Tomu je přizpůsoben i rozpočet, tomu jsou
přizpůsobeny i konkrétní kroky reformy,
které chceme dělat v této době. Proto
jsme také jasně prohlásili, že v této
době vláda nehodlá dělat žádné
jednorázové zvyšování cen, že
nehodlá dělat také žádný
útok na nezaměstnanost ne proto, že chce mít
stabilizovanou situaci do voleb. Musí se chovat přirozeně
v hranicích svého časového mandátu,
ale také proto, že usiluje o takovou strategii reformy,
která by byla spojena s realistickou, ale citlivou sociální
politikou, která by sledovala vizi občanské
společnosti v tomto státě, spravedlivé
občanské společnosti se sociálně
spravedlivou politikou.
Proto myslím, že při veškeré složitosti,
kterou ukazuje zpráva vlády, budeme-li realisticky
měřit východiska a cíle, ke kterým
směřujeme, můžeme se dívat do
budoucna s určitými nadějemi a optimismem.
Chtěl bych říci, že zde základní
filozofii, jak ve svém nedávném historickém
projevu v americkém parlamentu, tak ve svých posledních
vystoupeních podtrhl prezident Václav Havel, kdy
ukazoval, že není třeba se stále strašit,
že není třeba se stavět velmi radikálně
a razantně, ale že je třeba mluvit spolu lidsky,
nacházet lidskou komunikaci, hledat vnitřní
obrodu, mobilizovat vnitřní síly, více
sami sobě věřit a podporovat pozitivní
řešení.
Domnívám se, že můžeme vycházet
z toho, ale to ukáže usnesení, že FS v
zásadě podporuje tuto konstruktivní politiku
vlády, která je orientována na určitý
nový vzestup ekonomiky tak, aby tržní ekonomika
nebo přechod k tržní ekonomice byl stále
více spojován s novou prosperitou. Proto jestli
parlament dá této zprávě a programu
vlády svoji podporu, pak můžeme být
ještě většími optimisty, protože
máme dnes pevnou strukturu a k prezidentovi, kterému
věří celý národ, k obrozenému
parlamentu může přistoupit i tato vláda,
která bude mít vaši podporu, podporu obyvatelstva,
která bude ale realizovat svůj program v široké
demokratické diskusi se všemi, která bude realizovat
náročná sociální i reformní
kritéria ve vzájemném kontaktu s lidem, která
s podporou lidu bude pomáhat nové dynamice naší
ekonomické společnosti. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem prvému podpredsedovi vlády za výklad
ekonomickej strategie vlády. Týmto jeho vystúpením
a vystúpením ďalších podpredsedov
vlády, príp. pánov ministrov, boli zodpovedené
všetky rozhodujúce otázky a pripomienky. Nie
však úplne všetko. Vláda, jako obvykle,
dostane záznam z nášho zasadania a na priame
otázky, príp. na interpelácie na členov
vlády má povinnosť podľa § 63, 65
a 67 rokovacieho poriadku odpovedať písomne do 30
dní. Z tohto aspektu sa pýtam: sú nejaké
pripomienky alebo otázky k záverečnému
slovu prvého podpredsedu vlády ? (Nejsou.) Nie sú.
Naše rokovanie v tomto bode uzavrieme uznesením. Prosím
predsedu návrhovej komisie prof. Šilhána, aby
odôvodnil návrh uznesenia, prípadne nás
zoznámil s jeho úpravami.
Předseda návrhové komise poslanec SL V.
Šilhán: Pane předsedo, pane předsedající,
paní a pánové, komise předložila
písemný návrh usnesení, který
poslanci obdrželi. Komise projednala řadu připomínek
poslanců a písemný návrh upravila.
Dovolte, abych tyto změny uvedl.
Máte před sebou písemný návrh
usnesení Federálního shromáždění
a jeho první stránka se nemění. Na
druhé straně návrhu konstatuje bod 2), v
druhém odstavci - je věta, která začíná
"dosud se nepodařilo". Doporučujeme vložit
tam "dosud se vládě ČSSR nepodařilo".
Bod 3 se nemění.
Největší změny jsou v bodě 4,
ve kterém Federální shromáždění
doporučuje vládě ČSSR v odstavci prvém
"přijmout a Federálnímu shromáždění
předložit opatření" a věta
prvního odstavce následuje beze změny.
V odstavci druhém doporučujeme formulovat takto:
"věnovat pozornost přípravě demokratických
voleb včetně materiálního zabezpečení
nově vznikajících politických systémů".
Odstavec třetí doporučujeme formulovat takto:
"Pokračovat v zásadních hospodářských
reformách při respektování zdravého
životního prostředí a sociálních
jistot občanů. Do konce března 1990 informovat
Federální shromáždění
o harmonogramu jednotlivých reformních kroků
vlády, včetně postupu změn vlastnických
forem a podmínek pro podnikatelské aktivity, a to
i v zemědělství".
Odstavec čtvrtý doporučujeme rozšířit
takto: "Zabezpečit včasné legislativní
změny v politické a ekonomické oblasti a
v zájmu urychlení legislativního procesu
seznamovat parlamentní výbory s pracovní
verzí návrhů zákonů včas
a v patřičných souvislostech."
Odstavec pátý doporučení se nemění.
Dále komise navrhuje zařadit další část
usnesení, ve kterém "Federální
shromáždění požaduje, aby se vláda
ČSSR vyjádřila k nedostatkům konstatovaným
v bodě 2 zprávy".
To je vše, pokud se týká změn návrhu,
který jste písemně obdrželi.
Chtěl bych dodat, že během jednání
komise jsme se setkali s řadou poslanců, kteří
jednak předložili ústní, ale také
písemné návrhy na změny v usnesení.
Poslanci Malý a dr. Toman navrhují, aby ministerstvo
financí provedlo inventarizaci majetku KSČ a způsob
jeho nabytí a podalo zprávu současnému
Federálnímu shromáždění.
Objektivní zjištění majetku KSČ
a zpráva o něm přispěje k uklidnění
veřejnosti a klidnému průběhu volební
kampaně.
Komise projednala tento návrh usnesení a doporučuje
tento návrh předložit v souvislosti s projednáváním
návrhu státního rozpočtu. Tento návrh
komise byl projednán s ministrem financí, který
s ním souhlasí. Návrh tak musí být
dokonale administrativně a legislativně připraven.
Kromě toho přišel písemný návrh,
který žádal okamžitě zastavit platnost
vyhlášky č. 172/1988 Sb. § 18, kdy touto
vyhláškou se nespravedlivě vyměřuje
neúměrně vysoká zemědělská
daň, především soukromě hospodařícím
rolníkům.
Tento požadavek, se kterým byl seznámen i ministr
financí Klaus, zodpověděl ministr Klaus přímo
ve své odpovědi na interpelaci. Proto není
tento návrh zařazen jako zvláštní
bod do usnesení. To je vše.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem predsedovi návrhovej komisie. Minister
Klaus sa hlási o slovo.
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Nevím,
jestli mám právo se přihlásit. K návrhu
usnesení mám toto stanovisko. Seděl jsem
tu 12 hodin a pozorně jsem poslouchal, co se říká.
Na straně 2 v hodě 2 přečtu slovesa
použitá na této straně: jediné
sloveso ve druhém odstavci je "nepodařilo",
ve třetím odstavci "není".
V odstavci 4 kromě oznamovací věty je první
jediné sloveso "nedaří" a jiné
tam není. V odstavci 4 je jediné sloveso "nejsou"
a v druhé větě jediné sloveso "nedaří".
V posledním odstavci první věta je naprosto
oznamovací, která nic neříká
a v poslední větě tohoto odstavce je opět
jediné sloveso "nejsou". Nevím, jestli
jsem poslouchal dobře, ale prohlašuji, že toto
jsem já za 12 hodin neslyšel.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem ministrovi financií. Aké sú
vaše pripomienky k predloženému návrhu
navrhovej komisie?
Poslanec SN A. Dúha: Trochu mi pán minister
Klaus zobral slovo, teda to, čo som chcel povedať.
Ja totiž po prečítaní návrhu
na uznesenie tiež som sa dočítal samé
negatíva. A skutočne my sme konštatovali, že
vláda národnej jednoty sa snaží robiť
čo najlepšie a chce skutočne tento štát
vyviesť z tej šlamastiky, v ktorej sa nachádza.
A nesúhlasím s tým návrhom, aby sme
skutočne - ja som slovesá nerátal - vlastne
dali týmto spôsobom tak trochu vláde nedôveru.
Ja som chcel povedať, keď už by sme nezmenili znenie,
aby sme aspoň na záver tú našu vládu
pohladkali a povedali, že teda jej dávame naďalej
plnú dôveru a dúfame, že to s nami dovedie
k dobrému. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Dúhovi. Hlási sa poslanec
Šašek.
Poslanec SL J. Šašek: Federální
shromáždění oceňuje, že
vláda přichází se zprávou o
stavu a vývoji československé federace za
dva měsíce po tom, co bylo Federálním
shromážděním schváleno její
programové prohlášení. Už toto
říká, že vláda tak špatná
není, takže asi pan ministr Klaus měl pravdu,
když by tam neměla být samá negativní
slovesa.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Prosím, ďalšie pripomienky
? Prosím, poslankyňa Němcová.
Poslankyně SN D. Němcová: Chtěla
bych říci, že možná skutečně
druhý odstavec je velice příkrý a
zejména ve světle vysvětlení, která
jsme vyslechli od vlády a která nám dala
nahlédnout do toho, že na ni vlastně chceme
nemožné, že předpokládáme,
že když nám není jasná koncepce
a spojitost jednotlivých opatření, že
třeba se nenalézá. Myslím, že
byla řeč o tom, že snad dojdeme jakéhosi
konsensu. Tady se výslovně hovoří
o tom, že konsensus není. Má-li vláda
pracovat, je konsensus velmi nutný. Například
pan místopředseda Čarnogurský nám
velice přesvědčivě ukázal,
proč nemohou být ekonomické reformy provedeny
v uceleném systému, protože předpoklady
na jednotlivých polích jsou různé.
Nejsou, nemohou být, kde by se vzaly, ale to neznamená,
že koncepce neexistuje, že není. Přimlouvala
bych se za to, aby nebyl tak příkrý druhý
odstavec.
(Hlas ze sálu: Ja to nechcem predlžovať, ja chcem
použiť tú istú metódu, čo
minister Klaus. Keď tam v tom odseku je pozitívum
"dosud se podařilo vytvořit konzistentní
koncepci" ja si myslím, že je to prehnané.
"Zatím se daří vytvořit všechny
potřebné podmínky pro využití
tohoto zdroje" tiež nie. "Jsou příslušné
návrhy dokončovány včas, kvalitně,
v potřebných souvislostech". To je presne ten
istý systém a ten istý prístup, ktorý
použil pán minister Klaus. Ja si myslím, že
ozaj tento mantinelový prístup by nebol správny.
Môžeme to zmierniť, lebo skutočne v tej
diskusii sa ukázalo, že všetky tie pozitíva,
ktoré tu boli, sa vyzdvihovali v ich vystúpeniach.
Len som použil to isté, čo ste použili
vy, s tým, že ja poviem "nie, nepodarilo"
ale "podařilo" a to tiež nie je pravda.
Nepoviem "nedaří" poviem "daří"
- nie je to pravda. Proste, nerád by som použil tento
prístup. Skutočne si myslím, že tá
diskusia ukázala tie klady a pozitíva a že
bolo by to treba zmierniť. Ono sa to dá zmierniť,
ale nie s tým, že sa to dá vypustiť.)
Poslanec SL J. Vácha: Myslím, že pan
ministr Klaus měl pravdu. Jasně jsme tady řekli,
že dáváme nejen důvěru vládě,
ale i jejich zprávě, to, co nám říká
a že má pravdu. Proto navrhuji jednoduše toto
změnit a nedělat z toho dlouhodobé debaty.
Já přečtu úpravu. To druhé
"ne dosud se nepodařilo", ale vláda dle
své zprávy vytváří konzistenční
koncepci atd. Třetí odstavec bych začal:
"Je postupně třeba zformovávat účinný
informační systém". Dále: "Vláda
proto vytváří všechny potřebné
podmínky pro využití" atd. To je pravda.
Kdo tady řekl něco proti?
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Hlási sa profesor Jičínský.
Místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené paní, vážení
pánové, já sám chci v této
souvislosti provést sebekritiku, že jsem neprojevil
dostatečnou pozornost předloženému návrhu
usnesení. myslím, že tak učinila většina
z nás. Možná, že to je důsledkem
toho, že přece jen v poslední době máme
příliš mnoho různých podkladů
a návrhů. Jestliže se ministru Klausovi podaří
zdržet inflaci v určitých mezích, tak
pokud jde o inflaci těchto materiálů, je
veliká.
Vrátím se k tomu, co bych chtěl říci.
Posuzujme určité věci střízlivě.
Období, které máme před sebou, jak
vláda i my, je relativně krátké. Tím
nechci říci, že znehodnocuji cokoli, co bylo
kritického v diskusi řečeno, nechci přeceňovat
význam tohoto usnesení. Členové vlády
si připomínky zapsali, na určité připomínky
odpověděli, na další připomínky
ještě odpoví. Abychom diskusi nad tímto
textem nevěnovali větší pozornost než
si zaslouží, doporučil bych v bodu 2 nechat
první odstavec a ostatní vypustit a bod třetí
a čtvrtý přijmout v té verzi, jak
to profesor Šilhán jako předseda návrhové
komise navrhl.
Předseda návrhové komise poslanec SL V.
Šilhán: Chtěl bych učinit jednu
poznámku. Myslím, že každá z těchto
tezí, které jsou v návrhu usnesení
obsaženy, by zasluhovala hlubší posouzení,
než jaké provedl pan ministr Klaus. Této části
usnesení komise věnovala značnou pozornost,
právě tak jako jednotliví poslanci. Nejde
o výtky, ale o konstatování faktů.
Je nutné rozlišit mezi tím co návrhová
komise oceňuje, to, co pouze konstatuje, to, co očekává
a to, co doporučuje. A mezi těmito věcmi
je poměrně veliký rozdíl. Jestliže
konstatujeme to, co skutečně v návrhu komise
konstatuje, je to ještě příliš
málo. To neříkám jako předseda
komise, ale jako normální člen parlamentu.
V průběhu rozpravy se objevila řada velmi
kritických poznámek a podnětů, které
mají souvislost s tím, co přednesl premiér
Čalfa, tedy stavem naší federace. Nedomnívám
se, že tyto věci by se měly stát v současném
okamžiku předmětem sporu. Jsem dokonce pro
to, aby v návrhu usnesení nebyly. Ale tím,
že nebudou v návrhu usnesení, nezmizí
jako problém.
Jinak jsem pro to, abychom urychlili celé toto jednání.
Nepovažuji to také za absolutně principiální
To ovšem neznamená, že jako problém to
z našeho uvažování zmizí. To je
všechno. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Šilhánovi. Ešte sa
prihlásil o slovo prvý podpredseda federálnej
vlády pán Komárek.
První místopředseda vlády ČSSR
V. Komárek: Já se omlouvám, že zdržuji.
Domnívám se, že by nebylo od členů
vlády korektní se vměšovat do této
diskuse, protože je výsostnou věcí Federálního
shromáždění, jak posoudit práci
vlády. Myslím, že si vláda váží
aspoň to tak mohu za sebe prohlásit nebo za vládu,
když ji zastupuji - vysokého ocenění,
kterého se jí v tomto usnesení dostává.
Určitě by nebylo realismem a skromností tvrdit,
že máme konsistentní program strukturálních
změn a celé koncepce, protože to my za dva
měsíce - a vědět si zcela jasně
s takovým programem rady - by bylo více než
hektické úsilí.
Proto bych chtěl poděkovat za důvěru,
která je zde vyjádřena, která byla
vyjádřena v rozpravě a říci,
že si jí vysoce vážíme a chápeme
ji jako podporu Federálního shromáždění
federální vládě. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem prvému podpredsedovi pánu Komárkovi.
Prosím pána profesora Šilhána.
Předseda návrhové komise poslanec SL V.
Šilhán: Já nemám k této poznámce
a vystoupení místopředsedy vlády absolutně
nic. Já s tím velmi, velmi souhlasím.
Poslanec SL E. Mandler: Demokratická iniciativa.
Nerad zdržuji, ale z té debaty vyplývá
nicméně, že vláda to, co si i tady v
hodu 2 nepřímo vytýká, nemohla ještě
za dva měsíce udělat. To je, myslím,
jasné. Bylo by logické říci, že
se to od ní očekává. Že se od
ní očekává, že vytvoří
konsistentní koncepci ekonomického rozvoje, že
se očekává, že zformuje určitý
informační systém atd., pak by tyto věci
z nároku nezmizely.
(Hlas z pléna: Já se pokusím velice stručně,
vážení kolegové, k našemu návrhu
s poslancem Malým na doplnění usnesení.
Náš návrh vyplýval z mnoha diskusních
příspěvků, které tady zazněly,
které se týkaly majetku Komunistické strany
Československa. V průběhu poté nám
byly doneseny i ohlasy veřejnosti na tu otázku.
Já se spíš zeptám ministra Klause, proč
si myslí, že by to mělo být v rozpočtu;
já si myslím, že by toto mělo být
uloženo už v tomto prohlášení. Náš
návrh zní tak, že by bylo federální
vládě uloženo zahájit práce,
případně provést inventarizaci majetku,
prověřit způsob a do 30. 4. podat Federálnímu
shromáždění zprávu.)
Poslanec SN P. Rašev: Dámy a páni, naozaj
len veľmi krátko, ale nedá mi neozvať
sa.
Ja by som odporúčal z hlavy IV. na str. 3 škrtnúť
bod č. 5. Zdá sa mi, že ide možno o nejaké
nedorozumenie, nepamatám si totiž príspevok,
ktorý by zle hodnotil prácu vlády v zahraničnej
i politickej aktivite, tobôž, keď na prvej strane
v poslednom odseku oceňujeme intenzívnu iniciatívnu
činnosť vlády v zahraničnej politickej
oblasti, "kde se daří v krátké
době obnovit přátelské vztahy s řadou
států, prohloubit vzájemnou důvěru
a tím výrazně zlepšovat mezinárodní
postavení ČSSR."
Takže naozaj nerozumiem, ako ešte lepšie by sa
to dalo urobiť. (Potlesk.)
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený
pán predseda, vážené kolegyne, vážení
kolegovia, ja som sa neprihlásil do diskusie, aby som nezdržoval,
ale tu by som sa predsa len chcel vyjadriť krátko
ako včera. Myslím si, že tak, ako to bolo navrhnuté,
je to v poriadku. Tým, samozrejme, podporujem vládu
absolútne. Ale napriek tomu predsa i keď podporujem
niečo, to neznamená, že nemám výhrady.
Podľa mňa konštatovanie celého druhého
bodu je v poriadku. V mojom diskusnom príspevku, ktorý
som mal tu pripravený a ktorý som nepredniesol,
mal som veľmi konkrétne veci, ktoré by toto
všetko potvrdzovali. Aj niektorí iní moji kolegovia,
ktorí sa neprihlásili preto, lebo niektoré
veci tu boli povedané, aby sme sa neopakovali. Ja si myslím,
že je to v poriadku. Plne podporujem, ako je to tu spravené
a doplnené. (Potlesk.)