Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1982

IV. volební období

57

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1982,

kterým se mění a doplňuje zákon o státním notářství
a o řízení před státním notářstvím (notářský řád)

Federální shromáždění Československé socia-
listické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 95/1963 Sb., o státním notářství a
o řízení před státním notářstvím (notářský řád),
ve znění zákonů č. 158/1969 Sb. a č. 29/1978 Sb. se
mění a doplňuje takto:

1. V § 5 odst. 2 se za slova "ministerstvo spra-
vedlnosti" vkládají slova "České socialistické re-
publiky a ministerstvo spravedlnosti Slovenské so-
cialistické republiky (dále jen "ministerstvo sprave-
dlnosti")".

2. § 5 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Počet státních notářů u jednotlivých stát-
ních notářství stanoví ministr spravedlnosti České
socialistické republiky a ministr spravedlnosti Slo-
venské socialistické republiky (dále jen "ministr
spravedlnosti"). ".

3. V § 8

v odstavci 1 v části věty za středníkem se vy-
pouštějí slova "předepsané vysokoškolské právnic-
ké vzdělání nebo",

v odstavci 2 se vypouští část věty za střední-
kem a středník se nahrazuje tečkou,

odstavec 3 se vypouští.

4. § 12 odst. 3 zní:


2

"(3) Nemůže-li státní notářství jednat proto,
že jeho pracovníci jsou vyloučeni, přikáže se věc
jinému než dosud příslušnému státnímu notářství.
O tom rozhodne krajský soud, v jehož obvodu jsou
obě státní notářství; jinak rozhodne Nejvyšší soud
České socialistické republiky nebo Nejvyšší soud
Slovenské socialistické republiky. Je-li jedno z těch-
to státních notářství na území České socialistické
republiky a druhé na území Slovenské socialistické
republiky, rozhodne o přikázání Nejvyšší soud
Československé socialistické republiky. ".

5. V § 14 odst. 3 druhá věta zní:

,, Jde-li o zastupování nezletilého dítěte, usta-
noví tímto opatrovníkem občana nebo národní vý-
bor. ".

6. Za § 33 se vkládá § 33a, který zní:

"§ 33a

(1) Účastníci jsou povinni přispět státnímu no-
tářství pravdivými a úplnými údaji ke spolehlivému
zjištění skutečného stavu věci.

(2) Peněžní organizace podávají státnímu notář-
ství v dědickém řízení na jeho dotaz zprávy o vkla-
dech, je-li jim známo, že vklad náleží zůstaviteli,
nebo jsou-li v dotazu uvedeny údaje potřebné ke
zjištění totožnosti vkladu. ".

7. § 34 zní:

"§ 34

(1) Měl-li zůstavitel s pozůstalým manželem
majetek v bezpodílovém spoluvlastnictví, státní no-
tářství rozhodne o obecné ceně tohoto majetku
v době smrti zůstavitele a podle zásad uvedených
v § 150 občanského zákoníku určí, co z tohoto ma-
jetku patří do dědictví a co patří pozůstalému man-
želovi. Závisí-li rozhodnuti na skutečnosti, která
zůstala mezi pozůstalým manželem a některým
z dědiců sporná, postupuje státní notářství podle
§ 18.

(2) Zjistí-li státní notářství dříve, než je dědic-
ké řízení pravomocně skončeno, další majetek
v bezpodílovém spoluvlastnictví, rozhodne o něm
dodatečně podle odstavce 1; přitom vychází z pů-
vodního rozhodnutí. ".

8. § 35 zní:

"§ 35

Státní notářství zjistí zůstavitelův majetek a
jeho dluhy a provede soupis aktiv a pasív. Pokud
mezi účastníky zůstala sporná aktiva nebo pasíva,
postupuje podle § 18. ".

9. V § 37 se slova "podle § 34" nahrazují slovy
"podle § 35".

10. V § 38 odst. 1 ve větě druhé část věty za
středníkem zní: "neschválí-li dohodu, pokračuje
v řízení po právní moci tohoto rozhodnutí. ".


3

11. V § 38 odst. 2 se slova "po zastavení řízení"
nahrazují slovy "po pravomocném skončení řízení".

12. V § 39 odst. 2 se vypouští druhá věta.

13. Dosavadní § 40 se označuje jako § 39 odst. 4.

14. § 40 zní:

"§ 40

(1) Státní notářství v rozhodnutí o dědictví
provede určení podle § 37 a

a) potvrdí nabytí dědictví jedinému dědici, nebo

b) potvrdí, že dědictví, které nenabyl žádný dě-
dic, připadlo státu, nebo

c) schválí dohodu o vypořádání dědictví nebo do-
hodu o přenechání předluženého dědictví
k úhradě dluhů, nebo

d) provede vypořádání mezi dědici, nedojde-li
mezi nimi k dohodě.

(2) Ustanovení § 17 odst. 1 zůstává nedotčeno.

(3) Pokud státní notářství dohodu o vypořá-
dání dědictví neschválí, provede vypořádání mezi
dědici po právní moci rozhodnutí, jímž dohoda ne-
byla schválena. ".

15. V § 42 odst. 1 se slova "podle § 38 a 39"
nahrazují slovy "podle § 38 až 40".

16. V § 42 odst. 2 v první větě se vypouštějí
slova "opatrovnictví a".

17. V § 42 odst. 2 se na konci připojuje tato
věta:

"Není-li oprávněný v době realizace dědictví znám
nebo je-li jeho pobyt neznámý, postupuje státní no-
tářství přiměřeně podle § 74 a 75; lhůta podle § 74
odst. 2 počíná běžet ode dne právní moci rozhod-
nutí, kterým bylo řízení skončeno. ".

18. V § 46 se slova "podle § 38 a 39" nahrazují
slovy "podle § 38 až 40".

19. V § 51 odst. 2 se za závorkami vkládá čárka
a tato slova: "listiny, s nimiž je spojeno právo uhra-
zovat určité československé organizaci v tuzemsku
cenu zboží".

20. Hlava třetí včetně nadpisu zní:

"Řízení o registraci smluv

§ 61

K registraci je příslušné státní notářství, v je-
hož obvodu je nemovitost, které se smlouva týká.
Jsou-li nemovitosti v obvodu několika státních
notářství, je k řízení o registraci příslušné státní
notářství, které nejdříve zahájí řízení.

§ 62

(l) Řízení o registraci, jehož účastníky jsou
účastníci smlouvy, popřípadě jejich právní nástupci,
zahájí státní notářství na návrh kteréhokoliv z nich.


4

(2) Z návrhu musí být zřejmé, kdo návrh po-
dává, čeho se domáhá, a musí k němu být připojen
prvopis smlouvy.

§ 63

(1) Státní notářství přezkoumá platnost smlou-
vy, jejíž registrace byla navržena, zejména zda
svým obsahem nebo účelem neodporuje zákonu nebo
jej neobchází anebo se nepříčí zájmům společnosti.

(2) Účastníci jsou povinni státnímu notářství
prokázat zejména oprávnění nakládat s nemovitostí,
které se smlouva týká, a předložit potřebná rozhod-
nutí příslušných orgánů, popřípadě souhlas ke
smlouvě. Nelze-li některé skutečnosti, zejména
oprávnění účastníka nakládat s nemovitostí, proká-
zat jinak, je třeba předložit o nich písemné pro-
hlášení účastníka.

(3) Státní notářství v řízení o registraci smlou-
vy o převodu nemovitosti a v řízení o registraci
smlouvy o zřízení nebo zrušení věcného břemene
uváží stanovisko místního národního výboru obce,
kde je nemovitost; toto stanovisko není třeba, je-li
tento národní výbor sám účastníkem smlouvy.

§ 64

(1) Neodporuje-li smlouva svým obsahem nebo
účelem zákonu, neobchází-li jej anebo se nepříčí
zájmům společnosti, státní notářství rozhodne, že
se smlouva registruje; v opačném případě rozhod-
ne, že se návrh na registraci zamítá.

(2) Rozhodnutí, kterým se smlouva registruje
nebo se zamítá návrh na registraci, se doručí všem
účastníkům smlouvy, popřípadě jejich právním ná-
stupcům. Pouhým záznamem ve spise lze vydat
rozhodnutí, kterým se smlouva registruje, jestliže
registraci navrhli všichni účastníci smlouvy.

(3) Účinky registrace nastávají dnem vydání
rozhodnutí, kterým byla smlouva registrována.

§ 65

(1) Rozhodnutí o registraci vyznačí státní no-
tářství na prvopise smlouvy s uvedením dne, kte-
rým nastávají právní účinky registrace.

(2) Prvopis smlouvy s vyznačením její regis-
trace doručí státní notářství účastníku, kterému
ze smlouvy vznikají práva k nemovitosti (nabyva-
teli při převodu nemovitosti, věřiteli při omezení
převodu nemovitosti, osobnímu uživateli při do-
hodě o zřízení práva osobního užívání pozemku a
oprávněnému ze vznikajícího věcného břemene, po-
případě vlastníku nemovitosti při zániku věcného
břemene); je-li těchto účastníků více, doručí se
prvopis smlouvy jednomu z nich. Zároveň zašle
státní notářství ověřený opis smlouvy s vyznačením
její registrace příslušnému územnímu orgánu geo-
dézie a kartografie (dále jen "orgán geodézie").

(3) Státní notářství vede sbírku ověřených
opisů registrovaných smluv.


5

(4) Po právní moci rozhodnutí o zamítnutí ná-
vrhu na registraci vrátí státní notářství navrho-
vateli prvopis smlouvy. ".

21. § 66 zní:

"§66

(1) Státní notářství přijímá do úschovy peníze
a jiné movité věci, které se hodí k úschově, jestliže
podle prohlášení složitele jsou do úschovy skládány
za účelem splnění dluhu nebo jeho zajištění.

(2) K řízení je příslušné kterékoliv státní no-
tářství. ".

22. § 68 zní:

,, §68

(1) Účastníkem řízení je ten, kdo peníze nebo
věci do úschovy skládá (složitel) a po přijetí úscho-
vy také ten, pro koho jsou peníze nebo věci určeny
(oprávněný). Po právní moci rozhodnutí o přijetí
úschovy je účastníkem řízení i ten, kdo uplatňuje
právo na předmět úschovy.

(2) Státní notářství návrh na přijetí peněz
nebo věcí do úschovy zamítne, jestliže by přijetí
úschovy odporovalo zákonu nebo jej obcházelo nebo
se příčilo zájmům společnosti. ".

23. § 69 se vypouští.

24. Dosavadní § 70 se označuje jako § 69 a zní:

"§69

(1) Vyžádá-li si úschova náklady, uloží státní
notářství složiteli, aby dal přiměřenou zálohu na
náklady. Nebude-li záloha ve stanovené lhůtě za-
placena, státní notářství zamítne návrh na přijetí
úschovy; takto rozhodne i v případě, nenalezne-li
se vhodný způsob úschovy nebo nehodí-li se věci
k úschově.

(2) Nesloží-li složitel ve stanovené lhůtě zálo-
hu na náklady pro další období, státní notářství mu
uschovanou věc vrátí. Není-li to možné nebo zdrá-
há-li se složitel věc přijmout, zpeněží ji státní no-
tářství způsobem stanoveným pro soudní výkon roz-
hodnutí prodejem movitých věcí a výtěžek uloží
do úschovy; na tento postup musí být složitel upo-
zorněn. ".

25. Dosavadní § 71 se označuje jako § 70.

26. § 71 zní:

"§ 71

(1) Předmět úschovy složené za účelem splnění
dluhu vydá státní notářství oprávněnému na jeho
žádost. Jestliže ke složení došlo proto, že někdo
jiný než oprávněný uplatňuje právo na vydání před-
mětu úschovy nebo že někdo jiný, jehož souhlasu
je třeba, nesouhlasí s vydáním předmětu úschovy
oprávněnému, je k vydání předmětu úschovy za-


6

potřebí souhlasu všech účastníků a osoby, pro jejíž
nesouhlas s plněním došlo ke složení do úschovy.
Souhlasu složitele je třeba jen tehdy, bylo-li plnění
složeno pro neznámého věřitele.

(2) Složiteli vydá státní notářství předmět
úschovy na jeho žádost,

a) jestliže oprávněný projeví s tímto postupem
souhlas, nebo

b) prohlásí-li oprávněný státnímu notářství, že
předmět úschovy nepřijímá, nebo

c) nevyjádří-li se oprávněný ve lhůtě stanovené
státním notářstvím, ačkoliv byl na důsledky
nevyjádření upozorněn.

(3) Složiteli vydá státní notářství předmět
úschovy také tehdy, požádá-li o jeho vydání ve
lhůtě podle § 74 a pokud v této lhůtě se o vydání
předmětu úschovy nepřihlásí oprávněný nebo jiná
osoba, která prokáže právo na vydání předmětu
úschovy.

(4) Jiné osobě, než která je uvedena v odstavci
1, žádající o vydání předmětu úschovy, jej vydá
státní notářství jen se souhlasem složitele a opráv-
něného. ".

27. § 72 zní:

"§ 72

Předmět úschovy složené za účelem zajištění
práv a povinností vydá státní notářství složiteli jen
se souhlasem oprávněného, popřípadě oprávněnému
jen se souhlasem složitele. ".

28. V § 73 se vypouštějí odstavce 1 a 2 a ozna-
čení odstavce 3.

29. § 74 zní:

,. §74

(1) Státní notářství, u něhož jsou úschovy po-
dle § 66, rozhodne po uplynutí lhůty uvedené v od-
stavci 2, že předmět úschovy připadne státu, jestliže
se o něj nikdo nepřihlásí do jednoho roku ode dne
vyhlášení, a že tím zaniknou práva účastníků i ji-
ných osob k předmětu úschovy. Toto rozhodnutí
uveřejní státní notářství vyhláškou a doručí je
účastníkům řízení.

(2) Podle odstavce 1 lze postupovat tehdy,
uplynula-li lhůta tří roků od právní moci rozhod-
nutí o přijetí úschovy, popřípadě ode dne, kdy měl
být předmět úschovy vydán.

(3) Dojde-li v roční lhůtě žádost o vydání před-
mětu úschovy, postupuje státní notářství podle § 71
a 72.

(4) Uplynutím roční lhůty uvedené v odstavci 1,
nebyla-li v této lhůtě žádost o vydání předmětu
úschovy podána, nabude předmět úschovy stát.
Uplynutím této lhůty nabude stát předmět úschovy
i tehdy, nebylo-li podané žádosti pravomocným roz-
hodnutím vyhověno. ".

30. § 76 a § 77 se vypouští.

31. V § 78 se poslední věta vypouští.


7

32. Za § 90 se vkládá § 90a, který zní:

"§ 90a

(1) Státní notářství na žádost složitele přijímá
do úschovy

a) listiny, zejména závěti, s výjimkou listin, jejichž
obsah nemůže posoudit,

b) peníze, jestliže mu byly odevzdány, aby je vy-
dalo určitému příjemci.

(2) O přijetí úschovy vydává státní notářství
složiteli potvrzení.

(3) Předmět úschovy podle odstavce 1 písm. b)
vrátí státní notářství složiteli, nepodaří-li se jeho
příkaz splnit.

(4) Nepodaří-li se státnímu notářství vydat
předmět úschovy oprávněnému, ani osobě, která
prokáže právo na vydání předmětu úschovy, ani
složiteli, postupuje podle § 74 a 75. Lhůta podle § 74
odst. 2 se počítá ode dne složení úschovy, popří-
padě ode dne, kdy měl být předmět úschovy vydán.

(5) Je-li u státního notářství uložena závěť,
může ji státní notářství vydat pořizovateli na jeho
žádost nebo jeho zástupci, který se vykáže plnou
mocí pořizovatele, výslovně jej k tomu zmocňují-
cího. ".

33. Za § 103 se vkládá § 103a, který včetně nad-
pisu zní:

"§ 103a
Úschova pro jiné orgány

(1) Státní notářství přijímá do úschovy peníze
a jiné movité věci v souvislosti s trestním nebo
jiným soudním řízením. Peníze a jiné hodnoty nále-
žející osobám, u kterých soud dohlíží na správu
jejich majetku, a zálohy a jiné platby, které bez-
prostředně souvisí se soudním řízením, se však
skládají u soudu.

(2) O přijetí úschovy vydá státní notářství po-
tvrzení. ".

34. § 104 odst. 1 zní:

"(1) Ministerstvo spravedlnosti stanoví obecně
závazným právním předpisem bližší úpravu činnosti
a organizace státních notářství, zejména k usnad-
nění styku s organizacemi a s občany a ke zjedno-
dušení a zhospodárnění práce, dále bližší úpravu
postupu na jednotlivých úsecích činnosti státního
notářství včetně přiznávání náhrad svědkům, znal-
cům a tlumočníkům, osvědčování a ověřování, sepi-
sování notářských zápisů, návrhů a jiných písem-
ností, stanoví způsob tvorby a úschovy spisů a ma-
nipulace s nimi a postup souvisící s vyměřováním
notářských poplatků. ".

Čl. II

1. Tento zákon platí i na řízení zahájená přede
dnem nabytí jeho účinnosti. Právní účinky úkonů.


8

které v řízení nastaly přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, zůstávají zachovány.

2. Pro řízení o dědictví po těch, kteří zemřeli
před účinností tohoto zákona, užije se dosavadních
předpisů.

3. Pokud přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona byly peníze nebo věci přijaty do úschovy
a dosavadní předpisy pro tento druh úschovy vylu-
čovaly použití ustanovení o starých úschovách
(§ 74), začíná běh lhůty podle § 74 odst. 2 dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona; má-li být však
předmět úschovy vydán později, začíná běh lhůty
teprve dnem, kterým má být předmět úschovy vy-
dán.

Čl. III

Předsednictvo Federálního shromáždění se
zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné
znění notářského řádu, jak vyplývá z pozdějších
předpisů.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna
1983.


9

Důvodová zpráva

Obecná část

Náročnost úkolů státního notářství, které je
povoláno plnit podle notářského řádu - zákona
č. 95/1963 Sb, o státním notářství a o řízení před
státním notářstvím - se postupem doby stále zvy-
šuje Okruh působnosti státního notářství se totiž
neustále rozšiřuje, a to úměrně s rozmnožováním
majetkové sféry občanů, v němž se odráží zvyšující
se životní úroveň obyvatelstva socialistického státu
Tím se zároveň zesiluje úloha státního notářství
při vytváření právního vědomí občanů Se zvyšující
se náročností na úkoly státního notářství vyvstala
potřeba dosáhnout v postupu tohoto orgánu urči-
tého zjednodušení, které by zároveň bez újmy na
společenském dopadu notářské činnosti vedlo k žá-
doucímu zrychlení a zhospodárnění procesu, který
před tímto orgánem probíhá, a vedlo by zároveň
i k dalšímu zkvalitnění náplně práce státního no
tářství a jeho pracovních postupů Notářský řád
nedoznal za dobu své účinnosti podstatnějších změn,
když zákonem č 158/1969 Sb byly promítnuty jen
změny související s federativním uspořádáním státu
a zákonem č. 29/1978 Sb. byla provedena pouze
jednotlivá drobná úprava.

I když v současné době notářský řád jako ce-
lek předpokládanou společenskou funkci plní, pro-
jevuje se negativně, že v dosavadním pojetí postrá-
dá potřebné vyváženosti mezi úpravou jednotlivých
druhů řízení U některých je postup státního notář-
ství upraven do takových podrobností, že je řízení
nadbytečně složité, což v mnoha případech brání
státnímu notářství dostát požadavku, aby jednání
probíhalo rychle a hospodárně Jiný druh řízení je
notářským řádem naopak upraven velmi rámcově
a značně zjednodušeně, ačkoliv pro svou závažnost
si vynucuje podrobnější propracování

Návrh novelizace sleduje cíl odstranit tyto
nedostatky platné právní úpravy Navrhované změ-
ny a doplňky představují jednak úpravy závažněj-
šího významu, které se dotýkají tří úseků notářské
činnosti řízení o dědictví, řízení o registraci smluv
a řízení o úschovách. Další změny a doplňky při-
způsobují text zákona federativnímu uspořádání
státu a představují drobnější úpravy, které si vy-
žádalo zobecnění zkušeností praxe a které vychá-
zejí převážně z racionalizačních tendencí

Opravou v řízení o dědictví, kde se odstraňuje
především neúčelná obligatorní fázovitost řízení, se
sleduje cíl dosáhnout zhospodárnění řízení při
současném zkvalitnění a větší srozumitelnosti po-
stupu státního notářství. Zpřesněním právní úpravy
řízení o registraci smluv má se posílit právní jis-
tota ve vztazích, týkajících se nemovitostí, kde
účinnost smlouvy je podmíněna registrací státním
notářstvím, neboť poznatky praxe potvrzují, že
úprava tohoto řízení vzhledem ke své závažnosti
vyžaduje podrobnější znění Zpřesňuje se dosud

rámcová úprava úschov a jednotlivé druhy úschov
se vzhledem k jejich odlišné povaze a právnímu
režimu systematicky zařazují do příslušných částí
notářského řádu

Všechny změny a doplňky vycházejí z praktic-
kých zkušeností státních notářů. Vesměs sledují
dosažení žádoucí hospodárnosti při vyřizování věcí
státním notářstvím, odstranění nadbytečné admi-
nistrativy, zpřesněním právní úpravy a větší vyvá-
žeností úprav jednotlivých druhů řízení umožňují
překonat obtíže, které aplikace některých ustano-
novení dosud působí v praxi. Žádná z navrhovaných
úprav přitom neznamená hlubší zásah do struktury
a systematiky notářského řádu

Zvláštní část

I.
K § 5 odst. 2

Nová úprava přizpůsobuje dosavadní dikci zá-
kona federalizaci státu. Stejný záměr se promítá
i v úpravě § 5 odst. 4 a § 12 odst. 3

K § 5 odst. 4

Navrhovaná úprava sjednotí v tomto směru
úpravu organizace soudů (§ 41 odst. 1 zákona č
36/1964 Sb, o organizaci soudů a o volbách soudců,
ve znění vyhlášeném pod č 19/1970 Sb. ) s úpravou
organizace státního notářství Je odůvodněna poža-
davkem na kádrové a personální zabezpečení vý-
konu notářské činnosti

K § 8

Se zřetelem k vyšším nárokům na práci stát-
ních notářů upouští se od možnosti prominout pře-
depsané vysokoškolské právnické vzdělání

K § 14 odst. 3

Návrh odstraňuje současné výkladové obtíže
plynoucí z mezery platné právní úpravy, neboť po-
dle jejího doslovného znění by mělo státní notářství
povinnost ustanovit nezletilému dítěti opatrovníkem
národní výbor vždy. Návrh umožňuje ustanovit ko-
lizním opatrovníkem nezletilého dítěte i občana.

K § 33a

Návrh neobsahuje novou úpravu. Zařazením
povinností účastníků a peněžních organizací do
zvláštního ustanovení, sleduje pouze cíl zvýraznit,
že tato povinnost se vztahuje na celé řízení o dě-
dictví.

K § 34

Východiskem pro rozhodnutí je úplný soupis
všech hodnot tvořících majetkovou podstatu tohoto
společného jmění. Návrh výslovně zdůrazňuje, že
státní notářství rozhodne podle zásad obsažených


10

v ustanovení § 150 občanského zákoníku, a to ve
smyslu ustálené soudní praxe.

Postup podle § 18 bude na místě např. při roz-
poru mezi dědici zůstavitele a pozůstalým manželem

o skutečnostech týkajících se zejména rozsahu ma-
jetku v bezpodílovém spoluvlastnictví, toho, co
který z manželů vynaložil na společný majetek,
popřípadě co ze společného majetku bylo vyna-
loženo na jeho ostatní majetek, nebo o okolnostech
odůvodňujících odchylky od vypořádání podle rov-
nosti podílů.

Na rozdíl od dosavadní úpravy odpadá možnost
projevu nesouhlasu s rozhodnutím státního notář-
ství o vypořádání uvedeného spoluvlastnictví, po
němž musel vždy následovat postup podle § 18,
účastníci však mají možnost podat proti rozhodnutí
státního notářství odvolání, o kterém rozhodne
krajský soud (§ 22 odst. 2). Tento úsek řízení o dě-
dictví bude takto pro účastníky řízení srozumitel-
nější a zároveň se dosáhne zrychlení a zhospodár-
nění řízení. Výslovně se též upravuje postup stát-
ního notářství i v případech, kdy po pravomocném
rozhodnutí podle § 34 odst. 1 vyjde najevo další ma-
jetek, který patří do bezpodílového spoluvlastnictví
manželů. Tento postup je však možný jen do právní
moci rozhodnutí, jímž bylo řízení o dědictví skon-
čeno; později je již třeba postupovat podle § 47.

K § 35

Návrh sleduje zpřesnění dosavadního textu
ustanovení § 34. I když s ohledem na povahu dě-
dictví jsou východiskem pro zjištění okruhu dědiců

i rozsahu zůstavitelem zanechaného majetku zpra-
vidla údaje dědiců, nezbavuje to státní notářství
povinnosti zjistit skutečný stav věci, a to s použitím
důkazních prostředků obvyklých i v občanském
soudním řízení (§ 25). Osnova upouští od výčtu
jednotlivých důkazních prostředků, neboť státní
notářství bude postupovat podle povahy konkrét-
ního případu tak, aby skutečný stav věci "byl vždy
zjištěn co nejúplněji (§ 4 odst. 1).

Možnost použití ustanovení § 18 zůstává ve
srovnání s dosavadní právní úpravou nezměněna.

K § 37

Jde o přizpůsobení zákonné citace návrhu no-
velizace.

K § 38 až 46

Návrh sleduje dosáhnout v řízení o dědictví
potřebné zjednodušení a přispět ke zkvalitnění a
srozumitelnosti postupu státního notářství. Odstra-
ňuje se dosavadní obligatorní rozčlenění tohoto
řízení na jednotlivé fáze spočívající v tom, že státní
notářství muselo vždy vydávat v rámci vyřizování
jednoho dědictví nejméně dvě po sobě následující
rozhodnutí. Návrh sleduje, aby se v řízení o dědic-
tví rozhodovalo jediným rozhodnutím o určení obec-
né ceny majetku zůstavitele, výši jeho dluhů a
o čisté hodnotě dědictví, jakož i o potvrzení nabytí

dědictví, popřípadě o vypořádání dědictví, ať již
k němu dochází dohodou dědiců nebo výrokem
státního notářství o vypořádání. Bude-li odvolá-
ním napaden jen jednotlivý výrok takovéhoto roz-
hodnutí, pak ve smyslu § 227 o. s. ř., který stanoví,
že ustanovení občanského soudního řádu o odvo-
lání se použije obdobné i v případech rozhodování
soudu o odvolání proti rozhodnutí státního notář-
ství, přezkoumá odvolací soud bez ohledu na rozsah
odvolání všechny výroky, které jsou na napadeném
výroku závislé [§ 212 odst. 1 písm b) občanského
soudního řádu].

Ustanovení § 39 a § 4U platí vedle sebe. Navr-
hovanou úpravou není totiž dotčeno ustanovení § 17
odst. 1. Státnímu notářství i při úpravě podle § 40
zůstává zachována možnost rozhodovat podle po-
vahy konkrétního případu o každé z těchto dílčích
otázek samostatně Státní notářství tak bude postu-
povat především v případech, kdy mezi účastníky
budou rozpory, pokud jde o rozsah dědictví, kdy
bude na místě vyčkat právní moci rozhodnutí podle
§ 37 a v dalším řízení dát dědicům možnost dohod-
nout se o rozdělení dědictví (§ 39 odst. 2). Soustře-
děním rozhodování podle § 37 a 39 odst. 3 do jed-
noho rozhodnutí by se totiž dědicům odnímala mož-
nost dohodnout se o rozdělení dědictví, až bude kon-
tradiktorně určen rozsah dědictví. Vypořádání mezi
dědici (§ 39 odst. 3) provede státní notářství teprve
tehdy, nedojde-li k uzavření takovéto dohody, nebo
nebude-li státním notářstvím schválena. K rozčle-
nění dědického řízení na jednotlivé fáze bude tře-
ba přistoupit i v těch ojedinělých případech, kdy
státní notářství neschválí dohodu o přenechání
předluženého dědictví věřitelům nebo o vypořádání
dědictví. V případě neschválení dohody o přene-
chání předluženého dědictví věřitelům bude státní
notářství po právní moci rozhodnutí postupovat
podle § 39 a násl. (§ 38 odst. 1), v případě neschvá-
lení dohody o vypořádání dědictví přistoupí po
právní moci tohoto rozhodnutí k vypořádání mezi
dědici podle § 39 odst. 3 (§ 40 odst. 3).

V souvislosti se začleněním jednotlivých dru-
hů notářských úschov do příslušných částí notář-
ského řádu se upřesňuje i ustanovení § 42 odst. 2.

K § 51

Návrh upřesňuje výčet listin, které nejsou
způsobilým předmětem umoření. Je jím sledováno
vyloučit z možnosti umoření nejen odběrní poukazy
Tuzexu. které opravňují k úhradě ceny zboží pro-
dávaného za devizové prostředky, ale všechny lis-
tiny, s nimiž je spojeno právo uhrazovat čs. organi-
zaci cenu zboží, jako jsou např. poukazy na odběr
zboží jednotlivých obchodních domů nebo jiných
obchodních podniků.

K § 61

Nově se upravuje příslušnost státního notářství
k řízení o registraci smlouvy v případech, kdy ne-
movitosti, které jsou předmětem smlouvy, jsou
v obvodu několika státních notářství. O registraci


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP