FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
IV. volební období
179
Vládní návrh
Zákon
ze dne prosince 1985
o státním rozpočtu československé federace na rok 1986
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
(1) Celkové příjmy státního roz- |
  |
počtu federace se stanoví částkou |
200 311 800 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu |
  |
federace se stanoví částkou |
200 311 800 000 Kčs. |
Celkový přehled státního rozpočtu československé federace je uveden |
  |
v příloze. |
  |
(2) Z celkových výdajů státního |
  |
rozpočtu federace činí: |
  |
A. Účelové dotace do státních |
  |
rozpočtů republik |
34 765 846 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
23 715 534 000 Kčs |
z toho: |
  |
I. dotace a subvence na vybrané |
- |
investiční akce s dosahem pro |
  |
celou federaci a další rozvoj |
  |
republik |
9 632 900 000 Kčs |
-Slovenské socialistické republice |
6 706 100 000 Kčs |
- 2 -
II. dotace na vybrané neinvestiční |
  |
akce |
  |
- České socialistické republice |
25 132 946 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
17 009 434 000 Kčs |
v tom: |
  |
a) dotace na družstevní bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
2 465 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
1 840 000 000 Kčs |
b) dotace na individuální bytovou |
  |
výstavbu |
  |
- České socialistické republice |
680 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
440 000 000 Kčs |
c) dotace na členské podíly v druž- |
  |
stevní stabilizační bytové výstavbě |
  |
- České socialistické republice |
35 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
50 000 000 Kčs |
d) dotace na státní programy technického |
- |
rozvoje |
  |
- České socialistické republice |
357 600 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
209 800 000 Kčs |
e) vybrané druhy cenových dotací a |
  |
intervencí |
  |
- České socialistické republice |
10 650 600 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
8 950 300 000 Kčs |
f) dotace na ekonomické nástroje |
  |
v zahraničním obchodě |
  |
- České socialistické republice |
9 912 000 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
5 092 100 000 Kčs |
g) dotace na potřeby branné povahy |
  |
včetně výzkumných a vývojových úkolů |
  |
- české socialistické republice |
779 340 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
388 234 000 KČS |
- 3 -
h) dotace na odbornou přípravu |
  |
zahraničních občanů dočasně |
  |
zaměstnaných v čs. organizacích |
  |
- České socialistické republice |
253 406 000 Kčs |
- Slovenská socialistické republice |
39 000 000 Kčs |
6. Globální dotace |
  |
- České socialistické republice |
41 543 054 000 Kčs |
- Slovenské socialistické republice |
32 367 066 000 Kčs |
§ 2
Vláda Československé socialistické republiky nebo na zákla-
dě jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné úkoly
a limity státního rozpočtu federace, zejména v souladu se změ-
nami státního plánu, změnami cenovými, organizačními, s úpra-
vami ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě a při uvolňo-
vání prostředků z vládní rozpočtové rezervy. Těmito opatřeními
nesmí být dotčena vyrovnanost státního rozpočtu federace.
§ 3
Zákon č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu
československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočto-
vými prostředky státních rozpočtů federace a republik
(rozpočtová pravidla), se mění takto:
§ 3 písm. c) zní:
"c) daň z obratu, s výjimkou daně z obratu od národních výborů
a jimi řízených organizací, státních statků a dalších státních
hospodářských organizací zemědělské výroby a zemědělských slu-
žeb a družstevních organizací, nejde-li o státní hospodářské
- 4 -
organizace vojenských lesů a statků a Ústřední radu družstev
a jí řízené podniky, jakož i od společenských organizací, ".
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1986
Příloha k zákonu č. /1985 Sb.
Celkový přehled
státního rozpočtu československé federace
Příjmy |
(v tisících Kčs |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
199 958 556 |
z toho: |
  |
z hospodářství |
181 767 289 |
z vědy a techniky |
260 680 |
z peněžních a technických služeb |
16 045 345 |
ze společenských služeb a činností |
400 242 |
z obrány a bezpečnosti |
1 485 000 |
Daně od obyvatelstva a poplatky |
60 700 |
Ostatní příjmy |
292 544 |
Úhrnem |
200 311 800. |
Výdaje |
(v tisících Kčs |
Výdaje federálních organizací na |
  |
hospodářství |
34 004 501 |
vědu a techniku |
5 286 425 |
peněžní a technické služby |
2 809 436 |
společenské služby a činnosti |
1 154 625 |
obranu a bezpečnost |
22 535 428 |
správu |
2 129 885 |
Celkem |
67 920 300. |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
132 391 500. |
Úhrnem |
200 311 800. |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace
na rok 1986
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu československé federace
se opírá o ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona
č. 125/1970 Sb. a o ustanovení § 10 zákona č. 134/1970 Sb.,
o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o
zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státničtí roz-
počtů federace a republik (rozpočtová pravidla).
Rozpočtovým zákonem jsou stanoveny základní finanční údaje
státního rozpočtu federace. Tyto finanční údaje vyjadřují vedle
číselných objemů i úroveň finančních vztahů mezi státním roz-
počtem federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo
v či. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci.
V systému dotací stanovených v návrhu tohoto zákona ne-
pochází proti roku 1985 ke změnám.
Vláda ČSSR schválila dne 31. října 1985 návrh státního
rozpočtu federace na rok 1986, rovněž tak jako návrh prová-
děcího státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR
na rok 1986, v cenách roku 1985 a uložila ministru financí
předložit vládě v návaznosti na přepočet státního plánu návrh
zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1986
v cenách platných k 1. lednu 1986. Vlivy změn velkoobchodních
cen byly vybilancovány a po jejich promítnutí do státních roz-
počtů se zajišťuje vyrovnanost finančních vztahů v celé roz-
počtové soustavě i jejích jednotlivých článcích.
- 2 -
Rozpis ukazatelů rozpočtu v nových cenách bude proveden
jako u plánu a v týchž lhůtách až na organizace. Ústřední orgány
zabezpečí schválení hospodářských a finančních plánů organizací
v cenách platných k 1. lednu 1986.
Návrh státního rozpočtu na rok 1986 vychází ze základních
cílů ekonomického a sociálního rozvoje společnosti stanovených
XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a navazujícími
zasedáními jejího ústředního výboru. Zejména 15. zasedání,
konané v červnu 1985, ukázalo nejen záměry, které je nutné
úspěšně splnit, aby se rok 1985 stal dobrou výchozí základnou
pro vstup do 8. pětiletky, ale i záměry, které je třeba uplat-
ňovat při tvorbě ekonomického a sociálního programu strany
na 8. pětiletku. Znovu byly zdůrazněny požadavky dosažení vše-
obecného obratu k intenzifikaci, rychlejšího posílení kvali-
tativních stránek výroby, zvýšení technické úrovně národního
hospodářství a vysoké účinnosti zhodnocovacích procesů.
Uvedené požadavky se odráží v návrhu státního rozpočtu na
rok 1986 především ve směru zvýšení dynamiky tvorby hmotných
a finančních zdrojů a upevňování hospodárnosti, opírající se
o vyšší zhodnocení surovin a materiálů, o účinnější využívání
výrobních fondů, o vyšší přínosy výsledků rozvoje vědy a tech-
niky a další opatření, vyplývající z "Hlavních směrů dalšího
rozvíjení Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství". Jen tímto přístupem bude možné
a reálné zabezpečovat další postup v obnově rovnováhy vnějších
ekonomických vztahů, provádět žádoucí strukturální změny ve vý-
robní základně i výsledcích výroby, realizovat rozsáhlé inte-
grační akce, nezbytné pro zabezpečení dalšího perspektivního
rozvoje naší ekonomiky a tím i pro udržení a odpovídající zvy-
šování a zkvalitňování životní úrovně.
Prvořadá pozornost byla a je i nadále věnována vyrovnanosti
státního rozpočtu a celé rozpočtové soustavy, rovnováze finanční
- 3 -
a měnové vycházející z uplatňování vnější a vnitřní ekonomické
rovnováhy a zabezpečující plynulý rozvoj našeho národního hos-
podářství.
K § 2:
Proti roku 1985 nedochází v navrhovaném zmocnění vlády,
případně ministra financí, ke změnám.
K § 3:
V souvislosti s posilováním plánovaných vlastních příjmů
národních výborů v souladu s "Hlavními směry dalšího rozvíjení
Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství" schválené usnesením vlády ČSSR č. 243
ze dne 13. září 1984 se od 1. ledna 1986 převádí z rozpočtu
československé federace do rozpočtové sféry republik část daně
z obratu od organizací, které odvádějí i ostatní odvody, popř.
daně do rozpočtů národních výborů.

