FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1983
IV. volební období
120
Vládní návrh
Zákon
ze dne prosince 1983
o státním rozpočtu československé federace na rok 1984
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
(1) Celkové příjmy státního roz- |
  |
počtu federace se stanoví Částkou |
186 818 400 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu |
  |
federace se stanoví částkou |
186 818 400 000 Kčs. |
Celkový přehled státního rozpočtu |
  |
československé federace je uveden |
  |
v příloze. |
  |
(2) Z celkových výdajů státního |
  |
rozpočtu federace činí: |
  |
A. Účelové dotace do státních |
|
rozpočtů republik |
  |
- České socialistické republice |
34 387 141 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
23 267 140 000 Kčs |
- 2 -
z toho: |
  |
I. dotace a subvence na vybrané |
  |
investiční akce s dosahem pro |
  |
celou federaci a další rozvoj |
  |
republik |
  |
- České socialistické republice |
9 047 550 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
5 982 240 000 Kčs |
II. dotace na vybrané neinvestiční |
  |
akce |
  |
- České socialistické republice |
25 339 591 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
17 284 900 000 Kčs |
v tom: |
  |
a) dotace na vybrané úkoly |
  |
- České socialistické republice |
422 900 000 Kčs |
b) dotace na družstevní bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
3 853 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
2 540 000 000 Kčs |
c) dotace na individuální bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
600 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
360 000 000 Kčs |
d) dotace na členské podíly v druž- |
  |
stevní stabilizační bytové vý- |
  |
stavbě |
  |
- České socialistické republice |
75 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
50 000 000 Kčs |
e) dotace na státní programy tech- |
  |
nického rozvoje |
  |
- České socialistické republice |
393 585 000 KČS |
- Slovenské socialistické republice |
146 000 000 Kčs |
f) vybrané druhy cenových dotací |
  |
a intervencí |
  |
- České socialistické republice |
13 239 400 000 Kčs |
- 3 -
- Slovenské socialistické republice |
9 663 600 000 Kčs |
g) dotace na ekonomické nástroje |
  |
v zahraničním obchodě |
  |
České socialistické republice |
5 808 000 000 Kčs |
-Slovenské socialistické republice |
4 046 300 000 Kčs |
h) dotace na potřeby branné po- |
  |
vahy včetně výzkumných a vý- |
  |
- České socialistické republice |
708 100 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
449 000 000 Kčs |
i) dotace na odbornou přípravu za- |
  |
- České socialistické republice |
239 606 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
30 000 000 Kčs. |
B. Globální dotace |
  |
- České socialistické republice |
40 33 1 359 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
30 801 760 000 Kčs. |
§2
Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických
nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňování prostředků z vládní
rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovna-
nost státního rozpočtu federace.
§3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1984.
Příloha k zákonu č. /1983 Sb.
Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace
P ř í j m y |
(v tisících Kčs) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
186 486 853 |
z toho; |
  |
z hospodářství |
169 718 496 |
z vědy a techniky |
236 493 |
z peněžních a technických služeb |
14 233 753 |
ze společenských služeb a činností |
296 570 |
z obrany a bezpečnosti |
2 001 541 |
Daně od obyvatelstva a poplatky |
67 300 |
Ostatní příjmy |
26. 4 247 |
Úhrnem |
186 818 400. |
Výdaje |
(v tisících Kčs) |
Výdaje federálních organizací na |
  |
hospodářství |
26 566 760 |
vědu a techniku |
4 911 943 |
peněžní a technické služby |
2 533 248 |
společenské služby a činnosti |
  |
pro obyvatelstvo |
1 133 912 |
obranu a bezpečnost |
20 789 283 |
správu |
2 095 854 |
Celkem |
58 031 000. |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
  |
do státních rozpočtů republik celkem |
1 28 787 400. |
Úhrnem |
186 818 400. |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace
na rok 1984
K § 1
Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o česko-
slovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a o
ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního roz-
počtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federaca a republik (rozpočtová
pravidla).
Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí-
selných objemů 1 úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.
Návrh státního rozpočtu na rok 1984 si klade především za úkol
maximální naplňování cílů ekonomického a sociálního rozvoje společ-
nosti stanovených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa
a pozdějšími zasedáními jejího ústředního výboru. Jedním z předních
úkolů státního rozpočtu je v souladu se státním plánem účinněji ovlivňo-
vat a podněcovat vědeckotechnický pokrok ve všech oblastech národní-
ho hospodářství ve smyslu 8. zasedání ústředního výboru Komunistické
strany Československa.
- 2 -
Ve finančních vztazích a proporcích je předložený návrh státní-
ho rozpočtu v souladu s prováděcím státním plánem rozvoje národního
hospodářství ČSSR na rok 1984.
Vláda ČSSR schválila dne 14. listopadu 1983 návrh státního
rozpočtu na rok 1984, rovněž tak jako návrh státního plánu, v cenách
roku 1983 a uložila ministru financí předložit vládě v návaznosti na
přepočet státního plánu návrh zákona o státním rozpočtu českoslo-
venské federace na rok 1984 v cenách platných k 1. lednu 1984. Vli-
vy změn velkoobchodních cen byly vybilancovány a po jejich promítnu-
tí se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé rozpočtové sousta-
vě. V průběhu roku 1984 budou promítnuty do státního plánu a do státní-
ho rozpočtu důsledky ocenění zásob k 1. lednu 1984 a dopady vyhlášky
č. 37/1983 Sb., o fakturování a placení dodávek pro investiční výstav-
bu a dodávek geologických prací; ani těmito opatřeními nesmí být dotče-
na vyrovnanost státního rozpočtu federace a státních rozpočtů republik.
Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden obdobně
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány za-
bezpečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací v ce-
nách platných k 1. lednu 1984.
Návrh státního rozpočtu na rok 1984 navazuje na pozitivní tendence
hospodaření za první polovinu sedmé pětiletky ve snaze zabezpečit po-
žadavek na trvalé stupňování efektivnosti naší ekonomiky. Zajištění na-
léhavých úkolů dalšího ekonomického rozvoje a upevňování a zkvalitňo-
vání životní úrovně vyžadují, aby nastoupené tempo v dosahování přízni-
vějších hospodářských výsledků bylo v příštím období sedmé pětiletky
nejen udrženo, ale i urychleno.
Zákon o sedmém pětiletém plánu stanoví vyrovnanost státního roz-
počtu federace a státních rozpočtů republik. Vyrovnanosti státních
rozpočtů je třeba věnovat soustavnou pozornost, dbát na promyšlené
vydávání státních prostředků, využívat poznatků z uplatňování Souboru
opatření ke zdokonalování soustavy plánovitého řízení národního hospo-
dářství k dalšímu prohlubování soustavy řízení a aktivně prosazovat
úsporná opatření programu hospodárnosti; neméně důležitým úkolem
zůstává soustavné snižování administrativní náročnosti řízení.
- 3 -
Systém dotací stanovených tímto zákonem je stejný jako v roce
1983.
K § 2
Proti roku 1983 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády, příp.
ministra financí ke změnám.
V Praze dne 8. prosince 1983

