Český národ patří mezi střední
národy Evropy a je početnější
než národ švédský, řecký,
bulharský, portugalský a národy dalších
11 evropských zemí. Tento národ se nikdy
svobodně nikomu nevzdal svých výsostných
práv a nedal souhlas ke zřízení jakékoli
vrchnosti nad sebou, když naopak se i pamětní
deska na této budově raduje z toho, že se roku
1918 zbavil vrchnosti ve Vídni.
Tento národ také požaduje, aby jeho svrchovanost
ctili i cizinci a upírá jim právo zasahovat
do jeho vnitřních záležitostí.
jak to ostatně káže i Charta Organizace spojených
národů. Přece žádný český
činitel nebyl tak drzý a opovážlivý,
aby chodil k sousedům a dával jim pokyny, co mají
stavět a co mají zastavit.
Československá federace vznikla ze svobodné
vůle českého a slovenského národa
k obstarávání těch věcí,
které je účelné obstarávat
společně, neboť je to účinnější
a hospodárnější, a to nikoli pro posílení
centralistického ovládání České
a Slovenské republiky, nýbrž naopak pro posílení
pravomoci národních republik.
A tu zjišťujeme, že bez ohledu na znění
čl. 103 a čl. 9 ústavního zákona
o čs. federaci je rozhodováno o volbě a odvolávání
poslanců ČNR a národních výborů
zákonem Federálního shromáždění,
který opět v rozporu s čl. 103 a 142 upravuje
počty poslanců České národní
rady, vytváří se najednou rozpočtová
soustava - hovořil o tom posl. Hrabaň - která
je v rozporu s ústavními principy naší
federace, vytvářejí se jako nástroj
k disponování finančními zdroji národních
republik. Komu to má pomoci a komu to má sloužit
k vítězství ve volbách?
Spravedlnost a právo jsou nedělitelné - musí
platit pro všechny, bez rozdílu, a nikdo není
oprávněn před svobodnými volbami měnit
založené ústavní vztahy a pravomoci
bez dohody obou národních republik. Je pravděpodobné,
že po volbách doznají změn, ale to bude
výsledek voleb, který neznáme a který
by nás stejně k těmto změnám
neoprávnil. Bude to výsledek svobodné dohody
představitelů českého a slovenského
národa.
Myslíme si, že do voleb by se schvalování
zákonů mělo omezit na zákon o státním
rozpočtu, zákony o občanských právech,
zákon o volbách a zákon o soukromém
podnikání.
Přitom trváme na tom, že zákony o občanských
právech, předkládané legislativními
pracovníky předsednictva federální
vlády, neposkytují občanům svobody
na slušné evropské úrovni a jsou méně
liberální než naše zákonné
návrhy, které Československá strana
socialistická předložila již v létě
minulého roku, a jsou méně liberální
než zákony první republiky a v některých
ohledech dokonce než zákony Rakousko-Uherska. Čpějí
velice mnoho vnitráckým pojetím.
S centralistickým pojetím rozpočtových
vztahů mezi Českou republikou a federací,
která je věrným odrazem stalinské
totality, nesouhlasíme a svůj nesouhlas s ním
vyjádřila česká vláda už
při projednávání českého
závěrečného účtu za
rok 1987 v červnu 1988 ústy ministra financí
pana ing. Nikodýma.
Chápeme, že to nelze vše dát do pořádku
přes noc, ale nemůže o tom rozhodovat ani federální
ministr financí sám, ale jen delegace národních
rad a národních vlád za jeho účasti.
Jsou to přece peníze českého lidu
a on je potřebuje na to, aby napravil odsávání
českých peněz federálním ministerstvem
financí za posledních 2 let, které vedlo
ke škodě českého hospodářství
a které se tím dostalo na pokraj pohromy.
Právě tak nemůžeme souhlasit s tím,
aby se do voleb prováděla zásadní
opatření v oblasti řízení národního
hospodářství, aby se činila opatření,
která by mohla snížit reálnou kupní
sílu čs. měny, ať už úpravou
kursu koruny, nebo změnami cen; to by vedlo ke snížení
životní úrovně našich občanů.
Máme totiž na paměti skutečnost, že
průměrná měsíční
mzda našeho pracujícího občana, vyjádřená
ve volně směnitelné měně, nedosahuje
ani týdenní mzdy newyorského metaře
ulic. A že ti, jejichž vysoké platy jsou mnohonásobně
vyšší, si musí lámat hlavu jak
to udělat, aby u nás nebyli lidé, žijící
nad nebo dokonce pod hranicí existenčního
minima, aby mladé rodiny s dětmi doslova neživořily
a aby důchodci, zejména starodůchodci nemuseli
žít ve strachu, zda se po cenových úpravách,
které se nyní připravují, budou moci
vypořádat se svými skromnými životními
potřebami.
Nechápeme, proč nebylo dosud zrušeno ostudné
omezení výdělku důchodců na
22 000 Kčs ročně, když to znemožňuje
využít znalostí některých starších
lidí, o něž máme nouzi, takže se
pak z toho dělají nezákonně výjimky
např. pro pracovníky federálního úřadu
předsednictva vlády a pro politické pracovníky.
Ale především je třeba již nyní
začít s vypracováním alternativních
návrhů programů hospodářského
rozvoje, sociálních a životních jistot,
zdokonalení zdravotní péče a vzdělání
a rychlého zlepšení životního prostředí,
a to za účasti odborníků s náležitým
vzděláním a úspěšnou praxí
a zástupci politických stran a politických
hnutí tak, aby po volbách nově zvolené
orgány měly připraveny podklady.
Zastáváme názor, že každé
připravené opatření musí být
projednáno s poslanci, kteří ponesou hlavní
tíhu odpovědnosti za ně před občany.
Nechceme, aby pokračovala praxe, kdy se poslanci dovídají
o změnách cen až večer doma z rozhlasu,
televize nebo druhý den z novin.
Nemůžeme souhlasit ani s tím, aby se za zdravotní
péči platilo, vždyť u nás funguje
v podstatě bezplatná lékařská
péče od dvacátých let, nesouhlasíme
také s tím, aby se platilo za vzdělání.
Víme však, že lidé musí o své
zdraví svědomitě pečovat rozumnou
životosprávou a že žáci a studenti
budou vzdělaní za předpokladu, že budou
pilně studovat.
Víme na základě důkladného
poznání, že máme zdroje k tomu, abychom
se bez otřesů životní úrovně
a zejména bez ochuzení mladých rodin s dětmi
a důchodců dostali z nynější
nepříznivé hospodářské
situace. Kdo má za sebou roky práce v průmyslu
a v obchodu, v zemědělství a v dopravě
ví, že máme vysoké dílenské
a správní režie, několikanásobně
vyšší nežli v průmyslově vyspělých
zemích západní Evropy, které lze snížit,
že můžeme vyvážet a nemusíme
za to platit 10 nebo 12 % podnikům zahraničního
obchodu, ale tak jako jinde normální traťovou
přirážku 2 nebo 3 %. Víme, že zvýšením
využití pracovní doby v odvětvích
mimo spotřební a potravinářský
průmysl, bychom v ostatním průmyslu mohli
produktivitu práce v podstatě od hodiny zdvojnásobit.
Víme, že jestliže odbouráme předražené
dodávky strojů a agrochemikálií do
zemědělství, budeme moci snižovat výrobní
ceny potravin a nebudeme na ně muset dávat tak velké
státní dotace. Přitom víme, že
v určité míře se ve vyspělých
západoevropských zemích intervenují
vstupy do zemědělství, které však
u nás musí začít opravdu s pořádnými
sedláckými způsoby hospodaření
a zanechat těch neblahých způsobů
kolchozních.
Máme ohromné peníze v zásobách,
ohromné pohledávky za zeměmi, kterým
jsme dávali obrovské úvěry za směšný
úrok na dlouhé lhůty splatnosti.
Neobejde se to bez navázání spolupráce
se zahraničními vyspělými firmami.
Již dnes máme příklady spolupráce
efektivní a prospěšné, při níž
se nemusí docházet k výprodeji národního
majetku ani nemusíme nikomu dávat stomiliónové
dolarové dary. Ale to vše musí dělat
lidé čestní a schopní, dobří
obchodníci, lidé, kteří v podnikání
osvědčili svou zdatnost, která není
založena na pouhém přečtení knih
a statistik, které na to nestačí.
Budeme muset leccos přehodnotit. Zaměstnanecká
samospráva přivedla Jugoslávii téměř
na mizinu - my jsme ji zavedli a k ničemu dobrému
nevedla. Zrušme ji rychle a dejme možnost, aby náš
průmysl začal efektivně fungovat, protože
i tato záležitost vzbudí větší
důvěru u zahraničních partnerů
v bonitu hospodářství. Získejme prostředky
tím, že znárodněné podniky přeměníme
ve smíšené akciové společnosti
s nadpoloviční většinou veřejného
vlastnictví. Buďme však obezřetní
při navazování zahraničních
majetkových účastí, abychom se nechovali
jako rozvojová země - nejsme jí a také
v zahraničí to dobře vědí.
Jenom nesolidní dravci zkoušejí co si dáme
líbit, jak využít našich nezkušených
a neschopných řídících pracovníků,
jak to prokázal případ hotelu Fórum.
Velkou úlohu musí sehrát hospodářská
samospráva - musíme obnovit společenstva,
svazy řemesel a služeb, obchodu, dopravy, zemědělství,
průmyslu a stavebnictví. Musí obstarat věci
na účet podniku bez nároků na výdaje
ze státního rozpočtu. A my musíme
soukromé podnikání umožnit co nejrychleji,
musíme si uvědomit, že to potřebuje
velmi jednoduchou správní proceduru, že to
potřebuje podporu při obstarávání
nutných provozních místností a musíme
také umožnit těmto lidem, aby získali
potřebné prostředky na příslušné
vybavení. Představa, že bude pro celou federaci
jeden živnostenský úřad v Praze, že
tedy klempíř z Michalovců pojede do Prahy
na živnostenský úřad, je podle mého
názoru zcela nepřijatelné.
Musíme také změnit řízení
národních a komunálních podniků.
Musíme to oddělit od veřejné správy,
která se řídí jinými pravidly
a musíme uskutečňovat toto řízení
pomocí malých bankovních holdingových
kanceláří.
Musíme zajistit, abychom v hospodářském
světě měli pověst spořádaného
státu se seriozním a kvalifikovaným hospodářským
řízením. Musíme skoncovat s praxí
minulého režimu, kdy se řídící
funkce a funkce v zahraniční službě
a zahraničním obchodu dávaly spíše
za odměnu kamarádům a příbuzným
nežli schopným a zdatným pracovníkům.
Především je třeba získat občany
pro tento program, ukázat jim, že to nejsou záchvaty
nálad a nápadů, ale těžce vydřená
reálná hospodářská koncepce.
Zatím ve vládách nemáme zkušené
hospodářské řídící
pracovníky a bude tedy třeba, aby si vláda
vytvořila poradní sbory z těchto odborníků.
Ale především my všichni, kdo jsme zatím
do voleb ve veřejných funkcích, dávejme
každou vteřinu svého jednání
důkaz o schopnosti, poctivosti, zdatnosti a spravedlivosti
i o své osobní skromnosti a o opravdové pokoře
před velebným majestátem našeho drahého
českého národa. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Adamovi.
Než udělím slovo poslanci Vlachovi, chtěl
bych vám, vážené poslankyně a
vážení poslanci, ve vašem zájmu
říci, abychom se soustředili na dotazy a
připomínky členům vlády. Jinak
vás chci upozornit, že od 11.30 hodin uděláme
přestávku na oběd v tuto dobu se sejde předsednictvo
ČNR.
Uděluji slovo poslanci Vlachovi.
Poslanec Jiří Vlach: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, jedna oblast práce
vlády ČSR se bude týkat lesního hospodářství.
S koncepcí snižování těžeb
obecně je možno souhlasit, je však nutno upozornit
na skutečný současný stav.
K přetěžbám, tzn. porušování
zákona, začalo docházet již v roce 1978
a bez přerušení trvají dosud. Tím
bude např. u Jihočeských státních
lesů vytěžena letos celá jedna roční
produkce navíc. Zdravotní stav lesa je přitom
i v nejzachovalejších částech Jihočeského
kraje vážně narušen. Pokud nebude těžba
snížena již v tomto roce, dojde dle názoru
odborníků k vážnému narušení
nejen produkční schopnosti lesa, ale i jeho ekologických
funkcí - půdotvorné, vodohospodářské
a samozřejmě i podílu na tvorbě ovzduší.
Pro letošní rok má však přes všechna
vyhlášení o změnách přístupu
k otázkám hospodaření v našich
lesích být opět porušen zákon
č. 61/1977 Sb., o lesích a zákon ČNR
č. 97/1977 Sb., o hospodaření v lesích
- jde opět o přetěžbu. V rámci
tzv. "jmenovitých dodávkových úkolů"
(což je vlastně nový roztomilý termín
pro direktivní rozpis bývalých státních
plánů) je požadována těžba
tak vysoká, že dosáhne v Jihočeském
kraji jednu z nejvyšších hodnot za 8. pětiletku
- 1881 tis. m3.
Je třeba si uvědomit, že široká
veřejnost zatím příliš nevěří
v dodržování platných zákonů.
V době působení nové vlády
je tedy nutno zajistit i v této oblasti takové mechanismy,
které by porušování zákonů
zabránily a prezentovat je veřejnosti.
Proto se táži zda budou dodržovány platné
zákony v této oblasti již v roce 1990. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Vlachovi, slovo má poslanec Mikan.
Poslanec Vladimír Mikan: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, obracím se na českou vládu a
Českou národní radu s problémem obsazování
uvolněných funkcí. Nejedná se jen
o odvolávání vedoucích funkcionářů
na různých úrovních. To mnohdy nebývá
problémem, mnozí odstupují sami. Nebudeme
přece pokračovat ve špatném vedení
jen proto, abychom zachovali kontinuitu. Ale podstata a pro nás
rozhodující je, jakým způsobem se
budou uvolněné funkce obsazovat.
Na okrese Jičín kulatý stůj od počátku
doporučuje a prosazuje jako hlavní kriterium odbornost.
Tam, kde je to možné, přikláníme
se k formě konkursů. To se v podstatě osvědčilo.
Ovšem při praktickém provádění
se naráží na nejasnosti, jak postupovat. Dosud
platné vyhlášky a předpisy nevyhovují.
Obsazování funkcí je snad jedna z nejčastějších
problematik, o které jednáme.
V rozhlase jsem slyšel informaci, že ČNR připravuje
opatření či pokyn k řešení
této problematiky. Mám dotaz, zda se podobné
opatření k řešení této
problematiky a k obsazování funkcí připravuje
a pokud tomu tak je, požaduji urychleně tento problém
řešit. Obsazování funkcí totiž
ovlivňuje řada orgánů a organizací
od nejvyšších až po základní
úroveň a následně i ekonomiku, která
je a bude určujícím pro náš další
vývoj.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Mikanovi, dále hovoří
poslanec Kordiak.
Poslanec Miroslav Kordiak: Vážené poslankyně,
vážení poslanci,- předchozí česká
i federální vlády se v minulosti zabývaly
některými problémy životního
prostředí Severočeského kraje. Bylo
přijato např. usnesení vlády ČSR
č. 287 ze dne 26. října 1988 ke zprávě
o řešení životního prostředí
a návrhu věcných opatřeních
k urychlení zlepšení podmínek života
obyvatel v Severočeském kraji a usnesení
vlády ČSSR č. 101 ze dne 6. dubna 1989 o
řešení ekologických problémů
Severočeského kraje. V těchto usneseních
byly stanoveny úkoly pro odsiřování,
plynofikaci a teplofikaci, které lze považovat jako
rozhodující pro zlepšení stavu životního
prostředí u nás, včetně termínů
realizace a vyčlenění finančních
prostředků. Protože tato usnesení byla
přijata za jiných politických a ekonomických
podmínek, než které v současnosti existují,
žádám českou vládu o sdělení,
do jaké míry budou respektována tato usnesení
při řešení ekologické problematiky
našeho kraje. V této souvislosti mám dále
dotaz na program ekologických investic, který se
v současnosti dopracovává, konkrétně
jaký finanční objem představuje, kolik
bude určeno pro pánevní oblasti Severočeského
kraje a jaké základní akce budou v této
oblasti prováděny, včetně způsobu
jejich zajištění.
Jsem si vědom toho, že nynější
českou vládu čeká mnoho práce,
že musí řešit řadu problémů,
které se za mnoho let nahromadily, ale občané
u nás očekávají od ní, že
rozhodne základní věci, které povedou
k postupnému zlepšení životního
prostředí v naší oblasti.
K tomu jsem si dovolil vám přinést některé
mapky, obrázky o tom, jak to v naší oblasti
se životním prostředím vypadá.
Většina občanů ví, že stav
nelze změnit okamžitě, ale také, že
řešení nelze dále odkládat. A
lze předpokládat při neúspěchu
demokratických forem přesvědčování
i radikální vystoupení od ekologických
demonstrací jako ve dnech 11. až 13. listopadu 1989
v Teplicích až do stávky.
Aby se těmto radikálním akcím předešlo,
které by nakonec i pro naši ekonomiku nebyly vůbec
žádným přínosem, je nutné,
aby vláda projevila dobrou vůli a ochotu naše
životní prostředí řešit.
Může to provést např. tím, že
se ve velice krátké době uskuteční
společné zasedání vlády s Radou
Severočeského KNV, které bylo připravováno
na 22. listopadu 1989 a v důsledku známých
událostí se neuskutečnilo. Na tomto jednání
by měly mít ekologické otázky jednoznačnou
prioritu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Kordiakovi, hovořit bude poslankyně
Dondová, připraví se poslanec Chudoba.
Poslankyně Alena Dondová: Vážené
poslankyně a poslanci, moje interpelace byla původně
zaměřena na předsedu vlády pana Pitharta,
ale protože tady není, obracím se na představitele
vlády a stavím ji jako žádost o pomoc.
Tuto interpelaci podávám na základě
jednání zástupců všech vysokých
škol v ČSR, které se uskutečnilo na
ministerstvu zemědělství a výživy
dne 8. února 1990, z čehož vznikla situace,
o které chci informovat.
Jsem ze Severočeského kraje z okresu Louny. Náš
okres je největším pěstitelem chmele
v republice. V našem okrese se pěstuje 4742 ha chmele,
přičemž k jeho sklizni potřebujeme celkem
9252 studentů vysokých škol a 5237 studentů
středních škol. Pro zajímavost - potřeba
brigádníků v ČSR je 21 875 vysokoškoláků
a 9224 středoškoláků. Z toho vyplývá,
že polovina brigádnické pomoci je využívána
v našem okrese.
Ministr školství pan profesor Adam ruší
povinnost brigád a přenáší tento
problém do kompetence rektorů a děkanů
vysokých škol a klade důraz na dobrovolnost.
Smlouvy mají se uzavírat se Studentskou unií,
která zatím nezačala pracovat. Rektoři
vysokých škol odhadují nábor stěží
na 50 %.
Podle předběžného průzkumu studenti,
kteří jsou odměňováni stejným
tarifem jako pracovníci rostlinné výroby,
jako nejdůležitější požadavek
stavějí podstatné zvýšení
odměn za brigádu, což je v příkrém
rozporu s regulací mzdových prostředků.
která je v současné době uplatňována
v zemědělských podnicích a podle předběžného
oznámení má být ještě
zpřísněna.