Potřebné podmínky budeme rovněž
vytvářet k rychlejšímu zavádění
nových technologií stavění. Připravujeme
založení výroby některých nových
materiálů na bázi cementotřísky
a sádry, jejich fyzikální, tepelně
technické a zvukoizolační vlastnosti budou
šetřit a postupně nahrazovat tradiční
stavební materiály.
Počítáme s tím, že v průběhu
prvního pololetí projednáme problematiku
stavebnictví samostatně ve vládě,
kde chceme vyjít jak z důsledného rozboru
současného stavu, tak i z potřeb a nároků
na stavebnictví a výstavbu v 9. pětiletce.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, mimořádnou pozornost věnuje vláda
problémům oblastního rozvoje. Dovolte, abych
vás v této souvislosti informoval o řešení
některých zvláště citlivých
otázek, které se v poslední době nahromadily,
vyvolávají nespokojenost občanů a
stávají se brzdou dalšího sociálně
ekonomického rozvoje naší společnosti.
Na samostatném jednání představitelů
vlády se zástupci Národního výboru
hlavního města Prahy byla dohodnuta opatření
k řešení aktuálních problémů
jak pro nejbližší, tak i perspektivní
období.
Hlavní pozornost jsme věnovali zabezpečení
zdravotnického generelu, bytové výstavby,
oprav, údržby a modernizace domovního a bytového
fondu a výstavby základního komunikačního
systému.
Přijatá opatření se dotýkají
rovněž rozšíření prodejní
doby v obchodech, zlepšení úrovně pohostinství,
zásobování obchodní sítě
a zlepšení čistoty města.
Při projednávání kontrolní
zprávy o plnění úkolů ke stabilizaci
pracovních a životních podmínek na území
při západní hranici státu s cílem
obnovit jeho společensko-politickou a ekonomickou funkci
vláda rozhodla o přijetí dalších
opatření. Spočívají v rozšíření
území o další sídelní
jednotky, jejichž obyvatelům je možné
poskytnout věrnostní stabilizační
odměnu ve výši 1000 Kčs ročně,
v poskytování zvýšené finanční
pomoci až o 30 000 Kčs pracovníkům socialistických
organizací na individuální bytovou výstavbu
ve vybraných územích okresu České
Budějovice, Jindřichův Hradec a Znojmo, v
přednostním odprodeji uvolněných rodinných
domků pro účely trvalého bydlení
a v doplnění realizačních programů
rozvoje s cílem urychleně odstranit disproporce
ve výrobní základně, v terciárním
sektoru a v bydlení.
Vláda se v letošním roce zabývala rovněž
řešením problémů sociálního
rozvoje okresu Karviná, který patří
k nejprůmyslovějším částem
České socialistické republiky. Rozhodla,
že nad dosavadní plánovaný počet
bude v letech 1989 - 1990 postaveno 376 komunálních
bytů pro krytí havarijních potřeb.
Současně bude zahájena výstavba domova
důchodců v Havířově a lidové
školy umění v Karviné.
Na podporu komplexního rozvoje Krkonoš vyslovila vláda
souhlas s tím, aby v letech 8. pětiletky byly nad
rámec plánu zahájeny investiční
akce v rozsahu 640,1 mil. Kčs. Zároveň bude
možné překročit limit investiční
části Akce Z o 107,9 mil. Kčs.
V plánu na příští rok zabezpečujeme
nejnaléhavější potřeby našeho
zdravotnictví, školství a kultury finančními
a materiálovými zdroji.
Ve zprávě o plnění vládního
prohlášení jsme Českou národní
radu informovali, že v souladu se závěry předsednictva
ÚV KSČ jsou připravována operativní
a dlouhodobá opatření ke zlepšení
péče o zdraví lidu. Návrh není
ještě dokončen, přikládáme
mu však velkou důležitost, neboť jeho cílem
je odstranit nejzávažnější nedostatky
ve zdravotní péči a současně
založit program k posílení materiálně
technické základny pro zvyšování
péče o zdraví občanů s maximálním
využitím moderní techniky a nových léčebných
a organizačních postupů.
Vláda se zabývala i kritickými připomínkami
hospodářské praxe i široké veřejnosti,
které se týkaly nedostatečné úrovně
odborné přípravy mladé dělnické
generace. Uložila zvýšit podíl a kvalitu
odborného výcviku, zajistit individuální
péči při procvičování
manuálních dovedností, modernizovat vybavení
dílen a zlepšit úroveň pedagogických
kádrů.
V souvislosti se vznikem státních podniků
budeme muset nově posoudit otázky řízení,
plánování a financování středních
odborných učilišť, a proto bylo uloženo
příslušným ministrům, aby do
konce letošního roku předložili návrh
na novou právní úpravu zřizování
středních odborných učilišť.
Komplexně budeme postavení středních
odborných učilišť řešit v
souladu se závěry, které vyplynou z probíhající
analýzy československé výchovně
vzdělávací soustavy a z jednání
stranických a státních orgánů
o dlouhodobé koncepci přípravy mladé
generace.
V návaznosti na realizaci závěrů 10.
zasedání ÚV KSČ vláda uložila
ministru kultury posilovat kulturně výchovné
funkce státu, lépe zabezpečovat kulturní
potřeby obyvatelstva, ale také zvyšovat podíl
kultury na tvorbě zdrojů.
Součástí úsilí vlády,
které se promítá v plánu - na příští
rok a v konkrétních opatřeních, je
zlepšení dopravy pracujících do zaměstnání.
K okamžitému řešení nepříznivé
situace v místech, kde jsou tyto problémy nejzávažnější,
bylo rozhodnuto doplnit dopravní park o 442 autobusů.
Budou získány převedením ze zájezdové
dopravy ČSAD a prodloužením používání
těch, které měly být v letošním
roce vyřazeny z provozu. Počítáme
i s využitím autobusů závodové
dopravy a autobusů ROH.
Nevyhneme se však zásadnímu řešení
tohoto problému. Vláda předpokládá,
že návrhy na zlepšení dopravy pracujících
do zaměstnání, které budou postupně
realizovány, projedná v 1. pololetí příštího
roku. K jejich přípravě byly uloženy
úkoly příslušným resortům
a národním výborům.
Soudružky a soudruzi, jak bylo zdůrazněno na
12. zasedání ÚV KSČ, je nutné
urychlit přechod na nový hospodářský
mechanismus tak, aby k 1. lednu 1990 byl v co nejvyšší
míře uplatněn. V resortech zemědělství
a výživy, vnitřního obchodu, v bytovém
hospodářství a ve službách bude
nový mechanismus komplexně uplatněn již
od 1. ledna 1989.
O obchodu a službách jsem již hovořil.
Proto mi dovolte několik poznámek k uplatnění
nového mechanismu v zemědělsko-potravinářském
komplexu.
Přestavba hospodářského mechanismu
v tomto komplexu otevírá prostor pro naplnění
cílů zemědělské a výživové
politiky KSČ, k dosažení soběstačnosti
ve výrobě potravin, kvalitativních změn
v jejich struktuře ve prospěch racionální
výživy a zvýšení efektivnosti její
výroby. Má však i některá riziková
místa, která vyžadují citlivou reakci
na skutečný vývoj. Každá nová
věc se rodí s překážkami, je
spojena s riziky. Věříme, že v zemědělsko-potravinářském
komplexu se v průběhu přípravných
prací podařilo rizika minimalizovat. Ta, která
se projeví, musíme odpovědně řešit.
Jen tak tento významný krok přestavby hospodářského
mechanismu budou lidé chápat pozitivně a
bude odpovídat vynaloženému úsilí
i stanoveným cílům.
Ke stanovenému datu připravujeme realizaci některých
nových nástrojů ekonomického řízení
v ostatních odvětvích s cílem vytvořit
příznivé předpoklady pro komplexní
uplatnění nového hospodářského
mechanismu v celém národním hospodářství
v roce 1990. Jedná se o komplexní přestavbu
velkoobchodních a nákupních cen, normativy
devizové zainteresovanosti, pravidla řízení
malých podniků místní výroby
a služeb a malých družstev, dokončení
přestavby organizačních struktur výrobně
technické, výzkumně vývojové
a oběhové základny.
S komplexní přestavbou spojujeme úspěšné
řešení dlouhodobých problémů
ekonomiky a postupný přechod na cestu jejího
intenzívního rozvoje.
Nezakrýváme však, že s její realizací,
zejména v přechodném období a v prvních
letech jejího působení, vzniknou i některá
rizika, kterým musíme čelit.
Především jde o nadřazování
podnikových a místních zájmů,
které se může projevovat v různých
formách, jako je např. zužování
sortimentu výrobků, omezování výroby
zboží v nižší cenové hladině,
preferování místních nebo oblastních
potřeb a vybraných odběratelů u výrobků
vyráběných v omezeném množství
apod.
Právě proto stavíme do popředí
jako kategorickou nutnost obnovení ekonomické rovnováhy,
včetně rovnováhy na trhu spotřebního
zboží i na trhu výrobních prostředků,
ve vztahu k finančním prostředkům
obyvatelstva a disponibilním prostředkům
podniků.
Riziko je i v tom, jak se centru i podnikům podaří
zvládnout řízení v nových podmínkách,
jak budou zvládnuty nové plánovací
postupy, mechanismus normativů a právních
norem, jak se podaří podnítit a rozvinout
iniciativu a aktivní přístupy k řešení
problémů a vytyčených věcných
úkolů.
Nelze si vytvářet iluze, že vše se změní
rázem. Změny a obrat k lepšímu budou
procesem. Jde o to, aby to byl proces nepřetržitý
a vzestupný, aby v něm nebyly výkyvy, které
by vážným způsobem ohrozily realizaci
programových cílů v oblasti ekonomického
a sociálního rozvoje naší socialistické
společnosti.
Proto má značný význam, aby sestavení
plánu na rok 1990 proběhlo v maximálním
rozsahu podle nových nástrojů a pravidel,
aby se tak rok 1990 stal praktickou školou a současně
zkouškou pro vstup do 9. pětiletky.
V souvislosti s přípravou nových organizačních
struktur, voleb ředitelů a rad pracovních
kolektivů jsme zaznamenali vzestup aktivity. Bylo zřejmé,
že i do pracovních kolektivů začíná
pronikat vědomí větší sounáležitosti
s podnikem. Ukázalo se, že podnikovým kolektivům
není lhostejné, jaké bude mít jejich
státní podnik postavení, jaké bude
mít vedení, jaká práva a prostor nová
organizační struktura vytvoří pro
další činnost a pro účast pracujících
na řízení. Nyní jde o to, převést
tuto aktivitu do konkrétních pracovních výsledků,
neboť to je cílem přestavby, k tomu přestavba
musí směřovat.
Na počátek ledna připravujeme společné
jednání předsednictva vlády ČSR
s předsednictvem České odborové rady
ke zvýšení účasti pracujících
na řízení a k rozvoji iniciativy při
zabezpečování plánu sociálního
a ekonomického rozvoje České socialistické
republiky v příštím roce.
Základní orientaci rozvoje iniciativy pracujících
jsme již ve vládě a v předsednictvu
České odborové rady projednali. Shodli jsme
se v tom, že nové podmínky vyžadují,
aby konkrétní programy rozvoje pracovní iniciativy
si podniky připravovaly samy. Těžiště
jejich realizace bude spočívat v pracovních
kolektivech. Pokládáme za důležité,
aby se s pomocí odborových organizací vytvářelo
klima pro uznání a ocenění poctivé
práce založené na pracovní kázni
a disciplíně. K tomu budeme využívat
především osvědčené formy
rozvoje iniciativy, zbavené formalismu a přinášející
zcela konkrétní efekty.
Soudružky a soudruzi, v současném období
vrcholí práce na zásadních koncepčních
dokumentech rozvoje ČSR, jako je Souhrnná prognóza
vědeckotechnického, sociálního a ekonomického
rozvoje a Centrální varianta dlouhodobého
výhledu, které by měly vymezit nové
směry vývoje společnosti do roku a po roce
2000 a stanovit cesty k jejich dosažení.
Intenzivně také pracujeme na návrhu zásad
jednotné vědní a vědeckotechnické
politiky. Nechceme ji chápat odděleně od
hospodářského a sociálního
rozvoje, ale považujeme ji za jeden z klíčových
předpokladů pro obnovení výkonnosti
české ekonomiky v příštím
období.
Proto v uvedených dokumentech zakládáme strukturální
změny s využitím nových poznatků
v oblasti vědy a techniky. Neopíráme se jen
o výsledky vlastního výzkumu, ale především
ve větším rozsahu chceme využít
i mezinárodní spolupráce. Těžiště
systémových opatření vidíme
ve volbě nástrojů řízení,
jejichž využívání a působení
bude vytvářet proinovační klima, povede
k překonání pasivity ředitelské
a realizační sféry a z vědy a techniky
učiní dynamizující faktor rozvoje
státních podniků.
V návaznosti na tyto dokumenty připravujeme směrnici
k 9. pětiletému plánu.
Chceme se poučit z minulosti. Usilujeme o objektivní
posouzení výchozího stavu ekonomiky, o ocenění
produkční schopnosti existujících
kapacit a přínosů z investic zahájených
v této pětiletce, včetně modernizačních
akcí a o založení změn ve struktuře
reprodukčního procesu. Počítáme
i s efekty nového hospodářského mechanismu,
ale i s větší důsledností v řídící
práci a v odpovědnosti při řešení
současných těžkostí a problémů.
Význam všech koncepčních dokumentů
spatřujeme v tom, že se musí stát podkladem,
jenž zvýrazní podíl a specifika české
ekonomiky na zaměření hospodářského
a sociálního rozvoje ČSSR do roku 1995, který
bude projednán a schválen na XVIII. sjezdu KSČ.
Soudružky a soudruzi, před vstupem do nového
roku jsme nejednou zdůrazňovali náročnost
příštího období. Plně
to platí o úkolech roku 1989. Jsou součástí
etapy, v níž jde o mnoho. Musíme řešit
řadu závažných disproporcí a
problémů, které se nahromadily. Současně
musíme založit koncepční řešení
strukturální přestavby našeho národního
hospodářství a připravit návrhy,
jejichž postupná realizace povede ke zvýšení
výkonnosti a efektivnosti v 9. pětiletce a v dalším
období.
Vrcholí přípravy k přechodu celého
národního hospodářství na nový
hospodářský mechanismus.
Učíme se využívat a uplatňovat
nové formy socialistické demokracie, zvyšovat
podíl pracujících na řízení,
lépe spojovat jejich osobní zájmy a potřeby
s rozvojem podniků, v nichž pracují a s výsledky,
které dosahují v souladu s principem zásluhovosti
a sociální spravedlnosti.
Přitom pracujeme v atmosféře rostoucí
kritičnosti a netrpělivosti, avšak i postupně
se zvyšující podpory a angažovanosti těch,
kteří pochopili, že problémy, nedostatky
a chyby nezastíráme, ale k jejich řešení
přistupujeme s potřebnou mírou reality a
s jediným cílem: lépe využívat
předností našeho socialistického zřízení
k uspokojování potřeb našeho lidu.
Jsme si přitom vědomi mezinárodně
politických souvislostí tohoto úsilí.
Jde o to, abychom i my přispěli k posílení
prestiže socialismu, aby socialismus obstál v mírovém
soutěžení a jeho mírová a vysoce
humánní leninská politika získávala
ve světě další stoupence.
Cíle a úkoly, které vytyčujeme v plánu
na příští rok, považujeme za minimální.
Vysoce oceňujeme podniky a kolektivy, které ve svých
plánech počítají s jejich překračováním
k uspokojení společenských potřeb,
a to při vyšším zhodnocení surovin,
materiálů a energie.
Očekáváme, a chceme tímto směrem
aktivně působit, aby ve všech resortech a podnicích,
především pak ve státních podnicích,
bylo rozvinuto úsilí za překračování
plánu v žádoucích směrech, za
dosažení lepších výsledků
v kvalitě, efektivnosti a hlavně hospodárnosti.
Vláda se obrací na Českou národní
radu, na její výbory a poslance se žádostí
o podporu a spolupráci při prosazování
náročných kritérií, která
budeme uplatňovat při zabezpečování
rozvoje ekonomiky v České socialistické republice.
Budeme důsledně uplatňovat zásadu,
aby problémy a úkoly byly řešeny těmi,
kterým to přísluší a na místech,
kam jejich věcné řešení patří.
Nepřipustíme narušování pravomocí
a demokratických principů v systému rozhodování,
avšak budeme důsledně vyžadovat s tím
spojenou odpovědnost.
Jednání České národní
rady, jejích výborů, poznatky a připomínky
vás, poslanců, byly pro vládu vždy velkou
pomocí, očekáváme, že tomu tak
bude ještě ve větší míře
i v příštím roce. Proto jsme se ke zvýšení
podílu angažovanosti a informovanosti poslanců,
k jejich přímé účasti na přípravě
programových návrhů rozvoje ekonomiky v České
socialistické republice dohodli s výborem pro plán
a rozpočet, že v únoru příštího
roku zorganizujeme seminář poslanců k posouzení
návrhů dlouhodobého výhledu a podkladů
ke směrnici pro 9. pětiletku. Bude to příležitost
k široké výměně názorů,
poznatků a zkušeností při posuzování
těchto zásadních dokumentů.
Významné politické podpory se nám
dostává od vedoucí síly naší
společnosti, Komunistické strany Československa,
jejíž ústřední výbor na
10. a 12. zasedání projednal nejbližší
úkoly spojené s realizací přestavby
a s dalším ekonomickým a sociálním
rozvojem naší společnosti. Tyto úkoly.
budeme s podporou Národní fronty a všech pracujících
důsledně realizovat tak, abychom lepším
využitím potenciálu naší socialistické
ekonomiky a schopností našeho lidu udělali
rozhodný krok k dosažení cílů,
které v rozvoji naší socialistické společnosti
vytyčil XVII. sjezd KSČ. Děkuji za pozornost.
(potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
místopředsedovi vlády soudruhu Tomanovi za
jeho vystoupení. A nyní prosím zpravodaje
Aloise Skoupého, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Zpravodaj poslanec Alois Skoupý: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, při posuzování návrhu
plánu na rok 1989 musíme vycházet ze zhodnocení
dosavadního hospodářského vývoje,
což znamená kriticky se dívat na plnění
úkolů osmého pětiletého plánu
i záměrů obsažených v zákonu
ČNR o pětiletém plánu na léta
1986 - 1990. Nejprve stručně k plnění
státního plánu.
V letošním roce se daří záměry
plnit lépe než v prvých dvou letech této
pětiletky. Je to výrazem zvýšeného
úsilí a iniciativy řady pracovních
kolektivů, které jako poslanci ve svých volebních
obvodech registrujeme. V souladu s plánem roste osobní
spotřeba, nadplánovaným tempem se rozvíjí
společenská spotřeba, přijatými
opatřeními se posílily sociální
příjmy obyvatelstva.