Pondělí 5. března 1990

Poslanec Jiří Krátký: potvrzuji slova pana předsedy, že se jmenuji Jiří Krátký, jsem z volebního obvodu 59 a jsem příslušníkem Československé strany socialistické.

Vážení páni předsedové, paní poslankyně, páni poslanci!

Udržovat neinflační situaci v ekonomice tak, jak o ni mluvil pan ministr Václav Klaus ve Federálním shromáždění 28. února t. r. a jak i dnes v podstatě odezněla i ve vystoupení pana předsedy vlády Pitharta, je předsevzetím velmi dobrým a každý, ať zaměstnaný - pracovník či důchodce bude s touto politikou vřele souhlasit.

Ovšem pan ministr Klaus ve svém vystoupen dodává, že bude přece jen nezbytné provést co nejdříve jednorázové změny cen a v tomto tvrzení již si nejsem jist, zda je oprávněn radit jinému ministru federální vlády, co by měl a co by neměl dělat. Ale hlavně mám vážné pochybnosti, zda vůbec někdo může mít představu o tom, kterou skupinu cen je potřeba změnit - zvýšit, snížit - a hlavně proč je to potřeba upravit.

Dále mám vážné pochybnosti o možnosti určit rozsah oné nezbytné nutnosti změn cen v existujícím propletenci dotací, cenových vyrovnání, neuspořádaných a nejednotných sazeb daně z obratu, včetně i nekontrolovatelných neekonomických tlaků, které se uplatnily hlavně v oblasti maloobchodních cen, a o tom, zdali to je jediným či hlavním lékem ekonomické situace.

Mám proto dotaz na pana předsedu vlády, který zní: Mají naše vlády v současné době vypracovanou komplexní koncepci přechodu naší ekonomiky na ekonomiku tržních vztahů a hlavně představu - přibližnou představu alespoň -, kdy by k ní mělo dojít, kdy by měla plně fungovat? Myslím léta 1995 nebo 2000, 2010 nebo podobně.

Druhý můj dotaz se týká konstrukce našeho rozpočtu na rok 1990, který bude také za 14 dní předmětem našeho jednání. Domnívám se, že by bylo mnohem rozumnější usilovat opravdu o zachování konstrukce rozpočtu tak, jak byla provedena, jen pro letošní rok. Mělo by to být skutečně naposled, kdy používáme metodiku, podle které byly sestavovány rozpočty v celých minulých desítkách let. Přimlouvám se sice za vytvoření rozpočtu mírně přebytkového, ale mělo by to být naposled dosaženo vyrovnáním národních rozpočtů buď přerozdělováním, nebo prostředky, přidělenými z federace.

Pro příští rok bychom se měli my, či naši nástupci, poslanci České národní rady, vnitřně zavázat, že pro všechna Příští léta by měla každá národní ekonomika v oblasti příjmů i výdajů být nezávislá na přerozdělovacích procesech nebo na dotacích z federálu, ale měla by být postavena jen na vlastních příjmech a vlastních vydáních.

Letošní rozpočet by bylo možno velmi zjednodušeně - ale já nechci vulgarizovat - přirovnat k hodně záplatovanému kabátu, jehož rovnováha je založena jen na umu a určitých fíglech v metodice, kterou sice výborně ovládá úřednický aparát ministerstva financí, které však pro mnohé poslance představují problém často nepochopitelný. To by mělo tedy v budoucnu zmizet. - Já tím nesnižuji práci pracovníků ministerstva financí, vůbec ne, ona je to totiž jediná možnost, jak dosáhnout vyrovnanosti rozpočtu.

Proto můj druhý dotaz na předsedu vlády České republiky: Je naše vláda rozhodnuta pevně hájit zásadu ekonomické samostatnosti národních republik, nebo naší národní republiky, v jejích rozpočtech, a to trvale, alespoň od roku 1991 a v dalších letech?

Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Krátkému, hovoří poslankyně Sobotová, připraví se poslanec Kříž.

Poslankyně Marie Sobotová: Jsem poslankyně Sobotová, Československá strana lidová, volební obvod č. 14, Praha.

Páni předsedové, paní a pánové poslanci!

Chci navázat na neutěšená leč pravdivá slova pana předsedy vlády a vystoupení místopředsedkyně Moserové.

Dovolte úvodem několik konstatování.

Každý desátý občan naší země je nějakým způsobem postižen zdravotně, tělesně, smyslově nebo mentálně. Nejméně polovina tělesně postižených je schopna běžného, tzn. v našem smyslu normálního vzdělávání, aniž se jí ho dostane. Vzdělávací cyklus mentálně postižených patří k nejkratším ve vyspělém světě. Mohla bych pokračovat takto dál, ale těžko bych v této sféře asi našla pozitivum.

Postupné, i když zatím nesmělé, odtajňování skutečností, že postižení občané vůbec u nás žijí, že leccos v péči o ně a v jejich životních podmínkách a v podmínkách jejich rodin není v pořádku, považuji za první krok k tomu, že konečně budou moci tito občané žít i mezi námi a s námi, že budou moci skutečně používat i svých zákonných práv.

Dnes předstupuji před nové auditorium České národní rady a české vlády, v nové historické době. Chci znovu obrátit pozornost k naléhavým problémům ve vzdělání a v přípravě na povolání a ve smysluplné realizaci postižené mládeže a mládeže vyžadující zvláštní péči.

Tato skupina populace stále početně narůstá, rozšiřují se kombinace postižení. Schopnosti této mládeže však nejsou ani plně rozvíjeny, ani uplatňovány. A obávám se, že potřeby této mládeže a její zájmy se v současném vření ekonomicky ocitnou znovu mimo zájem podniků, podnikatelů i veřejnosti.

Aby se situace změnila k lepšímu, je třeba

1. základní vybavení ústavů, škol a učilišť pro postiženou mládež a mládež vyžadující zvláštní péči, tj. vybavení prostorové, technické i materiální, co nejrychleji uvést na žádoucí úroveň. V první fázi alespoň na úroveň srovnatelnou s běžným zařízením.

Dosud totiž tato zařízení doslova živoří na okraji zájmu příslušných odborů národních výborů i podniků v okresech a krajích, Prahu nevyjímaje.

Konkrétním příkladem je např. Jedličkův ústav - dříve již citovaný - nebo ZVŠ Vokovice, kde se před lety propadly stropy, rekonstrukce se vleče a škola dosud údajně funguje ve 3 objektech, v náhradních prostorách družin.

Zcela nezbytné je však ale urychleně dobudovat chybějící ústavy a školy.

Druhá oblast - personální vybavení kvalifikovanými učiteli a vychovateli a zdravotníky. Zde je třeba odstranit nedostatky v samotné vysokoškolské přípravě speciálních pedagogů. Jsou to otázky aprobací a kvalifikací, předmětů atd. Vytvořit podmínky pro nutný další od orný růst těchto pedagogů, zvýšit současné nízké finanční a doslova mizivé společenské hodnocení této práce Snížit psychickou a fyzickou náročnost práce s postiženou mládeží především řádným vybavením pomůckami učebními a rehabilitačními, vybavení zvedacím zařízením, a zejména zmenšením kolektivů žáků a chovanců, připadajících na jednoho učitele nebo vychovatele.

Obnovit školní lékařskou službu ve školách pro mládež vyžadující zvláštní péči.

Třetí je oblast vzdělávání a pracovního uplatnění v praxi. Zde je nezbytné podstatně rozšířit současnou škálu učebních oborů a profesí pro postiženou mládež a mládež vyžadující zvláštní péči.

Příklad: Jedličkův ústav s postupem let ze 16 učebních oborů má pouze dva.

Dále je potřeba prodloužit dobu vzdělávání mentálně postižené mládeže na alespoň deset let. Je třeba napravit dosavadní diskriminující způsob hodnocení přípravy na povolání a výkon povolání, a to nespravedlivé zařazení absolventů učilišť pro mládež vyžadující zvláštní péči do druhého místo třetího kvalifikačního stupně. Ačkoliv se na povolání připravují dva až tři roky, a jsou vlastně základním kádrem, který ve svých profesích po vyučení skutečně pracuje, jsou zařazováni jako nekvalifikovaní, není jim přiznávána preference oboru podle vyhlášky 3 z roku 1987 ministerstva školství, jsou odměňováni podle závěrečného vysvědčení, nikoli podle práce.

Dále je třeba zrevidovat dosavadní normy práce, které nezohledňují druh a stupeň postižení pracovníka. Je třeba zpřístupnit vzdělání, kterého je postižený jedinec schopen a umožnit vstup do zaměstnání, a to odstraněním architektonických bariér i společenských bariér.

Pokud je mi známo, připravovaný návrh zákona o usměrňování zaměstnanosti počítá s povinností podniku vůči postiženým občanům. Je tedy nezbytné tuto povinnost skutečně do zákona prosadit a vyžadovat její respektování v praxi.

Paní a pánové poslanci, jistě že není možné naráz a okamžitě vyřešit za léta nahromaděné a nedořešené problémy v této citlivé oblasti. Avšak je třeba s řešením již začít. Zde je třeba podpořit úsilí odborné veřejnosti směřující ke zlepšeni současného stavu.

Seznámil jsem se například s obsahem materiálu pražské koordinační skupiny speciálních pedagogů, který má být postoupen ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Proto se obracím na pana ministra Adama se žádostí, z tento materiál byl prostudován, projednáván s dalšími odborníky a případně vzat v úvahu při přestavbě školství a vzdělávací soustavy.

Spolu s panem ministrem školství, mládeže a tělovýchovy dále žádám i další ministry o komplexní a urychlené řešení nedostatků ve vzdělávání a pracovním uplatnění postižené mládeže. Lze předpokládat, že v mnohém konkrétně přispějí i nové charitativní spolky, sdružení a instituce.

Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Sobotové. Hovoří poslanec Kříž, připraví se poslanec Hubálek.

Poslanec Karel Kříž: Občanské fórum, zastupuji Sedlčansko a Rožmitálsko.

Vážený pane předsedo, dámy a pánové, rád bych reagoval na dva výborné diskusní příspěvky, které odezněly z úst žen. Vůbec mám pocit, že ženy si vedou velice dobře v České národní radě a vůbec nehrají druhé housle.

To, co řeknu, také má návaznost na zprávu pana předsedy vlády. Byl bych ovšem nerad, kdyby se to bralo jako nějaká předvolební agitka. Jsem povoláním psycholog a spiš jsem se zaobíral lidskou duší a teď doba mě přivedla k tomu, že se zamýšlím nad duši společnosti, případně stran politických, které ve společnosti působí.

K příspěvku kolegyně poslankyně Stiborové za Komunistickou stranu Československa. Příspěvek to byl výrazný, zanícený a pravdivý. Obraz společnosti jako organismu, který ke své správné funkci potřebuje zpětné vazby, byl krásný Také je naprostá pravda, že je třeba důsledně dodržovat dělbu moci mezi parlamentem, vládou, soudnictvím. U srdce mě také hřeje, že to slyšíme z úst poslankyně Komunistické strany Československa. Strany, která 42 let nemilosrdně rdousila společenský organismus, podvazovala jeho cévy a zpřetrhávala a zamotávala právě ty zpětné vazby, o kterých hovoříme. Své vražedné role se tato strana před čtyřmi měsíci vzdala. Nezapomeňme ovšem, že to nebylo dobrovolně.

Podle slov, která zde slyšíme, a slyšíme je rádi, jde už o zcela jinou stranu. A říkám to s nadšením. Divím se jen, že se ještě jmenuje Komunistická strana Československa.

K příspěvku paní poslankyně Pochové, v němž reflektovala názory poslanců československé strany socialistické. Jakoby v tom příspěvku přece jenom odeznělo něco, co by rozlet a podnikavost naši vlády mělo trochu zabrzdit. Vím, že to nemyslí špatně, ovšem proč zdůrazňovat, že vláda má jen dočasný mandáty,

Proč by naše vláda nemohla být výjimkou a nemohla překročit svůj stín? Naopak si myslím, že bychom měli naši vládu plně podpořit v jejich akcích a důvěřovat jí. To neznamená, že ji nebudeme kritizovat. Není to vláda, která jedná bezhlavě, naopak, řekl bych, že velice uvážlivě, soudě podle slov pana i předsedy vlády, ve kterých sice prioritu vidí shodně s vládou federální - v udržení inflace na uzdě, ale navíc akcentuje stabilizační prvky programové.

Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Křížovi. Hovoří pan poslanec Hubálek, připraví se poslanec Střítecký.

Poslanec Bohuslav Hubálek: Vážená Česká národní rado, vážená vládo, dámy a pánové, můj dnešní podnět se týká posílení hospodářské situace našeho státu jako nezbytného předpokladu pro nutná zlepšení zdravotní i sociální péče. Chci to komentovat názorným příkladem.

Už 10. prosince 1989 jsem žádal ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí ČSR, aby se zasadilo o převod prosecké SOP, tj. Stanice odborné pomoci, přímo do pravomoci ředitele OÚNZ Prahy 9. Tato stanice se skládá z chirurgického sálu, anesteziologie, ordinací a vůbec rozsáhlého zázemí. Obměňuje se zde zdravotnický materiál před jeho exspirační lhůtou. Působí tu téměř každodenní dohlížecí služba. To všechno pro případ války - v době, kdy cell svět odzbrojuje a naše zdravotnictví je v neutěšeném stavu.

Bez odpovědi zůstala tato výzva i její urgence ze dne 8. února letošního roku. Proto jsem 19. února navštívil zmíněné ministerstvo, kde ani v právním odboru, ani v odboru obrany nevěděli o žádném doporučeném psaní. Přesto ředitel odboru obrany, plukovník MUDr. František Poláček se mnou projednal celorepublikovou problematiku podobných zařízení. Nakonec vystavil i písemné doporučení pro mírové využití SOP na Proseku. Vše ostatní je už v pravomoci příslušných místních složek, konkrétně jde o Prahu 9.

Musím podotknout, že ve vysočanské nemocnici se připravuje nutná rekonstrukce operačních sálů, takže uvedeným řešením se nabízí alespoň částečná náhrada těchto kapacit.

Další zakopanou hřivnou rovněž v oblasti civilní obrany jsou dosavadní, a obzvláště pak připravované kryty. Občanské fórum sídliště Černý most v Praze 9 žádalo už v rámci našeho obvodu o zásadní změny v této záležitosti.

Protože jde o bolest celospolečenskou, jednal jsem v posledních dnech s mnoha odpovědnými lidmi, zejména pak s náčelníkem civilní obrany FMNO panem generálmajorem ing. Jozefem Eršekem i s jeho blízkými spolupracovníky, jakož i na dalších úrovních.

Požádal jsem o racionální přehodnoceni plánovaných výdajů, aby maximum peněz, materiálních prostředků i pracovních sil mohlo být převedeno na bytovou výstavbu včetně občanské vybavenosti - na nemocnice, školy, obchody. Takto uspořené hodnoty aby byly vyčísleny, ověřeny příslušnými orgány a předloženy veřejnosti.

Nedílnou součástí nových způsobů je i dokonalá informovanost. Je přece absurdní, když lidé nesměli vědět o zařízeních a opatřeních, která je mají chránit. Nesměli vědět, kam utíkat, kde se nechat ošetřit atp.

ÚV KSČ výslovně zakázal publicitu zpráv podobného druhu, zato preferoval štvavou a nepravdivou propagandu. Tyto praktiky všeobecně posilovaly nesvobodu a tím i nedobré mezilidské a mezispolečenské vztahy.

Uplynula velice krátká doba od 17. listopadu 1989. Ale i ta nám zřetelně ukazuje, kdo je kdo, jak kdo mysli a hlavně y jak kdo jedná. Nebylo mi dopřáno toho, po čem jsem jako chlapec toužil. Mými vysokými školami byl pobyt ve vězeních, vyhnanství ve své zemi, práce v šachtách, v cihlářských pecích, na polích státních statků i na stavbách, práce v továrnách a podnicích. Vzhledem k takto nabytým zkušenostem odmítám nesvobodu a anarchii, neupřímnost a žlučovitost v jednání. Odmítám škatulkování lidí podle povrchních znaků. "Ne podle slov, ale podle činů poznáte je!"

Proto je potěšitelný postoj ředitele odboru obrany ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí i členů štábu civilní obrany FMNO, kteří dokončuji práci na nových zásadách civilní obrany. Ne pro válku, ale s prvořadým zaměřením na mírový život, na preventivní ochranu před průmyslovými nebo živelnými katastrofami. To je dotvrzeno i jejich rámcovým stanoviskem, delegujícím rozhodováni o využiti zařízení a prostorů civilní obrany pro běžný život. Zde se naskýtá široké pole působnosti všem dobrým iniciativám - zlepšovat a řešit situace přímo v místech bydliště nebo pracoviště.

Co potom říci o žabách na pramenech - zde konkrétně o té na ministerstvu zdravotnictví a sociálních věci, která buď z lajdáctví nebo zlého úmyslu škodí? Po tři měsíce velkopansky přehlíží doporučeně zaslaný podnět i jeho urgenci.

Určitě se holedbá svým odbornictvím. erudicí a vším možným, co k takovému pozérství patří - tedy i ukřivděným sarkasmem o obsazování funkcí. Bez obsáhlých komentářů zde opět platí: "Ne podle slov, ale podle činů poznáme se!"

Na beznadějně hrubý pytel se nehodí sametová záplata. Proto žádám pana ministra, prof. Klenera, aby z tohoto případu vyvodil patřičné důsledky a nás s nimi seznámil. Jedině tak se zaručí, že tolerance a slušnost nebudou považovány za projev mdlého rozumu.

Jako členové zastupitelského sboru jsme součástí vedení státu. Prvořadým úkolem každého vedení je vytvářet podmínky pro dobrou práci a lidské žití. Proto si dovoluji předložit tyto podmínky:

1. Aby rozpočet na civilní obranu byl racionálním způsobem redukován a úspory tak vzniklé použity ke zlepšení životních podmínek občanů.

2. Dále ve smyslu podnětu č. 9 z 18. schůze České národní rady doporučit vládě ČSR, aby přijala usnesení o vyřešeni všech humanitárních otázek občanů postižených prokazatelně za projev demokratického smýšleni i před 17. listopadem 1989.

Děkuji vám za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP