- 190 -
u banky. Platit v hotovosti mohou organizace pouze v přípa-
dech a za podmínek stanovených prováděcími předpisy.
/2/ Z prostředků na úctě platí banka organizaci úro-
ky, pokud jsou stanoveny.
§ 367
/1/ Organizace je zejména povinna
a/ zjišťovat na účte u banky dostatek prostředků na úhradu
svých plateb,
b/ včas ověřovat nezávadnost plateb, platit ve správné výši
a ve stanovených lhůtách, jakož i pečovat o správné, in-
kaso pohledávek a ostatních příjmů,
c/ soustřeďovat své peněžní hotovosti přesahující stanove-
ný limit pokladního zůstatku na úctě u banky.
/2/ Na účtech u jiných peněžních ústavů mohou mít or-
ganizace peněžní prostředky jen se souhlasem banky.
§ 368
/1/ Banka je povinna provést platbu včas a řádně podle
příkazu organizace.
/2/ Dal-li příkaz příjemce, může banka provést plat-
bu jen se souhlasem organizace, z jejíhož účtu má být plat-
ba uskutečněna. U peněžitých pohledávek pravoplatně přizna-
ných příslušným orgánem provede banka platbu z účtu orga-
nizace bez jejího souhlasu. Právní předpisy mohou stanovit
další případy, kdy banka provádí platby bez příkazu nebo
souhlasu organizace.
/3/ Příkaz nebo souhlas může organizace zcela nebo
zčásti písemně odvolat s udáním důvodu. Odvolání je pro
- 191 -
banku závazné, pokud s prováděním platby již nezačala a po-
kud je odvolání v souladu s právními předpisy.
§ 369
/1/ Banka není povinna provést platbu, ke které není
na úctě dostatek prostředků.
/2/ Nestačí-li prostředky na všechny platby, provádí
banka platby podle pořadí stanoveného prováděcími předpi-
sy, pokud tyto předpisy nestanoví, že banka příkazy k plat-
bám vrátí.
/3/ Právo organizace disponovat s prostředky na úctě
může být omezeno i v jiných případech stanovených provádě-
cími předpisy.
/4/ Organizace se mohou dohodnout, které formy bezho-
tovostního placení použijí, pokud prováděcí předpisy tako-
vou dohodu nevylučují nebo pokud nestanoví, že formu bez-
hotovostního placení může v některých případech určit banka.
§ 370
Neprovede-li banka platbu, k níž obdržela proveditel-
ný příkaz nebo souhlas, ve lhůtě stanovené prováděcími před-
pisy nebo provede-li platbu, ač ji provést neměla, odpoví-
dá za škodu, která tím byla organizaci způsobena. Banka
však neodpovídá za škodu způsobenou v důsledku výkonu je-
jí kontrolní působnosti.
§ 371
Práva, která vzniknou organizacím vůči bance ze závad
v platebním styku, musí být u ní reklamována ve lhůtě šesti
měsíců ode dne, kdy k závadě došlo; jinak tato práva zani-
kají.
- 192 -
§ 372
/1/ Provede-li banka platbu chybně nebo zjistí-li ji-
né závady vzniklé při placení, odstraní nesprávnost oprav-
ným zúčtováním.
/2/ Opravným zúčtováním nelze však provést platbu,
kterou by bylo vykonáno právo již zaniklé. Jestliže by
však neprovedením opravného zúčtování jedna z organizací
získala neodůvodněný majetkový prospěch, může banka pří-
slušnou částku odvést do státního rozpočtu.
§ 373
/1/ Při bezhotovostním placení je povinnost platit
splněna odepsáním příslušné částky z účtu plátce u peněž-
ního ústavu.
/2/ Při placení v hotovosti je povinnost platit splně-
na složením příslušné částky u peněžního ústavu nebo pošty,
pokud se platba provádí jejich prostřednictvím, anebo ode-
vzdáním příslušné částky příjemci.
/3/ Při vyrovnávání vzájemných pohledávek započtením
je povinnost platit splněna do výše započtení dnem, ve kte-
rém bylo započtení provedeno.
§ 374
Práva vyplývající organizaci vůči bance ze zůstatku
na účtu nezanikají během jeho trvání.
Hlava třetí
FAKTUROVÁNÍ A JINÍ PODKLADY PRO PLACENÍ
§ 375
Podkladem pro placení dodávek uskutečňovaných mezi
socialistickými organizacemi je zpravidla faktura.
- 193 -
§ 376
/1/ Právo a povinnost fakturovat vzniká dnem splnění
/částečného splnění/ dodávky.
/2/ Předpisy o fakturování a placení mohou stanovit
vznik práva a povinnosti fakturovat jinak.
§ 377
Jestliže dodavatel neodeslal fakturu ve stanovené lhů-
tě, je povinen zaplatit odběrateli penále ve výši 1 % z fak-
turované částky za každý započatý měsíc prodlení.
§ 378
/1/ Je-li organizace v prodlení s placením faktury
/dokladu ji nahrazujícího/ nebo se splněním vykonatelného
arbitrážního rozhodnutí znějícího na peněžité plnění, je
povinna zaplatit oprávněné organizaci poplatek z prodlení
ve výši 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení.
/2/ Poplatek z prodlení ve stejné výši je organizace
povinna zaplatit oprávněné organizaci.
a/ jestliže je v prodlení s odesláním podkladu pro faktura-
ci, pokud povinnost podklad odeslat je stanovena v pro-
váděcích předpisech nebo ve smlouvě;
b/ jestliže si neoprávněně vybere z jejího účtu peněžní
částku, na kterou nemá právo; v tomto případě platí
poplatek z prodlení ode dne, kdy peněžní částku obdržela,
do dne, kdy ji oprávněné organizaci vrátila.
/3/ Odběratel, který nezaplatil fakturu v rozsahu
vadného plnění /§ 202 odst. 1/, není v prodlení s placením,
pokud jeho reklamace je oprávněná a pokud právo z odpověd-
nosti za vady bylo včas uplatněno.
/4/ Poplatek z prodlení se neplatí za dobu, po kterou
- 194 -
bylo zdržení proveditelné platby způsobeno peněžním ústa-
vem.
§ 378a
Organizace, která je v prodlení s placením peněžité-
ho závazku, je povinna v případech, na něž se nevztahují
ustanovení § 378 odst. 1 a 2, platit oprávněné organizaci
úrok z prodlení ve výši 5 % ročně, pokud není v právních
předpisech stanoveno něco jiného. Ustanovení § 378 odst. 4
platí obdobně.
§ 379
Zaplacením nepozbývá odběratel práva z odpovědnosti
za vady.
§ 380
V jiných případech než při placení dodávek jsou mezi
organizacemi podkladem pro placení zpravidla dobropis, jest-
liže podklad vystavuje dlužník, vyúčtování, jestliže podklad
vystavuje věřitel, a rozhodnutí nebo opatření příslušných
orgánů.
Hlava čtvrtá
BANKOVNÍ ÚVĚR
§ 381
/1/ Organizace jsou povinny svou úvěrovou potřebu
plánovat.
/2/ Banka zajišťuje soulad úvěrové potřeby organizací
s celospolečenskými zájmy prostřednictvím úvěrového plánu
§ 382
/1/ Pro úvěrování platí tyto zásady:
- 195 -
a/ úvěrové prostředky mohou být použity pouze pro potřeby
organizace, které byl úvěr povolen;
b/ organizace je oprávněna použít úvěrových prostředků jen
k účelům, ke kterým byly poskytnuty;
c/ úvěr je splatný nejpozději ve lhůtě stanovené bankou;
d/ organizace je povinna pečovat o to, aby úvěr byl zajiš-
těn způsobem stanoveným bankou;
e/ z úvěru platí organizace úroky, pokud jsou stanoveny.
/2/ Úvěr se poskytuje především hospodářským organizacím.
§ 383
/1/ Banka může uhrazovat své pohledávky ze splatných
úvěrů, popřípadě též z ručení za ně i bez upomínání ode-
psáním z příslušných účtů úvěrované organizace, popřípa-
dě i z příslušných účtů organizace, která se za splacení
úvěru zaručila /ručitel/.
/2/ Požaduje-li banka splacení úvěru před lhůtou
splatnosti, může žádat zaplacení od ručitele až po jeho
předchozím uvědomění.
/3/ Vztah banky a ručitele může být upraven dohodou
jinak.
§ 384
/1/ Lhůta pro zánik práv banky z poskytnutých úvěrů
a práv proti ručiteli neprobíhá dále, popřípadě ani nepo-
číná, pokud na účtě, z něhož mohou být tyto pohledávky u-
hrazeny, není dostatek prostředků použitelných pro jejich
úhradu.
/2/ Ustanovení předchozího odstavce platí obdobně i
pro jiné peněžní ústavy, pokud by byly pověřeny podle
§ 362 poskytováním úvěrů.
- 196 -
ČÁST JEDENÁCTÁ A
HOSPODÁŘSKÉ POKUTY
§ 384a
/1/ Organizace, organizační jednotky socialistických
organizací vystupující v hospodářských vztazích svým jmé-
nem, popřípadě orgány hospodářského řízení s výjimkou roz-
počtových organizací, ústředních orgánů a národních výborů,
mohou být za závažné nebo opětovné jednání proti zájmům spo-
lečnosti postihovány podle dalších ustanovení hospodářský-
mi pokutami, které se odvádějí do příslušného státního roz-
počtu.
/2/ Hospodářská pokuta může být uložena
a/ organizaci, nebo organizační jednotce socialistické
organizace vystupující v hospodářských vztazích svým
jménem, která
1, nesplní povinnost projednat dodavatelsko odběratelské
vztahy a uzavřít jednání o nich pořízením protokolu,
popřípadě uzavřením smlouvy o přípravě dodávek, v pří-
padech stanovených v § 114a odst. 2;
2. bez souhlasu nadřízeného ústředního orgánu nebo kraj-
ského národního výboru omezí výrobu nebo vypustí z vý-
robního programu výrobky, práce nebo výkony v rozporu
s požadavky odběratelů anebo nezajistí v nezbytném
rozsahu servisní službu nebo dodávky náhradních dílů;
3. vynucuje nepřiměřené podmínky při uzavírání hospodář-
ských smluv nebo jiných dohod;
4. zastaví nebo omezí prodej výrobků, zatají nebo hro-
madí výrobky nebo jiným způsobem vyvolává jejich ne-
dostatek za účelem získání neoprávněného hospodářské-
ho prospěchu;
5. vědomě nadsadí nebo podhodnotí požadavky v plánova-
cím nebo rozpočtovém procesu, zatají zdroje a možnosti
- 197 -
nebo vynutí výjimečné řešení tím, že důležitější po-
třeby ponechá nezajištěny a pohotovými zdroji pokryje
méně naléhavé potřeby;
6. uvede za účelem získání neoprávněného prospěchu ne-
správné údaje ve výkazech, hlášeních nebo návrzích
sloužících k řízení, plánování, ke kontrole a hodno-
cení hospodářské činnosti nebo ke stanovení cen;
7. znevýhodňuje organizace za to, že vymáhají majetkovou
odpovědnost, zejména majetkové sankce;
8. přes výzvu k nápravě překračuje rozsah předmětu čin-
nosti nebo jinak neoprávněně vyvíjí hospodářskou čin-
nost;
9. opětovně uskutečňuje dodávky bez včasného uzavření
hospodářské smlouvy;
10. soustavně dodává vadné výrobky nebo neoprávněně pro-
sazuje při uzavírání smlouvy nižší jakost než stano-
ví technická norma;
11. připraví k odeslání do zahraničí výrobky se závažnými
nedostatky;
12. soustavně porušuje povinnost účtovat a vymáhat majet-
kové sankce;
13. opakovaně fakturuje za ceny, které jsou v rozporu s ce-
novými předpisy nebo tyto ceny platí, fakturuje nebo
platí dodávky, které nebyly uskutečněny, anebo opako-
vaně požaduje nebo platí splátky v rozporu s podmínka-
mi stanovenými pro jejich poskytování;
14. způsobí, že byl dovezen stroj nebo zařízení, jehož po-
třebné využití nebylo předem zajištěno nebo byl dove-
zen s nežádoucím časovým předstihem před dobou urče-
nou k jeho využití, anebo jinak způsobí vážnou újmu
devizovému hospodářství;
- 198 -
b/ orgánu hospodářského řízení, který
1. nesplní povinnost organizovat řádné projednání doda-
vatelsko-odběratelských vztahů a při ohrožení úkolů
státního plánu řešit včas rozpory vzniklé při tomto
projednávání v případech stanovených v § 114a odst. 3;
2. při schvalování dokumentace staveb poruší zákazy sta-
noveno právními předpisy;
3. dopustí se některého z jednání uvedených pod písme-
nem a/ v bodech 5, 6 a 14.
§ 384b
/1/ Hospodářské pokuty ukládá hospodářská arbitráž na
návrh orgánů oprávněných k tomu zvláštním předpisem, nebo
z vlastního podnětu na základě zjištění učiněných v arbitráž-
ním řízení orgány hospodářské arbitráže.
/2/ Návrh na uložení hospodářské pokuty lze podat, po-
případě řízení z vlastního podnětu hospodářské arbitráže lze
zahájit do jednoho roku od zjištění porušení povinnosti, nej-
déle však do tří let následujících po roce, ve kterém byla
tato povinnost porušena.
/3/ Hospodářské pokuty se ukládají ve výši od 10 000 do
1 miliónu Kčs. Při stanovení jejich výše se přihlíží zejmé-
na k závažnosti důsledků postihovaného jednání. Pokud práv-
ní předpisy ukládají za jednání postižitelné hospodářskou
pokutou též povinnost jiného odvodu nebo pokuty odváděné
do státního rozpočtu, hospodářská pokuta se neuloží.
ČÁST DVANÁCTÁ
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ,
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
Počítání času
§ 385
/1/ Lhůta určená podle dnů počíná dnem, který násle-
- l99 -
duje po události, jež je rozhodující pro její počátek.
/2/ Konec lhůty určené podle týdnů, měsíců nebo let
připadá na den, který se pojmenováním nebo číslem shoduje
se dnem, na který připadá událost, od níž lhůta počíná.
Není-li takový den v posledním měsíci, připadá konec lhů-
ty na poslední den měsíce.
5 386
/1/ Polovinou měsíce se rozumí patnáct dnů.
/2/ Je-li lhůta určena na jeden nebo několik měsíců a
půl měsíce, počítá se patnáct dnů naposled.
§ 387
Byla-li lhůta prodloužena, má se v pochybnostech za
to, že nová lhůta počíná dnem, který následuje po uplynutí
lhůty původní.
§ 388
/1/ Práva, jehož nabytí je vázáno na určitý den, se
nabývá již počátkem tohoto dne. Právní následky prodlení
nebo zmeškání nastanou teprve uplynutím posledního dne lhů-
ty. Je-li však k projevu nebo k plnění určena anebo obvyklá
jen určitá doba denní, lze takový projev učinit nebo plně-
ní poskytnout včas jen v této denní době.
/2/ Jestliže by poslední den lhůty určené k projevu
nebo k plnění připadl na sobotu nebo na den pracovního kli-
du, je posledním dnem lhůty nejblíže příští den pracovní,
pokud právní předpis nestanoví jinak. Je-li však lhůta
určena stanovením kalendářního týdne, je posledním dnem
lhůty vždy poslední pracovní den v tomto týdnu.
- 200 -
Zvláštní ustanovení o právním postavení některých
socialistických organizací
§ 389
/1/ V hospodářskoprávních vztazích vystupují také pod-
niky zahraničního obchodu; jejich zřizování, způsobilost
nabývat práv a zavazovat se, hospodaření, organizaci a
ostatní majetkoprávní poměry upravují zvláštní předpisy.
/2/ Ustanovení tohoto zákona nelze použít na vztahy,
pokud jsou upraveny zákonem o právních vztazích v meziná-
rodním obchodním styku.
§ 389a
/1/ Účastníky hospodářskoprávních vztahů jsou i hos-
podářské organizace s mezinárodní účastí zřízené v souvis-
losti s rozvojem socialistické ekonomické integrace /mezi-
národní hospodářské organizace/ se sídlem v Československé
socialistické republice a dále pobočky mezinárodních hos-
podářských organizací zřízené na území Československé socia-
listické republiky, pokud mohou svým jménem nabývat práv a
zavazovat se /právnické osoby/,
/2/ Vláda Československé socialistické republiky může
upravit zřizování, právní formu, jakož i způsob řízení, plá-
nování, financování, kontroly a ostatní právní poměry orga-
nizací uvedených v předchozím odstavci.
§ 390
O hospodářské činnosti jiných socialistických organi-
zací než státních, družstevních a společenských, není-li
upravena zvláštními předpisy, platí ta ustanovení tohoto
zákona, která svým obsahem nejlépe odpovídají povaze a ú-
kolům těchto organizací.
§ 390a
Ustanovení tohoto zákona o právních vztazích podniků
zahraničního obchodu platí i pro další socialistické orga-
-201 -
nizace oprávněné k provádění zahraničně obchodní činnosti.
Orgány hospodářského řízení
§ 390b
Orgány hospodářského řízení se pro účely tohoto zákona
rozumějí ministerstva a ostatní ústřední orgány státní sprá-
vy a národní výbory, vyšší družstevní organizace, ústřední
orgány společenských organizací, jakož i jiné orgány a or-
ganizace, které přímo nebo na vyšším stupni řídí hospodář-
skou činnost podřízených organizací, popřípadě organizač-
ních jednotek socialistických organizací vystupujících v
hospodářských vztazích svým jménem.
Zmocnění
§ 391
/1/ Federální ministerstvo financí vydá předpisy
a/ 1. o správě národního majetku, včetně sankcí za jejich
porušení,
2. o úpravě finančního hospodaření státních hospodář-
ských organizací, včetně sankcí za jejich porušení,
b/ o úpravě finančního hospodaření organizací zahraniční-
ho obchodu, včetně sankcí za jejich porušení,
c/ o fakturování a placení; v případě potřeby může od-
chylně upravit majetkové sankce stanovené za poruše-
ní platební a fakturační kázně.
/2/ Federální ministerstvo financí v dohodě s minister-
stvem financí české socialistické republiky a ministerstvem
financí Slovenské socialistické republiky vydá předpisy o
rozsahu a podmínkách pojištění socialistických organizací.
/3/ Federální ministerstvo zemědělství a výživy v doho-
dě s federálním ministerstvem financí vydá podle potřeby
- 202 -
k § 69 odst. 3 prováděcí předpis o podmínkách prodeje ze-
mědělských výrobků pracovníkům státních organizací se ze-
mědělskou výrobou.
/4/ Ministerstvo lesního a vodního hospodářství České
socialistické republiky a ministerstvo lesního a vodního
hospodářství Slovenské socialistické republiky vydají v
dohodě se zúčastněnými ministerstvy předpis k provedení
§ 260a.
/5/ Předseda Státní banky československé vydá provádě-
cí předpisy k části jedenácté hlavě druhé a čtvrté.
§ 392
/1/ Federální dodavatelská ministerstva v dohodě se
zúčastněnými ústředními orgány a Státní arbitráží Česko-
slovenské socialistické republiky vydají podle potřeby k
provedení části šesté, šesté A, sedmé, osmé a Části desáté
hlavy třetí základní podmínky dodávky pro určitou skupinu
výrobků, prací, výkonů, popřípadě jiných plnění. Obdobně
vydá základní podmínky
a/ o dodávkách výrobků, prací a výkonů pro vývoz a z dovo-
zu, o dovozu investičních celků a o obstarání záleži-
tostí prováděných podniky zahraničního obchodu federál-
ní ministerstvo zahraničního obchodu,
b/ o dodávkách vývozních investičních celků federální mi-
nisterstvo zahraničního obchodu, federální ministerstvo
hutnictví a těžkého strojírenství, federální minister-
stvo všeobecného strojírenství a federální ministerstvo
elektrotechnického průmyslu,
c/ o dodávkách pro zajištění obranyschopnosti státu fede-
rální ministerstvo národní obrany,
d/ o dodávkách státních hmotných rezerv Správa federálních
hmotných rezerv,
- 203 -
e/ o dodávkách zemědělských výrobků a potřeb federální mi-
nisterstvo zemědělství a výživy.
/2/ Na úsecích, kde působí jako dodavatelská minister-
stva jen ministerstva republik, vydá základní podmínky do-
dávky na základě jejich návrhů a po projednání se zúčastně-
nými ústředními orgány Státní arbitráž Československé socia-
listické republiky.
/3/ Federální ministerstvo pro technický a investič-
ní rozvoj v dohodě se Státní arbitráží Československé socia-
listické republiky a po projednání se zúčastněnými ústřed-
ními orgány vydá základní podmínky
a/ o dodávkách projektových prací,
b/ o poskytování odborné pomoci a obstarání záležitostí v
investiční výstavbě,
c/ o zabezpečení vědeckotechnického rozvoje.
/4/ Základní podmínky dodávky obsahují podrobnější ú-
pravu dodávatelsko-odběratelských vztahů včetně majetkových
sankcí; vztahují se na všechny dodávky a jiná plnění pří-
slušného odvětví, i když některé dodavatelské organizace
nejsou řízeny ministerstvem, které tyto základní podmínky
dodávky vydalo.
/5/ Federální ministerstvo dopravy v dohodě se zúčast-
něnými ústředními orgány podrobně upraví v přepravních řá-
dech hospodářské závazky obsažené v části deváté a vydá
předpisy, kterými podrobněji upraví smlouvu o přípravě pře-
prav, smlouvu zasilatelskou a smlouvu o hromadné přepravě
osob.
/6/ Federální ministerstvo pro technický a investiční
rozvoj v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány vydá po-
- 204 -
dle potřeby podrobnější předpisy o veřejné soutěži, užší
soutěži a veřejném příslibu.
§ 393
Vláda Československé socialistické republiky naříze-
ním stanoví
a/ formy výrobních hospodářských jednotek, způsob jejich
vytváření, zásady vydávání a schvalování jejich statutů
a vydávání a schvalování organizačních řádů státních hos-
podářských organizací řízených ministerstvy;
b/ další podmínky pro zřizování státních hospodářských or-
ganizací řízených ministerstvy a může odchylně upravit
jejich zřizování a právní postavení;
c/ v kterých případech a za jakých podmínek mohou organizač-
ní jednotky státní hospodářské organizace řízené mini-
sterstvem vystupovat v hospodářských, vztazích svým jmé-
nem;
d/ podrobnosti o podnikovém rejstříku a upraví způsob vede-
ní rejstříků obchodních a společenstvích;
e/ zásady organizace a výkonu kontroly hospodářské činnosti
a jejího řízení.
§ 394
/1/ Státní arbitráž Československé socialistické re-
publiky vydá předpisy
a/ k provedení § 115 spolu se Státní plánovací komisí,
b/ k provedení těch ustanovení, u nichž zákon prováděcí
předpisy předpokládá, pokud jejich vydání nepřísluší ji-
ným orgánům.
/2/ Státní arbitráž Československé socialistické re-
publiky může podle zásad schválených vládou Československé
socialistické republiky
a/ vydat předpisy k provedení jiných ustanovení, než těch,
- 205 -
u nichž hospodářský zákoník vydání prováděcích předpisů
předpokládá,
b/ upravit na přechodnou dobu hospodářské závazky pro jed-
notlivá odvětví / obory / nebo organizace odchylně od u-
stanovení tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho pro-
vedení, vyžadují-li to naléhavé potřeby národního hos-
podářství.
/3/ Pokud předpisy uvedené v odstavci 2 se týkají sou-
stavy plánovitého řízení národního hospodářství, vydává je
Státní arbitráž Československé socialistické republiky spo-
lu se Státní plánovací komisí.
§ 395
/1/ Základní podmínky dodávky a ostatní prováděcí před-
pisy, jejichž vydání zákon předpokládá, se mohou odchylovat
od ustanovení tohoto zákona, pokud to tento zákon připouští;
nestanoví-li zákon v jednotlivých ustanoveních podmínky a
meze odchylek, mohou obsahovat odchylky, jen pokud nutnost
odchylné úpravy je odůvodněna zvláštnostmi upravovaného od-
větví nebo upravovaného oboru činnosti.
/2/ Organizace se mohou dohodnout odchylně od ustanove-
ní základních podmínek dodávky, pokud to základní podmínky
dodávky nebo jiné právní předpisy nevylučují. Dohodou však
nemůže být snížena odpovědnost za škodu a odpovědnost za va-
dy.
Přechodná ustanovení
§ 396
Dnem nabytí majetku do státního socialistického vlast-
nictví zanikají zástavní práva a věcná břemena na tomto ma-
jetku.
- 206 -
§ 397
Ustanoveními tohoto zákona se řídí i právní vztahy
vzniklé před 1. červencem 1964; vznik těchto právních vzta-
hů, jakož i práva z nich vzniklá před 1. červencem 1964
se však řídí dosavadními předpisy.
§ 398
Podle dosavadních předpisů se až do svého zakončení
posuzují všechny lhůty, které začaly běžet před 1. červen-
cem 1964.
Závěrečná ustanovení
§ 399
Zrušují se:
1. zákon č. 51/1955 Sb., o národních podnicích a ně-
kterých jiných hospodářských organizacích, ve znění záko-
na č. 67/1958 Sb. /vyhláška č. 68/1958 Sb. /,
2. vládní nařízení č. 82/1951 Sb,, o organizaci státních
statků,
3. zákon č. 73/1959 Sb., o místním hospodářství,
4. vládní nařízení Č. 3/1953 Sb., o podnicích stát-
ního obchodu,
5. vládní nařízení č. 81/1958 Sb., o správě národního
majetku,
6. vládní nařízení č. 30/1954 Sb., o darech ve prospěch
státu a o pořádání sbírek národními výbory,
7. vyhláška ministerstva financí č. 205/1958 Ú. l.,
kterou se provádí vládní nařízení o správě národního majet-
ku, ve znění vyhlášek č. 133/1960 Sb. a č. 59/1963 Sb.,
8. zákon č. 53/1954 Sb., o lidových družstvech a druž-
stevních organizacích, ve znění zákonného opatření předsed-
nictva Národního shromáždění č. 20/1956 Sb.,
- 207 -
9. zákon č. 27/1959 Sb., o družstevní bytové výstavbě,
10. zákon č. 100/1950 Sb., o podnikovém rejstříku,
11. ustanovení § 61 odst. 2 zákona č. 49/1959 Sb., o
jednotných zemědělských družstvech,
12. nařízení ministra spravedlnosti č. 124/1950 Sb.,
kterým se vydávají některé podrobnější předpisy o podni-
kovém rejstříku,
13. nařízení ministra spravedlnosti č. 40/1951 Sb.,
kterým se omezuje vyhlašování zápisů provedených v podni-
kovém rejstříku,
14. nařízení ministra spravedlnosti č. 13/1953 Sb., jímž
se stanoví, které další podniky se zapisují do podnikového
rejstříku,
15. nařízení ministra spravedlnosti č. 85/1953 Sb.,
jímž se stanoví, které další podniky se zapisují do podni-
kového rejstříku,
16. zákon Č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích me-
zi socialistickými organizacemi,
17. vládní nařízení č. 79/1962 Sb., kterým se rozšiřu-
je účinnost zákona č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích
mezi socialistickými organizacemi na úsek stavební inves-
tiční výstavby jednotných zemědělských družstev,
18. všechny vyhlášky a jiné právní předpisy, kterými
se vydávají základní podmínky dodávky, s výjimkou vyhlášky
č. 127/1962 Sb., kterou se vydávají základní podmínky dodáv-
ky prací a výkonů pro provádění zemědělské stavební inves-
tiční výstavby jednotných zemědělských družstev a společ-
ných družstevních podniků,
19. vyhláška ministra zahraničního obchodu č. 172/
1958 Ú. l., o hospodářských vztazích při provádění vývozu
zboží,
- 208 -
20. vyhláška ministra zahraničního obchodu č. 173/
1958 Ú. l., o hospodářských vztazích při provádění dovozu
zboží, ve znění vyhlášky č. 15/1960 Sb.,
21. vyhláška ministrů těžkého strojírenství a zahra-
ničního obchodu č. 147/1959 Ú. I., o dodávkách investič-
ních celků nebo jejich částí,
22. vyhláška hlavního arbitra republiky Českosloven-
ské č. 225/1959 Ú.
l., o uzavírání hospodářských smluv na
úseku nové techniky, ve znění vyhlášky č. 14/1962 Sb.,
23. vyhláška hlavního arbitra Československé socia-
listické republiky č. 127/1960 Sb., o uzavírání hospodář-
ských smluv o provádění průzkumných, projektových, vědecko-
výzkumných, uměleckých a jiných prací na vysokých a průmys-
lových školách pro socialistické organizace,
24. vyhláška ministra financí a hlavního arbitra re-
publiky Československé č. 179/1959 Ú.
l., o hmotných pod-
nětech na zvýšení efektivnosti investiční výstavby, ve zně-
ní vyhlášky č. 70/1961 Sb.,
25. směrnice ministerstva financí č. 180/1959 Ú. l.,
o odměnách a přirážkách za zhospodárnění, zkvalitnění a
zrychlení investiční výstavby, ve znění směrnic č. 71/1961
Sb.,
26. vyhláška hlavního arbitra Československé socialis-
tické republiky č. 128/1962 Sb., o úpravě sazeb majetko-
vých sankcí u dodávek pro investiční výstavbu,
27. vládní vyhláška č. 48/1958 Ú. l, o označování vý-
robků údaji o jejich původu,
28. zákon č. 51/1959 Sb., o výkupu zemědělských vý-
robků, pokud se vztahuje na jednotná zemědělská družstva
a ostatní socialistické zemědělské organizace,
- 209 -
29. vyhláška ministerstva zemědělství č. 162/1959
Ú. l., o výkupu zemědělských výrobků, ve znění vyhlášky
č. 68/1962 Sb.
§ 400
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1964.
Zákon č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, nabyl účin-
nosti dnem 1. ledna 1967, zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění č. 13/1967 Sb., o úpravě hospodář-
ského zákoníku a některých dalších právních předpisů, na-
bylo účinnosti dnem 28. února 1967, zákon 6. 69/1967 Sb.,
o národních výborech, nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1968,
zákon č. 72/1970 Sb., o některých opatřeních týkajících
se podnikového rejstříku, nabyl účinnosti dnem 1. srpna
1970, zákon č. 138/1970 Sb., kterým se mění a doplňují
některá ustanovení hospodářského zákoníku, nabyl účinnos-
ti dnem 1. ledna
1971, zákon č. 144/1975 Sb., jímž se do-
plňuje hospodářský zákoník, nabyl účinnosti dnem 1. ledna
1976 a zákon č. 165/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje
hospodářský zákoník, nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1983-