FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
se usneslo na tomto zákoně:
Zákon č.54/1956 Sb., o nemocenském pojištění
zaměstnanců, ve znění zákona
č.16/1959 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon o nemocenském pojištění
zaměstnanců, zákona č.58/1964 Sb.,
o zvýšení péče o těhotné
ženy a matky, zákoníku práce č.65/1965
Sb., zákona č.87/1968 Sb., o změnách
v nemocenském pojištění a v nemocenské
péči, zákona č.88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištěni, zákonného
opatřeni předsednictva Federálního
shromáždění č.8/1982 Sb., o zvýšení
mateřského příspěvku a o změnách
v nemocenském zabezpečení, zákona
č.73/1982 Sb., o změnách zákona o
sociálním zabezpečení a předpisů
o nemocenského pojištění, zákona
č.148/1983 Sb., o sjednocení sazeb nemocenského,
a zákona č.109/1984 Sb., o změnách
v nemocenském zabezpečení, se mění
a doplňuje takto:
1. § 25 odst. 2 a 3 zní:
"(2) Podmínkou pro poskytování podpory
při ošetřování člena rodiny
je, že dítě nebo nemocný člen
rodiny žije s pracovníkem ve společné
domácnosti a že v této domácnosti není
nikdo jiný, kdo by mohl o dítě pečovat
nebo nemocného ošetřovat splnění
podmínky společné domácnosti se nevyžaduje,
jde-li o ošetřování (péči)
dítěte mladšího 10 let rodičem
a není-li v domácnosti, v níž dítě
žije, nikdo jiný, kdo by mohl dítě ošetřovat
nebo o ně pečovat. Jde-li o ošetřování
nemocného dítěte nebo jiného nemocného
člena rodiny, je další podmínkou, že
nemocného není možné nebo vhodné
umístit v nemocnici.
(3) Podpora při ošetřování člena
rodiny se poskytuje nejvýše po dobu pěti pracovních
dnů, pokud potřeba ošetřování
(péče) v nich trvá poskytování
lze prodloužit až o další dvě pracovní
dny, jestliže nebylo možno během prvních
pěti pracovních dnů opatřit potřebnou
péči.".
2. V § 25 odst. 4 se slova "12 pracovních dnů"
nahrazují slovy "13 pracovních dnů".
Zákon č.88/1968 Sb., o prodloužení mateřské
dovolené, o dávkách v mateřství
a o přídavcích na děti z nemocenského
pojištění, ve zněni zákona č.99/1972
Sb., o zvýšení přídavků
na děti a výchovného, zákona č.73/1982
Sb., o změnách zákona o sociálním
zabezpečení a předpis o nemocenském
pojištění, zákona č.57/1984 Sb.,
o některých změnách v nemocenském
zabezpečení pracujících, a zákona
č.109/1984 Sb., o změnách v nemocenském
zabezpečení, se mění a doplňuje
takto:
1. § 1 včetně nadpisu se vypouští.
2. V § 6 odst. 4 se slovo "čtvrtého"
nahrazuje slovem "šestého".
3. § 7 včetně nadpisu zní:
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
se poskytuje místo mzdy, popřípadě
místo nemocenského. Poskytuje se po dobu 28 týdnů
mateřské dovolené, a to od počátku
šestého týdne před očekávaným
dnem porodu, nejdříve však od počátku
osmého týdne před tímto dnem, pokud
se dále nestanoví jinak.
(2) Vyčerpá-li pracovnice z mateřské
dovolené před porodem méně než
čest týdnů, protože porod nastal dříve,
než určil lékař, poskytuje se peněžitá
pomoc v mateřství až do uplynutí doby
stanovené v předchozím odstavci nebo v §
10. Vyčerpá-li vak pracovnice z mateřské
dovolené před porodem méně než
šest týdnů z jiného důvodu, poskytuje
se jí peněžitá pomoc v mateřství
jen do uplynutí 22 týdnů ode dne porodu,
a jde-li o pracovnici uvedenou v § 10, jen do uplynutí
31 týdnů ode dne porodu.
(3) Poskytuje-li se pracovnici, která má nárok
na peněžitou pomoc v mateřství, nemocenské
až do počátku šestého týdne
před očekávaným dnem porodu, náleží
jí od počátku tohoto týdne místo
nemocenského peněžitá pomoc v mateřství.
(4) případech uvedených v § 6 odst.
4 se peněžitá pomoc v mateřství
poskytuje od počátku šestého týdne
před očekávaným dnem porodu.".
4. V § 10 se slova "35 týdnů" nahrazují
slovy "37 týdnů".
5. § 11 zní:
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
náleží také pracovnici, která
do své trvalé péče nahrazujíc
mateřskou péči převzala dítě,
jež jí bylo svěřeno rozhodnutím
příslušného orgánu k pozdějšímu
osvojení, nebo dítě, jehož matka zemřela.
Podmínky pro nárok na peněžitou pomoc
v mateřství a způsob jejího stanovení
se posuzují podle stavu ke dni převzetí dítěte.
(2) Peněžitá pomoc v mateřství
se v případech uvedených v předchozím
odstavci poskytuje pracovnici ode dne převzetí dítěte
po dobu, po kterou se o dítě (děti) stará,
nejdéle po dobu
a) 22 týdnů, převzala-li jedno dítě,
b) 31 týdnů, převzala-li dvě nebo
více dětí a stará se alespoň
o dvě z těchto dětí, nebo jde-li o
pracovnici uvedenou v § 10 odst. 2,
ne však déle, než dítě (nejmladší
dítě) dosáhne osmi měsíců
věku.".
6. V § 12 odst.3 s 5 se slova "12 týdnů"
nahrazují slovy "14 týdnů".
7. Za § 12 se vkládá riový § 12a,
který zní:
(1) Peněžitá pomoc podle tohoto zákona
se poskytuje svobodnému, ovdovělému, rozvedenému
nebo z jiných vážných důvodů
osamělému pracovníku, který nežije
s družkou, jestliže pečuje o dítě
na základě rozhodnutí příslušného
orgánu nebo o dítě, jehož matka zemřela.
(2) Podmínky pro nárok na peněžitou
pomoc a způsob jejího stanovení se u pracovníka
uvedeného v předchozím odstavci posuzují
podle stavu ke dni převzetí dítěte.
Peněžitá pomoc se poskytuje ode dne převzetí
dítěte po dobu, po kterou se pracovník o
dítě stará, nejdéle po dobu 31 týdnů,
ne však déle, než dítě dosáhne
osmi měsíců věku.
(3) Pro přiznání, výši a poskytování
peněžité pomoci pracovníku platí
ostatní ustanovení tohoto zákona obdobně.".
8. § 33 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Ustanovení § 12a tohoto zákona platí
obdobné pro vojáky z povolání a příslušníky
Sboru národní bezpečnosti zabezpečené
nemocenskou péčí v ozbrojených silách
ustanovení předchozího odstavce platí
i zde.".
9. § 39 se vypouští.
Zákon č.103/1964 Sb., o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, ve znění zákona
č.141/1965 Sb., o některých změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků, zákona č. 116/1967 Sb., o
některých dalších změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků, zákona č.89/1968 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon o sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
zákon o sociálním zabezpečení,
zákona č.99/1972 Sb., o zvýšení
přídavků na děti a výchovného,
zákona č.121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení, zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č.8/1982 Sb. o zvýšení mateřského
příspěvku a o změnách v nemocenském
zabezpečení, zákona č.148/1983 Sb.,
o sjednocení sazeb nemocenského, zákona č.57/1984
Sb., o některých změnách v nemocenském
zabezpečení pracujících, a zákona
č. 109/1984 Sb., o změnách v nemocenském
zabezpečení, se mění a doplňuje
takto:
1. § 16 od st. 2 a 3 zní:
"(2) Podmínkou pro poskytování podpory
při ošetřování člena rodiny
je, že dítě nebo nemocný člen
rodiny žije s členem družstva ve společné
domácnosti a že v této domácnosti není
nikdo jiný, kdo by mohl o dítě pečovat
nebo nemocného ošetřovat splnění
podmínky společné domácnosti se nevyžaduje,
jde-li o ošetřování (péči)
dítěte mladšího 10 let rodičem
a není-li v domácnosti, v niž dítě
žije, nikdo jiný, kdo by mohl dítě ošetřovat
nebo o ně pečovat. Jde-li o ošetřování
nemocného dítěte nebo jiného nemocného
člena rodiny, je další podmínkou, že
nemocného není možné nebo vhodné
umístit v nemocnici.
(3) Podpora při ošetřování člena
rodiny se poskytuje nejvýše po dobu pěti pracovních
dnů, pokud potřeba ošetřování
(péče) v nich trvá poskytování
lze prodloužit až o další dva pracovní
dny, jestliže nebylo možné během prvních
pěti pracovních dní opatřit potřebnou
péči.".
2. V § 16 od st. 4 se slova "12 pracovních dnů"
nahrazují slovy "13 pracovních dní".
3. V § 20 odst. 1 se slova "26 týdnů"
nahrazují slovy "28 týdnů".
4. V § 20 odst. 5 se slovo "čtvrtého"
nahrazuje slovem "šestého".
5. § 21 zní:
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
se poskytuje po dobu 28 týdnů mateřské
dovolené, a to od počátku šestého
týdne před očekávaným dnem
porodu, nejdříve vak od počátku osmého
týdne před tímto dnem, pokud se déle
nestanoví jinak.
(2) Vyčerpá-li družstevnice z mateřské
dovolené před porodem méně než
čest týdnů, protože porod nastal dříve,
než určil lékař, poskytuje se peněžitá
pomoc v mateřství až do uplynutí doby
stanovené v předchozím odstavci nebo v §
23 a § 24. Vyčerpá-li však družstevnice
z mateřské dovolené před porodem méně
než čest týdnů z jiného důvodu,
poskytuje se jí peněžitá pomoc v mateřství
jen do uplynutí 22 týdnů ode dne porodu,
a jde-li o družstevnici uvedenou v § 23 nebo §
24, jen do uplynutí 31 týdnů ode dne porodu.
(3) Poskytuje-li se družstevnici, která má
nárok na peněžitou pomoc v mateřství,
nemocenské až do počátku šestého
týdne před očekávaným dnem
porodu, náleží jí od počátku
tohoto týdne místo nemocenského peněžitá
pomoc v mateřství.
(4) V případech uvedených v § 20 odst.
5 se peněžitá pomoc v mateřství
poskytuje od počátku šestého týdne
před očekávaným dnem porodu.".
6. V § 23 a 24 se slova "35 týdnů"
nahrazují slovy "37 týdnů".
7. § 25 zní:
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
náleží také družstevnici, která
do své trvalé péče nahrazující
mateřskou péči převzala dítě,
jež jí bylo svěřeno rozhodnutím
příslušného orgánu k pozdějšímu
osvojení, nebo dítě, jehož matka zemřela.
Peněžitá pomoc v mateřství se
poskytuje družstevnici ode dne převzetí dítěte
po dobu, po kterou se o dítě stará, nejdéle
po dobu
a) 22 týdnů, převzala-li jedno dítě,
b) 31 týdnů, převzala-li dvě nebo
více dětí a stará se alespoň
o dvě z těchto dětí, nebo jde-li o
družstevnici uvedenou v § 24,
ne však déle, než dítě (nejmladší
dítě) dosáhne osmi měsíců
věku.
(2) Podmínky pro nárok na peněžitou
pomoc v mateřství musí být v případech
uvedených v předchozím odstavci splněny
ke dni převzetí dítěte. Výše
peněžité pomoci v mateřství se
stanoví z průměrné denní pracovní
odměny družstevnice za období stanovené
prováděcími předpisy před převzetím
dítěte.".
8. V § 26 odst. 2 až 4 a v § 27 odst. 2 se slova
"12 týdnů" nahrazují slovy "14
týdnů".
9. Za § 27 se vkládá nový § 27a,
který zní:
(1) Peněžitá pomoc podle tohoto zákona
se poskytuje svobodnému, ovdovělému, rozvedenému
nebo 2 jiných vážných důvodů
osamělému družstevníku, který
nežije s družkou, jestliže pečuje o dítě
na základě rozhodnutí příslušného
orgánu nebo o dítě, jehož matka zemřela.
(2) Podmínky pro nárok na peněžitou
pomoc a způsob jejího stanovení musí
být v případech uvedených v předchozím
odstavci splněny ke dni převzetí dítěte.
Peněžité pomoc se poskytuje ode dne převzetí
dítěte po dobu, po kterou se družstevník
o dítě stará, nejdéle po dobu 31 týdnů,
ne však déle, než dítě dosáhne
osmi měsíců věku.
(3) Pro přiznání, výši a poskytováni
peněžité pomoci družstevníku platí
ostatní ustanovení tohoto zákona obdobně.".
(1) Vznikl-li důvod pro poskytování podpory
při ošetřování člena rodiny
přede dnem účinnosti tohoto zákona,
postupuje se při poskytování této
dávky podle dosavadních předpisů.
Připadne-li však na 1. červenec 1987 druhý
nebo třetí den potřeby ošetřování
(péče), poskytuje se podpora při ošetřování
člena rodiny po dobu stanovenou tímto zákonem
(čl.I č.1 a čl.III č.1).
(2) Náleží-li peněžitá pomoc
v mateřství podle předpis platných
do 30. června 1987 ještě po tomto datu, poskytne
se po dobu stanovenou tímto zákonem a počítanou
od prvního dne poskytování peněžité
pomoci v mateřství. Pokud však žena, s
výjimkou pracovnice uvedené v § 10 zákona
č.88/1968 Sb. ve znění pozdějších
předpisů, a družstevnice uvedené v §
23 nebo § 24 zákona č.103/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpis, vyčerpala
před porodem z mateřské dovolené nastoupené
před 1. červencem 1987 méně než
čtyři týdny bez povolení lékaře
nebo bez toho, že porod nastal dříve než
určil lékař, poskytne se peněžitá
pomoc v mateřství jen do uplynutí 22 týdnů
ode dne porodu.
(3) Peněžité pomoc se poskytne muži při
splnění podmínek stanovených tímto
zákonem i v případech, kdy k převzetí
dítěte došlo před 1. červencem
1987 dávka však nálež nejdříve
od 1. července 1987 a do celkové doby, po kterou
by peněžitá pomoc náležela, se
započítává též do ba péče
před 1. červencem 1987.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění
a) zákona č. 103/1964 Sb., a zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, jak vyplývá ze zákon
jej měnících a doplňujících,
b) zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
jak vyplývá ze zákonů jej měnících
a doplňujících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1987.
Všeobecná část
V rámci sociální politiky má široce
rozvinutý systém společenské pomoci
rodinám s dětmi pojímaný jako komplex
materiálního zabezpečení a ideového
působení zaměřeného na zvýšení
úlohy a postavení rodiny ve společnosti,
nezastupitelnou úlohu. Tento systém byl výrazně
prohlouben počátkem 70. let, kdy byla zvýšena
podpora při narození dítěte, zvýšeny
přídavky na děti, zaveden mateřský
příspěvek a výhodné půjčky
mladým manželům se státním příspěvkem
při narození dětí přijatá
sociálně ekonomická opatřeni příznivě
ovlivnila životní úroveň rodin s dětmi
a zároveň i celkový populační
vývoj.
Počátkem 80. let, kdy účinnost opatření
z počátku 70. let doznívala, byla péče
o rodiny s dětmi zaměřena na udržení
dosažené životní úrovně.
Většina opatření přijímaných
v tomto období - zvýšení přídavků
na děti a výchovného k důchodům
v letech 1979, 1982 a 1985 celkem o 110 Kčs měsíčně
na každé nezaopatřené dítě,
zvýšení mateřského příspěvku
v roce 1982 o 100 Kčs měsíčně,
zvýšení zaopatřovacího příspěvku
pro ženu i děti občanů konajících
vojenskou službu o 100 Kčs měsíčně,
zrušení hranice příjmu dítěte
pro nárok na přídavky na děti v roce
1984, zavedení mateřského příspěvku
již při prvním dítěti do konce
jednoho roku jeho věku v roce 1985 a úprava některých
dílčích dávek pro vybraně typy
rodin s dětmi v roce 1985 - byla v zásadě
zaměřena na snížení vlivu růstu
životních nákladů. Uvedená opatření
si vyžádala finanční prostředky
ve výši více než 6 mld Kčs.
Dominantním typem rodin s dětmi je dvoudětná
rodina. V roce 1985 žilo v ČSSR v 2 427 tis. rodinách
4 435 tis. nezaopatřených dětí, z
nichž 37,7 % žilo v jednodětných rodinách,
46,2 % v dvoudětných rodinách a 16,1 % ve
tří a vícedětných rodinách.
Počet vícedětných rodin se stále
snižuje a v posledním období se začíná
mírně zvyšovat podíl jednodětných
rodin.
Úpravy dávek ve společenské pomoci
rodinám s dětmi přispívají
ke zlepšení příjmové a životní
situace rodin s dětmi a na druhé straně pomáhají
také vytvořit příznivé klima
pro narození a výchovu dětí.
Navrhovaná opatření vycházejí
z racionálního využívání
ekonomických zdrojů v souladu se závěry
XVII, sjezdu KSČ a sledují posílení
funkce některých základních dávek
společenské péče, peněžité
pomoci v mateřství a podpory při ošetřováni
člena rodiny.
Současná právní úprava peněžité
pomoci v mateřství umožňuje poskytovat
pracovnici 90 % čisté denní mzdy po dobu
26 týdnů. Z této doby zpravidla žena
čerpá 4 týdny před očekávaným
dnem porodu a 22 týdnů po narození dítěte.
U porodů vícedětných a osamělým
ženám je tato dávka poskytována po dobu
35 týdnů (z toho 4 týdny před porodem
a 31 týdnů po porodu. Podle dlouhodobých
zkušeností lékařů se doba poskytování
dávky před porodem ukazuje z hlediska péče
o zdraví matek a dětí příliš
krátká. Prodloužením poskytování
peněžité pomoci v mateřství všem
ženám o dva týdny před očekávaným
porodem dítěte, tj. na dobu 6 týdnů
před porodem by se vytvořily příznivěji
podmínky pro snížení počtu rizikových
a předčasných porodů které
jsou jednou z vážných příčin
novorozenecké úmrtnosti i zdravotního postižení
některých novorozenců.
Navrhuje se proto prodloužit poskytování peněžité
pomoci v mateřství o 2 týdny a čerpat
toto prodloužení před porodem. Peněžitá
pomoc v mateřství se bude tedy celkem poskytovat
po dobu 28 týdnů (37 týdní u osamělých
žen a při vícedětných porodech)
mateřské dovolené.
V souladu s již zakotveným principem v zákoně
o mateřském příspěvku že
tento příspěvek nálež i muži,
navrhuje se přiznat peněžitou pomoc v mateřství
ve výjimečných případech i
osamělému muži. V praxi půjde o ojedinělé
případy, zpravidla kdy matka dítěte
zemře a muž zůstane s dítětem
sám.
Podpora při ošetřování člena
rodiny se poskytuje namísto mzdy ve výši nemocenského
po dobu ošetřování člena rodiny.
Tato dávka se čerpá v naprosté většině
případů při ošetřování
nemocného dítěte.
Doba poskytování podpory při ošetřování
členů rodiny se od roku 1957 nezměnila a
dosud činí 3 pracovní dny a trvá-li
potřeba další péče, lze poskytování
této dávky prodloužit o další tři
pracovní dny u osamělých pracovníků,
kteří mají v trvalé péčí
dítě ve věku do skončení povinné
školní docházky, lze poskytování
prodloužit až o 9 pracovních dní.
Navrhované prodloužení zákonné
doby poskytováni podpory při ošetřování
člena rodiny na 5 pracovních dnů odpovídá
objektivní potřebě, a vytváří
předpoklady pro zlepšováni zdravotního
stavu dětí a pokryje většinu případů
běžných onemocnění. V opodstatněných
případech, trvá-li potřeba další
péče, se zachovává možnost prodloužení
výplaty této dávky rozhodnutím příslušného
orgánu.
Navrhuje se upustit od podmínky společné
domácnosti v případech ošetřování
(péče) dítěte mladšího
10 let, aby se prohloubila možnost lepší péče
o malé dítě ze strany obou rodičů.
Navrhovaná opatření se budou týkat
jak pracovníků v pracovním poměru,
tak družstevních rolníků a ostatních
skupin pracujících.
Prodloužení dobr poskytování peněžité
pomoci v mateřství se týká zhruba
220 tis. žen a vyžádá si faktický
úbytek pracovních sil asi 3,6 tis. precovníků
ročně (z toho asi 2,4 tis. v ČSR a 1,2 tis.
v SSR). Náklad v ročním vyjádření
bude činit v ČSSR asi 140 mil. Kčs. Z toho
v ČSR 86 mil. Kčs a v SSR 54 mil. Kčs.
Prodloužení doby poskytování peněžité
pomoci v mateřství ve zvláštních
případech a poskytování této
dávky muži si vyžádá minimální
náklady, jež jsou zahrnuty v celkových nákledech
na úpravu peněžité pomoci v mateřství.
Prodloužení doby poskytování podpory
při ošetřování člena rodiny
si vyžádá úbytek zhruba 3 tis. pracovníků
ročně (v ČSR 18 tis. a 1,2 tis. v SSR). Náklad
bude činit asi 170 mil. Kčs ročně
z toho 105 mil. Kčs v ČSR a 65 mil. Kčs v
SSR.
Zrušení podmínky společné domácnosti
pracovníka a ošetřovaného dítěte
pro nárok na podporu při ošetřováni
člena rodiny si vyžádá roční
náklady i úbytek pracovních sil minimální.
Opatření nebudou znamenat zvýšení
administrativní náročnosti.
Zvláštní část
K článků I
v bodě 1 a 2 návrhu předloženého
zákona se navrhuje změna § 25 zákona
o nemocenském pojištění zaměstnanců.
Úpravou odstavce 2 se z dosavadního ustanovení
vypouští podmínka společné domácnosti
pracovníka uplatňujícího nárok
na tuto dávku při ošetřováni
(péči) dítěte mladšího
10 let.
Navrhovanou úpravou se umožňuje poskytování
podpory při ošetřování člena
rodiny i rodičům, kteří nesdílejí
společnou domácnost s dítětem (např.
jde-li o rozvedené rodiče), pečují-li
nebo ošetřují-li své dítě.
I při posuzování splnění podmínek
na dávku v těchto případech se bude
zkoumat zda v domácnosti, kde dítě žije,
není nikdo jiný, kdo by mohl o toto dítě
pečovat nebo jej ošetřovat. Přitom zůstává
i nadále v platnosti zásada že v témže
případě ošetřování
(péče) náleží podpora jen jednou
a jen jednomu z oprávněných.
V případě onemocnění ostatních
členů rodiny, včetně dítěte
staršího 10 let, pro přiznání
podpory při jejich ošetřování
bude rozhodující i nadále, zda pracovník
žije s nemocným ve společné domácnosti,
v níž není nikdo jiný, kdo by mohl nemocného
ošetřovat a není možné ani vhodné
nemocného umístit v nemocnici.
Navrženou úpravou odstavce 3 dochází
k prodloužení zákonného nároku
na podporu při ošetřování člena
rodiny ze tří na pět pracovních dnů
a ke zkrácení jejího dobrovolného
poskytování ze tří na dva pracovní
dny.
Prodloužení zákonného nároku
na dávku na pět pracovních dnů se
vztahuje i na osamělého pracovníka, který
má trvalé péči aspoň jedno
dítě do skončení povinné školní
docházky. Tomuto pracovníkovi však již
dnes podle dosavadní úpravy může odborový
orgán v organizaci prodloužit zákonný
nárok na dávku až o dalších devět
pracovních dnů, jestliže nebylo možné
během prvních tří pracovních
dnů opatřit potřebnou péči.
Celkem je možné poskytnout tomuto pracovníkovi
podporu v délce 12 pracovních dnů. V návaznosti
na zkrácení dobrovolného poskytováni
podpory u ostatních pracovník na dva pracovní
dny se i u osamělého pracovníka upravuje
možnost pobírání podpory jako dobrovolné
dávky z devíti na osm pracovních dnů.
Bude mu tedy možné podle navrhované úpravy
provedené v odstavci 4 poskytnout podporu při ošetřování
člena rodiny v celkové délce 13 pracovních
dnů.
V důsledku tohoto opatření také do
jde ke snížení počtu administrativních
rozhodnuti v závodech v případech krátkodobějších
onemocnění, kdy potřeba ošetřování
nebude převyšovat kalendářní
týden, neboť tato doba bude pokryte navrhovaným
zákonným nárokem. Prodloužení
celkové doby poskytování této dávky
sleduje zkvalitnění péče o zdraví
malých dětí, u kterých nedostatečné
doléčeni přispívá ke vzniku
chronických nebo dalších onemocnění.
K článku II
K bodu 1 a 9
Ustanovení se jako překonaná navrhovanou
úpravou vypouštějí vzhledem k tomu,
že současně dochází k novelizaci
zákoníku práce, v níž je potřebná
úprava obsažena.
K bodům 2 až 4
Do jednotlivých ustanovení se promítá
prodloužení poskytování peněžité
pomoci v mateřství o dva týdny v období
před porodem. Celková doba poskytování
této dávky bude činit 28 týdnů,
z toho před porodem 6 týdní a po porodu 22
týdnů. U žen osamělých a při
vícečetných porodech se bude peněžitá
pomoc poskytovat po dobu 6 týdní před porodem
a 31 týdnů po porodu, celkem tedy 37 týdnů.
Aby nebyl zmařen účel sledovaný zákonem
(tj. dřívější odchod ženy
na mateřskou dovolenou ze zdravotních hledisek)
vypouští se dosavadní možnost pozdějšího
nástupu na mateřskou dovolenou se souhlasem lékaře.
Cena by měla vždy nastupovat na mateřskou dovolenou
nejpozději 6 týdnů před očekávaným
dnem porodu, a proto se dále vypouští u nástupu
na mateřskou dovolenou z dosavadního znění
slovo "zpravidla". Celková doba poskytování
peněžité pomoci v mateřství bude
zachována jen v případě, nastoupí-li
žena 6 týdnů (může přitom
nastoupit až 8 týdnů) před očekávaným
dnem porodu na mateřskou dovolenou a porod nastal dříve,
než určil lékař v tomto jediném
případě se pro míjí, aby mezi
nástupem na mateřskou dovolenou a porodem uplynulo
méně než 6 týdnů. Z důvodů
zdravotních i sjednocení právní úpravy
platí stejný režim i pro ženu osamělou
a ženu, která porodila více dětí
pro ně dosud neplatilo, že při pozdějším
nástupu na mateřskou dovolenou se krátí
celková doba poskytování dávky.
K bodu 5
Prodlužuje se délka poskytování peněžité
pomoci v mateřství pro ženu, která převzala
do své péče nahrazující mateřskou
péči více dětí nebo která
převzala jedno dítě, ale je osamělá,
na 31 týdnů. V návaznosti na tuto změnu
se prodlužuje doba, kdy může být v těchto
případech čerpána peněžitá
pomoc v mateřství, a to z dosavadních sedmi
na osm měsíců.
K bodu 6
Zabezpečuje se, aby v případě narození
mrtvého dítěte nebo úmrtí dítěte
krátce po porodu nebyla peněžitá pomoc
v mateřství po porodu poskytována v důsledku
dřívějšího nástupu na
mateřskou dovolenou v kratší výměře
než dosud.
K bodu 7
Od 1. ledna 1985 bylo umožněno novelizaci zákona
o mateřském příspěvku poskytovat
ve zvláštních případech mateřský
příspěvek též muži, který
osobně pečuje o dítě. Protože
obdobná situace je též u peněžité
pomoci v mateřství, kdy o malé dítě
pečuje osobně muž, který z tohoto důvodu
ztrácí příjem z výdělečné
činnosti, navrhuje se ve stanovených případech
poskytovat dávku též muži. Při
péči o dítě bude napříště
muž v těch výjimečných situacích
osobní péče stejně hmotně zajištěn
jako žena osobné pečující o dítě.
Výše peněžitě pomoci muži
bude činit 90 čisté denní mzdy stejně
jako u ženy.
K bodu 8
Doplněním § 33 se zajišťuje stejný
nárok pro vojáky z povoláni a příslušníky
SNB na peněžitou pomoc, která podle §
12a bude náležet pracovníkům.
K článku III
K bodům 1 a 2
V bodě 1 a 2 návrhu předloženého
zákona se navrhuje změna § 16 zákona
o zabezpečení družstevních rolníků
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte.
Jde o stejnou právní úpravu pro poskytování
podpory při ošetřování člena
rodiny družstevním rolníkům, jako se
navrhuje pro pracovníky v pracovním poměru
v článku I předkládaného zákona.
Odůvodnění navrhované právní
úpravy platí v plném rozsahu i zde.
K bodům 3 až 9
U peněžité pomoci v mateřství
náležející podle zákone o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte se provádí stejné
úpravy jako u zákona o prodloužení mateřské
dovolené o dávkách v mateřství
a o přídavcích na děti z nemocenského
pojištění obě úpravy jsou věcně
shodné. V bodu 5, který obsahuje nové znění
§ 21, se nově zařazuje odstavec 3, který
dosud byl obsažen jen v právní úpravě
platné pro pracovnice.
K článku IV
V přechodných ustanoveních se řeší
vztah mezi úpravou platnou před 1. červencem
1987 a po 30. červnu 1987.
Pokud jde o podporu při ošetřování
člena rodiny, bude se poskytovat podle nové úpravy
i v případech, kdy potřeba ošetřováni
nebo péče vznikla před účinností
navrhovaného zákona, pokud druhý nebo třetí
den potřeby ošetřování péče)
připadne na den 1. července 1987.
Peněžitá pomoc v mateřství bude
náležet v celkové nové délce
28 (37) týdnů od prvního dne poskytování
této dávky, který spadá před
1. červenec 1987, za podmínky, že po 30. červnu
1987 by ještě výplata dávky náležela.
Tím bude zaručeno, že prodloužená
doba poskytováni peněžité pomoci v mateřství
se bude vztahovat i na ty ženy, které nastoupily mateřskou
dovolenou podle dosavadních předpisů a pobírají
peněžitou pomoc v mateřství ke dni účinnosti
zákona, aby tak byly účastny výhod
nové úpravy. Vylučují se pouze ty
ženy, které by i podle dosud platné úpravy
pobíraly peněžitou pomoc v mateřství
jen po dobu 22 týdnů po porodu z důvodu pozdějšího
nástupu na mateřskou dovolenou. Budou-li ke dni
1. července 1987 splněny podmínky pro přiznání
peněžité pomoci muži, poskytne se mu tato
dávka ode dne účinnosti zákona s tím,
že do celkové doby, po kterou by dávka náležela,
se započte též době péče
před účinností zákona.
K článku V
Vzhledem k pěti novelám zákona č.88/1968
Sb. a k 10 novelám zákona č.103/1964 Sb.
se navrhuje vyhlásit ve Sbírce zákonů.úplné
znění těchto zákonů. Zákon
č.54/196 Sb., o nemocenském pojištění
zaměstnanců, byl sice též mnohokrát
novelován, ale vyhlásit úplné znění
by bylo obtížné z legislativně technických
hledisek (novely byly prováděny v různé
době a objevovaly se v nich různé termíny
- např. zaměstnanec a pracovník, stejné
pojmy se užívají v různém významu).
K článku VI
Datum účinnosti zákona vychází
z usnesení předsednictva ÚV KSČ vlády
ČSSR, předsednictva ÚRO a předsednictva
ÚV SSM k realizaci závěrů II. s jezdu
KSČ v sociálním zabezpečení
ze dne 8. dubna 1987.