Zásada č. 1
Pracujícím v hornictví, kteří
byli vystaveni nepříznivým vlivům
pracovního prostředí při výkonu
práce se stálým pracovištěm v
podzemí hlubinných dolů, poskytují
hornické organizace ze svých prostředků
jako sociální dávku ke zmírnění
hmotných a sociálních důsledků
spojených s převedením, popřípadě
s uvolněním na jinou méně rizikovou
práci nebo do jiného zaměstnání,
jakož i s dlouhodobým uvolněním pro
výkon veřejné funkce, a v ocenění
jejich pracovních zásluh, zvláštní
příspěvek horníkům (dále
jen "zvláštní příspěvek").
Hornickými organizacemi se pro účely tohoto
zákona rozumějí organizace, ve kterých
se vykonávají zaměstnání I.
pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech.
Ke snižování nepříznivých
účinků pracovního prostředí
na zdraví pracovníků v hlubinných
dolech je nezbytné vedle opatření ke snižování
prašnosti, záření, vibrací a
hlučnosti v ražení a dobývkách
zajistit postupné snížení počtu
pracovníků na exponovaných pracovištích
v porubech a urychlené uvolňováni pracovníků,
u nichž je vzhledem k dosažení nejvyšší
přípustné expozice popř. vyššího
věku největší pravděpodobnost
ohrožení, popř. onemocnění nemocí
z povolání, z takových prací a jejich
převedení na práce méně rizikové
nebo nerizikové. Horníci v těchto případech
setrvávají na dosavadním pracovišti
i s vědomím vysokého zdravotního rizika
právě s ohledem na podstatné snížení
výdělku. Vzhledem k tomu, že převedení,
popř. uvolnění vybraných pracujících
je spojeno s výrazným poklesem příjmu,
navrhuje se ke zmírnění tohoto poklesu poskytovat
jako zvláštní sociální dávku
příspěvek z prostředků organizací.
S ohledem na jednotný charakter sociálních
zvýhodnění a obdobnou míru zdravotního
rizika se navrhuje poskytovat zvláštní příspěvek
horníků ve všech hlubinných dolech (uranových,
uhelných, rudných i nerudných). Zvláštní
příspěvek se navrhuje poskytovat i při
odchodu z rizikového pracoviště po dlouholetém
výkonu v 50 letech s ohledem na úbytek fyzických
sil horníků, a také při uvolnění
pro výkon veřejné funkce po splnění
stanovených podmínek.
Jestliže pracující pozbyl vzhledem ke zdravotnímu
stavu podle lékařského posudku nebo rozhodnutí
orgánu státní zdravotní správy
nebo sociálního zabezpečení trvale
způsobilost konat dále dosavadní práci
nebo nesmí-li ji konat pro onemocnění nemocí
z povolání nebo pro ohrožení touto nemocí,
má důlní organizace podle 37 odst.1 písm.a)
zákoníku práce povinnost jej převést
i bez jeho souhlasu na jinou práci. Realizace tohoto opatření,
spojená s velkým snížením příjmu,
je vůči pracujícím uvolňovaným
z rizikových pracovišť sociálně
tíživá.
Navrhuje se poskytnout zvláštní příspěvek
horníkům jako novou zákonnou sociální
dávku, nahrazující dosavadní zvláštní
příspěvek poskytovaný podle vyhlášky
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č.129/1979 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, ve znění pozdějších
předpisů. Hornickými organizacemi, která
budou zvláštní příspěvek
vyplácet ze svých finančních prostředků,
se pro účely tohoto zákona rozumějí
organizace, v nichž se vykonávají zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech.
Zásada č. 2
Nárok na zvláštní příspěvek
má pracující, který
a) pro dosažení nejvyšší přípustné
expozice nebo ohrožení nemocí z povolání
z dosavadního zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech
- byl převeden na jinou, méně rizikovou práci
v podzemí hlubinných dolů, nebo
- byl převeden na jinou práci mimo podzemí
hlubinných dolů, anebo
- skončil pracovní poměr k hornické
organizaci; nebo
b) byl zaměstnán celkem nejméně 15
roků v zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemi v hlubinných dolech, za trváni uvedeného
zaměstnání dosáhl věku aspoň
50 let a přestal je vykonávat.
Zaměstnání I. pracovní kategorie v
hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech stanoví §
12 odst.1 písm.a) č. 1 zákona č. 121/1975
Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění
zákona č. 73/1982 Sb., a čl. II a část
I přílohy nařízení vlády
ČSSR č. 74/1982 Sb., o některých úpravách
v nemocenském pojištěni a důchodovém
zabezpečení pracujících v hornictví,
a pro účely zvláštního příspěvku
horníkům se hodnotí za podmínek stanovených
předpisy o důchodovém zabezpečení,
avšak bez vhledu na to, zda a po jak dlouhou dobu bylo toto
zaměstnání přerušeno. Zaměstnáním
se pro účely tohoto zákona rozumí
zaměstnání podle předpisů o
důchodovém zabezpečení.
V současné době dochází k výraznému
poklesu výdělku zejména u pracujících
převáděných z produktivních
pracovišť v podzemí hlubinných dolů
na jiné práce, při převádění
na povrch hlubinného dolu nebo uvolněni pracujících,
kteří vykonávají zaměstnání
I, pracovní kategorie se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech pro práci v
jiných organizacích (o více než 25 %
při převedeni pracujících v podzemí
a až o 58 %; při převedení na povrch).
Navrhuje se proto poskytovat zvláštní příspěvek
horník především v těchto případech,
aby se horníci převáděni na jiné
práce, popř. uvolňování pro
jiné organizace nebránili změně zařazení,
popř. zaměstnání.
Hlubinné hornictví je průmyslovým
odvětvím, kde v pokročilejším
věku (45 až 50 let) dochází u většiny
pracujících ke ztrátě, popř.
značnému úbytku fyzických sil, a tím
i zaostávání v pracovním výkonu
za mladšími pracovníky s dopadem na výši
dosahovaného výdělku (pokles cca o 10 - 12
%). Tito pracující setrvávají mnohdy
v důlních podmínkách jen z osobních
hmotných či sociálních důvodů,
aniž by (z objektivních příčin)
náležitě přispívali k potřebnému
plnění výrobních úkolů,
zatímco by jejich práce mohla byt účelné
a plně využita na povrchových pracovištích
dolů, popř. v jiných organizacích.
Proto se navrhuje poskytovat zvláštní příspěvek
horníkům pracujícím starším
50 let, kteří odpracovali na pracovištích
v podzemí více než 15 roků a toto zaměstnání
přestali vykonávat.
Doba zvlášť zvýhodněné I,
pracovní kategorie v hornictví se bude započítávat
za podmínek stanovených předpisy o důchodovém
zabezpečení, s výjimkou úpravy důsledků
přerušení a skončení takového
zaměstnání, která je v rozporu s cílem
převádět nebo uvolňovat pracovníky
s celkovou dlouhou dobou práce na rizikových pracovištích,
na méně rizikové práce v podzemí
nebo na povrchu. Pro nárok na zvláštní
příspěvek se pracujícímu budou
sčítat všechny uvedené doby, bez ohledu
na dobu jejich trvání; předpis nebude vyžadovat,
aby zaměstnání bylo nepřetržité,
popř. aby trvalo při dosaženi věku 50
let.
Podle předpisů o důchodovém zabezpečení
bude vymezen obsah pojmu "zaměstnání",
který souvisí s uplatňováním
zvláštního příspěvku horníkům
s ohledem na to, že se změnil charakter dávky,
a že pracovněprávní terminologie nepokrývá
některé případy, ke kterým
bude v souladu s navrhovanou úpravou docházet. Např.
horník může být po skončeni hornického
zaměstnání pracovně činný
jako člen JZD, občan poskytující služby
na základě povolení národního
výboru, umělec, dlouhodobě uvolněný
poslanec NV, FS, ČNR apod. Vzhledem k tomu bude nutné
pro řešení situací, které navrhovaná
úprava výslovně neupraví, používat
analogicky úpravu sociálního zabezpečení,
nikoliv pracovněprávní.
Zásada č. 3
Nejvyšší přípustnou expozici pro
práce na jednotlivých pracovištích stanoví
závazný posudek příslušného
krajského hygienika v souladu s obecně závaznými
směrnicemi příslušného hlavního
hygienika republiky. Zařazování pracovišť
a prací do kategorii rizika provádí podle
tohoto závazného posudku příslušného
krajského hygienika hornická organizace. Nemocemi
z povoláni se rozumějí nemoci uvedené
v příloze č. 1 vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 128/1975 Sb., kterou se provádí zákon
o sociálním zabezpečeni, ve znění
pozdějších předpisů.
Méně rizikovou prací se rozumí pro
účely poskytování zvláštního
příspěvku
a) při převedení pro dosažení
nejvyšší přípustná expozice
práce, která je v souladu s příslušnými
obecné závaznými směrnicemi hlavního
hygienika České socialistické republiky nebo
Slovenské socialistické republiky zařazena
do kategorie prací nepřesahujících
nízkou míru rizika:
b) při převedeni pro ohroženi nemoci z povolání
na základě lékařského posudku
příslušného orgánu státní
zdravotní správy práce, při které
pracující není vystaven riziku, které
vede k ohrožení některou z nemocí z
povoláni.
Jestliže pracující po dosažení
nejvyšší přípustné expozice
nebo zajištění ohrožení nemocí
z povolání bude dlouhodobě uvolněn
pro výkon veřejné funkce, bude nárok
na zvláštní příspěvek
náležet, i když nedojde k převedení
na jinou práci, popřípadě skončeni
pracovního poměru.
Nejvyšší přípustnou expozici stanoví
závazný posudek krajského hygienika vydaný
v souladu s obecně závaznými směrnicemi
hlavního hygienika ČSR (SSR) pro hodnoceni rizika
prašnosti (popř. radiace) na pracovištích
v hornických organizacích a organizacích
vykonávajících činnost hornickým
způsobem a přeřazování pracujících
s dosaženou nejvyšší přípustnou
expozicí na prokazatelně méně riziková
pracoviště.
Vymezeni rizikových prací na jednotlivých
důlních pracovištích provedou hornické
organizace podle opatření příslušných
orgánů hygienické služby.
Nárok na zvláštní příspěvek
se zajišťuje také horníkům, kteří
jinak splnili podmínky pro přiznání
zvláštního příspěvku a
byli uvolněni pro výkon veřejné funkce,
např. v KSČ, ROH, SSM. V těchto případech
nedochází většinou ke skončeni
pracovního poměru nebo k převedení
na jinou práci, a pracující, který
by po splnění ostatních podmínek nároku
na zvláštní příspěvek
byl uvolněn pro výkon funkce by tak byl poškozen
vzhledem k tomu, že by mu zvláštní příspěvek
nemohl být přiznán.
Zásada č. 4
Zvláštní příspěvek nenáleží,
jestliže
a) se pracujícímu vyplácí starobní,
invalidní nebo částečný invalidní
důchod;
b) se pracujícímu poskytuje doplatek do průměrného
výdělku podle § 115 odst.5 zákoníku
práce poskytovaný v důsledku onemocnění,
popřípadě ohrožení tou nemocí
z povolání, pro kterou byl pracující
převeden na jinou práci v případech
uvedených v zásadě č.2 písm.a);
c) se pracujícímu poskytuje mzdové vyrovnání
podle vyhlášky federálního ministerstva
práce a sociálních věcí č.
129/1979 Sb., o pracovním uplatnění a hmotném
zabezpečení pracovníků v hornictví
trvale nezpůsobilých k dosavadní práci,
ve znění vyhlášky č. 145/1982
Sb.;
d) pracující není zaměstnán
po dobu delší dvou měsíců; do
této doby se nezapočítává doba,
po kterou pracující pobírá nemocenské
nebo příspěvek před umístěním
do zaměstnání;
e) pracující znovu vykonává zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech
na rizikových pracích;
f) pracující dosáhne 6 let věku.
Zvláštní příspěvek horníků
se bude poskytovat jako zvláštní sociální
dávka zmírňující hmotné
důsledky přechodu z rizikových pracovišť
v podzemí hlubinných dolů, kde pracující
dosahují vysoké příjmy, na méně
placená zaměstnání (práce).
Proto nebude náležet v případech, kdy
se převedenému (uvolněnému) horníkovi
poskytuj i jiná peněžitá plněni
vyrovnávající jeho dřívější
výdělek. Jde např. o doplatek do průměrného
výdělku podle § 115 odst.5 zákoníku
práce, částečný invalidní
důchod nebo mzdové vyrovnání upravené
dnes ve vyhlášce č.129/1979 Sb.
Vzhledem k tomu, že smyslem navrhované úpravy
je přispět k přechodu horníků
do jiných, pro ně nerizikových zaměstnáni,
navrhuje se nepřiznat nárok na zvláštní
příspěvek také v době, kdy
horník po skončení svého zaměstnáni
nikde nepracuje po dobu delší než dva měsíce.
Tato doba je dostatečně dlouhá k získání
a nastoupení nového zaměstnání.
Za zaměstnání se přitom bude v souladu
s předpisy o sociálním zabezpečení
pracujících považovat i jiná pracovní
činnost, než která předpokládá
uzavření pracovního poměru nebo jiného
obdobného pracovního vztahu (např. činnost
občanů poskytujících služby a
opravy na základě povolení národního
výboru, osob samostatně hospodařících,
dlouhodobě uvolněných poslanců zastupitelských
sborů apod.).
Nárok na zvláštní příspěvek
zanikne také v případech, které odporují
účelu této nové sociální
dávky. Jde zejména o případy, kdy
pracující, který je poživatelem zvláštního
příspěvku, znovu začne vykonávat
rizikové zaměstnání v podzemí
hlubinných dolů nebo odejde do státního
důchodu. Stejný důsledek nastane i v případě,
kdy pracující odejde do plného invalidního
důchodu (ať již pro invaliditu z tzv. obecných
příčin nebo vzniklou v důsledku pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání.) nebo je mu
přiznán osobní důchod, který
podle § 44 odst.2 zákona o sociálním
zabezpečení nahrazuje jiné důchody
z důchodového zabezpečeni, zejména
důchod starobní, popř. invalidní.
Smyslem poskytování zvláštního
příspěvku horníkům je působit
k přechodu horníků po dlouholeté práci
na rizikových pracovištích v podzemí
hlubinných dolů na jinou práci a zmírnění
s tím spojeného poklesu výdělku, nikoliv
zajištění doživotní renty (důchodu).
Proto se navrhuje omezit poskytováni zvláštního
příspěvku věkovou hranicí 60
let (t.j. 5 let po vzniku nároku na starobní důchod
ze zaměstnání zařazeného do
zvlášť zvýhodněné I. pracovní
kategorie v hornictví; v této době již
nelze obecně předpokládat způsobilost
k náročné práci v podzemí a
společenskou účelnost takové práce).
Zásada č. 5
Výše zvláštního příspěvku
činí
a) 1 000 Kčs měsíčně, koná-li
pracující méně rizikovou práci
v podzemí hlubinných dolů v zaměstnání
I. pracovní kategorie se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech;
b) 1 500 Kčs měsíčně v ostatních
případech.
Jestliže poživatel zvláštního příspěvku
střídá práce uvedené v písm.a)
a b), upraví se výše zvláštního
příspěvku podle skutečné vykonávané
práce při každé takové změně.
Splňuje-li pracující podmínky nároku
na zvláštní příspěvek,
popřípadě na jeho výplatu, jen po
část měsíce, částky
uvedené v písm.a) a b) se poměrně
upraví.
Vláda ČSSR může nařízením
upravit výši zvláštního příspěvku
směrem vzhůru v závislosti na změnách,
které nastanou ve vývoji mzdové úrovně
nebo ve výši dávek důchodového
zabezpečeni.
V současné době činí průměrný
výdělek pracovníků na produktivních
pracovištích v dole cca 6200 Kčs měsíčně,
po převedení na jinou práci v podzemí
cca 4600 Kčs měsíčně (průměrný
výdělek ostatních pracovníků
v dole) a při převedení na povrch 2600 Kčs
měsíčně (průměrný
výdělek povrchových pracovníků
snížený o mzdu za práci přesčas).
S ohledem na výrazný pokles výdělku
(o 1600 Kčs měsíčně při
převedení v podzemí a o 3600 Kčs měsíčně
při převedení na povrch) se navrhuje poskytovat
zvláštní příspěvek horníkům
v měsíčních částkách
100, popř. 1500 Kčs, které zajistí
potřebné zmírnění poklesu pracovních
příjmů převáděných
(uvolňovaných) horníků a současně
prakticky vyloučí možnost, aby celkový
příjem pracujícího po převedení
nebo uvolnění (příjem z výdělečné
činnosti a zvláštní příspěvek)
činil více než mzda, kterou pracující
dosahoval před převedením (uvolněním).
Navrhovaná výše zvláštního
příspěvku představuje cca 60 % (40
%) kompenzaci poklesu příjmu převáděného
(uvolňovaného) pracujícího. Jestliže
po převedení na méně rizikovou práci,
při níž bude poskytován zvláštní
příspěvek horníkům, dojde k
dalšímu převedení na povrch, popř.
ke skončení zaměstnání, zůstane
nárok na zvláštní příspěvek
zachován a jeho měsíčni částka
se zvýší z 1000 Kčs na 1500 Kčs.
Obdobně se bude postupovat i pokud nastanou opačné
případy, kdy se při zachování
nároku na příspěvek jeho měsíční
částka sníží.
Uvedené částky se budou v případech,
kdy budou podmínky nároku na zvláštní
příspěvek horníkům splněny
jen po část měsíce, poměrné
snižovat, vzhledem k tomu, že i pokles pracovních
příjmů bude v této době méně
výrazný.
Zavedením pevných částek zvláštního
příspěvku horníkům bez vazby
na dosahovaný výdělek dojde oproti dosavadnímu
stavu k výraznému snížení administrativní
náročnosti agendy spojené s přiznáváním
a výplatou této sociální dávky.
Tato úprava bude rovněž pozitivně působit
i na převedené (uvolněné) pracující,
kteří dosud při krácení zvláštního
příspěvku často neusilovali o zvýšení
své kvalifikace, popř. rekvalifikaci pro jiné
lépe odměňované zaměstnání.
Aby byla nadále po zavedení zvláštního
příspěvku horníkům zachována
jeho funkce účinného sociálního
nástroje ke zmírnění poklesu výdělku
převáděných (uvolňovaných)
pracujících, navrhuje se zmocnit vládu ČSSR
ke zvyšování stanovených měsíčních
částek zvláštního příspěvku
s ohledem na změny ve vývoji mezd, popř.
ve výši dávek důchodového zabezpečení.
Zásada č. 6
Zvláštní příspěvek nepodléhá
daním a nekrátí se pro souběh s jiným
příjmem.
Obdobně jako jiné sociální dávky
(dávky důchodového zabezpečení
a nemocenského zabezpečeni, mateřsky příspěvek,
výsluhový přídavek ve stavebnictví
apod.) nebude zvláštní příspěvek
horníkům zdaňován (daní ze
mzdy, daní z příjmu obyvatelstva, popř.
jinou daní). Vzhledem k toru se nebude započítávat
do průměrného měsíčního
výdělku pro účely důchodového
zabezpečení.
Účelem dávky je snížit podstatně
rozdíl v pracovních příjmech převáděných
a uvolňovaných horníků. Vzhledem k
tomu se navrhuje poskytovat zvláštní příspěvek
horníkům v nezměněné výši
i bez ohledu na výši pracovních, popř.
jiných příjmů pracujícího
(např. náhrada za ztrátu na výdělku).
Zásada č. 7
Nárok na zvláštní příspěvek
uplatňuje pracující písemnou žádostí
u hornické organizace, v niž naposledy vykonával
zaměstnání I. pracovní kategorie v
hornictví se stálým pracovištěm
pod zemi v hlubinných dolech.
Hornická organizace je povinna zjistit a doložit všechny
potřebné skutečnosti k posouzení žádosti
a do dvou měsíců po jím doručení
žadateli doručit do vlastních rukou písemné
oznámení o tom, zda mu bude zvláštní
příspěvek poskytovat či nikoliv.
Oznámení hornické organizace o poskytování
zvláštního příspěvku musí
obsahovat zejména údaj, od kdy se zvláštní
příspěvek poskytuje, jeho výši
a den splatnosti. Oznámení hornické organizace,
že zvláštní příspěvek
nenáleží, musí obsahovat zejména
důvody, proč zvláštní příspěvek
nenáleží a poučení o možnosti
obrátit se na soud.
Oproti dosavadnímu stavu dochází k podstatné
změně tím, že přiznávat
budou napříště zvláštní
příspěvek horníkům organizace,
v nichž dojde k převedeni popř. skončení
zaměstnáni v podzemí a nikoliv národní
výbory. Tím dojde ke snížení
rozsahu administrativní činnosti národních
výborů a ke zjednodušení vlastního
přiznávání zvláštního
příspěvku.
O poskytnuti zvláštního příspěvku
musí pracující požádat písemně,
což je důležité zejména pro počítání
lhůt, jde-li o promlčeni jednotlivých splátek
apod. Hornické organizace, které mají k dispozici
prakticky všechny podklady potřebné k posouzení
žádosti, zejména o době a druhu vykonávaných
prací, o plynutí expoziční doby, jejich
převáděni apod., žádost doplní
potřebnými doklady, na jejichž podkladě
lze učinit závěr, zda nárok na zvláštní
příspěvek horníků náleží
či nikoliv.
Stanovení lhůty dvou měsíců
pro vyřízení žádosti o zvláštní
příspěvek je dostatečnou dobou, v
níž může organizace posoudit, popř.
i došetřit všechny skutečnosti rozhodné
pro přiznání zvláštního
příspěvku tak, aby nedocházelo ke
zbytečným soudním sporům. Vzhledem
k tomu, že půjde o sociální dávku,
nikoliv o pracovněprávní nárok, nebudou
spory o zvláštní příspěvek
horníků projednávat rozhodčí
komise.
Zásada č. 8
Nárok na zvláštní příspěvek
nemůže být postoupen.
Zemřel-li pracující, nabývají
nároku na splátky zvláštního
příspěvku náležející
do dne jeho smrti postupně manželka, děti nebo
rodiče, jestliže žili s pracujícím
v době jeho smrti ve společné domácnosti;
podmínka společné domácnosti nemusí
byt splněna u dětí, které mají
nárok na sirotčí důchod. Předmětem
dědictví se uvedené částky
stávají, není-li těchto osob.
Vzhledem k účelu a charakteru zvláštního
příspěvku není obdobně jako
u jiných sociálních dávek (důchody,
výsluhový přídavek ve stavebnictví
apod.) možné připustit postoupeni nároku
na tuto dávku. Stejně jako u výsluhového
přídavku se navrhuje upravit i, přechod nároku
na částky zvláštního příspěvku,
na které již vznikl pracujícímu nárok,
při jeho úmrtí.
Zásada č. 9
Zvláštní příspěvek vyplácí
hornická organizace uvedená v zásadě
č. 7, a to měsíčné pozadu.
Jestliže tato organizace zanikne, přecházejí
povinnosti stanovené tímto zákonem hornické
organizaci na jejího právního nástupce;
nemá-li jej, přecházejí tyto povinnosti
na organizaci, kterou určí příslušný
ústřední orgán.
Zvláštní příspěvek se
nevyplácí po dobu pobytu pracujícího
v cizině.
Hornické organizace budou vyplácet zvláštní
příspěvky ze svých finančních
nákladů. Finanční dopad byl v souladu
s bodem VI/7 usnesení vlády ČSSR č.
241/1986 promítnut do státních plánů
a státních rozpočtů.
S ohledem na sociální jistoty se oprávněnému
zajišťuje výplata zvláštního
příspěvku, jestliže organizace, která
jej vyplácí, zanikne. V takovém případě
se navrhuje, aby příspěvek vyplácel
právní nástupce, popř. není-li
jej, organizace, kterou určí příslušný
ústřední orgán (např. pro pracující
koncernu OKD Ostrava federální ministerstvo paliv
a energetiky).
Výplata zvláštního příspěvku
nebude z devizových důvodů a vzhledem k administrativní
náročnosti prováděna po dobu pobytu
jeho poživatele v cizině (do ciziny). Po návratu
pracujícího do ČSSR mu budou v souladu s
ustanoveními o promlčení nevyplacené
splátky zvláštního příspěvku
vyplaceny.
Zásada č. 10
Právo na zvláštní příspěvek
se nepromlčuje. Bylo-li uplatněno po uplynutí
doby delší jednoho roku ode dne vzniku nároku,
náležejí jednotlivé splátky příspěvku
nejdéle za dobu jednoho roku přede dnen podáni
žádosti u příslušné hornické
organizace.
Nárok na jednotlivou splátku zvláštního
příspěvku se promlčuje v jednom roce
ode dne její splatnosti. Nárok hornické organizace
na vrácení jednotlivých splátek zvláštního
příspěvku poskytnutých neprávem
se promlčuje ve třech letech ode dne, kdy organizace
zjistila, že zvláštní příspěvek
byl vyplacen neprávem, nejpozději v 10 letech od
jeho výplaty.
Úprava promlčení nároku na zvláštní
příspěvek horníkům, jeho splátky,
popř. vrácení neprávem poskytnutých
splátek se navrhuje v podstatě shodná s úpravou
platnou pro jiné sociální dávky (důchody
z důchodového zabezpečení, výsluhový
přídavek ve stavebnictví apod.).
Zásada č. 11
Spory o nárocích z tohoto zákona rozhodují
soudy.
Návrh na přiznání zvláštního
příspěvku může být u soudu
uplatněn, jestliže hornická organizace doručí
žadateli oznámení, že zvláštní
příspěvek byl nebo nebyl přiznán
nebo jestliže tato organizace ve lhůtě dvou
měsíců takové oznámení
do vlastních rukou nedoručí.
V zájmu sociální a právní jistoty
převedených (uvolněných) horníků
budou případné spory mezi pracujícími
a hornickými organizacemi o nároky podle navrhovaného
zákona řešit soudy v občanskoprávním
soudním řízení, obdobné jako
tomu je u zákona č. 23/1985 Sb., o výsluhovém
přídavku ve stavebnictví. Půjde přitom
o spory o sociální dávku, nikoliv o pracovněprávní
nárok pracujících, ve dvojinstančním
řízení. Aby nedocházelo k unáhlenému
a předčasnému podávání
návrhů k soudům, a tím k přenášení
agendy přiznáváni zvláštních
příspěvků z hornických organizaci
na soudy, je podmínkou zahájení soudního
řízení o přiznání příspěvku
nebo v případě, že organizace zůstane
nečinná, uplynutí dvou měsíců
od podání žádosti. V ostatních
případech spory o nárocích z navrhovaného
zákona budou řešeny soudy bez zvláštních
procesních podmínek.
Zásada č. 12
Poživatel zvláštního příspěvku
je povinen ohlásit do osmi dnů ode dne, kdy nastala
některá ze skutečností uvedených
v zásadě č. 4, hornické organizaci,
která mu vyplácí zvláštní
příspěvek, že taková skutečnost
nastala. Jestliže nesplní tuto povinnost anebo jinak
vědomě způsobí, že zvláštní
příspěvek byl vyplacen neprávem nebo
v nesprávné výši, je povinen vrátit
zvláštní příspěvek nebo
jeho část ode dne, od něhož nenáležel
vůbec nebo v poskytnuté výši.
Úprava povinnosti příjemce zvláštního
příspěvku horníkům sleduje
včasné a úplné zajištění
potřebných informací o skutečnostech,
které přivodí změnu ve výši,
popř. v trvání nároku na tuto dávku,
aby byly na minimum omezeny případy, kdy dojde k
přeplatkům, popř. nedoplatkům na zvláštním
příspěvku. Tato úprava je řešena
obdobně jako jsou tyto otázky upraveny v oblasti
důchodového zabezpečeni pracujících.
Povinnost vrátit v některých případech
zvláštní příspěvek nebo
jeho část bude ukládána pouze v případech,
kdy poživatel této dávky si byl vědom,
že porušil stanovenou povinnost nebo ji nesplnil.
Zásada č. 13
Hornické organizace jsou povinny vést záznamy
o okolnostech rozhodných pro narok na zvláštní
příspěvek, jeho výši a výplatu,
kterými jsou doba a druh zaměstnání,
dosažená expozice, převedení na jinou
prácí nebo uvolnění do jiné
organizace anebo trvalé uvolnění pro výkon
veřejné funkce a na požádání
pracujícího, popřípadě jiné
organizace vystavit o těchto skutečnostech potvrzení.
Aby mohly hornické organizace poskytovat zvláštní
příspěvky bez zbytečných průtahů
a sporů se žadateli o tuto dávku, navrhuje
se uložit jim povinnost vést potřebnou evidenci
o skutečnech, které zakládají nárok
na zvláštní příspěvek,
obdobně jako je tomu pro účely jiných
sociálních dávek. K tomu lze využít
zejména evidenci vedenou pro účely pracovněprávní
a pro účely důchodového zabezpečení.
Zásada č. 14
Pověření pracovníci federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
a ministerstev práce a sociálních věcí
republik jsou oprávněni vstupovat do zařízení
hornických organizací a v součinnosti s pověřenými
pracovníky příslušného ústředního
orgánu státní správy a příslušného
odborového orgánu prověřovat plnění
povinností uložených tímto zákonem.
Plnění povinností podle navrhovaného
zákona a dodržování správného
postupu při přiznávání zvláštního
příspěvku horníkům budou prověřovat
jak pracovníci ministerstev práce a sociálních
věcí, tak orgány hospodářského
řízení, v zájmu zajištění
jednotného postupu hornických organizací
při přiznávání a výplatě
této dávky a ochrany sociálněprávních
jistot převedených (uvolněných) horníků.
Zásada č. 15
Zvláštní příspěvek náleží
podle navrhované úpravy, jestliže se podmínky
pro jeho poskytnutí splnily po 31. prosinci 1987. Pro nárok
na zvláštní příspěvek
se však započítávají i doby zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech
před tímto dnem od prokázaného počátku
jejich výkonu.
Pro nárok na zvláštní příspěvek,
který bude náležet při splnění
stanovených podmínek nejdříve ode
dne účinnosti zákona, se budou vzhledem ke
sledovanému cíli převádět (uvolňovat)
pracovníky po dlouhodobém výkonu rizikových
prací na méně rizikové, započítávat
i všechny prokázané doby odpracované
na rizikových pracích přede dnem účinnosti
navrhovaného zákona.
Zásada č. 16
Zvláštní příspěvky poskytované
pracujícím národními výbory
podle dříve platných předpisů,
na něž trvá nárok ke dni účinnosti
tohoto zákona, se považují za zvláštní
příspěvky podle tohoto zákona. Národní
výbory je naposledy vyplatí za období předcházející
účinnosti tohoto zákona. Na částky
stanovené zákonem o zvláštním
příspěvku horníkům je upraví
na žádost pracujícího hornická
organizace, v níž pracující naposledy
vykonával zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech. Tato organizace je
bude nadále vyplácet za podmínek stanovených
tímto zákonem. Obdobně se postupuje v případech,
kdy zvláštní příspěvek
není ke dni účinnosti tohoto zákona
vyplácen jen s ohledem na výši dosahovaného
výdělku.
Žádost o úpravu výše dříve
přiznaného zvláštního příspěvku
musí byt doložena po tvrzením o nároku
na zvláštní příspěvek
poskytovaný podle vyhlášky č. 129/1979
Sb., ve znění vyhlášky č. 21/1982
Sb., a o jeho výši, vystaveným národním
výborem, který zvláštní příspěvek
dosud vyplácel. Toto potvrzení, zašle národní
výbor pracujícímu spolu s poslední
výplatou zvláštního příspěvku
a s poučením o právu žádat zvláštní
příspěvek od hornické organizace,
v níž pracující naposledy vykonával
zaměstnání I. pracovní kategorie v
hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech.
Zvláštní příspěvky, na
něž vznikl nárok podle dříve
platných předpisů, avšak nebyly ke dni
účinnosti tohoto zákona přiznány,
je nutno uplatnit nejpozději do 31. prosince 1988 u orgánů
a za podmínek stanovených dosavadními předpisy.
Po přiznání nároku na ně se
postupuje výše uvedeným způsobem.
Nároky na zvláštní příspěvky
horníkům poskytované podle dosavadních
předpisů budou v zásadě zachovány
a pro jejich další poskytováni, včetně
stanovení výše příspěvku,
bude platit navrhovaný zákon. Půjde zejména
o případy, kdy podle dosavadní úpravy
byl již zvláštní příspěvek
přiznán a ke dni účinnosti navrhovaného
zákona jej vyplácí národní
výbor, popř. jej národní výbor
nevyplácí jen s ohledem na výši nově
dosahovaného příjmu převedeného
(uvolněného) horníka. Dále půjde
o případy, kdy se před účinností
navrhovaného zákona již splnily podmínky
nároku na zvláštní příspěvek
podle vyhlášky č. 129/1979 Sb., avšak
tento nárok dosud nebyl uplatněn. Aby po počátku
účinnosti navrhovaného zákona nedocházelo
k výplatě příspěvků
jak hornickými organizacemi, tak národními
výbory, navrhuje se ukončit výplatu zvláštních
příspěvků národními
výbory k účinnosti zákona. Přitom
bude zajištěno organizačními opatřeními
plynulé převedení těchto nároků
z národních výborů na hornické
organizace.
O úpravu výše příspěvku
na nově navrhované částky budou muset
jeho poživatelé žádat, vzhledem k tomu,
že tuto úpravu je nutno uplatnit u hornické
organizace, v níž došlo k převedení
(uvolnění), která bude v těchto případech
novým plátcem příspěvku. Pro
uplatnění nároků na zvláštní
příspěvky, u nichž se podmínky
pro jejich přiznání splnily před účinností
navrhované úpravy, ale pracující je
nestačili včas uplatnit u národního
výboru, se stanoví roční lhůta.
Zásada č. 17
Zrušuje se § 6 odst. 1 druhá věta. 10,
11, 11a a 15 odst. 3 vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečeni pracovníků v
hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, ve znění vyhlášek č.
21/1982 Sb. a č. 145/1982 Sb.
V souvislosti se zavedením úpravy zvláštního
příspěvku horníkům navrhovaným
zákonem, které se bude vztahovat i na příspěvky
přiznané podle vyhlášky č. 129/1979
Sb., se zrušují ustanovení této vyhlášky,
která dosud nárok na zvláštní
příspěvky upravují.
Zásada č. 18
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1988.
Po projednání a schválení zásad
navrhované úpravy bude připraveno k předložení
paragrafované znění zákona. V souladu
s usnesením vlády ČSSR č. 241/1986
a vzhledem ke lhůtám stanoveným Legislativními
pravidly vlády ČSSR k projednání připravovaných
návrhů zákonů se předpokládá
účinnost zákona o zvláštním
příspěvku horníkům od 1. ledna
1988.
Socialistická společnost věnuje soustavnou
a trvalou pozornost komplexnímu rozvoji hornictví
a sociálnímu zajištění pracovníků
v této oblasti národního hospodářství.
Předkládaný návrh zásad zákona,
jímž dochází k dalšímu prohloubení
zabezpečení horníků při nezbytné
změně jejich povolání, k níž
došlo z důvodu působení rizikových
vlivů při výkonu hornických prací
v podzemí, navazuje na opatření přijatá
v minulých letech, zejména na ta, která byla
učiněna v roce 1982.
Usnesením vlády ČSSR č. 41 z ledna
1982 byl přijat soubor opatření k dalšímu
prohloubeni sociální péče, životních
a pracovních podmínek pracujících
v hornictví, jehož cílem bylo zvýraznit
preferenci horníků pracujících na
nejobtížnějších úsecích
a řešením jejich sociálně-ekonomických
problémů vytvořit příznivé
podmínky i pro zabezpečeni plánovaných
objemů těžby paliv potřebných
pro naše národní hospodářství
a zásobování obyvatelstva.
V oblasti odměňování práce
došlo od 1. dubna 1982 ke zvýšeni mezd pro dělníky
v podzemí hlubinných dolů a uhelných
lomů a skrývek povrchových dolů, byla
přijata opatření k řešeni otázek
pracovního prostředí a k předcházení
pracovním úrazům a nemocem z povolání,
které vznikají v souvislosti s rizikem hornické
práce. V oblasti důchodového zabezpečení
byla zavedena zvlášť zvýhodněná
I. pracovní kategorie pro pracovníky v hornictví
se stálým pracovištěm pod zemí
v hlubinných dolech, u niž byla snížena
potřebná doba pro nárok na starobní
důchod z dřívějších 20
roků (15 roků v uranových dolech) na 15 roků
(10 roků v uranových dolech), zvýšena
nejvyšší výměra důchodu
z 2500 Kčs měsíčně na 3000
Kčs měsíčně atd.
Pro pracovníky v podzemí hlubinných uhelných
a lignitových dolů byla zavedena zvláštní
dodatková dovolená za odpracované směny
stanovené těžebním režimem na soboty,
v nemocenském pojištění došlo ke
zvýšení nejvyšší částky
čisté denní mzdy, z níž se stanoví
dávky nemocenského pojištěni na 180
Kčs a byla přijata řada dalších
významných opatření směřujících
ke zvýšení atraktivnosti hornického
povolání a k posílení stabilizace
pracovních sil v hornictví. Šlo o zlepšení
bytových podmínek horníků, zdravotní,
léčebné a rekreační péče
i závodního stravování. Prohloubena
byla i péče o pracovní uplatnění
a hmotné zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, která se tykala i pracovníků
lomů a skrývek povrchových dolů.
Navazujícím usnesením vlády ČSSR
č. 129 z dubna 1982 byla přijata organizační,
technická a některá další opatření
k prohloubení zdravotní péče o pracovníky
v hornictví, k jejichž realizaci bylo přistoupeno
v souvislosti s nepříznivým vývojem
zdravotního stavu pracujících v hlubinné
těžbě uhlí, především
v Ostravsko-karvinském revíru. V rámci realizace
těchto opatření bylo dosaženo některých
pozitivních přínosů, avšak pokud
jde o úkoly snižování přesčasové
práce, stanovení nejvyšší přípustné
expozice a přeřazování pracovníků
s naplněnou expozicí na jiné, méně
rizikové práce v podzemí či na povrchu,
nejsou plněny v celém rozsahu. Nejvyšší
přípustná expozice stanovená příslušným
orgánem hygienické služby v zásad vyjadřuje
dobu, po jejímž uplynutí je nutné pracovníka,
dříve než dojde k poškozeni zdraví
nebo ohrožení nemocí z povolání,
převést na jinou práci, a tím působit
k ochraně jeho zdraví a předcházet
i nepříznivým sociálním důsledkům
s tím spojeným. V koncernu OKD Ostrava, pro který
byla expozice stanovena, bylo přeřazování
pracovníků zahájeno, avšak nebylo dosud
ukončeno. V současné době zde pracuje
v podzemí cca 7250 horníků s naplněnou
expozicí, z nichž bylo zhruba 6500 přeřazeno
na méně riziková pracoviště v
podzemí; je třeba přeřadit tedy ještě
7250 zbývajících pracovníků
a další pracovníky, kteří postupně
budou nejvyšší přípustnou expozici
naplňovat.
Jednou z příčin, která bráni
plněni tohoto úkolu, t.j. převádění
horníků s naplněnou expozicí na méně
rizikové práce, je vedle nedostatku pracovních
míst na méně rizikových pracovištích
(která jsou z převážné většiny
obsazena pracovníky ohroženými nemocí
z povoláni) také to, že není plně
dořešena otázka dalšího pracovního
uplatněni a hmotného zabezpečeni těchto
horníků. Převáděni horníků,
kteří překročí nejvyšší
přípustnou expozici, je spojeno s výrazným
poklesem výdělku, a tím i jejich životní
úrovně. Vzhledem k tomu, že jde v zásadě
o zdravé pracovníky, nelze jim přiznávat
odškodnění jaké náleží
při onemocněni nemocemi z povolání,
ani částečné invalidní nebo
plně invalidní důchody. Jejich převedeni
na jinou, méně rizikovou práci je však
nezbytně, aby se předešlo škodám
na jejich zdraví, které by si vyžádaly
vedle sociálních a zdravotních následků
další náklady spojené s léčením
a odškodňováním nemocí z povolání.
Z celospolečenského hlediska je proto žádoucí
poskytnout převáděným horníkům
zvláštní sociální dávku,
která by podstatně snížila rozdíl
v příjmu před převedením a
po převedení, přispěla tak k urychlení
převádění horníků na
méně rizikové práce a plnému
využití jejich pracovní schopností podle
potřeb národního hospodářství.
Vláda ČSSR schválila usnesením ze
dne 11. září 1986 č.241 o rozboru
zdravotní situace horníků exponovaných
pracovišť v podzemí hlubinných dolů
a o komplexním řešení jejich pracovních
a hygienických podmínek a preventivní zdravotní
péče v dalších letech 8. a 9, pětiletky
včetně zdrojů finančního kryti
v bodě V zásady ke zvýšeni ochrany zdraví
a k dalšímu zaopatřeni horníků
uvedené v příloze č. 2 usnesení. Součásti
těchto zásad jsou i rámcové zásady
nové úpravy zvláštního příspěvku
horníků. Vláda psi tom vycházela ze
skutečnosti, že základní cestou zintenzivnění
boje proti vzniku nemoci z povolání u horníků,
zejména v raženi a dobývání v
hlubinných dolech, musí byt vývoj a urychlené
zavádění dalších technických
prostředků a realizace opatřeni technologického
charakteru při využiti poznatků elektronizace
a robotizace s cílem postupného vyčleňování
pracovníků z pracovišť se zvýšenou
mírou rizika poškození zdraví. Současně
je třeba prohloubit léčebné preventivní
péči o horníky a nadále zlepšovat
jejich pracovní a životni podmínky, např.
vybranému okruhu pracovníků v podzemí
hlubinných dolů zabezpečit pravidelně
se opakující preventivné léčebné
pobyty v určených zdravotnických zařízeních
nebo regeneračně rekondiční pobyty
v zařízeních k tomu určených,
zavést zkrácenou pracovní dobu bez sníženi
mzdy ze zdravotních důvodů podle 83 odst.4
zákoníku práce od 1. ledna 1989 na 36 hodin
týdně u pracovníků mladších
21 roků, postupně snižovat roční
objem práce přesčas při dobývacích
a razících pracích ve dnech pracovního
klidu a vytvářet podmínky pro její
úplnou likvidaci a p.
Právní úprava zvláštního
příspěvku je v současné době
obsažena v § 10 až 11a vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, ve zněni vyhlášek č. 21/1982
Sb. a č. 145/1982 Sb. Zvláštní příspěvek
se poskytuje pracovníkům hlubinných dolů,
kteří, byli pro ohroženi nemoci z povolání
nebo v důsledku prošlé expozice převedení
na jinou práci nebo uvolněni do jiné organizace
ve výši 80 % rozdílu mezi průměrným
čistým výdělkem před převedením
nebo uvolněním a průměrným
čistým výdělkem dosahovaným
na novém pracovišti, nejvýše však
1400 Kčs měsíčně.
Tato konstrukce zvláštního příspěvku
v některých směrech nevyhovuje potřebám
převádění (uvolňováni)
horníků na jinou práci, popř. do jiných
organizací, zejména proto, že tak, jak dochází
k meziročnímu nárůstu průměrných
výdělků, dochází také
k postupnému poklesu až ztrátě této
dávky, a tím i ke snižování sociálních
jistot příjemců zvláštního
příspěvku. Kráceni zvláštního
příspěvku v závislosti na nově
dosahovaném příjmu působí rovněž
retardačně při zapojování převáděných
(uvolňovaných) pracovníků do rekvalifikačního
procesu a jejich dalšího pracovního uplatněni.
Přitom tito pracovníci jsou po psychické
i fyzické stránce schopni vykonávat jakékoliv
jiné zaměstnání a mohou se v plné
míře uplatnit i ve vysoce kvalifikovaných
povoláních.
Současná právní úprava poskytování
zvláštního příspěvku,
který je vyplácen národními výbory,
nedostatečně působí k ochotě
převáděných horníků
odejít z rizikového pracoviště zejména
tam, kde jde o převedení pro překročeni
nejvyšší přípustné expozice
(ještě zdravý horník ztrácí
zaměstnáni s vysokými výdělky).
Převádění proti vůli horníka
(ale v souladu s příslušnými předpisy),
je v těchto případech pro velký pokles
výdělku subjektivně pociťováno
jako asociální opatřeni a horníci
se snaží i za cenu zvýšeného zdravotního
rizika a v rozporu s celospolečenským zájmem
setrvat na rizikovém pracovišti s vysokou pravděpodobností
ohrožení a onemocnění nemocí
z povolání.
Problémem současné úpravy poskytování
zvláštního příspěvku podle
vyhlášky č. 129/1969 Sb. je i značná
administrativní náročnost prací spojených
s její realizací jak na straně národních
výborů, které jej přiznávají
a vyplácejí, tak i hornických, popř.
jiných organizací při zjišťování,
popř. ověřování dosahovaného
výdělku převedeného (uvolněného)
horníka.
Navrhovaná úprava přinese některé
zásadní změny, které umožní
odstranit většinu z uvedených nedostatků
a přispějí k urychlení procesu převádění
(uvolňování) horníků na méně
rizikové práce v podzemí, popř. na
povrchu. Především bude zrušena závislost
výše zvláštního příspěvku
horníků na nově dosahovaném výdělku
na novém pracovišti a příspěvek
bude poskytován v jednotně stanovených pevných
částkách. Přitom se zváží
i nejvyšší měsíční
částka zvláštního příspěvku
z dosavadních 1400 Kčs na 1500 Kčs. Zvláštní
příspěvek tak bude představovat zhruba
60 % zmírnění poklesu výdělku
při převedení v podzemí a více
než 40 % zmírnění tohoto poklesu při
převedení na povrch anebo uvolnění
do jiné organizace.
Dojde i ke změně plátce zvláštního
příspěvku, který budou nadále
v zájmu vyšší zainteresovanosti na řešení
zdravotní problematiky spojené s prací na
rizikových pracovištích vyplácet místo
národních výborů hornické organizace.
Tím dojde i ke snížení administrativní
náročnosti prací spojených s přiznáváním
a vyplácením zvláštního příspěvku,
a to i s ohledem na podstatné zjednodušení
konstrukce této dávky. Provádění
navrhované úpravy, včetně převodu
zvláštního příspěvku z
národních výborů na organizace, si
nevyžádá nároky na plán práce.
Vzhledem ke změně charakteru zvláštního
příspěvku, který po vyloučení
závislosti na příjmu převedeného
(uvolněného) horníka dosahovaného
na nové práci, získal povahu sociální
dávky, bude právní úprava zvláštního
příspěvku provedena zákonem Federálního
shromážděni. Tím dojde i k posílení
právních jistot převáděných
(uvolňovaných) horníků. Ze stejných
důvodů budou případné spory
o zvláštní příspěvek,
které by při podstatném zjednodušeni
konstrukce této dávky měly byt jen výjimečné,
rozhodovat soudy ve dvojinstančním občanskoprávním
soudním řízení.
Zvláštní příspěvky horníků
jsou v současné době vypláceny národními
výbory 2770 příjemcům v celkové
výši 39,888 mil. Kčs. Realizace navrhované
úpravy předpokládá snížit
ročně o tuto částku rozpočet
národních výborů ve prospěch
plánu nákladů příslušných
ústředních orgánů, za 8. pětiletku
při předpokládané účinnosti
navrhovaného zákona od 1. ledna 1988 celkem o 119,664
mil. Kčs.
I. Propočet dopadu zvláštního příspěvku
na jednotlivé resorty ve finančních plánech
za období 8. pětiletky v mil. Kčs.
1988 | 1989 | 1990 | Celkem | ||
ZPH vyplácené NV k převedení resortům | 39,888 | 39,888 | 39,888 | 119,664 | |
Zvýšení nákladů na ZPH | úprava dosavadních ZPH podle návrhu | 9,970 | 9,970 | 9,970 | 29,910 |
nové nároky | 26,63 | 59,63 | 89,03 | 175,29 | |
Z toho | FMPE | 32,22 | 61,02 | 86,31 | 179,55 |
FMHTS | 3,84 | 7,59 | 11,25 | 22,68 | |
ostatní resorty | 0,54 | 0,99 | 1,44 | 2,97 | |
Celkové náklady | 76,488 | 109,488 | 138,888 | 324,864 |
II. Počty nových případů předpokládaných
výplat zvláštního příspěvku
horníkům
1988 | 1989 | 1990 | Celkem za 8. pětiletku | |
FMPE uhlí | 1 765 | 3 390 | 4 830 | 9 985 |
FMPE uran | 175 | 300 | 415 | 890 |
FMHTS | 230 | 405 | 600 | 1 235 |
ostatní resorty | 30 | 105 | 155 | 290 |
Celkem | 2 200 | 4 200 | 6 000 | 12 400 |