Čtvrtek 17. května 1990

Poslanec Josef Rota: Navrhuji, aby se zpravodajové výborů sešli hned a problém se vyřešil, aby pak nedošlo ke zmatečnímu jednání.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Doporučuji tedy, abychom přerušili jednání na 1/4 hodiny. Prosím předsedy výborů, společné zpravodaje a dále posl. Bendu, Kaňu, Povolného, Hakla a Kalvodu, aby se sešli v místnosti Státních aktů.

Posl. Jan Kalvoda: K odstranění možných rozporů, abychom to urychlili, nesdílím obavu pana posl. Bendy, ale pro stručnost a operativnost jednání souhlasím s tím, aby můj návrh zněl nikoli "za stejné jednání" ale "za toto jednání".

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Prosím vás, pane poslanče, abyste se jednání také zúčastnil.

Přerušuji jednání na 20 minut.

(Následovala krátká přestávka.)

Vážení poslanci, zahajuji přerušené jednání. Pokračujeme v projednávání bodu 2 našeho dnešního pořadu a tím je zákon ČNR o přestupcích. Prosím společného zpravodaje, aby nás seznámil se závěry jednání předsedů výborů a zpravodajů, případně poslanců, kteří měli pozměňující návrhy.

Poslanec Walter Herrgesell: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, požádal bych vás, abyste si vzali tisk č. 228, § 32 na str. 21. Na společném jednání předsedů výborů, zpravodajů a poslanců, kteří vystoupili v rozpravě, jsme došli k těmto závěrům :

Doporučujeme, aby textace byla následující : "1. Přestupku se dopustí ten, kdo nedodrží podmínky stanovené pro pořádání divadelního nebo filmového představení, hudební nebo jiné veřejné produkce, výstavy, přednášky nebo podniku lidové zábavy." Závěrečnou část tedy uplatňujeme v úvodní části a zkracujeme ji. Domníváme se, že tím se upravuje otázka. Tím vyhovíme i kultuře, aby se aktivně v našem demokratickém vývoji zapojovala.

Ve stejném § 32 jsme narazili na článek 1 d : "poruší obecně závazný předpis ve věci církví a náboženských společností." Mezi zpravodajskou zprávou a výkladem pana ministra byl malý nesoulad. Došli jsme k závěru, aby článek pod písmenem d zůstal. Tím tady vytváříme takový vstup do budoucna, kdy chceme jít ve prospěch církví a církevního života.

Pokud jde o článek 2, kde se hovoří : "za přestupek podle odst. 1, písm. a - d lze uložit pokutu do 3000 Kč", doporučujeme tento článek uzavřít a škrtnout další text "zákaz činnosti do 1 roku lze uložit za přestupek podle odst. písm. d." Končili bychom pokutou 300 Kč.

Tolik závěry z jednání a návrh pro vás k § 32.

V § 35 bych vás prosil o společnou zprávu výborů ČNR, tedy tisk 240, protože jde o vztah k té nové citaci, která byla v té společné zprávě zapsána. Je to tedy na straně 3. Máme tam text k § 35 odst. 1. Za dosavadní písmeno a doporučujeme vložit nové písmeno b tohoto znění : "Znečistí půdu nevhodným skladováním olejů, pohonných hmot, pesticidů, hnojiv, popř. jiných škodlivých látek." Doporučujeme, aby tento návrh po rozšíření a doplnění zůstal v této textaci a odůvodňujeme to tím, že ta otázka znečištění vodního zdroje je vlastně postižena v § 34 písm. 1 a a ovzduší v § 45. Tedy podporujeme společnou zprávu za jednotlivé výbory ČNR.

Nyní mi dovolte, abych vás požádal o návrat k vládnímu návrhu zákona, tedy tisku 228, a sice k § 64 na str. 39. Hovoří se zde : "Ppři objasňování přestupku orgán SNB a) vyžaduje vysvětlení od státních orgánů a od organizací, v závažných případech též zprávu o pověsti a výpis z rejstříku trestů. Navrhujeme, abychom tento text upravili, aby zněl takto : "Při objasňování přestupku orgán SNB a) vyžaduje vysvětlení od státních orgánů a organizací." Navrhujeme vypustit další část. Šlo nám hlavně o zprávu o pověsti, která může být silně zneužita.

To byly 3 náměty, o kterých jsme jednali. Dále mi dovolte, abych se vrátil. Chtěli jsme postupovat podle závažnosti. Proto přeskakuji ze společné zprávy k návrhu zákona a zpět. Vrátil bych se k tisku 240, kde pan poslanec Benda vystoupil k § 12 odst. 1, kde ve společné zprávě navrhujeme na konci odst. nahradit tečku čárkou a připojit slova "zda a jakým způsobem byl za stejný přestupek postižen v kárném nebo disciplinárním řízení." Výraz stejný přestupek doporučujeme nahradit výrazem tentýž skutek.

Dále jsme v přípravě na hlasování samozřejmě hovořili o vystoupení pana místopředsedy Kani, ale tu věc jsme si celou vysvětlili. Ta církevní otázka tam zůstává zachována.

Hovořili jsme k vystoupení pana poslance Adama a znovu bych chtěl jeho i celou ČSS ubezpečit, že v souladu s vysvětlením a stanoviskem pana ministra vnitra bude se samozřejmě v dalším vývoji na jeho připomínky reagovat a pamatovat.

A dostávám se k závěrečnému návrhu, který se týká § 12 ve vládním návrhu zákona, tj. str. 7. V § 12 odst. 1 máme text : "Při určení druhu sankce a její výměry se přihlédne k závažnosti přestupku, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům, k okolnostem, za nichž byl spáchán, k míře zavinění, k pohnutkám a k osobě pachatele." Formulace "k osobě pachatele" byla předmětem posledního jednání o přestávce a nedošli jsme k jednotnému názoru.

Proto bych, vážený pane předsedo, navrhoval, abychom zvlášť hlasovali o prvním odstavci § 12, zdali tam ponechat původní text "k pohnutkám a k osobě pachatele", anebo změnit a vypustit tu část "k osobě pachatele".

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji zpravodaji posl. Herrgesellovi.

Hlásí se ještě někdo ?

Poslanec Jiří Rubín: Vážená Česká národní rado, mám malou připomínku k § 32, kde se hovoří o církvích a náboženských společnostech.

My jsme se tím jako kulturní výbor (protože nám to přísluší resortně) podrobně zabývali a usnesli jsme se na vložení slova "ochrany" před slova "církví a náboženských společností". Dosavadní předpisy o církvi znamenaly, že církevní tajemník nebo kterýkoli orgán ONV povoloval každou akci. Když nebyla povolena nebo oznámena byla dokonce trestným činem, nikoli jen přestupkem.

Proto jsme se dohodli a bylo to přijato jednomyslně (a vzato do našich připomínek), aby tam bylo vloženo slovo "ochrany". Tedy - ve věcech ochrany církví a náboženských společností.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Prosím společného zpravodaje.

Poslanec Walter Herrgesell: Ano, pane předsedo, je naprostý souhlas, aby článek d) zněl :

"Poruší obecně závazný právní předpis ve věcech ochrany církví a náboženských společností".

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Má ještě někdo nějakou připomínku ? (Nikdo.)

Budeme tedy hlasovat o společné zprávě tak, jak ji přednesl v tuto chvíli společný zpravodaj pan posl. Herrgesell a která je výsledkem jednání předsedů výborů, zpravodajů i poslanců, kteří měli námitky.

Pouze nedošlo ke shodě v § 12, odst. 1 - s přihlédnutím k osobě pachatele. Zda tuto část vypustit anebo ponechat.

Protože se jedná o pozměňovací návrh, dávám hlasovat o tom, zda z § 12, odst. 1 má být vypuštěna část věty "s přihlédnutím k osobě pachatele".

Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem, nechť zvedne ruku ! (Hlasuje se.) - 73.

Kdo je proti ? (66). Kdo se zdržel hlasování ? (18).

Protože v této chvíli je přítomno v jednací síni 182 a pozměňovací návrh musí být přijat většinou hlasů, tj. 92, pozměňovací návrh přijat nebyl.

Přistoupíme k hlasování o celém návrhu zákona, doplněném zpravodajskou zprávou, kterou přednesl posl. Herrgesell.

Doporučuji, abychom o celém návrhu hlasovali najednou. Jsou námitky ? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o přestupcích (podle sněmovního tisku 228, ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 240 a těsnopisného záznamu poslední verze zpravodajské zprávy posl. Herrgsella), nechť zvedne ruku ! (Hlasuje se.) Je někdo proti ? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování ? (8) Konstatuji, že vládní návrh zákona byl přijat.

Dalším bodem pořadu je bod

III

Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 146/1984 Sb., o notářských poplatcích - podle sněmovních tisků 222 a 236

Vláda České republiky pověřila odůvodněním návrhu zákona ministra financí, cen a mezd pana Jiřího Nikodýma, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr Jiří Nikodým: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, vážení hosté !

Vláda České republiky na své schůzi dne 24. Dubna projednala a schválila návrh dílčí novely zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR 146/84 Sb. O notářských poplatcích.

Vládní návrh tohoto zákona byl projednán v jednotlivých výborech ČNR a nyní se předkládá plénu ke schválení.

Uvedený vládní návrh zákona byl zpracován tak, aby v souvislosti s potřebou zrovnoprávnění všech druhů vlastnictví byly zajištěny i stejné podmínky při zpoplatňování převodu majetku bez ohledu na charakter vlastnických vztahů.

Podle současné právní úpravy zákona 146/84 Sb. o notářských poplatcích činí notářské poplatky z převodu nemovitostí, z dědictví a z darování v návaznosti na příbuzenský vztah nebo jiný osobní poměr mezi převodcem, tzn. zůstavitelem a nabyvatelem, dědicem, jedno procento, pět procent nebo dvacet procent základu majetku.

Tyto sazby se týkají převodu majetku v osobním vlastnictví.

Za převod věcí ze soukromého nebo do soukromého vlastnictví jsou sazby dvojnásobné v porovnání s převody majetku v osobním vlastnictví.

Pro všechny druhy notářských poplatků platí doposud zásada, že se nevybírají z majetku nabývaného ze socialistického nebo do socialistického vlastnictví.

K tomu, aby byly tyto rozdíly ve zpoplatňování odstraněny, byl vám předložen ke schválení návrh dílčí novely zákona 146 o notářských poplatcích a na vědomí návrh novely vyhlášky MF ČSR, kterou se provádí zákon ČNR o notářských poplatcích (vyhláška č. 150/84 Sb.).

V návrhu dílčí novely zákona a prováděcí vyhlášky se ruší a mění ta ustanovení, která poplatkově znevýhodňují nabývání soukromého vlastnictví (§ 23, odst. 5) nebo poplatkově zvýhodňují převod majetku do socialistického a ze socialistického vlastnictví (§ 24).

V předloženém návrhu dílčí novely zákona o notářských poplatcích se přiznává poplatkové osvobození pouze těm převodům majetku a úkonům, kde poplatníky jsou československý stát, rozpočtové a příspěvkové organizace a státní fondy, dále převodům nebo přechodům nemovitostí na tyto subjekty. Současně je navrženo zrušit osvobození notářských úkonů týkajících se převodu majetku na socialistické organizace, tj. za sepsání smluv, ověřování apod.

V návaznosti na tyto změny se dále navrhuje upřesnit ustanovení týkající se rozdělení osob do skupin pro poplatkové účely v tom smyslu, že za ostatní osoby uvedené v § 22 písm. c zákona budou považovány jak osoby fyzické tak osoby právnické. Znamená to tedy obecně, že pokud půjde o úplatný převod nemovitosti z majetku právnické osoby na osobu fyzickou nebo naopak, kdy poplatníkem je převodce, bude činit poplatek z převodu nemovitosti 5 %. Půjde-li o převod mezi dvěma právnickými osobami, nadále se bude poskytovat na podkladě hospodářské smlouvy a příslušných ustanovení hospodářského zákoníku.

Z titulu navrhované úpravy je možné očekávat, že může dojít k mírnému nárůstu příjmů , cca 25 mil. Kčs za rok.

Uvedená dílčí novelizace bude platit pouze pro přechodné období nejbližších dvou let, než dojde k vytvoření nové koncepce daně z dědictví, darování a převodu nemovitostí s přihlédnutím k předpokládaným změnám hospodářského zákoníku do r. 1992.

Zároveň s nabytím účinnosti dílčí novely zákona o notářských poplatcích je třeba uskutečnit i dílčí novelizaci prováděcího předpisu, tj. vzpomínané vyhlášky našeho ministerstva 150/84, a to v tom smyslu, že budou zrušena a vypuštěna stávající ustanovení § 14 a 15 uvedené vyhlášky, které se rovněž dotýkají institutu soukromého vlastnictví.

Ve smyslu doporučení z jednání vlády bylo nově zařazeno do § 14 prováděcí vyhlášky osvobození darů charitativní povahy a darů na veřejně prospěšnou činnost od poplatků z darování a za úkony určených zejména na rozvoj kultury, umění, církví, náboženských společností, školství, vědy, zdravotnictví, ekologie a sportu. Návrh uvedeného prováděcího předpisu byl připojen do závěrečného předloženého materiálu.

Vážený pane předsedo, vážená ČNR, dovoluji si vás požádat, abyste předložený vládní návrh dílčí novely zákona o notářských poplatcích na dnešním jednání schválili.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní společného zpravodaje poslance pana Františka Antonyho, aby přednesl společnou zprávu výborů ČNR. Prosím.

Poslanec František Antony: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložená novela zákona ČNR č. 146/84 o notářských poplatcích reaguje na vývoj v naší společnosti úpravou zpoplatňování převodu majetku notářskými poplatky. Odstraňuje se diskriminace soukromovlastnických vztahů a vytvářejí se zde stejné podmínky bez ohledu na charakter vlastnických vztahů. Protože jde o jednoduchou a plně opodstatněnou novelu, projednaly ji všechny výbory ČNR, kterým byla přikázána, bez věcných připomínek a vyslovily s ní souhlas.

Z usnesení výborů vyplynulo pouze doporučení na stanovení účinnosti zákona dnem vyhlášení. To je také obsahem společné zprávy výborů, kterou máte všichni k dispozici.

Doporučuji proto jako společný zpravodaj, aby ČNR schválila vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/84 o notářských poplatcích, obsažený v tisku 222 ve znění společné zprávy výborů podle tisku 236.

Děkuji za pozornost.


Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, pane poslanče. Do rozpravy o tomto návrhu zákona se písemně nepřihlásil nikdo. Z pléna se hlásí poslankyně Anna Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, dámy a pánové, já bych měla jen drobný dotaz na navrhovatele. V tom ustanovení o osvobození od poplatků se hovoří o státu, rozpočtových a příspěvkových organizacích a státních fondech. Já bych měla dotaz, co je myšleno pod pojmem československý stát. Z praxe vím, že třeba na listech vlastnických k převodu nemovitostí je napsáno "československý stát - Státní statek Přeštice", "československý stát - Bytový podnik města Plzně" atd. Asi bych navrhovala, aby to bylo upřesněno a bylo uvedeno třeba finanční odbory nebo národní výbory, které zastupují československý stát. Byla bych ráda, kdyby mi to pan navrhovatel mohl vysvětlit a říci, jestli by byl akceptovatelný tento můj návrh.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni. Hlásí se ještě někdo do rozpravy ? Ne. Pane ministře, mohl byste odpovědět na tento dotaz ?

Ministr financí, cen a mezd ČR Jiří Nikodým: Je to přesně tak, jak paní poslankyně hovořila. Já bych se ještě potřeboval malinko poradit s paní ministryní Burešovou. Samozřejmě nebyly myšleny normální organizace. Pokud je to třeba legislativně zpřesnit a upravit, tak to upravíme, aby to bylo naprosto jasné. My jsme se s tou připomínkou nesetkali. Mysleli jsme tou formulací národní výbory. (Ministryně Burešová souhlasí.) Pane předsedo, myslím, že můžeme takto návrh ponechat.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Čili návrh nechat a doplnit do závorky národní výbory ? (Porada v předsednictvu. Předseda se pak obrací ke generálnímu prokurátorovi.) Pane doktore, nemáte k tomu co říci ? Generální prokurátor ČR se přihlásil o slovo.

Generální prokurátor ČR Pavel Rychetský: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, domnívám se, že připomínka paní poslankyně Röschové je interpretační. Tento zákon o notářských poplatcích nemůže definovat pojem československého státu. Žádný zákon nemůže definovat pojem československého státu. To je věcí ústavy. V daném případě bude tedy věcí interpretace každého státního notáře, aby věděl, že Státní statek Přeštice není československý stát, zatímco státní orgán, který jedná jménem československého státu, je československý stát.

Bude samozřejmě věcí i ministerstva spravedlnosti a ostatních orgánů, aby interpretovaly ten pojem ve své výkonné praxi, ale nebude možné v zákoně o notářských poplatcích definovat náš stát. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu generálnímu prokurátorovi. Můžeme tedy uzavřít tento dotaz ?

Posl. Anna Röschová: Já s tím, co říkal pan prokurátor, samozřejmě souhlasím. Přesto se domnívám, že alespoň v té vyhlášce by se to mohlo uvést. Bude to určitě v praxi činit problémy v té přechodné době, než se vyjasní, kdo ten československý stát skutečně zastupuje.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Paní poslankyně, nepožadujete změnu zákona nebo jeho doplnění ?

Posl. Anna Röschová: Ne.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Má ještě někdo nějaký dotaz nebo podnět či připomínku ? Mohu uzavřít rozpravu k tomuto bodu jednání ? Přeje si slovo společný zpravodaj ?

Společný zpravodaj František Antony: V závěru diskuse bych chtěl znovu doporučit společnou zprávu tak, jak byla navržena.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji p. Antonymu, společnému zpravodaji.

Přistoupíme k hlasování. Opět doporučuji, abychom o celém návrhu zákona hlasovali najednou. Jsou nějaké námitky ? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 146/84 Sb. o notářských poplatcích, a to podle sněmovního tisku 222, ve znění společné zprávy výborů ČNR, podle sněmovního tisku 236, ať zvedne ruku ! (Hlasuje se.) Děkuji vám. Je někdo proti ? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování ? (Jedna.) Zákon byl přijat.

Vážené poslankyně a poslanci, je 12 hodin. Pravděpodobně tedy přerušíme naše jednání na oběd, abychom mohli zahájit jednání ve 13.30 hodin.

Chtěl bych vás ještě seznámit s tím, že představitelé hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko, zaslali České národní radě návrh na vydání usnesení České národní rady. Samozřejmě, návrh na usnesení České národní rady může předložit pouze skupina poslanců, iniciovaná různými iniciativami v této republice. Ale musejí to být vždy poslanci, kteří předkládají návrh usnesení.

Podobné usnesení, jaké požaduje toto hnutí, přijalo FS 9. května a není důvodu, proč bychom se jako Česká národní rada neměli tímto návrhem zabývat a doporučit svým budoucím kolegům (po volbách), aby věcně řešili problémy nebo starosti celé naší České republiky.

Skupina poslanců, která pracuje na Ústavě ČSR se touto otázkou zabývá a bude zakotveno určitě takové uspořádání naší České republiky, které vyhoví všem jejím obyvatelům.

Doporučuji, abychom tuto iniciativu nechali projednat ve výboru pro národní výbory a národnosti, příp. ústavně právnímu výboru, které by mohly společně navrhnout formulaci usnesení s doporučením plenární schůzi ČNR.

Je to v podstatě doplnění našeho jednání, budu muset dát hlasovat o doplnění programu naší schůze.

Toto je můj návrh. Uvedené dva výbory se mohou v polední přestávce sejít, zvolit redakční radu a předložit ČNR návrh na usnesení.

Nyní dávám hlasovat o tom, zda rozšíříme pořad naš plenární schůze o bod 15, a sice

Návrh na usnesení ČNR o obnovení moravskoslezské samosprávy nebo na řešení moravskoslezského problému. Je to třeba naformulovat přesněji.

Souhlasíte s tím, abychom rozšířili pořad naší schůze o tento bod ? (Hlasuje se.) Kdo je proti ? (5).

Návrh na rozšíření pořadu byl přijat. Prosím, aby oba výbory, které jsem jmenoval, návrh na usnesení projednaly.

Předseda bezpečnostní komise prosí, aby se tato komise v průběhu přestávky sešla u vchodu do sněmovní místnosti.

Dále je zde žádost poslanců z Moravy, že se chtějí během přestávky sejít na 10 - 15 minut v místnosti Státních aktů.

Odpolední jednání začne ve 13.30 hodin. Prosím Vás o dochvilnost, protože máme před sebou bohatý program.

(Následovala polední přestávka.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Milé poslankyně, vážení poslanci, zahajuji přerušenou plenární schůzi ČNR. Protože zřejmě pan předseda vlády se ještě několik minut zdržel, budeme pokračovat v projednávání zákona a po jeho příchodu se vrátíme k bodu 1, tj. ke zprávě vlády.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP