FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1984
IV. volební období
135
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1984,
kterým se mění zákon o pěstounské péči
Federální shromáždění Československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 50/1973 Sb., o pěstounské péči, se mění takto:
1. V § 5 se vypouštějí odstavce 5 a 6.
2. § 21 zní:
"§ 21
Vláda Československé socialistické republiky může
v souladu s dlouhodobým programem společenské péče o děti,
o něž není jinak náležitě postaráno, zvyšovat částky příspěv-
ku pro dítě a odměny pěstouna podle tohoto zákona. ".
3. V § 22 odst. 2 se vypouštějí tato slova: "a o jeho vlastní
příjem"
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. září 1984,
- 2 -
Důvodová zpráva
Na děti v pěstounské péči se poskytují příspěvky určené
k úhradě jejich potřeb. Příspěvek vyplácí národní výbor;
zúčtovává se s výživným náležejícím dítěti od občanů povin-
ných výživou osob, zpravidla od rodičů.
Příspěvek na úhradu potřeb dítěte se poskytuje podle do-
savadní úpravy po skončení povinné školní docházky, při splně-
ní ostatních podmínek, jestliže hrubý příjem dítěte nepřesáhne
780 Kčs měsíčně. Hrubým příjmem se rozumí mzda, odměna, náhra-
da mzdy a jiné opakující se příjmy náležející dítěti; do vlast-
ního příjmu se však nezahrnují některé dávky nebo příjmy, jako
je stipendium, výživné, sirotčí důchod, popř. příležitostné vý-
dělky v době prázdnin apod.
U mládeže připravující se na dělnická povolání odměna za
práci ovlivňuje výplatu příspěvku; stipendium u studenta zůstá-
vá však na výplatu příspěvku bez vlivu. Vzhledem k nově zavá-
děné soustavě přípravy veškeré mládeže na povolání na jednotných
principech, pokud jde o postavení žáka střední školy, je třeba
upravit vliv příjmu žáka na příspěvek poskytovaný na úhradu
jeho potřeb jednotně.
V zájmu jednotné úpravy se navrhuje zrušit hranici roz-
hodnou pro poskytnutí příspěvku na úhradu potřeb dítěte sta-
novenou v § 5 odst. 5 a 6.
V návaznosti na tuto úpravu se navrhuje změnit i ustanove-
ní § 21, obsahující zmocnění pro vládu ČSSR, umožňující zvyšovat
částku nejvyšší přípustné hranice vlastního příjmu dítěte i usta-
novení § 22 odst. 2, který obsahuje zmocnění pro federální mini-
sterstvo práce a sociálních věcí k úpravě podrobností týkajících
se vymezení vlastního příjmu dítěte. Vzhledem k navrhované úpravě
nejsou již tato zmocnění potřebná.
- 3 -
Finanční dopad
Navrhovaná úprava si vyžádá v ČSR zvýšení nákladů
zhruba o 100 tisíc Kčs a v SSR o 50 tisíc Kčs ročně.
Pokud jde o administrativní náročnost, přinese navrho-
vaná úprava značné zjednodušení, protože odpadne měsíční sle-
dování příjmu, podávání hlášení i zastavování výplaty příspěv-
ku a opětovné uvolňování výplaty, jestliže příjem klesl pod
stanovenou částku.
Pokud jde o zdroje úhrady navržených opatření, je nutno
v roce 1984 volit formu pokrytí z úspor prostředků, ať již
v oblasti výdajů na sociální zabezpečení nebo celkových úspor
státních rozpočtů republik a přihlédnout k tomu případně při
finančním vypořádání za rok 1984,
V Praze dne 3. května 1984

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR:
