Z výše uvedených důvodů se poslanci,
členové Československé strany socialistické,
zdrží hlasování v případě
zákona o sdružování a shromažďování.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Fantovi a uděluji
slovo poslanci Balgavému, který je poslední
z písemně přihlášených.
Poslanec SL P. Balgavý: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, poslanci, pracujúci vo výbore
brannom a bezpečnostnom sa možnosťou organizovania
príslušníkov ZNB a ZNV v odobroch veľmi
detailne zaoberali. Náš záver bol taký,
aby títo príslušníci mali možnosť
sa v odboroch združovať. Preto vítame, že
ústavnoprávny výbor dospel k takému
istému názoru a ja si dovolím vás
vyzvať, aby ste pri hlasovaní formuláciu, ktorú
tu predniesol poslanec Sidó, podporovali. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Balgavému,
dodatečně se přihlásil poslanec Rábel,
uděluji mu slovo.
Poslanec SL J. Rábel: Vážený
pane předsedo. vážený pane předsedající,
vážení kolegové poslanci, vážené
poslankyně, k vládnímu návrhu zákona
o sdružování občanů jsem obdržel
věcnou připomínku z Českého
mysliveckého svazu, a to k násilnému spojování
honiteb jako administrativní formě v intencích
dřívější gigantomanie. Doporučuji
proto do § 21 doplnit odstavec 7 ve znění:
"Ústřední orgány organizaci zajistí
do 6 měsíců doplnění stanov
ve smyslu tohoto zákona". Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Rábelovi.
O slovo se přihlásil místopředseda
FS profesor Jičínský.
Místopředseda FS Z. Jičínský:
Jenom několik slov. Vážení přítomní,
k tomu co tu říkal poslanec Fanta jménem
poslanců strany socialistické. Protože naše
jednání snímá i televize, považuji
za nezbytné na to reagovat, protože myslím,
že mezi námi snad nikoliv, ale ve veřejnosi
by mohl vzniknout dojem, jakoby ty zákony, které
máme projednávat nebyly demokratické. Myslím,
že by to byl dojem falešný a že bychom tento
dojem měli rozptýlit, protože budujeme-li právní
stát, potom musíme tedy i v zákonech určité
věci formulovat. A to, že jsou tam formulovány
určité věci, to ještě neznamená,
že není demokracie, že není svoboda a
že to je něco o čem bychom měli mít
pochybnosti. Já myslím, že to tak není.
Pokud jde o to, že některé pojmy právní
jsou snad formulovány příliš široce.
pak bych řekl, že každý právní
řád takovéto široké pojmy zná,
protože se bez nich prostě obejít nemůže.
Záleží na tom, abychom vytvářeli
takové demokratické prostředí, že
tyto pojmy nemohou nikdy mít demokratický obsah.
Zdá se mi tedy, že už je to trochu příliš
laciná předvolební propaganda. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji místopředsedovi
FS profesoru Jičínskému. Ptám se zda
ještě někdo z poslanců chce v rozpravě
vystoupit. Poslanec Fišera.
Poslanec SL I. Fišera: Jenom dvě věty:
Na jedné straně podporuji, aby příslušníci
SNB, vlastně nových policejních složek,
měli možnost se odborově organizovat, aby mohli
hájit svoje zájmy. Na druhé straně
je z tohoto místa velmi důrazně žádám,
aby velmi odpovědně a rozhodně hájili
práva občanů. Nám bohužel docházejí
z řady míst informace, že práva občanů
hájena nejsou, že občané, kteří
jsou napadeni, nejsou chráněni tak, jak by měli
být, a to často se slovy: "Máte tu demokracii,
kterou jste chtěli".
Prosím proto, by se toto už nikdy neopakovalo. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Fišerovi.
Ptám se: Chce ještě někdo hovořit?
(Ne.) Není tomu tak. Prohlašuji tedy rozpravu za ukončenou.
Přeje si závěrečné slovo první
místopředseda federální vlády
Ján Čarnogurský? (Ano.) Ano.
První místopředseda vlády ČSSR
J. Čarnogurský: Vážené poslankyne,
vážení poslanci, budem iba krátko reagovať
na podnety, ktoré zazneli v diskusii.
Pokiaľ ide o právo vojakov a príslušníkov
ozbrojených zborov organizovať sa v odborových
organizáciách; snáď môžem
iba poukázať, že v pôvodnom vládnom
návrhu tohto zákona toto právo bolo zakotvené
s istým obmedzením na ochranu svojich socíálnych
záujmov. Prakticky s tým, že v pôvodnom
vládnom návrhu boli do tohto zahrnutí i vojaci
z povolania, teraz vojaci v činnej službe do posledného
znenia nie sú zahrnutí, ale akosi pripúšťajú
sa odborové organizácie príslušníkom
Zboru národnej bezpečnosti a Zboru nápravnej
výchovy aj s poukazom na to, že tento návrh
je veľmi blízky tomu, ako znel pôvodný
vládny návrh; súhlasím, aby ustanovenie
§ 2 odsek 4 bolo zmenené podľa posledného
návrhu. Taktiež upresnenie súdneho konania
o žalohe proti rozpusteniu združenia podľa §
12, myslím, že je správne a presnejšie
vymedzuje postup súdu pri rozhodovaní o opravnom
prostriedku proti rozpusteniu.
Pokiaľ ide o požiadavku odborov, aby boli vylúčené
z tohto zákona, opakujem iba svoje stanovisko z úvodného
prejavu, že tento zákon je všeobecný a
nič nebráni odborom, aby vyšli s iniciatívou
na osobitnú zákonnú úpravu odborových
organizácií, kde táto všeobecná
úprava, ktorá ovšem ich žiadnym spôsobom
neobmedzuje i nad rámec medzinárodných paktov,
aby túto všeobecnú úpravu ešte
špecifickým spôsohom zmenili.
K návrhu o združovaní poslanec namietal, že
sú príliš široké možnosti
odmietnutia registrácie. Vzhľadom na to, že hližšie
nešpecifikoval svoju výhradu, neviem sa k tomu vyjadriť.
Návrh poslanca Rábla, aby zrušovacie ustanovenie
§ 21 bolo doplnené o bod 7 s tým, že ústredné
orgány a organizácie majú zabezpečiť
do 6 mesiacov doplnenie stanov svojich organizácií,
zrejme v súlade s týmto zákonom, nazdávam
sa, že je nadbytočný a vlastne by obmedzoval
tieto organizácie, pretože podľa § 19 odsek
1 tohto návrhu organizácie už existujúce
podľa doterajšieho zákona 68/51 sa považujú
za vzniknuté aj podľa tohto zákona a ich povinnosť
je iba, aby oznámili svoj názov alebo sídlo.
Ukladať im dodatočnú povinnosť úpravy
stanov by išlo nad rámec tohto zákona. Nazdávam
sa, že ani vecne to nie je opodstatnené. Toľko
k pripomienkam z diskusie.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji prvnímu místopředsedovi
vlády ČSSR panu Čarnogurskému. Jelikož
předkladatel, tedy vláda ČSSR, nevzal v úvahu
připomínku poslance Rábela, nebudeme o ní
hlasovat.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, můžeme přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále jsou přítomni 154
poslanci Sněmovny lidu, 62 poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice a 52 poslanci Sněmovny
národů zvolení ve Slovenské republice.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů. (Šum v sále.)
Je zde návrh, aby o doplnění, které
přednesl poslanec Jan Rábel se hlasovalo. V zasedací
síni se počet poslanců nezměnil.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů o doplňujícím návrhu
poslance Jana Rábela.
Kdo je pro? (Hlasy ze sálu: přečísti)
Prosím, aby poslanec Rábel svůj návrh
znovu přečetl.
Poslanec SL J. Rábel: Můj doplňovací
návrh se dotýkal té věci, že
docházelo k násilnému spojování
honiteb v důsledku nařízení vyšších
orgánů. Zákon tak, jak je navržen, sám
o sobě je dobrý, řekl bych, že velmi
dobrý. Považuji za nutné dřívější
nedobré věci změnit v tom smyslu, aby stanovy
jednotlivých organizací byly upraveny ve smyslu
tohoto zákona, který dnes schvalujeme. Proto jsem
navrhl doplnění odstavce 7: "s úpravou
stanov do šesti měsíců".
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Dávám o tomto návrhu
hlasovat.
V zasedací síni se počet poslanců
nezměnil.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro doplňující
návrh, který zde přednesl poslanec Rábel?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Sněmovna lidu doplňující návrh
nepřijala.
Kdo z poslanců Sněmovny národů je
pro tento doplňující návrh? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Sněmovna národů návrh nepřijala.
Přistoupíme nyní k hlasování
o vlastním zákonu.
Počet poslanců se nezměnil.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů.
(Faktická připomínka ze sálu: Tisk
129 se musí změnit, jak bylo řečeno
a hlasovat o pozměňovacím návrhu.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Nebylo to dáno jako pozměňovací
návrh. Dávám hlasovat včetně
doplňků, které přednesli oba zpravodajové.
Prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
národů a podle doporučení společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů,
nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Pět.)
Pět.
Poslanci Sněmovny národů zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
lidu a podle doporučení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Dva.) Dva.
Zdržel se někdo hlasování? (Patnáct.)
Patnáct.
Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o sdružování občanů.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 150, SL
č. 237, SN č. 247)
Dále projednáme
Návrh odůvodní první místopředseda
vlády ČSSR JUDr. Ján Čarnogurský.
Uděluji mu slovo.
První místopředseda vlády ČSSR
J. Čarnogurský: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
zákon o práve zhromažďovacom vecne i právne
úzko súvisí s predchádzajúcim
zákonom. Tiež nahradzuje právnu úpravu
pochádzajúcu zo začiatku päťdesiatych
rokov a zakotvuje tiež významné politické
právo našich občanov. Podľa návrhu
tohto zákona občania budú mať právo
zhromažďovať sa bez povinnosti žiadať
o súhlas štátny orgán. Zhromažďovanie
budú len oznamovať štátnemu orgánu.
národnému výboru, nemusia však žiadať
o jeho súhlas.
Výkon zhromažďovacieho práva bude slúžiť
občanom na využívanie slobody prejavu a ďalších
ústavných práv a slobôd, na výmenu
informácií a názorov a na účasť
na riešení verejných a iných spoločných
záležitostí vyjadrením postojov a stanovísk.
Vymedzenie tohto práva slúži na odlíšenie
zhromažďovania občanov podľa tohto zákona
od prípadných iných zhromaždení,
predovšetkým náboženských.
Právo zvolať zhromaždenie má jeden občan,
alebo skupina občanov, alebo právnická osoba.
Zvolávateľ, alebo zvolávatelia zhromaždení
oznámia zhromaždenie národnému výboru
do 5 dní napred a v oznámení uvedú
najnutnejšie údaje o sebe, o zvolávateľoch
a o účele zhromaždenia.
Tieto údaje, ich oznámenie národnému
výboru slúžia pre posúdenie, či
netreba prijať opatrenia na ochranu účastníkov
zhromaždenia, alebo iných občanov. Účastníci
zhromaždenia sú povinní zachovať pokojný
priebeh zhromaždenia.
Národný výbor môže zakázať
ohlásené zhromaždenie iba v taxatívne
vymedzných prípadoch, keby zhromaždenie porušovalo
práva iných občanov, viedlo by k násiliu
alebo hrubej neslušnosti, alebo inak porušovalo Ústavu
a zákony.
Zhromaždenie sa nesmie konať v blízkosti miesta,
kde zasadá zákonodarný zbor a k tomuto ustanoveniu
dodávam toľko, že v pôvodnom návrhu
vzdialenosť od miesta zasadania zákonodarného
zboru nebola presne vymedzená. Po rokovaní v ústavnoprávnom
výbore bola táto vzdialenosť vymedzená
na 100 metrov.
Národný výbor môže zakázať
aj zhromaždenie, ktoré by závažným
spôsobom bolo v rozpore so záujmami obyvateľov
miesta alebo obce tým, že by narušovalo dopravu
alebo zásobovanie.
Predložený návrh zákona umožňuje
národným výborom v miestach a obciach určiť
miesto v obci, kde je možno konať zhromaždenie
bez predchádzajúceho ohlásenia. Ide o zriadenie
akejsi našej obdoby Hyde parku.
Keď národný výbor vydá zákaz
zhromaždenia, zvolávateľ zhromaždenia móže
podať proti zákazu opravný prosriedok. O opravnom
prostriedku rozhoduje súd, to znamená, že opäť
konečným štátnym orgánom, ktorý
rozhoduje o povolení alebo eventuálne o zákaze
zhromaždenia je súd. Zákon pamätá
aj na prípady, kedy by dochádzalo k uskutočneniu
zhromaždenia, ktoré bolo predtým zakázané.
Ak sa zhromaždenie napriek zákazu koná, môže
zástupca národného výboru alebo príslušník
VB v službe takéto zhromaždenie rozpustiť.
I v takom prípade majú účastníci
zhromaždenia právo na súdnu kontrolu.
Návrh zákona zároveň zakotvuje skutkovú
podstatu priestupku proti právu zhromažďovaciemu
a skutkovú podstatu trestného činu porušovania
slobody združovania a zhromažďovania, ktorá
vychádza z ustanovenia tohto a predchádzajúceho
zákona. Toľko na úvod k tomuto zákonu.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Prosím společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance
JUDr. Miroslava Janstu, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Jansta: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, milí hosté, jakkoli se zřejmě
všichni bez větších problémů
shodneme na tom, že realizace práva shromažďovacího
je v souhrnu lidských práv jedna z nejdůležitějších,
už vzhledem k tomu, že dává občanům
možnost pádného vyjádření
k jakémukoliv problému, v konkrétní
realizaci tohoto práva zajisté mohou vzniknout problémy.
Naším úkolem je přijmout takový
zákon, který by zmíněné právo
nejen deklaroval, ale vytvořil podmínky k tomu,
aby uskutečnění tohoto práva nebylo
samoúčelem, veřejným výkřikem,
ale aby se veřejné shromáždění
mohlo stát veřejným slovem, jehož hlasu
je třeba přinejmenším naslouchat.
Domnívám se, že předkládaná
varianta svůj účel splnit může.
Předložený návrh je zcela správně
konstituován na principu ohlašovacího režimu
veřejných shromáždění,
jedině přijatelného pro samosprávnou
demokratickou společnost. Zákaz shromáždění
lze podrobit soudnímu přezkoumání.
Lze tedy konstatovat, že po této stránce zákon
dosahuje úrovně zákonů ostatních
civilizovaných zemí.
Důležitá je také otázka vztahu
práva shromažďovacího a ochrany tzv. veřejného
pořádku. Jakkoli se tento pojem v zákoně
neobjevuje, bezpochyby je v něm implicitně obsažen,
mám na mysli ustanovení § 10. Proto je třeba
za závažný úkol považovat to, aby
se pojmy v tomto ustanovení užité nestaly obětí
stejného kaučukového represivního
výkladu jako v minulosti. Tomu však nelze zabránit
v rámci jediného zákona, ale jedině
komplexem zákonů, zaručujících
lidská práva.
Výsledkem projednávání návrhů
zákona ve výborech sněmoven je společná
zpráva výborů, kterou máte k dispozici,
tisk 318. Chtěl bych v ní upozornit na dvě,
podle mého názoru, nejpodstatnější
věci. Jednak je to v § 1 odst. 5 formulace zákazu
shromáždění v určité vzdálenosti
od budov zákonodárných sborů a místa
jejich jednání. Už na to narazil poslanec Fanta,
když mluvil o tom, proč se poslanci strany socialistické
zdržují hlasování. Myslím, že
jsme v ústavně právním výboru
na toto téma vedli velmi dlouhé a velmi obtížné
diskuse, protože i v jiných výborech tato diskuse
byla. Byl tam návrh na zakázání shromáždění
v okolí soudů. Myslím si - a vycházíme
tady z poznatků zákona, který platil v době
první republiky a vychází i z některých
poznatků v zahraničí, především
ve Francii - kdy konkrétně stanovíme zákaz
shromáždění v blízkosti zákonodárných
sborů. tzn. Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady na 100 m. Vycházeli jsme z faktických
možností, kdyby třeba jednalo Federální
shromáždění a nedaleko na Václavském
náměstí byla demonstrace, aby se nehádalo,
jestli je to 100 nebo 200 m. Je možné o tom dále
diskutovat.