FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
IV. volební období
154
Vládní návrh
Zákon
ze dne prosince 1984
o státním rozpočtu československé federace na rok 1985
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně;
§ 1
(1) Celkové příjmy státního roz- |
  |
počtu federace se stanoví částkou |
190 774 800 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu |
  |
federace se stanoví částkou |
190 774 800 000 Kčs. |
Celkový přehled státního rozpočtu |
  |
(2) Z celkových výdajů státního |
  |
A. Účelové dotace do státních |
  |
rozpočtů republik |
  |
- České socialistické republice |
33 475 686 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
22 638 916 000 Kčs |
z toho: |
  |
I. dotace a subvence na vybrané |
  |
investiční akce s dosahem pro |
  |
- 2 -
- České socialistické republice |
9 067 300 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
5 754 650 000 Kčs |
II. dotace na vybrané neinvestiční |
  |
akce |
  |
- České socialistické republice |
24 408 386 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
16 884 266 000 Kčs |
v tom: |
  |
a) dotace na vybrané úkoly |
  |
- České socialistické republice |
460 900 000 Kčs |
b) dotace na družstevní bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
2 982 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
2 278 000 000 Kčs |
c) dotace na individuální bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
610 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
370 000 000 Kčs |
d) dotace na členské podíly v druž- |
  |
stevní stabilizační bytové výstavbě |
  |
- České socialistické republice |
100 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
80 000 000 Kčs |
e) dotace na státní programy tech- |
  |
nického rozvoje |
  |
- české socialistické republice |
353 752 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
150 050 000 Kčs |
f) vybrané druhy cenových dotací |
  |
a intervencí |
  |
- České socialistické republice |
1 1 343 700 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
9 201 600 000 Kčs |
g) dotace na ekonomické nástroje |
  |
v zahraničním obchodě |
  |
- České socialistické republice |
7 594 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
4 367 000 000 Kčs |
- 3 -
h) dotace na potřeby branné po- |
  |
- České socialistické republice |
769 034 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
402 616 000 Kčs |
i) dotace na odbornou přípravu za- |
  |
- České socialistické republice |
195 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
35 000 000 Kčs. |
B. Globální dotace |
37 649 214 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
30 098 584 000 Kčs. |
§ 2
Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly a limity
státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změnami státního
plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpravami ekonomických
nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňování prostředků z vládní
rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními nesmí být dotčena vyrovna-
nost státního rozpočtu federace.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1985.
Příloha k zákonu č. /1984Sb.
Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace
P ř í j m y |
(v tisících Kčs) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
190 397 384 |
z toho: |
  |
z hospodářství |
172 678 803 |
z vědy a techniky |
242 801 |
z peněžních a technických služeb |
15 215 612 |
ze společenských služeb a činností |
247 020 |
z obrany a bezpečnosti |
2 013 148 |
Daně od obyvatelstva a poplatky |
108 800 |
Ostatní příjmy |
268 616 |
Úhrnem |
190 774 800. |
Výdaje |
(v tisících Kčs) |
Výdaje federálních organizací na |
  |
hospodářství |
33 944 678 |
vědu a techniku |
5 067 788 |
peněžní a technické služby |
2 753 060 |
společenské služby a činnosti |
1 297 427 |
obranu a bezpečnost |
21 747 543 |
správu |
2 101 904 |
Celkem |
66 912 400. |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
  |
do státních rozpočtů republik celkem |
123 862 400. |
Úhrnem |
190 774 800. |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace
na rok 1 965
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace se
opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o česko-
slovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. a o
ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního roz-
počtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik (rozpočtová
pravidla).
Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle čí-
selných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem
federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v čl. 11 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci.
Systém dotací stanovených v návrhu tohoto zákona je stejný jako
v roce 1984.
Vláda ČSSR schválila dne 15. listopadu 1984 návrh státního
rozpočtu federace na rok 1985, rovněž tak jako návrh prováděcího
státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR na rok 1985, v ce-
nách roku 1984 a uložila ministru financí předložit vládě v návaznosti
na přepočet státního plánu návrh zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1985 v cenách platných k 1. lednu 1985. Vlivy změn
velkoobchodních cen byly vybilancovány a po jejich promítnutí do státních
rozpočtů se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé rozpočtové
soustavě. Zásadu vyrovnanosti státního rozpočtu federace a státních
rozpočtů republik stanoví zákon o sedmém pětiletém plánu.
- 2 -
Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden obdobně
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány zabez-
pečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací v cenách platných
k 1. lednu 1985.
Úkolem návrhu státního rozpočtu na rok 1985 je přispět co největší
měrou k dosažení cílů ekonomického a sociálního rozvoje společnosti sta-
novených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a následu-
jícími zasedáními jejího ústředního výboru. Přednostním záměrem návrhu
státního rozpočtu je vytvořit v roce 1965 podmínky nejen pro neplnění,
ale v řadě směrů i pro překročení ekonomických úkolů stanovených sedmým
pětiletým plánem, a to zejména v tvorbě zdrojů, růstu efektivnosti a hospo-
dárnosti. Schválený rozpočet na rok 1985 se musí stát reálnou výchozí
finanční základnou pro sestavení rozpočtového výhledu ČSSR na osmou
pětiletku.
Přes celkově pozitivní tendence v národním hospodářství se v návrhu
státního rozpočtu stále ještě vyskytují negativní vlivy, které zpomalují
stupňování efektivnosti naší ekonomiky. Jde zejména o nedostatečné pů-
sobení vědy a techniky na hospodářský rozvoj, vysokou finanční nároč-
nost zahraničně ekonomických vztahů a zvýšené požadavky některých
hospodářských odvětví, které odčerpávají vytvořené finanční zdroje,
přetrvávající nedostatky v investiční výstavbě apod. Proto je zapotřebí
věnovat rovnováze finančních zdrojů a potřeb soustavnou pozornost a
klást na dynamický rozvoj hospodaření další zvýšené požadavky odpovída-
jící reálným možnostem naší ekonomiky a zejména strukturální přestavbě
výroby směrem k zabezpečení žádoucího vývoje vnitřního i zahraničního
trhu.
Důležitým úkolem zůstává i v roce 1985 zajistit ve všech oblastech
řízení důslednou realizaci zásad Souboru opatření ke zdokonalení soustavy
plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980 a ve smyslu dopo-
ručení výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů pro plán a rozpočet vytvá-
řet i nadále předpoklady pro realizaci sledovaných záměrů s tím, že sousta-
va plánovitého řízení bude přednostně orientována na rozhodující konečné
národohospodářské prvky efektivnosti a hospodárnosti procesu reprodukce.
Tato cesta klade nové nároky na způsob ekonomického myšlení a rozhodo-
vání a vyžaduje vyšší úroveň řídící a organizátorské práce odpovědných
hospodářských pracovníků.
- 3 -
K § 2:
Proti roku 1984 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
případně ministra financí, ke změnám.
V Praze dne 6. prosince 1984

Předseda vlády ČSSR

Ministr financí ČSSR