Pokud se týká stavebnictví jak v České,
tak i ve Slovenské socialistické republice, jako
FMHTS prakticky stojíme s nimi od začátku
až do konce každé stavby, zejména průmyslových
staveb, a jsme si plně vědomi, že pokud něco
ošidí stavbaři - ať už jde o termín
či kvalitu - pak na to doplatí strojaři,
elektrikáři při dokončování
staveb a obráceně. Proto bych vás chtěl
v tomto směru ujistit, že soudruzi ministři
stavebnictví České i Slovenské socialistické
republiky, jakož i my, federální strojírenští
ministři, se zcela pravidelně setkáváme
k řešení různých problémů,
které se nedokáží vyřešit
v rámci dodavatelskoodběratelských vztahů,
řešíme je až na naší úrovni.
Pro vaší informaci bych chtěl říci,
že na 7. pětiletku byly plánovány určité
objemy dodávek jak pro slovenské, tak pro české
stavebnictví. Za první tři roky překračujeme
tyto dodávky. Překročíme je i v roce
letošním. Očekávané splnění
pětiletky bude takové, že splnění
původní směrnice bude na 123 %. Znamená
to, že v dodávkách splníme dodávky
pro stavebnictví za čtyři roky. Taková
je skutečnost a nikdo na tom nemůže nic změnit.
Zdálo by se, že je všechno v pořádku.
Zdaleka však tomu tak není.
Vystoupila zde např. poslankyně Vacková k
otázkám kotlů. Ano, plně s ní
souhlasím. V této oblasti máme velké
problémy. Struktura dodávek do našeho stavebnictví
je poněkud jiná ve svých proporcích,
než byla původně založena do 7. pětiletky.
Není také, vážení poslanci, neznámou
skutečností, - vzpomenutá ČKD Dukla
- že v roce 1976 vyšlo jedno z významných
usnesení, že je to podnik, který je založen
k postupnému útlumu zde v Praze. Všechny důsledky,
které se v Karlíně za dobu osmi let projevily
- žádná modernizace, žádná
investice, o 500 pracovníků se snížily
stavy - dnes je situace jiná. Tato věc se zachytila,
dal se povel zpět stabilizovat lidi, ale skutečnost
je opravdu taková, jak byla uvedena.
Konkrétně k tomu, co zde řekla poslankyně
Vacková, i když vás jako poslance nepotěším.
Nechal jsem si narychlo vytáhnout údaje, jaký
je stav roku 1985, abych vás mohl přesně
informovat. U nás je zásada, že přednostně
musíme zabezpečit dodávky pro závazné
úkoly zvláštní části plánů,
a to bez diskuse. Dále je třeba zabezpečit
všechny závazné úkoly státního
plánu. Tyto já v plném rozsahu zajišťuji.
Pak je zde celá plejáda dalších dodávek,
zejména na ty jste také upozorňovali. Musím
říci, že v oblasti průmyslové
výstavby se žádá 420 mil. dodávek
na rok 1985 a splníme asi 350. Deficit pro příští
rok představuje asi 70 mil. Pokud se týká
kotlů, které jsou především pro
ústřední vytápění, tam
se nám jeví deficit asi 35 mil. Dohromady je to
číslo asi kolem 105 mil.
Seznámím vás s tím, jak chceme tento
problém řešit. Ještě bych snad
uvedl skutečnost, abychom mohli vniknout do celé
této problematiky. My jsme průmyslové kotle
a kotle pro ústřední topení zařadili
ve výrobní základně energetického
strojírenství VHJ Škoda Plzeň. Tam jsou
však soustředěny i rozhodující
dodávky na všechny elektrárny, zejména
elektrárny jaderné. Tam je také soustředěn
největší úkol ve vývozu do nesocialistických
zemí, který představuje asi 38,8 % z jejich
objemu výroby, které se vyvážejí
a realizují v energetickém zařízení
do kapitalistických zemí. Na stejných plochách
musíme tedy zajišťovat ještě náhradní
díly a generální opravy energetických
bloků nad 100 MW. V neposlední řadě
je celý tento problém poznamenán ještě
nedostatečnou kapacitou ve výrobě armatur,
čerpadel a některých dalších
zařízení, včetně elektrotechnické
výroby, regulace apod.
My jsme se těmito otázkami, soudružky a soudruzi,
zabývali - jak jsem již říkal - na začátku
této pětiletky, zejména intenzívně
pak v minulém roce. V předsednictvu vlády
byla přijata na nejvyšší úrovni
zásada, aby se zmapovaly všechny tyto úkoly,
jakým způsobem je k nim třeba přistupovat.
Je třeba říci, že již v minulých
letech určitá opatření byla přijata.
Byla přijata především opatření
okamžitého charakteru. Začlenili jsme ČKD
Duklu do VHJ Škoda Plzeň. do energetické VHJ,
čímž jsme sledovali, aby se racionálněji
zajišťovala výroba, aby se lépe využily
kooperační vztahy, specializace některých
závodů a v neposlední řadě,
aby se efektivněji prováděly vyšší
dodavatelské funkce při uvádění
kapacit do provozu. Dále jsme rozdělili výrobní
program kotlů tak, že jsme zapojili do celé
výroby další VHJ. Stanovili jsme, že kotle
do 50 kilowattů se budou vyrábět např.
v hutní druhovýrobě. Mám na mysli
především Bohumín, Chepos, Sigma. Pokud
jde o plynové kotle, jednoznačně jsme stanovili
specializaci pro ČKD Duklu v Praze. Pokud jde o průmyslové
kotle a energetické kotle vyšších výkonů,
stanovili jsme, a opět jsme zařadili I. Brno, aby
částečně svou kapacitou vypomohl v
průmyslových kotlech ve výkonu asi 70 MW
a kotle vyššího elektrárenského
charakteru, aby byly začleněny do Tlmač.
To jsou opatření, která se prováděla
okamžitě.
Dále bylo v minulých letech rozhodnuto o zahájení
výstavby a rozšíření výrobní
základny na Slovensku, závod Želiezovce. Můžeme
říci, že v minulém období jsme
tento závod spustili.
Značným nákladem jsme rozšířili
závod v Tlmačích, zahájili jsme výstavbu
Nové Baně a výstavbu závodu v Šariši
na východním Slovensku.
Těmito opatřeními a posílením
výrobní základny chceme vytvořit podmínky,
aby se zvládly úkoly příští
pětiletky a dalších let.
Jedna poslankyně zde hovořila o cukrovarech. Uváděla,
jaké jsou cukrovary v zahraničí, a jaké
jsou u nás. Pro informaci poslanců bych chtěl
říci, že nám nejde jen o teplárenství.
Veškerý projekt, schválený program předsednictvem
ústředního výboru strany a naší
vlády k rozvoji potravinářského průmyslu,
je jedním ze základních faktorů teplárenství
a úpravny vody. Zdaleka nejde jen o to - jak bylo připomenuto
v rozpravě, že máme problémy jen v kotlích.
Máme problémy i v úpravnách vody.
Ekologické problémy jsou namnoze spjaty s úpravami
vody, někde i teplárenství atd.
Z tohoto hlediska přistupujeme k otázkám,
že je třeba vypracovat celkovou koncepci, jak dále
budeme rozvíjet tento obor, abychom byli schopni zabezpečit
potřeby našeho národního hospodářství
v plném rozsahu.
Celá tato problematika je zpracována za jednotlivé
obory a předpokládáme, že ještě
v tomto roce bude naším resortem zpracován
dokument pro zabezpečení úkolů 8.
pětiletky a předložen předsednictvu
federální vlády i ústřednímu
výboru strany. Na co je zaměřen tento dokument?
Je zaměřen především na vybilancování
všech vlastních výrobních kapacit, které
máme v oblasti výroby kotlů, v oblasti úpraven
vody, rozšiřujeme ho však i o kompletační
obory, protože armatury, čerpadla, silnoproudá
a slaboproudá elektronika, by se měly stát
součástí tohoto materiálu.
Zvýšené potřeby na výrobní
kapacity chceme řešit dovozem především
v rámci zemí RVHP, v rámci specializace.
Toto opatření jsem měl uvést snad
v prvním bodě, kdybyste se ptali, co s rozpory,
které nejsou pokryty. Státní plánovací
komise pro letošní rok nám schválila,
že aktiva, která máme ve vztahu na Maďarskou
lidovou republiku, ve vztahu na Rumunskou socialistickou republiku
a ve vztahu na Polskou lidovou republiku, můžeme využít
pro nákup a zabezpečení zejména kotlů
pro potřebu naší investiční výstavby
podle toho, v jakém stadiu se výrobní dokumentace
nebo projektová dokumentace nachází, buď
podle dokumentace našich závodů nebo podle
dokumentace dodavatelů z těchto zemí.
Bude však třeba vedle těchto opatření,
o kterých hovořím, zamyslet se i nad některými
otázkami, které nám komplikují život.
Československá socialistická republika potřebuje,
podle mého názoru, teplárenskou koncepci.
To není řešení, abychom do každého
bloku dodávali nějakou výtopnu. Velmi dobře
víte z vašich sídlišť, kde bydlíte,
jak to děláme. Tato koncepce by postupně
omezila požadavky na malé kotelny, zvýšil
by se podíl centralizovaného zásobování
obyvatelstva teplem.
My po stavbách jezdíme. Malá města,
která mají deset dvacet tisíc obyvatel. Kolik
tam stojí kotelen s vysokými komíny! I těmto
otázkám je potřeba vyhlásit tvrdý
boj.
Mohl bych jmenovat, ale abych se někoho nedotkl. Není
to dobré, je třeba využít stávajících
teplárenských kapacit, poněvadž zejména
tam, kde pracují na uhlí, už máme většinou
zabudovány vlečky, zauhIovací zařízení
a je jen otázka postavení kotlů. I tyto otázky
musíme nastolit v materiálu, který budeme
předkládat naší vládě.
Chtěl bych závěrem, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, ujistit naše shromáždění,
že tento problém není vyřešen,
ale věnujeme mu maximálně pozornost. Nikdo
jiný než my ho nemůže vyřešit.
Vytyčujeme si za cíl, abychom pro příští
pětiletku stabilizovali výrobní kapacity,
abychom správně ocenili to, co je výkyv v
těchto potřebách, a ten orientovali na specializaci
a dovoz ze zemí RVHP a potřeby energetického
zařízení, abychom zajišťovali v
širším rozsahu než je jen teplárenství
pro další bytovou výstavbu, ale i velké,
náročné úkoly v rozvoji potravinářského
průmyslu, nakonec i problémy, které souvisejí
s -ekologií, a v neposlední řadě i
zabezpečení úkolů, které nás
čekají ve výstavbě.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem. Udeľujem
slovo ministrovi súdruhovi Kubátovi. Prosil bysom
o stručnú odpoveď, maximálne 5 až
8 minúť.
Ministr elektrotechnického průmyslu ČSSR
M. Kubát: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, soudružka poslankyně Vacková zde
položila otázku, jak ZPA zajistí chybějící
měřicí a regulační techniku
pro kotelny a výměníkové stanice.
Musím říci, že regulační
a měřicí technika pro kotelny a výměníkové
stanice je jeden z obtížných problémů
československé elektrotechniky, protože nejde
jen o řešení elektronických kapacit,
ale především jde o řešení
strojírenských kapacit. Vysvětlím
tento problém vzápětí blíže.
Dovolte, abych vás informoval, že naše kapacity
a dodávky v sortimentní skupině, která
se nazývá Komplexní soubory pro měření
a regulaci a dálkové ovládání
včetně rozvaděčů a příslušenství,
výrazně vzrostly za poslední čtyři
roky. V roce 1981 jsme dodali do této oblasti za 55 mil.
Kčs, v roce 1983 za téměř 96 mil.
Kčs, v letošním roce dodávky v této
oblasti budou představovat více než 100 mil.
Kčs. Tedy za čtyři roky naše dodávky
vzrostly objemově na téměř dvojnásobek
s ročním tempem kolem 19 %. Přesto, jak vidíte,
je to stále málo. Je to stále málo
v souvislosti s tím, jak se i tato oblast rychle začala
elektronizovat, tedy oblast kotelen, výměníkových
stanic a regulační a měřicí
techniky.
Nechci hovořit o řadě sortimentů,
které do této oblasti patří, jako
jsou regulátory, měřiče spotřeby
paliva, čidla, odporové teploměry, elektrické
servomotory, ovládací skříňky
a další. Chtěl bych ukázat na jedné
z nejcitlivějších položek, to jsou servomotory,
které slouží pro pohon regulačních
ventilů a klapek v těchto kotelnách a výměníkových
stanicích, v čem je podstata problému. V
roce 1984 vyrobíme téměř 82 tis. kusů
těchto servopohonů. Přitom máme rozpor
s federálním ministerstvem hutnictví a těžkého
strojírenství, s jeho podniky, zejména s
Duklou, který je řádu 20 tisíc až
30 tisíc těchto servopohonů.
V roce 1985 se chceme dostat na 90 tisíc kusů, to
znamená zvýšit asi o 10 % výrobu. Tento
rozpor nebude zcela odstraněn. Spočívá
zejména v nedostatku strojního obrábění
ozubených kol, hřídelů, skříní
pro regulátory a dalších strojních dílů.
Proto jsem řekl, že jde o strojírenské
kapacity pro řešení nejužších
míst pro regulaci a měření. Naše
ministerstvo řeší tento problém ve spolupráci
s hutnictvím a s těžkým a všeobecným
strojírenstvím.
Desáté zasedání ústředního
výboru strany v dubnu 1984 rozhodlo o převodu některých
strojírenských kapacit ve prospěch elektrotechnického
průmyslu. V současné době je projednán
a dořešuje se převod čtyř strojírenských
provozů v celkovém rozsahu 2500 pracovníků
do našeho odvětví. Z toho jeden provoz je určen
právě jako pomoc pro ZPA Pečky, kde se vyrábějí
servopohony. To bude mít nesporně velký význam
pro další rozvoj výroby této úzkoprofilové
položky pro kotelny a výměníkové
stanice, tj. pro servopohony. V roce 1985 budou zřejmě
ještě trvat značná napětí
v našich dodávkách regulační
a měřicí techniky pro kotelny a výměníkové
stanice. V roce 1986 očekáváme další
zlepšení a snad dočasné vyřešení
tohoto problému. Říkám však vědomě
dočasné, protože proces elektronizace v této
oblasti rovněž pokračuje dál. Víme,
že nároky dál porostou, vyvíjejí
se další dokonalejší prvky regulace i
systémové celky zejména směřující
k optimalizaci spotřeby energie při využití
výpočetní techniky. Proto je důležité
již dnes zabezpečovat potřeby nejen nejbližších
let, ale také roků 1989, 1990 a dalších,
vytvářením nových dalších
kapacit pro regulaci a měření i pro automatizační
techniku. To plánujeme na 8. pětiletku, vyžaduje
to však také důslednější
podporu plánovacích orgánů pro 8.
pětiletku. Děkuji vám za pozornost.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi
ministrovi Kubátovi za odpoveď.
Pýtam sa poslankyne Vackovej, či súhlasí
s odpoveďami súdruhov ministrov Saula a Kubáta.
Poslankyně O. Vacková: Ďakujem, súhlasím.
Předseda SN D. Hanes: Súdružky a súdruhovia
poslanci, o záverečné slovo sa prihlásil
podpredseda federálnej vlády súdruh Gerle.
Prosím ho o slovo.
Místopředseda vlády ČSSR L. Gerle:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dnešní jednání Sněmovny národů
velmi vhodně navazuje na jednání vlád,
federální vlády i české a slovenské
vlády v září letošního
roku a probíhá v období vyvrcholení
dalšího jednání a projednávání
celé problematiky našeho stavebnictví s jediným
možným cílem - upevnění jeho
stabilizace a zajištění jeho dalšího
rozvoje a vytvoření předpokladů pro
celý rozvoj našeho národního hospodářství.
Při všech těchto jednáních vycházíme
ze stanoviska předsednictva ÚV KSČ z roku
1982. Jemu předcházely rozbory a analýzy
dosavadního vývoje stavebnictví, na něm
byly stanoveny první úkoly, které v loňském
roce byly hodnoceny na předsednictvu ÚV KSČ
i na jednání vlád, pak přerostly v
tzv. harmonogram, který jsem se pokusil charakterizovat
v úvodním vystoupení. Hovořil jsem
o tzv. Souboru realizačních opatření,
který zahrnuje více než 10 problémových
oblastí, které považujeme za stěžejní
pro řešení jak stabilizace, tak dalšího
rozvoje našeho stavebnictví.
Zbývá k projednání ještě
jedna oblast. Je to oblast stabilizace pracovních sil a
hmotné zainteresovanosti. Přislíbil jsem
v úvodním vystoupení, že ještě
letos bude projednávána ve vládě.
Po této schůzi vlády - a je velmi pravděpodobné,
že stavebnictvím se ještě znovu bude zabývat
také předsednictvo ÚV KSČ - se tento
Soubor realizačních opatření stane
jediným celostátním dokumentem pro celé
naše stavebnictví, ať organizované v ministerstvech
stavebnictví, tak v ostatních oblastech, jak dnes
už o nich bylo hovořeno.
Přes nezbytné vytváření podmínek
pro dobrou práci resortu stavebnictví rozhodující
pro zlepšení dnešního stavu a upevnění
pro příští období jsou především
samotná vnitřní opatření ve
stavebnictví ke zlepšení organizace práce,
pracovní výkonnosti a souhrnně vyšší
efektivnosti. Klademe velký důraz na realizaci zásadních
opatření, vyslovených už ve "Stanovisku"
a v jednání vlád z minulého období.
Nesmíme zapomenout, že při všem, co jsme
vyslovili nejen dnes, o technické politice, o organizaci
a o řízení, rozhodují o konečném
výsledku lidé, jejich přístup k práci,
odpovědnost za její včasné a kvalitní
provedení.
Je zvláštností stavebnictví, že
prakticky každoročně pracuje pod veřejnou
kontrolou, pod kontrolou veřejnosti, která posuzuje
(při příležitosti předávání
bytů, při příležitosti oprav
nebo výstavby nového objektu) skutečný
efekt a výsledek všech opatření, která
jsou přijímána. To bude právě
hledisko snad nejkritičtější a nejpravdivější
z hlediska vyhodnocení všeho, co jsme dosud přijali
a co připravujeme pro příští
období.
Stavebnictví a jeho výsledky ovšem nelze posuzovat
samostatně, odděleně, ale naopak v celém
souhrnu a komplexu našeho národního hospodářství.
Nejvýrazněji se stavebnictví představuje
(nejvíce o něm hovoříme a slyšíme)
v oblasti investiční výstavby, která
za léta, kdy u nás probíhá, je provázena
mnoha úspěchy, ale také některými
neduhy, které ji dlouhodobě provázejí.
Určité zlepšení nastalo v prvních
třech letech této pětiletky ve třech
momentech, které zazněly jak v rozpravě,
tak v úvodním slově:
1. pokles rozestavěnosti o jednu pětinu;
2. zvýšil se podíl staveb uváděných
v plánovaných termínech do provozu z dřívějších
65 % asi na 80 % až 85 % v minulém roce a přibližně
tento výsledek očekáváme i v letošním
roce;
3. značně se omezil počet staveb, kdy investor
spolu s dodavateli žádá zvýšení
rozpočtových nákladů staveb (v tomto
případě se snad docílilo největšího
pokroku).