Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Hubálkovi. Než bude hovořit
poslanec Střítecký - omlouvám se poslanci
Adamovi, že jsem přehlédl, že jde o faktickou
připomínku, které je třeba dát
přednost.
Prosím poslance Adama. Omlouvám se ještě
jednou, pane poslanče. Potom bude mluvit poslanec Střítecký.
Poslanec Čestmír Adam: Socialistická
strana, Praha-Žižkov. Dovolte mi tuto poznámku.
Pozítří bude veškerý náš
lid vzpomínat 140. výročí narození
nezapomenutelného zakladatele Československého
státu Tomáše Gariqua Masaryka. Za něho
byly ve 20. letech přijaty zákony o nemocenském
pojištění, které zakládalo v
převážné míře bezplatné
zdravotní ošetření dělníků,
soukromých a veřejných zaměstnanců.
Problémy našeho zdravotnictví jsou problémy
malého podílu na národním důchodu,
ale ten náš národní důchod je
dneska větší než byl v roce 1938, i než
byl v roce 1947.
Budování aparátu nemocenských pojišťoven
znamená budování nových neproduktivních
úřednických míst. Pro nás se
daleko více hodí ten systém, který
byl zaveden ve Velké Británii po druhé světové
válce.
Domnívám se, že odbourání bezplatné
zdravotní péče je politickou třaskavinou
a ptám se, komu že to má pomoci k volebnímu
vítězství?
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Adamovi za poznámku. Hovoří
nyní poslanec Střítecký, připraví
se poslanec Kruml.
Poslanec Rudolf Střítecký: Vážení
páni předsedové, vážené
dámy, vážení pánové, jsem
poslanec za volební obvod 52 - Jindřichův
Hradec, Občanské fórum.
Krátce bych chtěl reprodukovat připomínky
svých voličů. V návaznosti na zprávu
pana předsedy vlády si dovoluji upozornit na závažnou
problematiku okresu Jindřichův Hradec a Jihočeského
kraje v souvislosti se znečištěným životním
prostředím a také se stavem městské
památkové rezervace Jindřichův Hradec.
Ačkoliv tento okres - a to vás asi překvapí
- co se týče exhalací není výrazněji
postižen, chtěl bych vaši pozornost obrátit
na jiná nebezpečí. která poškozují
zdraví našich lidí. Vy možná nevíte,
že na prvním místě ve vrozených
vývojových vadách je Jihočeský
kraj. Je to zajímavé, je tady 268 vrozených
vývojových vad na 10 000 dětí. Ve
srovnání například s Ostravou - tam
je o sto dětí méně s vrozenými
vývojovými vadami než v Jihočeském
kraji. Čili neznamenají jen exhalace těžce
poškozené životní prostředí.
Jaké jsou asi příčiny? To jsou podněty
na vládu. Jednak se domníváme, že je
to vysoká chemizace zemědělství, dále
jsou to znečištěné zdroje pitné
vody v důsledku intenzifikace zemědělské
výroby a možná, že se zde uplatňuje
i zvýšené radioaktivní pozadí,
které se tu vyskytuje.
Za druhé bych chtěl upozornit na chráněnou
krajinnou oblast Třeboň, kde došlo k rozsáhlé
devastaci přírody v důsledku těžby
štěrkopísku. To je další podnět
pro vládu, aby se tímto problémem blíže
zabývala.
Za třetí - následkem vysoké těžby
dřeva dochází k vysoké likvidaci porostů.
Nad tím by se mělo ministerstvo lesního a
vodního hospodářství a dřevozpracujícího
průmyslu také zamyslet.
Za čtvrté - jen se zmíním o městě
Jindřichův Hradec. Je to městská památková
rezervace, která je v ohrožených městských
památkových rezervacích na prvních
místech. Jestliže K této devastaci bude docházet
dále, není město schopno svými prostředky
zabránit další devastaci města.
Nakonec bych chtěl uvést poznámku pokud jde
o ministerstvo zdravotnictví. Chtěl bych upozornit
na změnu vládní vyhlášky, která
se týká péče o defektní děti.
Tato vyhláška je naprosto nepraktická, formální
a neodpovídá způsobu péče o
děti.
A pokud jde o školní lékařskou péči
(říkám to jako odpověď poslankyni
Sobotové, která se staví za to, aby byla
zavedena u všech postižených dětí):
my jsme změnili způsob péče, a to
z toho důvodu, že tento způsob školního
ošetřování dětí byl nekvalitní
a neefektivní. Domníváme se, že péče
o děti může být dobrá tehdy,
jestliže navštíví lékaře
v doprovodu rodičů.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Stříteckému, slovo
má poslanec Krubl a připraví se poslanec
Meier.
Poslanec Pavel Krubl: Vážené předsednictvo,
vážení poslanci, jsem poslancem z pánevního
okresu Severočeského kraje a tedy ze zprávy
vlády České republiky o stavu odvětví
a území mne a ostatní obyvatele našeho
okresu zajímá především oblast
životního prostředí.
V této oblasti kromě již mnohokrát diskutovaných
a zatím nefungujících akcí na zlepšení
životního prostředí mohou sehrát
důležitou roli veřejně prospěšné
služby, jejichž problematika se zdá být
z dnešního pohledu okrajová. Přesto
mi dovolte, abych se touto problematikou. často opomíjenou,
zabýval.
V obecném srovnání má Severočeský
kraj určitá výrazná specifika, daná
vysokým stupněm zatížení prostředí
negativními vlivy prioritních ekonomických
aktivit. Při jejich působení byl od počátku
výrazně podceněn vliv a negativní
důsledky negativních stránek výrobně
ekonomických činností na prostředí
a zdraví obyvatelstva Severočeského kraje.
Ekonomika Severočeského kraje byla po léta
v řadě svých prioritních činností
rozvíjena dynamikou a v rozměrech odpovídajících
potřebám celostátním, avšak negativní
důsledky těchto aktivit rozvíjených
v zájmu celé společnosti zůstávají
z převážné části na území
kraje. Z tohoto faktu pramení plná oprávněnost
požadavků na zabezpečení odpovídajících
opatření k rozvoji Severočeského kraje.
Náklady na ochranu životního prostředí
jsou integrální součástí nákladů
vyvíjených ekonomických aktivit, a proto
se musí stát nedílnou součástí
výrobních nákladů produktů
i jejich cen. Tuto problematiku lze řešit pouze v
rámci celé československé ekonomiky.
Veřejné prospěšné služby,
technické služby zabezpečují sekundární
péči o čistotu měst a sídel
a odstraňují nebo zmírňují
účinky některých průvodních
jevů a dalších lidských činností
jako důsledku vysokého stupně výrobně
ekonomické exploze území. Veřejně
prospěšné služby jsou tak v přímém
sepětí s životním prostředím
obyvatelstva, jsou jeho organickou součástí.
Jejich nedostatečná funkce bývá bezprostředně
kritizována veřejností. Vedle základní
hygienické funkce mají proto veřejně
prospěšné služby i funkci sociální
péče, neboť prostředí je jednou
ze složek životní úrovně obyvatel.
Přes všechno úsilí o zajištění
potřebného rozvoje veřejně prospěšných
služeb v mém okrese se tento úkol nedaří
plnit pro vysoký rozpor mezi potřebami a zdroji
jejich krytí. Minimální přidělované
zdroje z účelových dotací nepřinášejí
požadovaný efekt, a to i z toho důvodu, že
jsou přidělovány obvykle až ve druhém
pololetí roku s možností čerpání
do konce prosince. Jak je možno zabezpečovat techniku
pro rozvoj prioritních oborů veřejně
prospěšných služeb, když např.
pro rok 1990 může ONV předběžně
přidělit pouze 300 000 strojních investic
pro pět těchto organizací v okrese? Přitom
na nákup silničního samosběru se platí
630 000, kropičky 410 000, montážní
plošiny přes 330 000 Kčs. A to nemluvě
o strojích z dovozu, kde pořizovací hodnosta
podnikového samosběru je 1 200 000 Kčs. A
kde je zajištěna základní reprodukce
těchto strojů a mechanismů, které
mohou být v provozu 18 - 22 let.
Jedním z hlavních oborů veřejně
prospěšných služeb, který je nejvíce
závislý na dobrém vybavení, je čištění
komunikací. Na podkladě prokázané
toxicity smetků tvořících součást
vzdušných aerosolů obsahující
olovo, kadmium, měď a zinek je nutno obnovit funkci
pravidelného čištění měst.
která byla v poslední době silně potlačena
v důsledku krácení a tudíž nedostatečností
limitů pohonných hmot. I zrušení limitu
pohonných hmot, které nebylo doprovázeno
finančními prostředky, nezlepšilo situaci
v této oblasti.
Rozvoj veřejně prospěšných služeb
uplatněním nových technologií a pracovních
postupů zvyšuje i náročnost na kvalifikaci
pracovníků v těchto službách.
Uvědomíme-li si, že průměrná
mzda je hluboce pod srovnatelnými obory státních
podniků, pak nám jasně vyplývá,
že tyto organizace musí zaměstnávat
ve velké míře též nepřizpůsobivé
pracovníky.
Jedna z nejlépe hodnocených organizací v
rámci České republiky, Technické služby
Chomutov, po léta nedosahovala ani průměrné
mzdy republikové v rámci veřejně prospěšných
služeb. Jaký je tu tedy soulad s požadavky na
kvalitnější zabezpečování
životního prostředí v této oblasti,
byť s preferencí, a na odměňování
za dosahované pracovní výsledky? Bude-li
platit i nadále pro letošní rok zrušení
připočitatelných položek mzdového
fondu, pak jejich průměrná mzda klesne z
2491 na 2421 Kčs.
Obdobná situace je i v ostatních technických
službách okresu, to je ve městech Jirkov, Kadaň,
Klášterec a Vejprty.
Zvýšené nároky na ochranu v důsledku
degradovaných hodnot životního prostředí
spolu s podstatným růstem cen některých
materiálů, energií a mechanismů v
posledních letech způsobily, že finanční
nároky zabezpečování veřejně
prospěšných služeb v příštích
letech musí být objektivně vyšší
a budou z uvedených důvodů nesouměřitelné
s minulými léty. Proto nelze uplatnit dosud používané
způsoby plánování ekonomických
zdrojů veřejně prospěšných
služeb na podkladě indexových metod a jejich
přidělování až v průběhu
roku. Rovněž plánované příjmy
indexovou metodou nepomáhají rozvoji veřejně
prospěšných služeb a národních
výborů, ale spíše státním
podnikům, protože technické služby v rámci
splnění tohoto rozhodujícího ukazatele
musí za ně provádět ty činnosti,
které pro ně nejsou perspektivní a efektivní,
a to na úkor našich občanů.
Uvedu příklad opět z oboru čištění.
Proč by státní podnik dal peníze za
zpevnění výjezdů ze stanovišť
a čištění vozidel., když technické
služby po zásahu národního výboru
mu to laciněji jednorázově vyčistí.
Nebo proč by státní podnik sdružoval
peníze s národním výborem na silniční
samosběr, když technické služby mu v rámci
plnění příjmů vnitrozávodní
komunikace laciněji vyčistí.
Ve shrnutí lze říci, že výrazně
zhoršené parametry životního prostředí
v Severočeském kraji je nezbytné uvést
do souladu s povolenými hodnotami. Tento úkol nelze
chápat jako jednorázovou akci, ale jako déle
trvající proces na podkladě zvýšené
pozornosti péče, konkrétních činů
a také odpovídajících dotací.
Vzhledem k úloze, kterou v péči o životní
prostředí sehrají nebo mají sehrávat
veřejně prospěšné služby,
je nezbytné upravit pro činnost organizací
zřízených k účelu péče
o čistotu měst a obcí. aby mohly své
hlavní činnosti výrazně zkvalitnit
a jejich rozsah rozšiřovat.
Jedná krátká připomínka na
závěr: specifika Severočeského kraje
si v minulosti vynutila zřízení a činnost
vládní komise pro řešení složité
problematiky Severočeského kraje. Tato komise svou
koordinační a výkonnou činností
byla pro řešení problematiky kraje přínosem.
Činnost této komise byla, překvapivě
pro občany Severočeského kraje, ukončena.
Proto se obracím na předsedu vlády a předsedu
ČNR, aby z titulu svých funkcí se zasadili
o zřízení a tím obnovu činnosti
této vládní komise, která by mohla
konstruktivně a systematicky přispívat ke
zlepšování životních podmínek
obyvatel Severočeského kraje. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Krublovi. Hovoří poslanec
Meier a připraví se poslanec Lesák.
Poslanec Josef Meier: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, asi se všichni shodneme
v tom, že nás čeká všechny náročné
období, že nás čeká mnoho práce.
Nedostatků je všude dost, jak nás informoval
předseda vlády pan Pithart. O dobrých či
špatných výsledcích rozhodují
lidé, především lidé na řídících
místech. Jestliže jsme dosahovali v minulosti nedobrých
výsledků, můžeme teď říci,
že v řídících funkcích
byli asi lidé. kteří tam být neměli.
Máme za sebou revoluci, kdy došlo k odbourání
totalitního režimu a byla zrušena vedoucí
úloha KSČ. Postupně byly rekonstruovány
parlamenty, vlády, národní výbory
různých stupňů, naplňujeme
toto zrušení de facto. V hospodářské
sféře ovšem zůstávají
v drtivé většině v řídících
funkcích členové KSČ a mnozí
nepředpokládají, že by to mělo
být jiné. Chceme-li dosáhnout obratu, musíme
postupně dostávat do funkcí lidi s vysokými
morálními vlastnostmi, s pevným charakterem.
To na prvním místě. A teprve pak žádat
odbornost. Opačně to nejde. Co je nám platný
odborník, který nemá žádnou morálku
a jehož charakter má též vážné
trhliny?
Do řídících funkcí se v minulosti
dostávali lidé, kteří především
měli kádrové předpoklady. To znamená,
že byli členy KSČ. Značná část
z nich neměla ani morální ani charakterové
a ani odborné předpoklady. Měli jen ty předpoklady
kádrové. Nechci házet všechny do jednoho
pytle. Jsou i dobří a poctiví členové
KSČ.
Co se nám ovšem v současné době
v podnicích stává? Chceme-li odvolat některého
řídícího pracovníka - člena
KSČ, který nesplňuje požadavky dnešní
doby, přicházejí manipulace s pracujícími,
organizují se referenda, rozšiřují se
pomluvy, dokonce se hrozí stávkou. Dobrovolně
nechtějí odejít. Vím, že není
možné všechno vyřešit ihned. Nahradit
nekvalitní řídící pracovníky
ihned kvalitními je třeba především
tam, kde řídí přímo pracovní
kolektivy Vytvořme ve společnosti takovou atmosféru,
kdy řídící pracovníci, kteří
řídí přímo pracovní
kolektivy, budou vysoce uznáváni i finančně
oceněni. Vždyť zde se vlastně především
tvoří hodnoty v této společnosti.
Jedná se mi o mistry, agronomy, mechanizátory zkrátka
všechny pracovníky, kteří řídí
pracovní kolektivy.
Můj diskusní příspěvek vychází
ze situace na vesnici, kde zůstává v mnohém
vše při starém. My zemědělci
máme zato, že je třeba urychleně přejít
k tvrdé a poctivé práci, což jedině
může přivést tak potřebnou rychlou
nápravu.
Mám takové poznání, že ne všichni
mají zájem v řídící
sféře k tomuto přispět. Hledejme společně
cesty, aby do řídících funkcí
přicházeli nejlepší z nás.
V současné době vyvstává ještě
jedna věc. Dnes nemá žádný z
řídících pracovníků
místo jisté. Vede to samozřejmé k
určité iniciativě. Na druhé straně
ovšem řídící pracovníci
potřebují určitou jistotu. Jinak se nepouštějí
do úkolů, které mají dlouhodobější
charakter, neriskují apod. Urychleme tedy dnes obnovu řídících
pracovníků. Dejme jim určitou jistotu v jejich
práci. Budou muset velice rychle a někdy i tvrdě
přesvědčovat své pracovníky
o tom, že musí lépe pracovat.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Meierovi. Hovoří poslanec
Lesák, připraví se poslanec Valtr.
Poslanec Josef Lesák: Jsem poslancem 43. volebního
obvodu za Československou stranu socialistickou.
Páni předsedové, dámy a pánové.
Tomáš Garique Masaryk by se divil. Kdyby mohl dnes
usednout na galerii a sledovat naše jednání,
tak by asi z údivu nevycházel, kam až je možno
dovést za 40 let republiku, která za jeho života
přes všechny chyby a nedostatky, které měla,
patřila mezi nejvyspělejší státy
světa. I po druhé světové válce
se tato republika přes obrovské ekonomické
problémy rozjížděla vstříc
úspěšné budoucnosti.
Sledoval jsem velmi pozorně vystoupení všech
paní a pánů kolegů. Nezapírám,
že jsem se zvlášť zajímal o vystoupení
poslanců z Komunistické strany. I mne zaujalo vystoupení
paní poslankyně Stiborové. Každé
její slovo bych podepsal. Nelze s ní nesouhlasit.
Ale i ostatní komunističtí poslanci vyjadřovali
prakticky myšlení většiny z nás.
Je jenom hrozná škoda, že tato slova nepadla
v zastupitelském úřadu před 40, 30,
20 nebo alespoň před deseti lety. Dneska to už
od nich nezní moc upřímně, i když
o jejich upřímnosti nepochybuji. Ale bylo by potřeba
slova doplnit gestem.
Přihlásil jsem se jen ke krátkému
vystoupení z úseku sociální politiky.
To gesto by mohlo spočívat v tom, že by z miliardového
majetku, který Komunistická strana získala
během své nekontrolovatelné vlády
v této zemi, nabídla část naší
vládě k řešení těch nejpalčivějších
problémů. Pak by bylo možné brát
vážně a doopravdy každé slovo mluvčích
této strany.
O čem chci říci několik slov? O skupině
lidí ne nepočetné a ne nevýznamné.
Jsou to lidé, kteří v uplynulých 40
letech poznali štěstí komunistických
kriminálů. Tito lidé trpí ještě
dnes, ještě dnes jsou trestáni. Tisíce
z nich prožili v kriminálu deset, patnáct i
více let. Tyto roky se jim nezapočítávají
pro účely důchodového zabezpečení.
Tito lidé žijí dnes s minimálními
důchody. Já vím, že má naše
vláda nad hlavu nepředstavitelných starostí.
Vím, že není dobré přicházet
s dalšími požadavky na výdaje. Ale tady
má - myslím - naše společnost veliký
dluh. Nejen, že tito lidé žijí pod životním
minimem v našem státě, ale je ještě
veliká skupina lidí dříve potrestaných,
kteří byli po jaru 1968 amnestováni, bylo
jim přiznáno odškodné, pak byla jejich
rehabilitace zrušena a oni dodnes splácejí
ze svého miniaturního důchodu částku,
která jim byla vyplacena. Tento případ by
bylo možné řešit okamžitě.
Nevím, jak se srovnává se ctí kohokoli
z nás, mají-li toto lidé, kteří
se museli po celý svůj život prakticky živit
jen svou prací, i když ji neprovolávali "práci
čest! ", tuto práci plnili čestně
i v tom kriminále, pracovali na nejhorších
pracovištích, na zdravotně nebezpečných
pracovištích, a jsou dále finančně
trestáni za to, že jim tyto roky započítávány
nejsou.