Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Prosím na galerii ticho. Není
zde žádné divadlo. Prosil bych, abychom v tomto
sále jednali důstojně. Chtěl bych
říci, že bychom měli postupovat podle
programu, jak byl navržen. Každá skupina poslanců
a každý poslanec mají právo navrhnout
jakýkoliv zákon, předložit ho předsedovi
Federálního shromáždění
k normálnímu postupu legislativních prací.
Mohou být urychleny, mohou být projednány,
atd. Nedomnívám se, že bychom měli v
této chvíli program naší schůze
nějakým způsobem rozšiřovat.
Prosím, hlásí se poslanec Baruš.
Poslanec SL V. Baruš: Vážení členové
Federálního shromáždění,
vážení poslanci, musím zdůraznit,
že vřele souhlasím s bratrem Šimúthem,
který byl stejně tak, jako vy všichni zvolen
v nesvobodných, nedemokratických volbách.
Stejně tak byl zvolen bratr Bartončík, bratr
Hanák i já.
Proto se ptám, zda si toto naši spoluposlanci uvědomují
a zda je demokratické to - rozhodovat o nás - kteří
jsme byli všichni zvoleni stejným klíčem,
stejnou metodou... Domnívám se, že do čtyř
dnů jsme schopni zákon udělat a do čtyř
týdnů jsme schopni udělat referendum. Říkám
to proto, že bratr Šimúth, bratr Bartončík,
bratr Hanák a další mají velkou politickou
autoritu a že si jich velice vážím. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji poslanci Barušovi.
Budeme tedy jednat o programu společné schůze
sněmoven. Jsou k tomuto programu ještě nějaké
připomínky? (Nejsou.) Není tomu tak. Budeme
tedy hlasovat.
Konstatuji, že je přítomno 157 poslanců
Sněmovny lidu, 51 poslanec Sněmovny národů
zvolený v České socialistické republice
a 52 poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné. Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s navrženým programem společné
schůze, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím o vyjádření poslance
Sněmovny národů.
Kdo z vás souhlasí s konáním společné
schůze s navrženým programem? (Hlasuje se.)
Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva.
I Sněmovna národů schválila návrh
na pořad jednání.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
článku 34 odstavce 2 ústavního zákona
o československé federaci na konání
společné schůze a schválily její
program.
(Poznámka redakci: usnesení SL č. 157, SN
č. 168)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dnes na samostatných schůzích obou
sněmoven došlo k doplnění a volbě
členů předsednictva Federálního
shromáždění. Ve Sněmovně
lidu byli nově zvoleni členové předsednictva
Federálního shromáždění
Bagín Pavol, Bartončík Josef, Moltašová
Jana, Axmann František, Nový Jiří, Ládr
Jiří, Gdovinová Ružena, Olahová
Elena.
Ve Sněmovně národů byli nově
zvoleni členy předsednictva Kantorová Hana,
Kukrál Stanislav, Servus Bohumil, Šutka Mikuláš,
zvolení v ČSR; Comba Jozef, Stank Jozef, Vargová
Anna, zvolení v SSR.
Dále vám chci oznámit, že 4. samostatná
schůze Sněmovny lidu zvolila svým předsedou
poslance Josefa Bartončíka.
Šestá samostatná schůze Sněmovny
národů zvolila svým předsedou poslance
Antona Blažeje a místopředsedkyní poslankyni
Blanku Hykovou. Jsou tedy ústavní předpoklady
pro volbu předsedy Federálního shromáždění.
Na návrh představitelů politických
stran doporučuji, aby předsedou Federálního
shromáždění byl zvolen poslanec Stanislav
Kukrál. Jsou nějaké připomínky
k tomuto návrhu?
Poslanec SL Z. Laštovička: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, v současné
napjaté vnitropolitické situaci má Federální
shromáždění zvolit svého předsedu,
který bude v čele Federálního shromáždění
až do uskutečnění svobodných
voleb. Přitom se nyní denně přesvědčujeme
o tom, že drtivá většina našeho národa
opět našla smysluplnost v takových slovech
jako je svoboda, demokracie, čestnost, morálka apod.
Předpokládá to, aby do čela parlamentu
byl zvolen poslanec, který všechny tyto vlastnosti
má a k tomu má ještě vysokou odbornost,
aby v tomto složitém období se stalo zárukou
zachování všech demokratických principů,
ale i předkládaných a projednávaných
zákonných norem.
Z pověření Klubu poslanců Československé
strany lidové a za podpory Občanského fóra
mám tu čest předložit protinávrh,
aby za předsedu Federálního shromáždění
byl zvolen poslanec Dr. Josef Bartončík, předseda
Československé strany lidové. Je předpoklad,
že v případě zvolení předsedou
Federálního shromáždění
se vzdá funkce předsedy Sněmovny lidu. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Jsou tedy zde dva návrhy na předsedu
Federálního shromáždění.
Poslanec SL J. Nový: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte, abych jménem
nestraníků podpořil poslance Stanislava Kukrála.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Jsou ještě další
návrhy na předsedu Federálního shromáždění?
Poslanec SL J. Kryll: Vážené Federální
shromáždění, jménem Klubu komunistických
poslanců vás žádám, abyste podpořili
kandidaturu poslance Kukrála na funkci předsedy
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji. Jsou zde návrhy
na dva kandidáty. Bude třeba opravit hlasovací
lístky. Volba se provádí tajným hlasováním
podle § 24 odst. 1 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
Na dnešních samostatných schůzích
sněmoven byl schválen stejný volební
řád a zvoleny volební komise. Hlasovací
lístky budou poslancům rozdány do lavic.
Než bude možné přistoupit k této
volbě - je třeba provést některá
technická opatření - doporučuji, abychom
pokračovali v našem jednání bodem 2
našeho pořadu, což je zpráva komise sněmoven
Federálního shromáždění
a České národní rady pro parlamentní
kontrolu objektivnosti vyšetřování zásahu
pořádkových jednotek 17. listopadu 1989 v
Praze tisk 211.
Zdůvodnění přednese předseda
komise poslanec Josef Stank.
Poslanec SL J. Kryll: Prosil bych, aby bylo přerušeno
jednání, abychom se mohli připravit na volby.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Přejete si tedy přerušit
jednání Federálního shromáždění?
(Projevy souhlasu.)
Vyhlašuji tedy 20ti minutovou přestávku.
(Jednání přerušeno v 18.17 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 18.37 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, než přikročíme
k volbám, přál si ještě vystoupit
poslanec Servus a poslanec Andrš. Prosím poslance
Servuse.
Poslanec SN B. Servus: Vážení poslanci,
zítra to bude 14 dní, co jsme se představili
celé československé veřejnosti v přímém
televizním přenosu, jak vypadá práce
Federálního shromáždění
a jak by vlastně vypadat neměla. Myslím,
že na tom jsme nebyli podepsáni jen my jako poslanci
Federálního shromáždění,
ale i vedení tohoto orgánu. Můžete se
mnou souhlasit, ale nemusíte.
Já vystupuji jménem Klubu poslanců lidové
strany a také za sebe. Dnes jsme se dozvěděli,
že byl Klubem komunistických poslanců navrhován
do funkce předsedy Federálního shromáždění
bratr Kučera. Měl by naši plnou podporu, odpovědně,
to říkám. Domníváme se, že
v současné době, která před
nás klade velmi náročné úkoly
jak v zákonodárné činnosti, tak v
celé politické oblasti je potřeba, aby v
čele Federálního shromáždění
stál člověk, který má zkušenosti
jak politické, tak je erudovaný odborně a
víme, že to mnohdy nebude lehké, protože
doba, kdy jsme zvedali jednomyslně ruce a moc jsme nepřemýšleli,
je dávno za námi. Odvoláváme se všichni
nebo mnozí z nás na moudrost našeho lidu. Celá
léta jsme často moudrosti našeho lidu nedbali
a dnes chceme dbát. Dnes se Klub poslanců Československé
strany lidové dozvěděl ve 12.45 hodin, že
bude do funkce navrhován bezpartijní poslanec Kukrál.
Nejde o nedůvěru k jeho osobě, ale domníváme
se, že přece jen tu erudici pro tuto dobu, pro toto
velmi složité a náročné období
nemá. Z toho vychází náš protinávrh,
aby předsedou Federálního shromáždění
se na poměrně krátké období
stal předseda Československé strany lidové,
v současné době předseda Sněmovny
lidu bratr - doktor Bartončík. Myslím, že
je potřeba, abychom si to všichni uvážili,
než přistoupíme k volební urně.
Pokud jde o volbu prezidenta republiky, řeknu osobní
vyznání. Ať ho bude volit Federální
shromáždění nebo bude volen všelidovým
hlasováním, když Federální shromáždění
přistoupí na to, že to bude všelidové
hlasování, musí jednoznačně
říci, do kdy toto hlasování bude,
protože jinak vyvoláme bouři nevole u voličů,
kteří to budou pokládat za to, že hrajeme
na čas, oddalujeme to a my jsme povinni jim říci
do kdy. Ústava říká, že to musí
být do 14 dnů. Přijímáme nový
zákon a na kdy to odhlasujeme, to je věc i moudrosti.
Domnívám se, že máme čas k tomu,
abychom během tohoto nebo příštího
zasedání si situaci ověřili, jak vypadá
v našich volebních obvodech, ne jakou máme
důvěru, protože každý z nás
ví, jak na tom je, ale měli bychom zjistit názory
a stanoviska občanů a možná by stálo
za úvahu se k tomu znovu vrátit, abychom tlumočili
názory, představy a stanoviska svých voličů.
Děkuji.
Poslanec SN J. Andrš: Vzhledem k obdobnému
vystoupení se svého diskusního příspěvku
vzdávám.
Předsedající místopředseda
B. Kučera: Děkuji. Přistoupíme
k volbám. Vzhledem k tomu, že volební řád,
který jsme schválili na samostatných schůzích
Sněmovny lidu a Sněmovny národů nepředpokládal
volbu ze dvou kandidátů, upozorňuji, že
je třeba upravit volební lístek tak, že
jedno jméno bude škrtnuto, protože neupravený
volební lístek nezakládá žádné
pořadí. Platný je jen takový volební
lístek, ve kterém je jedno jméno kandidáta
škrtnuto.
Přistoupíme k volbám. Prosím, aby
byly volební lístky poslancům rozdány
do lavic. Volební komise jsou ty, které jsme zvolili
na schůzích Sněmovny lidu a Sněmovny
národů. Prosím tedy, aby se u jaly funkce.
(Členové volební komise rozdávají
volební lístky poslancům.)
(Probíhá tajná volba předsedy FS.)
(Jednání opět zahájeno v 19.11 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, ptám se, zda každý
dostal hlasovací lístek, nebo si ještě
přeje volit. Není tomu tak. Vyhlašuji tedy
volbu předsedy Federálního shromáždění
za skončenou.
Přejete si, vážení kolegové a
kolegyně, abychom přerušili jednání
po dobu počítání hlasů, nebo
můžeme pokračovat bodem druhým? (Poslanci
žádali pokračovat.)
Zdůvodnění přednese předseda
komise poslanec Jozef Stank. Uděluji mu slovo.
Poslanec SN J. Stank: Vážený pán
predseda, vážené kolegyne poslankyne, kolegovia
poslanci, predstupujem pred vás ako predseda komisie pre
dohľad nad vyšetrovaním udalostí zo 17.
novembra 1989 na Národnej triede, ktorú ste schválili
na predchádzajúcom zasadaní, teda pred 13
dňami.
Požiadal som pána predsedu, aby boli prítomní
všetci členovia komisie, nielen poslanci Federálneho
zhromaždenia. Sedia tu vľavo.
Z poverenia tejto komisie mám povinnosť informovať
vás o doterajšom postupe prác, dosiahnutých
výsledkov i návrhoch. Komplexne máte túto
informáciu v predložených materiáloch
- tlač číslo 211. Dokončili sme ju
iba tesne pred zasadaním, takže sa ospravedlňujem,
že ste ju dostali len do lavíc. Dovoľte mi preto
len stručne zhrnúť základné princípy
práce komisie a upozorniť na niektoré dosiahnuté
výsledky.
Hneď úvodom musím povedať, že spôsob
zostavenia komisie sa ukázal ako chybný. Zloženie
a štatút neboli vopred konzultované s predstaviteľmi
študentov v koordinačnom štrajkovom výbore,
ktorí vytvorenie takej komisie požadovali, ďalej
v nej neboli zástupcovia verejnosti - ako bolo pôvodne
dohodnuté a ako to požadoval podpredseda Federálneho
zhromaždenia poslanec Kučera. Toto všetko vyvolalo
veľkú počiatočnú nedôveru
študentov a verejnosti. Trvalé prizývanie dvoch
zástupcov Občianskeho fóra do komisie a demokratický
spôsob práce založený na zhode a nie
na hlasovaní umožnil všetkým členom
a obidvom expertom komisie plnohodnotne uplatniť svoje návrhy
a pripomienky, ovplyvniť program a závery komisie,
a tak rýchle prekonať prvé rozpaky a nedôveru.
Napriek tomu považujem za správne a navrhujem vám,
aby sme toto nedorozumenie dodatočne napravili tým,
že obidvaja zástupci Občianskeho fóra,
dr. Motejl a dr. Danisz, ktorí prakticky sú členmi
komisie, boli do nej obidvomi snemovňami schválení
a oficiálne začlenení.
O našu prácu sa, pochopiteľne, zaujíma
široká verejnosť. Považovali sme za potrebné
a politicky správne priebežne informovať hlavne
o tom, ako komisia pracuje, koho si na zasadanie prizýva,
aké sú čiastkové výsledky.
Dohodli sme sa, že nebudeme informovať o tom, čo
kto povedal na komisii. Bez ohľadu na to, či išlo
o dotazovaného občana, alebo člena komisie.
Vydávané boli len správy, na ktorých
sa komisia dohodla. Ďakujem pri tejto príležitosti
všetkým oznamovacím prostriedkom, ktoré
vytvárajú mimoriadne priaznivú klímu
pre prácu komisie, a prosím i z tohto miesta celú
našu verejnosť, aby vzhľadom na charakter vyšetrovanej
udalosti dnes už ide jednoznačne o trestnú
činnosť - pochopila tento spôsob informovania.
Vo štvrtok chceme organizovať tlačovú
konferenciu k výsledkom komisie, kde sme pripravení
odpovedať na otázky.
Teraz niekoľko slov k vlastnému poslaniu komisie a
jej metódam. Chcem opätovne pripomenúť,
že nie sme vyšetrovacia komisia a ani ňou podľa
platného právneho poriadku nemôžeme byť.
Keď však máme vykonávať dohľad
nad vyšetrovaním a splniť ciele, ktoré
sme si stanovili, musíme mať informácie. Tie
získavame priamo od ľudí, ktorí mohli
na celej ose vtedy platného systému tieto udalosti
ovplyvniť, alebo nám niečo o nich povedať
z pozície zastávaných funkcií. Niektorí
nám síce radili, aby sme začali zdola, teda
od príslušníkov, ktorí zásah
priamo vykonávali. Považovali sme za racionálnejšie
a predovšetkým za rýchlejšie postupovať
zhora nadol, teda od bývalého generálneho
tajomníka cez funkcionárov hlavného mesta,
námestníkov ministra vnútra, náčelníkov
jednotlivých Zborov národnej bezpečnosti
až po veliteľov jednotiek na mieste zásahu. Sme
jednotní v názoroch - na rozdiel od niektorých
bývalých funkcionárov - že najviac pomôžeme
Komunistickej strane Československa, orgánom Ministerstva
vnútra i Zboru národnej bezpečnosti, ak naša
činnosť bude smerovať k odhaleniu, odsúdeniu
a prísnemu potrestaniu všetkých, ktorí
sa na tomto nezákonnom zásahu podieľali, alebo
vytvorili podmienky pre jeho uskutočnenie.
Napriek tomu, že je verejnosť priebežne informovaná,
ako komisia pracuje, nie sú zriedkavé hlasy, kritizujúce
pomalosť práce komisie, nekonkrétnosť
jej výsledkov, neochotu zverejňovať mená.
Posúďte preto jej prácu sami. Po zoznámení
sa s udalosťami či s výsledkami vyšetrovania
Generálnej prokuratúry ČSSR, obidvoch jej
zložiek - civilnej i vojenskej - vypočutím
prizvaných a prehliadkou videokaziet - oficiálnych
i amatérskych - sme zistili, že celá bezpečnostná
akcia bola organizačne, materiálne a veliteľsky
vopred pripravená, politicky konzultovaná. Z úrovne
vedúceho tajomníka Mestského výboru
Komunistickej strany Československa v Prahe počas
priebehu tiež ovplyvňovaná. Tiež sme si
overili, že išlo viac o zastrašovanie než
o poriadok. Na základe toho komisia: