Úterý 1. listopadu 1988

Na zdravotní stav obyvatel má velký vliv životní a pracovní prostředí. Rovněž tak bydlení a úroveň výživy, způsob života a celá řada na první pohled bezvýznamných faktorů a vlivů, které působí i dlouhodobě a ve svém negativním účinku se potencují, způsobují zhoršení zdravotního stavu. Vedení resortu i vláda uvedené problémy řešily. Ale je nutno přiznat, že přijatá usnesení se nesetkala vždy s kýženým výsledkem. Přes výrazné finanční zvýhodnění lékařů a farmaceutů v preferovaných oblastech i vládou ČSR uplatněná stabilizační opatření se nepodařilo obsadit všechna volná místa v Severočeském kraji a okrese Sokolov. S podobnou problematikou se ovšem setkáváme i v některých okresech Středočeského kraje, např. v Kolíně, i v Severomoravském a Jihomoravském kraji. Proto česká vláda přijala přechodná opatření, která umožňují v určených oblastech práci důchodců bez omezení souběžného výdělku 22 000 Kčs. I přes tato opatření v současné době pracuje ve zdravotnictví 18 % lékařů a 23 % farmaceutů, kteří jsou v důchodovém věku a do důchodu neodešli.

Tuto nepříznivou situaci v personálním obsazení zdravotnických zařízení zhoršuje vysoká feminizace. V ČSR v současné době z celkového počtu lékařů je přes 52 % žen.

Od počátku volebního období byla postavena celá řada poliklinik, závodních lékařských stanic, lékáren a některé nemocnice. I to neodstranilo neopodstatněné rozdíly mezi kraji. Nejhůře jsou na tom v jednotlivých ukazatelích tyto kraje: Počet lůžek na 10 000 obyvatel - Jihomoravský kraj, z toho okres Břeclav je na úplně posledním místě v ČSR. Průměrný počet obyvatel na jednoho lékaře - nejhůře Severočeský, Severomoravský a Jihomoravský kraj. průměrný počet obyvatel na jeden zdravotnický obvod - Severomoravský a Jihomoravský kraj. Nejnižší výdaje ve zdravotnictví na jednoho obyvatele jsou ve východních Čechách a v Jihomoravském kraji.

Vážným problémem ve zdravotnictví zůstává i nadměrná administrativa, nedostatečná údržba budov a zastaralá zdravotnická technika. V průměru 53,2 % přístrojů využívaných ve zdravotnictví je účetně odepsáno a morálně zastaralých. pracovníci zdravotnických zařízení si stěžují rovněž na špatný technický stav zařízení kuchyní a prádelen a naprosto nevhodný automobilový park. Tato skutečnost zvláště vystupuje do popředí, týká-li se rychlé zdravotnické pomoci.

Oblastí, kterou naši občané pečlivě sledují a oprávněně kritizují, je zásobování léky a zdravotnickým materiálem. V informacích ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí je uvedeno, že se situace v prvém pololetí letošního roku ve srovnání se stejným obdobím roku 1987 zlepšila. Počet nedostatkových léků poklesl ze 45 na 36. Zlepšení se projevilo zejména v indikačních skupinách kardiaka, oftalmologika a antidiabetika. Poznatky poslanců získané při průzkumech s těmito údaji nekorespondují. Ostravská skupina uvádí, že se počet nedostatkových léků zvýšil, což omezuje poskytování základní léčebné preventivní péče především dermatologům a oftalmologům. V Trutnově v prvém pololetí letošního roku nebylo dodáno 60 druhů léků. Na Jindřichohradecku trvale chybí 40 - 80 druhů léků. Ovšem objektivní údaje svědčí o tom, že v prvém pololetí t.r. na plánovaný osmiprocentní nárůst prodeje léčiv byl zaznamenán desetiprocentní, což je ovšem hodnota v objemovém vyjádření, která nevyjadřuje skladbu sortimentu. U zdravotnického materiálu je nárůst pouze 3,3 % při současném poklesu zásob. Bylo to způsobeno neplněním dodávek od mimoresortních dodavatelů, zejména pak jednorázových injekčních stříkaček a jehel, obvazového materiálu, laboratorního skla, pomůcek z pryže a plastu. Rozpory mezi potřebou zdravotnictví a tím, co resorty dodávají nebo jsou ochotny dodat, se týkají 492 položek, ve finančním vyjádření 550,5 mil. Kčs. Největší částka je na bedrech ministerstva průmyslu ČSR - 326 položek s 360 milióny Kčs. Federální resorty se podílejí 155 položkami za 151,5 mil. Kčs.

Tyto nezajištěné tuzemské dodávky vyvolávají pak nutnost doplňkových dovozů, což zvyšuje devizovou náročnost v ministerstvu zdravotnictví a sociálních věcí a na druhé straně snižuje dovozní možnosti dlouhodobě plánovaných položek.

Vedle nezajištěných mimoresortních zdrojů z tuzemska a z dovozu pak zůstávají nedořešeny otázky výroby farmaceutických surovin ve VHJ Spofa pro finalizaci hotových léků.

Dostupnost léků a zdravotnického materiálu je rovněž ovlivněna nedostatkem skladovacích kapacit v některých krajích, jako třeba v Jihomoravském, protože část Jihomoravského kraje musí být zásobována ze skladů východních a jižních Čech, a také nedostatky v organizaci distribuce. To pak nás dostává do situace, kdy ve srovnání s vyspělými státy jsme na tom daleko hůře. Úplnost dodávek léků a zdravotnického materiálu ve vyspělých státech je 99 %, u nás 90 - 94 %. Pohotovost těchto dodávek ve vyspělých státech jsou 2 až 24 hodiny, u nás 14 dnů.

Situací ve výrobě a distribuci léčiv se zabývala na svém 12. zasedání také ústřední kontrolní a revizní komise ÚV KSČ. Z jejího jednání vyplynulo, že výrobní organizace se jednostranně orientují jenom na objemové ukazatele, řada léků není vyráběna proto, že jejich výroba má nepříznivý dopad na tvorbu zisku v podniku. Oborový podnik Zdravotnické zásobování je nedostatečně orientován ve správné spotřebě léčiv ve zdravotnických zařízeních, což má negativní vliv na skladbu.

Neomluvitelný je rovněž nepříznivý stav v zásobování tzv. bazálními léky.

Z tohoto jednání pak bylo uloženo ministerstvu zdravotnictví a sociálních věcí a generálnímu ředitelství SPOFA, aby situaci zlepšily.

Dle našeho názoru významný pozitivní posun lze očekávat rovněž od prohloubení spolupráce socialistických zemí v intencích závěrů 44. zasedání RVHP.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi nyní několik slov ke generelu rozvoje materiálně technické základny zdravotnictví v našem hlavním městě. Generel sleduje základní cíl - zvýšení počtu lůžek ve zdravotnických zařízeních NVP a zlepšení stavebního a technického stavu stávajících pěti základních nemocničních komplexů v Praze 2, 4, 5, 8 a 10. Opticky se jeví materiální vybavení a personální obsazení pražského zdravotnictví jako optimální. Je to dáno počtem a přístrojovým vybavením poliklinik, nemocnic a specializovaných pracovišť, ústavů a závodních středisek. Vezmeme-li ovšem v úvahu hustotu osídlení a skutečnost, že pražské zdravotnictví poskytuje specializované, vysoce odborně náročné služby pacientům z celé republiky, získáme pak reálný pohled. Máme rovněž zájem, aby vynikající odborníci měli možnost předávat své bohaté celoživotní zkušenosti a poznatky v rámci postgraduálního vzdělávání co největšímu počtu mladých lékařů přímo na klinických pracovištích. Pádným důvodem pro urychlené řešení situace je také skutečnost, že značná část zdravotnických zařízení na území Prahy je v nevyhovujícím a některá i v havarijním stavu. Téměř jedna čtvrtina lůžkového fondu je v objektech starších 100 let, některé byly postaveny v 16. a 17. století.

Proto byla zpracována koncepce rozvoje materiálně technické základny zdravotnictví na území hlavního města. Vláda ČSR ji projednala na sklonku roku 1984, předsednictvo federální vlády v lednu 1985. ve svých usneseních vyslovily oba orgány s koncepcí souhlas.

Pro období 8. pětiletky byl stanoven dílčí úkol postavit 37 staveb, z toho 16 zahájit v prvním pololetí. Ve skutečnosti jich bylo zahájeno pouze 11 a většina z nich až v závěru roku 1987. Skluz byl zaviněn jednak špatnou projekční připraveností akcí, jednak neúplným zajištěním dodávek zdravotnické technologie a neochotou organizací provádět stavební a rekonstrukční práce za plného provozu v léčebných zařízeních. Tím je logicky ohroženo i zahájení 10 akcí, které měly navazovat v letošním roce. V důsledku toho se zvětšuje disproporce mezi možnostmi a potřebami zdravotnictví na území hlavního města Prahy.

Spokojeni nemůžeme být ani s výsledky celospolečenských zdravotnických programů. Tyto jsou zaměřeny na společensky nejzávažnější nemoci a sociální otázky. Je to program péče o matku a dítě, onemocnění cirkulačního aparátu, cukrovka, nádorová onemocnění a zvyšování odolnosti populace.

Při uskutečňování těchto programů sehrává významnou úlohu zdravotní výchova obyvatelstva. vždyť úrovni celospolečenské péče o zdraví lidu by měla odpovídat i snaha každého jednotlivce žít zdravě a vyvarovat se vlivů, které oslabují jeho přirozenou odolnost a zhoršují zdravotní stav. Zároveň má každý občan napomáhat vytváření zdravých životních podmínek a podílet se na řízení a kontrole péče o zdraví lidu. To předpokládá cílevědomou tvorbu celého komplexu životních podmínek, práce a odpočinku, včetně výživy a mezilidských vztahů.

Dílčí úspěchy byly zaznamenány u diabetu, v péči o ženu a dítě, zvyšování odolnosti populace a v péči o staré a dlouhodobě nemocné. Naopak u kardiovaskulárního a onkologického programu není efekt patrný. Výskyt nových případů onkologických onemocnění se stále zvyšuje a onemocnění oběhového aparátu se posouvají do mladších věkových skupin. Vinu na tom má bezesporu nerespektování zásad již zmíněné primární prevence.

Soudružky a soudruzi, z jednání 22. schůze zdravotního a sociálního výboru, vyplynulo, že ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí ČSR usiluje o nápravu nedostatků a vytváření předpokladů pro postupné zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva uskutečňováním sociální politiky. využívá všech nových poznatků pro zdokonalení řízení a organizace práce v resortu. Je to ale úkol, který je nad síly samotných zdravotníků. Pro zlepšení současné situace a v zájmu dosažení vytčených cílů bude nezbytné zvýšit tlak na dodržování zákona č. 20 z roku 1966 o zdraví lidu všemi občany i ostatními resorty a tak vytvářet podmínky pro uplatňování zásad primární prevence, racionální vynakládání prostředků při rozvoji péče o zdraví občanů a realizaci sociálních opatření.

Závěrem mi, soudružky a soudruzi, dovolte, abych jménem poslanců, členů zdravotního a sociálního výboru ČNR ujistil celou českou vládu naší podporou v její snaze o naplňování úkolů 8. pětiletého plánu. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Oldřichu Burskému. Slovo má poslanec Jan Onderka, připraví se poslankyně Danuše Dohnalová.

Poslanec Jan Onderka: Vážený soudruhu předsedo ČNR, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, programové prohlášení vlády ČSR z 3. července 1986 zdůraznilo, že v centru pozornosti hospodářské politiky vlády zůstávají průmyslová odvětví, kde se musí zajistit uspokojování vnitřního i zahraničního trhu cestou zvyšování výroby pomocí modernizace vybraných oborů podle požadavků odběratelů. Vycházíme-li z mluvy statistických čísel, pak lze říci, že úkoly plánu jsou plněny úspěšně, neboť průmysl řízený vládou ČSR za období leden až červenec 1988 plní své dodavatelské povinnosti vůči vnitřnímu obchodu na 102,6 %, hrubá výroba je plněna na 102,7 % a také vývoz do socialistických i nesocialistických zemí překračuje plánované úkoly.

Tato statistická konstatování jsou však v rozporu se skutečností na vnitřním trhu, neboť globální čísla zakrývají řadu nedostatků v zásobování obchodní sítě. Rostoucí výskyt poruch v nabídce spolu s nedostatkovostí dopadají nepříznivě na celou populaci. Nedostatkovost určitého druhu zboží způsobuje, že spotřebitel nakupuje zboží nikoliv v době, kdy je potřebuje, nýbrž tehdy, kdy je prostě k dostání a snaží se vytvářet z tohoto nedostatkového zboží doma zásoby. A tak nerovnoměrná nabídka určitých komodit způsobuje na vnitřním trhu růst napětí zvyšuje náklady společnosti, vede ke skupování určitého zboží do zásoby, dává podněty k panikám a co je nejhorší, podrývá autoritu řídících orgánů a negativně ovlivňuje morálku každého našeho občana.

Rozhodující postavení v průmyslu řízeném vládou ČSR má resort ministerstva průmyslu, neboť se podílí na celkové tvorbě národního důchodu vytvořené organizacemi, které podléhají řízení vlády ČSR, z více než 30 %. Dodávkami do tržních fondů pokrývá tento resort 30 % celkového maloobchodního obratu v průmyslovém zboží v ČSSR. Aktivním saldem v zahraničním obchodě s nesocialistickými zeměmi s krátkou návratností devizového inkasa výrazně přispívá k příznivému vývoji platební bilance státu. Výroba odvětví průmyslu se podílí na tvorbě inovační základny pro navazující odvětví národního hospodářství a to zejména pro zemědělsko-potravinářský komplex, elektrotechniku, zdravotnictví a stavebnictví. Odvětví chemického průmyslu ČSR zajišťují více než 50 % potřeb chemizace v národním hospodářství. Z tohoto pohledu je proto význam resortu nezastupitelný a každý ne ostatek, každá chyba i malá míra přizpůsobivosti změněným a náročným podmínkám se musí velmi nepříznivě projevit ve formě negativních dopadů v celé oblasti ekonomiky státu.

Proto nedostatky v oblasti nové investiční politiky, modernizace a rekonstrukce materiálně technické základny, inovační aktivity i struktury a kvality výroby způsobily, že mobilizovatelné vnitřní zdroje a rezervy se postupně vyčerpávaly a perspektivní růstové zdroje se v potřebném rozsahu nezaložily Materiálně technická základna resortu se postupem času vyčerpala a při zastaralé struktuře a v situaci, kdy nebyly nové kapacity na projektované parametry a vzrostl úbytek pracovních sil, nebyla s to zabránit poklesu výkonnosti a efektivnosti.

Tyto skutečnosti způsobily, že se na vnitřním trhu vytvořila nezdravá atmosféra, která je i v našem Severomoravském kraji. Navíc se v ostravsko-karvinské aglomeraci šíří další fámy, které vyvolávají značné nákupní horečky, které směřují k vykupování a hromadění zásob doma i u pracích prostředků. Po celý rok trvá také špatná zásobovanost našeho kraje stavebninami, což vytváří nejen zoufalou situaci mezi stavebníky rodinných domků, ale postihuje všechny, kteří provádějí běžné údržby a opravy bytového fondu, případně realizují výstavbu rekreačních objektů nebo akce Z. V prodejnách kraje chybí především dřevěná okna, dveře, řezivo, všechny druhy keramických materiálů, kamenina, pálené zdicí materiály, stropnice i těžké lepenky.

Výbor ČNR pro průmysl a stavebnictví věnuje proto velkou pozornost činnosti ministerstva průmyslu. Svědčí o tom nejen dubnové plenární zasedání ČNR k problematice resortu ministerstva průmyslu ČSR, ale i skutečnost, že dílčí informace o plnění jednotlivých úkolů, vyplývajících z programového prohlášení vlády, byly velmi důkladně projednávány a sledovány jednotlivými členy výboru. Na základě hluboké analýzy současného stavu, která se opírá i o výsledky průzkumu poslanců, požadujeme v prvé řadě zabezpečení vnitřního trhu a exportu. Dále se domníváme, že základní povinností resortu je věnovat zvýšenou pozornost těmto problémům:

- modernizaci vybraných výrob textilního, oděvního a kožedělného průmyslu,

- snižování nároků na devizově nákladné vstupy,

- intenzivnímu řešení problematiky materiálových a celkových nákladů,

- plnění výrobních a ekonomických ukazatelů.

Nenahraditelnou úlohu musí sehrát resort při přenášení pozitivních výsledků a poznatků z experimentujících podniků do ostatních státních podniků resortu. A dále je nutno usilovat o bezezbytkové plnění úkolů, které vláda uložila ministerstvu ke zlepšenému využití příhraničních oblastí při západní hranici ČSSR.

Ukazuje se, že toto snažení výboru ČNR i ministerstva průmyslu a celé vlády ČSR vede po dvou méně úspěšných letech ke zlepšení situace při stabilizaci činnosti podniků resortu. Zároveň se tak vytváří příznivé možnosti pro úspěšnou realizaci náročných úkolů zbývajících let osmé pětiletky.

Vážené soudružky a soudruzi, ukazuje se, že ačkoliv máme velmi dobré znalosti o příčinách nedostatku zboží na našem trhu, nedovedeme z nich vyvodit dostatečné závěry a málo pružně reagujeme na potřeby zákazníka. Zdá se také, že spolupráce mezi výrobci a obchodem má vážné nedostatky, které nelze stále obcházet a nehledat řešení. Musíme si uvědomit, že obchod je zrcadlem našeho výrobního snažení a nedostatek zboží při dostatku finančních prostředků demoralizuje naše občany, křiví jejich vztah k socialistickému vlastnictví a vede k snazšímu pronikání nepřátelské propagandy. Jenom pružné a skutečně rychlé reagování výrobců na zájmy a potřeby trhu umožní jeho stabilizaci, vytvoření potřebných podmínek pro tvořivou práci a zajistí růst pracovní iniciativy a odpovědnosti.

Zdá se, že i přes současné nedostatky jsou problémy resortem řešeny a je snaha důsledně pokračovat v nastoupeném kursu. Proto náš výbor pro průmysl a stavebnictví vyslovuje podporu plnění programového prohlášení vlády ČSR, jak bylo předneseno předsedou vlády. Jsme přesvědčeni, že současný trend má výraznou tendenci zlepšovat nejen postavení celého resortu, ale především splnit požadavky našich občanů na vnitřní trh. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Janu Onderkovi. Slovo má poslankyně Danuše Dohnalová. Připraví se poslanec Josef Kaňa.

Poslankyně Danuše Dohnalová: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, v rámci kontroly plnění programového prohlášení vlády jsem se zúčastnila poslaneckého průzkumu ve státním podniku Juta Dvůr Králové. Poznatky, které jsme zde zjistili, nejsou charakteristické pouze pro tento podnik, ale setkávám se s nimi i na svém pracovišti, koncernovém podniku I. Brněnské strojírny, závod Velká Bíteš.

Tři měsíce je poměrné krátká doba na hodnocení činnosti státního podniku. Ale již dnes je jasné, že každý státní podnik stojí před obrovskými úkoly. V nových ekonomických podmínkách bude muset udělat zásadní strukturální změny své výroby. To znamená vyrábět to, co zákazník doma i ve světě koupí. U zaměstnanců diferencovat v odměňování, intenzivněji postupovat v modernizaci strojů a důsledně uplatňovat vědeckotechnický pokrok.

Vzájemný dialog o naplňování těchto úkolů - to je způsob využívání stávajících nástrojů, metod a pravidel plánování a řízení - již není veden prostřednictvím generálního ředitelství, ale přímým jednáním představitelů podniku s pracovníky příslušného ministerstva. A zde je první vážný problém, který jsme zjistili, v obsahu, stylu a metodách práce centrálních orgánů se zatím mnoho nezměnilo.

Hodnocení podniků je v podstatě nadále založeno na kvantitativních ukazatelích. Přešel-li například podnik Juta v rámci inovace na výrobu levnějších a dokonce kvalitnějších pytlů z domácích umělých vláken, nelze mu výkony nadále plánovat v hodnotových ukazatelích. Výsledek je potom ten, že plní výrobu v kusech, snižuje své vlastní náklady i náklady odběratelů, ovšem je brán k zodpovědnosti za neplnění finančního plánu, tedy výroby zboží. Kam se nám poděl tolik žádoucí podnikový i společenský chozrasčot?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP