Pondělí 27. června 1988

S podílem občanů na rozhodování souvisí i další změny v zákoně, zejména pokud jde o posílení postavení volených orgánů národních výborů a občanských výborů. Zde je hlavním hlediskem efektivnost jejich práce. Proto byl zúžen výčet vyhrazené působnosti plenárního zasedání na zásadní otázky věcného i organizačního charakteru, zpřesněna a doplněna byla působnost rady tak, aby plněji vyjádřila její postavení výkonného orgánu se všeobecnou působností. Rozšířena byla kontrolní pravomoc komisí a větší prostor je dán i občanským výborům při plnění úkolů národního výboru.

Posílení postavení národních výborů předpokládá i změny v úpravě vztahů národních výborů k organizacím, které působí v jejich územním obvodu, a které jsou založeny, řízeny nebo spravovány jinými subjekty. Zde mohla novela navázat na úpravu z roku 1982. Chtěl bych zdůraznit, že v zásadě nebyla zeslabena pravomoc, kterou národní výbory dosud mají. Většina pravomocí má spíše administrativní charakter, ale v současné chvíli nejsou k. dispozici takové ekonomické nástroje, které by je mohly nahradit. Proto byla platná úprava zpřesněna, případně v nezbytných otázkách doplněna. Nově je svěřena národním výborům důležitá pravomoc uložit organizacím úkoly při odstraňování důsledků živelných pohrom a jiných mimořádných událostí, které ohrozí hospodářský nebo veřejný život v obci nebo ve městě. Nesplnění této povinnosti je pokryto sankcí. Obdobně je dána možnost uložit sankce těm organizacím, které neudržují čistotu a pořádek na jimi užívaných pozemcích a tím naruší vzhled obce nebo města, nebo které znečistí veřejné prostranství nebo odkládají věci mimo vyhrazená místa.

Perspektivně je ovšem nezbytné, aby zejména zvláštní zákony podle jednotlivých odvětví zakotvily odpovídající ekonomické nástroje ve vztahu k organizacím působícím v územním obvodu. Těžiště úprav bude nepochybně v oblasti finančního hospodaření. Novela zákona tyto úpravy předpokládá a otevírá pro jejich využití prostor ustanovením, podle kterého národní výbory vymezí organizacím jejich podíl na zabezpečování komplexního rozvoje a na tvorbě a ochraně životního prostředí způsobem a v rozsahu stanoveném zvláštními zákony.

Vzhledem k diskusi ve výborech ČNR se chci v této souvislosti zmínit o modifikaci institutu sdružování prostředků. Ze zákona se vypouští oprávnění národních výborů uložit socialistickým organizacím povinnost uzavřít smlouvu o sdružení prostředků a činností. Tato úprava byla hojně komentována právě v souvislosti s absencí ekonomických nástrojů vůči socialistickým organizacím. Domníváme se, že vypuštění tohoto ustanovení je však plně zdůvodněno. Skutečnost, že institut byl národními výbory málo využíván, není z tohoto hlediska tak podstatná. Podstatné ale je, že jeho realizace by mohla znamenat vážné narušení zásady samofinancování a chozrasčotu u organizací. Je si třeba uvědomit, že zvláště v nejbližším období bude hospodaření nově založených státních podniků velmi citlivé. východiskem bude především úprava daní a odvodů. Pro národní výbory by měla přinést potřebnou jistotu stabilního základu jejich rozpočtů a pro státní podniky jistotu v dlouhodobém hospodaření.

Ještě jeden aspekt věci je třeba zdůraznit. Zvýšení relativní samostatnosti organizací bude znamenat i zvýšení významu jejich úzké spolupráce s národním výborem, včetně uzavírání dohod o sdružování prostředků a činností s národními výbory. Sociální podmínky života pracovníků organizací v určitém územním obvodu budou určující i pro výsledky činnosti organizací (možnost sehnat špičkové odborníky, malá fluktuace, dostupnost a kvalita služeb apod.). Sdružování prostředků tak zůstane sice na zásadě dobrovolnost i, nicméně bude i nadále významným prostředkem pro řešení základních úkolů ekonomického a sociálního rozvoje. O tom konečně svědčí i dnešní zkušenosti. Tam, kde je spolupráce národních výborů a organizací na dobré úrovni, kde obě strany chápou její význam, jsou vykazovány velmi dobré výsledky i bez použití donucování.

Návrh novely zákona vychází z požadavku posílit národní výbory základního stupně v ekonomické oblasti. Proto se oprávnění založit státní podnik a realizovat funkce zakladatele přiznává všem stupňům a druhům národních výborů. I toto ustanovení bylo koncipováno z hlediska dlouhodobých perspektiv. Kromě toho se národním výborům základního stupně, tedy místním národním výborů, místním národním výborům pro více obcí, místním národním výborům ve střediskových obcích a městským národním výborům, svěřuje oprávnění vyjadřovat se k zakládání státních podniků jinými zakladateli, k jejich rozvoji a zásadním změnám předmětů jejich činnosti a k jejich zániku, dále pak ke vzniku a zániku družstev a družstevních podniků. Tento institut není v žádném případě samoúčelnou administrativní záležitostí. Do vyjádření je třeba zahrnout nejenom základní podmínky v daném územním obvodu, ale i požadavky a limity na rozvoj uvedených organizací. Tam už národní výbory mají účinné právní nástroje, jako např. územní plánování, stavební řízení, ale i nástroje při ochraně životního prostředí, péči o kulturní památky a jiné. Příslušného zakladatele a zřizovatele bude nutno dopředu proto informovat, jaké má organizace perspektivy.

Pokud jde o vztahy národních výborů a jimi založených státních podniků, je úprava obsažena v zákoně o státním podniku a v hospodářském zákoníku. Novela zákona o národních výborech řeší především funkce jednotlivých orgánů národních výborů v těchto vztazích. Zásadní otázky jsou ve vyhrazené pravomoci plenárního zasedání, těžiště řídících funkcí je v radě národního výboru. Nově je formulována kontrolní působnost komisí vůči státním podnikům.

V hospodářství národních výborů bude v nejbližším období relativně složitá organizační struktura. Dočasně budou působit i hospodářské organizace, vedle nich nově zakládané státní podniky, dále pak organizace spravované národními výbory a konečně i zařízení národních výborů. Specifické rysy hospodářství národních výborů budou zřejmě vyžadovat řešit otázky optimální struktury hospodářství podle jednotlivých stupňů národních výborů tak, aby především národní výbory základního stupně měly odpovídající nástroje pro plné zajištění základních služeb.

Návrh novely v jednotlivých ustanoveních sleduje i proces snižování administrativní náročnosti v práci národních výborů. Zákon zakotvuje, že národní výbory vydávají potvrzení a vyhotovují zprávy, pouze stanoví-li tak obecně závazný právní předpis. Ministerstvo vnitra a životního prostředí v současné době zkoumá platné právní předpisy, upravující činnost národních výborů, právě z tohoto hlediska. Po provedení analýzy bude třeba důsledně požadovat u resortů a zejména u organizací, aby nevyžadovaly na občanech a organizacích potvrzení a zprávy národních výborů. To je hlavní podmínka úspěšného uskutečňování citovaného ustanovení do praxe.

Odstraňování administrativní náročnosti v práci národních výborů je v současné době jeden z hlavních úkolů. Těžiště jeho řešení je zřejmě v revizi obsahu obecně závazných právních předpisů a interních normativních instrukcí vydávaných ústředními orgány státní správy. Souběžně s tím samozřejmě i v dokonalé znalosti a orientaci pracovníků národních výborů v těchto předpisech a v jejich kvalifikované aplikaci. Počet interních předpisů byl snížen takřka osmkrát na 123 dnes platných, přičemž 74 z nich má omezenou platnost do 30. 6. popřípadě do 31. 12. tohoto roku. A přesto se ukazuje, že to je nepostačující. Současně probíhá i prověrka obecně závazných právních předpisů a její závěry budou známy koncem tohoto roku.

I tato opatření mají úzkou vazbu na novelu zákona o národních výborech. Spolu se zrušením systemizace vytvářejí předpoklady pro racionální uspořádání struktury aparátu národních výborů, pro zvýšení správnosti, rychlosti, včasnosti a hospodárnosti při plnění jeho úkolů. Proto novela zákona o národních výborech vychází z toho, že národním výborům vláda nadále nebude stanovovat nařízením, které odbory mají zřizovat. Tento úkol by měly plnit národní výbory s přihlédnutím k rozsahu svých úkolů a dále zejména ke stavu kádrového vybavení aparátu, k možnostem dělby práce mezi komise a odbory apod. Přitom musí být zajištěn efektivní výkon státní správy.

Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, navrhované změny a doplnění zákona o národních výborech byly formulovány s cílem vytvořit v právní úpravě podmínky pro plnění úkolů národních výborů v nejbližším období. Některé úkoly mají dlouhodobý charakter, některé je třeba splnit v co nejkratším čase. Dohromady vytvářejí novou kvalitu. Proto je důležité, jak jsem se zmínil již v úvodu, aby se zákon uplatňoval v praxi jako jeden nedílný celek. Současně je nesporné, a to též odeznělo ve výborech ČNR, že bude nutné připravit nový zákon o národních výborech, který by plně odrážel dosažený stupeň rozvoje společenských vztahů. Již při přípravě této novely bylo shromažďováno velké množství námětů, podnětů, požadavků a poznatků z praxe i stanovisek ústředních orgánů. Mnoho cenných myšlenek bylo vyjádřeno při projednávání novely zákona ve výborech ČNR. Vše bude využito při legislativních pracích, které současně musí vycházet z ucelené koncepce dalšího vývoje postavení a působnosti národních výborů. Zákon by měl být připraven tak, aby mohl být předložen zákonodárnému sboru v návaznosti na schválení nové Ústavy ČSSR.

Závěrem mi dovolte, abych vám jménem vlády ČSR poděkoval za aktivní a angažovaný přístup při projednávání návrhu novely. Jednání ve výborech ČNR mělo pracovní charakter, a tím byl zdůrazněn i význam této právní úpravy, byť jde jen o dílčí novelu zákona. Proto mi dovolte, abych vám doporučil, abyste vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech, schválili. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudruhu ministru Jirečkovi. Prosím společnou zpravodajů výborů místopředsedkyni ČNR Marii Jarošovou, aby přednesla zprávu výborů ČNR.

Místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi, dnešnímu jednání České národní rady předkládá vláda České socialistické republiky ke schválení další závažný legislativní dokument - návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech. Tato novela je jedním ze zákonů, které v minimálním časovém odstupu navazují na soubor zákonů upravujících v souladu se zásadními aspekty přestavby nejdůležitějších oblasti našeho národního hospodářství, schválených v minulých dnech Federálním shromážděním ČSSR.

Schválením předloženého vládního návrhu zákona mají být právně zakotveny změny ve vymezení funkcí, působnosti, vnitřních i vnějších vztahů národních výborů tak, jak si je vyžadují probíhající procesy přestavby hospodářského mechanismu, politického života i správy naší socialistické společnosti. Ve smyslu závěrů 7. a 9. zasedání ÚV KSČ zákon posiluje postavení i úlohu národních výborů při zabezpečování komplexního ekonomického a sociálního rozvoje jimi spravovaných územních obvodů s důrazem na zvýšení působnosti národních výborů základního stupně. Dává jim nové pravomoci ve vztazích ke státním a družstevním podnikům a dalším organizacím, které národní výbor nezaložil, neřídí ani nespravuje. Promítá principy přestavby hospodářského mechanismu do vlastního hospodářství národních výborů. Vytváří podmínky pro zvýšení přímé účasti občanů na práci národních výborů, pro aktivizaci složek Národní fronty ve vztazích k nim, uvolňuje další prostor rozvoje socialistické demokracie a samosprávy.

Předložený vládní návrh novely zákona o národních výborech projednaly všechny výbory ČNR. Výsledky rozpravy ve všech výborech ukázaly, že se jedná o velmi živou a s plnou odpovědností sledovanou problematiku. Poslanci při projednávání návrhu zákona vycházeli z poznatků ze svých volebních obvodů, pracovišť a z jednotlivých stupňů národních výborů. Byly zohledňovány též názory, které se k otázkám působnosti, postavení a činnosti národních výbor§ projevovaly při jednání výborů ČNR po celé uplynulé období od poslední novelizace zákona o národních výborech v roce 1982.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech, si získal plnou podporu poslanců, zejména v těch ustanoveních, kde naplňuje politické záměry prohlubování socialistické demokracie a zvýšení přímé účasti na řízení a správě společnosti. Je to např. § 40, který předpokládá, že všechna důležitá rozhodnutí národních výborů dotýkající se zájmu široké veřejnosti (dlouhodobé koncepce rozvoje, volební program Národní fronty, návrh rozpočtu, závažné územní změny, zásadní změny v obchodní síti apod.) budou předkládána ještě před jejich schválením k projednání občanům i společenským organizacím Národní fronty. Stejně tak úpravy sledující posílení úlohy volených orgánů, jejichž důsledná realizace by nesporně měla vést k dalšímu zvýšení kvality, účinnosti a pružnosti práce národních výborů, prosazení nových, demokratičtějších metod a forem jejich činnosti. Všemi poslanci byla rovněž přivítána nová úprava postavení občanských výborů, jíž se vytvářejí podmínky pro zvýraznění vlivu občanů na rozhodování národního výboru a která dává občanským výborům i možnost hospodařit s vytvořenými či národním výborem svěřenými finančními prostředky, po níž se již dlouhá léta volalo.

Poslanci se v diskusi shodli na tom, že proces demokratizace v národních výborech vyžaduje nejen posílení úlohy volených orgánů a rozšíření společenské kontroly nad prací poslanců, ale také rozhodné vystupování proti všem formám byrokracie a necitlivého vztahu k občanům včetně soustavného snižování administrativní náročnosti práce národních výborů. Z tohoto důvodu bylo přivítáno také ustanovení § 24b, že národní výbory vydávají potvrzení a vyhotovují zprávy pro potřeby občanů, státních orgánů a organizací jen tehdy, stanoví-li tak obecně závazný předpis. Požádali jsme při této příležitosti ministerstvo vnitra a životního prostředí ČSR o vyhotovení přehledu obecně závazných předpisů, které tuto povinnost pro národní výbory zakládají. Tím v mnohém ulehčíme národním výborům diskuse, zda a pro koho jednotlivá potvrzení vydávat či nikoliv.

Hlavním důvodem urychleného zpracování novely zákona o národních výborech byla nezbytnost dát neprodleně do souladu postavení a působnost národních výborů s právními vztahy vyplývajícími ze zákona o státním podniku, zemědělském, výrobním, spotřebním a bytovém družstevnictví a z dalších přijatých právních norem. Současně bylo zapotřebí promítnout přijaté principy do hospodaření národních výborů.

Chápeme tyto důvody, které vedly ke zpracování návrhu zákona ve velmi krátké době a ke zkrácení celého legislativního procesu. Diskuse ve výborech však ukázala, že tato skutečnost byla poněkud na závadu komplexnosti a důkladnosti projednávání tak závažného právního kroku, kterým novela zákona o národních výborech bezesporu je. Připomínek byla celá řada a většinou jsou zapracovány do společné zprávy výborů. Zmíním se proto jen o těch zásadních, či o těch, které nemohly být akceptovány.

Právo národních výborů všech stupňů a zejména základního stupně zakládat státní podniky, vyjadřovat se k zakládání státních podniků jinými zakladateli na území národního výboru i k zásadním změnám předmětu jejich činnosti nebo jejich zániku se stává významným atributem posílení samostatnosti a odpovědnosti národních výborů za rozvoj jejich územních obvodů a vytváří současně předpoklady ke zvýraznění jejich ekonomické samostatnosti.

Velmi významná je i zavazující úprava vztahů národních výborů k organizacím, které působí v jejich územním obvodu. V § 7 zákona vychází z povinnosti těchto organizací podílet se na komplexním ekonomickém a sociálním rozvoji územních obvodů a v odst. 4 tohoto paragrafu zakotvuje právo národních výborů vymezit těmto organizacím jejich podíl na tomto rozvoji. Pro praktické využívání uvedeného ustanovení však bude zapotřebí vyjasnit jak rozsah tohoto podílu, tak míru závaznosti pro dotčené organizace. Právě proto byl některými našimi poslanci vysloven názor, že v období postupného přechodu socialistických organizací na státní podniky do roku 1990 mělo být v zákoně ponecháno ustanovení odst. 3 a 4 § 6a, který umožňoval národním výborům uložit socialistickým organizacím povinnost uzavřít smlouvu o sdružení prostředků a činností. I když v praxi toto ustanovení téměř nebylo využíváno, vytvářelo národním výborům určitou oporu při - někdy složitých - jednáních o sdružování. Bude proto zapotřebí, aby pro zabezpečování komplexního ekonomického a sociálního rozvoje národní výbory využívaly nového ustanovení § 7 odst. 4, o němž jsem hovořila, a aby s přihlédnutím k této skutečnosti byly upraveny odvody státních podniků do rozpočtu národních výborů. Stejně tak některé připomínky poslanců k otázkám stanovení skladby příjmů a výdajů národních výborů budou ministerstvem financí, cen a mezd ČSR zohledněny při vypracování rozpočtových pravidel.

Výbory České národní rady vyslovily plný souhlas s posílením pravomoci národních výborů ve vztahu k organizacím působícím na jejich území ve věcech péče o životní prostředí a plnění určených povinností při mimořádných událostech, např. živelných pohromách. Jednoznačný souhlas vyjádřily také s návrhy sankčních opatření na tomto úseku.

Poměrně široká diskuse se odehrávala - společně s poslanci SNR - kolem ustanovení § 17 předloženého vládního návrhu, tzn. otázky ponechání či zrušení refundací náhrady ušlého výdělku poslanců národními výbory. V konečném stanovisku poslanci doporučují realizovat návrh předložený vládou ČSR, to znamená,. že refundace se ruší a organizace bude svým poslancům pro výkon funkce poskytovat potřebné pracovní volno s náhradou mzdy. Předpokládá se tedy, že organizace zvýší svůj zájem o práci svého poslance, který svou činností napomáhá vytvářet příznivé podmínky pro její rozvoj a zlepšovat uspokojování potřeb a zájmů pracovníků organizace, v níž působí.

Další diskutovanou otázkou bylo ustanovení § 27, odst. 7, podle něhož se ponechávalo okresnímu národnímu výboru udělení souhlasu ke vzniku jednotného zemědělského družstva a k provozování takové hospodářské činnosti jednotným zemědělským družstvem, k níž zákon vyžaduje souhlas státního orgánu. Přes četné připomínky zejména ze strany národních výborů, aby zůstala zachována dikce vládního návrhu zákona, poslanci nakonec doporučili z důvodu souladu s federálním zákonem o zemědělském družstevnictví, aby orgánem, který bude udělovat tento souhlas, byl orgán hospodářského řízení, nikoliv orgán státní správy. Vyjádření v tomto směru se svěřuje národním výborům základního stupně.

Soudružky a soudruzi, z výboru ČNR pro národní výbory a národnosti vzešel také návrh, aby v souladu s politickým záměrem posílení působnosti národních výborů základního stupně bylo umožněno v rámci experimentu přenést některé další působnosti okresních národních výborů na národní výbory základního stupně, jestliže zde budou vytvořeny předpoklady pro řádný výkon státní správy. I když se jedná jistě o věcně zdůvodněný návrh, nebylo možno ho akceptovat. Pro krátkost času se nepodařilo zkonkretizovat vhodné pravomoci tak, aby mohly být uvedeny v příloze tohoto zákona obdobně, jako tomu bylo při novelizaci zákona o národních výborech v roce 1982. Z tohoto důvodu bude podrobnější úprava případně zapracována do předpokládané zásadní novelizace zákona o národních výborech kolem roku 1990. Ve zvláště naléhavých případech by bylo možno řešit přenesení působnosti na návrh vlády ČSR zákonným opatřením předsednictva ČNR. Když jsem se již zmínila o předpokládané zásadní novelizaci zákona o národních výborech, který by plně odpovídal etapě rozvoje, do níž vstoupíme po roce 1991, chci připomenout, že jsme požádali o včasné zahájení prací na tomto zákoně a jeho předložení do veřejné diskuse, neboť zákon o národních výborech se dotýká všech občanů i organizací.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP