FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1985
IV. volební období
178
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1985
o státním plánu rozvoje národního hospodářství československé
socialistické republiky na rok 1986
Federální shromáždění československé socialistické, repu-
bliky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Základním cílem státního plánu rozvoje národního hospo-
dářství Československé socialistické republiky na rok 1986
/dále jen "státní plán"/ je zabezpečit další rozvoj národního
hospodářství především výraznějším zvyšováním efektivnosti
a kvality veškeré práce tak, aby se dosáhlo lepšího uspokojo-
vání hmotných a kulturních potřeb celé společnosti i občanů
v souladu s jejich zásluhami a upevnění jejich sociálních
jistot.
§ 2
Hlavní úkoly státního plánu jsou:
a/ dosáhnout růstu národního důchodu o 3, 5 % a převážnou
část jeho přírůstku /zhruba 86 %/ krýt růstem společenské
produktivity práce;
b/ plánovaný růst národního důchodu zabezpečit propor-
cionálním rozvojem jednotlivých odvětví národního hospodář-
- 2 -
ství, přičemž průmyslová výroba se zvýší o 2, 6 %, stavební prá-
ce prováděné stavebními organizacemi o 3 %; zvýšit zeměděl-
skou výrobu tak, aby byly uspokojeny základní potřeby celé
společnosti i občanů;
c/ zabezpečit další posilování úlohy vědy a výzkumu
a koncentraci výzkumné a vývojové základny na řešení rozhodu-
jících úkolů rozvoje národního hospodářství;
d/ plánovaný rozvoj národního hospodářství zabezpečovat
především využíváním výsledků vědy a techniky tak, aby se do-
sáhlo dalšího růstu produktivity práce ve všech odvětvích;
e/ zabezpečit maximální hospodárnost ve spotřebě surovin
a materiálů, paliv, energie a pohonných hmot, jejich co nej-
vyšší zhodnocování ve výrobě a snížit materiálovou a energe-
tickou náročnost společenské výroby;
f/ pokračovat v prohlubování socialistické ekonomické
integrace s členskými státy Rady vzájemné hospodářské pomoci;
zajistit předstih růstu vývozu před dovozem;
g/ dále zvyšovat kvalitu, technickou úroveň a spolehli-
vost výrobků a uskutečňovat jejich potřebnou inovaci;
h/ zdroje investic v rozsahu 168 mld. Kčs zaměřit na do-
končování staveb a uvádění kapacit do provozu, soustředit je
na modernizaci a rekonstrukci vybraných základních prostředků
a na zabezpečování společenských priorit;
i/ v souladu s požadavky občanů zabezpečovat dodávky do
tržních fondů v potřebném množství a sortimentní skladbě;
j/ prosazovat progresivní formy odměňování v přísné zá-
vislosti na výsledcích práce.
§ 3
/1/ Vláda československé socialistické republiky nebo
na základě jejího zmocnění místopředseda vlády ČSSR a předseda
Státní plánovací komise zajistí vyjádření hodnotových údajů
- 3 -
státního plánu ve velkoobchodních cenách platných od 1. ledna
1986.
/2/ Vláda československé socialistické republiky, popří-
padě vlády republik, mohou pro účely experimentálního ověřo-
vání nových prvků plánovitého řízení národního hospodářství
povolit výjimky z ustanovení zákonů, upravujících řízení ná-
rodního hospodářství.
/3/ K zajištění náležité kvality a efektivnosti výrobků
a výkonů, zejména ve výrobní a obdobné hospodářské činnosti
může vláda československé socialistická republiky vydat obecně
závazné právní předpisy.
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1986.
Důvodová zpráva
I.
Ústavním zákonem o československé federaci /čl. 10 odst. 5
zákona č. 143/1968 Sb. ve znění zákona č. 125/1970 Sb. / je sta-
noveno, že střednědobé státní plány rozvoje národního hospodář-
ství se vyhlašují zákonem. Tím se stávají zákonným podkladem
pro prováděcí státní plány a pro hospodářské plány.
Dnem 31. prosince 1985 skončí období 7, pětiletého plánu,
který byl vyhlášen zákonem č. 122/1981 Sb. o státním plánu rozvoje
národního hospodářství ČSSR na léta 1981 - 1985.
Vzhledem k tomu, že 8. pětiletý plán bude vyhlášen zákonem
až po XVII, sjezdu Komunistické strany Československa, který
podle usnesení 15. zasedání ÚV KSČ se bude konat 24. března 1986,
je nutno pro první rok pětiletky vytvořit zákonný podklad pro
hospodářské plány platný od 1. ledna 1986. Tímto zákonem je před-
kládaný návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodář-
ství ČSSR na rok 1986 /dále jen "zákon o státním plánu"/.
Překlenutí prvního roku pětiletky vyhlášením zákona o roč-
ním plánu není problémem novým, V prvním roce 4, a 5. pětiletky
byly zákony o cílech a hlavních úkolech státních plánů vyhlašo-
vány spolu se zákonem o státním rozpočtu na příslušný rok.
Odlišný charakter obou problematik však vedl k závěru, že není
účelné je spojovat do jedné právní normy, a proto již pro první
rok 6, pětiletky byla volena forma samostatného zákona o státním,
plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR na rok 1976 /č. 14l/
1975 Sb. /a stejně tak pro první rok 7, pětiletky /č. 178/1980
Sb. /. Obdobně byly vyhlašovány zákonem ČNR a SNR i státní plány
republik,
II.
Zákon o státním plánu vychází v úvodním ustanovení /§ 1/
z celkového úkolu vytvořit dalším zvyšováním efektivnosti a kva-
lity veškeré práce podmínky pro zabezpečení plynulého rozvoje
- 2 -
národního hospodářství jako předpokladu lepšího uspokojování
potřeb společnosti i občanů a upevňování sociálních jistot.
Hlavní úkoly státního plánu jsou obsahem druhé části zákona
/§ 2/, kde se stanoví hlavní cíle stěžejních úseků národního
hospodářství. Plnění úkolů státního plánu vychází též z předpo-
kladu postupné realizace "Hlavních směrů dalšího rozvíjení Sou-
boru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národ-
ního hospodářství" schválených usnesením vlády ČSSR č. 243
ze dne 13. září 1984.
III.
Ve svých záměrech a úkolech vychází zákon o státním plánu
z přípravy státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR
na léta 1986 až 1990, přičemž se opírá o závěry XVI. sjezdu
KSČ a další dokumenty, zejména o závěry jednotlivých zasedání
ÚV KSČ. Současně bude podkladem pro obdobné zákony ČNR a SNR
o státních plánech rozvoje národního hospodářství republik
na rok 1986.
Charakteristikou a hlavními záměry státního plánu ČSSR
na rok 1986 jsou zejména:
a/ pokračující dynamika rozvoje z předcházejících let při
zabezpečování rovnoměrnosti a proporcionality,
b/ nastoupení kurzu všestranné intenzifikace, zejména
vědeckotechnickým rozvojem,
c/ další snižování výrobní spotřeby tak, že národní důchod
roste rychleji než výroba,
d/ zahraniční obchod a dodržení úkolu vyrovnat zadlužení
ve volných měnách zůstává nadále prioritou plánu,
e/ snižuje se energetická náročnost výroby,
f/ zabezpečování růstu životní úrovně v závislosti na záslu-
hovosti,
g/ vysoká dynamika společenské spotřeby,
h/ zrychlování doby obratu zásob a posilování hmotných rezerv.
- 3 -
IV.
Vzhledem k úpravám velkoobchodních cen k 1. lednu 1986,
které nebylo možno promítnout do návrhu státního plánu ČSSR
na rok 1986, se vkládá do návrhu zákona o státním plánu úkol
pro vládu ČSSR, popř, na základě jejího zmocnění pro místopřed-
sedu vlády ČSSR a předsedu Státní plánovací komise, zajistit
vyjádření hodnotových údajů státního plánu v těchto nových
cenách.
Do návrhu zákona o státním plánu se zapracovávají rovněž
dvě zmocnění pro vládu ČSSR ze zákona o sedmém pětiletém plánu
č. 122/1981 Sb., která by dnem 31. prosince 1985 pozbyla jinak
účinnosti, a to povolit výjimky ze zákonů upravujících řízení
národního hospodářství pro účely experimentálního ověřování
nových prvků plánovitého řízení a vydávat obecně závazné práv-
ní předpisy k zajištění náležité kvality a efektivnosti výrobků
a výkonů.
V.
Realizace předloženého zákona o státním plánu již svým cha-
rakterem vylučuje možnost dopadu na státní rozpočet.
V Praze dne 1. listopadu 1985
Předseda vlády ČSSR
Štrougal v. r.