Druhá poznámka je tak trochu vyjadrenie ľútosti
nad tým, že vláda počas svojich necelých
80 dní činnosti dala príležitosť
k takému hodnoteniu, aké sme tu počuli z
úst vašej kolegyne, že je tu určité
podozrenie, že veci len šolicháme a že proste
skôr sú zamerané na to, aby som tak povedal,
sa dostali nejakým spôsobom k voľbám.
Môžem vás teda ubezpečiť, že
tomu tak nie je a bol by som skutočne šťastný,
ak by toto bol ojedinelý názor. Ak vláda
totiž poskytuje takýto obrázok, tak to potom
nie je vláda, ktorú by som si prial viesť a
nie je to vláda, ktorá by skutočne mala predstupovať
pred toto Federálne zhromaždenie v tejto dobe.
My sme stavaní pred obrovský rad otázok,
niektoré sú kladené vo všeobecnej polohe,
niektoré sú kladené úplne konkrétne,
niektoré sú kladené so zvedavosťou,
niektoré sú kladené absolútne ultimatívne.
Vláda teda má postarané o prácu a
skutočne pracuje nepretržite. Nechcem vás zoznamovať
s chodom činnosti vlády, ale skutočne neexistujú
sviatky, neexistuje v tejto situácii víken. Pochopiteľne
na rad otázok nevieme odpoveď. Hovorím to celkom
úprimne. Prosto my tú odpoveď nepoznáme.
Ja som vo svojej správe povedal, že toto je určitý
historický experiment, že pracujeme bez precedensu.
Môže sa teda stať, že dačo vyjde perfektne,
dačo nevyjde vôbec, dačo budeme musieť
korigovať v priebehu času. Preto by som vás
prosil i o pochopenie tejto situácie s tým, že
pochopiteľne všetci členovia vlády sú
prístupní poslancom Federálneho zhromaždenia
a kto má určité pochybnosti, kto má
určité návrhy, kto má určité
predstavy, kto chce sa dozvedieť určité správy
o svojom regióne, členovia vlády sú
mu k dispozícii a keď sa dohodnú v konkrétnych
vzájomných kontaktoch, budeme sa snažiť
podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia dať
odpovede, pokiaľ ich poznáme. Ak ich nepoznáme,
potom úprimne povieme, že ich nepoznáme a vzájomne
sa poradíme, aby sme odpovede na tieto otázky hľadali.
Ja už nebudem zdržiavať vaše rokovanie. Toto
som považoval pred svojím odchodom za potrebné
vám povedať. Ďakujem vám za diskusiu i
za pripomienky, ktoré nám kladiete, a členovia
vlády potom sa pokúsia na niektoré vaše
otázky odpovedať buď ústne alebo písomnou
formou, ako sme sa dohovorili. Ďakujem vám.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem predsedovi vlády pánovi Čalfovi.
Iste nás mrzí jeho neprítomnosť v závere
našej rozpravy, ale predpokladám, že jednotliví
členovia vlády budú reagovať na rozhodujúcu
časť našich pripomienok a námetov a že
v prípade, keď sa tak nestane dnes, potom písomne
do 30 dní v zmysle rokovacieho poriadku dostanú
poslanci k jednotlivým problémom, o ktorých
sa tu diskutovalo, vyjadrenie. (Faktická poznámka.)
Hlási sa poslanec Lux.
Poslanec SN J. Lux: Jsem Josef Lux, člen Československé
strany lidové.
Vážené předsednictvo, vážené
dámy a pánové, slyšeli jsme zde mnoho
nedostatků, mnoho námětů i mnoho doporučení.
Jistě je většina z nich oprávněných
a závažných. Rád bych připomenul,
že od 17. listopadu uplynulo pouze několik měsíců
a doba vlády, jak řečeno, se počítá
na týdny. Chtěl bych naší vládě
poděkovat za její práci. Období, které
je před námi, je těžké pro nás
pro všechny a pro naši vládu národního
porozumění obzvláště. Proto bych
si i jménem svým, a jsem přesvědčen,
že jménem většiny těchto poslanců,
panu předsedovi vlády i celé této
vládě vyslovit nahlas podporu.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Luxovi. Budeme mať príležitosť
i tento jeho názor, ktorý bol vami takto prijatý,
vyjadriť, samozrejme, v uznesení, ktoré sa
pripravuje.
O ďalšiu faktickú poznámku sa prihlásila
poslankyňa A. Minárová.
Poslankyně SL A. Minárová: Minárová,
za Klub komunistických poslancov. Tomu, že naše
zasadanie sleduje verejnosť nasvedčuje i to, že
som dostala telegram z môjho volebného obvodu, Bánovce
nad Bebravou, kde ma požiadali, a preto mám dotaz
na vládu, aké konkrétne opatrenia prijme
vláda na zamedzenie výkupu našich obchodov
cudzincami. Ďakujem.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslankyni Minárovej.
Budeme pokračovať v rozprave. Podľa poradia tak,
ako ste predkladali prihlášky do diskusie, udeľujem
slovo poslancovi Pavlovi Šremerovi. Pripraví sa poslanec
Toman.
Poslanec SL P. Šremer: Vážený pane
předsedo, vážené Federální
shromáždění, milí hosté,
představuji se vám, jsem Pavel Šremer, jsem
zde za Stranu zelených, takže i takto vlastně
vstupujeme do nové Evropy.
Vyjádřil bych se k některým problémům
energetiky vyjádřeným ve zprávě.
Je tam uvedeno, že jestliže je zaručena bezpečnost,
hovoří ekologické a ekonomické výhody
plně pro dostavbu a výstavbu atomových elektráren.
Nejsem o naší záchraně atomovou energetikou
vůbec přesvědčen. Proč? Za
prvé k otázce bezpečnosti. Uvědomme
si naši konkrétní situaci. V Jaslovských
Bohunicích kdysi havarovala atomová elektrárna
A 1 naší konstrukce. Jsou velké problémy
s její likvidací. Vyjadřoval se k tomu ostatně
i hygienik na Slovensku. Novější typ sovětské
konstrukce typu Voroněž VVER 440 měl a má
vážné problémy. Blok V 1 je už
provozován ve zvláštním režimu.
O menší havárii, ke které došlo,
informoval nedávno náš tisk. Nestalo se to
mementem a provoz po opravě má pokračovat
dál opět ve zvláštním režimu.
Každému logicky uvažujícímu člověku,
alespoň po Černobylu, je jasné, že s
atomovou elektrárnou bychom experimentovat neměli.
Je nedořešen problém včasné výstrahy.
Například zmíněná malá
havárie na bloku V 1 se stala v sobotu ráno, ale
západoslovenský radiační hygienik
zodpovědný za dozor, se o ní dověděl
až v neděli večer z vysílání
Československé televize. Vysvětlení
je takové, že v elektrárně funguje vlastní
systém radiační ochrany a povinnost hlášení
poruchy či havárie platí jen pro případ
uvolnění radioaktivity. Ovšem to už by
asi bylo pozdě. Navíc zde není záruka
nezávislé kontroly. Podotýkám, že
bloky VVER nemají v Jaslovských Bohunicích
ochranný obal.
V případě atomové elektrárny
Mochovce použitý automatický bezpečnostní
systém podle odborníků vůbec nevyhovuje
a jsou nyní vážné problémy, jak
věc vyřešit.
Z uvedených příkladů tedy vyplývá,
že nejsme ještě na takové technické
úrovni, abychom mohli garantovat stoprocentní bezpečnost
jaderných elektráren.
K bodu druhému - ekologické výhody: Poměřují
se obvykle výhody normálního provozu jaderných
elektráren. Zapomíná se však například
na velká rizika celého palivového cyklu,
počínaje dolováním, úpravou
a hlavně problémy s vyhořelým palivem
a vůbec radioaktivními odpady. Vyhořelé
palivo zatím odebíral Sovětský svaz.
Používal ho na výrobu atomových bomb.
Potřeba těchto bomb skončila, respektive
politika hromadění těchto bomb. Navíc
končí smlouva se Sovětským svazem,
kde se navíc rozmáhá ještě hnutí
proti dovozu jakýchkoliv radioaktivních odpadů
ze zahraničí. Závod na zpracování
vyhořelého paliva, o kterém u nás
zastánci atomové energetiky uvažují,
by znamenal značné zamoření životního
prostředí - viz např. západoněmecký
Wackevsdorf.
Dalším problémem je možnost havárie.
Ta by v tak malé zemi, jako je naše, mohla znamenat
likvidaci půdy nebo i celého našeho národa,
ať už by to bylo genetickými nebo ekonomickými
následky - viz například náklady na
likvidaci následků Černobylu.
Pan předseda vlády uplatnil v případě
půjček velmi důležitou zásadu,
že bychom neměli žít na úkor našich
dětí a budoucích generací vůbec.
To platí dvojnásob pro případ jaderné
energetiky. Uvědomme si, že tím vnášíme
do biosféry radioaktivní prvky - některé
na tisíce až statisíce let - a s nimi vlastně
ohrožení života ať už genetickými
nebo dalšími důsledky.
Zatěžujeme další generace též
ekonomicky. Náklady na likvidaci jaderných elektráren,
se kterými se mimochodem u nás vůbec nepočítá
při výpočtech výhodnosti jaderných
elektráren. Tím se dostáváme k tvrzení
o ekonomických výhodách.
Podle prací Prognostického ústavu to však
není vůbec tak jednoznačné. Pokud
budeme pokračovat v atomovém programu, bude to znamenat
likvidaci jiných přepotřebných směrů
rozvoje národního hospodářství,
protože už na nic jiného nezbyde dostatek investic,
včetně některých jiných druhů
energetiky. Rozvoj jaderné energetiky je mimořádně
náročný jak materiálově, finančně,
tak i energeticky. Jedná se o desítky miliard korun
na jednu jedinou jadernou elektrárnu, respektive dokonce
blok. Zvlášť když bychom potom měli
uplatňovat automatické systémy bezpečnosti.
Je náročný na kvalitní materiály
a znamená i velké soustředění
toho nejkvalitnějšího lidského potenciálu.
Domnívám se, že je potřebné soustředit
pozornost na opatření vedoucí k restrukturalizaci
národního hospodářství a k
úsporám energie. V úsporách energie
máme - jak vyplývá ze zprávy - velké
možnosti. Navíc za daleko menší investice,
a takové zaměření na úspory
energie vede i k větší zaměstnanosti.
To jsou výsledky výzkumu v NSR.
Je jasné, že východisko není v takových
gigantomániích, že bychom třeba nahradili
jaderné elektrárny elektrárnou v Gabčíkovu.
K tomu se vyjadřujeme ve zvláštní interpelaci,
vyjadřoval se zde předseda výboru pro životní
prostředí RNDr. Holčík.
K tomu bych ještě podotkl - apeluji na vládu
s jednou věcí: Hodnoty pitné vody, které
máme pod Žitným ostrovem, jsou tak veliké,
že v případě jejich ohrožení
budou jak finanční, tak i další hodnoty
daleko vyšší, než nás zatím
stála výstavba.
Je jasné, že v současném stavu není
možné vodní dílo provozovat. Je potřebné
pozastavit zatím další výstavbu do doby,
než komise expertů rozhodnou, co vlastně se
s tímto dílem dá dělat. Ale pokračovat
v původním projektu je absolutní nesmysl.
V záležitostech tepelné energetiky je velkým
přínosem, že se vláda konečně
zabývá problémy severních a severozápadních
Čech. Dokonce už uvažuje o odstavení některých
tepelných elektráren. Ve zprávě však
chybí, zda budeme rozvíjet i některé
nové směry, například metody fluidního
spalování, odsiřování, zplynování
apod. Namísto rozvoje atomové energetiky bychom
část prostředků měli vložit
do rozvoje alternativních zdrojů energie, výzkumu,
vývoje i vlastního využití, ať
už by to byla energie malých vodních toků,
větrná energie, bioplyn, geotermální
energie apod.
Nabízí se možnost vypracování
energetických studií zaměřených
na úspory energie, například v souvislosti
s nabídkou paní ministryně životního
prostředí a rodiny Rakouské republiky paní
Flemingové. Navrhuji naší vládě
akceptovat tuto nabídku o to více, že si musíme
uvědomit, že jsme malá země, uvědomme
si, že zatím máme atomové elektrárny
v Bohunicích, Dukovanech, staví se v Mochovcích,
Temelíně, připravují se Kecerovce,
plány jsou na Blahutovice ve východních Čechách,
v Chomutově v severních Čechách, v
severním Slovensku apod.
Jsme natolik malá země, že si toto skutečně
nemůžeme dovolit.
Upozorňuji ještě na jeden důležitý
efekt těchto atomových elektráren. O tom
se poměrně málo ví. Radioaktivní
záření ... (poslanec byl předsedajícím
upozorněn na časový limit).
Ano, skončím již. Myslím si, že
nejčistší energie je ušetřená
energie. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Šremerovi. Slovo má poslanec
Křivský.
Poslanec SL Z. Křivský: Vážené
shromáždění, jsem poslanec za obvod
číslo 53 Ústí nad Labem a Litoměřice.
Chtěl bych něco říci k mému
předřečníkovi. To je všechno
hezké - nevyužívat vodní energii, nevyužívat
jádro. Ale my potřebujeme nějakou elektrickou
energii. Je velmi pěkné říkat, že
nejlepší energie je ušetřená energie,
ale není možné ušetřit všechnu
elektrickou energii. Proto v severních Čechách
všichni stojíme o to, aby se energie šetřila,
ale je nám všem jasné, že tento stát
bude dlouhou dobu využívat elektrickou energii vyrobenou
spalováním hnědého uhlí. Je
třeba velké elektrárny odsířit,
aby se zde dalo vůbec žít. To není lokální
problém, který sahá vlastně od Bavorska
až po Švédsko a je to problém, který
zničil životní prostředí v celých
Čechách.
Dělám na odsíření už od
roku 1969. Nehrála se s námi zcela fér hra.
Na odsíření se dávaly velké
prostředky, ale byly určené jen na výzkum.
Měli jsme dojem, že nikdy nebyl poctivý úmysl
zaplatit výstavbu skutečných odsiřovacích
jednotek. Dalším krokem bylo, že se v Tušimicích
udělal pokus vyřešit tento problém za
ruble a za koruny. Tento pokus v nejbližší době
skončí technickým neúspěchem.
Je potřeba, aby už konečně vláda
rozhodla ne o odsíření velkého množství
tepelných elektráren, ale o prvním kroku,
o odsíření prvních několika
bloků. Vlastně by tak rozhodla o tom, že uděláme
první krůček ke zlepšení situace
v severních Čechách a vlastně v celé
zemi.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Pán poslanec presahujete rozsah faktickej pripomienky.
Poslanec SL Z. Křivský: Promiňte,
nechám si své připomínky na dobu,
až budeme projednávat situaci v severních Čechách.
Promiňte mi, že jsem překročil čas.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Slovo má poslanec Toman, pripraví
sa poslankyňa Moltašová.
Poslanec SL P. Toman: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, poslanci, dámy
a pánové, v neděli jsme si připomněli
neblahé výročí nástupu totalitního
systému. Před 42 lety občané našeho
státu, vedeni KSČ vystoupili z rozjetého
vlaku směřujícího k ekonomické
prosperitě a demokracii a zůstali stát na
betonovém peróně, obklopeném ozbrojenými
žoldáky totalismu. Nechci zde probírat těch
42 let, vím, že projednáváme zprávu
předsedy Federální vlády, ale právě
do této zprávy se promítají smutné
výsledky uplynulých let.
Jedním z výsledků - který já,
jako poslanec za Severočeský kraj, považuji
za nejzávažnější - je zdevastovaný
stav naší přírody, za praotce Čecha
mlékem a strdím, za komunistické strany smogem
a mrtvými řekami oplývající.
Ze zprávy a z různých interview ministrů
ovšem také vyplývá absolutní
nedostatek finančních prostředků,
které by bylo možno použít k obnově
zničeného hospodářství.
Dámy a pánové, každý právní
řád (ten náš není samozřejmě
výjimkou) obsahuje ustanovení o náhradě
škody. Byť právní vědomí
našich občanů je na velmi nízké
úrovni, přílišná znalost zákonů,
práv a povinností nebyla totiž dříve
žádoucí - přesto není našim
občanům cizí tato základní
právní úvaha. Pokud někdo z nás
bude řídit osobní automobil, nabourá
plot svého souseda a ještě ublíží
na zdraví či dokonce usmrtí kolemjdoucího,
bude nucen plot znovu postavit nebo nahradit vzniklou škodu.
KSČ řídila náš stát, nabourala
životní prostředí a jak víme,
nechybí ani těžké újmy na zdraví
a dokonce smrt. Zákonitě by se tedy měla
podílet na náhradě vzniklé škody.
Chtěl bych se proto zeptat členů federální
vlády, zda vláda uvažuje o stanovení
obligatorní náhrady škody. Chtěl bych
rovněž podpořit předchozí návrh
na milionářskou dávku a na zřízení
nadace ekonomické obnovy našeho státu.
Jako poslanec za Severočeský kraj rovněž
navrhuji zřízení účelového
fondu obnovy životního prostředí Severočeského
kraje, do kterého by přispěla jako první
právě KSČ.
Není to pouze krajový problém, je to problém
celé naší republiky, protože si myslím,
že severní Čechy jsou plícemi celé
naší republiky.
Do tohoto fondu by pak mohly perspektivně přicházet
nemalé pokuty znečišťovatelů ovzduší,
občanů i organizací, dobrovolné příspěvky
domácích i zahraničních firem atd.
K tomu by však bylo nutné vytvořit náležité
zákonné předpoklady v nejbližší
době.
Současně bych se chtěl zeptat jménem
dusících se severočeských občanů
komunistické strany, zda ona sama necítí
kdesi uvnitř potřebu či nějaké
nutkání přispět k obnově životního
prostředí na severu Čech. K dotazu se odhodlávám
především poté, co jsem si přečetl
téze volebního programu KSČ uveřejněné
v Rudém právu 20. února, kde je uvedeno:
"Podpoříme vše, co bude směřovat
ke komplexní cílevědomé péči
o vodu, ovzduší, půdu a ostatní složky
životního prostředí a co podstatně
sníží jeho zdravotní rizikovost".
Myslím, že právě nyní je ten
pravý čas. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Tomanovi, slovo má poslankyňa
Moltašová, pripraví sa poslanec Malý.
Místopředsedkyně SL J. Moltašová:
Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, předem
se musím omluvit. Ještě před patnácti
minutami jsem měla připravené méně
než tříminutové vystoupení, ale
po vystoupení pana poslance Šremera považuji
za svou profesionální povinnost přečíst
svůj diskusní příspěvek celý.
Využívám svého práva na delší
diskusní příspěvek.