Je rovněž třeba podpořit úpravu
metodických pokynů pro přípravu plánu
tak, aby investice podmiňující komplexní
bytovou výstavbu byly naplánovány, připravovány
a realizovány jako nedílná součást
komplexní bytové výstavby.
Ve zpravodajské zprávě byl vznesen podnět
na urychlení prací na změnách systému
plateb za projektování. Je to myslím velice
potřebné a chtěl bych vznést podnět
na to, aby do pravidel experimentu rozpočtových
organizací řízených národními
výbory byla zahrnuta hmotná zainteresovanost investorských
útvarů na úsporách investičních
nákladů jimi realizovaných staveb. Na základě
svých poznatků z průzkumů se domnívám,
že by touto cestou bylo možné získat nezanedbatelné
úspory právě například v oblasti
komplexní bytové výstavby.
Závěrem bych chtěl vyslovit plnou podporu
tomu, co vyjádřil ve svém vystoupení
předseda vlády soudruh Pitra, že totiž
vláda nedopustí žádnou anarchii, zejména
ne politickou v jakékoliv podobě. To, čeho
jsme byli svědky nedávno v Praze, svědčí
o potřebě vždy rozhodně a důsledně
vystupovat na obranu socialismu, tak aby bylo jasno, že socialismus
si rozhodně rozvracet nedáme. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Milan Vondruška:
Děkuji poslanci Františku Antonymu, nyní promluví
poslanec Josef Podlešák a připraví se
poslanec Petr Krátký.
Poslanec Josef Podlešák: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, poslanecké průzkumy zjistily, že
v zásobování potravinami nejsou vážné
problémy. Z toho by se mohl vyvodit zjednodušený
závěr, že tedy je asi všechno v pořádku.
To by však bylo velmi zjednodušené a neodpovídající
skutečnosti. vždyť jsme v současnosti
svědky velké pozornosti našich občanů
nejen množství, ale především kvalitě
potravin včetně obsahu nežádoucích
látek.
Můžeme sice dnes při kontrole plnění
programového prohlášení konstatovat,
že hrubá zemědělská produkce
jako celek je plněna. Za poslední dva roky však
nemáme dostatek ovoce a zeleniny a také kvalita
brambor v řadě případů není
dobrá. Je to důsledek toho, že se nepodařilo
dosáhnout potřebné dynamiky v rostlinné
výrobě, jak uváděl ve svém
úvodním vystoupení předseda vlády.
V rozporu s racionální výživou je vysoká
spotřeba vepřového masa, ale také
tuků a cukru tak, jak jsme o tom již několikrát
mluvili. Nad tím bude nutné se zamyslet jak ve výrobě,
zpracovatelském průmyslu i obchodní síti,
a to způsobem nabídky, ale také se zdravotníky,
do jaké míry jsou si naši občané
těchto skutečností vědomi.
Například odběr hovězího masa
je někdy podmiňován dodávkou vepřového
masa s tím, že na trhu je vepřové více
požadováno.
Ze situace na trhu vyplývá, že se v uplynulých
letech podařilo stabilizovat výrobu a dodávky
potravinářských výrobků pro
vnitřní trh.
Přitom ovšem nelze zastírat, že je řada
výrobků, kde není naplňována
poptávka. Jsou to především některé
druhy sýrů, mražené mléčné
výrobky, sortiment trvanlivého pečiva, rybí
filé atd. Nízká úroda ovoce a zeleniny
se také promítala v nízké nabídce
výrobků z nich.
Myslím, že právě na tyto věci
bude nutné se orientovat při modernizaci provozů
i celkové investiční výstavbě
v zemědělství a potravinářském
průmyslu.
Chtěl bych vám říci, soudružky
a soudruzi poslanci, že ve výboru věnujeme
těmto věcem pozornost a otevřeně o
nich hovoříme se zástupci vlády. Při
tom využíváme zkušenosti z pracovišť
i z volebních obvodů, abychom se odpovídajícím
způsobem podíleli spolu s naší vládou
na zajišťování těchto společenských
potřeb.
Resort zemědělství a výživy od
1. 1. příštího roku vstupuje do nového
systému hospodaření. Proto se chceme v příštím
roce v jednáních výboru zaměřit
na to, jak zemědělství, potravinářský
průmysl i podniky služeb budou v těchto podmínkách
zabezpečovat potřeby našich občanů
v potravinách i v dalších výrobcích.
Vidíme však tento vstup jako velmi náročný.
vždyť bude nutné zajistit především
kvalitativní rozvoj výroby a také ekonomiku
každého podniku.
V současné době se projednává
zemědělská daň, která by měla
dát rámcové podmínky pro samofinancování
a plný chozrasčot. v této souvislosti byly
též upraveny nákupní ceny, do nich byly
zapracovány zvýšené odvody. Dodnes však
nejsou jasné velkoobchodní ceny vstupů do
zemědělství. To zabraňuje udělat
si úplný obraz o ekonomických podmínkách
příštího roku. Proto zatím musíme
předpokládat, že velkoobchodní ceny
se změní podle indexů, které byly
uvažovány.
Do procesu přestavby vstupují podniky resortu zemědělství
a výživy s přetrvávajícími
věcnými problémy. patří k nim
značné opotřebení základních
fondů v potravinářském průmyslu,
nedostatek i problémy s kvalitou průmyslových
hnojiv a dalších chemických prostředků.
Dále přetrvává nedostatek obalů
a obalových materiálů, zemědělské
a dopravní techniky a dalších vstupů.
Všechny tyto problémy bude nutné řešit
dalším rozvojem aktivity pracovníků
zemědělství, potravinářského
průmyslu i podniků služeb. Ale řadu
věcí musí zajistit dodavatelská odvětví.
proto bych chtěl vyjádřit přesvědčení,
že spolu s vládou se nám podaří
zlepšit dodavatelsko-odběratelské vztahy v
této oblasti.
V této souvislosti bych chtěl říci,
že odpověď na podnět poslankyně
Marie Smotkové, který byl přednesen na březnové
schůzi ČNR ve věci zabezpečování
průmyslových hnojiv, právě z těchto
hledisek nelze pokládat za dostačující.
Jde o to, že nezabezpečení výroby dostatku
kvalitnějších hnojiv, především
kapalných, i stálý nedostatek vhodných
chemických prostředků k ochraně rostlin
by mohlo působit proti intenzifikaci rostlinné výroby,
kde není dostatečná dynamika rozvoje a v
konečné fázi mít i negativní
vliv na výrobu potravin. proto myslím, že by
bylo třeba se ještě jednou nad tím zamyslet
a říci konkrétněji, co ze zabezpečuje
a jak se některé věci zajistí. Toto
je nutné urychleně řešit i z hlediska
ochrany čistoty vod a ekologie vůbec.
Tolik, soudružky a soudruzi poslanci, k zemědělství
a potravinářskému průmyslu. Problémů
i starostí je samozřejmě mnohem víc,
ale čas mi nedovoluje šířeji se jimi
zabývat.
A nyní mi dovolte alespoň několik poznámek
k otázkám lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu. Myslím,
že bych opakoval známou pravdu, kdybych hovořil
o lese ve vztahu k životnímu prostředí.
Snad bude vhodnější, když připomenu,
že jejich růst a vývoj dnes ohrožuje řada
faktorů. Patří k nim exhalace, které
samozřejmě působí nejen v lesích,
ale právě na jehličnanech, které neshazují
na zimu listy, jsou nejvíc patrné.
Jsou to především siřičitany,
které jsou sledovány především
signalizačním systémem. Dopadají sem
i dusičnany a další látky, které
již méně sledujeme. A to vše působí
nejen na porosty, ale i na půdní kyselost. To vše
vyžaduje pozornost celé naší společnosti
a i my si na tom musíme vzít svůj podíl.
Proto ve výboru sledujeme zejména zajišťování
pěstebné a výchovné činnosti
v lesích. Stejnou pozornost vyžaduje i likvidace náhodných
těžeb. V posledních letech je jich více
než dost. K tomu samozřejmě patří
i využití vytěžené dřevní
hmoty. V současné době je to velmi aktuální,
neboť spojením lesního hospodářství
s dřevařským průmyslem se vytvořily
nové předpoklady k novým přístupům
a řešením, tj. pro lepší využívání
dřevní hmoty a pro její úsporu. K
tomu je však nutno dodat, že dřevozpracující
průmysl bude vyžadovat zásadní modernizaci
ve všech směrech.
Podle toho, jak jsme tyto věci projednávali ve výboru,
jsou úkoly z programu vlády plněny. Ovšem
zní to trochu paradoxně, když víme,
že celá řada dřevovýrobků
na vnitřním trhu není a zdaleka není
poptávka a potřeba uspokojována, už
to v diskusi zazněla. Vyplývá to mj. i z
toho, že obnova a modernizace techniky se nedaří
plnit. Tomu budeme muset věnovat v budoucnu zvláštní
pozornost.
Tolik, soudružky a soudruzi poslanci, k plnění
programového prohlášení z hlediska našeho
výboru pro zemědělství a výživu
s tím, že doporučujeme vyslovit mu podporu.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Milan Vondruška:
Děkuji poslanci Josefu Podlešákovi. Promluví
poslanec Petr Krátký, připraví se
poslankyně Eva Hálková.
Poslanec Petr Krátký: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, péče
o bydlení občanů tvoří trvalou
součást ekonomického a sociálního
programu KSČ i státu. přes řadu pozitivních
úspěchů na tomto úseku, které
se konkrétně promítly v podstatném
zlepšení bytové situace našich občanů,
je oblast zaostávání a údržby
bytového fondu jednou z nejvíce kritizovaných
skutečností, se kterými se setkáváme
při své poslanecké práci.
Značná část bytového fondu,
zejména ve správě organizací bytového
hospodářství národních výborů,
tvoří dnes již byty značně fyzicky
opotřebované a technicky nedostatečně
nebo vůbec nevybavené. K tomuto stavu zcela logicky
přispívá i věková struktura
domů. Současný bytový fond je reprezentován
téměř 40 % výstavby před rokem
1945 a téměř jednu čtvrtinu tvoří
byty a domy postavené do roku 1920. Mimo to mají
organizace ve své správě domy postavené
i v minulém století a starší.
Celková hodnota bytového fondu v ČSR představuje
jednu z nejvýznamnějších položek
bilance národního majetku, a proto na základě
této skutečnosti zcela zákonitě vzrůstá
potřeba trvalé zvýšené péče
o stav domovního a bytového fondu a o zabezpečení
prováděných oprav a údržby tohoto
národního majetku.
Ve správě a údržbě bytového
fondu se za předchozí léta nahromadila řada
závažných problémů. U bytového
fondu postaveného před rokem 1960 se nevěnovala
dostatečná pozornost zajištění
finančních prostředků ani vybudování
kapacit určených na jeho opravu a údržbu,
přestože v tomto směru byla již v roce
1974 a 1979 přijata řada opatření,
jejichž cílem bylo nejen trvalé zabezpečení
dobrého technického stavu již existujícího
fondu, ale také odstranění hromadné
zanedbanosti. Výsledkem nedůsledného přístupu
je dnešní neúnosný technický
stav velké části tohoto bytového fondu,
který je mnohdy na samé hranici provozuschopnosti.
Také stav bytového fondu postaveného po roce
1960, kdy převažovala panelová technologie
výstavby, je v mnoha případech rovněž
neuspokojivý. Důsledkem panelové technologie,
která sice v tomto období progresivně řešila
bytový problém, bylo použití technologií
i materiálů s kratší životností
a nižší kvalitou stavebních prací,
což se nyní projevuje častějším
výskytem závad a celkově kratší
životností konstrukčních prvků
i staveb.
V potřebném rozsahu neprováděná
údržba staršího bytového fondu
a méně kvalitní výstavba nových
domů je příčinou nejen zvýšení
počtu havarijních případů a
dalších poruch, zejména zatékání
střech, narušení říms, fasád,
ale i poruch technického rázu, jako jsou elektroinstalace,
instalace plynu a vody atp., jsou rovněž příčinou
současných potřeb zvýšených
finančních prostředků.
Na základě závěrů 6. zasedání
ÚV KSČ v dubnu 1982 a XVII. sjezdu KSČ v
roce 1986 byla přijata opatření k rozvoji
bytového hospodářství, souhrnně
obsažená v usnesení vlády ČSR
č. 318/1986. Ani přes tato další opatření
se nepříznivý stav v oblasti provádění
oprav a údržby bytového fondu v žádoucím
rozsahu nemění. Stále přetrvává
odklon podniků místního stavebnictví
od prací na opravách a údržbě
bytového fondu. Značnou část kapacit
těchto organizací odčerpává
investiční výstavba a v řadě
případů jsou těmto organizacím
i direktivně ukládány jmenovité úkoly
mimo území okresů, ve kterých sídlí.
Také kapacity organizací velkého stavebnictví
se doposud na těchto pracích podílejí
naprosto nedostatečně. Například v
roce 1987 pouze 4,2 % z celkového objemu vynaložených
prostředků. Přitom zejména na opravách
domů postavených panelovou technologií je
jejich účast nezastupitelná.
S přihlédnutím k této situaci jsou
pak vlastní údržbářské
kapacity organizací bytového hospodářství
a bytových družstev odčerpávány
na provádění nejnaléhavějších
středních a velkých oprav, a to na úkor
havarijních a preventivních oprav a běžné
údržby. Přitom u těchto organizací
trvale dochází k fluktuaci údržbářů
do organizací místního a velkého stavebnictví
a do některých průmyslových závodů,
které nabízejí lepší mzdové
a někde i sociální podmínky.
I tam, kde se bytovým organizacím a družstvům
podaří příslušné dodavatelské
kapacity získat, je limitujícím faktorem,
který mnohdy realizaci oprav znemožňuje, nedostatek
finančních prostředků. U organizací
bytového hospodářství národních
výborů se jedná o normativní příděly
do fondu oprav, které jsou právě vzhledem
k popsanému stavu bytového fondu nedostačující.
Ani v průběhu této pětiletky poskytované
účelové dotace tuto situaci výrazně
neřeší a snižování zanedbanosti
bytového fondu se neprojevuje.
Soudružky a soudruzi, současný stav bytového
fondu organizací bytového hospodářství
řízených národními výbory
i bytových družstev v ČSR z hlediska společenského
i technického neodpovídá požadované
úrovni a možnostem vyspělého socialistického
státu. Tento stav je natolik vážný,
že další odkládání řešení
tohoto problému by vedlo k tomu, že část
bytového fondu přestane být schopna užívání
a u ostatního bytového fondu bude nadále
neúměrně vzrůstat objem neprovedené
údržby. Zlepšení tohoto stavu lze dosáhnout
jen při komplexním přístupu národních
výborů a resortů, směřujících
především k zajištění potřebných
kapacit, finančních prostředků, výroby
i dodávek materiálů na opravy bytového
fondu. Je proto třeba, aby vláda přijala
opatření, kterým by s pomocí všech
dostupných prostředků zlepšení
bytového fondu řešila. Děkuji za pozornost.
(potlesk.)
Místopředseda ČNR Milan Vondruška:
Děkuji poslanci Petru Krátkému. promluví
poslankyně Eva Hálková, připraví
se soudruh Rudolf Dušek.
Poslankyně Eva Hálková: Vážené
soudružky a soudruzi, v uplynulých letech byl vypracován
a s kladnými výsledky zajišťován
ucelený program péče o staré občany
s cílem prodloužit období jejich soběstačnosti,
vytvářet možnosti aktivního prožívání
stáří a podmínky pro poskytování
potřebné pomoci při překonávání
problémů, které zákonitý proces
stárnutí přináší. Přes
nesporné pozitivní výsledky však dosavadní
úroveň péče o staré občany
nestačí a společnost ji bude muset, v závislosti
na ekonomických výsledcích národního
hospodářství, zabezpečovat ve stále
větším rozsahu.
Významná je včasná příprava
na stáří, výchova ke zdravému
způsobu života včetně potírání
škodlivých návyků jako alkoholismu a
kouření. Prohloubení vyžaduje i poradenská
činnost.
Návaznost zdravotnické péče na péči
sociální se s rostoucím věkem prohlubuje.
Zdravotnická zařízení by však
neměla ústavy sociální péče
nahrazovat. počet lůžek v léčebnách
dlouhodobě nemocných v posledních letech
sice vzrostl, další rozšiřování
jejich kapacit je však nutné. Žádoucí
je posílení lékařské péče
v některých ústavech péče sociální.
Naplnit se dosud nepodařilo ani perspektivně nedostačující
normativ 0,5 geriatrické sestry na 1 územní
zdravotnický obvod.
Další významné zlepšení
hmotného zabezpečení starých občanů
přináší letos přijatý
zákon FS o sociálním zabezpečení.
V péči o staré občany je možná
celá řada forem, záleží především
na iniciativě a úsilí národních
výborů. Přínosem je, a je třeba
ocenit, účast hospodářských
a společenských orgánů a organizací
na této péči. Je žádoucí
dbát, aby podniky s růstem samostatnosti a zdrojů
v souvislosti s přestavbou, pamatovaly i na své
bývalé zaměstnance a péči o
ně rozšiřovaly. Důležitý
je rozvoj služeb, které staří občané
potřebují ve spojitosti s bydlením a vedením
domácnosti. Neuspokojivý je stav v zásobování
trhu vhodnými oděvy a pohodlnou obuví v nižších
cenových hladinách.
Průzkumy potvrdily, že se dosud nepodařilo
odstranit neodůvodněné rozdíly ve
vybavenosti zařízení sociální
péče v jednotlivých oblastech. Kapacity domovů
důchodců, které slouží nesoběstačným
starým občanům potřebujícím
všestrannou péči, nestačí a budování
nových, jak bylo uvedeno, vázne. Jako důvod
bývá uváděn nedostatek zdrojů
a stavebních kapacit. Koncem roku 1987 zůstalo neumístěno
téměř 14 tisíc žadatelů,
z toho asi polovina naléhavých případů.
A nejde jen o počet míst, ale i o vybavení
a o kvalitu služeb a životních podmínek
v některých ústavech.
Nestačí také kapacity domovů - pensionů
pro důchodce sloužící starým
občanům potřebujícím základní
péči - ubytování a některé
služby. V roce 1987 zůstalo neuspokojeno 3,5 tisíce
žadatelů.
Nedostatek míst v ústavech neumožňuje
rozvinout službu péče o staré občany
v případech, kdy se rodina z vážných
důvodů nemůže po určitou dobu
o takového svého člena starat. Řešení
bývá velmi těžkopádné.
Obdobně je tomu při potřebě umístit
nesoběstačnou manželskou dvojici.
V sociální péči se příznivě
odráží rozvoj pečovatelské služby
poskytované potřebným starým občanům.
Jde o velmi účinnou a méně nákladnou
formu péče. Její rozvoj umožnil také
formování dalších služeb, které
racionalizují činnost pečovatelské
služby zabezpečované soustředěně
v domech s pečovatelskou službou i v individuálních
domácnostech starých občanů a zmírňuje.
nepříznivé důsledky nedostatku kapacit
péče ústavní. plně nahradit
ji však nemůže. Je reálný předpoklad,
že úkol rozšířit pečovatelskou
službu o 20 - 25 % bude přes některé
problémy splněn. Z problémů je to
nedostatek pečovatelek. počet dobrovolných
pečovatelek stagnuje, počet pečovatelek z
povolání se nezvyšuje úměrně
vzrůstajícímu počtu osob, jimž
je pečovatelská služba poskytována.
V roce 1987 připadalo na 1 pečovatelku 26, 4 ošetřovaných
osob. Pečovatelská služba není zajišťována
o sobotách a nedělích. Poslanci ZSV dobře
znají tento nedostatek v komplexnosti pečovatelské
péče, a proto doporučili ministerstvu zdravotnictví
a sociálních věcí ČSR, aby
hledalo další možnosti dořešení
této služby. S obtížemi je plněn
úkol rozšiřování rozvozu stravy
do domácností potřebných starých
občanů pro nedostatek automobilů. Ten také,
vzhledem k potřebám svozu, nepříznivě
ovlivňuje využívání tzv. "domovinek",
sloužících pro denní pobyt nesoběstačných
starých lidí.