Tyto tendence v užití národního důchodu
však nejsou dostatečně vyváženy
potřebnou efektivní tvorbou zdrojů. Dobré
plnění kvantitativních ukazatelů státního
plánu není podloženo snižováním
materiálové a energetické náročnosti
výroby, ještě se zhoršuje využití
základních fondů, komplikuje se zajišťování
stability vnitřního trhu, nadále se nežádoucím
způsobem vyvíjí zásoby v národním
hospodářství, což vede k platební
neschopnosti řady podniků. Růst národního
důchodu za letošní rok se v národním
hospodářství ČSR odhaduje na 2,5 až
2,6 %, tedy více než v loňském roce,
ale méně než stanoví pětiletý
plán a než také předpokládá
zákon České národní rady.
Dosud nenastal obrat k intenzifikaci reprodukčního
procesu. Příčiny jsou v pomalém uplatňování
poznatků vědeckotechnického rozvoje ve výrobě,
v nedostatečné kvalitě a technickoekonomické
úrovni řady výrobků, z čehož
pramení i jejich obecně nízká schopnost
konkurence na vyspělých trzích. Zahraniční
směna není proto stále zdrojem rozšiřujícím
užití národního důchodu tak,
jak by bylo žádoucí.
Letošní rok, rok 1988 měl být rokem
postupného obnovování rovnováhy v
národním hospodářství. Tento
záměr se nedaří plnit. Charakteristické
jsou zejména dva negativní rysy dosavadního
vývoje. Je to jednak vyplácení mezd, které
nemají protipól v potřebných výsledcích
celospolečensky uznaných a prospěšných,
jednak výroba, která nemá žádoucí
užití. Požadujeme proto od vlády, aby
k zastavení nerovnovážných tendencí
přijala potřebná opatření.
Vážené soudružky a soudruzi, je třeba
podtrhnout potřebu kritické a věcné
analýzy výsledků zejména experimentujících
podniků. Tyto výsledky jsou v řadě
směrů rozporné a je důležité
z dosavadních poznatků udělat správné
závěry již pro plán příštího
roku.
Naše poznatky ukazují, že investiční
výstavba se v experimentujících podnicích
zreálnila. Orientuje se na oblast modernizace při
radikálním omezení stavebních investic,
což lze hodnotit pozitivně. Vesměs však
nejde o systematickou modernizaci, která by vycházela
z dlouhodobé koncepce na bázi prosazování
vědeckotechnického rozvoje, ale především
se investuje do nejrizikovějších míst
ve výrobě. Žádné rozhodné
inovace, přinášející řádový
posun, se tím nepřipravují.
V oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů
experiment nepřinesl zlepšení. Měl však
vesměs kladný vliv na úroveň vnitropodnikového
řízení. Je závažné, že
i mezi experimentujícími podniky jsou nositelé
primární platební neschopnosti. Jsou i státní
podniky, které si v poslední době prakticky
trvale vypůjčují na mzdy. Tyto a další
poznatky je třeba kriticky zhodnotit a rychle je řešit.
Čas se stává veličinou, se kterou
musíme ve svém jednání stále
výrazněji počítat. To je třeba
respektovat především v řídicí
činnosti na všech úrovních.
Zásady přestavby hospodářského
mechanismu byly již vtěleny do řady zákonů.
Musíme proto požadovat jednotu slov a činů
a důsledně postupovat v duchu vyhlášených
zásad. Tak se díváme i na plán příštího
roku, roku 1989 Stanovené cíle státního
plánu je proto třeba brát jako minimální.
V příštím roce budou působit
další vlivy - některá odvětví
národního hospodářství jako
celek přejdou na nový hospodářský
mechanismus, bude dokončena přestavba organizačních
struktur výrobně technické základny,
uplatní se nové velkoobchodní a nákupní
ceny. Intenzívně je třeba zdokonalovat systém
usměrňování mzdových prostředků.
Mzda musí být nástrojem diferenciace podle
výsledků práce, výrazem sociální
spravedlnosti socialismu. Málo jsme pokročili v
koncipování řízení vnějších
vztahů, které by se opíralo zejména
o rovnocenné partnerství výrobních
organizací a organizací zahraničního
obchodu.
Zatím neznáme návrhy týkající
se potřebných úprav v oblasti plánování.
Tvorba plánu by se měla stát procesem průběžné
konfrontace plánů hospodářských
organizací se záměry centra, ve kterém
se budou rychle, rozhodně a operativně řešit
problémy v zájmu dalšího rozvoje naší
společnosti.
Ve vypracovávání plánu na příští
rok zatím k žádným změnám
v dosavadních přístupech nedošlo. Většina
podniků hospodářské sféry nezabezpečuje
plně vytyčené úkoly, vznáší
další požadavky na vstupy a dodatečné
zdroje, existuje neprovázanost v hospodářských
plánech odrážející se také
v rozporech v dodavatelsko-odběratelských vztazích.
Jsou ovšem vedle toho i případy, kdy plán
pro státní podnik nadále schvaluje nadřízený
orgán.
Na počátku srpna schválila vláda ČSR
státní plán na rok 1989, přičemž
řada problémů zůstala nedořešena.
Jde o stejné problémy, které se vyskytovaly
při jednáních o plánu na loňský
i předloňský rok. Příkladem
může být stále se opakující
dohadování kolem potřeby nafty, dodávek
hmotných vstupů, zejména stavebních
ocelových konstrukcí, válcovaného
materiálu, ale i dalších materiálů.
Požadujeme, aby tyto otázky vláda řešila
energičtěji a důsledněji. Mají
konkrétní dopad na reprodukční proces.
Máme proto za to, že je v plánu musíme
včas a potřebným způsobem postihnout.
Hovořím o tom proto, že tyto skutečnosti
mají přímý dopad na chování
podniků a organizaci práce celé chozrasčotní
sféry. Chceme-li docílit pozitivní změny,
nemůžeme se spokojovat s dosavadním tempem
a postupem v plánování tak, jak je po celé
ose řízení doposud uplatňován.
Rovněž je třeba řešit účinnějším
způsobem otázky strukturálních změn
v ekonomice. Stále akceptujeme tlak na zvyšování
dodávek hmotných vstupů i v těch případech,
v nichž bychom potřebovali výrobu omezovat.
To se týká diskutovaných problémů
oceli, válcovaných materiálů, cementu
a řady dalších. Zde jsou nesporně rezervy
pro prosazování koncepčních strukturálních
změn, v připravenosti resortů a podniků
na nové technologie, prosazování inovací
a plnění dalších současných
nezbytných úkolů.
Ani výzkumná a vývojová základna
nepracuje zatím s efektem ve světě obvyklým.
Podle názoru výboru ČNR pro školství
a vědu předložený plán technického
rozvoje na rok 1989 zabezpečuje jen zčásti
původně stanovené cíle státních
a republikových vědeckotechnických a státních
cílových programů. Nejčastější
příčiny neplnění úkolů
spočívají v neuspokojivé přípravě
nových úkolů ze strany ústředních
koordinačních orgánů, v absenci ekonomických
stimulů vyvolávajících přirozený
tlak na využívání výsledků
vědeckotechnické revoluce, ale i v nevhodné
metodice plánování a kvalitě samotného
státního plánu technického rozvoje.
Středem oprávněné kritické
pozornosti je investiční proces. Přestože
je u nás míra investování dlouhodobě
v podstatě stejná jako ve vyspělých
kapitalistických a socialistických zemích,
je průměrné opotřebení základních
fondů podstatně vyšší než
v těchto zemích. To svědčí
o špatné struktuře investování.
Prováděná hodnocení vybraných
staveb ukazují, že přes všechna dosud
přijatá opatření řada z nich
je nedostatečně projektově a inženýrsky
připravena. Přitom projektovaná řešení
ve své většině nepředstavují
výrazný technický nebo technologický
progres pro uživatele resp. výrobce.
Řešení problémů investiční
výstavby komplikuje současný nedobrý
vývoj v celém resortu stavebnictví. Byl dlouhodobě
orientován na výstavbu stále nových
kapacit. Tím se zvyšovala disproporce mezi požadavky
na stavební kapacity a reálnými možnostmi
k jejich uspokojení. výrazně v tomto vývoji
přispěla priorita hmotného plánování.
V plánu na rok 1989 byla ve srovnání s pětiletkou
provedena redukce investičního programu jak v objemu
prací, tak i v rozsahu jejich zahajování.
Je to jeden z předpokladů pro řešení
současných potíží, ale sám
o sobě nestačí. Je třeba mimo jiné
podstatně zkvalitnit koncepční rozhodování
v centru, zejména o zdrojově náročných
investicích a přísně dodržovat
zásadu, že investovat může jen ten, kdo
na to má potřebné finanční
prostředky.
Řešení současného stavu se neobejde
bez urychleného zvýšení výkonnosti
a efektivnosti práce celého stavebnictví.
Situaci hodnotíme na základě svých
poznatků jako kritickou a požadujeme, aby ji vláda
urychleně řešila. Výbor pro průmysl
a stavebnictví byl nucen mimo jiné konstatovat,
že přes veškerá přijatá
opatření nejsou resortem zabezpečovány
stanovené potřeby společnosti.
Při řešení tohoto stavu nemůže
být nadále tolerována nízká
kvalita práce, vysoká materiálová
a energetická náročnost, nízká
produktivita práce, zejména v určitých
profesích, evidentní nedostatky v organizaci a řízení
práce apod. Resort stavebnictví vykazuje ve sféře
řízené vládou ČSR nejvyšší
vnitřní zadluženost, která činí
přes čtyři a půl miliardy korun.
Velmi palčivě se současné nedostatky
investiční výstavby projevují v komplexní
bytové výstavbě. Vláda rozhodla o
celkovém snížení dokončovaných
bytů v letech 1989 - 1990 o 18 tisíc proti úkolu
pětiletky s tím, že ponechala původně
stanovené objemy prací a dodávek. v současné
složité situaci bylo asi obtížné
nalézt jiné východisko. Požadujeme však
zároveň na vládě garanci toho, aby
se dosáhlo požadovaného zrovnoměrnění
komplexní bytové výstavby, aby se dosáhlo
potřebné komplexnosti rozestavěných
sídlišť a vytvořil se plynulý přechod
do 9. pětiletky, aby se nynější nepříznivá
situace a vážné nedostatky v budoucnosti neopakovaly.
Jinak by provedené snížení bylo pouhým
ústupem před existujícími nedostatky.
Kvalita investičního procesu má dopad i na
zajišťování úkolů v oblasti
ekologie. Ekologický program tvořící
součást pětiletého plánu se
neplní. Projevuje se to i v plánu na příští
rok absencí řady předpokládaných
ekologických staveb. Zde musí vláda všemi
svými prostředky nekompromisně působit
k tomu, aby docházelo k nápravě.
Byla projednána a schválena koncepce tvorby a ochrany
životního prostředí do roku 2000. Pokud
by se dosavadní přístupy nezměnily,
potom budeme právě v této oblasti, která
je středem ostré pozornosti celé naší
veřejnosti, stále jenom demonstrovat nežádoucí
zaostávání realizace za vyhlašovanými
záměry. Postupu v řešení těchto
otázek chceme v rámci naší kontrolní
činnosti věnovat celé příští
zasedání České národní
rady.
V současné době nejživěji diskutovanou
oblastí je vnitřní trh. Považujeme to
všichni za výrazně politickou otázku.
Oceňujeme, že vláda pod tímto zorným
úhlem k celé záležitosti přistoupila.
Východiska byla naznačena při projednávání
programového prohlášení vlády
ČSR na schůzi České národní
rady.
I když plán na rok 1989 vypadá z hlediska objemů
optimisticky, zůstávají značné
rozpory v sortimentní skladbě toho, co požaduje
obchod, a toho, co nabízí výroba. Ve své
kontrolní činnosti budeme v orgánech České
národní rady věnovat průběžnou
pozornost zejména řešení nedostatkovosti
vybraných druhů spotřebního zboží.
Proto také požadujeme, aby nás vláda
seznámila s konkrétním věcným
a časovým postupem, který k odstranění
nedostatkovosti vybraných druhů spotřebního
zboží stanovila. Měl by se stát výchozí
základnou i pro aktivní pomoc v řešení
těchto problémů jak na straně obchodu,
tak zejména na straně výroby.
Bylo by jistě třeba hovořit o dalších
otázkách a oblastech, na které poukázal
v úvodním výkladu místopředseda
vlády soudruh Miroslav Toman. Kritický tón
úvodního slova je předpokladem k tomu, aby
bylo rozhodněji postupováno při uskutečňování
vytyčených záměrů. Chceme-li
uspět, musíme více a kvalitněji pracovat.
Podíl vlády v tomto procesu vidíme především
v kvalitě vrcholového řízení
ekonomiky a ve včasném řešení
aktuálních problémů, kterých
není málo.
Podle našeho názoru musí vláda zintenzívnit
práce na konkretizaci opatření souvisejících
s přestavbou hospodářského mechanismu
a urychlit jejich zavádění do praxe. Výrazněji
se musí prosadit koordinace postupu podniků a centra.
Nadále se musí v návaznosti na komplexní
přestavbu postupovat v průběžné
aktualizaci velkoobchodních a nákupních cen
tak, aby se formovaly v relacích na světové
ceny; to považujeme za nezbytné.
V podnicích - jak bylo mnohokráte řečeno
- není třeba čekat na pokyny shora. Základním
předpokladem v každém podniku pro přechod
do nových podmínek hospodaření od
1. ledna 1989, popř. 1990, je vnitropodnikový chozrasčot,
dokonalé kalkulace opřené o progresívní
normy, spolehlivé rozpočetnictví a evidenci.
To je předpoklad pro úspěšné
samofinancování, který si musí každý
podnik vytvářet sám. Přitom jsme si
vědomi, že nejde o nic jednoduchého.
Vážené soudružky a soudruzi, chceme na
dnešním zasedání České
národní rady uvést, že naše aktivita
poslanců bude směřovat na podporu vlády
při plnění záměrů celé
pětiletky s cílem minimalizovat ve zbývajících
dvou letech dosavadní výpadky v tvorbě zdrojů,
aby bylo možno řešit úspěšně
vážné problémy ve shodě s vládním
prohlášením, stejně jako udržet
potřebné tempo sociálního rozvoje
naší společnosti.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Aloisu Skoupému za přednesenou zpravodajskou
zprávu.
Soudružky a soudruzi, ke zprávě vlády
České socialistické republiky přijme
Česká národní rada usnesení.
Doporučuji pro jeho přípravu zvolit návrhovou
komisi v tomto složení: místopředseda
České národní rady Zdeněk Krč
jako předseda a jako další členové
návrhové komise poslanci Václav Anděl,
Walter Herrgesell, Bohuslav Horáček, Miroslav Mrázek,
Miroslava Němcová, Bohuslav Olšan, Alois Skoupý,
Jan Škoda a Jan Uřičář.
Jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky
nebo doplňky?
Nejsou.
Dávám tedy hlasovat o předneseném
návrhu.
Kdo souhlasí s předneseným návrhem
na složení návrhové komise, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
Je někdo proti nebo zdržel se hlasování?
- Ne.
Tím jsme návrhovou komisi zvolili a prosím,
aby se sešla o přestávce v místnosti
3213.
Nyní uděláme krátkou přestávku.
(Následovala přestávka.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání.
O přestávce vám byl rozdán návrh
usnesení, jak jej připravila návrhová
komise. Připomínky k němu odevzdejte členům
návrhové komise nebo u prezence do polední
přestávky.
Nyní prosím, aby se ujal slova ministr financí,
cen a mezd soudruh Jiří Nikodým, který
z pověření vlády ČSR odůvodní
vládní návrh zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1989.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte mi, abych z pověření
vlády ČSR zdůvodnil předložený
návrh státního rozpočtu ČSR
na rok 1989, k jehož projednávání přistupujeme
bezprostředně po 12. zasedání ÚV
KSČ. Navazuje na státní plán rozvoje
národního hospodářství a je
v souladu se zákonem o státním rozpočtu
čs. federace, schváleným dne 13. prosince
1988 Federálním shromážděním.
Návrh státního rozpočtu vyjadřuje
úsilí vlády prosazovat záměry
hospodářské a sociální politiky
KSČ přijaté na jejím XVII. sjezdu
a konkretizované v usneseních 7., 9., 10. a 12.
zasedání ÚV KSČ. Zahrnuje opatření
k realizaci úkolů, které vyplynuly ze zprávy
o plnění programového prohlášení
vlády ČSR přednesené jejím
předsedou na 12. schůzi České národní
rady.
Proporce návrhu státního rozpočtu
na rok 1989 jsou ovlivněny tím, že v letošním
roce v rozvoji ekonomiky stále převažují
extenzivní tendence. Kvantitativní úkoly
plánu jsou plněny a někde i překračovány,
avšak kvalitativní ukazatele nejsou dosahovány.
Výsledkem je zaostávání dynamiky tvorby
zdrojů za jejich potřebou. K překonání
tohoto rozporu finančního hospodaření,
který se projevuje napětím ve státním
rozpočtu, je nezbytné prosadit vyšší
kvalitu hospodaření a intenzifikaci reprodukčního
procesu ve všech článcích a na všech
úsecích naší ekonomiky.
Napomoci tomu musí i urychlené převedení
národního hospodářství na podmínky
nového hospodářského mechanismu tak,
aby byl dosažen skutečný obrat k výkonnější
a úspornější ekonomice.
Vláda spatřuje význam státního
rozpočtu na rok 1989 v tom, že bude důležitým
stabilizačním činitelem v ekonomice a nástrojem
sjednocujícím úsilí všech řídících
orgánů a organizací k plnění
ekonomických a sociálních úkolů
naší společnosti.
Vyrovnané, stabilní a pevně řízené
finanční hospodaření považujeme
za jednu z hlavních podmínek úspěchu
hospodářské přestavby. vláda
nemůže připustit živelný vývoj
hlavních finančních, cenových a mzdových
proporcí, který by měl za následek
oslabení zainteresovanosti na racionálním
hospodaření a kvalitní práci. Prohlubující
se demokracie nemůže vést k libovůli
ve financích. Budeme vytvářet prostor pro
samostatné rozhodování podniků, ale
současně i vyžadovat, aby plnily svoje povinnosti
vůči státnímu rozpočtu, bance
a dodavatelům.
Výrazně chceme posílit účinnost
finanční, cenové a mzdové kontroly,
zaměřit ji na všechny rozhodující
stránky reprodukčního procesu v jejich vzájemné
jednotě a vazbách. Cílem těchto komplexních
kontrol bude prověření celkových hospodářských
výsledků organizací a získání
co nejobjektivnějších poznatků o tom,
zda se hospodaření organizací vyvíjelo
efektivně.