Úterý 19. prosince 1989

Za druhé porušování mezinárodních dohod a konvenci: Ve smyslu dvoustranné dohody mezi ČSSR a PLR z roku 1947 i dalších dvoustranných dohod byl utvořen tzv. malý pohraniční styk, který zaručoval občanům polské národnosti žijícím v pohraniční oblasti Karvinska a Frýdeckomístecka běžný styk s příbuznými v PLR, běžný kontakt s polskou kulturou a jazykem formou tzv. propustek pro malý pohraniční styk.

Ze strany ČSSR v roce 1981 byly jednostranně zrušeny dohody týkající se malého pohraničního styku pro občany ČSSR. V současné době je možné navštívit příbuzné v PLR jen na základě zvláštního pozvání časově omezeného, ověřeného notářsky. Tyto administrativní bariéry do značné míry omezují možnosti kontaktu s nejbližšími příbuznými a prakticky vylučují možnosti kontaktu s polskou kulturou a jazykem.

Je podivné, jak rychle bylo možno zrušit překážky při výjezdu do Rakouska a NSR. Nebylo by možno rychle odstranit nesmyslné nařízení rušící malý pohraniční styk s PLR, která je přímou diskriminací pro téměř 60 000 občanů polské národnosti bydlících v pohraničních oblastech?

Za třetí osvětová diskriminace: Zde bych se chtěl zmínit o cenově neúnosné nabídce polských knih, které jsou v porovnání s analogickými knihami v českém jazyce často až desetkrát dražší. Když porovnáme kurs z konce listopadu mezi naší korunou a polským zlotým, který činil v té době 1:140, pak polská kniha nakupovaná v našem knihkupectví byla přepočítávána 1:13 v neprospěch našich občanů, kteří tyto knihy nakupovali.

Nechci zdržovat řadou dalších problémů, které trápí nás občany polské národnosti. Jejich výčet by byl podstatně delší. Narůstající problémy svědčí o tom, že řadu let nikdo nepřistupoval citlivě k jejich řešení. Pod demagogickými hesly o internacionalismu a přátelství mezi národy docházelo v posledních letech k porušování práv národnostních skupin, k cílevědomé asimilaci. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Niedobovi. Do rozpravy se hlásí poslanec Mrázek.

Poslanec Miroslav Mrázek: Pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, neměl jsem v žádném případě v úmyslu vystupovat na tomto plénu k tomuto bodu programu. Dosavadní průběh diskuse mne ovšem nemůže nechat klidným a nezúčastněným, i když mám smutek při představě, že by tento parlament měl jednat takovýmto způsobem. Zejména vystoupení mého předřečníka mi prostě nedovoluje, abych zůstal sedět v poslanecké lavici a nereagoval.

Je mi 57 let, narodil jsem se na těšínském Slezsku, celý čas tam žiji, pendrekem jsem poprvé dostal od polského policajta před zahájením 2. světové války při polské okupaci Těšínska a zažil jsem všechno, co bylo charakteristické pro tuto oblast naší republiky.

Věta o násilném odnárodňování mi zastavuje krev v žilách. Jestliže někdo chce za násilné odnárodňování prohlásit to, že státní orgány v situaci, kdy je v jedné třídě 35 žáků, kdy je nedostatek učitelů a já nevím co všechno, nechtějí udržovat školu, kde je 17 žáků, k tomu učitel, budova a ředitel, tak nevím, co k tomu dodat.

Nevím, co dodat k návrhu o otevření hranic mezi Československem a Polskem, protože já jsem několikrát viděl a sám jsem byl přítomen tomu, jak ženy v Havířově doslova vyhazovaly polské turisty z obchodu, protože ti byli ochotni koupit i regály v tomto obchodě. Nemohu, nezlobte se, nemohu nereagovat na to, co zde bylo řečeno. Mám za to, že naše vláda a její staří nebo noví ministři jsou dostatečně znalí situace a rozhodnou tak, aby to bylo v zájmu této republiky a pracujícího lidu této republiky. (Bouřlivý potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Mrázkovi za jeho vystoupení. Hlásil se ještě poslanec Koláčný. Bude mluvit. Ale řekli jsme si, že uděláme po 90 minutých přestávku. Je připravena káva. Můžeme se dohodnout. Bude si ještě někdo potom přát slovo? Bude. Takže slovo má teď poslanec Koláčný.

Poslanec Jan Koláčný: Pane předsedo, já nezapříčiním, aby káva vychladla. Chci jen říci tolik: Jsem pro všechno, co je ve prospěch občanů této republiky. Ať už je to v ekonomice, kultuře, školství, ve všem. Mám pouze jednu jedinou otázku na předsedu vlády, na jednotlivé ministry, zda si myslí, že zákon o státním podniku, tak jak byl přijat, je v současné době tím, co pomůže řešit to, co bylo předneseno -předsedou vlády soudruhem Pitrou.

Já si myslím, pokud budeme mluvit o směnitelnosti koruny, o rozvoji společnosti, musíme hovořit o rozvoji ekonomiky, kultury a školství. Mám také názor, že ten, kdo v tomto století neumí psát a číst je negramotný. Kdo nebude umět v příštím století ovládat elektroniku a výpočetní techniku, bude také negramotný. Ptám se proto, zda současné zákony o státním podniku a vůbec o ekonomice (stále mluvíme o směnitelnosti koruny, ale myslím, že bychom měli mluvit o směnitelnosti výrobků, protože to je základ), zda tyto předpisy a zákony nám to umožňují. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Janu Koláčnému. Přihlásil se ještě do rozpravy poslanec Václav Berenreiter.

Poslanec Václav Berenreiter: Vážené poslankyně a poslanci, mimo jiné i pan předseda vlády hovořil o zdravotnictví. Chtěl bych jen poznamenat, že i přes pozornost vlády a uvolnění prostředků stále chybí celá řada léků, což je předmětem kritiky občanů mého volebního obvodu Teplice.

Dále bych chtěl využít příležitosti plenárního zasedání a požádat pana ministra zdravotnictví, zdali by nešlo rozšířit výjimku, která platí pro lékaře a farmaceuty, ale neplatí pro dentisty.

Domnívám se, že vzhledem k tomu, že jsme si zvykli říkat, že národní výbory jsou významným a důležitým článkem, a vzhledem k tomu nedostatku zubařů v našem kraji a okrese Teplice se domnívám, že tato vyhláška by se měla vztahovat i na dentisty. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Václavu Berenreiterovi. Přerušuji naše jednání na dobu 30 minut.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Budeme pokračovat v diskusi k programovým zámyslům vlády ČSR. Přeje si ještě někdo vystoupit?

Poslanec Jaroslav Henzl: Vážené poslankyně, vážení poslanci České národní rady, jsem zdravotník a ve vystoupení předsedy vlády mě zaujala část týkající se našeho zdravotnictví. Především to, že zdravotní péče bude poskytována bez ohledu na správní území, podle přirozených spádových oblastí. V minulosti to tak často nebylo. Jsem z okresu Havlíčkův Brod. Ve výboru jsme před 2 - 3 lety řešili otázku léčení pacientů, kteří potřebují dialýzu, tedy umělou ledvinu. Pacienti z Havlíčkova Brodu byli dováženi do krajské nemocnice v Hradci Králové (100 km tam a 100 km zpátky), tedy třikrát týdně. Zdravý člověk by tohoto cestování měl jistě dost.

Přednesl jsem tuto připomínku soudruhu ministru Prokopcovi. Otázka se dlouho neřešila. Pak teprve na nátlak našeho zdravotního výboru se věc začala řešit, ale její vyřešení trvalo dlouhé tři roky. Dnes už je tento problém vyřešen. Hranice okresu se celkem lehko překročily, ale překročit hranice kraje, v tomto případě Východočeského a Jihomoravského, se ukázalo tak složité, jako překročit čínskou zeď

Velice bych se přimlouval, aby zdravotní péče byla poskytována a byla dostupná všem našim občanům. Přimlouval bych se též za svobodnou volbu lékařů a také za to, aby tyto věci byly chápány jako účelné hospodaření. Mohu to doložit dalším konkrétním případem z našeho okresu, kdy na hranicích Jihočeského kraje se budovalo zařízení na zelené louce, když toto zařízení ve vedlejším okrese již dávno fungovalo. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Henzlovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy?

Poslanec Josef Prudík: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, je nám všem jasné, v jaké hospodářské situaci se nachází naše národní hospodářství. Po řadu let se schvalovaly zákony o pětiletých plánech, které se bohužel v řadě základních ukazatelů, především pokud jde o kvalitu, neplnily. I naše ČNR se tak chovala.

Máme-li v nejbližších letech tyto problémy řešit, je třeba, abychom jako nejvyšší zastupitelský orgán nejen vládu podporovali, ale musíme také kontrolovat, jak s plánovanými zdroji zachází, zda jsou využívány efektivně.

Příkladem nechť jsou některé investice jak v Čechách tak i na Slovensku, které jsou pro naše hospodářství ztrátové. Například odsiřovací zařízení, televizní věž v Praze, koksovna ve Stonavě, Bratislavské automobilové závody apod.

Dalším našim úkolem by mělo být pomoci české vládě při schvalování státního rozpočtu. V minulých letech řada investic byla přerozdělena na úkor havarijní ekologické situace v Českých zemích, základního strojního parku apod.

Nechci, aby tento můj příspěvek vyzněl tak, jakoby preferoval Českou republiku, ale je třeba, aby začaly fungovat zejména tyto zásady: co není ekologické, není ekonomické, zásady samofinancování a chozrasčotu, alokovat investiční zdroje pouze do vysoce efektivní výroby zboží, která bude srovnatelná se světem. Nedovolit, aby lokální zájmy převažovaly nad celospolečenskými. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Josefu Prudíkovi. Má ještě někdo připomínku, poznámku nebo dotaz? (Nikdo se nehlásil.) Můžeme tedy rozpravu k vystoupení předsedy vlády uzavřít.

Ptám se předsedy vlády, zda chce reagovat na vystoupení poslanců? (Ano.) Uděluji mu slovo.

Předseda vlády ČSR František Pitra: Vážené poslankyně a vážení poslanci České národní rady dovolte mi, abych poděkoval za podporu, kterou jste v diskusi vyslovili nástinu programu vlády, která se formovala na principech koalice. Chci reagovat na diskusi i v tom směru, že vláda se též formovala s využitím námětů koordinačního centra Občanského fóra.

Pokud jde o jednotlivé připomínky a náměty, bude z hlediska ekonomie času racionální nezaujímat stanoviska k jednotlivým věcem. Obecně chci říci, že tyto náměty využijeme při dalších pracích na formování akčního programu a znovu se k nim vrátíme v lednu, kdy budeme akční program vlády v tomto orgánu posuzovat.

K otázkám, které souvisejí s problematikou hospodářské politiky: Dotaz poslance Koláčného: ano, myslím, že už jsem říkal ve svém vystoupení, že počítáme s korekcemi nejen zákona o státním podniku, ale i zákona o družstevnictví ve všech jeho formách. Federální vláda ve svém programovém prohlášení odpoledne bude konkrétně hovořit o revizi dalších zákonných norem, zákona o národohospodářském plánování atd.

Projekt přestavby hospodářského mechanismu je pochopitelně produktem určitého kompromisu a stěží by vedl naši ekonomiku na cestu k výkonnosti, na cestu prosperity a velmi obtížně by měnil i chování podnikové sféry. Je proto zřejmé, že si vyžádá revizi. To ale neznamená, že od 1. 1. 1990 budou platit jiná než vyhlášená pravidla. Je třeba, aby se podniková sféra podle nich chovala. Jiný způsob by byl i za současné situace nyní nereálný.

Co je důležité a co musíme velmi pečlivě promyslet, je to, jak čelit rizikům, která v nejbližším období z těchto pravidel vyplývají, a souběžně vytvářet podmínky pro efektivní fungování ekonomiky.

Asi se všichni shodneme na tom, že by bylo hazardem podřídit podnikovou sféru okamžitě podmínkám tržní ekonomiky. Neexistuje soutěžní struktura ekonomiky, neexistují ani soutěžní podmínky pro chování jednotlivých subjektů. I kdybychom tvrdě regulovali peněžní poptávku podniků a domácností, tržní ceny by zákonitě směřovaly k inflaci, k platební neschopnosti řady podniků, ke znehodnocení úspor a de facto k návratu k naturální směně. To jsou důsledky, které je třeba velmi citlivě vážit. A chtěl bych vás ubezpečit, že v souladu se záměry federální vlády tyto otázky budeme velmi pečlivě propracovávat, aby i akční program vymezil, co v jednotlivých časových etapách bude třeba v této oblasti korigovat.

Celkově chci říci ještě jednou, že pokud jde o konkrétní dotazy, které byly vzneseny, budeme na ně v zákonné lhůtě odpovídat, včetně jednotlivých ministrů, na něž byly dotazy vzneseny. Děkuji ještě jednou za pozornost a podporu. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji předsedovi vlády Františku Pitrovi za závěr k této první části. Přeje si ještě někdo z vlády vystoupit? Ministr školství Milan Adam.

Ministr školství ČSR Milan Adam: Vážený pane předsedo, slovutná ČNR, vážené poslankyně, vážení poslanci, byl na mne váženou poslankyní vznesen dotaz, co soudím o desetileté povinné školní docházce.

Chtěl bych jen na tomto místě říci, že jsem si vědom toho, že je nutno celou naši školskou soustavu přebudovat. Ve vládě jsme o těch věcech jednali a chtěl bych zde říci, že ministerstvo již zahájilo práce na přípravě nového vysokoškolského zákona a také na přestavbě naší školské soustavy.

Souhlasím s názorem vážené poslankyně, že povinná desetiletá školní docházka není ve všech směrech tím nejlepším řešením vzdělanosti našeho národa.

Prosím vás, vážené poslankyně a vážení poslanci, abyste nám dali možnost, abych odpověděl v zákonné třicetidenní lhůtě podrobněji. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji ministru školství profesorovi Adamovi a uzavírám první kolo problémů, které nastanou při projednávání programového prohlášení vlády.

Nyní můžeme přistoupit k projednávání prvního bodu pořadu schůze, kterým je

I.

Vládní návrh zákona ČNR o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČSR podle tisku 122 (vládní návrh zákona) a 136 (společná zpráva výborů)

Vláda ČSR pověřila odůvodněním vládního návrhu zákona ministra financí, cen a mezd ČSR Jiřího Nikodýma, kterého prosím aby se ujal slova.

Ministr financí cen a mezd ČSR Jiří Nikodým: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, předložený vládní návrh zákona o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČSR (rozpočtová pravidla republiky) má nahradit dosavadní platný zákon č. 60/1971 Sb. o pravidlech hospodaření státního rozpočtu ČSR a o hospodaření s rozpočtovými prostředky. Je základním dokumentem pro oblast rozpočtového hospodaření ČSR. Byl vypracován v návaznosti na další předpis upravující rozpočtové hospodaření, kterým je zákon o rozpočtové soustavě ČSSR a o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla).

Jak jistě víte, tento zákon byl dne 15. listopadu t. r. schválen Federálním shromážděním a má účinnost od 1. ledna 1990. Zajištěna byla také maximální jednota vládních návrhů zákonů ČNR a SNR. V souvislosti s urychlením procesu přestavby byl tento návrh zpracován přímo v paragrafovaném znění.

Všechny navrhované zákony upravující rozpočtové hospodaření se řadí mezi významné normy, které mají zabezpečit realizaci přestavby hospodářského mechanismu.

Do budoucna předurčí podobu rozpočtové soustavy a řešení některých věcných problémů spjatých s přestavbou řízení.

Ministerstvo financí, cen a mezd ČSR věnovalo pracím na návrzích zákonů mimořádnou pozornost a ve všech etapách prací prosazovalo požadavek racionalizace vztahů mezi státními rozpočty federace, ČSR a SSR, posílení vlastních příjmů státního rozpočtu ČSR a to v zájmu zvýšení stability finančního hospodaření, řízeného vládou ČSR a tím i omezení nežádoucích přerozdělovacích procesů mezi státními rozpočty federace a ČSR. Vytváří předpoklady k tomu, aby přerozdělování bylo postupně omezováno.

Usilujeme o to, aby se podstatně zvýšila soběstačnost státního rozpočtu ČSR. Zatím se uvažuje se zvýšením soběstačnosti v příštím roce z dosavadních 51,8 %. na 76,3 %. V dalších letech by měla soběstačnost dále růst.

Má být dosažena zejména tím, že mezi vlastní příjmy státního rozpočtu ČSR bude zahrnut i podíl na výnosu daně z obratu, který bude každoročně stanoven zákonem o státním rozpočtu federace. Pokud by tento podíl nepostačoval, bude příjmem státního rozpočtu ČSR i podíl na dalších příjmech federace (na odvodech z výsledků hospodaření federálních ústředně řízených organizací), rovněž každoročně stanovený zákonem o státním rozpočtu federace.

Dalším novým příjmem státního rozpočtu ČSR je odvod z objemu mezd a odměn od federálně řízených organizací a podíl na tomto odvodu za vnitřní organizační jednotky těch organizací, jejichž sídlo je na území SSR.

Nově se též navrhuje, aby státní rozpočet ČSR mohl využívat ke krytí svých potřeb úvěr. Vycházíme především z toho, že odvody podnikům mohou být stanoveny pouze zákonem. Nebude tedy možné řešit vyrovnanost státního rozpočtu ČSR v jednotlivých letech dodatkovými odvody ze zisku nebo úpravami odvodů z odpisů, případně úpravami metodiky financování podnikových potřeb, jako tomu bylo dosud.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP