FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
se usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví,
se mění a doplňuje takto:
1. § 1 zní:
Výkon státního zkušebnictví spočívá
a) v hodnocení výrobků,
b) ve schvalování výrobků,
c) v certifikaci výrobků,
d) v provádění kontroly zhodnocených,
schválených a certifikovaných výrobků
uváděných do oběhu.".
2. § 5 odst. 2 se doplňuje písmenem d), které
zní:
"d) koordinovat zapojení československých
orgánů a organizací do mezinárodních
certifikačních systémů a sledovat
jejich činnost v těchto systémech.".
3. § 15 zní:
(1) Hodnoceni výrobku se provádí srovnáním
jakosti zjištěné na vzorku výrobku a
jeho technicko-ekonomických ukazatelů s podmínkami
hodnocení, které státní zkušebna
stanoví a oznámí výrobci.
(2) Státní zkušebna stanoví podmínky
hodnocení zejména na základě nejnovějších
poznatků vědy a techniky v příslušném
oboru výrobků, na základě technicko-ekonomických
vlastnosti současných zahraničních
výrobků vysoké jakosti určených
pro stejné nebo obdobné užití a podle
právních předpisů a na základě
údajů technických norem.
(3) Podmínky hodnoceni obsahují
a) ukazatele podstatných vlastností, které
podmiňují schopnost výrobku uspokojovat stanovené
potřeby v souladu s jeho určením včetně
vybaveni výrobku příslušenstvím,
náhradními díly a vytvoření
předpokladů pro poskytování služeb
spojených s používáním výrobku;
b) technicko-ekonomické ukazatele výrobku odvozené
od výrobků předních světových
výrobců vyjadřující efektivnost
při používání výrobku.
(4) U skupiny výrobků, které se v podstatných
vlastnostech a technicko-ekonomických ukazatelích
neliší, může státní zkušebna
na návrh výrobce skutečnosti zjištěné
na jednom nebo více výrobcích z dané
skupiny považovat za rozhodné pro hodnocení
celé skupiny těchto výrobků.".
4. § 16 zní:
(1) O výsledku hodnoceni vydá státní
zkušebna rozhodnutí, v němž zařadí
výrobek do stupně jakosti. Státní
zkušebna odmítne zařadit do stupně jakosti
výrobek, který nemůže řádně
plnit své funkce nebo neodpovídá hlediskům
ochrany zdraví.
(2) Státní zkušebna zařadí výrobky
a) do stupně jakosti Q, splňují-li nejen
podmínky hodnocení stanovené státní
zkušebnou, ale v době vydání rozhodnutí
též:
1. odpovídají nejnovějším poznatků,m
vědy a techniky,
2. dosahují úrovně vlastností současných
zahraničních výrobků vysoké
jakosti určených pro stejné nebo obdobné
užití nebo tyto výrobky předčí
anebo jsou na světovém trhu zvláštností;
b) do prvního stupně jakosti, splňují-li
podmínky hodnocení stanovené státní
zkušebnou;
c) do druhého stupně jakosti, které mohou
plnit svoji funkci, ale nesplňují podmínky
hodnocení stanovené státní zkušebnou.
(3) Skutečnosti rozhodné pro zařazení
výrobků do stupně jakosti Q je povinen prokázat
a doložit státní zkušebně výrobce.
(4) Státní zkušebna udělí výrobci
oprávnění používat státní
znak jakosti pro výrobky zařazené do stupně
jakosti Q a značku prvního stupně jakosti
pro výrobky zařazené do prvního stupně
jakosti jen za předpokladu, že jsou ve výrobě
zajištěny podmínky pro trvalé dodržování
jakosti výrobků.
(5) Výrobek, který státní zkušebna
odmítne zařadit do stupně jakosti, nesmí
být uváděn do oběhu.".
5. § 18 zní:
(1) Při zařazení výrobku do stupně
jakostí Q nebo do prvního stupně jakosti
stanoví státní zkušebna dobu, po kterou
zařazení trvá, a to s přihlédnutím
k předpokládanému vývoji jakosti v
příslušném oboru výrobků.
Tato doba nesmi být u výrobků zařazených
do stupně jakosti Q delší než tři
roky a u výrobků zařazených do prvního
stupně jakosti delší než pět let.
Výrobce je povinen přihlásit výrobek
k novému hodnoceni před uplynutím stanovené
doby, pokud hodlá výrobek nadále vyrábět.
(2) Při zařazení výrobku do druhého
stupně jakosti určí státní
zkušebna lhůtu, ve které je výrobce
povinen přihlásit výrobek k opakovanému
hodnocení. Tato lhůta nesmí být delší
než jeden rok:".
6. § 19 zní:
(1) Při kontrole zhodnocených výrobků
dávaných do oběhu zjišťuje státní
zkušebna, zda výrobky odpovídají podmínkám
hodnocení podle § 15 odst. 3 a u výrobků
zařazených do stupně jakosti Q též
předpokladům podle § 16 odst. 2 písm.
a); u výrobků zařazených do stupně
jakosti Q nebo prvního stupně jakosti zjišťuje
státní zkušebna též zajištění
podmínek podle § 16 odst. 4.
(2) Zjistí-li státní zkušebna pří
této kontrole nedodržení podmínek hodnocení
nebo u výrobků zařazených do stupně
jakosti Q nedodržení předpokladů podle
§ 16 odst. 2 písm. a), přeřadí
je do nižšího stupně jakosti, popřípadě
jim odejme zařazení do stupně jakostí.
Výrobek, kterému státní zkušebna
při kontrole odňala zařazení do stupně
jakosti, nesmí být uváděn do oběhu.
(3) Zjistí-li státní zkušebna zhoršení
podmínek pro trvalé dodržování
jakosti výrobků ve výrobě nebo nedostatky
výrobků, které nejsou rozhodné pro
stupeň jakosti, do něhož byl výrobek
zařazen, odejme oprávnění používat
státní znak jakosti nebo značku prvního
stupně jakosti bez přeřazení výrobku
do nižšího stupně jakosti.".
7. Za § 24 se vkládá část Va,
která včetně nadpisu zní:
(1) Úřad pro normalizaci a měření
stanoví po projednání se zúčastněnými
ústředními orgány ve Věstníku
Úřadu pro normalizaci a měření
výrobky, které podléhají certifikaci
(povinná certifikace). Současně stanoví
orgán státního zkušebnictví příslušný
k certifikaci a určí, podle kterých technických
norem, technických dokumentů, popřípadě
právních předpisů bude certifikace
prováděna.
(2) Certifikace výrobků nestanovených k certifikaci
(nepovinná certifikace) může být provedena
jen na návrh výrobce nebo jiné organizace,
která prokáže právní zájem
na provedeni certifikace.
Při certifikaci výrobků se zjišťuji
a vydáním certifikátu potvrzují
a) shoda vlastností certifikovaného typu výrobku
s určenými technickými normami, technickými
dokumenty, popřípadě právními
předpisy;
b) předpoklady přihlašovatele pro trvalé
dodržování jakosti certifikovaných výrobků.
(1) Certifikaci výrobků provádí státní
zkušebna na základě přihlášky
podané jejich výrobcem nebo jinou organizací,
která prokáže právní zájem
na provedení certifikace. Má-li výrobek vlastnosti
shodné s vlastnostmi stanovenými technickými
normami, technickými dokumenty, popřípadě
právními předpisy a jsou-li zajištěny
předpoklady pro trvalé dodržování
jakostí výrobků ve výrobě,
vydá státní zkušebna certifikát.
Pokud tyto podmínky nejsou splněny, odmítne
výrobek certifikovat. Obdobně postupuje při
certifikaci Úřad pro normalizaci a měření
v případech, kdy si provedení certifikace
vyhradil.
(2) V certifikátu se stanoví podmínky pro
označování výrobků certifikační
značkou, popřípadě pro vydávání
dokladu o certifikaci, kterým se potvrzuje shodnost vlastností
certifikovaného výrobku nebo výrobní
dávky s vlastnostmi certifikovaného typu výrobku.
Platnost certifikátu může být omezena.
Státní zkušebna provádí namátkově
kontrolu, zda certifikované výrobky mají
vlastností shodné se stanovenými technickými
normami, technickými dokumenty, popřípadě
s právními předpisy a zda jsou zajištěny
předpoklady pro trvalé dodržování
jakosti výrobků ve výrobě. Zjistí-li
se, že výrobky nemají vlastnosti shodné
s technickými normami, technickými dokumenty, popřípadě
s právními předpisy nebo že nejsou zajištěny
předpoklady pro trvalé dodržování
jakosti výrobků ve výrobě, odejme
státní zkušebna certifikát nebo oprávnění
z něj vyplývající. Obdobně
postupuje při kontrole Úřad pro normalizaci
a měření v případech, kdy si
provedení kontroly vyhradil.".
8. V § 25 odst. 2 se slova "hodnocení a schvalování"
nahrazují slovy "hodnocení, schvalováni
a certifikaci".
9. V § 26 odst. 1 se v první větě slova
hodnocení nebo ke schválení" nahrazují
slovy "hodnocení, schválení nebo certifikaci"
a ve druhé větě se slova "hodnocení
nebo schválení" nahrazuji slovy "hodnocení,
schválení nebo certifikaci".
10. § 28 odst. 1 zní:
"(1) Socialistické organizace jsou povinny umožnit
orgánům státního zkušebnictví
provádět výkon státního zkušebnictví.
Zejména jsou povinny předložit jim dokumentaci
týkající se hodnocených, schvalovaných
nebo certifikovaných výrobků, umožnit
jim kontrolu výrobků a dodržování
skutečností rozhodných pro vydání
rozhodnutí státní zkušebny, zejména
umožněním přístupu k výrobním
a zkušebním zařízením a do příslušných
prostorů organizace, a umožnit jim používání
své vlastni nebo používané měřicí
techniky.".
11. V § 28 odst. 3 se slova "hodnoceného nebo
schváleného" nahrazují slovy "hodnoceného,
schváleného nebo certifikovaného".
12. V § 29 odst. 1 se za slova "vyšší
jakosti" vkládají slova "značkou
certifikační".
13. V § 30 se slova "hodnocení a při schvalování"
nahrazují slovy "hodnocení, schvalování
a certifikaci".
14. § 32 se vypouští.
15. V § 35 odst. 1 se za slovo "zkušebnictví"
vkládají slova "podrobnější
podmínky hodnocení a certifikace výrobků,"
a slova "zhodnocených a schválených"
se nahrazují slovy "zhodnocených, schválených
a certifikovaných".
Rozhodnuti o zařazení výrobků do jednotlivých
stupňů jakosti vydaná před účinností
tohoto zákona nejsou tímto zákonem dotčena.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 30/ 1968 Sb., o státním zkušebnictví,
jak vyplývá ze změn a doplňků
provedených tímto zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1987.
Růst jakosti výrobků je podstatnou součástí
dlouhodobé strategické linie hospodářské
politiky strany, orientované XVII. sjezdem KS na všestranné
zvyšování efektivnosti a na intenzifikaci ekonomického
rozvoje ČSSR. Jakost výrobků je přitom
chápána jako důležitá oblast
ekonomické efektivnosti společenské výroby.
Právě ve zvyšování jakosti má
naše ekonomika rozsáhlé rezervy, jak o tom
svědčí zejména neuspokojivý
vývoj a úroveň dosahovaných zahraničních
cen, ale také rozsah reklamací, rostoucí
náklady na opravy i další ztráty, které
vyplývají z nekvalitní výroby.
Jedním z význačných nástrojů,
které má čs. národní hospodářství
k dispozici pro efektivní působení na jakost
čs. výrobků, je státní zkušebnictví.
Jako právní institut bylo státní zkušebnictví
zřízeno zákonem č. 30 z roku 1968.
Státní zkušebnictví řídí
Úřad pra normalizaci a měření
a vykonávají státní zkušebny.
Státní zkušebnictví spočívá
v hodnocení, schvalování, kontrole výrobků
a osvědčování výrobků
a v poskytování odborných služeb.
Příprava zákona č. 30/1968 Sb. probíhala
v etapě extenzívního rozvoje národního
hospodářství. Uvedený zákon
především směřoval dovnitř
čs. ekonomiky s cílem zlepšit jakost výrobků
v rámci domácího trhu pro čs. spotřebitele.
Nebral dostatečně v úvahu tehdejší
potřebu čs. ekonomiky uplatnit se svými výrobky
vysoké jakosti na zahraničních trzích.
Tento problém se trvale vyostřoval zvláště
od sedmdesátých let a let osmdesátých,
kdy objektivně vzrostly požadavky světového
trhu na jakost výrobků a tento trend nadále
trvá. Pokud jde o náročnost hodnoceni čs.
výrobků, jeho racionalitu a účinnost
kontrolní funkce, neplní zkušebnictví
své poslání s potřebnou efektivitou.
Tuto skutečnost konstatovaly jak vlastní poznatky
Úřadu pro normalizaci a měření,
tak prověrky Výboru lidové kontroly ČSSR,
poslední z roku 1984, jejichž závěry
byly podkladem pro přijetí usnesení předsednictva
vlády ČSSR č. 208/1984 o výsledcích
prověrky účinnosti práce státního
a resortního zkušebnictví.
Základní úkoly, na které je třeba
v oblasti státního zkušebnictví zaměřit
prvořadou pozornost, jsou konkrétně formulovány
v závěrech 8. zasedání ÚV KSČ
tak, že se zdůrazňuje požadavek na rozšíření
a zvýšení úrovně činnosti
státních zkušeben, na zvýšení
náročnosti pří posuzování
technicko-ekonomických parametrů výrobků,
na nekompromisní čelení jakýmkoliv
snahám o snižování objektivity hodnocení
a požadavek na budování zkušeben a jejich
vybavování moderní technikou.
Zároveň se prověří i současné
složení hodnotitelských komisí a zvýšení
objektivity jejich působení se zabezpečí
tím, že členy hodnotitelských komisí
budou i pracovníci navržení ústředními
orgány tuzemských odběratelů (popřípadě
uživatelů), vnitřního a zahraničního
obchodu, kteří do činnosti hodnotitelských
komisí budou vnášet odborné poznatky
a informace navrhujících orgánů.
Současně se konstatuje, a to je pro daný
úsek státní správy mimořádně
významné, že jakost výrobků je
dnes důležitým faktorem ideologického
vlivu, neboť nekvalitní výrobek negativně
působí na postoje lidí, na jejich angažovanost.
Otázkami zvýšení efektivnosti státního
zkušebnictví se zabývala celá řada
usnesení vlády ČSSR, zejména pak usnesení
vlády ČSSR č. 243/1984, kterým byly
schváleny "Hlavní směry dalšího
rozvíjení souboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství"
(bod E/2 d). Cit. bodem bylo uloženo přizpůsobit
cenovou stimulaci racionální úpravě
systému hodnocení jakosti (u státního
znaku jakosti uplatnit cenové zvýhodnění,
u prvního stupně jakostí základní
cenu a u druhého stupně jakosti cenové znevýhodnění).
Stimulace státního znaku jakosti znamená
zpřísnění důsledků spojených
se zařazením výrobků do stupně
jakosti Q v tom, že stimulovány mají být
nově jen ty výrobky, které skutečně
jsou totožné s hodnoceným vzorkem.
Zákonem, jehož osnova se předkládá,
se jednoznačně zpřísňuje a
racionalizuje postup státních zkušeben při
hodnocení výrobků a zvyšuje se objektivita
celého řízení. Zpřísnění
spočívá zejména v tom, že podmínky
hodnocení bude stanovovat státní zkušebna
jak na základě technickoekonomických ukazatelů
současných zahraničních výrobků
určených pro stejné nebo obdobné užití,
tak i na základě nejnovějších
poznatků vědy a techniky o jakosti v příslušném
oboru výrobků.
Racionalizace výkonu hodnocení se sleduje jednak
zavedením společného hodnocení výrobků
ve skupinách, což má velký ekonomický
význam i pro výrobce, a současně prodloužením
doby platnosti zařazení výrobku do prvního
stupně jakosti. Prodloužení doby platnosti
zařazení výrobku v tomto případě
ze tří na pět let má vést k
odstranění zbytečného, ekonomicky
neodůvodněného dalšího hodnocení.
Naproti tomu zkrácení lhůty pro přihlášení
výrobku zařazeného do nově navrhovaného
druhého stupně jakosti k opakovanému hodnoceni
ze dvou na jeden rok má vést výrobce k rychlejšímu
odstraňování zjištěných
závad.
Úprava klasifikace jakosti výrobků do stupňů
jakosti má vést k větší srovnatelnosti
nálezů našich státních zkušeben
s obdobnými nálezy zahraničních zkušebních
institucí.
Účinnost kontrolní funkce státních
zkušeben se zvýší rozšířením
předmětu kontroly v souladu se zpřísněním
hodnocení výrobků.
Úprava certifikace stanovených výrobků
má zabezpečit racionální dozor nad
jakostí výrobků, které není
vhodné hodnotit nebo schvalovat. U těchto výrobků
se předpokládá, že konstatování
shody s technickými normami, technickými dokumenty
nebo právními předpisy, a to na základ
objektivních zjištění orgánů
státního zkušebnictví o vlastnostech
výrobků a předpokladů pro trvalé
dodržování jejich jakosti, je pro potřeby
národního hospodářství a zahraničního
obchodu postačující. Certifikace výrobků
nestanovených k tomuto výkonu je možná
pouze na základě návrhu jejich výrobce
nebo jiné organizace. Úřad pro normalizaci
a měření sleduje požadavky národního
hospodářství na certifikaci výrobků
a v rámci své působností vytváří
předpoklady pro její realizací.
Navrhovaná úprava sleduje racionálnější
a efektivnější funkci orgánů
státního zkušebnictví a nebude klást
vyšší nároky na kádrové
a finanční zabezpečení, než budou
schváleny v plánech a rozpočtech Úřadu
pro normalizaci a měření a resortů
zajišťujících výkony státního
zkušebnictví na léta 8. pětiletého
plánu.
Úvodní ustanovení
(§ 1)
Doplněním úvodního ustanovení
se rozšiřuje výkon státního zkušebnictví
o certifikaci výrobků včetně kontroly.
Certifikace výrobků, jako kvalifikované osvědčování
shody výrobku se stanovenými technickými
normami, technickými dokumenty, popř. s právními
předpisy (např. hygienickými, bezpečnostními
apod.), je i nástrojem pro působení na jakost
a bezpečnost výrobků, u kterých není
vhodné uplatňovat hodnocení nebo schvalování.
Působnost Úřadu pro normalizaci a měření
(§ 5 odst. 2 písm. d)
Vzhledem k zavedení institutu certifikace výrobků
rozšiřuje se působnost Úřadu
pro normalizaci a měření o koordinaci činnosti
československých orgánů a organizací
při zapojování do mezinárodních
certifikačních systémů a sledování
jejich činnosti.
Hodnocení výrobků
(§ 15, § 16, § 18 a § 19)
Zvýšení náročnosti a objektivnosti
hodnocení se zajišťuje zavedením podmínek
hodnocení, které na rozdíl od dosavadních
požadavků na hodnocený výrobek musí
obsahovat nejen ukazatele vlastností výrobku, ale
i technicko-ekonomické ukazatele výrobku. Podmínky
hodnocení se již nebudou stanovovat na základě
subjektivních znalostí a zkušeností
pracovníků státních zkušeben,
ale především na základě objektivně
zjištěných nejnovějších
poznatků vědy a techniky v příslušném
oboru výrobků. Při stanovení podmínek
hodnocení budou respektovány i progresivní
parametry příslušných technických
norem nebo doporučení mezinárodních
normalizačních organizací, zejména
technických norem ISO (Mezinárodni normalizační
komise) a předpisů IEC (Mezinárodní
elektrotechnická komise), které jsou v ČSSR
běžně k dispozici a jejichž centrální
archivaci zajišťuje Úřad pro normalizaci
a měření. Právní předpisy
(hygienické, bezpečnostní apod.) zůstávají
i nadále základním podkladem pro stanovení
podmínek hodnocení.
Návrh vychází z toho, že výrobní
organizace, která hodlá vyrábět výrobky
vysoké jakosti, musí mít znalosti o nejnovějších
poznatcích vědy a techniky o jakosti výrobků
a musí znát i technicko-ekonomickou úroveň
současných zahraničních výrobků
vysoké jakosti určených pro stejné
nebo obdobné užití. Tyto skutečnosti
bude výrobce objektivně prokazovat, a to například
předložením dokumentace nebo vzorků
srovnatelných zahraničních výrobků.
Rovněž se předpokládá, že
státní zkušebny budou plně využívat
informačního systému budovaného federálním
ministerstvem zahraničního obchodu podle usnesení
vlády ČSSR č. 322/1984 a při stanovení
podmínek pro hodnocení budou vycházet z nutnosti
neustálého zvyšování ochrany
životního a pracovního prostředí
a zvyšování ochrany zdraví lidí.
Za hlediska ochrany zdraví lidí se považují
hlediska, která jsou zohledněna v požadavcích
stanovených hlavním hygienikem k uskutečnění
hygienických a epidemiologických zásad stanovených
na základě zákona č. 20/1966 Sb.,
o péči o zdraví lidu (např. jde o
hlediska ochrany zdraví před nepříznivými
účinky hluku a vibraci, ionizujícím
zářením, o hlediska ochrany zdraví
vyjádřen ergonomickými požadavky apod.).
Úprava společného hodnocení výrobků
ve skupinách má vést ke zvýšení
racionality hodnocení, a to zejména u výrobků,
které se svými pro hodnocení podstatnými
vlastnostmi neliší a vyrábějí
se v mnoha různých provedeních.
Společné hodnocení více typů
výrobků a vydání jednoho administrativního
aktu má vést ke zvýšení hospodárnosti
správního řízení a ke snížení
nákladů výrobce na hodnocení. Při
společném hodnocení výrobků
se vychází ze zásady, že skutečnosti
zjištěné na jednom nebo více vzorcích
výrobků společně hodnocených
jsou vzaty za základ pro zařazení všech
výrobků do stejného stupně jakosti,
pokud nepřichází v úvahu i odmítnutí
zařazení výrobku do stupně jakosti.
Stejná zásada ovlivňuje i kontrolu společně
hodnocených výrobků.
Zavádějí se nové stupně jakosti
výrobků. Stupeň jakosti Q jako nejvyšší,
dále první stupeň a druhý stupeň.
Hlavním smyslem této úpravy je v souladu
s řešením této otázky v socialistických
státech přizpůsobit klasifikaci stupňů;
jakosti zahraničním systémům hodnocení
výrobků a zajistit tak srovnatelnost označení
tuzemských vysoce jakostních výrobků
s označením jakostních výrobků
zahraničních. Dosavadní značka jakosti
příslušného stupně se pro nejvyšší
stupeň upravuje na státní znak jakosti a
pro první stupeň na značku prvního
stupně jakosti.
Druhý stupeň jakosti je právní formou
pro vyjádření toho, že výrobek
nesplňuje stanovené podmínky hodnocení.
Úprava maximální doby platnosti zařazení
výrobku do prvního stupně jakosti je racionalizačním
opatřením, které má odstranit technicky
neodůvodněné opakované zařazení
výrobku do tohoto stupně jakosti v relativně
krátkých časových údobích
a umožnit přizpůsobení doby platnosti
zařazení výrobku do prvního stupně
jakosti inovačnímu cyklu jednotlivých oborů
výrobků. Při tom se vychází
z toho, že maximální lhůta 5 let bude
využívána mimořádně jen
tam, kde to bude plně odůvodněno složitostí
výrobků, aby nedocházelo k oslabení
tlaku státního zkušebnictví na jakost
našich výrobků. U výrobků zařazených
do stupně jakosti Q se předpokládá,
že stanovená maximální doba zařazení
výrobku do tohoto stupně jakosti je efektivní
a zaručuje jak racionalitu hodnocení, tak i dostatečnou
náročnost. Současně se zvyšuje
tlak na odstraňování nedostatků výrobků
zařazených do druhého stupně jakosti,
a to zkrácením přihlašovací lhůty
k opakovanému hodnocení na polovinu.
Zvýšení účinnosti kontroly zhodnocených
výrobků se dosahuje rozšířením
předmětu kontroly o kontrolu dodržování
podmínek hodnocení, u výrobků zařazených
do stupně jakosti Q i předpokladů pro zařazení
do tohoto stupně jakosti a podmínek pro trvalé
dodržování jakostí ve výrobě.
Upřesnění ustanovení o kontrole spočívá
v tom, že obdobně jako v případě
odmítnutí zařazení výrobku
do stupně jakosti při hodnocení je důsledkem
odnětí zařazení výrobku do
stupně jakosti při kontrole zákaz jeho uvádění
do oběhu. Možnost odejmout právo označovat
výrobek státním znakem nebo značkou
prvního stupně jakosti sleduje racionalizaci výkonu
státního zkušebnictví v případech,
kdy jsou při kontrole zjištěny nedostatky menšího
rozsahu, snadno odstranitelné, které neovlivňují
zařazení výrobku jako typu do stupně
jakosti, nebo kdy nejsou zajišťovány podmínky
pro trvalé dodržování jakostí
výrobku ve výrobě.
Certifikace výrobků
(§ 24 a, 24 b, 24 c, 24 d)
Do zákona se zařazuje nový právní
institut - certifikace výrobků. Povinné certifikaci
budou podléhat pouze stanovené výrobky. Ostatní
výrobky mohou být předmětem nepovinné
certifikace.
Certifikace bude působit zejména u výrobků,
u nichž hodnocení nebo schvalování nejsou
efektivními nástroji, tj. u výrobků,
které svými vlastnostmi neohrožují zájem
chráněný zákonem, např. na
ochraně bezpečnosti a zdraví občanů,
a u kterých je zájem na stabilitě jakosti
a důsledném dodržování technických
norem, technických dokumentů a právních
předpisů (jde např. o některé
výrobky hutní druhovýroby, apod.). Technickými
dokumenty se rozumějí zejména technická
usnesení, technické specifikace, technické
normy vydávané mezinárodními normalizačními
nebo certifikačními orgány jako doporučení
zúčastněným stranám. Úpravou
certifikace se rozšíří výkon
státního zkušebnictví na další
obory výrobků. V oblasti mezinárodní
spolupráce bude certifikace využíváno
k odstraňování technických bariér
v mezinárodním obchodě zamezením duplicitních
technických zkoušek a vzájemným uznáváním
certifikátů a certifikačních značek
v rozsahu, který vyplyne z dvoustranných, popř.
vícestranných mezinárodních dohod
o certifikaci.
K certifikaci budou stanovovány výrobky obdobně
jako k hodnocení nebo schvalování formou
výnosů Úřadu pro normalizaci a měření
publikovaných po projednání se zúčastněnými
ústředními orgány (např. Český
úřad bezpečnosti práce, Slovenský
úřad bezpečnosti práce, Český
báňský úřad, Slovenský
báňský úřad) ve Věstníku
Úřadu pro normalizaci a měření.
Ve výnosech bude uveden orgán příslušný
k certifikaci a předpisy (technické normy, technické
dokumenty nebo právní předpisy), podle kterých
bude příslušný orgán certifikaci
provádět. Výrobky budou stanovovány
k certifikaci podle potřeb národního hospodářství
nebo podle podmínek mezinárodních certifikačních
systémů vycházejících z principu
vzájemného uznání vydávaných
certifikátů všemi členy systému.
Současně se upravuje možnost orgánů
státního zkušebnictví provádět
certifikaci výrobků k tomuto výkonu nestanovených,
a to za podmínek uvedených v zákoně.
Pro certifikaci typu výrobku se certifikát vydá
formou správního rozhodnutí. Certifikační
značka, která bude umísťována
na výrobku nebo spotřebitelském obalu, je
průkazem o shodě vlastností výrobků
s příslušnými předpisy. Z důvodů
praktických se umožňuje, aby podle povahy výrobku
byla certifikační značka nahrazena písemným
dokladem.
Certifikáty jsou vydávány na základě
posouzení vzorku certifikovaného výrobku
a podmínek jeho výroby v době jejich vydání.
Proto je nezbytné zabezpečit trvalý dozor
nad tím, zda se v průběhu výroby nezměnily
podmínky, za nichž byl certifikát vydán,
a zda vlastnosti vyráběných výrobků
odpovídají vlastnostem certifikovaného vzorku
výrobku. Z toho důvodu se zavádí institut
namátkové kontroly a upravují důsledky
při zjištění nedostatků.
Stanovení působnosti Úřadu pro normalizaci
a měření provádět certifikaci
v případech, ve kterých si to vyhradí,
je vyvoláno požadavky připravovaných
mezinárodních certifikačních systémů
a odpovídá i zmocnění, které
je obsaženo v § 60 zák. č. 147/1983 Sb.,
o zbraních a střelivu. Tímto ustanovením
byly zabezpečeny závazky vyplývající
z Úmluvy o vzájemném uznávání
zkušebních značek ručních palných
zbraní (vyhl. č. 70/1975 Sb.).
Protože certifikace výrobků je činnost,
která bude v obdobném rozsahu jako hodnocení
prováděna podle obecných předpisů
o správním řízení, je nutno
rozšířit jak oprávnění
Úřadu pro normalizaci a měření,
tak oprávnění státních zkušeben
při rozhodování ve věcech certifikace.
Společná ustanovení
(§ 25 Odst. 2, § 26 odst. 1, § 28 odst. 1 a 3,
§ 29 odst. 1, § 30 a § 32)
Vzhledem k tomu, že institut certifikace výrobků
je výkonem státního zkušebnictví,
bylo nezbytné v těch případech společných
ustanovení, ve kterých byly uvedeny pouze instituty
hodnocení a schvalování výrobků,
doplnit jednotlivá znění i o institut certifikace
výrobků. U opravných prostředků
proti rozhodnutím o certifikaci výrobků zůstal
jejich odkladný účinek zachován. Úpravy
jsou odůvodněny tím, že pro řádný
výkon certifikace výrobků je nutno vytvořit
stejné obecné podmínky, včetně
ochrany certifikační značky, jaké
stanoví zákon pro výkon hodnocení
a schvalování výrobků. V souladu s
ústavními předpisy o československé
federaci se vypouští § 32.
Ustanovení přechodná a závěrečná
(§ 35, č. II, čl. III)
Vzhledem k úzkému vymezení zmocnění
Úřadu k vydání prováděcích
předpisů vztahujících se na hodnocení
a schvalování výrobků bylo nezbytné
rozšířit toto ustanovení i o oblast
certifikace výrobků.
Podmínky certifikace budou stanoveny i v souladu s mezinárodní
úpravou certifikačních systémů,
bude-li to vyžadovat realizace mezinárodní
smlouvy, kterou by byla ČSSR vázána.
Vzhledem k zajištění stability práv
organizací nabytých v dobré víře
zůstávají rozhodnutí státních
zkušeben ve věci hodnocení výrobků
vydaná před účinností tohoto
zákona nedotčena.
Současně se upravuje i zmocnění předsednictva
Federálního shromáždění
k vyhlášení úplného znění
zákona č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví,
a to pro daný rozsah dílčí novely.