FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNI ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982
IV. volební období
50
Návrh
zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1961 Sb.,
o pozemních komunikacích
(silniční zákon)
Zásady
zákona, kterým   se  mění   a   doplňuje   zákon   č. 135/1961   Sb.,
o   pozemních   komunikacích   /silniční   zákon/
1. Úvodní stanovení /§ 1 odst. 1, poslední věta/
Zásada;
Pozemní komunikace musí být budovány, rekon- 
struovány, spravovány a udržovány v souladu se zá- 
sadami dopravní politiky a s koncepci rozvoje do- 
pravní soustavy.
Dosavadní stav:
Uplatňování zásad státní dopravní politiky,
technické politiky dopravy a koncepci rozvoje do- 
pravní soustavy zákon dosud neupravuje.
Odůvodnění:
V souladu s ustanovením čl. 19 ústavního záko- 
na č. 143/1968 Sb., o československé federaci, se v
zákoně zdůrazni požadavek, aby pozemní komunikace
byly na celém území státu budovány, popř. rekonstruo- 
vány podle jednotných zásad schválených vládou ČSSR
a s ohledem na rozvoj a ochranu životního prostředí.
- 2 -
Část  první
PLÁNOVANÍ A SPRÁVA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ
2. Správa pozemních komunikací a dozor nad nimi /§ 3, § 22/
Zásada:
A. Výkon státní správy
Státní správu ve věcech pozemních komunikací vy- 
konávají silniční správní orgány, a to:
a/ pro dálnice federální ministerstvo dopravy,
b/ pro silnice ústřední orgány statni správy ve
věcech dopravy republik, krajské a okresní
národní výbory,
c/ pro místní komunikace a účelové komunikace
místní /městské/ národní výbory,
/dále jen "příslušné silniční správní orgány"/.
Působnost speciálního stavebního úřadu pro dál- 
nice vykonává federální ministerstvo dopravy. Působ- 
nost speciálního stavebního úřadu pro silnice, míst- 
ní komunikace a účelové komunikace vykonávají okres- 
ní národní výbory; okresní národní výbory mohou pově- 
řit působnosti speciálního stavebního úřadu pro míst- 
ní a účelové komunikace příslušný místní /městský/
národní výbor.
B. Výkon správy národního majetku
Správa národního majetku ve věcech
a/ dálnic, silnic a místních komunikaci náleží
příslušným silničním správním orgánům, popř.
organizacím jimi k tomu účelu zřízeným,
- 3 -
b/ účelových komunikací náleží organizacím,
jímž tyto pozemní komunikace slouží.
Tyto organizace jsou povinny je udržovat ve sta- 
vu odpovídajícím účelu, k němuž byly zřízeny.
C. Státní odborný dozor nad pozemními komunikacemi
Státní odborný dozor nad pozemními komunikacemi
vykonávají příslušné silniční správní orgány.
Vrchní státní odborný dozor nad silnicemi, míst- 
ními komunikacemi a účelovými komunikacemi přísluší
ústředním orgánům státní správy ve věcech dopravy.
Při výkonu státního odborného dozoru příslušné
silniční správní orgány dbají na zajištění ochrany po- 
zemních komunikaci a dozírají, zda jsou dodržovány po- 
vinnosti a podmínky pro užíváni pozemních komunikaci
stanovené tímto zákonem, předpisy vydanými k jeho pro- 
vedení a opatřeními silničních správních orgánů.
Pracovníci pověření výkonem státního odborného
dozoru jsou povinni vést uživatele k ochraně pozemních
komunikací a zachováni pořádku na nich. Jsou oprávně- 
ni zjišťovat totožnost osob, které se dopustí jednání,
jež ohrožuje pozemní komunikace nebo provoz na nich,
a ukládat pokuty v blokovém řízení. Při výkonu své
funkce jsou opatřeni kontrolním odznakem a služebním
průkazem.
Při výkonu státního odborného dozoru se orgány
dozoru opírají o zkušenosti a iniciativu pracujících
a spolupracuji s orgány lidové kontroly, Revolučního
odborového hnuti a dalších společenských organizaci.
- 4 -
Dosavadní stav:
Zákon důsledně neodděluje státní správu pozem- 
ních komunikaci od jejich majetkové správy. Také vý- 
kon působnosti speciálních stavebních úřadů pro po- 
zemní komunikace zákon dosud neupravuje.
Odůvodnění:
V souladu s ústavním zákonem o Československé
federaci svěřil kompetenční zákon výkon
státní sprá- 
vy i hospodářské řízení ve věcech dálnic federálnímu
ministerstvu dopravy. Výkon státní správy a hospodář- 
ské řízení ve věcech silnic a místních komunikaci pat- 
ři do působnosti orgánů republiky, tj. národním vý- 
borům a ústředním orgánům státní správy ve věcech do- 
pravy, jimiž jsou ministerstva vnitra ČSR a SSR, vy- 
konávající svou působnost správami pro dopravu. V sou- 
vislosti s tím se navrhuje pro všechny orgány státní
správy, které působí ve věcech pozemních
komunikaci
společné označení "silniční správní orgány". Toto oz- 
načení je vhodné zejména z důvodu zjednodušení legis- 
lativního vyjadřováni za stavu, kdy působí jako orgá- 
ny státní správy ve věcech pozemních komunikaci vedle
jednotlivých stupňů národních výborů i ústřední orgá- 
ny státní správy federace a republik. Pokud jde o vý- 
kon státní správy ve věcech zařazováni místních a úče- 
lových komunikaci do silniční sítě, vyřazováni silnic
2 této sítě /§ 4 zákona/, rozhodováni o uzavírkách a
objížďkách na silnicích I. třídy /§ 7 zákona/, povo- 
lováni zvláštního užívání silnic a povolováni nadměr- 
ných přeprav mimo územní obvod jednoho okresu, zůsta- 
ne dosavadní právní úprava nedotčena.
- 5 -
Podle navrhované úpravy působnosti speciálního
stavebního úřadu pro dálnice a pro místní a účelové
komunikace budou upravena ustanovení § 20 odst. 2,
§ 21 odst. 3 a § 22 odst. 2 silničního zákona.
V souvislosti s rozlišením státní správy pozem- 
ních komunikaci od jejich majetkové správy navrženým
zásadou č. 2 se v souladu s ustanoveními hospodářské- 
ho zákoníku stanoví zásada o správě pozemních komuni- 
kací jako národního majetku. Přitom se dosavadní stav
nemění; Ředitelstvím dálnic v Praze a v Bratislavě,
jakožto organizacím podřízeným federálnímu ministerst- 
vu dopravy, je svěřena správa dálnic, okresním sprá- 
vám silnic, jakožto organizacím podřízeným okresním ná- 
rodním výborům, správa silnic.
Pokud jde o státní odborný dozor, bude v zákoně přís- 
lušnou formou zdůrazněno, že se jedná výhradně o stát- 
ní odborný dozor nad pozemními komunikacemi.
Část druhá
SILNICE
Oddíl   1
Užívání   a   ochrana   silnic
3. Obecné užívání silnic /§ 6 odst. 1, § 8 odst. 1/
Zásada:
Provoz na pozemních komunikacích upravují zvlášť
ni předpisy; v jejich mezích smi každý užívat dálnic,
silnic a místních komunikaci obvyklým způsobem k uče-
- 6 -
lům, jimž jsou určeny /obecné užívání. Uživatel se
musí přizpůsobit stavebnímu a dopravně technickému
stavu dotčené komunikace; nesmí komunikaci poškozo- 
vat nebo znečišťovat.
K užíváni silnic jiným než obvyklým způsobem ne- 
bo k jiným účelům, než pro které jsou určeny /zvlášt- 
ní užívání/, je třeba povolení příslušného silniční- 
ho správního orgánu.
Dosavadní stav:
Zákon dosud zakazuje opotřebení silnice nad ob- 
vyklou míru a stanoví bezplatné obecné užívání silnic.
Odůvodnění:
Ustanovení § 6 odst. 1 zákona bylo v praxi nespráv- 
ně vykládáno ve vztahu k intenzitě provozu a národní
výbory předepisovaly náhradu za takové opotřebení např.
organizacím/ jejichž provoz se rozšířil /lomy, pís- 
kovny apod. /. Navíc bylo takové opatření národních vý- 
borů zpochybněno skutečnosti, že uživatelem pozemní ko- 
munikace nebyl závod sám, ale odběratel /prodej "loco
lom"/. V souladu s § 6 odst. 1 /první věta/, jimž se
stanoví, že "každý smi bezplatně užívat silnic obvyk- 
lým způsobem k účelům, jimž jsou určeny", nelze zvýše- 
nou intenzitu provozu zahrnout pod pojem opotřebení sil- 
nice nad obvyklou míru. V souladu s uvedenou zásadou
bude upraveno i znění § 8 zákona tak, že dikce"k užívá- 
ni silnic nad obvyklou míru je třeba povolení", bude na- 
hrazena zněním "k užíváni silnic jiným než obvyklým způ- 
sobem, nebo k jiným účelům, než ke kterým jsou určeny
zvláštní užívání/, je třeba povoleni". Současně bude
- 7 -
termín "povaha silnice" nahrazen pojmem "dopravně
technický stav". Jde pouze o přesnější slovní vyjádře- 
ní; obsah pojmu se nemění.
Z dosavadního znění § 6 odst. 1 zákona se vypouš- 
tí slovo "bezplatně", neboť se jeví účelné připustit
možnost zpoplatnění užívání pozemních komunikaci tran- 
zitní dopravou.
4. Odpovědnost za znečištění a poškození silnice /§ 6 odst. 2/
Zásada:
Znečištění dálnice, silnice nebo místní komunika- 
ce, které způsobí nebo může způsobit závadu v jejich
sjízdnosti, je povinen ten, kdo znečištění způsobil,
neprodleně odstranit a uvést komunikaci do původního
stavu. Nestane-li se tak, je povinen uhradit správci
komunikace náklady spojené s odstraněním znečištění a
s uvedením komunikace do původního stavu. Dojde-li ke
sporu, rozhodne o náhradě nákladů příslušný silniční
správní orgán.
Stejná zásada platí při poškození uvedených komu- 
nikací s tím, že ten, kdo poškození způsobil, je povi- 
nen uhradit správci komunikace náklady spojené s od- 
straněním poškození a s uvedením komunikace do původ- 
ního stavu, pokud se nedohodne se správcem komunikace,
že poškození odstraní sám.
Stejné zásady platí i při poškození a znečištění,
které způsobí nebo může způsobit závadu ve schůdnosti
přechodů pro chodce na místních komunikacích a průjezd- 
ních úsecích silnic městy a obcemi, chodníků a místních
komunikaci určených výhradně pro chodce.
- 8 -
Dosavadní stav:
Podle § 6 odst. 2 zákona odpovídá za znečištění
silnic, které způsobí nebo může způsobit závadu ve
sjízdnosti organizace, která závadu způsobila.
Odůvodnění:
Prudkým rozvojem individuálního motorismu dochá- 
zí k znečištění pozemní komunikace i ze strany občanů/
kteří je užívají. Vyskytují se i případy, že občané,
kteří nejsou uživateli pozemní komunikace, ji znečiš-
ťují tím, že na ni vyhazuji odpadky a různé jiné ne- 
čistoty nebo vypouštějí splašky / olej apod. /, a tím
ohrožuji bezpečnost jejího provozu.
Ustanovení § 6 odst. 2 však neobsahuje obdobný
postih vůči tomu, kdo poškodil pozemní komunikaci ji- 
ným způsobem než znečištěním, ačkoliv z hlediska ochra- 
ny pozemní komunikace a zejména pak z hlediska bez-
pečnosti silničního provozu je stejně naléhavé jako
při znečištěni, aby bez újmy trestního řízení i říze- 
ní o náhradě škody podle obecných předpisů byla co
nejdříve odstraněna závada ve sjízdnosti, resp. schůd- 
nosti způsobená poškozením pozemní komunikace.
Případy poškození jsou různé, zejména na součás- 
tech komunikace / zanesení krajnic a odvodňovacího
zařízení, zavalení příkopů nebo jejich poškození vy- 
ústěním melioračních zařízení, proražení zábradlí,
zničení dopravních značek a pod. /. Jako poškození,
kte- 
ré způsobí nebo může způsobit závadu ve sjízdnosti,
resp. schůdnosti, je kvalifikováno i nedokonalé uvede- 
ni vozovky do původního stavu po provedeném, byt i
povoleném, výkopu při opravě nebo údržbě podzemního
vedení / vytvoření výmolu po nesprávném zahlazení vý- 
kopu/.
- 9 -
Pokud jde o rozhodování jednotlivých stupňů ná- 
rodních výborů o náhradách nákladů spojených s od- 
straňováním znečištění a s uvedením komunikace do pů- 
vodního stavu, sleduje návrh zásady, aby územní orgá- 
ny rozhodovaly především se znalosti místních podmí- 
nek a tak plně uplatňovaly výkon státní správy ve své
kompetenci. Tento záměr je v souladu s přijatým doku- 
mentem ÚV KSČ "O úkolech národních výborů po XVI.
sjezdu KSČ" i s připravovanými legislativními úpra- 
vami na úseku národních výborů, kde se též předpoklá- 
dá metodická pomoc nižším stupňům národních výborů od
stupňů vyšších.
Návrh zásady upravuje povinnosti toho, kdo způ- 
sobil závadu ve sjízdnosti znečištěním nebo poškoze- 
ním odlišně. Tímto ustanovením však není dotčena o-
znamovací povinnost podle § 29 odst. 2 vyhl. č. 100
/1975 Sb., o pravidlech silničního provozu, toho, kdo
způsobil poškození nebo znečištěni, které nemůže od- 
stranit. Neplnění povinnosti uložených touto zásadou,
bude postihováno uložením pokuty /zásada č. 13/.
Povinnosti správců dálnic, silnic a místních komunikací
Zásada:
Správci dálnic, silnic a místních komunikací jsou
povinni bez průtahů odstraňovat závady v jejich sjízd- 
nosti; správci místních komunikaci jsou povinni od- 
straňovat též závady ve schůdnosti přechodů pro chod- 
ce na místních komunikacích a průjezdních úsecích sil- 
nic městy a obcemi, jakož i závady ve schůdnosti chod- 
níků a místních komunikaci určených výhradně pro chodce,
- 10 -
Závady ve sjízdnosti, popř. schůdnosti jsou zej- 
ména výtluky, výmoly nebo hrboly v jinak nezávadném
povrchu pozemní komunikace, nevhodně uložený udržova- 
cí materiál, náledí, sněhové závěje, nedosypané krajni- 
ce, spadlé stromy nebo kameny. Kromě těchto závad jde
též o závady způsobené občanem nebo organizaci podle
zásady č. 4, které organizace nebo občan neprodleně ne-
odstraní.
Závady ve sjízdnosti vzniklé náledím nebo sněhem
je nutno odstraňovat v době, rozsahu a způsobem sta- 
noveným obecně závazným právním předpisem federálního
ministerstva dopravy; závady ve schůdnosti vzniklé ná- 
ledím nebo sněhem je nutno odstraňovat v době, rozsahu
a způsobem stanoveným obecně závazným nařízením přís- 
lušného národního výboru. Závady ve sjízdnosti nebo
schůdnosti vzniklé jinak než náledím nebo sněhem je
nutno odstranit neprodleně, a neni-li to možné, je nut- 
no na tyto závady upozornit způsobem stanoveným zvlášt- 
ními předpisy.
Závady ve schůdnosti vzniklé náledím nebo sněhem
na chodnících je povinen odstraňovat správce /vlast- 
ník/ nebo uživatel přilehlé nemovitosti /§ 23 zákona/
v rozsahu stanoveném obecně závazným nařízením přísluš- 
ného národního výboru.
Chemických posypových materiálů k odstraňování
závad ve sjízdnosti nebo schůdnosti lze používat jen
tam, kde je to nezbytně nutné. Způsob a rozsah použití
chemických posypových materiálů stanoví obecně závaz- 
ným právním předpisem federální ministerstvo dopravy.
Dosavadní stav:
Povinnosti správců dálnic, silnic a místních ko- 
munikaci zákon dosud neupravuje.
- 11 -
Odůvodnění:
Zákon nemá pozitivní ustanovení, kterým by sta- 
novil povinnost orgánu /organizace/, kterému je svě- 
řena správa pozemní komunikace zajišťovat sjízdnost,
resp. schůdnost pozemní komunikace. V § 9 odst. 2 je
stanovena odpovědnost organizace silničního hospodářs- 
tví za škody vzniklé uživatelům silnice z nehody, je- 
jíž příčinou byly závady ve sjízdnosti. Z tohoto us- 
tanovení lze dedukovat i povinnost organizace zajis- 
tit sjízdnost komunikace. Uvedené ustanovení se vzta- 
huje i na organizace spravující dálnice /§ 20 zákona/
a místní komunikace /§ 21 zákona/; nevztahuje se však
na účelové komunikace, a proto odpovědnost za jejich
stav se řídi obecnými předpisy.
Navrhovaná zásada má vyplnit tuto právní mezeru
tak, že povinnost odstraňovat závady ve sjízdnosti
stanoví přímo.
V praxi dochází k různým názorům v otázce, zda
správce pozemní komunikace je povinen zajistit nejen
sjízdnost, ale též schůdnost komunikace.
Odpovědnost za škody vzniklé uživatelům z neho-
dy jejíž příčinou byly závady ve schůdnosti, se ří- 
dí zejména ustanovením § 23 silničního zákona, ovšem
jen pokud jde o chodníky. Nedostatek právní úpravy,
hlavně pokud jde o posypy přechodů pro chodce v za- 
stavěném území obce, nemohlo nahradit - jak ukázala
praxe - ani ustanovení § 6 odst. 2 vyhl. č. 136/1961
Sb., kterou se provádí silniční zákon, podle kterého
"organizace silničního hospodářství udržuje průjezdní
úsek silnice v rozsahu odpovídajícím způsobu údržby
přilehlé volné trati; údržbu přesahující tento rozsah
zajišťuje místní národní výbor".
- 12 -
Požadavek rozšíření odpovědnosti správce komuni- 
kace za škody vzniklé chodcům na všech silnicích a
místních komunikacích v plném rozsahu je prakticky ne- 
proveditelný. Např. posyp zledovatělé silnice by mu- 
sel být prováděn v celé délce obou stran vozovky tak
hustě, aby byla zajištěna bezpečnost chůze, neboť po- 
dle § 42 odst. 1 a 3 vyhl. č. 100/1975 Sb., o pravid- 
lech silničního provozu, je chodec povinen - v přípa- 
dech kde není chodník - chodit po levé krajnici, a kde
není ani ta, nebo je-li neschůdná, při levém okraji
vozovky. Při současné délce více než 73 000 km silnic
by náklady na takovou údržbu dosáhly téměř nepředsta- 
vitelné částky, nehledě k tomu, že by nebylo možné,
ani technicky, ani pracovními silami, takovou údržbu
zajišťovat. Průměrné náklady na jeden kilometr údrž- 
by silniční sítě činí ročně cca 35 000 Kčs, z toho na
zimní údržbu /odstraňování sněhu a náledí/ 28%, u dál- 
nic činí náklady cca 150 000 Kčs, z toho na zimní
údržbu 45 %.
Se zřetelem k tomu se navrhuje zakotvit v zákoně
zásadně povinnost k odstraňování závad ve schůdnosti
pouze u místních komunikaci a průjezdních úseků sil- 
nic ve městech a obcích, a to na dopravně vyznačených
přechodech pro chodce /§ 42 vyhl. č. 100/1975 Sb.,
o pravidlech silničního provozu/ nebo na místech, kde
nutně musí docházet k přechodu komunikace větším poč- 
tem chodců, i když přechod není dopravně vyznačen
/svislým nebo vodorovným označením/. Pro místní komu- 
nikace IV. třídy /§ 9 písm. d vyhl. č. 136/1961 Sb. /
platí, že je nutno odstraňovat závady ve schůdnosti
v celé jejich délce v případech, kdy jde o komunika- 
ce určené pro chodce /samostatné stezky, schody apod. /;
obdobně to platí i o chodnících.
- 13 -
Vzhledem k tomu, že národní výbory ve velkých
městech povolují stání motorových vozidel na částech
chodníků a také zřizují zastávky městské hromadné do- 
pravy na chodnících /nástup a výstup cestujících/,
je potřebné rámcově stanovit v prováděcí vyhlášce roz- 
sah povinnosti čištění chodníků správců /vlastníků/
nebo uživatelů přilehlých nemovitosti.
Způsob použití chemických posypových materiálů
se navrhuje zakotvit do zákona v zájmu ochrany život- 
ního prostředí a také k zabránění intenzivního použí- 
vání těchto materiálů tam, kde to není nezbytně nutné.
V obecně závazném právním předpise federálního mini- 
sterstva dopravy se počítá s užším vymezením způsobu
použití chemických posypových materiálů /např. urče- 
ním oblasti a druhů silnic, kde tyto materiály nelze
použit vůbec  nebo jen ve stanoveném rozsahu apod. /.
6. Ochrana silnic /§ 10 odst. 1, první věta/
Zásada:
Nikdo nesmí svým jednáním nebo opomenutím ohro- 
žovat pozemní komunikace, provoz na nich a ztěžovat
jejich údržbu.
Dosavadní stav:
Zákon dosud neupravuje zákaz činnosti ztěžují- 
cích provádění údržby pozemních komunikaci.
Odůvodnění:
Návrh sleduje zpřísnění ochrany pozemních komu- 
nikaci, jak je upravena v § 10 silničního zákona.
- 14 -
V  praxi   dochází   k   zanášení   příkopů  hlínou   z   polí   při
orbě   na   spádnici   a   při   drenážních
pracích. Proto   se
navrhuje   změnit   ustanovení   §  10   odst. 1   první   věty   zá- 
kona   tak, že   se   zakazuje  podnikat   též   něco, co   by   ztě- 
žovalo   provádění   údržby   pozemních   komunikaci.
7. Režim připojování pozemních komunikací
Zásada:
K připojení místní nebo účelové komunikace na
dálnici nebo silnici, jakož i k připojení silnice na
dálnici nebo účelové komunikace na místní komunikaci
je třeba
rozhodnutí silničního správního orgánu přís- 
lušného ve věcech pozemní komunikace na kterou se při- 
pojení požaduje; rovněž ke zřízení přejezdů ze silnic
nebo místních komunikaci na sousední nemovitosti je
třeba rozhodnutí příslušného silničního správního or- 
gánu. Vyžaduje-li to ochrana dotčené komunikace nebo
bezpečnost jejiho provozu, rozhodne silniční správní
orgán o úpravách nebo zrušení připojení nebo přejez- 
dů. Silničním správním orgánem příslušným k vydávání
rozhodnutí na připojení všech druhů komunikaci/ s vý- 
jimkou dálnic/ na silnice I. tř. je krajský národní
výbor.
Dosavadní stav:
Režim vzájemného připojováni pozemních komunika- 
ci zákon dosud neupravuje.
Odůvodnění:
Nedostatkem při ochraně pozemních komunikaci a
zajišťováni bezpečnosti provozu na nich je připojování
- 15 -
jiných   pozemních   komunikaci, zejména   připojování
účelových   komunikaci   na   silnici, resp. zřizováni
přejezdů   nebo   existence   již   zřízených   přejezdů   z
pozemních   komunikaci   na   sousední   nemovitosti. Navr-
hovaná   úprava   sleduje   jednak   hledisko   zvýšení   bezpeč- 
nosti   provozu   /snížení  počtu   křižovatek, omezení   mož- 
ností   znečišíování   pozemních   komunikaci   blátem   při
výjezdu   ze   sousedních   nemovitostí   apod. /, jednak   hle- 
disko   ekonomické   /snížení   nákladů   na   zřizování   do- 
pravních   značek/. Silničním   správním   orgánem   pro   při- 
pojení   místních   a   účelových   komunikaci   na   silnice   je
okresní   národní   výbor, účelových   komunikaci   na   míst- 
ní   komunikace
místni/městský/   národní   výbor   a   pro   
připojení   některé   z   těchto   komunikací   na   dálnice   fede- 
rální   ministerstvo   dopravy. Pokud   jde   o   silnice   I. tř.
je   třeba, vzhledem   k   jejich   významu, pověřit   příslušnou
působnosti   krajské   národní   výbory.
8. Silniční ochranná pásma /§ 11 odst. 1/
Zásada:
K ochraně dálnic, silnic a místních komunikaci
a provozu na nich mimo území zastavěné nebo určené k
souvislému zastavení slouží silniční ochranná pásma,
jejichž šíři pro jednotlivé druhy a kategorie pozem- 
ních komunikaci stanoví obecně závazný právní před- 
pis federálního ministerstva dopravy v rozsahu 50 až
100 metrů od osy přilehlé vozovky u dálnic a silnic
vyšších tříd /silnice pro motorová vozidla a silni- 
ce I. tř. / a 15 až 25 metrů u silnic nižších tříd
/silnice II. a III. tř. a místní komunikace/. Sil- 
niční ochranné pásmo pro nově budované nebo rekon- 
struované pozemní komunikace vzniká vydáním rozhod- 
nuti o umístění stavby pozemní komunikace.
- 16 -
Dosavadní stav:
Podle § 11 odst. 1 zákona má okresní národní vý- 
bor určovat silniční ochranná pásma silnic v mezích
prováděcích předpisů. Poněvadž však šíře silničních
ochranných pásem je pro jednotlivé druhy a kategorie
pozemních komunikaci stanovena prováděcí vyhláškou,
omezuje se rozhodováni ONV jako silničního správního
orgánu v podstatě jen na určení začátku ochranného
pásma od hranice území zastavěného nebo určeného k
souvislému zastavění a na určení konce ochranného pás- 
ma k hranici takového území. Poněvadž hranice území
zastavěného nebo určeného k souvislému zastavění jsou
zřejmé z územního rozhodnuti, jeví se zmíněné určová- 
ni silničního správního orgánu nadbytečné. V praxi se
toto určení neprovádí.
Odůvodnění:
Ze zákona ani z prováděcí vyhlášky není jasné,
kterým okamžikem vzniká silniční ochranné pásmo bu- 
dované nebo rekonstruované pozemní komunikace. Navr- 
huje se proto doplnění zákona tak, že vznik se váže
časově k vydáni územního rozhodnuti o umístění stav- 
by pozemní komunikace. Současně se navrhuje přímo v
zákoně stanovit rozpětí šíře silničních ochranných
pásem pro jednotlivé druhy a kategorie pozemních ko- 
munikaci s tím, že specifikace hranic silničních o-
chranných pásem bude stanovena v prováděcím předpise.
9. Silniční stromoví /§ 14/
Zásada:
Silniční správní orgán dbá, aby byla na silnič- 
ních pomocných pozemcích, popř. na jiných vhodných
- 17 -
pozemcích tvořících součást komunikace /svahy náspů,
odpočívky apod. /, přiměřeně k místním podmínkám,
pěstována vhodná silniční zeleň /zatravnění, květino- 
vá výsadba, keře a stromoví/; přitom je třeba dbát,
aby nebyla ohrožena bezpečnost silničního provozu ne- 
bo neúměrně ztíženo použití těchto pozemků k účelům
správy silnic nebo obhospodařováni sousedních země- 
dělských pozemků.
Dosavadní stav;
Ustanovení § 14 zákona stanoví povinnost vysa- 
zovat a pěstovat na silničních pomocných pozemcích
stromy a keře, zejména ovocné stromy.
Odůvodnění:
Z hlediska zdravotně hygienického, pro neůměr-
nost nákladů na ošetřováni a i z hlediska bezpečnosti
dopravy se upouští od dosavadní povinnosti pěstovat
na silničních pomocných pozemcích ovocné stromoví.
Výsadbu ovocného stromoví je možno provádět pou- 
ze tam, kde je to vhodné s ohledem na půdní a klima- 
tické poměry, vliv exhalaci a jiných škodlivin a za- 
jištění řádného obhospodařováni. Jinak je nutno vo- 
lit výsadbu stromů funkčně účelových a okrasných.
Nelze ovšem opomenout význam vegetačních úprav
podél pozemních komunikaci /mikroklimatický, zdravot-
ně-hygienický, biologický, dopravně-orientační apod. /.
Rozhodujícím činitelem, který má vliv na výsad- 
bu zeleně je, kromě přírodního a kulturního rázu okolí,
také způsob výstavby komunikace - vedení trasy, kate- 
gorie, typ vozovky a terénní úpravy. Vedle těchto či- 
nitelů musí vegetace vyhovovat bezpečnosti dopravy.

