Úterý 25. října 1983

Na středních školách dávají poslenci úvahu:

- vést národní výbory, výrobní podniky včetně družstevních i organizace Národní fronty ke zvyšování zájmu o výchovu a vzdělávání mladé generace, k prohlubování potřebné spolupráce se školami a k pomoci školám,

- vytvářet rychlejší předpoklady pro dosažení požadované kvalifikace pedagogů, mistrů odborné výchovy a vychovatelů,

- prohloubit odbornou přípravu učňů, zejména rozšířit praktický výcvik dvouletých učebních oborů a sladit je se zájmy a ekonomickými potřebami naší společnosti,

- posoudit územní rozmístění středních odborných škol z hlediska potřeb jednotlivých územních celků i z celostátního hlediska,

- zhodnotit odměňování absolventů středních škol aj.

Z průzkumů na vysokých školách například vyplynuly tyto náměty:

- obnovit výuku oboru etiky na vysokýchz školách,

- při přijímacím řízení na vysoké školy - na učitelské obory - preforovat ty uchazeče, u nichž jsou předpoklady, že po absolvování budou učit na vesnických školách,

- posoudit možnost, aby absolventi oboru učitelství s kvalifikací pro 2. stupeň základních škol a středních škol měli před působením na středních školách povinnost praktikovat na základních školách,

- věnovat pozornost doporučením několika výborů týkajícím se délky některých oborů vysokoškolského studia, zejména analyzovat řadu kritických poznatků z jejího zkrácení,

- zpracovat dlouhodobé prognózy rozvoje jednotlivých odvětví a oborů národního hospodářství opírající se o vědeckotechnický rozvoj, které jsou základním předpokladem pro zkvalitňování plánu potřeb a efektivního využívání kvalifikovaných odborníků v národním hospodářství,

- právně dořešit otázky letní aktivity studující mládeže.

V oblasti mimoškolské výchovy a vzdělávání mládeže i dospělých přinesly poslanecké průzkumy celou řadu podnětů, z nichž uvedu alespoň tyto:

- v souladu s dokumentem "Další rozvoj českosdlovenské výchovně vzdělávací soustavy" dopracovat způsob vzdělávání dospělých z nynější nejednotné podoby do uceleného, jednotného systému celoživotního vzdělávání, podloženého odpovídajícím zákonným opatřením,

- v důsledku nerovnoměrného vývoje postgraduálního studia na jednotlivých vysokých školách rozvinout toto studium ve větší míře v především na vysokých školách technického zaměření a vytvořit systém průběžného vysílání inženýrských kádrů do postgraduálního studia aj.,

- šířeji rozvíjet všechny formy zvyšování kuturní úrovně občanů, jejich estetickou, mravní a citovou výchovu, rozvíjet jejich zájmy, nadání, talenty a vést je k účelnému využívání volného času.

Celá řada dalších námětů a doporučení je obsažena v souhrnné zprávě z poslaneckých průzkumů, které dáme k dispozici také příslušným orgánům.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi nyní několik souhrnných poznámek.

Podíváme-li se pozorně na výsledky posleneckých průzkumů a vůbec na poslanecké poznatky z volebních obvodů, pak se stále naléhavěji zdůrazňuje nezbytnost vysoké odbornoísti a kvalifikace, význam znalostí vycházejících z praxe a praxi našeho života také sloužící. Významné místo je zde právem přisuzováno naší škole, jejímu účinnému spojení s praktickým životem a jeho neustálým vývojem. Je zřejmé, že zejména s ohledem na rychle se vyvíjející nové a nové poznatky ve všech oblastech života, neuplatňujeme dostatečně účinný systém spojení školy se životem, s progresívními poznatky vědy a techniky. Musíme společně takové cesty hledat, zobecňovat nejlepší poznatky předních škol, kolektivů, závodů i pracovíšť. To se týká zejména výchovy na středních odborných učilištích. právě zde by se mělo dostat mladým lidem příštím hospodářům naší země, možnosdti pracovat s novou, moderní technikou a technologií, zvládnou nevšední taje současné elektroniky, automatizace, ale také zemědělské techniky apod. Vždyť právě zde se již rodí příští novátoři a zlepšovateé, mistři a organizátoři průmyslové a zemědělské výroby. Mluvíme-li oprávněně o vyhledávání névých talentů, například ve sportu, pak to pro výrobu, pro vědu a techniku platí dvojnásob. Znamená to ovšem právě v současné přestavbě škol i v dalším vývoji vytvářet pro takový přístup mladých lidí, a je třeba zdůraznit, že již od dětských let potřebné předpoklady.

Jde o to, aby každý mladý člověk měl svůj pevný životní cíl, aby se určité povolání stalo pro něho ve shodě s celospolečenskými zájmy doslova životní touhou, které obětuje a podřídí vše ostatní. Prostě potřebujeme již od raného mládí nadšence pro vše nové, zejména pro vědeckotechnický pokrok, zdravě ctižádostivě dosáhnout nových objevů, nových vynálezů. Výchova k tvůrčímu novátorství, to je veliký úkol naší školy i ostatních úseků našeho života.

Přednosti naší socialistické školy spočívají v tom, že vedle vzdělání umožňuje žákům získat široký politický rozhled. Naše škola nemůže přece, už v zájmu samotných žáků, vychovávat jakési "čisté odborníky", odtržené od událostí probíhajících u nás i ve světě.

Je obrovskou předností každého absolventa, když je všestranně odborně i politicky připraven na své povolání, když zná, čemu jeho profese slouží, jak napomáhá naší společnosti v boji o lidský pokrok a mír.

Proto zdůrazňujeme velký význam výchovy k vědeckému socialismu, k uplatňování principů socialistického vlastenectví a proletářského internacionalismu.

Samozřejměě nejde zde pouze o úkol občanské výchovy či výuky marxismu-leninismu. Celá naše škola, obsah veškeré výuky a výchovy má mít jednoznačně socialistický charakter. V tom je přednost naší školy, ale také její velká odpovědnost. Stejně je tomu u etické stránky školské přípravy, která tvoří organickou součást výchovy nového socialistického člověka. Upřímně řečeno - sebevětší odborné znalosti bez uplatňování socialistických morálních zásad mnoho neznamenají. Jsme si ovšem vědomi, že samotná škola nemůže z mladého člověka vychovat tak říkajíc "hotového člověka". To vyžaduje vliv dalších činitelů a také postupné získání životních zkušeností.

Dovolte mi v této souvislosti poznámku k přednímu spojenci naší školy - k rodině.

Velice si vážíme rodin, které vychovávají své děti k aktivnímu vztahu k potřebám naší společnosti, k čestnému a svědomitému studiu, plnění úkolů socialistické výstavby, rodin, které spojily svoje výchovné úsilí s působením socialistické školy, pomáhají jí a podporují její autoritu, mimo jiné i prostřednictvím Sdružení rodičů a přátel školy.

Na druhé straně však chceme říct zcela otevřeně, že se velice proviňují na dětech rodiče, kteří výchovný vliv školy snižují, či jsou dokonce zaměřením rodinné výchovy se školou v rozporu.

Je to chybný a krátkozraký postup. Jeho výsledek, jak nám potvrdil nejeden příklad, se nutně obrátí proti rodině samotné. Děti, vedené v duchu "dvojí tváře", jsou duševně rozpolcené, ztrácejí životní jistoty, upadají do bahna morálního pokrytectví.

Stále více nabývá na aktuálnosti zásada, že o čestný, vskutku socialistický profil mladého člověka musíme v procesu našeho života svádět zápas, a to v jeho zájmu i v zájmu celé společnosti. Předpokládá to ovšem cílevědomě uplatňovat jednotu výchovného působení školy, rodiny, společenských organizací Národní fronty, národních výborů a dalších činitelů. V této souvislosti zvláště oceňujeme společensky záslužnou práci statisíců dobrovolných pracovníků, pionýrských vedoucích, tělovýchovných a sportovních cvičitelů a trenérů Československého svazu tělesné výchovy i Svazarmu a všech dalších, kteří se věnují výchově mladého pokolení ve volném čase.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jak jsem již uvedl v úvodu, věnovali poslanci velkou pozornost stavu plánování potřev a rozmísťování absolventů, zejména vysokých škol. Ukazuje se, že plánování vychází obvykle ze zjednodušené sumarizace požadavků, opírá se o málo spolehlivé podklady a málo vyhovuje soudobým a zejména perspektivním potřebám. Stojíme před podstatným rozvojem automatizacem jaderné a tepelné energetiky, mikroelektroniky, respektive matematického a fyzikálního inženýrství. A přitom praxe v České socialistické republice požadovala letos jen 20 studentů pro obor aplikace mikroelektroniky (do škol bylo proto raději přijato 60 posluchačů). Obory automatizace systému řízení měly směrné číslo 160 absolventů, ale skutečná potřeba byla odhadnuta při zrychlení tempa zavádění automatizační techniky na 1500. pro obor jaderné a tepelné energetiky bylo přijímáno cca 250 studentů, ale například jen zahájení činnosti jadernbé elektrárny Dukovany bude vyžadovat na 1200 kvalifikovaných odborníků různého zaměření.

Také pokud jde o rozmisťování absolventů vysokých škol, poodhaluje skutečnost nemálo rozporů a ukazuje, že vždy neprobíhá v souladu s jeho společenskými předpoklady a odbornou přípravou absolventů. Příslušným ústředním orgánům se, žel, dosud nepodařilo vypracovat objektivní system uplatňování kvalifikovaných kádrů, který by odpovídal požadavkům dlouhodobého rozvoje národního hospodářství a celé naší společnosti. Vlivem těchto slabin vyvíjí část absolventů vlastní iniciativu a odhadem 30-50% z nich nastupuje na zcela jiná, než původně uvažovaná, místa. Jaká tím vzniká společenská škoda, není třeba zdůrazňovat.

Avšak věc má také druhou stránku, spočívající v přístupu samotných absolventů. Jsou takový, kteří hledají uplatnění dle svých subjektivních představ z čistě osobních zájmů, bez ohledu na potřeby společnosti, která jim absolvování studia nejen umožnila, ale také draze zaplatila. Je například známo, že v Severočeském kraji nastoupila jako lékaři prakticky jen polivina těch, kteří se dokonce původně zavázali tam pracovat. To mimo jiné ukazuje na povážlivé slabiny v účinnosti naší politické práce a morální výchovy. Nikde na světě to není a nebude tak, aby práce chodila za lidmi, ale lidé musí chodit za prací.

V takzvaném "svobodném světě" miliony lidí práci marně hledají a další miliony ji shánějí za hranicemi své země či dokonce ve vzdálených světadílech.

Taková je tvrdá realita světa, o němž mají někteří lidé ještě dnes iluze.

Hovoříme-li o závažném poslání naší socialistické školy, myslíme tím v prvé řadě na klíčovou úlohu našich pedagogů. Rádí bychom zdůraznili, že naše společnost jim svěřila to nejcennější - výchovu mladého pokolení a jeho přípravu na zdravou, ale také náročnou životní cestu. Proto klademe takový důraz na osobní příklad učitele, na jeho zanícenost a upřímnost, na opravdovost jeho výkladu, který především předpokládá, aby se osobně ztotožnil s obsahem své výuky. Jen takový pedagog si zjedná nejvyšší autoritu mezi žáky, jejich úctu i vysoké ocenění naší společnosti.Právě takovým pedagogům chceme na dnešní schůzi naší sněmovny tlumočit svůj dík, naše vřelé uznání za jejich společensky významnou výchovnou práci.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, celoroční politická i organizátorská práce poslanců a jejich výborů v přípravě schůze naší sněmovny, potvrdila významné místo výchovy a vzdělání v životě naší společnosti.

Proto my, poslanci nejvyššího zastupitelského sboru Československé socialistické republiky, budeme věnovat této důležité obalsti soustředěnou pozornost, zejména při své odpovědné činnosti ve volebních obvodech. Jde o to, aby výchova a vzdělání společně s péčí o posilování ekonomiky naší země měla trvalé místo v naší práci.

Bude to zcela konkrétní, společensky významný přínos při naplňování závěrů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa. /Potlesk./

Predseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi Vedrovi za prednesenú správu.

Súdružky a súdruhovia, Predsedníctvo Snemovne národov navrhuje, aby Snemovňa národov zvolila na prípravu návrhu uznesenia návrhovú komisiu v tomto zložení: poslanci Zdenko Nováček /predseda Výboru pre kultúru a výchovu ako predseda komisie/ a členovia komisie Josef Andrš, Antonín Himl, Ludmila Lužová, Vladimír Mařík, Nina Lefflerová, Ema Šarišská a Jozef Šimúth.

Má niekto k tomuto návrhu pripomienky? /Nemá./ Nemá.

Dávam o návrhu hlasovať. Kto súhlasí, nech zdvihne ruku.

/Hlasuje se./

Ďakujem. Je niekto proti? /Nikdo./ Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./ Nikto.

Konštatujem, že návrh na zloženie návrhovej komisie bol jednomyseľne schválený. Prosím členov návrhovej komisie, aby sa na začiatku poludňajšej prestávky zišli v miestnosti č. 449 na IV. poschodí na prípravu uznesenia.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP