Úterý 19. dubna 1988

Jsem přesvědčen též o účelnosti opatření, aby Státní plánovací komise, jakožto federální ústřední orgán byla řízena jediným ústavně odpovědným činitelem na rozdíl od dosavadního stavu, kdy v tomto orgánu působili dva členové federální vlády.

Po provedení změn v soustavě ústředních orgánů bylo třeba vyřešit i otázku působnosti nově vytvořených ministerstev. Návrh ústavního zákona ji upravuje tak, že se působnost dosavadních federálních ministerstev převádí beze změn na federální ministerstva, která z nich byla zřízena.

Provedením ústavního zákona o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů dojde též ke zjednodušení soustavy ústředních orgánů, ke snížení jejich administrativní náročnosti a k evidentním úsporám pracovních sil.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, na základě těchto skutečností doporučuji Sněmovně národů jako společný zpravodaj jejích výborů předložený vládní návrh ústavního zákona o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky, schválit v předloženém znění.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Samcovi. Prosím společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Viktora Sidora, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Sidor: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh prezident, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, vláda Československej socialistickej republiky predkladá Federálnemu zhromaždeniu na schválenie významný návrh ústavného zákona, ktorý napomôže k vytvoreniu predpokladov pre zmeny v chápaní činnosti odvetvových orgánov vlád. Počíta sa s ich, novým, racionálnejším vnútorným usporiadaním a v neposlednom rade aj s výrazným znížením stavu ich pracovníkov. Ako zdôraznilo 9. zasadanie ÚV KSČ "Zmysel týchto opatrení je v tom, aby sa podstatne zmenil obsah, metódy a štýl práce na celej osi riadenia".

Najskôr by som chcel vysloviť súhlas od odneniu, ktoré za vládu Československej socialistickej republiky predniesol prvý podpredseda vlády súdruh Rohlíček k vládnemu návrhu ústavného zákona o zmenách v sústave federálnych ústredných orgánov, v čele ktorých stojí člen federálnej vlády a podporiť spravodajskú správu spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov poslanca Samca.

Dovoľte mi ešte niekoľko poznámok k ústavnoprávnej stránke návrhu a k prerokovaniu návrhu vo výboroch Federálneho zhromaždenia a národných rád.

K ústavnoprávnej stránke predloženého vládneho návrhu ústavného zákona nemám žiadne pripomienky. Navrhovaná právna úprava zriadenia Federálneho ministerstva hutníctva, strojárstva a elektrotechniky a Federálneho ministerstva dopravy a spojov v článku I v spojení s článkom IV návrhu je v súlade s článkom 81 ústavného zákona o československej federácii, podľa ktorého sa federálne ministerstvá zriaďujú a taktiež i rušia ústavným zákonom Federálneho zhromaždenia. Tiež k novelizácii článku 1 a 2 ústavného zákona č. 126/1970 Zb. o opatreniach v sústave federálnych ústredných orgánov, v čele ktorých stojí člen vlády ČSSR, ako i ustanovenia o prechode pôsobnosti z doterajších federálnych ministerstiev na novo zriadené ministerstvá nemám pripomienky.

Vládny návrh ústavného zákona prerokovali Ústavnoprávne výbory SĽ a SN za účasti delegovaných zástupcov výborov: zahraničných, branných a bezpečnostných, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu, pre kultúru a výchovu a pre sociálnu politiku a odporučili snemovniam schváliť návrh ústavného zákona v predloženom znení.

Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, z uvedených dôvodov odporúčam Snemovni ľudu, ako spoločný spravodajca ich výborov, predložený vládny návrh ústavného zákona o zmenách v sústave federálnych ústredných orgánov, v čele ktorých stojí člen vlády Československej socialistickej republiky, schváliť v predloženom znení.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Sidorovi. Do rozpravy se zatím písemně přihlásili tito poslanci: Rudolf Kuljovský, Ladislav Dvořák, Jan Dobiáš Vlastimil Baruš a Irena Pažická. Jako první vystoupí poslanec Kuljovský, připraví se poslanec Dvořák.

Poslanec SL R. Kuljovský: Vážený súdruh generálny tajomník ÚV KSČ, vážený súdruh prezident ČSSR, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, v komplexe uskutočňovaných a pripravovaných zmien v súlade s postupnou realizáciou prestavby hospodárskeho mechanizmu dnes prerokúvame vládny návrh zákona o zmenách v sústave federálnych orgánov. Ide o prvý krok k prispôsobovaniu organizácie centra meniacim sa podmienkam výrobnej sféry, v tom smere, ako sa o tom hovorilo na 9. zasadaní ÚV KSČ. Nejde však len o zmeny v organizácii.

Navrhované zmeny sú bezprostredne viazané na deľbu práce v oblasti riadenia národného hospodárstva. Keď v zákone o podniku bude jednoznačne stanovené, čo musí podnik zaistiť, aké úlohy a právomoci mu budú dané, tým je zároveň vyslovené, čo štátne orgány nebudú robiť. Základnú zmenu teda vidím v tom, že vznikajú dve sféry špecifických úloh a adresné zodpovednosti, ale tiež do dôsledkov dovedená deľba právomoci.

Pritom zostáva rad otázok, na ktoré nebola doposiaľ daná jednoznačná odpoveď. Týka sa to napríklad uplatnenia vedy a techniky vo výrobnej praxi. I keď rozhodujúce úlohy boli pre súčasné obdobie stanovené i na XVII. zjazde KSČ, nemôžeme byť s dosiahnutými výsledkami spokojní. Zostáva naďalej faktom, že vedeckotechnický rozvoj sa nestal osou plánu, že sa nestal základným odrazovým mostíkom pre intenzifikáciu ekonomiky.

Ak vyjadrujeme nespokojnosť s doterajším vývojom smerom k minulosti, potom je potrebné si položiť otázku, čo má priniesť rozhodujúcu zmenu do budúcich rokov. V podnikovej sfére očakávame, že zásady samofinancovania donútia podniky efektívnejšie využívať vytvorené zdroje a rýchlejšie realizovať výsledky ich vlastného technickéhio rozvoja a ostatnej čs. vedeckovýskumnej základne, vrátane využitia zahraničných licencií a povedú ku skráteniu inovačných cyklov výrob v dôsledku modernizácie technického a technologického vybavenia. V tejto sfére sa dnes realizuje takmer 60 % z celkových neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky a vlastné financovanie by malo byť zaistené samotnými užívateľmi.

Iná situácia je v zabezpečovaní rozvojových programov vrátane investícií zásadného charakteru, ktorý má význam pre celé národné hospodárstvo. V samotnom centre je zodpovednosť rozdelená na tri subjekty riadenia: Štátna komisia pre vedeckotechnický a investičný rozvoj má dávať ako neoddeliteľnú súčasť komplexného štátneho plánu koncepciu jednotnej vedeckotechnickej politiky, Štátna plánovacia komisia má zabezpečiť celkovú previazanosť plánu a rezorty majú koordinovať a kontroľovať realizáciu hlavných smerov technického rozvoja.

Všetky tieto orgány budú musieť vystupovať ako jednotné štatne centrum, ktoré bude vo vzájomnej súčinnosti s podnikovou sférou realizovať rozsiahle celospoločensky významné programy a projekty event. i formou zakladateľskej iniciatívy. V tom sa musí zmeniť doterajšie direktívne riadenie. Ak však nedôjde k zmene obsahu a štýlu práce stávajúcich orgánov a ich pracovníkov, možno ťažko predpokladať, že dôjde oproti súčasnosti k podstatnej zmene.

V systéme riadenia bude účelné uplatniť sankčné odvody podnikom, ktoré dostali dotácie na vybrané úlohy vedeckotechnického rozvoja, pokiaľ výsledky nesplnia zadané parametre technické i ekonomické. Priaznivo by sa malo tiež prejaviť zníženie stavu celoštátnych úloh vedeckotechnického rozvoja pre 9. päťročnicu zo 369 úloh približne na 100, čím dôjde k pozitívnej koncentrácii síl a prostriedkov na najdôležitejšie ciele vedeckotechnickej politiky.

Keď tieto otázky prerokujeme v našich výboroch, stretávame sa s argumentáciou, že všetci účastníci svoje úlohy plnia, ale celkový výsledok nie je dobrý. Vina sa prehadzuje ako horúci zemiak a "čierny Peter" zostane obvykle podniku. Ak dnes hovoríme o nutnosti zmeny metód riadenia, musí preto i pre centrum platiť kritérium konečného efektu tak, ako pre podniky bude nekompromisne platiť systém samofinancovania. Preto si myslím, že v duchu prestavby by mala byť i tu stanovená jasná a adresná zodpovednosť za rozhodujúce smery vývoja, aby bolo možné skutočne kontrolovať plnenie konkrétnych úloh.

Súdružky a súdruhovia, v súbore pripravovaných zmien budú mať veľký význam i zmeny v plánovacom procese a vo výkazníctve. Rátame s tým, že na budúci rok bude preto predložená novalizácia zákona o národohospodárskom plánovaní. Základné smery boli dané už na XVII. zjezde KSČ. Pri ich rozpracovaní na 7. pléne ÚV KSČ bolo konkrétne stanovené, že päťročnica predstavuje základný riadiaci dokument zabezpečujúci rozhodujúce smery a ciele hospodárskeho a sociálneho rozvoja našej spoločnosti. Zodpovednosť za jej vypracovanie a predloženie vláde zostáva na Štátnej plánovacej komisii. Bude však potrebné dôslednejšie zamerať pozornosť Štátnej plánovacej komisie na analytickú činnosť, aby bolo možné sledovať skutočný vývoj národného hospodárstva a zisťovať príčiny nežiadúcich odchyliek, prípadne využívať ďalšie prostriedky k posilneniu pozitívnych tendencií. Popri tom má byť zaistené bežné usmerňovanie ekonomiky prevažne využívaním ekonomických nástrojov. Pretože Štátna plánovacia komisia sa nemá zaoberať operatívnou činnosťou, musí byť včas rozhodnuté, ako to už naznačil súdruh Rohlíček vo svojom zdôvodnení, kdo v centre bude zodpovedať za prípravu ročných plánov najmä z hľadiska zmien ekonomických nástrojov, za nadväznosť ročných plánov na úlohy celej päťročnice, za riešenie odchyliek a iných porúch vo vývoji ekonomiky.

Toto všetko sú otázky, ktoré sa bezprostredne dotýkajú i nás, poslancov, a sú dôležité i pre našu prácu vo volebných obvodoch. Veď iba pred necelými dvoma rokmi prijali zákon o 8. päťročnici, kde je zakotvený rad ukazovateľov, dalo by sa povedať predošlého typu. Zároveň rastie počet podnikov pracujúcich v podmienkach komplexného experimentu, kde sú využívané prevažne ekonomické nástroje. Dnes je to napríklad už 68 organizácií s 20 %-ným podieľom vo výrobe tovaru. Vynárujú sa však zároveň otázky spojené s platobnou neschopnosťou podnikov pri postupnom prechode na samofinancovanie. Nemožno zabudnúť ani na vplyv prestavby výrobnotechnickej, výskumnej a obehovej základne spojenej s rozhodovaním o nových adresátoch úloh, finančných a iných záväzkov, spojených mnohokrát s potrebou riešiť zložité spoločensko-politické, sociálne problémy.

Na druhej strane očakávame, že navrhované organizačné zmeny v centre prinesú mnoho konkrétnych ekonomických prínosov. Z vlastných poslaneckých prieskumov máme rad poznatkov svedčiacich o správnej kritike podnikov na neuspokojivú spoluprácu medzi strojárskymi rezortami. Ako príklad by som chcel uviesť dodávky nevhodných profilov gulatiny oceli pre TOS Kuřim, čo si v minulom roku vyžiadalo ďalších 65 tisíc normohodín pri ich úprave bez ohľadu na zbytočné straty na materiály. V Elitexe Liberec sme sa zasa presvedčili o nutnosti vyvíjať a vyrábať samostatne elektronickú výstroj textilných strojov, hoci elektronický priemysel by bezpochyby mohol zaistiť tieto potreby ďaleko efektívnejšie, rýchlejšie a na vyššej technickej úrovni. Dôsledná koordinácia v riadení v rámci jedného rezortu strojárstva musí preto viesť aj k postupnému zníženiu nákladov, k vytvoreniu podmienok pre spružnenie vzájomných dodávok a tým ku zníženiu zásob a zjednodušiť riešenie subdodávok pri zabezpečovaní exportu a z toho plynúce devízové zainteresovanosti.

Myslím si, že tieto otázky bude potrebné dôkladne prerokovať najmä vo výboroch pre plán a rozpočet a vo výboroch pre priemysel, dopravu a obchod. Pritom stojíme pred problémom typickým pre prechodné obdobie, keď jedna časť ekonomiky bude riadená podľa predošlých ukazovateľov a druhá podľa nových. Ak máme potom 8. päťročnicu doviesť do konca starým i novým spôsobom, zostáva otázkou, v akom časovom rozmedzí je reálne dosiahnuť stanovené 30% zníženie stavu pracovníkov centra. Úspory pracovníkov v centrálnych orgánoch sú žiadúce, čo potvrdzujú aj reakcie našich voličov vo volebných obvodoch. Mali by však byť skôr logickým výsledkom zmien v metódach práce týchto orgánov a nie iba výsledkom administratívneho zásahu zhora.

Súdružky a súdruhovia, myšlienky "perestrojky" u nás zapustili pevné korene. Dnes už nejde iba o to, referovať, čo všetko bolo urobené. Dnes sa nás každý pýta: "Aký je výsledok, aký je prínos pre spoločnosť, pre každého jednotlivca?" Toto kritérium konečného efektu začína platiť i pri posudzovaní výsledkov ústredných orgánov. Tak ako je prestavba hospodárskeho mechanizmu nepretržitým procesom postupných zmien, budú sa musieť i organizačné vzťahy a štýl práce centra prispôsobovať novým náročným úlohám. Rovnako sa budú meniť úlohy a postavenie nás, poslancov, v celom procese. Cítime to vo zvýšených nárokoch, ktoré sú na nás kladené vo volebných obvodoch i v stúpajúcej náročnosti v legislatívnej oblasti tu, vo Federálnom zhromaždení. Z dôvodov, ktoré som tu uviedol, by som chcel na záver zdôrazniť, že predložený vládny návrh zákona považujem za potrebný krok k racionalizácii práce centra a že k vlastnej zmene štýlu práce budeme môcť prispieť i my, poslanci, skvalitnením vlastnej práce a zvýšením náročnosti pri príprave rokovaní vo výboroch alebo v plénach Federálneho zhromaždenia.

Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kuljovskému. Slovo má poslanec Dvořák, připraví se poslanec Dobiáš.

Poslanec SN L. Dvořák: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu prezidente, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, základním kamenem postupu v oblasti přestavby hospodářského mechanismu je přestavba centra, na kterou musí plynule navazovat přestavba celé výrobně technické základny založená na důsledném principu dvoustupňového řízení. Tomuto požadavku a hledisku je nutno přizpůsobit a podřídit odvětvová ministerstva, posílit jejich národohospodářský a průřezový charakter.

Nejvýznamnější změnou v předloženém vládním návrhu ústavního zákona o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády ČSSR, je návrh vytvořit nové ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky. Vznikne sloučením dvou dosavadních strojírenských resortů s resortem elektrotechnickým. Bude tím vytvořen vedle již existujících komplexů - palivo-energetického, zemědělsko-potravinářský - další nesmírně důležitý komplex -hutnický a strojírensko-elektrotechnický. Vždyť právě tento celek s více než jedním miliónem tři sta tisíci pracovníků vytváří téměř čtvrtinu národního důchodu a na jeho přírůstku se podílí v osmé pětiletce více než 50 %, na vývozu do socialistických zemí dvěma třetinami, do nesocialistických zemí jednou třetinou. Je tedy zřejmé, že půjde o ministerstvo, jehož řízení bude složité a nesmírně náročné. Bude mít daleko větší množství vazeb k jiným resortům, ke státnímu plánu, než ostatní resorty. Z tohoto pohledu se to jeví jako určitá nevýhoda při zabezpečování potřeb našeho národního hospodářství.

Základním smyslem vytváření nového komplexu je odstranění meziodvětvových a mezioborových bariér s vytvořením takových podmínek, které umožní komplexní národohospodářský rozvoj v této rozhodující oblasti naší ekonomiky. Tyto překážky, podle mého názoru, nevznikly jen pouhou existencí dosavadních tří ministerstev, ale rovným dílem k nim přispěl stávající ekonomický mechanismus a soustava plánování.

Za 9 let existence federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu se přece jen podařilo ujasnit potřeby a v podstatě i mezinárodní specializaci, organizačně i věcně budovat ucelenou základnu čs. elektrotechnického průmyslu, i když ne v takovém rozsahu - zejména v oblasti součástkové základny - aby už plně pokrývala potřeby naší ekonomiky. Působnost federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu byla tedy užitečná a pomohla k urychlení rozvoje elektroniky v Československu. Klíčovým požadavkem na nově navrhované ministerstvo je zajistit plné proniknutí elektronizace do všech sfér národního hospodářství, přednostně však do všech oborů strojírenské výroby. Taktéž musí plynule zabezpečovat úkoly, které vedly vládu ke zřízení federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu.

Dovolte mi, abych ze zkušeností získaných ve strojírenském podniku Transporta Chrudim, kde pracuji, a z práce výboru pro průmysl, dopravu a obchod některé problémy uvedl. Právě ty, které jednotným řízením bude možno snáze a rychleji odstraňovat a řešit.

Jednotným řízením technického rozvoje všech tří resortů jak v oblasti inovací nových výrobků, tak v oblasti technologického vývoje plynule odstraňovat duplicitní řešení, a v některých případech i více řešení stejných či velmi podobných úkolů. Tím se uvolní v této oblasti kapacity pro řešení jiných úloh. Samozřejmě s tím souvisí požadavek vybudovat moderní systém pro předávání potřebných informací, aby každá výzkumná základna měla ještě před zahájením vývoje všechny potřebné údaje, co do této doby bylo v té či oné oblasti již vykonáno.

Daleko účinněji bude možno sladit plány technického rozvoje nosných strojírenských finálních výrobních oborů s plány vývoje potřebných kompletačních strojírenských i elektrotechnických oborů.

Uvedu jeden příklad: V našem podniku byl vyvinut a nyní je vyráběn boční vysokozdvižný vůz, a to na dobré světové technické úrovni. Aby tento zásadní požadavek byl dodržen, museli jsme přistoupit na řešení, že vývoj i výrobu automatické převodovky zajišťujeme sami, a to v počtu 120 ks ročně se všemi důsledky na ekonomii. Přitom např. DESTA Děčín vyrábí obdobné převodovky pro čelní vozíky, a to jen pro vlastní potřebu, podnik PRAGA zase jen pro autobusy, ZŤS Martin hydrodynamické převodovky pro výrobu svých stavebních a silničních strojů. Ve vyspělých kapitalistických zemích výrobu převodovek zajišťuje specializovaný výrobce pro kompletaci finálních výrobků strojírenských výrobců, kteří již při vývoji nových zařízení s nimi spolupracují.

Velmi důležitou úlohu hraje strojírensko-elektrotechnický komplex při modernizaci nejen vlastní výrobně technické základny, ale i ostatních odvětví národního hospodářství. Z jednoho místa bude možno daleko účinněji sladit právě potřeby naší ekonomiky po této modernizaci s potřebami vývozu, v návaznosti na to i lépe sestavovat plány dovozu tohoto zařízení. Právě zde zásadním problémem je nedostatek technologického zařízení, zejména progresívních strojů. Východiskem je posílení kapacit výrobců strojírenské technologie, daleko vyšší využívání směnnosti u již instalované techniky a vytvoření podmínek pro vyšší dovoz větším vývozem nad rámec úkolů 8. pětiletky. U strojírenského vývozu však komoditami jinými než o kterých nyní hovořím.

Odstraněním resortních přehrad bude možno daleko účinněji posílit směr ke specializaci výrob prvků a uzlů obecného použití. Tím bude možné, aby účelným sdružováním v rámci všech tří dosavadních resortů byla zvýšena a zefektivněna oblast výroby např. hydrauliky, pneumatických prvků, čidel, základních stavebnicových prvků mikroelektrotechniky apod.

Přiblížení problematiky strojírenské a elektrotechnické výroby je skutečně žádoucí. Žádný strojírenský výrobce se dnes neobejde na vyspělých kapitalistických trzích bez aplikace perfektní elektroniky. Ve vzájemném užším propojení stanovit pružně hranici mezi součástkami, prvky a stavebnicovými díly mikroelektroniky, za jejichž vývoj a zajištění musí odpovídat elektrotechnický průmysl a mezi oblastmi, které je logické, aby řešil výrobce strojů pro jejich specializovaný charakter, a to včetně programového vybavení. Přitom bez využití mezinárodní dělby práce, především v rámci RVHP, a v oblasti elektroniky, to taktéž nepůjde.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP