Zásada č. 18 - Školní stravování

Národní výbory zajišťují školní stravování ve školních a internátních jídelnách, popřípadě v jídelnách veřejného a závodního stravování.

Řízení školního stravování, výši příspěvku a podrobnosti týkající se organizace a provozu školních jídelen a internátních jídelen stanoví ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky a ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky obecně závazným právním předpisem.

Zásada zpřesňuje ustanovení o školním stravování. Promítne se v § 31 do názvu, do 1. věty odst. 1 a nahradí v § 31 odst. 2 zákona o státní správě ve školství.

Zásada č. 19 - Příspěvky na úhradu nákladů spojených se zájmovým studiem

Ve školských zařízeních pro zájmové studium se vybírají příspěvky na částečnou úhradu nákladů spojených s tímto studiem.

Výši příspěvků a podmínky pro osvobození od nich nebo jejich snížení stanoví ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky v dohodě s ministerstvem financí cen a mezd České socialistické republiky obecně závazným právním předpisem.

Studium v lidové škole umění, v kursech Školského ústavu umělecké výroby, jazykové škole, v těsnopisném ústavu (§ 10 zákona o školských zařízeních) je studium zájmové. Neposkytuje stupeň vzdělání. Placení příspěvků je významným motivačním prvkem pro kvalitu vlastního studia uchazečů.

Zásada se promítne do nového § 31a zákona o státní správě ve školství.

Zásada č. 20 - Hospodářská činnost

Školy a školská zařízení mohou se souhlasem národního výboru, který je odborně vede, v návaznosti na své poslání a úkoly provádět za úplatu různé práce a činnosti (dále jen "hospodářská činnost") jako služby pro organizace, občany i pro zahraniční subjekty. V rámci této činnosti mohou školy a školská zařízení též zabezpečovat vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracujících (kursy, školení, zájmové studium, apod. na smluvním základě.

Hospodářskou činnost nelze vykonávat na úkor poslání školy a jejich úkolu nebo školského Zařízení.

Prostředky získaná hospodářskou činností jsou mimorozpočtovými prostředky a využívají se k rozvoji činnosti školy a školského zařízení, která ji provozují, a k úhradě nákladů spojených s touto činností včetně mezd pracovníka jako doplňkového zdroje financování.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky v dohodě s ministerstvem financí, cen a mezd České socialistické republiky stanoví obecně závazným právním předpisem bližší podmínky hospodářské činnosti škol a školských zařízení a použití prostředků zlekaných touto činností.

Přestavba hospodářských mechanismů a života společnosti vyžaduje i nově řešit působnost a možnosti škol v oblasti hospodaření.

Je účelné umožnit školám v širší míře získávat doplňkové finanční zdroje pro vybavování a provoz škol ve formě hospodářské činnosti.

Zásada se promítne v § 32e do názvu, dále do odst. 1 a 3 a do nového odstavce § 32c zákona o státní správě ve školství.

Zásada č. 21 - Vyučování za úplatu

Ustanovení § 32d se zrušuje.

Vyučování za úplatu nepatří do působnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky. Proto se navrhuje toto ustanovení zrušit.

Zásada č. 22

Název "Lidová škola jazyků" se ve všech ustanoveních vypouští.

Zásada č. 3 čl. II navrhuje zrušit lidové školy jazyků, proto je nutná vypustit tento název z ustanovení zákona o státní správě ve školství (§ 6 odst. 3 písm. a) a § 7 odst. 1 písm. b)).

Zásada č. 23

Název "stanice mladých techniků", "stanice mladých přírodovědců" a "stanice mladých turistů" se ve všech ustanoveních mění na název "střediska pro zájmovou činnost dětí a mládeže",

Zásada č. 4 čl. II navrhuje změnu stanic mladých techniků, stanic mladých přírodovědců a stanic mladých turistů, které byly zřízeny jako samostatná školská zařízení, na střediska pro zájmovou činnost děti a mládeže. Proto je nutné tyto názvy upravit i v zákoně o státní správě ve školství (§ 6 odst. 3 písm. a), § 7 odst. 1 písm. a), § 11 odst. 2).

Zásada č. 24

Ustanovení, ve kterých se užívá názvu ministerstvo školství České socialistické republiky, ministerstvo práce a sociálních věcí České socialistické republiky, ministerstvo zdravotnictví České socialistické republiky ministerstvo financí České socialistické republiky a ministerstvo vnitra České socialistické republiky budou upravena podle nyní platných názvů a působností ústředních orgánů.

Zákon České národní rady č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky nově stanovil kompetence a názvy některých ústředních orgánů státní správy republiky, proto je nutno tuto změnu promítnout i do příslušných ustanovení zákona o státní správě ve školství (§ 2, § 14, § 21 odst. 3, § 22 odst. 2, § 22a odst. 2, § 23 odst. 4, § 24 odst. 8, § 25 odst. 2, § 26 odst. 2, § 26a odst. 4, § 26b odst. 3, § 27 odst. 4, 28 odst. 3, § 29 odst. 2, § 30 odst. 2, § 31 odst. 2, § 32b odst. 5).

Zásada č. 25

Zruší se ustanovení § 16 odst. 4, § 20 a § 24 odst. 9 zákona o státní správě ve školství.

Ustanovení § 16 odst. 4 a § 20 se navrhuje zrušit v souladu s novým postavením organizaci podle zákona o státním podniku, kdy nebude napříště vykonáván resortní dozor nad přípravou mládeže pro dělnická povolání.

Ustanovení § 24 odst. 9 se navrhuje zrušit proto, že se dosavadní úprava neosvědčila v praxi. Případné přezkoumávání pravomocného rozhodnuti o nepřijetí ke studiu lze řešit v rámci mimořádných opravách prostředků podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení.

II.

Zásady zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních ve znění vyhlášeném pod č. 49/1984 Sb.

Zásada č. 1 - Mateřská škola

Mateřské školy pro děti vyžadující zvláštní péči se zřizují pro děti mentálně nebo smyslově nebo tělesně postižené a pro děti s vadami řeči. Mateřskými školami pro děti vyžadující zvláštní péči jsou také mateřské školy pro děti nemocné nebo zdravotně oslabeně zřizované při zdravotnických zařízeních.

Zásada upřesňuje zařazení mateřských škol při zdravotnických zařízeních do systému škol pro mládež vyžadující zvláštní péči obdobně, jako je tomu v § 28 Zákona č. 29/1984 Sb.

Zásadou se nahradí dosavadní § 5 odst. 3 zákona o školských zařízeních.

Zásada č. 2 - Školský ústav umělecké výroby

Z ustanovení § 12 odst. 3 se vypustí slovo "bezplatných".

Ustanovení se upravuje v návaznosti na zásadu č. 20 novely zákona o státní správě ve školství. Placení příspěvků na částečnou úhradu nákladů spojených se zájmovým studiem se rozšiřuje i na školský ústav umělecké výroby.

Závada se promítne do § 12 odst. 3 zákona o školských zařízeních.

Zásada č. 3 - lidová škola jazyků

Lidová škola jazyků se zrušuje.

Lidové školy jazyků, které mohly být zřizovány od roku 1962, se šířeji neuplatnily (v Československé socialistické republice je sedm škol). Ve srovnání s jazykovými školami mají lidové školy jazyků nižší úroveň, nemohou konat závěrečné zkoušky, nevydávají vysvědčení o získané úrovni v ovládání jazyka. Zvýšené nároky na úroveň ovládání cizího jazyka se zabezpečuji u dětí zřizováním základních škol s rozšířenou výukou jazyka a větším důrazem na otevírání skupin nepovinného vyučování jazyků základních školách, u mládeže a dospělých zřizováním jazykových škol. Z tohoto důvodu se navrhuje svěřit zájmové studium jazyků jen jazykovým školám.

Zrušuje se § 13 a zásada se promítne do § 10 a do § 45 odst. 3 zákona o školských zařízeních.

Zásada č. 4 - Střediska pro zájmovou činnost dětí a mládeže

Střediska pro zájmovou činnost dětí a mládeže plní v jednotlivých oblastech zájmová činnosti děti a mládeže obdobná úkoly, jako domy pionýrů a mládeže; zřizují se jako samostatná mimoškolní výchovná zařízení.

Národní výbory zřizují střediska pro zájmovou činnost dětí a mládeže a domy pionýrů a mládeže ve spolupráci a orgány Socialistického svazu mládeže a Pionýrskou organizací Socialistického svazu mládeže.

Stanice mladých techniků, stanice mladých přírodovědců a stanice mladých turistů, zřízené jako samostatná mimoškolní výchovná zařízení se mění na střediska pro zájmovou činnost děti a mládeže.

Název "stanice mladých techniků", "stanice mladých přírodovědců" a "stanice mladých turistů", zřízených jako oddělení domu pionýrů a mládeže, se zrušuje.

Dosavadní stanice mladých techniků, mladých přírodovědců a mladých turistů nezahrnují všechny oblasti zájmové činnosti dětí a mládeže. V návrhu je vytvořen prostor pro akceptování regionálních potřeb a podmínek ustavením nově koncipovaných středisek pro zájmovou činnost dětí a mládeže, jejichž působnost by umožnila zahrnout všechny oblasti zájmové činnosti (tedy rozšířit svou působnost na podstatně širší okruh dětí a mládeže). Obsah a rozsah své zájmové činnosti budou střediska koordinovat a ostatními činiteli podílejícími se na výchově mimo vyučování.

Úpravou dojde i k odlišení těchto středisek od stanic mladých techniků a přírodovědců při průmyslových a zemědělských závodech s výzkumných ústavech a dalších institucích, jichž se změna názvu nedotýká.

Dosavadní stanice mladých techniků, stanice mladých přírodovědců a stanice mladých turistů zřízené jako oddělení domů pionýru a mládeže pokračují ve své činnosti jako oddělení domu pionýrů a mládeže.

Zásadou se zároveň prohlubuje účast Socialistického svazu mládeže při zřizování těchto středisek.

Zásada se promítne v § 18 a v názvu § 19, nahradí v § 19 odst. 3 a promítne se v § 19 odst. 4 zákona o školských zařízeních.

Zásada č. 5 - Jídelna v internátním zařazení

Pro potřebu internátního zařízení maže být zřízena jídelna jako zařízení národního výboru.

Podle místních podmínek zajišťují některé jídelny v internátním zařízení stravování nejen pro žáky ubytované v internátu, ale i pro žáky dalších škol. V těchto případech se osvědčilo zřizovat tyto jídelny jako samostatná zařízení.

Zásada se promítne do § 40 zákona o školských zařízeních.

Zásada č. 6 - Středisko školního stravování

Střediska školního stravování kromě působnosti uvedené v § 41 odst. 1 zabezpečují i společný výkon některých hospodářských a provozních činností a vzdělávání pracovníků školního stravování.

Krajské středisko školního stravování kromě působností uvedených v § 41 odst. 2 vykonává činnosti související s rozvojem sítě školního stravování, její výstavbou, se zásobováním jídelen a s uplatněním progresivních metod při plnění jejich úkolů.

Okresní středisko školního stravování kromě působností uvedených v § 41 odst. 3 může v dohodě s krajským střediskem školního stravování plnit ve svém územním obvodu některé úkoly krajského střediska školního stravování.

Zásada přesněji upravuje působnosti středisek školního stravování. Promítne se v § 41 do odst. 1, 2 a 3 zákona o školských zařízeních.

Zásada č. 7

Z ustanovení § 4 odst. 5 se vypustí slova "v rozsahu stanoveném vládou Česká socialistické republiky".

Je nadbytečné zatěžovat vládu úzce specifickými záležitostmi; řízení pokusného ověřování a zřizování dalších školských zařízení, se ponechává ve výlučné pravomoci ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky.

Úprava se promítne do § 45 odst. 5.

Zásada č. 8

Ustanovení, ve kterých se užívá názvu ministerstvo školství České socialistické republiky, ministerstvo práce a sociálních věci České socialistické republiky a ministerstvo zdravotnictví České socialistické republiky, budou upravena podle nyní platných názvů a působností ústředních orgánů.

Zákon České národní rady č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánu státní správy České socialistické republiky nově stanovil kompetence a názvy některých ústředních orgánů státní správy republiky, proto je nutno tuto změnu promítnout i do příslušných ustanovení zákona o školských zařízeních (§ 4 odst. 2, § 6 odst. 2, § 31, § 31a odst. 2 a § 45 odst. 2, odst. 4, odst. 5 a odst. 7).

Zásada č. 9

Zruší se ustanovení § 45 odst. 3 zákona o školských zařízeních.

Ustanovení § 45 odst. 3. je nadbytečně vzhledem k tomu, že délka studia a studijní učební plány se obdobně jako u ostatních druhů škol neurčují obecně závaznými právními předpisy.

Politický a ekonomický rozbor

k zásadám zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o státní správě ve školství a zákon České národní rady o školských zařízení

I.

Obecně

V souvislosti s uskutečňováním sociálně politické a ekonomické přestavby společnosti a s demokratizací všech sfér života vyvstala potřeba nově upravit některé věcné okruhy základního a středního školství, které jsou obsahem zákona č. 29/1984 Sb. o soustavě základních a středních škol. Navrhovaná novelizace uvedeného zákona se ve svých důsledcích dotýká některých ustanovení zákona České národní rady o státní správě ve školství a zákona České národní rady o školských zařízeních.

II.

Státní správa ve školství

Státní správa v odvětví školství je nedílnou součástí státní správy. Jejím prostřednictvím realizuje stát úkoly školské politiky Komunistické strany Československa.

V souladu se závěry 13. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa a s demokratizačními tendencemi ve společnosti sleduje návrh novelizace zákona o státní správě ve školství při zachování společenské odpovědnosti národních výborů ve správě školství zvýšení odpovědnosti a pravomoci ředitelů škol a školských zařízení jako důležitých činitelů ovlivňujících výchovně vzdělávací proces a s tím související posílení samostatnosti škol a školských zařízení.

Přenesení rozhodovacích pravomoci v otázkách, které věcně přísluší základním článkům řízení, na ředitele škol je předpokladem pro vytváření osobní zodpovědnosti za výsledky práce řízených kolektivů, pro dosahování vyšší aktivity a angažovanosti základních článků řízení v plnění úkolů výchovy a vzdělávání.

Pravomoc ředitelů škol se posiluje především v otázkách řízení výchovně vzdělávacího procesu a ve středních odborných učilištích jmenovitě v rozhodování o náležitostech přijímacího řízení, přestupu žáka na jinou školu, přijímání výchovných opatření.

Již stávající právní řád (§ 20 a následující hospodářského zákoníku) umožňuje, aby národní výbor, který školu zřídil, zmocnil jejího ředitele jednat v hospodářských vztazích jménem národního výboru. Cílem úpravy ustanovení o hospodářské činnosti je poskytnuti možnosti školám získávat doplňkové finanční zdroje pro vybavování a provoz škol.

V zájmu kvalitní přípravy mládeže na dělnická povolání se prohlubuje výkon a pravomoc státního dozoru na přípravu mládeže pro dělnická povolání včetně nově založené sankční pravomoci vůči organizacím a jejich pracovníkům. Nově se zařazuje inspekce školního stravování vzhledem k rozsahu a významu školního stravování.

V návaznosti na novou úpravu některých ustanovení zákona č. 29/1984 Sb. se zpřesňují působnosti národních výborů.

Pokud jde o rozšíření působnosti národních výborů základního stupně, již platná právní úprava umožňuje, aby místní národní výbor, místní národní výbory ve střediskových obcích a městské národní výbory se souhlasem okresního národního výboru, popř. krajského národního výboru zřizovaly a zrušovaly a popř. hospodářsky zabezpečovaly základní školy, mateřské školy a některá další školská zařízení (§ 5 a 6 zákona o státní správě ve školství). Odborné vedení škol a školských nařízení podle navrhované úpravy se ponechává i nadále okresním, popř. krajským národním výborům s tím, že tyto stupně národních výborů plní i úkoly organizace vyplývající z pracovněprávních vztahů pro školské pracovníky.

Přenesení odborného řízení škol a rozhodování o pracovněprávních vztazích školských pracovníků na národní výbory základního stupně lze řešit až v souvislosti s uvažovanými změnami v soustavě národních výborů. V současné době by přenesení odborného vedení škol a školských zařízení, jakož i působnosti v pracovněprávních vztazích školských pracovníků nebylo účelné především z hlediska kvality odborného vedení škol vzhledem k možnostem kádrového vybavení národních výborů základního stupně. Kromě toho přenesení působnosti v pracovněprávních vztazích na národní výbory základního stupně by prakticky znemožňovalo v souladu s příslušnými ustanoveními zákoníku práce překládání školských pracovníků mimo území příslušné obce. Vzhledem k vysoké feminisaci školských pracovníků a k napjatosti kádrového vybavení škol a školských zařízení by vážně ohrožovalo plynulý proces výchovně vzdělávací činnosti škol a školských zařízení při dlouhodobých absencí z důvodu nemocnosti a mateřských dovolených. Ani v připomínkovém řízení nebyl uplatněn ze strany příslušných národních výborů požadavek na přenesení působnosti v těchto otázkách na národní výbory základního stupně.

III.

Školská zařízení

Školská zařízení zůstávají nadále nepostradatelnou součástí výchovné vzdělávací soustavy.

Navrhované úpravy se dotýkají zákona o školských zařízeních věcně jen v těchto oblastech:

Zrušují se lidové školy jazyků jako školy, která ve své podstatě nenaplnily svou funkci, a to jak z hlediska kvantitativního, tak kvalitativního. Jazyková příprava dětí se bude zabezpečovat rozšířením sítě základních škol s rozšířenou výukou jazyků a zájmovým studiem jazyků mládeže a dospělých v jazykových školách.

Důraz na zkvalitnění podmínek pro účelné využívání volného času a s tím související rozvoj zájmové činnosti dětí a mládeže vede ke změně dosavadních stanic mladých techniků, přírodovědců a turistů zřizovaných při domech pionýrů a mládeže na střediska zájmové činnosti dětí a mládeže.

Ostatní ustanovení týkající se zařazení mateřských škol při zdravotnických zařízeních do systému škol pro mládež vyžadující zvláštní péči, možnost zřizování jídelen v internátním zařízení jako samostatných zařízení a zpřesnění působnosti středisek školního stravování vycházejí z potřeb praxe.

IV.

Ekonomický rozbor

Navrhovaná novelizace zásad zákonů České národní rady o státní správě ve školství a o školských zařízeních si nevyžádá zvýšení nároků na plán a rozpočet s výjimkou úpravy v oblasti školního stravování. Výbor lidové kontroly České socialistické republiky uložil svým usnesením č. 345/1989 k závěrům prověrky stavu a úrovně školního stravování žáků základních a středních škol ministryni školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky a radám krajských národních výborů (Národního výboru hl. m. Prahy) přijmout opatření ke zvýšení účinnosti řízení a inspekce školního stravování. Na tento úkol reaguje zásada č. 1 a č. 9 zavedením inspekce školního stravováni. Současné stavy pracovníků pro tuto činnost neodpovídají rozsahu, významu a reálné potřebě školního stravováni, zejména, inspekci školního stravování žáků středních odborných učilišť, neboť jejich stravování není dosud metodicky řízena arci kontrolováno po odborné stránce. V současné době působí na tomto úseku v průměru 2 pracovníci v kraji nebo okrese, přičemž školní stravování zabezpečuje v České socialistické republice více než 11 000 jídelen. Inspekci školního stravování by bylo třeba podle současných podmínek nově zajistit 14 krajskými inspektory, 65 okresními inspektory, dále ve střediscích školního stravování posílit počty pracovníků tak, aby v každém středisku pracovali alespoň 3 pracovnicí, což by představovalo zvýšení o 121 pracovníků. Celkem by si tato opatření vyžádala zhruba 200 pracovníků a 9 mil. Kčs mzdových prostředků ročně. Zabezpečení těchto požadavků zůstalo zatím vzhledem ke stanovisku ministerstva financi, cen a mezd ČSR a České komise pro plánování a vědeckotechnický rozvod otevřeno. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČSR proto problematiku inspekce školního stravování ve spolupráci s dotčenými orgány znovu komplexně posoudí v dalším legislativním procesu. Potřebné mzdové prostředky by byly pokryty z přírůstku 9. pětiletky a racionalizačními opatřeními.

Realizace zásady č. 4 zákona o školských zařízeních nepředpokládá pro současné období, t. j. pro 8. pětiletý plán zvýšení nároků na plán a rozpočet. Zřizování středisek pro zájmovou činnost dětí a mládeže bude v této oblasti kryto stávajícími prostředky pro činnost domů pionýrů a mládeže a stanic, resp. odborných oddělení domů pionýrů a mládeže.

Pokud by další rozvoj středisek pro zájmovou činnost dětí a mládeže v období 9. pětiletého plánu vyvolal požadavky na ekonomické zdroje, budou hrazeny v rámci prostředků přidělených z národního důchodu v souladu s opatřeními k analýze československé výchovně vzdělávací soustavy, závěry 13. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa a s opatřeními vyplývajícími z ekonomického zajištění Programu komplexní péče o děti a mládež.

V Praze dne 4. října 1989

František Pitra

předseda vlády

České socialistické republiky

Jana Synková

ministryně školství, mládeže a tělovýchovy

České socialistické republiky


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP