Návrh schvalovacího usnesení:
FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
souhlasí s přístupem Československé
socialistické republiky k Vídeňské
úmluvě o smluvním právu, přijaté
ve Vídni dne 23. května 1969, s výhradou
k jejímu článku 66 v tomto znění:
"Československá socialistická republika
se necítí vázána ustanovením
článku 66 Úmluvy a prohlašuje v souladu
se zásadou suverénní rovnosti států,
že v každém případě je k
předložení sporu Mezinárodnímu
soudnímu dvoru nebo smírčímu řízení
nutný souhlas všech stran sporu".
Mezinárodní smlouvy jsou typickou a nejvíce
rozšířenou právní formou spolupráce
mezi státy nejenom v oblasti politické, ale i oblasti
hospodářské, technické, sociální,
kulturní a právní. Jejich význam jako
hlavního pramene právní úpravy vztahů
mezi státy, úpravy vzájemných práv
a závazků, vzrůstá v současných
podmínkách vědeckotechnické revoluce,
politiky mírového soužití a v neposlední
řadě v souvislosti s rozvojem socialistické
ekonomické integrace. Mezinárodní smlouvy
se tak stávají právním vyjádřením
zahraniční politiky států, a proto
všechny státy věnuji smluvní oblastí
velkou pozornost.
Právní pravidla o sjednávání
mezinárodních smluv, jejich vstupu v platnost, trvání,
změně, zániku či výkladu byla
donedávna upravena jen obyčejovým právem.
K jejich kodifikaci došlo po mnohaleté práci
na diplomatické konferenci ve Vídni, na níž
byla dne 23. května 1969 přijata Vídeňská
úmluva o smluvním právu. V souladu s jejím
čl. 84 vstoupila mluva v platnost dnem 27. ledna 1980.
Socialistické země /a tedy ani ČSSR/ nejprve
mluvu nepodepsaly ani neratifikovaly, vzhledem k ustanovení
jejího čl. 81, podle nehož Úmluva byla
otevřena k podpisu pouze členským státům
OSN. Protože v době jejího přijetí
nebyly všechny socialistické státy členskými
státy OSN /ČLR, KLDR, NDR/, bylo toto ustanovení
považováno za diskriminační a v rozporu
se zásadou univerzality mezinárodních smluv.
Dalším důvodem pro zdrženlivý postup
socialistických zemí bylo ustanovení čl.
66 zakotvující obligatorní jurisdikci Mezinárodního
soudního dvora, což socialistické země
ve své mezinárodně smluvní praxi považují
za neslučitelné se zásadou suverenity států.
Vídeňskou úmluvou o smluvním právu
se v mezinárodně smluvní praxi řídí
a fakticky ji uznávají i ty státy, které
k této Úmluvě formálně dosud
nepřistoupily, včetně států
socialistických, neboť mluva prakticky představuje
kodifikací i před jejím přijetím
všeobecně uznávaných a uplatňovaných
zásad mezinárodního obyčejového
smluvního práva.
Jelikož v současné době hlavní
důvod, pro který socialistické země
Vídeňskou úmluvu o smluvním právu
neratifikovaly, odpadl a k ustanovení čl. 66 lze
při ratifikaci nebo přístupu učinit
výhradu, došlo se po konzultacích se Sovětským
svazem a ostatními socialistickými zeměmi
k závěru, že by bylo vhodné k této
mluvě přistoupit. Dosud k Úmluvě přistoupil
Sovětský svaz, v dalších socialistických
zemích se přístup vnitrostátně
projednává.
Vídeňská úmluva o smluvním
právu obsahuje preambuli a 85 článků,
rozdělených do 8 částí. V příloze
k Úmluvě je upraven postup smírčího
řízení podle článku 66 písm.
b/ mluvy pro spory, týkající se provádění
nebo výkladu některého ustanovení
její části V.
Podle obecných zásad mezinárodního
smluvního práva je preambule stejně platnou
součástí úmluvy jako její ostatní
části. Vyjadřuje se v ní m.j. cíl
sjednání úmluvy, což má mimořádný
význam při její interpretaci a aplikaci.
Uvádí-li se v preambuli Úmluvy, že "Kodifikace
a pokrokový rozvoj smluvního práva, jichž
bylo dosaženo v této úmluvě, budou sloužit
k dosažení cílů Spojených národů
vyhlášených v Chartě, jako je udržení
mezinárodního míru a mezi národní
bezpečnosti, rozvoj přátelských vztahů
mezí národy a uskutečňování
mezinárodní spolupráce", je možno
vycházet z toho, že Úmluva je v souladu s cíli
čs. zahraniční politiky.
Úmluva se vztahuje pouze na smlouvy, uzavírané
mezi státy písemnou formou, připouští
však, aby její pravidla byla analogicky aplikována
i na smlouvy, uzavírané s jinými subjekty
mezinárodního práva /především
mezinárodními organizacemi/ nebo na smlouvy, které
nejsou uzavírány písemnou formou. V této
souvislosti přijala konference rezoluci, jíž
doporučila VS OSN, aby uložilo Komisi pro mezinárodní
právo věnovat se studiu otázky smluv, uzavíraných
mezi státy a mezinárodními organizacemi nebo
mezinárodními organizacemi navzájem. Na podkladě
této iniciativy vypracovala Komise návrh příslušné
úmluvy, který byl přijat na diplomatické
konferenci, která se konala od 18. února do 21.
března 1986 ve Vídni. Přijetím této
úmluvy je kodifikace mezinárodního smluvního
práva završena.
Způsobilost uzavírat mezinárodní smlouvy
má podle mluvy každý stát. Tato způsobilost
přijímat projevem své vůle mezinárodní
závazky je jedním z atributů státní
suverenity. Státy jakožto právnické
osoby jednají přitom prostřednictvím
svých orgánů k tomu oprávněných
nebo jejich zástupci řádně zmocněnými.
Otázku zmocnění a pravomoci uzavírat
mezinárodní smlouvy upravují ustanovení
čl. 7 a 8 Úmluvy, která jsou plně
v souladu s čs. vnitrostátním právem.
Autentifikaci textu smlouvy upravuje čl. 10 mluvy. K autentifikaci,
t.j. aktu smluvních stran, jímž se text smlouvy
stává definitivním a autentickým,
dochází podpisem, podpisem ad referendum nebo
parafováním smlouvy, případně
jiným dohodnutým způsobem. Ustanovení
je v souladu s čs. právem a čs. smluvní
praxí.
Souhlas státu být vázán smlouvou může
být podle Úmluvy /čl. 11/ vyjádřen
podpisem, výměnou listin tvořících
smlouvu, ratifikací smlouvy nebo přístupem
k ní, aneb jiným dohodnutým způsobem.
Postup a podmínky takového souhlasu státu
s vázaností smlouvou jsou upraveny v ustanoveních
čl. 12 - 17 Úmluvy, která jsou plně
v souladu s čs. smluvní praxí. Ke vstupu
smlouvy v platnost je však zapotřebí, aby souhlas
s vázaností smlouvou vyjádřila též
druhá smluvní strana, případně
strany. Strana, která již takový souhlas vyjádřila,
je však až do vstupu smlouvy v platnost povinna zdržet
se jakýchkoliv činů, které by mohly
předmět a účel smlouvy zmařit
/čl. 18 Úmluvy/.
Úspěšně byla v Úmluvě
upravena otázka přípustnosti výhrad
ke smlouvám a námitkám vůči
nim /čl. 19 - 23 Úmluvy/. Úmluva stanoví,
že výhradou se rozumí jednostranné prohlášení,
jakkoliv formulované nebo označené, učiněné
státem při aktu, kterým stát dává
svůj definitivní souhlas být smlouvou vázán
a jímž stát zamýšlí vyloučit
nebo pozměnit právní účinek
některých ustanovení smlouvy při jejich
použití vůči sobě; tyto výhrady
je možné uplatnit jen u smluv mnohostranných.
Výhradu je možno uplatnit v tom případě,
pokud je taková výhrada přípustná,
není-li smlouvou výslovně zakázána.
Výhrada v zásadě není přípustná,
je-li neslučitelná s předmětem a účelem
smlouvy /čl. 19 Úmluvy/. Ze suverénní
rovnosti státu vyplývá i právo každého
jiného smluvního státu učiněnou
výhradu odmítnout. Odmítnutí výhrady,
případně námitka k výhradě
zabrání vstupu smlouvy v platnost mezi státem,
který učinil výhradu a státem, který
podal námitku pouze tehdy, jestliže stát, který
podal námitku k výhradě, to výslovně
vyjádří; jde o zcela výjimečné
případy. V zásadě se výhrady
k jednotlivým ustanovením smlouvy, jsou-li přípustné,
přijímají ostatními smluvními
státy mlčky. Tato ustanovení plně
vyhovují současné smluvní praxi /i
čs. praxi/ a odstraňují nejasnosti, které
v tomto směru dosud panovaly. Jejich přijetím
byly vytvořeny podmínky pro co nejširší
účast států na mnohostranných
mezinárodních smlouvách.
Podle Úmluvy vstup smlouvy v platnost závisí
zcela na vůli smluvních stran /čl. 24/. Zpravidla
je to upraveno přímo ve smlouvě, smluvní
strany to však mohou učinit i jiným projevem
souhlasné vůle mimo smlouvu. Na základě
výslovného souhlasu státu může
být smlouva prováděna prozatímně
ještě před tím, než ji smluvní
strany definitivně přijaly /čl. 25/. Tato
ustanovení jsou v souladu s čs. smluvní praxí.
Jednou ze základních zásad smluvního
obyčejového práva, která byla v Úmluvě
přesně kodifikována, je zásada, že
každá platná smlouva zavazuje smluvní
strany a musí jimi být plněna v dobré
víře /pacta sunt servanda/ /čl. 26 Úmluvy/.
Smluvní strany se přitom nemohou dovolávat
svého vnitrostátního práva jako důvodu
pro neplnění smluvních závazků
/čl. 27 Úmluvy/. To znamená, že v případě
kolize mezi normou mezinárodní smlouvy a vnitrostátní
normou má prioritu mezinárodní smlouva. Tato
zásada, která bezprostředně souvisí
se zásadou respektování státní
suverenity, rovnosti států, sebeurčení
národů a dal., je navíc potvrzena i v Chartě
OSN, Deklaraci zásad mezinárodního práva
týkajících se přátelských
vztahů a spolupráce mezi státy z r. 1970,
jakož i v ZA KBSE z r. 1975. Neplnění této
zásady má pak za následek mezinárodně
právní odpovědnost státu a může
být důvodem zániku mezinárodní
smlouvy. Čs. strana ve svých smluvně právních
vztazích tuto zásadu důsledně plní.
Zásada pacta sunt servanda se vztahuje jen na platné
smlouvy. Smlouva se považuje za platnou, jakmile vznikne
mezi smluvními stranami právní poměr
podle smlouvy, což zpravidla upravuje sama smlouva. Od této
doby vznikají pro smluvní strany práva a
závazky ze smlouvy. Tato zásada je upravena v čl.
28 Úmluvy, který stanoví, že smlouva
zásadně, pokud se smluvní strany nedohodnou
jinak, nemá zpětné účinky.
Shodně s čs. smluvní praxí upravuje
Úmluva /čl. 29/ i územní rozsah působnosti
smluv, které se zásadně vztahují na
celé území podléhající
suverénní moci smluvní strany, za které
tato nese mezinárodní odpovědnost; v souladu
s tímto ustanovením stanoví čs. vnitrostátní
právo, že smluvně právní způsobilost
má výlučně federace. Rovněž
ustanovení čl. 30 Úmluvy, upravující
provádění dvou smluv o témže
předmětu, je v souladu s čs. smluvní
praxí.
S náležitým prováděním
mezinárodní smlouvy souvisí nutně
otázka řádného jejího výkladu.
Provést správný výklad mezinárodní
smlouvy znamená stanovit, na čem se smluvní
strany v době uzavření smlouvy dohodly, vyjasnit
jejich společnou vůli, vyjádřenou
v ustanoveních smlouvy. Zásady správného
výkladu mezinárodních smluv patřily
k nejsložitějším a nejspornějším
jak teoretickým, tak i praktickým problémům
smluvního práva. Možno konstatovat, že
Vídeňské konferenci se vcelku podařilo
většinu z nich úspěšně vyřešit.
Systém interprelačních pravidel pro výklad
smluv, zakotvený v čl. 31 - 33 Úmluvy, vcelku
vyhovuje potřebám čs. smluvní praxe.
V souladu s teorií a praxí socialistických
zemí upravuje Úmluva v čl. 34 - 38 pravidla
o právních účincích mezinárodních
smluv na třetí státy. Tato pravidla stanoví,
že smlouva nemůže upravovat práva a zásady
třetích států bez jejich souhlasu.
Pokud ovšem jde o obecné normotvorné /kodifikační/
smlouvy, mají tyto právní účinky
i na státy v nich nezúčastněné.
Pravidla mezinárodního práva v takových
smlouvách zakotvená jsou via facti aplikována
i na s táty, které nejsou jejich smluvní
stranou a pro něž jsou závazná jako
obyčejová pravidla /čl. 38 úmluvy/.
V čl. 39 - 41 upravuje Úmluva pravidla postupu při
změně nebo úpravě mezinárodní
smlouvy. Základní pravidlo stanoví, že
smlouvu je možno změnit jen se souhlasem smluvních
stran. Pokud jde o mnohostranné smlouvy, mohou být
za podmínek stanovených v uvedených článcích
změněny dohodou pouze ve vzájemných
vztazích některých smluvních stran.
Tato pravidla jsou v souladu s čs. smluvní praxí.
Velmi závažná jsou ustanovení o neplatnosti,
zániku a přerušení provádění
smluv, upravená v čl. 42 - 72 části
V Úmluvy, která vytváří nejvýznamnější
zásadní normy progresivního rozvoje práva
mezinárodních smluv. Tato ustanovení přesně
vymezují důvody, kdy je možno se dovolávat
těchto skutečností, jakož i způsob,
jakým je třeba se jich dovolávat a žádný
stát nemůže přitom postupovat jinak,
než podle Úmluvy, což významně
posiluje právní jistotu a stabilitu ve smluvních
vztazích.
Pravidla zakotvená v Úmluvě vychází
zásadně z toho, že smlouvy musí být
uzavírány dobrovolně a v dobré víře
a že žádný stát, který takto
postupuje, nesmí tím trpět újmu; zásada
svobodného souhlasu je všeobecně uznanou a
jako taková je zakotvena i v preambuli této Úmluvy.
Je proto možnost státu dovolávat se těchto
důvodů, pokud spočívají v jeho
vnitrostátním právu nebo ve zvláštním
omezení plné mocí jeho zástupce, omezena
pouze na případy, které jsou zcela zjevné
a druhým státům známé /čl.
46 - 47 Úmluvy/.
Omylu jako důvodu neplatnosti smluv se lze dovolávat
jen týká-li se podstatné skutečnosti,
o níž se stát domníval, že existuje
v době uzavření smlouvy a která byla
podstatným důvodem jeho souhlasu, avšak za
podmínky, že tento stát na vzniku omylu nenese
vinu /čl. 48 Úmluvy/.
Podvod, jehož se dopustí druhý stát,
zakládá důvod pro vadnost souhlasu státu,
právě tak jako korupce jeho představitelů.
Právně neúčinný je též
souhlas, který vyjádřil zástupce státu
pod nátlakem vůči své osobě.
Projev souhlasu ke smlouvě vynucený podvodem, korupcí
a pod nátlakem je bez jakýchkoliv právních
účinků a taková smlouva je nulitní.
Byl-li vykonán nátlak na stát hrozbou nebo
použitím síly za porušení zásad
mezinárodního práva vtělených
do Charty OSN, je smlouva nicotná ab initio. Toto ustanovení,
jehož upřesněná formulace byla přijata
na návrh čs. strany, umožňuje dovolávat
se z důvodu hrozby silou nebo použití síly
neplatnosti i těch smluv, které byly uzavřeny
před přijetím Charty OSN, což je významným
vkladem Konference pro pokrokový rozvoj a demokratizaci
práva mezinárodních smluv a mezinárodního
práva vůbec a pro ČSSR je velmi významné
zejména pro posuzování otázky neplatnosti
Mnichovské dohody od samého počátku.
Neplatnost smluv od samého počátku způsobuje
rovněž skutečnost, že byly uzavřeny
v rozporu s imperativní normou obecného mezinárodního
práva /ius cogens/, která existovala v době
jejich uzavření. Vznikne-li později nová
imperativní norma obecného mezinárodního
práva, zaniká každá existující
smlouva, která je s ní v rozporu. Platnost takové
smlouvy končí ex nunc, tzn., že právní
vztahy vytvořené před zrodem nové
kogentní normy zůstávají nedotčeny.
Pokud jde o důvody ukončení smlouvy, jsou
zpravidla upraveny přímo ve smlouvě; zpravidla
to bývá uplynutím času, na který
byla smlouva sjednána, splněním, výpovědí,
dohodou stran a sjednáním nové smlouvy mezi
týmiž stranami o totožném předmětu.
Důvodem pro ukončení platnosti smlouvy /případně
přerušení jejího provádění/
může být hrubé porušení
dvoustranné smlouvy jednou ze stran. Pravidla, za kterých
lze takovou smlouvu zrušit nebo přerušit její
provádění, jsou přesně stanovena
v čl. 60, odst. 2 Úmluvy. Důvodem pro ukončení
platnosti smlouvy nebo přerušení jejího
provádění je i ztráta nebo zničení
předmětu nezbytného pro splnění
smlouvy; přesná úprava tohoto ustanovení
je zakotvena v čl. 61 Úmluvy.
Klíčovou otázkou Úmluvy je zakotvení
přesně formulované zásady vlivu podstatné
změny okolností /tj. zásady "rebus sic
stantibus"/ na platnost smlouvy, která byla předtím
pro svou nejasnost nejvíce sporná a bylo jí
také nejvíce zneužíváno. Spornou
byla především otázka o tom, kdy, v
jakých případech a za jakých okolností
může být tato zásada uplatněna,
jaké jsou podmínky jejího použití
a za jakých okolností je dovoleno se této
zásady dovolávat. Úmluva stanoví,
že smlouva z tohoto titulu se může skončit
/zaniknout/ jen tehdy, jestliže změna je podstatná,
má za následek radikální změnu
rozsahu závazků, které mají být
podle smlouvy plněny a existence těchto okolností
byla zásadní podmínkou pro uzavření
smlouvy. To znamená, že této zásady
se nemůže dovolávat ta strana, která
změnu okolností sama způsobila porušením
smlouvy nebo jakékoliv jiné mezinárodně
právní povinnosti. Pravidla o změněných
okolnostech se nelze dovolávat ve smlouvě, jíž
byla stanovena státní hranice. Tohoto pravidla se
nemůže dovolávat ani stát - agresor
za účelem osvobození se od plnění
svých závazků ze smluv, upravujících
jeho odpovědnost za agresi /čl. 75 Úmluvy/.
Jak již bylo uvedeno, nemělo obyčejové
mezinárodní právo žádná
ustanovení pro řízení o neplatnosti
smlouvy, o ukončení její platnosti, odstoupení
některé strany od smlouvy nebo o přerušení
jejího provádění. Tento nedostatek
odstranila Úmluva zakotvením ustanovení čl.
65 - 68 a Přílohy o smírčím
a rozhodčím řízení. Tato ustanovení
ukládají smluvním státům, aby
veškeré akty, týkající se těchto
otázek, měly vždy formu písemného
sdělení a aby byly notifikovány ostatním
smluvním stranám. V této notifikaci musí
být uvedena opatření, která notifikující
strana hodlá učinit a právní základ,
o který svůj návrh opírá. Jestliže
žádná strana nepodá proti navrženým
opatřením námitky, může notifikující
strana provésti zamýšlená opatření.
Jestliže však strana vznese námitky, vznikne
mezi těmito stranami spor, který se strany musí
snažit vyřešit pokojnými prostředky
stanovenými Chartou OSN /čl. 33/. Nepodaří-li
se jej vyřešit uvedenými prostředky,
může kterákoliv strana předložit
spor k závaznému rozhodnutí Mezinárodnímu
soudnímu dvoru, jde-li o neplatnost smlouvy pro rozpor
s ius cogens, a jde-li o ostatní spory, aplikaci nebo interpretaci
jiného pravidla o neplatnosti nebo ukončení
platnosti smluv,k závaznému rozhodnutí rozhodčí
komise, zřízen v souladu s Přílohou
k Úmluvě. Na rozdíl od Mezinárodního
soudního dvora, jehož rozhodnutí je pro strany
závazné, není rozhodnutí smírčí
komise závazné a má fakticky povahu nezávazného
doporučení sporným stranám. Nevede-li
smírčí řízení k úspěchu,
musí strany sporu pokračovat v hledání
jiného vhodného prostředku pokojného
řešení sporu.
Ustanovení čl. 66 Úmluvy o uznávání
obligatorní jurisdikce je pro československou socialistickou
republiku nepřijatelné. Negativní stanovisko
k obligatorní jurisdikci Mezinárodního soudního
dvora je dáno skutečností, že tento
orgán je dosud pod převažujícím
vlivem kapitalistických států a v důsledku
toho je jeho rozhodování pře vážně
jednostranné a neobjektivní. Pokud jde o smírčí
řízení, jehož zásady jsou upraveny
v Příloze k Úmluvě, je i toto pro
čs. stranu vcelku nepřijatelné, poněvadž
/obdobně jako u MSD/ může být zahájeno
na žádost jedné strany sporu, což je v
rozporu s obecně uznávanou zásado u suverénní
rovnosti států. Z tohoto důvodu bude u příležitosti
přístupu k úmluvě uplatněna
v souladu s jejím čl. 20 výhrada k článku
66 Úmluvy v tomto znění:
"Československá socialistická republika
se necítí vázána ustanovením
čl. 66 Úmluvy a prohlašuje, v souladu se zásadou
suverénní rovnosti států, že
v každém případě je k předložení
sporu Mezinárodnímu soudnímu dvoru nebo smírčímu
řízení nutný souhlas všech stran
sporu."
Úmluva ve svém celku představuje podrobnou
a přesnou kodifikaci celého postupu při uzavírání
a provádění mezinárodních smluv,
včetně definice základních pojmů
užívaných ve smluvním právu a
zásad, které mají státy při
uzavírání a plnění mezinárodních
smluv dodržovat. Je možno konstatovat, že Úmluva
plně odráží progresivní principy
a tendence současného mezinárodního
práva v tak závažné oblasti, jakou je
smluvně právní oblast. Z tohoto důvodu
se navrhuje, aby Československá socialistická
republika v koordinovaném postupu s ostatními zeměmi
socialistického společenství k Úmluvě
přistoupila.
Vídeňská úmluva o smluvním
právu je významnou mezinárodní smlouvou
politické povahy, která se navíc dotýká
problematiky vnitrostátně upravené ústavním
zákonem o československé federaci a dalšími
zákony. Proto se v souladu s čl. 36 odst. 3 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, návrh na přistup ČSSR k Úmluvě
předkládá Federálnímu shromáždění
k vyslovení souhlasu.