Padly také otázky přejímání
budov. Naše vláda prosadila u federální
vlády, že při schvalování rozpočtu
bylo v důvodové zprávě jasně
řečeno, že se předloží v
nejbližší době do federální
vlády názor na to, jak se bude přistupovat
a zejména postupovat tam, kde jednotlivé budovy
jsou přebírány, zejména budovy po
bývalých politických orgánech nebo
budovách KSČ. Není to jednoduchá záležitost,
protože jsou to poměrně velké finanční
prostředky, a proto musí rozhodnout federální
vláda.
Společně tedy počkejme, takhle to bude v
nejbližší době. Jiná otázka
je u přebírání školek, také
to tu padlo. Několikrát jsme vysvětlovali.
Jestli mají krajské a okresní národní
výbory k tomu podklady, že tato zařízení
budou přebírat, pak podle skutečnosti při
finančním vypořádání
jim bude uhrazena část, kterou je třeba za
táto zařízení uhradit. My jen připomínáme,
že tam, kde to bude přebíráno národními
výbory, budeme důsledně trvat, aby podíly
zaměstnanců, kteří tam mají
svoje děti, odpovídaly skutečným nákladům,
a ne tak, jak se to dosud přehlíželo.
Toto je tedy vyřešeno a národní výbory
s tím po finanční stránce nebudou
mít potíže.
Pan poslanec Valtr hovořil také o kojenecké
vodě, o které se mnohokrát už diskutovalo.
Chci vám podat informaci, že poslední Hospodářská
rada české vlády se tímto zabývala.
V nejbližší době by měla být
zpracována státní expertiza, předložena
naším ministerstvem zemědělství,
už proto, že je to problém obalů - vratných,
nevratných, z umělé hmoty, ze skla, to není
jednoduché, hygienická stránka je tu velice
sledovaná. Z hlediska financí vidíme jako
nejlepší vytvořit výrobě takové
podmínky, aby tato výroba mohla být efektivní
a činnost mohla být rozvíjena tak, aby podíl,
který se vloží do těchto prostředků
byl pro podniky efektivní. Chtěli bychom intervenovat
kojeneckou vodu maminkám při vlastním prodeji,
prodej pro ostatní občany pak za plnou cenu. Pracuje
se na tom a věřme tomu, že to bude brzo uzavřeno.
Pan poslanec Matějka se ptal na Interpramen Praha. Domluvil
jsem se v této věci s paní ministryní
Štěpovou a panem ministrem Motyčkou. Je třeba
si uvědomit, že to je organizace, která zásobuje
čs. pracovníky, kteří pracují
na VIA akcí v Sovětském svazu, zásobuje
je potravinami a sortimentem normálních nápojů.
Ta režie vzhledem k dopravní vzdálenosti je
vyšší a promítla se do této částky.
Byli bychom rádi, kdybychom tyto dotace mohli co nejdříve
zrušit. Jsou snižovány v závislosti na
tom, kolik pracovníků z ministerstva stavebnictví
zde pracuje. Těch 100 mil. Kčs nejde vzít
den ze dne a dát je nějak jinak. Rádi to
uděláme, jakmile tato činnost skončí.
Byl dotaz, zda to je i pro slovenské pracovníky.
Pan ministr Motyčka potvrzuje, že je zde všechno,
ale slovenských pracovníků je tam minimální
počet. Nemůžeme říci přesné
číslo, ale není to mnoho.
Pan poslanec Struska a ostatní zde hovořili o metru.
Víte o tom, že včera náš pan předseda
vlády navštívil metro a hovořilo se
tam o finančních otázkách. Chtěl
bych předeslat to, že krácení investiční
výstavby v letošním roce se podle doporučení
týká nejen metra, ale i ZÁKOSu, Strahovského
tunelu, u metra tak, že po zásahu české
vlády zůstává objem stejný
jako v roce 1989, to je 1,3 mld Kčs. Rozdíl 400
mil. Kčs je také proto, že v loňském
roce byly práce na metru překročeny o 200
mil. Kčs bez jakéhokoli finančního
krytí, bez souhlasu České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj i nás. Překročení
bylo zaplaceno na počátku letošního
roku. Říkáme-li, že můžeme
vydávat jen ty finanční prostředky,
které máme, chtěl jsem to tímto doplnit,
abyste si udělali obrázek. Stále hovoříme
o metru a jeho důležitosti. O tom nebudeme nikdo diskutovat.
Nebylo řečeno ani panem poslancem Struskou, že
NVP dostává celkové účelové
dotace ve výši 7,1 mld Kčs. Pro ně je
závazný jenom tento objem a ne jenom objem na metro.
Jestliže je to tak důležitý úkol,
musí NVP přehodnotit situaci a potřebnou
částku si vzít z celkového objemu.
Nemůže stát na tom, že na metro je určeno
tolik a ani koruna navíc. O tom se zde nehovořilo.
Celou situaci budeme znovu projednávat pod vedením
prvního místopředsedy vlády pana Vlasáka,
v tom duchu, jak nato reagoval včera pan předseda
vlády. To je celá pravda, věc nestojí
tak, že by se nechtěl pokrýt zvýšený
objem.
Pan poslanec Ladislav hovořil o SBD, opravách bytového
fondu, finančních prostředcích. Za
celé období čtyř let jsme dali stavebním
bytovým družstvům místo 315 mil. Kčs
na úhradu výdajů spojených s opravou
panelových domů 380 mil. Kčs. Podstatně
víc, tak jak měla zajištěnu stavební
kapacitu. Jistě všichni uznáte. že do
budoucna není možné, aby se státní
rozpočet podílek na tom, co někdo jiný
- řekněme třeba stavbaři zaviní
a jsou tam pak takovéto problémy. Dohodli jsme se
na úrovni mého prvního náměstka
a předsedy Českého svazu bytových
družstev pana ing. Borovanského, že stavební
bytová družstva navrhnou do uvažovaného
vládního materiálu další postup
v dotacích, ale jednoznačně s tím,
že nové vady už nebudou ze státního
rozpočtu dotovány a stavební družstva
budou muset uplatňovat náhradu u stavebních
podniků v záručních lhůtách.
Zanedbatelné není ani to, že se po celou dobu
nepodařilo uplatnit nutnost prodloužení lhůt
záruky za tyto panelové domy.
Pan poslanec Kasal hovořil o Jihomoravském kraji.
I když bylo správně řečeno, že
bychom se neměli zabývat jenom dílčími
věcmi, přesto bych mu odpověděl, že
není naprosto správné, počítá-li
účelové dotace na jednoho obyvatele v kraji.
Podstata je úplně v něčem jiném.
Vyplývá z plánovaných investičních
akcí, které se v jednotlivých krajích
provádějí. Na to jsou účelové
dotace.
K nedostatku finančních prostředků
na komplexní bytovou výstavbu - i když je to
pozitivní trend - z hlediska finančních prostředků
překročil kraj asi o 23 ‰ To mu dělá
potíže v letošním roce. I když výdaje
u KNV rostou o 8,7 %, z toho neinvestiční výdaje
rozpočtových a příspěvkových
organizací o 4,9 %, v České republice je
to v průměru 3,8 %.
Hovořilo se zde také o ekologii, o zařazování
dalších ekologických staveb. Dohodli jsme se
s federálním ministerstvem financí, že
pokud budou připraveny, to znamená jak dodavatelsky,
tak kapacitně další ekologické stavby,
ve federálním rozpočtu je pro celou federaci
rezerva 500 mil. Kčs na práce prováděné
v letošním roce. Jestliže takové stavby
budou po ocenění naším ministerstvem
životního prostředí, budeme dále
prosazovat jejich zařazení a získání
finančních prostředků z federálního
ministerstva financí.
Mnoho poznámek se týkalo rozestavěných
staveb. Snažil jsem se ve svém úvodním
vystoupení zdůvodnit tuto situaci, zejména
proto, že se musí použít peněžního
trhu, možnosti obligací, které jsou povolovány
atd., ale Hospodářská rada naší
vlády se bude zabývat těmito otázkami
tak, aby se našlo východisko, ale nikoli jen prostřednictvím
dotací ze státního rozpočtu, které
nejsou v takovém rozsahu, abychom je mohli pokrýt.
I když jsem nechtěl reagovat na připomínku
pana poslance Krejčíře, protože hovořil
o rozpočtu Prachatic, který nejsem schopen z hlediska
financí ovlivnit, protože to je věc KNV, chtěl
bych ho jen informovat, že Jihočeskému KNV
výdaje rostou o 2 %, z toho neinvestiční
výdaje o 5 ‰ On říkal, že je má
kráceny. O tom musí jednat s KNV. kraj dostal tento
nárůst. Pokud hovořil o rozpracovaných
investičních akcích v pohraničí,
to jsou ty akce navíc, mohu říci, že
bude-li schválen dnes rozpočet, máme v rezervě
- ve všeobecné pokladní správě
- 150 mil. na tyto rozestavěné stavby, čili
budou dokončovány, finanční prostředky
poskytneme. Na neinvestiční výdaje pro tyto
případy máme další prostředky
kolem 163 mil. Kčs.
Paní poslankyně Sobotová hovořila
o zdravotnictví. Po dohodě s panem místopředsedou
Vlasákem bych řekl k devizovým prostředkům,
které tam chybí, tak jak je vyčísluje
ministerstvo zdravotnictví kolem půl druhé
miliardy, že Česká komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj poskytla všechno,
co mohla, což v tuto dobu činí 470 mil. devizových
korun.
Pan poslanec Anděl kromě některých
dotazů, které už byly zodpovězeny, se
ptal také na Prahu. Chtěl bych ho jen informovat,
že globální dotace činí 2,4 mld,
účelová subvence 7,1 a pak je tam přímá
účelová dotace z federálního
rozpočtu na čistírnu odpadních vod
asi 86-87 mil korun, dále tam jsou přímé
dotace z federálního rozpočtu na KBV asi
2,5 mld a na individuální bytovou výstavbu.
V souhrnu rostou výdaje u NVP o 4,7 % a dokonce neinvestiční
o 13,5 %. Ale předpokládejme to, o čem jsme
hovořili že NVP připraví zákon
o Praze tak, jak bylo uloženo, a pak budeme diskutovat o
tom, jestli je správně zařazení všech
jeho rozpočtových částí v českém
rozpočtu, nebo tak jak by to správně mělo
být, ve federálním rozpočtu, protože
je to hlavní město federace.
Poslankyni Dondové: jen stručně pokud se
týká národních výborů
u daně ze mzdy - tam došlo jenom k omylu. Daň
ze mzdy není u KNV, ale u ONV, a ty je rozdělují
do ostatních národních výborů
a je to z toho, že plátcem těchto daní
nejsou závody, ale podniky. Ale má plnou pravdu
v tom, že se budeme velice rychle vracet k celému
systému právě proto, že se zruší
od 1. ledna krajské národní výbory
a že budeme muset hledat kontakt z hlediska těchto
daní, odvodů i finanční soběstačnosti.
Máme připravené některé varianty
z hlediska místních daní a poplatků
(měli jsme je připravené již v loňském
roce, bohužel neprošly).
Prosazovali jsme minimálně 5 % odvodu ze zisku pro
národní výbory v místě. Jsme
si toho vědomi, její připomínka je
správná a také s částí
obcí budeme spolupracovat na tomto řešení.
Paní poslankyně Dondová také hovořila
o předpisu ohledně dodávek, zejména
rychlejších dodávek zboží Tam je
třeba si uvědomit. že na tento systém
dodávek může, ale nemusí dodavatel s
odběratelem se dohodnout, a tam potom přirážky
a srážky k ceně z důvodu urychlení
dodávky platí. Čili není povinen odběratel
na toto přistoupit. Ale jestliže jsme v současné
době v přípravě tržního
mechanismu, zatím si myslíme, že není
důvodu tento předpis rušit, naopak. Jestli
chceš něco rychleji, chceš to v nestandartním
množství apod., pak je třeba se s dodavatelem
dohodnout a vzít to i v rámci zvýšených
přirážek.
Pan poslanec Rota ke školství: vzpomněl školství
řízené krajskými národními
výbory. Jen bych mu chtěl říci, že
ve druhé části jsme informovali o částkách,
které se týkají školství řízeného
národními výbory. ale podle mého názoru
je třeba, pokud by se chtěly podrobnější
podklady, dohodnout výbor s ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy, aby vám
na příště připravili podklady
nejen číselné, které my dáváme,
ale i věcné. A to si myslím, že je možné.
Pan poslanec Dohnal vzpomínal federální předpis,
pane poslanče, ale to nevadí. Bereme to jako podnět,
protože víte, že celá soustava daně
ze mzdy se bude v nejbližším období upravovat.
Nemohu přesně říci kdy, ale podíváme
se na tu část, která se hovoří,
že je nezdanitelná.
Pan poslanec Benda hovořil o dotacích do bývalé
Národní fronty. Je třeba si uvědomit,
že zatím česká Národní
fronta existuje, a nakonec existuje i podle ústavy. My
jsme tam krátili dotace o jednu třetinu proti loňskému
roku, diferencovaně, a to rozdělení bylo
dohodnuto mezi jednotlivými společenskými
organizacemi Národní fronty a námi. Ale je
naprosto jasné, pane poslanče, že do budoucna
tento problém nebude a nemůže být a
že potom tyto příspěvky - protože
některé organizace budou samozřejmě
existovat - budou poskytovány prostřednictvím
odborně příslušných resortů.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, to jsou odpovědi, které jsem považoval
za nejzásadnější. Chtěl bych
vám ještě jednou poděkovat za tuto věcnou
diskusi, která nám jistě dala mnoho dalších
podnětů pro sestavení další části
rozpočtu, ale v této době zejména
na realizaci z hlediska příjmů.
Doufejme, že až budeme hovořit o tom, jaké
výsledky jsou, že se nebudeme muset dostat do takových
extrémů, abychom vám v české
národní radě doporučovali nutnost
krácení některých výdajů.
Děkuji ještě jednou za spolupráci.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu ministru Nikodýmovi. Děkuji ještě
jednou všem členům vlády, kteří
reagovali bezprostředně na dotazy, podněty
a připomínky poslanců, vyplývající
z rozpravy k rozpočtu České republiky. Pokud
tam zůstalo ještě něco nezodpovězeno,
zabezpečíme to samozřejmě písemnou
zprávou vlády včetně vyžádání
písemné odpovědi.
Ptám se společného zpravodaje, poslance pana
Hrabaně, zda si přeje vystoupit.
Poslanec Josef Hrabaň: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, v celé diskusi jsme
slyšeli celou řadu námětů a názorů
k jednotlivým kapitolám a na celou řadu z
nich nám odpověděli členové
vlády. Skutečnost je taková, že přece
jen na některé nemohli odpovědět asi
proto, že se týkají federálního
rozpočtu nebo federální vlády, a dále
proto, že jsou širšího zaměření.
Navrhuji vám proto, abychom usnesení, které
by mělo být podle společné zprávy
podle tisku 205, rozšířili o doporučení
vládě České republiky, aby 1. připravila
a předložila České národní
radě zprávu
a) o stavu hrubé zadluženosti Československa
ve volných měnách, o poskytnutých
úvěrech a o jejich splácení, o předpokladech
vývoje zadluženosti v letošním roce a
o postupu v deblokacích,
b) představu o věcném a časovém
postupu zákonných kroků ekonomické
reformy, 2. zvážila možnost zákonného
zajištění sociálních jistot občanů
České republiky pro další období
s ohledem na možné dopady reformních opatření.
To je celé mé doporučení na rozšíření
usnesení.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Hrabaňovi.
Máme tedy před sebou za úkol schválit
rozpočet České republiky podle tisku 190,
jednak ve znění společné zprávy
výborů tak, jak jste projednávali tento rozpočet
ve svých výborech, kterou přednesl společný
zpravodaj poslanec Hrabáň, a včetně
doplnění, které přednesl ve svém
doporučení vládě České
republiky. To bychom zařadili k tisku 205.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu
najednou. Jsou proti tomuto způsobu nějaké
námitky? Nejsou. Nechám tedy hlasovat - kdo souhlasí
s vládním návrhem zákona České
národní rady o státním rozpočtu
České republiky na rok 1990 podle sněmovního
tisku 190 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 205 včetně doporučení vládě
České republiky, předneseného společným
zpravodajem poslancem Hrabaněm, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji vám.
Je někdo proti tomuto návrhu? Nikdo.
Zdržel se hlasování? Pět poslanců
se zdrželo hlasování.
Mohu tedy konstatovat, že jsme schválili zákon
České národní rady o státním
rozpočtu České republiky na rok 1990.
Vážené poslankyně a poslanci, dohodli
jsme se před přestávkou, že body 8 a
9, tj. zproštění soudců z povolání
a volbu nových soudců necháme na zítřejší
den jednání, protože je nezbytné, aby
byla přítomna ministryně spravedlnosti. Na
dnešní jednání se řádně
omluvila a požádala předsednictvo o tuto úpravu.
Můžeme tedy pokračovat v našem jednání
bodem 10, případně 11. Je 17.15 hodin, doporučuji,
abychom pokračovali v našem jednání
do 18 až 18.30 hodin a zítra bychom pokračovali
na četné žádosti poslanců ne
v 8 hodin, ale v 8.30 hodin. Znamená to, že bychom
pokračovali bodem deset. Zeptám se předsedy
ústavně právního výboru, zda
je připraven?
Jedná se o bod
Vládní návrh zákona jste obdrželi
jako sněmovní tisk 200 a dnes jste dostali společnou
zprávu výborů České národní
rady jako sněmovní tisk 211.
Odůvodněním vládního návrhu
zákona byl vládou České republiky
pověřen její první místopředseda
pan Antonín Hrazdíra. Prosím, aby se ujal
slova.
První místopředseda vlády a ministr
vnitra Jiří Hrazdíra: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, předložený
vládní návrh zákona navazuje na federální
zákon, včera schválený, kterým
se mění předpisy o nabývání
a pozbývání československého
státního občanství. Tím se
odstraňují negativní dopady, k nimž
při realizaci tohoto zákona dochází.
Bez náhrady se ruší právní institut
odnětí státního občanství.
Tento právní pojem byl do našeho práva
zaveden v roce 1969.
Předložený vládní návrh
zákona ruší všechny důvody odnětí
československého státního občanství,
zavedené zákonným opatřením
předsednictva České národní
rady č. 124/1969 Sb.
Podle tohoto zákonného opatření bylo
možno na základě § 14 písm. a)
odejmout státní občanství správním
orgánem tomu, kdo se zdržuje v cizině a kdo
vykonával nebo vykonává činnost Československé
socialistické republice nepřátelskou nebo
takovou, která může porušit zájmy
státu, tomu, kdo nezákonně opustil území
ČSR. kdo se nevrátí ve stanovené lhůtě
do vlasti, kdo byl členem nebo ve službách
organizace, která je svou činností zaměřená
proti státnímu zřízení Československa.
Tomu, kdo bez povolení československého orgánu
vstoupil do cizích vojenských služeb, a tomu,
kdo na vlastní žádost nabyl cizí státní
občanství. Tato ustanovení byla politicky
zneužívána. Z ústavního hlediska
nebylo možno zrušení těchto ustanovení
provést přímo federálním zákonem.
Přijetím zákona České národní
rady bude řešení otázky státního
občanství v našem právním řádu
uvedeno v souladu s mezinárodními závazky
v oblasti občanských práv. ke kterým
se náš stát zavázal. Napříště
nebude možno, aby správní orgán bez
vědomí občana tímto způsobem
zasahoval do jeho základního občanského
práva. Občan bude mocí po schválení
zákona pozbýt státního občanství
jen na vlastní žádost, propuštěním
ze státního svazku republiky.