Usilujeme rovněž o další rozvoj hospodářské
spolupráce s rozvojovými zeměmi a s vyspělými
kapitalistickými státy. V loňském
roce jsme učinili další důležitý
krok při snižování naší
zadluženosti ve volných měnách, což
je pro nás důležité zejména v
současných podmínkách ve světě.
Neznamená to však, že jsme vždy dokázali
vyvážet pouze efektivně, ani to, že bychom
mohli již ustoupit od přísně hospodárného
vydávání prostředků na dovozy.
Dosažené výsledky v platební bilanci
otevírají však do budoucna širší
prostor pro aktivnější obchodní politiku
i pro práci s úvěrem.
K tomu, aby se vědeckotechnický pokrok a inovační
aktivita podniků staly hlavním článkem
našeho postupu při intenzifikaci ekonomiky, musí
přispět všechny stupně řízení.
Na základě závěrů 8. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa prohlubují se metody řízení,
plánování, financování a úvěrování
technického rozvoje, posiluje se úloha cen v této
oblasti a odměňování pracovníků
technického rozvoje.
Důležitou úlohu zde mají zejména
vytyčené státní programy technického
rozvoje a státní cílové programy.
Ve mzdové oblasti je možno přiznávat
mimořádné odměny za zvlášť
úspěšná řešení a
realizaci úkolů plánu rozvoje vědy
a techniky, stanovit vyšší tarifní třídy
a vyšší základní platy a osobní
platy významným tvůrčím pracovníkům;
aktivizujeme i cenovou tvorbu. Na finančním úseku
se zvyšuje úloha fondů technického rozvoje,
umožňuje se meziroční převoditelnost
jejich prostředků, jakož i sdružování
prostředků výzkumu a výroby.
Ve vybraných pracovištích a ústavech
akademií věd bude ověřována
forma vědeckovýrobních jednotek, aby se rychleji
realizovaly výsledky výzkumu.
Nyní je důležité všechna opatření,
vyplývající z 8. pléna ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
důsledně prosazovat a prakticky využívat
pro urychlení vědeckotechnického pokroku
v praxi.
Stejně závažnou otázkou je i výrazné
zvyšování kvality výrobků. Vláda
přijala zpřísňující
opatření k postihování ztrát
způsobených nekvalitní výrobou, což
se intenzívně projeví na hmotné stimulaci
i finančních výsledcích podniků.
V roce 1984 jsme vynaložili na financování
neinvestičních potřeb rozvoje vědy
a techniky celkem 17,7 mld Kčs, z čehož 7,6
mld Kčs financoval státní rozpočet.
Jak ukazují mezinárodní srovnání,
je tento objem finančních prostředků
relativně srovnatelný s ostatními ekonomicky
vyspělými zeměmi.
K trvale platným požadavkům patří,
aby vynaložené prostředky přinášely
výrazně vyšší ekonomické
efekty, aby se zrychlila jejich návratnost.
Trvalou pozornost je třeba věnovat také využití
zásob. Jejich obrátka se v průmyslu a stavebnictví
zrychlila o 4,5 dne. Relativně se tak uvolnilo přes
10 mld Kčs prostředků, což bylo jedním
z důležitých činitelů konsolidovaného
finančního hospodaření. Projevil se
v tom výsledek řady opatření, která
přijala vláda, větší zainteresovanost
podniků i silnější úvěrový
a finanční tlak na lepší využívání
zásob.
Vytyčený cílový úkol ke zlepšení
vývoje zásob v souhrnu však splněn nebyl,
i když některé podniky se s ním dovedly
vyrovnat. Nesplnění přechází
jako zpevnění úkolu v roce 1985. Je nutné,
aby podniky i nadpodnikové orgány činily
další kroky k využití značných
rezerv, které v oblasti zásob nesporně existují,
aby se zkracovaly dodací lhůty a prohlubovala pravidelnost
a spolehlivost dodávek v potřebné struktuře
a kvalitě.
Značné nedostatky také zůstávají
i ve využívání základních
prostředků. V loňském roce vzrostla
investiční výstavba zhruba o 4 % a obnovil
se tak její poměrně rychlý růst,
přesahující plánované záměry.
Objem základních prostředků v pořizovací
ceně dosáhl v loňském roce ve státních
hospodářských a družstevních
organizacích částky 2,1 biliónů
Kčs a byl vyšší o 114 mld Kčs než
před rokem. Jejich využití, až na výjimky,
se však nezlepšuje vybavenost pracovníků
výrobními základními prostředky
soustavně roste, zatímco účinnost
těchto prostředků se snižuje. To svědčí
o tom, že v této oblasti jsme dosud nedosáhli
obratu ke vyšší intenzitě. Tento dlouholetý
problém má mj. kořeny v dlouhém investičním
cyklu, v nedosahování projektových lhůt
a ekonomických parametrů nových kapacit.
V souladu s požadavky chozraščotního hospodaření
klesá v posledních letech podíl dotací
ze státního rozpočtu při financování
investiční výstavby. V loňském
roce činil tento podíl 7,2 %, zatímco v roce
1980 to bylo ještě 18 %. V současné
době jsou investiční dotace poskytovány
pouze na vybrané akce celostátního významu
jako je např. budování palivoenergetické
základny, výstavba vodních děl, závlahových
zařízení a akce k ochraně životního
prostředí.
Naproti tomu stoupá podíl vlastních zdrojů
podniků při financování investiční
výstavby, a to z 51 % v roce 1980 na 65 % v loňském
roce. Stále větší část
rozvoje organizací je tedy závislá na zdrojích,
které si vytvoří.
V uplynulém roce jsme nově upravili způsob
plánování, fakturování a placení
dodávek pro investiční výstavbu s
cílem vyvolat vyšší tlak zejména
na urychlené dokončování investic.
Přes počáteční obtíže
se tato opatření postupně vžívají
a realizují.
Naše společnost vyžaduje, aby každý
podnik, každá organizace, dosahovaly hospodářských
výsledků. K tomu také směřují
rozbory hospodářské činnosti a celý
systém hodnocení dosažených výsledků.
Loni se 82 % podniků a výrobních hospodářských
jednotek vcelku úspěšně vyrovnalo s
uloženými úkoly a přispělo tak
k příznivým výsledkům celého
hospodaření. U organizací, které nesplnily
v plném rozsahu uložené úkoly, se podle
rozsahu a příčin neplnění přijala
adresná a termínovaná opatření
ke zlepšení jejich hospodaření a k odstranění
zjištěných nedostatků.
Růstu efektivnosti a upevňování hospodárnosti
napomáhá také vcelku úspěšná
realizace programu hospodárnosti v 7. pětiletce.
Např. úkol ve snížení počtu
pracovníků ve státní správě
se důsledně plní a na základě
toho dochází i k úsporám ve mzdových
prostředcích. Také v hospodářských
organizacích probíhá snižování
počtu pracovníků na úseku řízení
a správy. Spotřeba pohonných hmot služebních
automobilů poklesla více než o třetinu
(36,2 %) proti roku 1977, kdy byla nejvyšší.
K důraznějšímu řešení
však musíme přistoupit v oblasti režijních,
zejména neproduktivních nákladů. Finanční
kontrolní orgány trvale plnění programu
hospodárnosti sledují - loni kontrolovaly 911 organizací
- a požadují nápravu zjištěných
nedostatků.
Na úseku správy a ochrany národního
majetku se kázeň upevňuje jen pozvolna. Jsou
zjišťovány závady v evidenci majetku,
v nedůsledném stanovení odpovědnosti
za svěřený majetek. V některých
organizacích nejsou řádně zajištěny
fyzické inventarizace ani vypořádání
zjištěných rozdílů.
Důsledné prosazování kázně
a disciplíny na všech úsecích hospodářského
života musí tvořit organickou součást
činnosti všech stupňů řízení
a v prvé řadě všech vedoucích
pracovníků.
Významné úkoly v této oblasti má
celý kontrolní systém, včetně
finanční kontroly. Účinnost finanční
kontroly nutno dále posilovat. Potvrzují to i výsledky
periodických revizí hospodaření, které
odhalily v uplynulém roce celou řadu nedostatků,
které - vedle morální stránky věci
- poškozovaly celou společnost a krátily i
státní příjmy.
Je nutno, aby celý řídící i
kontrolní systém zásadněji a rozhodněji,
na základě zcela konkrétních opatření,
upevňoval finanční kázeň, nedovoloval
protispolečenské vynakládání
finančních prostředků a zabezpečoval
větší péči o naše společenské
vlastnictví.
Soudružky a soudruzi, splnění a překročení
plánovaných záměrů v tvorbě
hmotných a finančních zdrojů umožnilo
zvýšit uspokojování hmotných
a kulturních potřeb obyvatelstva. Osobní
spotřeba se ve srovnání s rokem 1983 zvýšila
o 2 %. Vzrostla i společenská spotřeba obyvatelstva,
takže dosažená životní úroveň
byla nejen udržena, ale i dále zkvalitněna.
Celkové peněžní příjmy
obyvatelstva - jako hlavního zdroje růstu osobní
spotřeby - se zvýšila o 2,6 % a činily
403,7 mld. Kčs. průměrná mzda v národním
hospodářství dosáhla částky
2836 Kčs.
Poptávka obyvatelstva byla celkově kryta odpovídající
nabídkou zboží a služeb, avšak ve
struktuře nabídky přetrvávaly nedostatky
v zabezpečení vnitřního trhu některými
druhy především průmyslového
zboží.
Vývoj v této oblasti má konkrétní
dopady do rozpočtového hospodaření.
V uplynulém roce se projevil v tom, že přes
překročení plánovaných dodávek
zboží na vnitřní trh nebyl splněn
plánovaný výnos daně z obratu. I to
svědčí o trvajících problémech
ve struktuře dodávek zboží pro obchod
a ve zhodnocování této produkce.
Důležitou složkou růstu životní
úrovně jsou výdaje na společenské
služby a činnosti pro obyvatelstvo, hrazené
ze státních rozpočtů a rozpočtů
národních výborů. Tyto výdaje
představují zhruba polovinu celkových rozpočtových
výdajů a zajišťují realizaci úkolů
na úseku sociálního zabezpečení,
zdravotnictví, školství, komplexní bytové
výstavby, kultury, tělesné výchovy
a sportu i činnosti společenských organizací.
Celkový objem neinvestičních výdajů
dosáhl v loňském roce 154,3 mld. Kčs,
což ve srovnatelných podmínkách - po
odpočtu cenových vlivů - představuje
přírůstek o 2,9 %. Společenská
spotřeba na jednoho obyvatele v těch druzích
výdajů, které jsem citoval, a s připočtením
dalších výdajů, které plynou
ve prospěch obyvatelstva v oblasti dopravy, bytového
hospodářství a dalších oblastí
hospodářské sféry, představuje
na jednoho obyvatele 10 800 Kčs a srovnatelně tato
částka se zvýšila oproti předminulému
roku o 3,7 %.
Největší položku z výdajů
pro obyvatelstvo tvoří výdaje na sociální
zabezpečení. Představují jednu z nejvýznamnějších
složek životních jistot obyvatelstva. V loňském
roce dosáhly výdaje na sociální zabezpečení
82,8 mld Kčs a zvýšily se o 2,5 %. V rámci
toho výdaje na důchodové zabezpečení
dosáhly částky 50,8 mld Kčs. Ke konci
roku 1984 bylo vypláceno celkem 3954 tis. důchodů
a průměrná výše vypláceného
starobního důchodu pracovníka dosáhla
1301 Kčs.
Z výdajů na nemocenské pojištění
v celkové výši 26,4 mld Kčs nejvíce
vzrostly nemocenské dávky (0 5,2 %). Celková
společenská pomoc rodinám s dětmi,
hrazená ze státního rozpočtu dosáhla
částky 17,4 mld Kčs; včetně
dalších peněžních a naturálních
forem a různých slev představuje společenská
pomoc rodinám s dětmi 36,8 mld Kčs.
Neinvestiční výdaje na školství
dosáhly v uplynulém roce 25,7 mld Kčs a srovnatelně
se zvýšila o 3,5 %. Tím byla zabezpečena
další realizace čs. výchovně
vzdělávací soustavy, růst výkonových
ukazatelů, budování přístaveb
a nástaveb školských objektů z neinvestičních
prostředků a překračování
údržby těchto objektů, dále i
vybavování nových kapacit. V loňském
roce též rychle rostly výdaje na školy
v přírodě, a to o 16,7 %, do kterých
byl vyslán větší počet dětí.
Ve zdravotnictví vzrostly neinvestiční výdaje
srovnatelně o 4,6 % a dosáhly částky
24,1 mld Kčs. Tyto prostředky byly určeny
především na rozšíření
a zkvalitňování zdravotní péče
a dále na krytí zvýšených provozních
výdajů a na vybavení nových kapacit.
Stále výraznější složkou
výdajů se stávají akce přístaveb
a nástaveb, rekonstrukcí a modernizací zdravotnických
zařízení. Polovinu celkových materiálových
výdajů na zdravotnictví představují
výdaje na léky a speciální zdravotnický
materiál, na něž bylo z rozpočtů
národních výborů vynaloženo 6,5
mld Kčs, což na jednoho obyvatele představuje
částku 418 Kčs.
Neinvestiční prostředky vynaložené
na kulturu ve výši 4,8 mld Kčs zabezpečovaly
provoz kulturních zařízení, rekonstrukce
a modernizace divadel a památkových objektů,
pokračující obnovu historických jader
měst, činnost společenských, zájmových
a jiných organizací, i rozvoj kulturních
styků se zahraničím.
Na bytovou výstavbu a bytové hospodářství
vynaložily státní rozpočty celkem 26,9
mld Kčs, což představuje růst proti
roku 1983 o 12,9 %. Na tomto zvýšení se podílí
zejména zvýšení státního
příspěvku na družstevní bytovou
výstavbu vlivem růstu cen stavebních prací.
Úhrada ztráty podnikům bytového hospodářství
dosáhla částky 5,3 mld Kčs a zvýšila
se proti roku 1983 o 15,8 %.
I v oblasti bytové výstavby a údržby
je třeba upevnit plánování, dodavatelskou
a finanční kázeň, aby tak značné
finanční prostředky přinášely
co největší užitek obyvatelstvu.
Rostoucí pozornost věnuje naše společnost
péči o životní prostředí.
Celkem bylo loni dokončeno 55 významnějších
ekologických staveb o rozpočtových nákladech
1,6 mld Kčs. Tyto stavby se týkají ochrany
ovzduší, ochrany vody a zlepšení její
kvality, likvidace tuhých odpadů a podobně.
Ke konci roku 1984 byly rozestavěny 173 stavby o rozpočtových
nákladech 11 mld Kčs, určených pro
zlepšení životního prostředí
v dalších letech. Společenské prostředky
jsou soustřeďovány k prioritnímu řešení
nepříznivého stavu v nejvíce ohrožených
oblastech. Ke zlepšování životního
prostředí však musí v rámci svých
možností a prostředků přispívat
všichni, především podniky, které
zatím této problematice nevěnují dostatečnou
pozornost.
Soudružky a soudruzi, stručně o plnění
úkolů v roce 1985: Na základě úspěšného
plnění úkolů roku 1984 jsme si pro
rok 1985, který je posledním rokem sedmé
pětiletky, vytyčili náročné
úkoly, zejména v ukazatelích charakterizujících
kvalitativní stránky rozvoje ekonomiky.
Vstup do letošního roku, zejména jeho první
měsíce, byly poznamenány nepříznivým
počasím. Tato situace byla vyhodnocována
a vyhodnocena společně předsednictvem ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
federální vládou a předsednictvem
Ústřední rady odborů. Bylo oceněno,
že především zásluhou úsilí
stranických, odborových a mládežnických
orgánů a organizací a národních
výnosů se podařilo v zásadě
udržet plynulý chod hlavních odvětví
národního hospodářství, zabezpečit
provozuschopnost dopravy a zejména zásobování
obyvatelstva teplem, energií, potravinářskými
a dalšími výrobky. Zvláště
byla oceněna práce havířů,
kteří překročením loňských
úkolů umožnili vytvořit nezbytné
zásoby uhlí na zimní období a vyrovnávají
se s plánovanou těžbou i v letošním
roce. V prvních pěti měsících
letošního roku byly výpadky, které nastaly
v některých odvětvích průmyslové
výroby, v podstatě vyrovnány. Plánované
záměry se plní v oblasti zemědělského
nákupu. Ve stavebnictví jsou přijata opatření,
aby i zde se výpadek co nejdříve vyrovnal.
Složitější zůstává
stav v plnění kvalitativních ukazatelů,
zejména v materiálových nákladech
a tvorbě zisku. Zde je nutno na všech stupních
řízení přijímat rozhodná
opatření. Nelze počítat se změkčením
úkolů a ta oslabit výchozí základnu
pro tvorbu 8. pětiletky.
Vážené soudružky a soudruzi, výsledky
dosažené v minulém roce prokazují naše
možnosti i schopnosti úspěšně řešit
problémy, spojené s přechodem národního
hospodářství na cestu intenzifikace a tak
zabezpečit další ekonomický rozvoj i
další růst životní úrovně.
Je to jediná cesta, kterou můžeme jít,
a tuto skutečnost si musí každý z nás
trvale uvědomovat a jí se trvale řídit.
Jak uvedl soudruh Štrougal ve výkladu k plnění
programového prohlášení vlády,
cituji: "Procesu intenzifikace hospodářství
je třeba dát skutečně všelidový
charakter a stejný politický význam, jaký
měla svého času industrializace, jaký
měla v dané etapě i kolektivizace našeho
zemědělství. Všichni dobře víme,
že naše společné úsilí o
zrychlení procesu intenzifikace není nijak samoúčelné,
neboť směřuje k lidem, ke společnosti,
k upevnění a dalšímu růstu hmotné
a kulturní úrovně našeho lidu."
Konec citátu.
Dosavadní výsledky na cestě realizace záměrů
hospodářské a sociální politiky
strany a vlády tato slova potvrzují. Tak vyzněla
i rozprava, která proběhla v orgánech Federálního
shromáždění při projednávání
státního závěrečného
účtu. Dovolte mi při této příležitosti
poděkovat vám za všechny připomínky
a náměty, které využijeme v naší
práci.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji, aby Federální shromáždění
předložený návrh státního
závěrečného účtu československé
federace za rok 1984 schválilo. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi
za odůvodnění projednávaného
vládního návrhu. Jednotlivé kapitoly
státního závěrečného
účtu československé federace za rok
1984 byly projednány ve všech výborech sněmoven,
kromě výborů mandátových a
imunitních.
Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí
společného zpravodaje člena výboru
pro plán a rozpočet poslance Jana Flídra
a výbory Sněmovny národů členku
předsednictva Federálního shromáždění
a předsedkyni výboru pro plán a rozpočet
poslankyni Magdalénu Vojtekovou.
uděluji slovo nejdříve společnému
zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci
Flídrovi.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec J. Flídr: Vážený soudruhu
generální tajemníku a prezidente republiky,
vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, po předchozím řádném
projednání přikázaných kapitol
státního závěrečného
účtu československé federace ve všech
výborech obou sněmoven byla ve výborech pro
plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny
národů projednána za aktivní účasti
poslanců, delegovaných na toto jednání
ostatními výbory sněmoven, zpráva
federálního ministerstva financí k návrhu
souhrnu státních závěrečných
účtů Československé socialistické
republiky za rok 1984.
Zpráva dokumentačním způsobem charakterizovala
dosažené pozitivní výsledky našeho
národního hospodářství v uplynulém
roce a poukázala i na závažné nedostatky
bránící rychlejšímu uskutečňování
intenzifikačního procesu.
Návrh souhrnu státních závěrečných
účtů Československé socialistické
republiky za rok 1984, který předložila Federálnímu
shromáždění vláda Československé
socialistické republiky, představuje bilanci předposledního
roku realizace záměrů hospodářské
a sociální politiky, vytyčených XVI.
sjezdem Komunistické strany Československa pro období
7. pětiletého plánu rozvoje národního
hospodářství.

