Jakkoliv chápeme nesmírnou složitost zmíněné
problematiky, jejíž šíře odpovídá
rozsahu útlaku totalitní moci, nemůžeme
před ní zavírat oči a i zde je třeba
urychleně řešit a vytvořit právní
předpoklady pro spravedlivé řešení
a vypořádání.
Apeluji proto na federální vládu, aby přes
napjatost legislativního programu na tyto skutečnosti
pamatovala a vyzývám kolegy poslance, aby vlastní
iniciativní činností přispěli
k tomu, aby spravedlnosti, jako neodmyslitelné součásti
demokracie, bylo učiněno za dost.
Jako poslanec Severočeského kraje musím ještě
říci toto prohlášení. Obdržel
jsem zřejmě, jako všichni z vás, interpelaci
skupiny poslanců k životnímu prostředí
a zdravotnímu stavu obyvatelstva v pánevní
oblasti Severočeského kraje a plně se s ní
ztotožňuji, přestože, nebo právě
proto, že jsem poslancem okresu Česká Lípa
a žiji v Jablonci nad Nisou.
Nemůžeme totiž zapomínat na pokračující
devastaci lesů v Jizerských horách, v Krkonoších
jako přímý důsledek emisí z
elektráren NDR a Polska.
V závěru si neodpustím jednu poznámku.
Předseda naší strany včera doporučil,
aby se ze znaku naší republiky vypustilo jedno slovo.
Nešlo nám vůbec o hledání definitivního
hledání názvu republiky, ale o eliminaci
toho, co mělo být ze štítu republiky
odstraněno již před 2 měsíci.
Musím vyslovit politování nad tím,
že zatímco na přelomu roku v problematické
politické skladbě se podařilo ve Federálním
shromáždění přijmout řadu
významných norem, rekonstruovaný parlament
není schopen za 2 měsíce právně
stvrdit skutečnost, že naše něžná
revoluce socialismus odmítla. Pokud jsou vznášeny
námitky, že tímto rozhodnutím budou
prejuridikovány změny názvu republik, myslím,
že o to právě jde. Právě my,
poslanci Federálního shromáždění,
máme právo, ale také povinnost o tom rozhodnout.
V žádném případě není
otázku názvu republiky nutno spojovat se změnou
znaku státu. Bylo zde již řečeno, že
o znaku se můžeme dohadovat třeba do vánoc.
Poslední poznámku - z pohledu mezinárodního
postavení republiky by to byl velice významný
akt naznačující odhodlání integrovat
se do Evropy. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Mackovi. Hovoriť bude poslanec
Benda. Pripraví sa poslanec Hrbotický.
Poslanec SL V. Benda: Václav Benda, Křesťansko-demokratická
strana, součást Občanského fóra.
Vážené Federální shromáždění,
velmi stručně k jednomu speciálnímu
aspektu problematiky soukromě hospodařících
rolníků, o kterých zde byla několikrát
řeč. Mám pro vládu, nebo její
zbytky, jak jsou zde přítomny, jednu otázku
a jeden návrh či žádost.
Otázka zní, zda je vládě známo
a jak se slučuje se skutečností či
tvrzením obsaženým na straně 32 zprávy,
která tady byla předložena, kde se hovoří
o podpoře soukromě hospodařících
rolníků a o nezbytnosti zrovnoprávnění
s ostatními formami, zda je vládě známo,
že od poloviny loňského roku na základě
nových opatření se soukromě hospodařícím
rolníkům ztroj- až zčtyřnásobila
daň, kterou jsou povinni státu platit.
Myslím, že to neodpovídá linii, která
je tady proklamována. Mám proto návrh pro
vládu - pan ministr Klaus mi totiž vysvětlil,
že tento problém je možno řešit jen
postupně a komplexně (tomu dobře rozumím),
současně mi vysvětlil, že rolníci
mohou žádat o daňové úlevy od
národních výborů, které mají
právo jim je poskytnout. Vzhledem k dosavadnímu
poměru národních výborů k soukromě
hospodařícím rolníkům bych
tuto cestu nepokládal za šťastnou.
Navrhuji proto vládě, aby zabezpečila takové
jednorázové opatření, které
by aspoň pro letošní rok tyto soukromě
hospodařící rolníky buď daní
zprostilo, nebo se to zredukovalo na průměrnou výši
z minulých let. V opačném případě
by toto mohlo být při vší ostatní
diskriminaci definitivní rána nevelkému zbytku
našich soukromě hospodařících
rolníků a když bychom chtěli na vesnici
začít budovat soukromý sektor, začínali
bychom od nuly. Děkuji vám.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem pánu poslancovi Bendovi. Hovoriť bude
poslanec Hrbotický.
Poslanec SN J. Hrbotický: Vzdávám
se slova. Chci říci, že diskusní příspěvek
do rozpravy předám písemně. Mělo
se jednat o problematice propadnutého majetku emigrantů.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Udeľujem slovo poslancovi Semanovi. Pripraví sa
poslanec Růžička.
Poslanec SN K. Seman: Volebný obvod 98 - Šaštín-Stráže.
Aj keď mám obvod, ktorý má 35 tisíc
občanov, mám pritom nesmierne veľkú
zodpovednosť, pretože zastupujem vládnu komisiu
pri riešení otázok rómskeho obyvateľstva.
Vážený predsedajúci, vážené
poslankyne a poslanci, pred chvíľou sa mi dostalo
do rúk niekoľko telefonátov, volajú
Rómovia z východného Slovenska, že pán
premiér sa vo svojom vystúpení ani slovom
nezmienil o tom, ako sa mieni riešiť tento problém.
Divákom, pokiaľ nás sledujú, môžem
odkázať jednu vec, že to nebolo povinnosťou
dnešnej rozpravy zaujímať stanovisko, pokiaľ
k tomu nezaujali stanovisko republikové vlády a
ČNR a SNR. Ani ja si nemôžem dovoliť vystúpiť
dnes s konkrétnou koncepciou, na ktorej momentálne
pracujem a ktorú mienim predložiť v pondelok
predsedovi vlády akademikovi Čičovi. Môžem
iba naznačiť, že môžu byť spokojní.
Pán predseda vlády Čič i pán
Schuster i podpredseda vlády pán Nagy prejavili
nesmierny záujem, ochotu, prijali môj pracovný
projekt s tým, že chcú začať tento
problém riešiť na celkom novej platforme.
Ako je vám známe, zatiaľ existovala a dožíva
vládna komisia, ktorá fakticky je akýmsi
výkonným orgánom. Nechcem ju kritizovať.
Vznášam iba pochybnosť o správnosti koncepcie,
metód, ktoré boli v praxi aplikované. Nechcem
tým nijakým spôsobom chrániť či
obhajovať komunistickú stranu. Archívne som
sa dopracoval k jednému významnému poznaniu.
Samotná strana bola podvádzaná tým
spôsobom, že poverení ministri a výkonní
tajomníci fakticky dávali do vlády materiály
vyslovene štatistického charakteru, na ktorých
nemali absolútny podiel. Keď sa znižovala absencia
rómskych detí v škole, ak sa Rómovia
sťahovali v rámci rozptylu do usadlostí, nebola
to zásluha týchto pracovníkov. Z roka na
rok sa fakticky znižoval problém. Strana si myslela,
že je všetko v poriadku. Po nežnej revolúcii
sme balík rozbalili. Zistili sme, že to bolo vedomé
a zámerné, že títo ľudia neboli
schopní si priznať, že na tento problém
nestačia. Brali za 20 rokov vysoké platy a vysedeli
si peknú penziu.
K základným východiskám - tie sme
fakticky prevzali. Pán Jenerál, tu prítomný,
bol jedným z autorov, ktorý naznačil nové
východiská. Akceptujem jeho návrh s tým,
že ho dopracujeme. Základným východiskom
je aktivizácia Rómov. Ja ho doplňujem, že
všetkými možnými metódami a formami
musíme účinne ovplyvňovať rómske
vedomie právne a ekonomické. Je nezorané.
Potrebovali by sme 1000 Jilemnických, aby toto nezorané
pole skutočne zorali. Druhým východiskom
je: chceme využiť všetkých poslancov a momentálne
ich prosím, pokiaľ by mohli výjsť v ústrety,
aby v rámci svojich okresov a krajov angažovali poslancov
nižších stupňov, aby sme sa v rámci
okresov mohli stretávať a zaujímať stanoviská
k tomuto problému. V rámci Slovenska sa vytvárajú
spoločenské a politické organizácie,
majú vo svojich programoch nádherné ciele
a zámery. Nechcem vznášať pochybnosti
o schopnosti, aby tento zložitý a náročný
problém boli schopní riešiť. Budeme sa
snažiť všemožne im pomôcť, ale
očakávame od nich, aby v konečnom dôsledku
boli oni realizátori, ktorí v konkrétnej
mravenčej práci odvedú to, čo očakávame.
Ďalej chceme zaujať stanovisko k niektorým článkom
a vystúpeniu v televízii. Hovorí sa o rómskej
národnosti. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale
veľmi ma mrzí, že ako poslanca ma napadli sami
Rómovia, keď som obchádzal v sobotu a v nedeľu
Západoslovenský kraj, konkrétne Dunajskú
Stredu, Komárno, Galantu, Bratislavu-vidiek. Dali mi otázku:
pán Seman, vy ste tam hore padli na hlavu, vy neviete,
že nie je nikde uzákonená rómska národnosť?
My nemáme rómsku národnosť. Keď
som Maďar, som Maďar alebo Slovák, alebo Rusín.
To je jedna maličkosť, ale padla na naše hlavy
a neprávom, je to na škodu veci keď nás
odsudzujú samotní Rómovia, častokrát
ľudia pologramotní a priznávam, že majú
pravdu. My sme túto zákonitosť ešte nikde
nekodifikovali. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem pánovi Semanovi. Slovo má poslanec
Růžička, pripraví sa poslanec Klíma.
Poslanec SL J. Růžička: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jsem poslancem za volební obvod 96 - Hodonín, Uherské
Hradiště.
Pan předseda vlády včera ve své zprávě
o vývoji československé federace konstatoval,
že kardinálním problémem československé
ekonomiky je naléhavá potřeba výrazného
zvýšení exportu za volné měny.
Dále upozornil na jeho kvalitativně nevhodnou skladbu.
Tvoří ho suroviny a polotovary. To znamená,
že neprodáváme produkty ducha, ale materiál.
Nemyslím proto, že pokud chceme export za volné
měny zvýšit a zkvalitnit jeho skladbu, cesta
k tomuto cíli povede přes snížení
výdajů na rozvoj vědy a techniky proti původnímu
plánu o 14,5 % , jak je uvedeno v návrhu nového
státního rozpočtu.
Československý vědeckotechnický rozvoj
je dlouholetým odchodem svých špiček
do zahraničí devastován, technické
vybavení a zvláště vybavení počítači
a softwarem je na úrovni naprosto nesrovnatelné
i se světovým průměrem. Dlouholetým
nedostatkem deviz je náš vědeckotechnický
rozvoj nucen vyvíjet technologie a výrobky ve světě
dávno běžné, které si může
v zemích s volnou měnou kdokoli za levný
peníz koupit. Napojení na mezinárodní
informační systém prakticky neexistuje. Dříve
tak často halasně vychvalovaná spolupráce
s vědeckotechnickými pracovišti v zemích
RVHP a zvláště v SSSR je tak zbyrokratizované
a neoperativní, že její výsledky jsou
zanedbatelné. Efektivita VTR tím pádem klesá,
navíc roztříštěností a
necitlivým až avanturistickým řízením
odborně nekompetentním aparátem se tento
ubírá poněkud zcestnými směry.
Všemocně je proklamováno, že duševní
potenciál je jednou z posledních deviz, kterou tento
stát má. Ovšem snížením
výdajů na VTR efektivnost jeho využití
nezvýšíme. Je třeba specifikovat výrobní
programy perspektivně konkurence schopné na západních
trzích, vědeckotechnický potenciál
přeskupit, technicky dovybavit a cílevědomým
řízením týmové práce
se snažit dosáhnout takové technické
úrovně našich výrobků, která
zajistí jejich prodejnost.
Je přece absurdní chtít řešit
kardinální problém československé
ekonomiky - získání pozic na trzích
s volnou měnou - snížením výdajů
na VTR téměř o 15 % , přičemž
třeba výdaje na obranu a bezpečnost klesají
o 11 % a na správu dokonce o necelých 5 %. Je třeba
si uvědomit, že toto opatření může
vést k dalšímu odlivu duševního
potenciálu do zahraničí a k takové
zaostalosti naší vědy a techniky i celého
průmyslu, kterou nebude možné v budoucnu už
překonat.
Navíc návrh předkládaného státního
rozpočtu se může minout účinkem
jako celek. Při zavádění tržního
mechanismu je státní byrokratický aparát
brzdou. Jeho minimální snížení
bude vytvářet tlak na zachování stávající
struktury. Diskutabilní je úloha cenových
úřadů a jejich další existence.
Záměr přebytkového státního
rozpočtu bude negativním způsobem ovlivněn
změnami výrobních programů státních
podniků, jednostrannou orientací exportu na SSSR
a nezajištěním realizačních výstupů
plánu VTR.
Již dnes velmi negativně působí vliv
cizí kupní síly na náš maloobchodní
trh a neřešení této otázky, nebo
její řešení jen dalším administrativním
omezením nákupu vyvolá velice vážné
ekonomické problémy v blízké době.
Je poněkud iluzorní představa, že za
tohoto stavu nedojde k úpravám maloobchodních
cen a že se podaří zajistit plnou zaměstnanost
obyvatelstva.
Navržený státní rozpočet je silně
zatížen setrvačností předcházejícího
období, což neodpovídá rozsahu politických
změn v našem státě. Proto žádám
vládu, aby přistoupila k zásadním
změnám v naší ekonomice co nejdříve.
Příkladů neúspěšných
polovičatých hospodářských
reforem bylo i v okolních státech už poměrně
dost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Růžičkovi, slovo
má poslanec Dymáček, pripraví sa poslankyňa
Frýbortová.
Poslanec SL M. Dymáček: Pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, chci mít dvě poznámky. První
se bude týkat odchodu sovětských vojsk. Podporuji
návrh poslance Kocába na to, abychom prohlásili
Smlouvu z 18. 10. 1968 za neplatnou od samého počátku.
Domnívám se, že samotný odchod vojsk
by bylo vhodné urychlit a chtěl bych upozornit na
dvě věci. Toto upozornění přichází
nejen z občanských kruhů, ale i z okruhu
Čs. armády. Zde mluvím zároveň
i za poslance Lise a poslance Palouše. Jde o to, že
jsou značné obavy z toho, že odcházející
armády budou na územích, na kterých
se nacházejí v našem státě, zakopávat
nebo jinak nevhodně likvidovat prošlou munici, různé
chemické materiály apod. s následnými
ekologickými škodami. Existují již
indikace toho, že vojáci odcházející
armády prodávají našim občanům
různé zbraně. Samozřejmě tyto
zbraně chodí do určitých kruhů.
Chtěl bych požádat a žádali jsme
v této trojici písemně ministra národní
armády, aby bylo zajištěno, že chování
vojsk v těch dosavadních prostorách bude
ze strany naší armády velmi důkladně
a náležitě kontrolováno.
Pokud padne Smlouva z roku 1968 o dočasném umístění
vojsk, padnou i právní zábrany, proč
by Československá armáda tuto trvalou kontrolu
nemohla vykonávat.
Druhá poznámka se týká věcí
ekonomických. Jsem velmi rád, že jsme se ze
zprávy vlády úředně dověděli
některé skutečnosti, o kterých jsme
my, co to sledujeme delší dobu, věděli
a jsem velmi rád, že můžeme od vlády
očekávat, že bude vykonávat určité
energické kroky k překonání tohoto
stavu.
Myslím si však, že některé věci
je třeba říci jasněji a že je
třeba naší všestranné spolupráce
k tomu, aby se věci hnuly dopředu. Jde o to, že
nejen že se světu otevíráme, ale my
jsme se světu už otevřeli. Tím že
popadaly režimy u nás i v okolních státech,
tím, že dochází ke značným
změnám v mezinárodní situaci, v našich
obchodních vztazích jsme vlastně vstoupili,
aniž si to plně uvědomujeme, rovnými
nohama na světový trh. To znamená, že
musíme začít nikoliv od úvah o tom,
co všechno bychom měli odněkud dostat, ale
od úvah, co bychom měli udělat pro to, abychom
se na světových trzích začali konečně
pohybovat jako rovnocenní partneři. Znamená
to, že bychom se měli soustředit na problémy,
jak vydělat za naše zboží peníze,
to znamená na problém, jak vytvořit v rámci
našich podmínek v co největším
rozsahu konvertabilní produkci. Je to problém, který
je pro nás obsahově i jinak nový a bylo by
dobré si s veškerou odpovědností a v
plném rozsahu uvědomit, co všechno to znamená.
Něco v tomto směru už naznačil můj
předřečník a budu tedy říkat
jenom to, co v jeho příspěvku chybělo.
Konvertabilní produkce to znamená nejen připravit
právní předpoklady pro to, aby se podniky
začaly chovat odpovědně, aby se začaly
chovat tak, jak je to potřeba na světových
trzích. Je to záležitost především
obsahová. Připomínám slova dr. Zemana:
"K tomu, aby se náležitě hrála
šachová partie nebo jiná hra, je potřeba
nejen pravidel, ale i lidí, kteří to umí
a kteří takovou hru hrají s plným
nasazením." To je právě situace, ve
které se ocitáme a apeluji na nás na všechny,
abychom z toho vyvodili náležité praktické
důsledky.
Je potřeba, aby se v podnicích, zejména v
nosné části naší hospodářské
struktury, konzolidovala situace po stránce personální,
po stránce výrobních programů a také
po stránce i širšího organizačního
rámce. Je potřeba vstupovat do světa, do
Evropy. Chtěl bych říci, že k tomu,
abychom tak mohli učinit, potřebujeme mimo jiné
i špičkové technologie. Špičkové
technologie mají v produkci to postavení, že
bez špičkových technologií, vyhrocuji
záměrně tento problém - není
fungujícího průmyslu.
Náš odstup od světa je přitom takový,
že sami vlastními silami nemáme na to, abychom
se k těmto špičkovým technologiím
dopracovali. Je potřeba široké mezinárodní
spolupráce, je potřeba horizontálních
vazeb, je potřeba všestranná podpora vědě
a technice, vysokým a jiným školám a
také přímo průmyslu.
Zakončím tím, že upozorním ještě
na jeden aspekt tohoto problému. Nemůžeme bez
dalšího a jednoduše očekávat, že
špičkové technologie k nám někdo
doveze. Z vojenského hlediska je to stále ještě
velmi senzitivní záležitost a s jednostranným
transferem špičkových technologií lze
počítat až tehdy, když bude vytvořeno
náležité bezpečnostní klima.
Znamená to, že při cestě k ozdravování
našeho hospodářství je potřeba
domyslet a velmi intenzivně propracovávat i souvislosti
bezpečnostní, souvislosti zahraničně
politické. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Prosím poslankyňu Frýbortovú,
pripraví sa poslanec Klíma.
Poslankyně SN D. Frýbortová: Jmenuji
se Frýbortová, volební obvod Praha-východ,
Praha-západ, bez stranické příslušnosti.
Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, vzhledem
k tomu, že investiční výstavba je po
řadu let v situaci, která nemá pro definování
jejího stavu obdoby, a na jejíž nedostatky
jsem mnohokrát upozorňovala, využívám
této příležitosti, abych se krátce
dotkla právě investiční výstavby.
Nelze říci, že by nebyla snaha i v minulosti
některé zásadně chybné přístupy
měnit. Jedna věc je však chybu poznat a druhá
věc je skutečně ji odstranit. I v tomto směru
se v mnoha případech nedařilo dodnes překonat
rozpor mezi slovy a činy.