Úterý 24. června 1986

Soudružky a soudruzi poslanci, jestliže jsem ve stručnosti poukázal na značný politický význam a společenskou citlivost služeb obyvatelstvu, pak vše o současných problémech a nedostatcích platí ve zvýšené míře o úseku bytového hospodářství a neméně závažnou skutečností je, že na tomto úseku dochází v posledním období k nárůstu připomínek a stížností občanů, a to zejména na zdlouhavé vyřizování požadavků na opravy a údržbu a mnohde i na nesprávné a byrokratické jednání. Přes skutečnost, že byla přijata některá dílčí opatření, nepodařilo se zvýšit úroveň tohoto odvětví a služby spojené s bydlením jsou zabezpečovány zcela nedostatečně a neefektivně jsou také vynakládány prostředky nejen finanční, ale i materiálové na správu a provoz bytového fondu.

Domnívám se proto, že k odstranění nedostatků a zlepšení celkového stavu na tomto úseku služeb bude třeba přijmout řadu opatření, která by zejména řešila zajištění kapacit na opravy, údržbu a modernizaci bytového fondu; dokonalejší využívání i vlastních kapacit samotných podniků bytového hospodářství; spolupráce ve využití kapacit národních výborů a místních podniků; zvýšení úrovně řízení, hledání a zavádění různých forem účasti uživatelů bytů na opravách a údržbě; klást prvořadý důraz na preventivní drobnou údržbu a tím předcházet nákladným opravám a údržbě; zkvalitnění soustavy plánovitého řízení bytového hospodářství - především prohloubení chozrasčotních prvků hospodaření a racionalizaci spotřeby energetických zdrojů, zejména zavádění měřící a regulační techniky.

Ve svém vystoupení jsem pochopitelně nemohl vyčerpat všechna, a dle mého názoru, potřebná opatření. Mé vystoupení nemělo být analýzou pozitivních i negativních výsledků a jejich dopadů. Chtěl jsem pouze poukázat na důležitost, ale i složitost uvedených oblastí a vyslovit přesvědčení, že se vláda bude problematikou zabývat a že ji budeme v tomto úsilí plně podporovat.

Soudružky a soudruzi, v úvodu svého vystoupení jsem řekl, že programové prohlášení vlády vychází plně ze závěrů XVII. sjezdu Komunistické strany Československa. K tomuto chci dodat, že k těmto závěrům se přihlásila jednoznačně celá Národní fronta a tedy i Československá strana lidová. Ve strategické linii, která byla pro další období pěti let dána, vidíme záruku, že za účinného zapojení všech pracujících a správného přístupu řídících orgánů na všech stupních, bude dosaženo cíle, kterým je zvýšení životní úrovně a zabezpečení sociálních jistot našich občanů.

Mohu proto ujistit vládu i Federální shromáždění, že Klub poslanců - členů Československé strany lidové, každý jeho člen, plně podpoří programové prohlášení vlády Československé socialistické republiky, a to jak prací ve výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tak i ve svých volebních obvodech i na pracovištích a napomůže tak jeho realizaci. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji místopředsedovi Federálního shromáždění Z. Žalmanovi. Prosím poslance Zelenku.

Poslanec SL J. Zelenka: Vážený soudruhu předsedo, vážené Federální shromáždění, vyslechli jsme programové prohlášení vlády Československé socialistické republiky bezesporu všichni s velkou pozorností. Reaguje na závěry XVII. sjezdu Komunistické strany Československa, které dávají perspektivu nelehkého, ale zato dynamického rozvoje našeho hospodářství jako celku. Už na první poslech můžeme říci, že předseda vlády před námi rozvinul program, který pamatuje na rozvoj všech úseků a dává přitom priority správným tahům.

Československá novinářská fronta a v ní nejmasovější sdělovací prostředky rozhlas a televize jsou si vědomy, co je čeká, aby léta, o nichž soudruh Štrougal mluvil, byla roky velkého tlaku na realizaci programu a tlaku proti všemu, co brzdí rychlé tempo naplňování programu. V televizi i rozhlase se náruživě mezi novináři a tvůrčími pracovníky hledají nové způsoby a formy, jak účinněji měnit zaběhané návyky, jak dostat do nejširšího povědomí moderní způsoby myšlení, jak účinně pomoci závěrům XVII. sjezdu strany a tím i dnešnímu programu vlády.

Když soudruh Štrougal hovořil o prioritách, nemohl pominout ani priority v oblasti ideologické, respektive vytvoření příhodných podmínek pro účinnou práci nejdůležitějších sdělovacích prostředků. Chci potvrdit závažnost a naléhavost takového přístupu.

Televize a rozhlas se staly faktorem denního života, k potřebám dnešního moderního člověka patří objem a rychlost informací z domova i z celého světa. Divák chce poznávat v reportážích všechny země a jejich kulturu, chceme, aby denně žil v socialistickém světě, neumíme si představit, že by neměl mít dnes například mistrovství světa v Mexiku nebo přímé přenosy různých tenisových zápasů. Čeká na seriál a nemůže pochopit, že nejsme schopni jich natočit víc. Televize se stala faktorem, aparáty jsou doma někdy dva a na chalupě už je také televizor. Radio si mládež nosí na procházky a přijímač je zamontován téměř v každém autě.

Třídní protivník si je vědom této masovosti a patřičně jí využívá. Vede proti nám obrovskou dezinformační válku. Nasadil veškerou špičkovou techniku, aby byl první a ovládl náš prostor. Nad naším územím se pohybují desítky rozhlasových vln a televizních signálů. Divák už dnes si může vybírat. Pochopitelně nám záleží na tom, aby si nejčastěji a rád volil právě náš program. Rozvinula se obrovská ideologická válka.

Zahraniční reportéři - můžete to někdy vidět i na obrazovce, když vysíláme z Paříže, Anglie, nebo odkudkoliv - vybaveni televizními novinářskými kompaktními kamerami s videomagnetofony mohou natočený materiál vyslat televizními kanály do jiného města nebo obraz i zvuk dostat bleskově přes družice do svého televizního centra.

Naše televizní redaktory československý elektronický průmysl takovou pohádkovou technikou nerozmazluje. Musíme proto špičkovou techniku dovážet. Zřejmě to není jen náš problém. Před dvěma týdny v sovětské Pravdě vyšla stať, v níž se velmi drsně k problémům materiálně technické základny konstatuje: "Copak můžeme pomalým filmovým tempem poskytnout naší zemi a světu svou verzi a svůj výklad událostí tak, aby nezaostával za cizí verzí, ale naopak ji předstihoval?"

Československá televize disponuje některými špičkovými zahraničními zařízeními videotechniky, ale ta nám sotva stačí, abychom udržel tempo a kvalitu v nejzávažnějších událostech v Televizních novinách. Chceme a budeme čelit ideologické válce s jakýmikoliv podmínkami. Jsme však omezeni materiálnětechnickou základnou. Díky pochopení vlády a stranického vedení se po krizových letech základna televize rozvíjela velmi příznivě. 5. a 6. pětiletka byly pro nás značně slibným nástupem. Avšak v 7. pětiletce z pochopitelných důvodů došlo k zabrzdění, které se těžko dohání. Je dnes holou skutečností, že 70 % televizních zařízení ve výrobě, zpracování a odbavování programu do éteru překročilo svou životnost. V rozhlase je takového zařízení dokonce přes 70 %. Hrozí havarijní stavy s výpadkem výrobních a vysílacích kapacit.

Spoléháme, že vláda ČSSR ve smyslu svého prohlášení seriózně a s pochopením přehodnotí současnou situaci kolem televize a rozhlasu, i z hlediska nenaplněného požadavku ústavního zákona z roku 1968.

Není přece smyslem, aby na různých právních kličkách a na skutečnosti, že rozpočet nejmasovějších sdělovacích prostředků televize a rozhlasu - je rozhozen na národní rozpočty, vázl nutný rozvoj těchto médií a hlavně jejich schopnost moderní technikou čelit náporu vysílání ze světa.

Denně pracujeme se spoji, bez nichž se náš signál nedostane na obrazovky, a to je federální instituce. Nás denně drží elektronika, a to je federace, nás musí na úrovní udržet dovoz, a to je federální instituce. Nás zajímá kooperace a koprodukce v RVHP, a to je opět federace.

Žel, Československá televize i Československý rozhlas pro mnohé ministerstvo nepředstavují desítky miliónů diváků a posluchačů, ale jen jednoho drobného zákazníka a někdy ještě příliš náročného.

Vláda Československé socialistické republiky jistě chápe, že nejde o nějaký úzký a sobecký zájem televize a rozhlasu, ale vskutku o zájem miliónů diváků a posluchačů, které tu právě my poslanci reprezentujeme.

Dovolte mi na závěr, abych ještě jednou citoval sovětskou Pravdu ze zmíněné stati: "Rakety, letadla a další vojenská technika jsou v plné pohotovosti po léta, aniž by jednou vystřelily a nedovolí přestoupit válce náš práh. Je však i jiná, psychologická válka, kterou proti nám rozpoutal informační imperialismus, a ta se nezastaví ani na chvíli. Tato válka má svůj útok i obranu, má svá vítězství i porážky a svá bitevní pole. To znamená, že je nutné pomýšlet také na paritu v nosičích ideologických bojových hlavic. A tato parita potřebuje prioritu".

Děkuji vám, vážené soudružky a soudruzi poslanci, za pozornost a vládě za pochopení váhy našich rozhodujících médií a jejich prospěchu i pro realizaci vládního programu. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Zelenkovi.

Prosím členy návrhové komise, aby se po vyhlášení přestávky sešli v místnosti č. 030.

Jako první po přestávce vystoupí poslankyně Flösslerová. V jednání budeme pokračovat v 15.15 hodin.

(Jednání přerušeno ve 14.55 hodin)

(Jednání opět zahájeno v 15.15 hodin)

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v rozpravě k vládnímu programovému prohlášení. Slovo má poslankyně Flösslerová. Připraví se poslanec Hojnoš.

Poslankyně SL H. Flösslerová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Hlavní směry hospodářského a sociálního rozvoje Československé socialistické republiky na léta 1986-1990 a výhled do roku 2000, schválené XVII. sjezdem Komunistické strany Československa, vytyčují základní úkoly pro aktivizaci pracovních kolektivů v naši ekonomice. Splnění náročných úkolů v růstu společenské produktivity práce, která se má v průběhu 8. pětiletky zvýšit o 17-18 % a dosáhnout svým růstem krytí přírůstku národního důchodu z 92-95 %, umožní tvorbu potřebných zdrojů pro uspokojení společenských i osobních potřeb a zabezpečení trvalého růstu životní úrovně našeho obyvatelstva.

Proto těmto otázkám musíme věnovat trvalou a systematickou pozornost a vytvářet všechny předpoklady pro tvořivou a činorodou atmosféru na všech stupních řízení. Při rozvoji pracovní a společenské aktivity pracujících má významné poslání důsledné uplatňování socialistických principů odměňování za práci.

Po schválení 8. pětiletého plánu jsou všechny resorty povinny vypracovat vlastní mzdové programy zaměřené na jeho zabezpečování. Stěžejním cílem těchto programů se musí stát zabezpečení plánovaného předstihu v růstu produktivity práce před růstem průměrných mezd jako základního předpokladu efektivnosti práce a zabezpečování růstu životní úrovně. Důsledná realizace všech úkolů programu zvýšení ekonomické účinnosti mzdové soustavy, které mají platnost i v 8. pětiletce, je základní cestou, jak dosáhnout uvedeného cíle.

Uplatněním nových mzdových a pracovních podmínek, jak vyplývají z 2. etapy programu ZEÚMS, by aktivita na úseku mzdové politiky v hospodářských organizacích neměla klesat, ale naopak stoupat. Pozornost by nadále měla být věnována všem otevřeným otázkám, které se nepodařilo najednou vyřešit, jako je například: posilování výdělkové úrovně na úsecích a v činnostech, jež se rozhodující měrou podílejí na splnění náročných úkolů, zdokonalování organizace práce a vytváření podmínek pro plynulou práci. Je nutno pokračovat v rozšiřování a zkvalitňování základny technickohospodářských norem, jako objektivního kritéria pro plánování, řízení a hodnocení práce. Další zvyšování účinnosti pobídkovosti mezd má být zabezpečeno cestou zdokonalování systému odměňování, včetně hledání možností jeho zjednodušování.

Způsoby, jak uvedeného cíle dosáhnout, jsou známy; je to zejména plnění všech základních pracovních povinností; to znamená dodržováním a využíváním pracovní doby počínaje a vysoce kvalitní prací konče. V posledním období je pozornost všech odpovědných pracovníků soustředěna na to, aby mzda vyjadřovala odpovídající podíl na výsledcích hospodaření, aby při odměňování většiny pracovníků byly uplatňovány chozrasčotní principy a aby byl důsledně uplatněn systém zásluhovosti.

Tomuto úkolu zůstáváme stále ještě hodně dlužni. Mnozí vedoucí hospodářští pracovníci jsou pasivní při odstraňování mzdové nivelizace i při prosazování principů odměny podle skutečně vykonané práce. Tak stále zůstává na některých pracovištích jen malý rozdíl mezi odměnou výkonného a podprůměrného pracovníka, což nepřímo vede k růstu fluktuace pracovníků a projeví se tedy jak v plnění plánu výroby tak i v její kvalitě.

Někteří vedoucí pracovníci si neuvědomují, že nesprávné odměňování, v rozporu s principy programu ZEÚMS, vede i k pasivitě dobrých pracovníků a vůbec nemobilizuje pracovníky špatné. A přitom již dnes známe účinné nástroje jak kritizovanou situaci řešit. Zastavím se u jednoho z nich, který umožňuje objektivněji ohodnotit výsledky práce. Je to brigádní forma organizace práce a odměňování. V současné době se tato forma uplatňuje u 5-10 % dělníků v jednotlivých odvětvích národního hospodářství a jsou reálné předpoklady, že do konce 8. pětiletky bude v podmínkách brigádní formy pracovat 30-50 % všech dělníků.

Tento masový přechod na novou formu nemůže být proveden formálně. Musí být zajištěn záměr sledovaný při schvalování programu rozvoje brigádní formy organizace práce a odměňování v naší ekonomické praxi, to je, aby se její zavádění stalo součástí intenzifikačního procesu československého národního hospodářství. Uplatňování této formy se musí významnou měrou podílet na zabezpečování co nejvyššího růstu produktivity práce, hospodárnosti, kvality a efektivnosti výroby, na urychleném uplatňování vědeckotechnického pokroku v praxi. Musí aktivizovat pracovní kolektivy a přispívat k jejich výchově - hospodářů na svém pracovišti - a maximálně je zapojovat do řízení výroby.

V mém volebním obvodě Vyškov máme při řešení těchto úkolů některé dobré výsledky. Brigádní formu organizace práce a odměňování využívá 28 kolektivů, ve kterých je zapojeno 633 pracovníků. Jen v národním podniku UP - závody Rousínov na výrobu nábytku je uplatňována na 7 pracovištích s 257 pracujícími, z nichž je 95 % dělníků.

Za rok 1985 dosáhly brigády úspor v materiálu, energii, v režijních i úkolových mzdách v hodnotě 917 781 Kčs. Za tyto výsledky byla podle uzavřených dohod brigádám přidělena odměna ve výši 88 -668 Kčs, což je zhruba 440 Kčs na jednoho pracovníka ročně. Hmotná zainteresovanost byla zaměřena i na úspory přesčasových hodin. Bylo uspořeno lepší organizací práce 1647 hodin v hodnotě 22 548 Kčs. K hmotné zainteresovanosti byla vyčleněna odměna ve výši 5442 Kčs, což je 188 Kčs na jednoho pracovníka za rok.

Zavádění brigádní formy organizace práce a odměňování není záležitostí jednoduchou a naráží i na mnohé problémy. Tak při schůzkách s pracujícími se často setkávám s tím, že lidé jsou sice těmto formám odměňování nakloněni, ale pro jejich zavedení nemají zatím vytvořeny potřebné podmínky. Největším problémem je materiálně technické zásobování, ke kterému je nejvíce připomínek. Dodavatelsko-odběratelské vztahy sice platí, ale materiál není k dispozici včas a v potřebné kvalitě

Vážené soudružky a soudruzi, s nutností úspěšně plnit závěry XVII. sjezdu KSČ, a to i v oblasti sociální politiky, jsme vystupovali na předvolebních shromážděních a zveřejňovali, co všechno učiníme pro splnění úkolů Hlavních směrů hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR v letech 1986-1990.

XVII. sjezd KSČ a krajské stranické konference pojaly plnění těchto hlavních úkolů do svých usnesení. To nás všechny zavazuje, abychom v oblasti sociálního zabezpečení udělali vše pro jejich splnění. V tom je podstata politiky Komunistické strany Československa a celého volebního programu Národní fronty. V 8. pětiletce, jak bylo zdůrazněno na sjezdu, se bude rozšiřovat i sociální a pečovatelská služba.

V mém volebním obvodě Vyškov se v uplynulém období dosáhlo dobrých výsledků v sociální oblasti především na úseku péče o staré občany. Tak například stále rostla kapacita domovů důchodců, která dosáhla již 415 míst; máme však v evidenci dalších 40 žádostí o přijetí a tuto situaci chceme řešit výstavbou nového domova důchodců a starý pavilón přebudujeme pro zdravotně postižené děti. Upevnili jsme sociální jistoty starých i zdravotně postižených občanů a k hmotnému zabezpečení jim poskytujeme doplňkovou sociální péči.

Odpovídající péči věnujeme úkolům populační politiky. Soustavně prohlubujeme zdravotní péči o matku a dítě, zkvalitňujeme materiální zabezpečení rodiny s dětmi a rozšiřujeme sociální služby zaměřené na mládež a rodiny s více dětmi.

Jsme si vědomi toho, že současně se zabezpečováním rostoucích ekonomických a výrobních úkolů musí být řešeny i otázky péče o pracujícího člověka a tedy zlepšovány i jeho pracovní a životní podmínky.

Pokud v některých podnicích, případně i na vyšších stupních řízení, nejsou tyto otázky dobře chápány, musíme otevřeně proti jejich nesprávnému postoji vystupovat a snažit se zjednat nápravu. Sociální podmínky na pracovištích nesmějí zaostávat za progresívním nárůstem a plněním výrobních úkolů.

V plánech přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje jsme získali účinný nástroj pro zajišťování sociálních úkolů. V souladu s těmito plány je nutno vyčlenit odpovídající finanční prostředky na jmenovité akce sociálního charakteru. Pokud tomu tak ještě není, je třeba urychleně to učinit. I v mém volebním obvodě pracující podobné nedostatky často připomínkují. Týká se to například pracovních, sociálních a zdravotních podmínek v OSP Vyškov, UP Bučovice a dalších. V plánech máme zajištěnu výstavbu společné závodní kuchyně pro podniky řízené ONV Vyškov, společné závodní zdravotní středisko při OSP Vyškov, novou kotelnu Agrozetu Rousínov, vybudování nového odsávání prašnosti vzduchu v UP Rousínov pro zlepšení pracovních podmínek, a dále výstavbu rekreačního střediska v Jeseníkách včetně pionýrského tábora.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP