-53-

- doplnit ustanovení o platovém vyrovnání zmocněním
pro ministra vnitra československé socialistické republiky
ke stanovení podrobností o poskytování platového vyrovnání,
zejména o způsobu výpočtu jeho výše a způsobu výplaty této
dávky/zásada č. 15/:

- doplnit ustanovení o příspěvku za službu o úpravu souběhu
nároku na příspěvek za službu s nárokem na příspěvek za
službu podle jiných předpisů, s nárokem na důchod za výsluhu
let /částečným důchodem za výsluhu let/, o úpravu výplaty
příspěvku za službu za dobu, po kterou se oprávněný zdržuje

v cizině nebo je ve výkonu trestu odnětí svobody anebo ve vazbě
a o úpravu povinnosti organizací podávat hlášení pro účely
krácení příspěvku za službu a jejich odpovědnosti; umožnit
odnětí příspěvku ve stanovených případech /zásada č. 16 a/ až
e//.

5. Řízení o odvolání, společná a přechodná
ustanovení

/§ 116 odst. 2 a 3, § 118 odst. 4, § 129, § 131,
§ 133, § 135 odst. 1/

- stanovit odkladný účinek podání odvolání proti rozhodnutí
o odnětí hodnosti a proti služebnímu hodnocení, podle něhož je
příslušník hodnocen jako nevyhovující pro výkon služby ve
Sboru národní bezpečnosti /zásada č. 17 a/ /;

- umožnit, aby služební orgán mohl sám vyhovět i odvolání
proti rozhodnutí, jímž uložil příslušníku kázeňský trest

/zásada č. 17 b/ /;

- umožnit ministrům vnitra, aby mohli zmocnit služební orgány
ke zřizování poradních komisí /zásada č. 18/;


-54-

- upravit promlčení a promlčecí doby, pokud jde o příspěvek
za službu /zásada č. 19/;

- umožnit, aby Sbor národní bezpečnosti mohl převzít za
uchazeče přijatého do služebního poměru povinnost uhradit
předchozí organizaci zcela nebo zčásti náklady spojené se
získáním nebo zvýšením kvalifikace /zásada č. 20/;

- vztáhnout platnost ustanovení zásady č. 16 též na příspěvek
za službu, na který vznikl nárok před účinností novely zákona,

s tím, že příspěvek za službu lze odejmout /zásada č. 16 c/ / jen
pro jednání, kterého se příjemce příspěvku za službu dopustí po
účinnosti novely zákona /zásada č. 21/.

Bližší odůvodnění všech navrhovaných změn je uvedeno u jed-
notlivých zásad.

Ekonomické důsledky navrhovaných změn

Z hlediska nároku na rozpočtové krytí lze návrh zásad zákona
rozdělit do dvou skupin.

Do první skupiny patří ta navrhovaná opatření, jejichž finanční
důsledky nelze v současné době vyčíslit, která ve srovnání s dosa-
vadním stavem

a/ v podstatě nevyžadují zvýšené náklady nebo se projeví

v příštích letech jako dílčí zvýšené náklady /např. rozšíření
druhů odměn o mimořádné jmenování příslušníka v praporčické
hodnosti do důstojnické hodnosti, náhrada věcné škody při
smrtelném úrazu, náhrada za ztrátu na důchodu v souvislosti
se služebním úrazem, rozšíření ustanovení § 135 odst. 1
zákona o použití ustanovení § 143 odst. 5 zákoníku práce apod. /;


-55-

náklady na tato opatření nepřekročí dále uvedené předpoklá-
dané úspory a budou proto pokryty v rámci schválených
rozpočtů resortů ministerstev vnitra;

b/ vytvářejí předpoklady pro účelnější vynakládání finančních
prostředků, které se projeví v příštích letech jako dílčí
úspory /např. zvýšení horní hranice zkušební doby z 18 mě-
síců na 24 měsíce, rozšíření možnosti uzavírání dohod při
zvyšovaní kvalifikace příslušníků, zvýšení jednorázového
mimořádného odškodnění při současné úspoře na pojistném
v důsledku již zrušených pojistných smluv uzavřených
ve smyslu vyhlášky č. 17/1978 Sb., o úhradě pojistného

z pojistných smluv uzavíraných o pojištění osob socialistic-
kými organizacemi, navrhovaná úprava výplaty příspěvku
za službu a možnosti jeho odnětí ve stanovených případech
apod. /.

Do druhé skupiny /finanční dopad lze odhadem vyčíslit/
patří předpokládané snížení počtu příslušníků, kteří se budou
zúčastňovat preventivní rehabilitace, čímž dojde v resortech
ministerstev vnitra k úspoře cca těchto nákladů ročně:

federální ministerstvo vnitra 100. 000 Kčs

ministerstvo vnitra České

socialistické republiky 220. 000 Kčs

ministerstvo vnitra Slovenské

socialistické republiky ______110. 000Kčs

Celkem ročně 430. 000 Kčs


-56-

Z uvedeného vyplývá, že ve smyslu § 18 zákona č.
134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu československé
federace a o zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky
státních rozpočtu federace a republik /rozpočtová pravidla/,
si realizace navrhovaných změn nevyžádá v žádném z resortů
ministerstev vnitra zvýšení požadavků na státní rozpočet, ani
na plán pracovních sil a nebude mít za následek zvýšení
rozpočtových výdajů ani snížení rozpočtových příjmů /rozpočtů
národních výborů se navržená opatření nedotýkají/.

Stejně tak tomu bude i ve Sboru nápravné výchovy České
socialistické republiky a Sboru nápravné výchovy Slovenské
socialistické republiky.

V Praze dne 29. května 1981

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP