Úterý 1. listopadu 1988

V některých okresech není potřeba pečovatelské služby dosud kryta koncem roku 1987 nebylo uspokojeno téměř 170 žadatelů nehledě k tomu, že rozdíly ve vybavení národních výborů sociálními pracovníky vedou k tomu, že evidence potřebných občanů není úplná.

Přetrvávají některé problémy ve stravování důchodců včetně dietního zejména v podnicích veřejného stravování. Ke zlepšení stavu nepochybně přispěje realizace usnesení XI. všeodborového sjezdu - poskytovat důchodcům stravování v závodních jídelnách bez ohledu na místo jejich dřívějšího pracoviště.

Úroveň bydlení starých občanů je ve srovnání s průměrem populace nižší. Často bydlí v bytech nejnižších kategorií, ve vyšších poschodích s nedostatkem výtahů, bytech pro staré občany nevhodně vybavených. Ke zlepšení přispívá celková modernizace bytového fondu a především další rozvoj domů s pečovatelskou službou. potřebnou se jeví právní úprava, aby byty v domech s pečovatelskou službou byly přidělovány jen starým nebo invalidním občanům. V souvislosti s bydlením bývá také připomínána potřeba tzv. dvougeneračních bytů umožňujících řešit problém osamělosti starých rodičů bez rušivých zásahů do života rodiny dětí.

Nutno brát v úvahu, že přes všechna opatření k prodloužení doby soběstačnosti přichází jednoho dne období závislosti na okolí v řadě potřeb v té či oné míře, a proto i nadále bude potřeba, aby vláda ČSR při plnění svého programového prohlášení neztrácela ze zřetele důsledné plnění programu péče o staré občany. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Evě Hálkové, slovo má místopředseda ústředního výboru Národní fronty soudruh Rudolf Dušek, připraví se poslanec Břetislav vařečka.

Soudruh Rudolf Dušek: vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, programové prohlášení vlády ČSR, jehož plnění na našem dnešním jednání posuzujeme, je jedním ze základních dokumentů, jimiž se řídí činnost nejvyššího orgánu výkonné moci v naší České socialistické republice.

Stav a výsledky realizace programového prohlášení vlády ČSR posuzujeme především z hlediska toho, jak přispěly k uplatňování komplexního programu přestavby naší společnosti, to znamená k zásadním změnám hospodářského mechanismu, k dosažení vyšší výkonnosti a efektivnosti našeho hospodářství k lepšímu uspokojování našich lidí, ale také demokratizaci společností, zdokonalení forem jejího politického vedení a k potřebným kvalitativním přeměnám kulturního a duchovního života.

Při plnění úkolů programového prohlášení učinila vláda ČSR nesporně řadu pozitivních kroků, které zasluhují ocenění. Snížením počtu orgánů státní správy a dalšími opatřeními se podařilo vytvořit předpoklady k přechodu od převážně administrativního řízení ke koncepčnímu, v souladu s požadavky doby. Tomu odpovídají i opatření, směřující ke zjednodušení administrativy a racionalizaci řídící práce na jednotlivých stupních státního aparátu. Mnoho práce bylo vykonáno v oblasti ekonomické struktury v souvislosti s postupným uplatňováním zákona o státním podniku. Významná opatření byla přijata s cílem zvýšit úroveň služeb pro občany. K dalším podstatným zlepšením došlo v oblasti sociálního zabezpečení. všechna tato opatření potvrzují, že je trvale zabezpečována vysoká úroveň sociálních jistot, jež se staly nedílnou součástí života a vědomí občanů v naší socialistické společnosti.

Na druhé straně je zřejmé, že udržet vysokou úroveň zabezpečení našich občanů a nadále uspokojovat vyvíjející se strukturu potřeb lidí není možné bez zvýšení výkonnosti a efektivity našeho hospodářství. V tomto směru je ještě nemálo problémů a rezerv, jak o tom ostatně hovoří předložená zpráva. Od vlády ČSR a jejích orgánů proto v nadcházejícím období očekáváme rozhodnější přístup v uplatňování potřebných změn hospodářského mechanismu, racionalizaci metod a forem společenského a ekonomického řízení, ale také zdokonalování nadstavby.

Zdůrazňuji, že Národní fronta ČSR nestála a nebude stát v tomto úsilí stranou. Chceme plnit roli nejen politického partnera výkonné moci, vyplývající z postavení Národní fronty v politickém systému naší společnosti, ale především aktivního činitele v procesu společensko-ekonomických přeměn, směřujících k dosažení nových kvalit rozvoje socialismu v naší vlasti.

Především je to otázka prohlubování socialistické demokracie. Před Národní frontou se v duchu závěrů 7. a následně 9. a 10. zasedání ÚV KSČ otevírá široký prostor pro zvýšení její úlohy a organizací v ní sdružených na tvorbě, realizaci a kontrole politiky státu. Jde o to, aby činnost Národní fronty v celé její šíři byla praktickým výrazem socialistického pluralismu, vyjádřením reálné moci lidu a platformou pro uplatnění zájmů občanů, skupin a vrstev jak to odpovídá uspořádání naší společnosti a cílům politiky Komunistické strany Československa při budování socialismu.

Otevřenost politiky, předkládání významných politických rozhodnutí k širokému posouzení, veřejná informovanost, kritické přehodnocování zastaralých postupů a metod a uplatňování nových, to jsou základní prvky, na nichž budeme naši práci stavět. Ověřili jsme si to v orgánech a organizacích Národní fronty při diskusi k návrhům zákonů o státním podniku, zemědělském a nezemědělském družstevnictví a k novelizaci Zákoníku práce, které přinesly nebývalé oživení a obohatily tvorbu těchto zákonných norem o řadu potřebných myšlenek.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, účast občanů na řízení a správě státních, hospodářských a společenských záležitostí se projevuje ve tvorbě a plnění volebních programů Národní fronty a organizací v ní sdružených při realizaci cílů hospodářského, sociálního a kulturního rozvoje územních obvodů a při uskutečňování ideově výchovné práce mezi občany.

Při plnění volebních programů Národní fronty dosáhla naše společnost pod vedením KSČ v uplynulém období řadu pozitivních výsledků. poznatky a zkušenosti z projednávání volebních programů Národní fronty v orgánech NF a uskutečněné průzkumy ale ukazují, že při poměrně dobrém plnění volebních programů NF jako celku se některé jeho části nedaří uskutečňovat.

Z poznatků získaných na krajských, okresních a místních výborech NF vyplývá, že vážné problémy jsou v bytové výstavbě, kde dochází k poklesu dynamiky výstavby bytů. Zaostává občanská vybavenost sídlišť, nedaří se zabezpečovat úkoly modernizace bytového fondu.

Nedostatky jsou i v množství a sortimentu stavebního materiálu, což se negativně projevuje v realizaci akcí Z. I přes existenci ročních realizačních plánů akce Z závisí mnohdy zahájení jednotlivých akcí na finančních prostředcích a akce jsou vyřazovány i z důvodu projektové nepřipravenosti a nedostatku stavebního materiálu. Tyto problémy přirozeně také ovlivňují vlastní aktivitu občanů.

Nedostatky v občanské vybavenosti, zejména nové sídlištní výstavby omezují možnosti rozvoje činnosti společenských organizací. Připočteme-li k tomu trvající problémy ve kvalitě služeb, pak všechny tyto nedostatky mají negativní vliv na vědomí a postoje našich občanů. Vláda ČSR, orgány státní správy a odpovědné resorty proto musí s daleko větší důsledností řešit uvedené problémy.

Soudružky a soudruzi, v orgánech Národní fronty budeme usilovat zbavit spolupráci orgánů Národní fronty s národními výbory jakékoli formálnosti a plně se podílet na plnění a hodnocení volebních programů za široké účasti občanů. Jde nám o to, aby volební programy byly otevřenými a živými dokumenty, osou každodenní práce národních výborů a orgánů Národní fronty, aby byl dán prostor pro iniciativu občanů, ale také pro všelidovou kontrolu vzhledem k tomu, že volební programy jsou oním nejkonkrétnějším činitelem dalšího rozvoje socialistické demokracie v podmínkách obcí, měst, míst a okresů.

Při plnění programového prohlášení vlády ČSR a volebních programů považujeme za nezbytné věnovat zvýšenou pozornost práci s mládeží a péči o rodinu.

Jednotné působení a vyšší účinnost práce s dětmi a mládeží nejsou možné bez koordinace práce, určení společných směrů činnosti a stanovení podílu jednotlivých organizací sdružených v Národní frontě. Proto předsednictvo ÚV NF ČSR na svém zasedání dne 22. 6. 1988 projednalo a schválilo "Podíl orgánů společenských a zájmových organizací sdružených v Národní frontě ČSR na socialistické výchově mladé generace po IV. sjezdu SSM".

Úkolem každé organizace sdružené v Národní frontě ČSR je podle specifického zaměření působit výchovně na část mladé generace. Počítáme i se sjednocováním přístupů s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČSR při realizaci "Zásad společenského ovlivňování volného času dětí a dospívající mládeže", kde chceme zdůraznit odpovědnost organizací, sdružených v Národní frontě, za vytváření a zkvalitňování podmínek pro účelné využívání volného času mladé generace. Mimořádnou pozornost chceme i v rámci Národní fronty věnovat projevům, vyskytujícím se u určité části mládeže, které jsou v rozporu se socialistickým způsobem života. Jde tu především o to, poznat příčiny protispolečenského jednání, komplexně na ně reagovat a především včas jim předcházet.

Soudružky a soudruzi, dalším významným celospolečenským úkolem, na němž se Národní fronta podílí, je tvorba a ochrana životního prostředí. Jeho důsledné řešení má nejen ekonomický, ale především politický a sociální dopad. půjde o to, respektovat životní zájmy nejen současných, ale i potřeby budoucích generací.

Podíl Národní fronty ČSR a organizací v ní sdružených je stanoven v úkolech uvedených v programu péče o životní prostředí v ČSR na léta 1987-1990, ve výzvě vlády ČSR a ÚV NF ČSR a ve státní koncepci tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů ČSSR do roku 2000. Značná pozornost byla tvorbě a ochraně životního prostředí věnována již v nynějších volebních programech NF. Avšak realizace ekologických staveb, které byly orientovány na čističky odpadních vod, se leckde opožďuje, především pro jejich nepřipravenost. Orgány a organizace Národní fronty budou muset proto při společenské kontrole plnění volebních programů věnovat i v této oblasti zvýšený důraz a pozornost. Naše poznatky ukazují také na nutnost každé organizaci a orgánu Národní fronty i národních výborů stanovit jasný podíl na postupném řešení tvorby a ochrany životního prostředí. Této problematice chceme věnovat pozornost na plenárním zasedání ÚV NF ČSR v příštím roce, a. proto dnes plně podporujeme rozhodnutí vlády ČSR, aby rok 1 989 byl rokem čistoty měst a obcí, jako jednoho z konkrétních činů ke zlepšení životního prostředí.

Považujeme také za účelné ve vzájemné spolupráci sestavovat ve městech a obcích plány konkrétních pracovních a výchovných akcí ke zlepšení životního prostředí.

Význam této spolupráce organizací Národní fronty s národními výbory je dán tím, že podle našeho názoru lze i mnoho úkolů splnit pomocí širokého aktivu dobrovolných pracovníků, členů organizací Národní fronty.

Vážené soudružky a soudruzi, podíl orgánů a organizací Národní fronty ČSR na plnění úkolů programového prohlášení vlády chápeme v kontextu současné přestavby hospodářského a sociálního života naší společnosti. Chceme být odpovědným partnerem státních orgánů, tj. především České národní radě, vládě ČSR, jednotlivým ministerstvům a národním výborům. V praxi to vyžaduje každodenní politickou práci, aby na jedné straně stály tyto orgány pod veřejnou kontrolou probíhající především v rámci Národní fronty, a na straně druhé, aby nacházely v orgánech a organizacích Národní fronty účinnou pomoc a podporu.

Cílem je aktivní spoluúčast jak orgánů a organizací Národní fronty, tak i občanů při posuzování a především praktickém řešení všech otázek, které nám jsou společné. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Milan Vondruška: Děkuji soudruhu Rudolfu Duškovi. Hovořit bude poslanec Břetislav Vařečka, připraví se poslanec Josef Sedláček.

Poslanec Břetislav Vařečka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, cíle přestavby naší ekonomiky i celé společnosti, včetně její další demokratizace staví nové, náročnější úkoly před naši organizaci, Svaz družstevních rolníků.

Nad zaměřením našeho úsilí v tomto směru jsme se ve Svazu družstevních rolníků zamýšleli v souvislosti s přípravou na dnešní projednávání plnění programového prohlášení vlády ČSR. To si vyžádá, abychom volili dokonalejší a efektivnější formy a metody práce, přizpůsobili novým požadavkům i obsah naší činnosti.

Především považujeme za nezbytné a účelné, i když jsme společenskou organizací, aktivně se zapojit do současného procesu ekonomických změn v zemědělství a v prvé řadě do správného a komplexního uplatnění nového hospodářského mechanismu v jednotných zemědělských družstvech. Své hlavní poslání však vidíme v tom, že budeme bojovat za nové přístupy v ekonomickém myšlení a jednání JZD a jejich členů, prosazovat celospolečenské zájmy v tomto procesu.

Za zvláště naléhavý úkol považujeme pomoci vytvořit ve všech družstvech takový stav, aby se každý pracovní kolektiv, každý družstevník cítil být a také skutečně byl hospodářem na svém místě. Proto naše orgány budou podporovat komplexní uplatňování vnitrodružstevního chozrasčotu, dotaženého na každé pracoviště, a zaměříme se v našem úsilí k prohlubování a praktickému působení družstevní demokracie, zejména cestou aktivizace všech volených orgánů družstev a využíváním výrobních porad jako nejúčinnějšího nástroje účasti širokého okruhu družstevníků na řízení a správě svého podniku.

Zásadního obratu musíme dosáhnout v těch družstvech, která ve výrobě nebo v celkových výsledcích hospodaření zaostávají.

Naše dosavadní úsilí o překonání nepříznivého vývoje, boj proti nezdravému pracovnímu klimatu v těchto podnicích nepřináší dosud žádoucí výsledky. Mnohé pracovní kolektivy družstev ztratily představu o úloze vlastníků výrobních prostředků i potřebnou míru odpovědnosti za jejich využití, za výsledky. v nových podmínkách nebude pro takový přístup místa.

Cestu zásadního řešení vidíme v tom, opřít se o zkušenosti funkcionářů a pracovních kolektivů předních družstev. Ve spolupráci s orgány hospodářského řízení a svazu vyloučit subjektivní příčiny zaostávání, spočívající v nedostatečné organizaci a řízení, motivaci lidí, ale také kázni a disciplíně.

Hlavním nástrojem svazové práce při podpoře plnění hospodářských úkolů bude především práce s lidmi, rozvoj pracovní a tvůrčí iniciativy. V tomto směru přestavba otevírá nové možnosti. podmínky k tomu vytváří návrh nových zásad vlády ČSSR, ÚRO, ÚV SSM, ÚRD a SDR.

Významnější úlohu musí svazové orgány sehrát spolu s ministerstvem zemědělství a výživy v celém procesu uplatňování vědeckotechnického pokroku v zemědělské výrobě. To vyžaduje od svazu zvýšit pomoc tvůrčí iniciativě, zlepšovatelskému a vynálezeckému hnutí, převzít koordinaci spolupráce mezi družstvy a organizacemi ČSVTS, výzkumnými ústavy, školami a dalšími organizacemi a institucemi.

V procesu přestavby vystupuje do popředí úloha člověka, jeho pracovní a životní podmínky, prohlubování jeho sociálních jistot. Pro náš svaz z toho vyplývá úkol v souladu se sociální politikou státu a vytvořenými zdroji družstev dále rozvíjet komplexní péči o družstevní rolníky i jejich rodinné příslušníky a o členy - důchodce, kteří už nemohou pracovat.

Spokojeni nejsme stále s výsledky společenské kontroly svazu nad bezpečností a ochranou zdraví při práci. Stále se nám nedaří dosáhnout výraznějšího snížení úrazovosti, nemocnosti, problémy přetrvávají v zabezpečování a hospodaření s ochrannými pracovními prostředky. K zajištění tolik potřebného obratu bude třeba prohloubit spolupráci s hospodářským vedením družstev, která za řešení otázek bezpečnosti nesou přímou odpovědnost.

S těmito otázkami úzce souvisí i zkvalitnění zdravotní péče o členy družstev. Koncepce jejich řešení je zpracována ve všech okresech a družstvech. Nyní jde o to, aby orgány svazu a JZD aktivněji spolupracovaly s příslušnými orgány zdravotní správy a národními výbory v jejich dalším zdokonalování a účelném využívání zdrojů družstev při výstavbě či rekonstrukci zdravotnických, rehabilitačních a rekondičních zařízení.

Nemalý dluh máme my a spolu s námi i vedení řady JZD v péči o ženu - družstevnici. A to nejen pokud se týká jejich pracovních podmínek, ale i celkového ulehčení jejich života v prostředí vesnice. Myslíme si, že by zde byla namístě užší spolupráce našich základních organizací s místními organizacemi svazu žen.

Považujeme také za správné, aby se svaz výrazněji podílel na řešení otázek občanské vybavenosti vesnic, zamezování vysídlování obcí zvláště v některých oblastech naší republiky. Tyto otázky chceme řešit těsnější spoluprací družstev, orgánů svazu s příslušnými národními výbory v rámci plánu rozvoje jednotlivých územních celků, především účelným sdružováním prostředků v plnění volebních programů Národní fronty.

V souvislosti s tím je nutné, aby orgány svazu na příslušné úrovni pracovaly intenzivněji než dosud s poslanci - družstevními rolníky, musí být spojovacím článkem mezi nimi a zejména jednotlivými zemědělskými družstvy a národními výbory. Větší pozornost musíme věnovat tvorbě a ochraně životního prostředí, ekologickým programům, důsledně vyžadovat u jednotlivých zemědělských družstev odpovědnost a kázeň těch, kteří svojí činností životní prostředí přímo ovlivňují.

Soudružky a soudruzi, jak zdůraznilo 10. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa úkoly přestavby nelze zvládnout bez změny v myšlení lidí a tedy bez dalšího zkvalitnění ideově výchovné a masově politické práce. Z toho pro nás vyplývá naléhavá úloha zaměřit se především na vysvětlení podstaty nového hospodářského mechanismu a dalších opatření přijímaných k přestavbě a demokratizaci společnosti, získat kolektivy družstev pro její realizaci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP