým důsledným
přístupem k dosažení těchto zdrojů
usilovaly o docílení maximálních resp.
nadplánovaných příjmů, jako
důležitého zdroje zlepšování
státních financí.
Pokud jde o rozsah a skladbu rozpočtovaných výdajů,
tyto rovněž odpovídají zákonným
ustanovením a opírají se přitom o
jmenovité či globální úkoly,
které vyplývají z postavení a úlohy
každého orgánu a jeho organizací, a
jsou v souladu s věcnou částí hospodářského
a sociálního rozvoje plánovaného na
rok 1984.
Výbory se přesvědčily o tom, že
výše výdajů byla pojata tak, aby zajišťovala
účelné hospodaření kapitoly
a odpovídala úsporným tendencím a
racionálním požadavkům.
Pokud jsou některé výdaje zvýšeny,
souvisí tato skutečnost s plánovanými
změnami produkce či společenských
potřeb. Nebo se zařazením nových úkolů
a rozšířením okruhu činnosti
orgánu, popř. doplněním vybavení
pro tuto činnost neinvestičními a investičními
prostředky, jako např. automatizační
a výpočetní technikou. Jinou příčinou
takového růstu je také potřeba mimořádných
výdajů, vyvolaných větším
objemem rekonstrukcí a údržby majetku nemovitého.
Další z nich pak spočívá v trvajícím
růstu cen v zahraničí, který se odráží
v růstu nákladů na zahraniční
styky zhruba v rozsahu 3 %.
Pokud jsou rozpočtované osobní a věcné
náklady naopak sníženy, souvisí tato
skutečnost zejména s další postupnou
realizací úsporných a racionalizačních
opatření.
U příležitosti projednávání
rozpočtových kapitol výbory posoudily též
přístup centrálních orgánů
k plnění programu hospodárnosti. S uspokojením
mohly konstatovat, že jeho postupné naplňování
přináší v řadě sledovaných
záměrů nemalé výsledky, resp.
úsporu zdrojů využitelných k jiným
naléhavým, či efektivnějším
účelům. Výbory přitom zdůraznily,
že v roce 1984 by nemělo jít jen o vykazování
dalších úspor, ale o výraznou kvalitativní
změnu ve způsobu ekonomického myšlení
a rozhodování, která bude podporovat zvládnutí
kvalitativně náročnějších
potřeb a bude účinně čelit
někde ještě přetrvávajícím,
jen formálním způsobům naplňování
dílčích úkolů tohoto programu.
Výbory považují rovněž za důležité,
že bude pokračováno ve snižování
administrativní náročnosti řízení
a pozornost zaměřena hlavně na obsahovou
stránku řídící činnosti
a růst jejího racionálního a hospodárného
výkonu. Proti dnešnímu stavu by např.
další snižování výkazů
a jejich údajů mělo znamenat cca 4 % úsporu,
resp. 2 % úsporu v ukazatelích administrativní
náročnosti, a přispět tak k tomu,
že za léta 1982 - 1984 by došlo k celkové
úspoře asi 37 % výkazů a údajů,
popř. ke snížení administrativní
náročnosti řízení o cca 25
%.
Při posuzování plánovaných
záměrů řídící,
organizátorské, analytické, motivační,
kontrolní a hospodářské činnosti
a jejich souvislosti s plánovanou tvorbou a užitím
hmotných a finančních zdrojů, věnovaly
výbory podle usnesení předsednictva Federálního
shromáždění z 27. října
t. r. pozornost též stavu a míře plnění
svých doporučení, již dříve
adresovaných příslušným orgánům
státní správy a vztahujících
se k činnosti a hospodaření těchto
orgánů. Projednaly podaná jim k tomu vysvětlení
a přijaté závěry, či další
postupy a pokud to považovaly z hlediska svých poznatků
za účelné a důležité,
připojily ve svém stanovisku ke kapitole další
doporučení adresovaná příslušným
orgánům.
Tak v plánovací oblasti doporučily pohotověji
reagovat na měnící se ekonomické podmínky
zvláště ve struktuře plánovaného
odbytu a požadavků na inovace, jakož i na vývoj
cenových a kursových relací zahraničních
trhů.
V cenové oblasti očekávají, že
tvorba cen a jejich úroveň bude pohotově
a účinně podporovat plnění
klíčových úkolů a potřeb
zbývajícího období 7. pětiletky
a vyjadřovat důsledné prosazování
linie efektivnosti, kvality a hospodárnosti. Ve vědeckotechnickém
rozvoji pak působeno také na dosahování
včasné přípravy a rovnoměrnějšího
časového rozložení zahajování
nových úkolů technického rozvoje.