Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf:
Děkuji panu poslanci Čajovi. Má někdo
z poslanců nějaký dotaz či připomínku
k návrhu ústavně právního výboru?
Prosím. Poslanec Otruba.
Poslanec Vítězslav Otruba: Pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, udělal
jsem si malou statistiku tohoto návrhu v tisku 203 a vyvstala
z toho jedna zásadní nejasnost. Devět soudců
bude převedeno na jiné soudy stejně úrovně,
18 soudců převádíme ze soudů
nižších, to znamená okresních,
obvodních atd. na soudy vyšší úrovně,
šest soudců požádalo o převedení
na jiné zaměstnání a jen jediný
jde z vyššího soudu na nižší.
Z toho plyne otázka - posilujeme vyšší
soudy krajské a další nebo soudci z těchto
vyšších soudů už byli před
tím nějakým způsobem uvolněni.
aniž by se to projednalo na této úrovni? To
je vše.
Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf:
Myslím, že jste, pane poslanče, předběhl
pořad, protože teď jednáme o zproštění.
Zítra za přítomnosti paní ministryně
Burešové půjde o jmenování. Ono
to spolu trochu souvisí, to je pravda. Prosím, paní
dr. Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
dámy a pánové, domnívám se,
že tato otázka je natolik závažná
vzhledem ke změněné politické situaci
od 17. listopadu, že nelze dnes hovořit a rozhodovat
o zproštění soudců a zítra o
volbě soudců. Tyto dvě věci spolu
velice úzce souvisí. Domnívám se,
že by to mělo proběhnout na jednom zasedání.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf:
Vzhledem k předchozímu dotazu a připomínce
poslance Otruby se domnívám, že je dobře
respektovat tuto poznámku, aby nám paní ministryně
zítra komplexně věci vysvětlila. Můžeme
s tím tak to souhlasit? (Všeobecný souhlas.)
Poslanci Čajovi se omlouvám, zítra se znovu
k tomuto bodu vrátíme. Podle programu máme
nyní přestávku - vzhledem k tomu, že
jsme slíbili vládě půl hodiny do 16.15
hodin.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Milé poslankyně, vážení poslanci,
pokračujeme v projednávání návrhu
zákona České národní rady o
státním rozpočtu.
Před přestávkou jsme ukončili rozpravu,
vláda se poradila, požádal mě první
místopředseda vlády pan ing. Vlasák,
že promluví jako první. Prosím, aby
se ujal slova.
Než začne, sděluji vám, že právě
byla přerušena schůze ve Federálním
shromáždění na hodinu. Byly zvoleny
dohodovací komise, které by měly rozhodnout.
Prosím, pane místopředsedo.
První místopředseda vlády František
Vlasák: Pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, chtěl
bych ve svém krátkém vystoupení reagovat
pouze na velmi podnětné a pro nás velmi užitečné
připomínky pana poslance Adama.
Chtěl bych ho ujistit, že jeho velmi aktivní
přístup k řešení složitých
problémů česká vláda využije
v nejširším rozsahu. K jeho výkladu bych
chtěl říci jen několik poznámek.
Pan poslanec Adam právem požadoval, aby Česká
národní rada byla seznámena se stavem naší
vnější zadluženosti, se splácením
zahraničních úvěrů, s deblokací
těchto úvěrů, prostě s celou
touto složitou problematikou, která tak zatěžuje
naši ekonomiku, a s jejím dalším vývojem.
Samozřejmě tato problematika nepatří
do působnosti české vlády, nýbrž
do působnosti federální vlády. Navrhuji
proto, aby česká vláda požádala
federální vládu o rozbor těchto otázek
a s tímto materiálem - jakmile ho obdržíme
- Českou národní radu potom seznámíme.
Druhý problém, na který narazil pan poslanec
Adam, je, zda nynější státní
rozpočet zajišťuje alespoň prostou reprodukci.
Bohužel musím říci, že nikoliv.
A je to proto, že v minulosti, zejména v posledních
deseti letech, docházelo k obrovskému přerozdělování
odpisů mezi podniky a právě tak, že
se odebírala část odpisů z průmyslu
České republiky ve prospěch těžkého
strojírenství a hutí, prostě českého
průmyslu. Proto se vytvořil tento právem
kritizovaný, skoro hrozný stav našich základních
fondů v odvětvích našeho průmyslu
dřevozpracujícího, průmyslu polygrafického
atd.
Zatím v rozpočtu na letošní rok jsme
absolutně zastavili jakýkoli přesun odpisů,
takže začínáme ten problém řešit,
ale jsme teprve na samém začátku.
Dále bych chtěl odpovědět na podnět
pana poslance Adama, který říká, že
chceme-li vytvořit tržní hospodářství,
musíme trvat na oddělení podnikového
hospodaření od státního rozpočtu.
Státní rozpočet by pak zabezpečoval
pouze veřejné výdaje státu. To je
naprosto správná zásada a samozřejmě
tento problém se musí řešit v souvislosti
s celým projektem ekonomické reformy. Nejprve se
v této souvislosti musíme vypořádat
s tím složitým problémem vlastnických
vztahů vůbec. Nedělitelnost a nepřevoditelnost
vlastnických práv v současném systému
společenského vlastnictví stále je
hlavní překážkou pro vytvoření
soutěžních trhů a zejména pro
rozvinutí jakýchkoli podnikatelských aktivit.
Proto prvou operací, kterou budeme muset s velkou části
dnešních státních podniků učinit
- uskutečnit jejich odstátnění deetatizaci,
a ta podle mého názoru musí spočívat
v oddělení podnikové sféry od státní
správy, to je přerušení všech vertikálních
vazeb a spojů na nadřízené orgány.
Podniková sféra bude úplně autonomní
a bude řízena v podmínkách rozvinutých
tržních vztahů pouze nástroji měnové,
finanční a daňové politiky. Z hlediska
potřeb jednoznačného vyjasnění
vlastnických vztahů bude podle našeho názoru
tato sféra završena fondem národního
jmění nebo bankou národního jmění
- to jsou ještě problémy, které se řeší.
A tento fond nebo banka bude skutečným představitelem
společenského vlastníka základního
jmění se všemi odpovědnostmi, i hmotnou.
Vztahy tohoto fondu k podnikům budou mít charakter
výhradně vlastnický. Fond by podle předem
stanovených zásad ocenil základní
jmění podniku v podstatě na úrovni
zůstatkové hodnoty základních fondů,
oběžných prostředků atd. Fond
také jako představitel společenského
vlastníka by vůči podnikům také
nárokoval určitý podíl na zisku, který
by se měl pohybovat na spodní hranici výnosnosti
vložených prostředků a tato daň
by tvořila hlavní zdroj finančních
a podnikatelských operací fondu.
Podle našeho názoru by fond neměl podléhat
vládě, nýbrž zastupitelským sborům,
protože vlastně bude obhospodařovávat
celý fond národního jmění.
Po tomto prvém kroku, který představuje vlastní
deetatizaci ekonomiky, musí následovat druhý
krok, privatizace, to je převedení vlastnických
práv na konkrétní subjekty podnikání.
V tomto směru se dnes hovoří především
o akciových společnostech. Ty budou samozřejmě
asi hlavní variantou této rekonstrukce, ale musíme
počítat s dalšími typy kapitálových
společností, veřejné obchodní
společnosti, komanditní společnosti a samozřejmě
holdingové společnosti, o kterých mluvil
pan poslanec Adam atd. Musíme počítat i s
tím, že nikoli nevýznamná část
dosavadních státních podniků zůstane
i nadále ve společenském vlastnictví,
delší dobu nebo i trvale, zejména zde půjde
o tzv. veřejné podniky.
A teprve po této složité operaci bude rozpočet
plnit tu funkci, o které zde velmi správně
hovořil pan poslanec Adam. Děkuji vám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji místopředsedovi vlády panu
ing. Vlasákovi. O slovo se hlásí ministr
stavebnictví. Prosím, pane ministře,
Ministr stavebnictví Ludvík Motyčka:
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, pan poslanec Anděl ve svém
vystoupení se zmínil o špatné důchodové
situaci v 11 podnicích resortu stavebnictví. Špatnou
důchodovou situaci nutno chápat tak, že u některého
z podniků se nedostatek finančních zdrojů
pohybuje k 31. 12. 1989 až k 200 mil. Kčs. Jsem tím
skutečně postaven do velice složité
situace, a to zejména proto, že většina
těchto podniků zabezpečuje stavební
práce v Severočeském a Severomoravském
kraji. Likvidace stavebních kapacit je nepřijatelná
a vytváření dalších druhů
také. Provádím zásadní organizační
změny, které musí přinést snížení
vlastních nákladů. Toto řešení
však v daném případě nemůže
vyřešit obrovské dluhy, a to navíc jenom
přiznané dluhy z předcházejících
let.
Jsme ve vládě dohodnuti i na dalších
diferencovaných přístupech, např.
odsun splátek z konsolidačních úvěrů.
Stavební kapacity v severních oblastech musí
být a budou stabilizovány.
Pan místopředseda Vlasák, když hovořil
o resortu stavebnictví, vycházel z předběžných
hlášení a tak uvedená čísla
se poněkud lišila od skutečnosti. Skutečné
výsledky jsou podstatně optimističtější
a naznačují, že nastoupená cesta je
správná. V porovnání s rokem 1989
bylo ve srovnatelném období docíleno vyššího
zisku o 160 mil. Kčs a nákladovost v porovnání
se stejným obdobím předcházejícího
roku byla snížena na 98,9 ‰ došlo i k žádoucímu
mírnému poklesu hrubé výroby, kterýžto
výsledek avizuje, že dochází ke snížení
- tak potřebném - v materiálové náročnosti.
Poslanec pan Ladislav ve svém vystoupení se dotkl
velmi citlivého problému - otázky bydlení.
Bytová výstavba v našich zemích prošla
v uplynulých desetiletích složitým vývojem
s výraznou orientací na nové volné,
zemědělsky obhospodařované plochy
na okrajích měst a v této podobě se
stala hlavní náplní rozvoje měst a
obcí. Tato situace se dále vyhrotila téměř
výhradně používanou panelovou technologií.
Časový prostor mi neumožňuje se šířeji
zabývat tímto problémem a tak alespoň
heslovitě některá východiska.
Musíme konfrontovat programy bytové výstavby
a pro ně dosud zpracovanou územně plánovací
dokumentaci s novými podmínkami bytové výstavby,
a to zejména úpravou investorských forem
bytové výstavby, zvážit případné
změny potřeb bytů v důsledku restrukturalizace
národního hospodářství, legislativními
úpravami problematiky bydlení a důsledným
respektováním nových nároků
na ekologické podmínky. Musíme umožnit
národním výborům, aby měly
přednost při získávání
pozemků pro rozvoj sídel a aby náklady na
získávání těchto pozemků
byly promítnuty do nákladů, včetně
jejich vybavení technickou infrastrukturou.
Z toho všeho vyplyne, že tolik kritizovaná současná
úroveň bytové výstavby se musí
zásadně změnit. Musíme dokázat
podstatně zvýšit standard bydlení, zejména
v metráži. Musíme změnit náš
pohled na bydlení tak, že nebudeme posuzovat počet
bytů, ale metry čtvereční obytné
plochy na obyvatele.
Na souhrnném materiálu bytové politiky se
velmi intenzivně pracuje a věřím,
že je to otázka několika měsíců,
kdy bude předložen k projednání.
A konečně panelová výstavba půjde
do útlumu. Ale panel jako technologie se ani u nás
ze stavebnictví neztratí. Musí dostat kulturnější
tvář a zásadní kvalitativní
posun, být jen jednou z řady technologií
používaných v bytové výstavbě.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu ministru Motyčkovi. Hlásí
se první místopředseda vlády, ministr
vnitra pan Hrazdíra. Prosím.
První místopředseda vlády ministr
vnitra Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
páni poslanci, dovolte, abych reagoval na čtyři
podněty, které zazněly v diskusi. Především
pokud se týká poslance pana Kříže,
který se zmínil o činnosti odborového
svazu u bezpečnosti. Nezávislý odborový
svaz v současné době pracuje na základě
dohody, která je uzavřena na úrovni dohody
všech tří ministrů, to znamená
federálního ministra pana Sachra a obou dvou republikových
ministrů. Návrh ústavně právního
výboru Federálního shromáždění
o zákazu činnosti odborů VB byl projednán
na úrovni zástupců odborového svazu
s tím, že byl vysloven příslib, že
zákaz se bude týkat pouze ministerstva národní
obrany, to znamená vojáků a u VB a příslušníků
Sboru nápravné výchovy bude odborový
svaz povolen. V případě, že bude zákaz
uzákoněn, bude naší povinností
zákon plně respektovat s tím, že jsem
dohodnuti na případném dalším
řešení.
Pokud se týká přejmenování
VB, opět připomínka pana poslance Kříže,
v současné době je zpracován návrh
nového zákona o policii, přesně o
policejním sboru, přiznám se, že se
nám ten "policejní sbor" příliš
nelíbí, spíš bychom chtěli, aby
to byl zákon o policii, který bude dán výboru
ČNR pro národní výbory a národnosti
k posouzení, všem třem ministerstvům
a následně základním útvarům
VB. Po připomínkovém řízení
bude předložen ke schválení.
V návaznosti na zákon o policii je připraven
taktéž materiál k řečení
otázek příslušníků bezpečnosti,
materiál k přestrojení příslušníků,
materiálnímu vybavení a také k označení
příslušníků čísly
pro jejich lepší identifikaci veřejností.
Námět pana poslance Přibyla z hlediska nutnosti
vytvořit hospodářské komory, obdobně
jako je tomu ve světě, vítáme. V tomto
směru jsme zahájili přípravné
práce, získáváme informace k této
problematice, chceme využít zkušeností
z období první republiky, ale také ze zahraničí.
Ve spolupráci s kompetenčními orgány,
zejména z ministerstva obchodu a cestovního ruchu
i ze Sdružení podnikatelů, připravujeme
zásady právní úpravy pro vznik hospodářské
komory.
Předpokládám, že ještě v
průběhu tohoto pololetí předložíme
materiál vládě České republiky
a následně i České národní
radě.
Poslední reakce na podnět z diskuse paní
poslankyně Němcové z hlediska předání
budovy musím říci, že tato budova je
ve vlastnictví federálního ministerstva vnitra,
to znamená mimo republikového ministerstva. Projednám
tuto záležitost s panem Sachrem tak, aby pomohl při
řešení předání této
budovy. Ovšem je to v kompetenci federálního
ministerstva vnitra. S tín, že pozvání
na návštěvu Technického muzea přijímám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji ministru vnitra panu Hrazdírovi. Dále
bude hovořit ministr průmyslu pan Hojer.
Ministr průmyslu Petr Hojer: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, chtěl
bych reagovat na podněty ze zpravodajské zprávy
výboru pro průmysl a stavebnictví a na vystoupení
pana poslance Anděla.
Chtěl bych říci, že číslo,
která byla uvedena o našem resortu z hlediska roztřídění
podniků podle svých prostředků nebo
své důchodové situace, je správná.
Chci vás informovat, ze chceme část tohoto
problému. zejm na situaci v oblasti deviz a tedy i prvovýrobců
řešit zcela netradičním způsobem,
a to aukcí devizových prostředků na
burze. k čemuž děláme spolu s bankou,
hospodářskou rad u vlády. financemi i dalšími
potřebná opatření a promýšlíme,
respektive stanovujeme mechanismus k tomu, aby naše podniky
na takovou aukci měly.
Děláme to s vědomím, že tím
ale nevyřešíme celý problém,
který u našich podniků, zejména prvovýrobků
devizově náročných. existuje. Ale
chceme se pokusit alespoň převážnou
část, nebo podstatnou část tímto
způsobem vyřešit s vědomím, že
nemůžeme nechat rozpadnout závody, provozy
ani podniky prvovýroby s ohledem na kolaps. který
by nastal nejenom v resortu, ale i v celém československém
národním hospodářství tak,
jak o tom hovořila zpravodajská zpráva.
Ke druhé poznámce - bylo uvedeno, že zisk podniků
resortu průmyslu je ohrožen půl miliardy korun.
Ano, tato zprava je správná. je to výsledek
dialogu centra mezi podniky. Jaká je skutečnost
za první dva měsíce letošního
roku: I přes problémy v chemickém průmyslu.
vyplývající z nedodávek ropy, které
nebudou v úrovni řádově 1 mil. tun,
ale zhruba poloviny, plní chemický průmysl
index zisku na 116 %, lehký průmysl na 111 % a resort
jako celek má index 113 %, což z hlediska pohledu
dvou měsíců odpovídá plánovanému
nárůstu zisku proti loňskému roku
o 10 %.
Tuto situaci vůbec nepřeceňuji, ale jak už
jsem uvedl ve vládě, tak ve výboru pro průmysl
a stavebnictví, naše podniky podhodnocují svoji
výkonnost, své zisky, ať už z objektivních
nebo subjektivních důvodů. Není to
situace nová, je to situace běžná, alespoň
za mé praxe se to tak vždycky dělalo. To znamená,
že výsledky počátku letošního
roku i v zisku jsou příznivé a pokud se nám
podaří dořešit materiálové
vstupy - jak jsem. naznačil - jednak aukcí, ale
jednak bezvýhradnou pomocí centra, pak věřím,
že odvody ze zisku, naplnění státního
rozpočtu resort splní, ale i překročí,
jako tomu bylo v loňském roce. Děkuji za
pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. O slovo se přihlásil ministr financí
pan Nikodým. Prosím.
Ministr financí. cen a mezd Jiří Nikodým:
Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně a poslanci, dovolte, abych v závěru
reagoval na některé vaše připomínky,
které mají bezprostřední vztah k sestavení
státního rozpočtu.
Už v první poslanecké zprávě
pana poslance Hrabaně jsme se znovu vrátili k rozpočtovým
pravidlům. Potvrzuji, že skutečně tak,
jak nám uložila česká vláda,
je předkládáme ve svých zásadách
do konce dubna jak české vládě, tak
následně České národní
radě.
Řekl jsem, že je i velikým úspěchem,
že se podařilo zakotvit do usnesení jak federální
vlády, tak i české vlády, že
rozpočet bude sestavován podle nových rozpočtových
pravidel pro rok 1991, s čímž je smířeno
i federální ministerstvo financí. A je tam
úvaha, že by je měly schválit nové
vlády, které vzniknou po červnových
volbách.
Mnohokrát se tady hovořilo o příjmech,
o jejich rizikách. Jsme připraveni, že okamžitě
po zhodnocení prvního čtvrtletí budeme
reagovat Česká komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj, my a naše hospodářská
rada na výsledky hospodaření. Pokud by došlo
k tomu, že by se podstatně měnila situace v
příjmech, nechceme a nebudeme čekat. Budeme
seznamovat i vás, Českou národní radu,
v první řadě náš výbor,
a budeme se společně radit na opatřeních.
Byl bych velice rád, aby k tomu nedošlo, protože
takováto opatření by jedině směřovala
opět do snížení výdajů
i možná do terciární sféry.