Chtěl bych využít této příležitosti
k tomu, abych vás informoval, že na základě
předchozího jednání vlády ČSSR
byla přijata i některá zásadní
omezující opatření zabezpečující
ochranu vnitřního československého
trhu před nezdravým vykupováním zahraničními
pseudoturisty v tom směru, že byla na úrovni
ministrů přijata jednoznačná dohoda,
že československá strana nebude z polské
strany přebírat žádné vlaky,
které budou obsazeny nad stanovenou technickou kapacitu.
K tomu, abychom umožnili polským občanům
hladký a tranzitní průjezd Československem
bylo po dohodě s ministerstvem zahraničního
obchodu, s Ústřední celní správou,
přijato opatření, že Československo
zavede systém mimořádných tranzitních
vlaků, v nichž budou polští cestující
odbavováni pouze pasově, nikoli celně, a
za doprovodu československých celních orgánů
budou projíždět československým
územím bez možnosti vystupovat v Československu
a bez možnosti neoprávněně tímto
způsobem poškozovat československý trh.
Současně byla provedena některá další
dopravní opatření v součinnosti s
ministerstvem vnitra; s panem ministrem Sacherem jsme dohodli
i určitou regulaci individuálního silničního
cestovního ruchu, kromě výrazného
zpřísnění celních kontrol a
celních postihů za případné
celní přestupky. Na vybraných silničních
trasách budou prováděny i zesílené
kontroly, které by měly zajistit důsledné
dodržování československých dopravních
předpisů a také běžnou kontrolu
silničních vozidel, která by měla
vést k tomu, že vozidla v neodpovídajícím
technickém stavu nebudeme na území Československa
pouštět. Tolik o omluvě mé dočasné
nepřítomnosti.
Nyní mi dovolte, abych jménem federální
vlády předložil návrh dílčí
novely zákona o civilním letectví, který
vychází ze zásad programového prohlášení
vlády a koresponduje s probíhajícími
změnami v naší společnosti.
Návrh novely vede k odstranění monopolu a
patří do souboru nově zpracovávaných
právních předpisů, které mají
umožnit rozvoj podnikání.
Dosavadní právní pojetí leteckého
zákona umožňovalo totiž provádět
leteckou dopravu a letecké práce pouze organizacím
založeným federálním ministerstvem dopravy.
Ostatní organizace, i když vlastnily letadla, mohly
tuto činnost provádět výhradně
pro svou vlastní potřebu, nikoliv však za úplatu
jako dopravu veřejnou.
V současné době se rozšiřuje
počet žádostí organizací o povolení
k provozování některých placených
leteckých služeb veřejnosti, jako např.
letecké snímkování, přeprava
zboží, ale i nepravidelná přeprava osob.
Zájem o podnikání v letecké dopravě
mají i nově se přetvářející
společenské organizace orientované na letecký
sport, které by tímto způsobem mohly získat
prostředky pro svou činnost.
Navrhovaná dílčí novela zákona
o civilním letectví je okamžité opatření,
reagující na situaci a umožňující
provozovat leteckou dopravu a poskytovat letecké práce
také dalším organizacím a ve vazbě
na připravovaný zákon o živnostenském
podnikání dává také možnost
poskytovat letecké práce po živnostensku jednotlivým
občanům. Navrhovaná právní
úprava si nevyžádá žádné
finanční náklady ani organizační
nebo jiná opatření, upravuje pouze dílčí
a v současnosti pro novelizaci nejaktuálnější
část zákona.
Zákon o civilním letectví je svou povahou
normou správního práva a je v současné
době analyzován ve všech svých částech,
je porovnáván s právními předpisy
evropských zemí, které mají vyspělou
leteckou dopravu a na základě takto provedené
analýzy bude následně připravena celková
nová právní úprava civilního
letectví, odpovídající změněné
politicko-hospodářské situaci v naší
zemi..
Vzhledem k těmto uvedeným skutečnostem doporučuji
novelu zákona o civilním letectví schválit,
a to i s doplněním textu o umožnění
podnikání jednotlivým československým
občanům podle návrhu ústavně
právních výborů Federálního
shromáždění.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem pánovi ministrovi Podlenovi. Návrh
prerokovali výbory ústavnoprávne a výhory
pre priemysel, dopravu a obchod obidvoch snemovní. Prosím
spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu
poslanca Stanislava Zamazala, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
S. Zamazal: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o civilním letectví zde dostatečně
zdůvodnil ministr dopravy ČSSR ing. František
Podlena, a proto se nebudu jeho zdůvodněním
zabývat. Návrh tohoto zákona projednaly výbory
pro průmysl, dopravu a obchod, ústavně právní
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
a vyslovily s ním zásadní souhlas. Doporučily
pouze, aby v článku 1 hod 2 na návrh ústavně
právního výboru Slovenské národní
rady § 53 odst. 2 za slova "v odst. 1" se doplnila
slova "a českoslovenští státní
občané" a dále na konci odstavce aby
byla doplněna slova "nebo občané".
Doporučuji proto jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny lidu, aby sněmovna
vyslovila s návrhem souhlas, včetně úprav,
které jsem přednesl.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Zamazalovi. Slovo má spoločný
spravodajca výborov Snemovne národov poslanec Ladislav
Mráz.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
L. Mráz: Vážený pán predseda,
vážené poslankyne, vážení
poslanci, predložená čiastková novela
zákona o civilnom letectve je po takmer päťnástich
rokoch ďalším návrhom zákona, ktorý
upravuje oblasť civilného letectva.
Posledná novelizácia zákona o civilnom letectve,
uskutočnená v roku 1976, predovšetkým
reagovala na vlnu terorizmu a posilnila ochranu pozemných
leteckých zariadení - hlavne letísk, a to
vytvorením zboru ozbrojenej ochrany letísk.
Teraz predkladaná novela zákona o civilnom letectve
reaguje na nové spoločenské premeny. V jednoduchej
forme urýchlene vytvára základné podmienky
pre podnikanie v leteckej doprave a v leteckých prácach
aj pre ďalšie hospodárske subjekty.
Zákon o civilnom letectve je predovšetkým normou
správneho práva. Jeho ustanovenia hlavne slúžia
k regulácii všetkých užívateľov
československého vzdušného priestoru,
k stanoveniu základných zásad preukazovania
prevádzkovej bezpečnosti a skúšok lietadiel,
k stanoveniu základných podmienok spôsobilosti
leteckého personálu a základných podmienok
pre výstavbu a vybavenie civilných letísk
a ďalších pozemných zariadení.
Navrhovaná novela zákona o civilnom letectve doplňuje
uvedený okruh doterajších právnych úprav
o skutočnosti, potrebné pre posúdenie spôsobilosti
alebo schopnosti žiadateľa a leteckú dopravu,
alebo letecké práce, aby tieto činnosti boli
prevádzané fundovane a v snahe ponúknuť
čo najkvalitnejšie služby.
Letectvo poskytuje nielen rýchle spojenie, prevažne
so zahraničím, ale dáva i možnosti v
rámci športového využitia, a nie je zanedbateľné
ani výchovné pôsobenie na mládež,
najmä pri využívaní nových jednoduchých
a ľahkých typov lietadiel, ako sú závesné
klzáky, ultraľahké lietadlá a pod.
Navrhovaná úprava leteckého zákona
umožní prevádzkovateľom lietadiel už
nielen lietať pre vlastnú potrebu, ale poskytovať
aj leteckú dopravu a letecké práce podnikateľským
spôsobom, po udelení súhlasu Federálneho
ministerstva dopravy.
Aj keď sa počíta ešte v tomto roku s celkom
novou právnou úpravou v civilnom letectve, navrhujem
nečakať na túto úplnú novelu
a odporučujem Snemovni národov predloženú
novelu schváliť. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Mrázovi. Otváram diskusiu
k tomuto bodu programu. Kto z poslancov chce vystúpiť
v rozprave?
(Faktická připomínka ze sálu: Prosím,
aby zpravodaj zopakoval navržené úpravy, nestačil
jsem si je poznamenat.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
S. Zamazal: Přečtu celý odstavec 2 §
53:
Jiné organizace než jsou uvedeny v odst. 1 a českoslovenští
státní občané mohou provozovat za
úplatu leteckou dopravu nebo vykonávat letecké
práce pouze se souhlasem federálního ministerstva
dopravy, vydaným na základě žádosti
organizace nebo občana.
Mám dotaz, v doplňku se hovoří o československých
státních občanech. Měly by tam být
napsány fyzické osoby, aby to umožnilo případně
provozování i soukromým osobám ze
zahraničí. Je to můj návrh.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Chce sa k tomu vyjadriť predseda ústavnoprávneho
výboru JUDr. Masopust?
Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové,
každá z poslankyň a každý z poslanců
má právo podávat pozměňovací
návrh, a tak se také stalo. V tomto smyslu je třeba
návrh, který tu byl přednesen, jako pozměňovací
vzít a dát o něm hlasovat. I touto věcí
jsme se ovšem na společné schůzi ústavně
právních výborů zevrubně zabývali.
Nejde tady o nic menšího, než o otevření
- jestli se mohu tak vyjádřit - leteckého
trhu na území Československa, přesněji
ve vnitrozemských leteckých službách,
cizím fyzickým osobám, eventuálně
cizím právnickým osobám. Zabývali
jsme se tím velmi vzevrubně a po zralé úvaze
i po vyslechnutí stanoviska navrhovatele jsme tuto myšlenku
odmítli. Proto nefiguruje ve zpravodajských zprávách.
To, co jsme tady vyslechli, je pozměňovací
návrh, s nímž se společná schůze
ústavně právních výborů
neztotožňuje.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem JUDr. Masopustovi. Je teda jasné, že
pozmeňovací návrh, ktorý tu predniesol
poslanec Macek, už bol prerokovaný v ústavnoprávnych
výboroch, ktoré ho neprijali. Pýtam sa poslanca
Macka, či trvá nasvojom návrhu? (Ano.) Trvá.
Musíme teda hlasovať o tomto pozmeňovacom návrhu.
Hlási sa poslanec Macek.
Poslanec SL J. Macek: Žádám pana ministra,
aby to zdůvodnil, protože to neprošlo všemi
výbory a nemůžeme to znát. Jestli tato
námitka byla, bylo povinností zpravodaje, aby tuto
věc zdůraznil.
Ministr dopravy ČSSR F. Podlena: Dámy a pánové
poslanci, i my jsme se podrobně zabývali celou touto
problematikou, a to jak z hlediska československých
občanů, tak z hlediska fyzických osob, tedy
s případnou možností dát toto
právo i občanům zahraničním.
Pokud tato věc nebyla v původním znění
návrhu ve vazbě na československé
občany, vycházeli jsme z toho, že by tento
zákon měl být projednán souběžně,
anebo následně se zákonem živnostenským,
umožňujícím soukromé podnikání.
Vzhledem k časové posloupnosti přijímaných
zákonů je potřeba přijmout doplnění
ve znění ústavně právních
výborů tak, jak bylo předneseno ve vazbě
na československé občany.
Pokud se týká zahraničních občanů,
přece jen otázka letecké dopravy je svébytná
v celé dopravní soustavě a souvisí
i celou řadou dalších otázek. Navrhovaná
právní úprava, navrhované pozměnění,
které by dávalo kromě československým
občanům právo také fyzickým
osobám zahraničním, není v tomto směru
v mezinárodním právu obvyklé. Chci
podpořit návrh ústavně právních
výborů, že takovéto řešení
odpovídá současným zvyklostem a mezinárodním
normám v oblasti civilního letectví. Děkuji.
Poslanec SL J. Macek: Chtěl bych se vyjádřit
ke stanovisku pana ministra. Můj návrh vychází
z toho, že zkušenosti s individuální dopravou
v Československu nejsou žádné a zahraniční
osoby, které by pochopitelně musely být prověřeny
našimi orgány, by byly větší zárukou
toho, že bude zaručena bezpečnost dopravy.
Je to také otázka strojového parku apod.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Takže trváte na svojom návrhu? (Ano.) Ano.
Po vystúpení navrhovateľa a predsedu ústavnoprávneho
výboru, ktorý neodporúča tento návrh,
poslanec Macek trvá na jeho prerokovaní. Budeme
o tom hlasovať. Poslanec Kocáb má ešte
faktickú pripomienku.
Poslanec SL M. Kocáb: Vážení
přítomní, chtěl bych využít
možnosti a zeptat se ministra Podleny, jestli by bylo možné
připustit provozování letectví československých
občanů v kombinaci s cizími občany.
Myslím, že by to bylo řešení. Rozhodně
bych nebyl proto, aby mohl podnikat čistě cizinec,
ale v kombinaci by to asi bylo možné, protože
kapitál na letectví se nedá sehnat v této
době z našich zdrojů.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. To zrejme súvisí so zákonnými
úpravami o kapitálovej účasti zahraničných
firiem. Prosím pana ministra, aby sa vyjadril.
Ministr dopravy ČSSR F. Podlena: Připomínka
poslance Kocába je velmi případná.
Navrhované znění zákona i ve smyslu
doplnění ústavně právních
výborů nevylučuje takovou činnost
a taková činnost je v předloženém
znění zákona možná.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Hlási sa podpredseda Federálneho
zhromaždenia pán Jičínský.
Místopředseda FS Z. Jičínský:
Mám také faktickou připomínku.
Doporučuji zamítnout návrh poslance Macka
proto, že jde o důležité, velmi vážné
věci a my bychom měli respektovat jednotu zákonodárného
procesu a jednotu právního řádu. Věci
hospodářské legislativy, určitých
koncepcí a změn v hospodářské
legislativě dávají prostor pro soukromé
podnikání. Tyto nové jevy, které chceme
a budeme podporovat, musíme posuzovat v rámci jistého
komplexu. Považoval bych za neodpovědné, kdybychom
tady na základě návrhu, který ústavně
právní výbory zamítly, a ostatní
výbory věcně neprojednávaly ve všech
souvislostech, které je nutno v tomto rámci vzít
v úvahu, takový návrh přijali.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Prosím pána ministra Podlenu.
Ministr dopravy ČSSR F. Podlena: Odpověděl
jsem na otázku, ale nevyužil jsem možnosti závěrečného
slova k předloženému návrhu. Chtěl
bych reagovat na poznámku o bezpečnosti leteckého
provozu. Návrh zákona předpokládá,
že jakákoli organizace nebo jakákoli osoba
bude moci ve smyslu tohoto zákona provozovat leteckou dopravu
pouze za předpokladu souhlasu a povolení federálního
ministerstva dopravy. To znamená, že bude muset předem
dát naprosto jednoznačné záruky plnění
všech bezpečnostních norem letecké dopravy,
kde bezpečnost je základním atributem veškeré
činnosti.
Pokud se týká činnosti zahraničních
osob či organizací, ještě pro úplné
upřesnění a vyjasnění této
otázky uvedu toto. Tak jako musí mít toto
povolení v Československu každá osoba,
nebo organizace provozující leteckou dopravu, tak
musí mít obdobně podle platných mezinárodních
norem toto oprávnění a registraci každá
zahraniční organizace nebo osoba, která provozuje
leteckou dopravu kdekoliv jinde. Ani v současné
době československý právní
řád nebrání, aby zahraniční
letecké společnosti nebo fyzické osoby, zabývající
se leteckou dopravou používaly československých
letišť a fakticky vykonávaly určitou část
své obchodní letecké činnosti na území
Československa. Předložený zákon
tyto věci nemění. Chtěl bych vyjádřit
velmi souhlasné stanovisko s tím, co zde přednesl
pan poslanec profesor Jičínský.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem pánu ministrovi Podlenovi za záverečné
slovo. Žiadajú o slovo spravodajcovia? (Ne.) Nežiadajú.
Dostali ste všetky informácie i k pozmeňovaciemu
návrhu, myslím, že veľmi kvalifikovane,
takže budeme o pozmeňovacom návrhu poslanca
Macka hlasovať.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov
o tomto návrhu.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s tým, aby bol prijatý pozmeňovací
návrh tak, ako ho predniesol poslanec Macek, nech zdvihne
ruku. (Hlasuje se.) (Jeden.) Jeden. Ďakujem.
Kto je proti návrhu? (Většina.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Osm.) Osem sa zdržalo hlasovania.
Snemovňa národov tento pozmeňovací
návrh neprijala.
Prosím poslancov Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s pozmeňovacím návrhom
poslanca Macka, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) (Dva.) Dvaja.
Ďakujem.
Kto je proti tomuto pozmeňovaciemu návrhu? (Hlasuje
se.) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet dva.) Dvadsať dva.
Ani Snemovňa ľudu pozmeňovací návrh
neprijala.
A teraz budeme hlasovať o celom návrhu. V zasadacej
sieni je prítomných 154 poslancov Snemovne ľudu,
53 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej
republike a 60 poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej republike. Obidve snemovne sú tak ako v predchádzajúcom
prípade schopné uznášať sa.