Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 121/1962 Sb. o hospodářské
arbitráži ve znění pozdějších
předpisů, se mění a doplňuje
takto:
1. § 1 písm. a) zní:
"a) projednává a rozhoduje hospodářské
spory mezi socialistickými organizacemi, organizačními
jednotkami nebo orgány socialistických organizací,
pokud jsou oprávněny vystupovat v hospodářských
vztazích svým jménem, jakož i mezi ostatními
účastníky hospodářských
závazkových vztahů[§ 17 odst. 2 a
§ 113 hospodářského zákoníku]
(dále jen "organizace"),.
2. § 1 písm. d) zní`:
"d) upozorňuje socialistické organizace a orgány
hospodářského řízení
na závady v jejich činnosti, popřípadě
navrhuje opatření k odstranění těchto
závad,".
3. § 1 se doplňuje ustanovením písmene
g), které zní:
"g) v případech a za podmínek stanovených
zvláštním předpisem rozhoduje o neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení,".
4. § 1 se doplňuje ustanovením písmene
h), které zní:
"h) zjišťuje v závažných přepadech,
zda byla její rozhodnutí splněna a působí,
popřípadě činí opatření
k jejich splnění.".
5. V § 2 odst. i se za písmeno d) vkládají
nová ustanovení písmene e) a f), která
zní:
"e) spory o zdržení se protiprávního
jednání a spory o odstranění protiprávního
stavu
f) spory o vydání věci.".
Dosavadní text písmene e) se označuje písmenem
g).
6. V § 2 se vypouští odstavec 9.
7. § 2a odst. 1 zní:
"/1/ Hospodářská arbitráž
projednává a rozhoduje též hospodářsky
spory o náhradu škody a o náhradu majetkové
újmy mezi organizacemi a orgány hospodářského
řízení[§ 26a hospodářského
zákoníku a článek III. bod 1 zákona
č.] v případech a za podmínek
stanovených zvláštním předpisem.".
8. § 4 zní:
"/1/ Při své činnosti se hospodářská
arbitráž řídí právními
předpisy a zásadami hospodářské
politiky československé socialistické republiky.
Prosazuje celostátní hospodářské
zájmy proti úzkým místním,
podnikovým, popřípadě resortním
zájmům. Dbá o upevňování
státní, především plánovací,
smluvní a finanční kázně, zejména
o zajišťování a plnění úkolů
stanovených státním plánem rozvoje
národního hospodářství; přitom
jsou jí organizace, popřípadě příslušné
orgány hospodářského řízení
povinny poskytnout potřebnou součinnost.
/2/ Zjistí-li hospodářská arbitráž
při plnění svých úkolů,
že opatření prováděná
organizacemi nebo orgány hospodářského
řízení, týkající se
hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi, jsou v rozporu s právními předpisy
nebo se zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky nebo
s úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství, je povinna na takový
rozpor neprodleně tyto orgány a organizace upozornit
a požadovat nápravu (§ 45), pokud neučiní
jiné opatření (§ 46d).".
9. § 10 odst. 2 písm. a) zní:
"a) rozhoduje o změně rozhodnutí orgánů
hospodářské arbitráže nebo o
zrušení těchto rozhodnutí a o přikázání
sporu k novému projednání v případech
uvedených v § 42, o změně rozhodnutí
o uložení hospodářské pokuty
v případech uvedených v § 46b a o změně
rozhodnutí o neplatnosti opatření orgánu
hospodářského řízení
v případech uvedených v § 46d.".
10. § 13 odst. 1 písm. d) zní:
"d) spory uvedené v § 2a mezi organizacemi a
federálními ministerstvy nebo jinými federálními
ústředními orgány anebo jde-li o spory
související se zajištěním obrany
a bezpečnosti státu nebo s dodávkami v oboru
státních hmotných rezerv.".
11. § 13 odst. 2 písm. a) zní:
"a) směřuje-li návrh na uložení
hospodářské pokuty proti organizaci v působnosti
federace nebo proti několika organizacím, z nichž
alespoň jedna je v působnosti federace,".
12. § 13 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
"/3/ Státní arbitráž Československé socialistické republiky rozhoduje o neplatnosti opatření orgánu hospodářského řízení,
a) směřuje-li návrh na vyslovení neplatnosti opatření orgánu hospodářského řízení proti federálnímu ministerstvu nebo jinému federálnímu ústřednímu orgánu,
b) souvisí-li návrh na vyslovení neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení se zajištěním obrany
a bezpečnosti státu nebo s dodávkami v oboru
státních hmotných rezerv.".
13. § 13a odst. 1 písm. b) zní:
"b) spory uvedené v § 2a mezi organizacemi a
ministerstvy nebo jinými ústředními
orgány České socialistické republiky
nebe Slovenské socialistické republiky anebo mezi
organizacemi a krajskými národními výbory.".
14. V § 13a odst. 2 se za slova "hospodářských
pokut" vkládají slova "a o neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení".
15. § 13a odst. 3 zní:
"/3/ Místní příslušnost
Státní arbitráže České
socialistické republiky nebo Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky se řídí
sídlem orgánu, popřípadě organizace,
proti níž směřuje arbitrážní
žádost, popřípadě proti níž
bylo zahájeno řízení z vlastního
podnětu, nebo sídlem organizace, proti níž
směřuje návrh na uložení hospodářské
pokuty, anebo sídlem orgánu hospodářského
řízení proti němuž směřuje
návrh na vyslovení neplatnosti jeho opatření;
je-li takových orgánů nebo organizace více
řídí se příslušnost sídlem
kterékoli z nich.".
16. V § 22 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"/2/ Nesprávnost označení organizace
která arbitrární žádost podala
nebo organizace, proti níž žádost směřuje,
opraví hospodářská arbitráž
na návrh organizace nebo z vlastního podnětu,
je-li jinak zřejmé, o kterou organizaci jde.".
17. V § 22 se dosavadní odstavec 2 označuje
jako odstavec 3 a za slova "ve stanovené lhůtě"
se vkládají slova "nebo opraví-li hospodářská
arbitráž nesprávnost v označení
organizace".
18. V § 26 se vypouští odstavec 2; zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
19. § 27 včetně nadpisu zní:
Řízení lze skončit dohodou organizací,
schválenou hospodářskou arbitráží.
Hospodářská arbitráž dohodu schválí,
jestliže není v rozporu s právními předpisy
nebo zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky. Schválená
dohoda má právní účinky rozhodnutí.".
20. Dosavadní text § 28 se označuje jako odstavec
1 a doplňuje se odstavcem 2, který zní:
"/2/ Vezme-li organizace arbitrážní žádost
zpět, vydá hospodářská arbitráž
rozhodnutí o zastavení řízení,
pokud zpětvzetí arbitrážní žádosti
není v rozporu s právními předpisy
nebo zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky.
Jestliže by zpětvzetí arbitrážní
žádosti bylo v rozporu s právními předpisy
nebo se zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky, hospodářská
arbitráž v řízení pokračuje.".
21. V § 29 odst. 1 se za slova "svévolně
protahuje." vkládají slova "anebo která
nesplnila ve stanovené lhůtě povinnost podle
§ 40a odst. 2,".
2. V § 30 odst. 1 se vypouštěje věty druhá,
třetí a čtvrtá.
23. § 31a se vypouští.
24 v § 32 odst. 1 se v druhé větě za
slova "Státní arbitráž Slovenské
socialistické republiky," vkládají slova
"spory uvedené v § 2a,".
25. V § 38 odst. 1 se v první větě za
slova "do 50 000 Kčs" vkládá text
oddělený čárkami ", nejde-li
o spor uvedený v § 2a.".
26. Za § 40 se vkládá § 40a který
zní:
/1/ V závažných případech zjišťuje
orgán hospodářské arbitráže,
který byl příslušný pro rozhodnutí
sporu, buď z vlastního podnětu nebo na základě
podnětu Státní arbitráže České
socialistické republiky, Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky nebo Státní
arbitráže československé socialistické
republiky, zda bylo rozhodnutí splněno.
/2/ Organizace označené v rozhodnutí jako
strany hospodářského Sporu jsou povinny na
výzvu orgánu hospodářské arbitráže,
obsaženou v rozhodnutí nebo učiněnou
samostatně, ve stanovené lhůtě sdělit,
zda bylo rozhodnutí splněno; podle okolností
případu jsou povinny k tomuto sdělení
předložit též příslušný
doklad a poskytnout další požadovanou součinnost.".
27. § 41 odst. 1 a 2 zní:
"/1/ Jestliže rozhodnutím krajské státní
arbitráže byly porušeny právní
předpisy nebo zásady hospodářské
politiky československé socialistické republiky,
příslušná Státní arbitráž
České socialistické republiky nebo Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky
na návrh rozhodnutí změní nebo zruší
a přikáže spor k novému projednání
anebo učiní jiné opatření.
Z vlastního podnětu může příslušná
Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky tak učinit
do dvou měsíců od právní moci
rozhodnutí; jsou-li pro to zvlášť naléhavé
důvody, může tak učinit i po této
lhůtě, nejdéle však do dvou let od právní
moci rozhodnutí.
/2/ Příslušná Státní arbitráž
České socialistické republiky nebo Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky
přezkoumá na návrh rozhodnutí krajské
státní arbitráže též tehdy,
jestliže po vydání rozhodnutí byly zjištěny
nové skutečnosti, které nemohly být
stranám sporu známy v době jeho vydání,
mají však podstatný význam pro rozhodnutí
a se zřetelem na ně je rozhodnutí v rozporu
s právními předpisy nebo zásadami
hospodářské politiky Československé
socialistické republiky. Na základě takových
nových skutečností může příslušná
Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky přezkoumat
rozhodnutí krajské státní arbitráže
z vlastního podnětu.".
28. V § 41 odst. 3 se vypouští slovo "může"
a slovo "učinit" se nahrazuje slovem "učiní".
29. V § 41 odst. 5 se za čtvrtou větu vkládá
tato věta: "Návrh na přezkoumání
rozhodnutí ve sporech uvedených v § 2a má
odkladný účinek.".
30. V § 42 odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Návrh předkládá presidiu Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky příslušný orgán hospodářského
řízení nebo některý ze členů
presidia.".
31. § 42 odst. 2 zní:
"/2/ Presidium Státní arbitráže
Československé socialistické republiky z
důvodů uvedených v § 41 odst. 1 a 2
změní nebo zruší rozhodnutí ve
sporech uvedených v § 13 a přikáže
spor k novému projednání anebo učiní
jiné opatření. Návrh předkládá
organizace nebo orgány který je stranou ve sporu;
ustanovení § 41 odst. 5 platí obdobně.
Presidium Státní arbitráže Československé
socialistické republiky může rozhodnutí
přezkoumat též na návrh některého
ze členů presidia, nejdéle však do dvou
let od právní moci rozhodnutí.".
32. V § 44a odst. 2 se v závorce "§ 30 odst.
1" nahrazuje "§ 27".
33. § 45 odst. 1 zní:
"/1/ Hospodářská arbitráž
je povinna upozorňovat příslušné
vedoucí pracovníky socialistických organizací
a orgánů hospodářského řízení
na podstatné závady v činnosti socialistických
organizací a orgánů hospodářského
řízení, které vyšly najevo při
výkonu arbitrážní činnosti (signalizace).".
34. V § 45 odst. 2 se v druhé větě za
slova "Nevyhoví-li" vkládají slova
"vedoucí pracovník socialistické organizace"
a slova "nadřízenému orgánu"
se nahrazuje slovy "příslušnému
orgánu hospodářského řízení".
35. V § 45 se vypouští odstavec 3.
36. V § 46a odst. 2 se slova "uloží odvod
částky," nahrazují slovy "může
uložit odvod až do výše částky,".
37. § 46a odst. 3 zní:
"/3/ Řízení o odvodu penále zahajuje hospodářská arbitráž na návrh příslušného orgánu, učiněný na základě jeho kontrolní nebo revizní činnosti. Návrh musí obsahovat
a) označení organizací, jimž má být odvod uložen,
b) skutečnosti, které odůvodňují uložení odvodu, zejména den vzniku a zániku práva na penále,
c) výši penále, které mělo být
zaplaceno.".
38. V § 46b odst. 2 se vypouštějí slova
"na základě zjištění učiněných
v arbitrážním řízení orgány
hospodářské arbitráže".
39. V § 46b odst. 3 se slova "nebo orgánu, proti
němuž" nahrazují slovy ", proti níž".
40. § 46b odst. 4 druhá věta zní: "Stejnopis
návrhu musí současně zaslat organizaci,
proti níž návrh směřuje.".
41. § 46b odst. 5 zní:
"/5/ Organizace, proti níž návrh směřuje,
je povinna do 15 dnů od obdržení stejnopisu
návrhu zaslat hospodářské arbitráži
a navrhovateli, vyjádření k návrhu
na uložení hospodářské pokuty.".
42. V § 46b odst. 6 se na konci připojuje tato věta:
"V řízení zahájeném z
vlastního podnětu se postupuje obdobné.".
43. § 46b odst. 7 zní:
"/7/ Jednání o návrhu na uložení
hospodářské pokuty jsou povinni zúčastnit
se vedoucí pracovnici organizace, proti níž
bylo řízení zahájeno, a pověřený
zástupce navrhovatele.".
44. V § 46b odst. 8 se v prvé a druhé větě
vypouštějí slova "nebo orgánu hospodářského
řízení".
45. V § 46b odst. 9 se druhá věta nahrazuje
textem, který zní: "Návrh na toto opatření
může předložit presidiu navrhovatel nebo
organizace, jíž byla pokuta uložena, do 15 dnů
od doručení rozhodnutí; včas podaný
návrh má odkladný účinek. Po
uplynutí této lhůty může návrh
na opatření presidia podat některý
z členů presidia, nejdéle však do dvou
let od právní moci rozhodnutí.".
46. V § 46c odst. 1 se vypouštějí slova
"nebo orgánům" a "a orgánům".
47. V § 46c odst. 2 v prvé větě se vypouštějí
slova "nebo orgán".
48. § 46d včetně nadpisu zní:
/1/ Hospodářská arbitráž vysloví
neplatnost opatření orgánu hospodářského
řízení, zjistí-li, že jsou pro
to splněny podmínky stanovené zvláštním
předpisem. [§ 26c hospodářského
zákoníku]
/2/ Řízení o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
zahajuje hospodářská arbitráž
na návrh organizace nebo z vlastního podnětu.
Návrh na zahájení řízení
může organizace podat nejpozději do tří
měsíců ode dne, kdy opatření
nabylo účinnosti. Z vlastního podnětu
zahájí hospodářská arbitráž
řízení i po této lhůtě,
je-li na vyslovení neplatnosti opatření orgánu
hospodářského řízení
naléhavý společenský zájem.
/3/ Návrh na zahájení řízení
o neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení musí obsahovat označení
orgánu hospodářského řízení,
proti němuž návrh na vyslovení neplatnosti
opatření směřuje, označení
opatření, jehož neplatnost má hospodářská
arbitráž vyslovit, skutečnosti a důkazy,
jimiž organizace návrh na vyslovení neplatnosti
opatření odůvodňuje.
/4/ Stejnopis návrhu na zahájení řízení o neplatnosti opatření orgánu hospodářského řízení musí organizace současně zaslat orgánu hospodářského řízení, proti němuž návrh na zahájení řízení směruje.
/5/ Orgán hospodářského řízení,
proti němuž návrh na zahájení
řízení o neplatnosti jeho opatření
směřuje, je povinen do 15 dnů od obdržení
stejnopisu návrhu zaslat hospodářské
arbitráži a organizaci, která návrh
na zahájení řízení podala,
vyjádření k návrhu. Ve vyjádření
musí být uvedeno zejména stanovisko k návrhu
a označení skutečnosti a důkazů,
na něž se orgán hospodářského
řízení odvolává.
/6/ O návrhu na vyslovení neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
rozhoduji vždy tři arbitři, z nichž jeden
předsedá. Tyto arbitry a předsedajícího
určí příslušný hlavní
arbitr. Souvisí-li opatření, jehož neplatnost
má hospodářská arbitráž
vyslovit, se zajištěním obrany a bezpečnosti
státu nebo s dodávkami v oboru státních
hmotných rezerv, je jedním z arbitrů náčelník
vojenské složky Státní arbitráže
Československé socialistické republiky nebo
jeho zástupce. V řízení zahájeném
z vlastního podnětu se postupuje obdobně.
/7/ Jednání o návrhu na vyslovení
ne platnosti opatření orgánu hospodářského
řízení jsou povinni se zúčastnit
pověření pracovníci orgánu
hospodářského řízení
a vedoucí pracovnici organizace, která návrh
na zahájení řízení podala.
/8/ Rozhodnutí o neplatnosti opatření orgánu
hospodářského řízení
může změnit jen presidium Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky. Návrh na toto opatřená může
předložit presidiu organizace která návrh
na zahájení řízení o neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení podala, nebo orgán hospodářského
řízení, o jehož opatření
bylo rozhodnuto, do 15 dnů od doručení rozhodnutí;
včas podaný návrh má odkladný
účinek. Po uplynutí této lhůty
může návrh na opatření presidia
podat některý z členů presidia, nejdéle
však do dvou let od právní moci rozhodnutí.".
49. Dosavadní § 46d se označuje jako §
46e a zní:
Pro řízení o odvodu penále do státního
rozpočtu o uložení hospodářské
pokuty a o neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení platí přiměřeně
ustanovení části třetí, za
tato řízení se arbitrážní
poplatky neplatí.".
Předsednictvo Federálního shromážděna
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 121/1962 Sb.. o hospodářské arbitráži,
jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1988.
Usnesením vlády Československé socialistické
republiky ze dne 22. října 1987 č. 283 o
právním zabezpečení přestavby
hospodářského mechanismu byl Státní
arbitráži Československé socialistické
republiky uložen úkol novelizovat zákon o hospodářské
arbitráži.
Novelizace zákona o hospodářské arbitráži
je součástí celkové právní
přestavby, jež má vytvořit právní
podmínky pro realizaci zásad přebudování
hospodářského mechanismu. Cílem novelizace
je vytvořit předpoklady pro realizaci těchto
zásad a též upravit Zákon o hospodářské
arbitráži tak, aby odpovídal novým hmotně-právním
úpravám obsaženým zejména v návrhu
zákona o státním podniku a úpravám
v návrhu novely hospodářského zákoníku.
Novelizaci se zároveň promítají do
zákona ty úkoly, které byly uloženy
hospodářské arbitráži usnesením
vlády Československé socialistické
republiky č. 329 ze dne 5. prosince 1985 o hospodářské
arbitráži a možnostech intenzivnějšího
využívání jejího působení
na vztahy v národním hospodářství,
a které vyžadují zákonnou úpravu.
Novela, v návaznosti na návrhy zákona o státním
podniku, zákona o zemědělském družstevnictví
a zákona o bytovém, výrobním a spotřebním
družstevnictví a na Směrnici k zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu, stanoví pravidla pro řešení
nových sporů o náhradu majetkové újmy
vzniklé organizaci opatřením orgánu
hospodářského řízení,
pro poskytování ochrany organizacím proti
neoprávněným zásahům orgánů
hospodářského řízení
do jejich činnosti a pro důslednější
ochranu práva hospodaření a práva
vlastnického. V návrhu jsou též promítnuty
změny vyplývající z nového
postavení a úkolů centra a hospodářských
organizací (dvoustupňový systém řízení,
větší samostatnost organizací atd.).
V souladu s novým postavením hospodářských
organizací se navrhuje ze zákona o hospodářské
arbitráži vypustit ustanovení, které
hospodářskou arbitráž opravňovalo
založit, změnit nebo zrušit právní
poměr mezi organizacemi, mezi nimiž je hospodářský
spor.
Významnou změnou je navrhovaná úprava
řízení o přezkoumání
arbitrážních rozhodnutí. Novela ukládá
povinnost rozhodnutí přezkoumat, zatímco
podle dosavadní úpravy přezkoumání
záviselo na uvážení arbitrážních
orgánů. Tím se zvyšuje ochrana socialistických
organizací proti nesprávným rozhodnutím,
která v některých případech
citelně zasahují do jejich hospodaření
a současně se posiluje zákonnost a právní
jistota organizací v nových ekonomických
podmínkách. Dále se, na rozdíl od
dosavadní právní úpravy, umožňuje
účastníkům řízení
o uložení hospodářské pokuty,
aby i sami mohli podávat návrhy na přezkoumání
rozhodnutí. Stejná možnost se dává
účastníkům i v nově zaváděném
řízení o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení.
Posílení právní jistoty účastníků
řízení pak vyžaduje, aby byla limitována
doba, do které může příslušná
Státní arbitráž Československé
socialistické republiky, Státní arbitráž
České socialistické republiky a Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky
pro porušení právních předpisů
nebo zásad hospodářské politiky Československé
socialistické republiky z vlastního podnětu
arbitrážní rozhodnutí změnit
nebo zrušit a přikázat spor k novému
projednání anebo učinit jiné opatření;
proto se navrhuje limitovat tuto možnost dobou dvou let od
právní moci rozhodnutí.
Z týchž důvodů se stejné časové
omezení navrhuje i pro možnost přezkoumání
rozhodnutí presidiem Státní arbitráže
Československé socialistické republiky na
návrh některého z členů presidia
ve sporech uvedených v § 13 a pro podání
návrhu některého z členů presidia
na změnu rozhodnutí o uložení hospodářské
pokuty nebo o neplatnosti opatření orgánu
hospodářského řízení.
Návrh novely zákona o hospodářské
arbitráži obsahuje jen nezbytné úpravy
vyvolané potřebami přestavby hospodářského
mechanismu ČSSR. Komplexní úprava zákona
o hospodářské arbitráži má
být realizována tak, aby podle citovaného
usnesení vlády Československé socialistické
republiky nabyla účinnosti k 1. 1. 1991. Při
její přípravě budou posouzeny i další
podněty a náměty.
Z navrhované novely, z novely hospodářského
zákoníku, ze zákona o státním
podniku, zákonů o družstevnictví a ze
změn ve struktuře řízení vyplývají
pro hospodářskou arbitráž nové
úkoly. Půjde hlavně o rozhodování
sporů mezi organizacemi a orgány hospodářského
řízení o náhradu majetkové
újmy, sporů o vyslovení neplatnosti nezákonných
opatření orgánů hospodářského
řízení a o náhradě škody
způsobené takovými opatřeními,
o hospodářské spory dosud rozhodované
v rámci koncernu jeho orgány a o řadu různých
druhů sporů, které byly dosud řešeny
orgány nadřízenými podnikům
a jiným organizacím.
Důsledky tohoto rozšíření činnosti
hospodářské arbitráže, včetně
dopadu na rozpočet federace a na rozpočty republik,
nelze v současné době odpovědně
kvantifikovat. Bude možné tak učinit až
na základě poznatků získaných
z uplatňování navrhované novely a
z plnění nových úkolů arbitráže
v hospodářské praxi.
K bodu 1 /§ 1 písm. a)/
Navrhovaná úprava odpovídá návrhu
nového znění § 17 odst. 2 h. z., v němž
se dosavadní výčet organizačních
jednotek vypouští.
K bodu 2 /§ 1 písm. d)/
Zvýšení samostatnosti a odpovědnosti
státních podniků a ostatních hospodářských
organizací, nové pojetí vztahů chozrasčotní
a centrální sféry a princip dvoustupňového
řízení vede k zásadnímu omezení
operativních a direktivních zásahů
orgánů centra do chozrasčotní sféry.
Orgány hospodářského řízení
budou moci vydávat závazná opatření
adresovaná hospodářským organizacím
jen v případech, za podmínek a způsobem
stanoveným zákony. Tato skutečnost se dotýká
i dosavadního mechanismu signalizační činnosti
arbitráže.
K bodu 3 /§ 1 písm. g)/
Navrhované doplnění vyplývá
z předpokládané nové úpravy
§ 26c h. z., který zakládá nové
oprávnění orgánů hospodářské
arbitráže posuzovat zákonnost opatření
orgánů hospodářského řízení
a rozhodnutím vyslovit, že opatření,
které je v rozporu s právními předpisy,
je neplatné. Půjde o nový druh zvláštního
řízení, jehož úprava se navrhuje
vložit do nového ustanovení § 46d.
K bodu 4 /§ 1 písm. h)/
Usnesení vlády Československé socialistické
republiky ř. 329/1985 v bodu I/1 Opatření
ukládá hospodářské arbitráži,
aby v závažných případech zjišťovala,
zda byla je jí rozhodnutí splněna. Ve výčtu
hlavních úkolů hospodářské
arbitráže (§ 1) není tato činnost
hospodářské arbitráže dosud vyjádřena.
Navrhovaná úprava vyjadřuje jak oprávnění
hospodářské arbitráže zjišťovat
v závažných případech splnění
arbitrážních rozhodnutí, tak možnost
působit v rámci její kompetence v takových
případech k zabezpečení realizace
rozhodnutí, zejména signalizační činností.
Navrhovaná úprava je dále dováděna
v § 29 odst. 1 a § 40a.
K bodu 5 /§ 2 odst. 1 písm. e) a f)/
Navrhovaná úprava doplňuje výčet
základních druhů sporů. Jde spory,
které budou přicházet v úvahu ze jména
v souvislosti s prohloubením ochrany vlastnického
práva a práva hospodaření v navrhovaném
znění § 10 a 10a h. z., v souvislosti s navrhovanou
úpravou § 285 odst. 1 h. z., jejímž smyslem
je předcházet vadnému plnění
a ochraňovat život a zdraví pracujících
a životní prostředí, jakož i v
souvislosti s poskytováním ochrany proti nežádoucí
monopolizaci a porušování pravidel hospodářské
soutěže.
K bodu 6 /§ 2 odst. 9/
Navrhované vypuštění odstavce 4 je odůvodněno
principem dvoustupňového řízení
v novém organizačním uspořádání
výrobně technické, výzkumně
vývojové a oběhové základny;
z hlediska tohoto principu nebude v dalším období
přicházet v úvahu rozhodování
hospodářských sporů uvnitř
výrobních hospodářských jednotek
nebo hospodářských jednotek obdobně
uspořádaných jejich vnitřními
orgány.
K bodu 7 /§ 2a odst. 1/
Navrhované znění § 26e h. z. stanoví
širší odpovědnost orgánů
hospodářského řízení,
než je odpovědnost za škodu vzniklou organizaci
v důsledku opatření orgánu hospodářského
řízení, které je v rozporu s právními
předpisy. Jde o odpovědnost za majetkovou újmu,
která organizaci vznikla v důsledku opatření
orgánu hospodářského řízení,
vydaného sice v souladu s právními předpisy,
jímž však došlo ke zhoršení
hospodářských výsledků organizace.
Právo na náhradu majetkové újmy může
organizace uplatnit u hospodářské arbitráže,
pokud její požadavek na náhradu majetkové
újmy nebyl uspokojen příslušným
orgánem hospodářského řízení.
Navrhovaná úprava vyžaduje doplnění
§ 2a odst. 1 tak, že hospodářská
arbitráž projednává a rozhoduje i spory
o náhradu majetkové újmy v případech
a za podmínek stanovených zvláštními
předpisy.
K bodu 8 /§ 4/
Usnesení vlády Československé socialistické
republiky č. 329/1985 v bodu I/2 Opatření
ukládá orgánům hospodářské
arbitráže signalizovat porušení právních
předpisů nebo zásad hospodářské
politiky Československé socialistické republiky
zjištění nejenom při projednávání
hospodářských sporů, ale i při
ostatní činnosti; v bodu I/3 jim pak ukládá
dbát o řádně a včasné
smluvní zajištěna u zvlášť
důležitých úkolů stanovených
vládou československé socialistické
republiky. Takto rozšířené úkoly
hospodářské arbitráže vyžadují
odpovídající úpravu § 4. Současně
je třeba v tomto ustanovení vyjádřit,
že v případě nezákonného
opatření orgánu hospodářského
řízení nebude signalizace zjištěných
závad jediným možným opatřením
hospodářské arbitráže, ale že
ve zvláštním řízení může
hospodářská arbitráž vyslovit
neplatnost takového opatření orgánu
hospodářského řízení.
Navazující úprava je obsažena v navrhovaném
ustanovení § 46d.
K bodu 9 /§ 10 odst. 2 písm. a)/
Navrhované doplnění souvisí s novým
zvláštním řízením o vyslovení
neplatnosti opatření orgánů hospodářského
řízení, jehož úprava je navrhována
v § 46d.
K bodu 10, 11, 12 /§ 13 odst. 1 písm. d), §
13 odst. 2 písm. a), § 13 odst. 3/
Navrhované doplnění § 13 odst. 1 písm.
d) oproti dosavadní úpravě blíže
specifikuje příslušnost Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky k rozhodování sporů uvedených
v § 2a. Toto určení příslušnosti
vychází z dosavadních principů úpravy
příslušnosti, tj. ze subjektů a předmětu
sporu tak, jak tomu je ve sporech uvedených v § 13
odst. 1 písm. a) a b).
Navrhovaná změna § 13 odst. 2 písm.
a) je vyvolána návrhem změny § 384a
h. z., podle niž může být hospodářskou
pokutou postižena pouze organizace nebo organizační
jednotka organizace vystupující v hospodářských
vztazích svým jménem.
Navrhované doplnění § 13 odst. 3 souvisí
s novou pravomocí hospodářské arbitráže
vyslovit neplatnost nezákonného opatření
orgánu hospodářského řízená.
Vzhledem k povaze řízení o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
(§ 46d) koresponduje navrhovaná úprava příslušnosti
se stávající úpravou příslušnosti
Státní arbitráže Československé
socialistické republiky v řízení o
uložení hospodářské pokuty.
K bodu 13, 14e 15 /§ 13a odst. 1 písm. b), §
13a odst. 2, § 13a odst. 3/
Navrhovaná úprava § 13a odst. 1 písm.
b) je vyvolána doplněním ust. § 2a,
podle něhož orgány hospodářské
arbitráže rozhoduji též spory o náhradu
majetkové újmy, z čehož vyplývá
též nutnost rozdělit příslušnost
k rozhodování těchto sporů mezi jednotlivé
arbitrážní orgány.
Obdobně, jako je tomu v navrhovaném § 13 odst.
1 písm. d), omezuje se příslušnost Státní
arbitráže České socialistické
republiky a Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky jen na rozhodování
těchto sporů mezi organizacemi a ministerstvy nebo
jinými ústřednami orgány České
socialistické republiky nebo Slovenské socialistické
republiky anebo mezi organizacemi a krajskými národními
výbory. Spory, pro jejichž rozhodování
není podle navrhované úpravy § 13 odst.
1 písm. d) nebo § 13a odst. 1 písm. b) příslušná
Státní arbitráž Československé
socialistické republiky nebo Státní arbitráž
České socialistické republiky, popřípadě
Státní arbitráž Slovenské socialistické
republiky, budou rozhodovat příslušné
krajské státní arbitráže.
Navrhované doplnění § 13a odst. 2 souvisí
s novým druhem řízení o neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení.
Navrhovaná změna § 13a odst. 3 je rovněž
vyvolána úpravou nového druhu řízení
o neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízení.
K bodu 16, 17 /§ 22 odst. 2, § 22 odst. 3/
Účelem úpravy je vyloučit odmítání arbitrážních žádostí z důvodů nesprávného nebo neúplného označení organizací v arbitrážních žádostech ač je jinak zřejmé, o které organizace jde. Odmítání arbitrážních žádostí podle dosavadního § 22a odst. 3 - jestliže je v arbitrážní žádostí uveden někdo kdo nemůže být stranou ve sporu - vedlo
k protahování sporů a ke zbytečné
administrativě. Toto doplnění úpravy
se jeví potřebné i vzhledem k přestavbě
organizačního uspořádání
hospodářských jednotek, neboť po přechodnou
dobu bude zřejmě vzhledem k těmto změnám
docházet ve větším rozsahu k nesprávnému
nebo neúplnému označování stran
sporu.,"
K bodu 18 /§ 26/
Oprávnění hospodářské
arbitráže podle § 26 odst. 2 založit změnit
nebo zrušit právní poměr mezi organizacemi,
mezí nimiž je hospodářský spor,
není v souladu s principem zvýšené samostatnosti
organizací. Ponechání tohoto oprávnění
hospodářské arbitráži by jí
umocňovalo zasahovat do činnosti organizací
způsobem, který podle návrhu novely hospodářského
zákoníku (§ 118) nemá patřit
v takovém rozsahu ani orgánům hospodářského
řízení. Přitom se zásahy orgánů
hospodářského řízení
má být spojena povinnost těchto orgánů
nahradit majetkovou újmu, kterou svým opatřením
způsobí, což při rozhodnutí hospodářské
arbitráže podle § 26 odst. 2 by nepřicházelo
v úvahu. Takové rozhodnutí by bylo možno
napadnout pouze opravným prostředkem.
K bodu 19 /§ 27/
Skončení sporu schválením dohody organizací
je v současné právní úpravě
zařazeno v § 30 odst. 1 pod nadpisem "Arbitrážní
jednání", z čehož plyne, že
skončení sporu schválením dohody organizací
je možné jen tehdy, dojde-li k dohodě při
arbitrážním jednání. Posílení
samostatnosti hospodářských organizací
však vyžaduje aby hospodářská arbitráž
mohla schválit i dohodu organizací, k níž
došlo mimo arbitrážní jednání.
Je proto potřebné v samostatném ustanovení
upravit skončení řízení schválením
dohody organizací. Navrhované ustanovení
je vhodné zařadit na místo zrušeného
§ 27.
K bodu 20 /§ 28 odst. 2/
Navrhované doplnění vyjadřuje princip
samostatnosti a chozrasčotního hospodaření
hospodářských organizací. Při
tomto novém pojetí postavení hospodářských
organizací musí být umožněno
zpětvzetí arbitrážní žádosti.
Přitom je vhodné, aby i nadále byla zachována
zásada nepřipustit zpětvzetí v případech,
kdy by takovýto postup odporoval právním
předpisům a zásadám hospodářské
politiky Československé socialistické republiky
K bodu 21 /§ 29 odst. 1/
Rozšíření působnosti orgánů
hospodářské arbitráže podle navrhovaného
§ 1 písm. h) předpokládá potřebu
zakotvit v zákoně povinnost organizací, označených
v rozhodnutí jako strany sporu, sdělit orgánu
hospodářské arbitráže na jeho
výzvu, zda rozhodnutí bylo splněno, popřípadě
o tom předložit příslušný
doklad nebo poskytnout pro zjištění další
potřebnou součinnost (§ 40a odst. 2). Porušení
těchto povinností musí být zajištěno
možností postihu uložením pořádkové
pokuty.
Pořádkovou pokutou je i nadále možné
postihovat svévolné protahování arbitrážního
řízení, tj. takové jednání,
kterým se záměrně protahuje řízení
s úmyslem ztížit dosažení účelu
arbitrážního řízení (např.
vydat včas rozhodnutí aj.).
K bodu 22 /§ 3 odst. 1/
Navrhované vypuštění věty druhé,
třetí a čtvrté odst. 1 je odůvodněno
tím, že v navrhovaném znění §
27 je samostatně upraveno schválení dohody
organizací, čímž je rozšířena
možnost skončit spor tímto způsobem.
K bodu 23 /§ 31a/
Spory podle § 2a navrhovaného znění
jsou hospodářskými spory, pro jejichž
řešení není nutno vytvářet
zvláštní komise, oprava podle § 30 odst.
1, která umožňuje, aby spory se složitou
problematikou byly projednávány několika
arbitry, popřípadě podle § 31 odst.
1 arbitrážní komisí, je dostačující.
Aplikace dosavadního ustanovení § 31a při
řešení sporů podle § 2a by byla
nežádoucí i z toho důvodu, že v
arbitrážní komisi by byli zastoupeni vedoucí
pracovníci orgánu řízení, který
by byl stranou ve sporu.
K bodu 24 /§ 32 odst. 1/
Důvodem navrhované úpravy je vyloučit
pravomoc rozhodců k rozhodování sporů
uvedených v § 2a, vzhledem k jejich závažnosti.
K bodu 25 /§ 38 odst. 1/
Smyslem navržené úpravy je vyloučit
u sporů uvedených v § 2a, vzhledem k jejich
závažnosti, rozhodování arbitrážními
platebními rozkazy.
K bodu 26 /§ 40a/
Navrhované ustanovení zajišťuje plnění
úkolu uloženého hospodářské
arbitráži v bodu I/1 Opatření k usnesení
vlády Československé socialistické
republiky č. 329/1985 zjišťovat v závažných
případech, zda její rozhodnutí byla
splněna.
K bodu 27, 28, 29 /§ 41 odst. 1, 2, 3, 5/
Z hlediska posilování úplného chozrasčotu
a socialistické zákonnosti je třeba dát
organizacím a orgánům oprávnění
domáhat se nápravy nesprávných arbitrážních
rozhodnutí v přezkoumacím řízení.
Státní arbitráži Československé
socialistické republiky, Státní arbitráži
České socialistické republiky a Státní
arbitráži Slovenské socialistické republiky
je proto uložena povinnost na návrh organizace nebo
orgánu, který je stranou ve sporu, rozhodnutí
přezkoumat.
Jako prostředek zabezpečení výkonu
dozorové funkce Státní arbitráže
československé socialistické republiky, Státní
arbitráže České socialistické
republiky a Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky je třeba ponechat těmto
arbitrážním orgánům možnost
reparovat vadná rozhodnutí i bez návrhu,
z vlastního podnětu; pro stabilitu právních
vztahů jeví se však potřebným
časově omezit tuto možnost zásahů
do pravomocných rozhodnutí nejdéle na dobu
dvou let od právní moci rozhodnutí.
Závažnost sporů uvedených v § 2a
a jejich možné majetkové dopady u orgánů
hospodářského řízení
přitom vyžaduje, aby návrhům účastníků
řízení na přezkoumání
rozhodnutí v těchto sporech byl přiznán
odkladný účinek.
K bodu 30, 31 /§ 42 odst. 1, § 42 odst. 2/
Navrhovaná změna § 92 odst. 1 umožňuje
předložit presidiu Státní arbitráže
Československé socialistické republiky návrh
na změnu nebo zrušení vadného rozhodnutí
orgánu hospodářské arbitráže
příslušnému orgánu hospodářského
řízení, zatímco podle současné
úpravy měl toto oprávnění jen
příslušný ministr (vedoucí ústředního
orgánu), popřípadě rada krajského
národního výboru. Tím dochází
k rozšíření subjektů oprávněných
k podání návrhu ve prospěch dodržování
socialistické zákonnosti a ochrany oprávněných
zájmů účastníků řízení.
Navrhovaná změna § 42 odst. 2 opravu je přezkoumání
arbitrážních rozhodnutí presidiem Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky ve sporech uvedených v § 13 obdobně,
jako se navrhuje v § 41.
K bodu 32 /§ 44a odst. 2/
Navrhovaná změna § 44a odst. 2 souvisí
s navrženým zněním § 27 a změnou
§ 30 odst. 1.
K bodu 33 až 35 /§ 45 odst. 1,§ 45 odst. 2,
§ 45 odst. 3/
Navrhovaná změna odpovídá návrhu
znění § 1 písm. d) a změněnému
postavení organizací a orgánů hospodářského
řízení v novém hospodářském
mechanismu.
K bodu 36, 37 /§ 46a odst. 2, 46a odst. 3/
Navrhovaná změna § 46a odst. 2 uvádí
úpravu řízení o odvodu penále
do souladu s navrhovaným novým zněním
§ 142 odst. 4 h. z.
Navrhovaná změna § 46a odst. 3 rozšiřuje
okruh subjektů oprávněných k podání
návrhu na zahájení řízení
o odvodu penále a v souvislosti s navrhovaným novým
zněním § 142 odst. 4 h. z. potřebně
upravuje náležitosti návrhu na zahájení
řízení o odvodu penále.
K bodu 38 /§ 46b odst. 2/
Dosavadní úprava, která umožňuje
arbitrážním orgánům zahájit,
řízení o uložení hospodářské
pokuty z vlastního podnětu pouze na základě
zjištění učiněných v arbitrážním
řízení se jeví jako nedostačující.
Navrhovaná právní úprava proto rozšiřuje
možnosti zahájení řízení
z vlastního podnětu i na případy kdy
orgány hospodářské arbitráže
učiní potřebná zjištění
při své ostatní činnosti, popřípadě
na základě oznámení orgánů,
které samy návrh na zahájení řízení
podat nemohou (např. orgány prokuratury, ministerstva
vnitra atd.).
K bodu 39 až 45 /§ 46b odst. 3 až 9/
Vzhledem k posílení samostatnosti organizací
ne jeví se nadále potřebnou účast
dosavadního nadřízeného orgánu
organizace v řízení o uložení
hospodářské pokuty. Zkušenosti s řízením
o uložení hospodářské pokuty
ukázaly že podání návrhu na přezkoumání
rozhodnutí o uložení hospodářské
pokuty je třeba časově limitovat, zejména
vzhledem k tomu že takovýto návrh má
odkladný účinek. Pokud by návrh na
přezkoumání rozhodnutí nebyl podán
včas, mohl by návrh podat některý
z členů presidia Státní arbitráže
Československé socialistické republiky. Rozhodnutí
by se však uplynutím lhůty 15 dnů od
právní moci rozhodnutí stalo vykonatelným.
Stabilita právních vztahů pak rovněž
vyžaduje časově omezit možnost podání
návrhu na přezkoumání rozhodnutí
některým z členů presidia.
K bodu 46, 47 /§ 46c odst. 1, § 46c odst. 2/
V navrhovaném znění je promítnuta
nová úprava provedená v § 384a h. z.
K bodu 48 /§ 46d/
Zvláštní řízení o neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení slouží k ochraně
práv organizací a vychází především
z úpravy návrhu zákona o státním
podniku.
Pro posílení právní jistoty organizací
i orgánů hospodářského řízení
je potřebné omezit lhůtu k podání
návrhu na vyslovení neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení.
Přitom se ponechává možnost zahájit
řízení z vlastního podnětu
i po uplynutí stanovené lhůty v těch
případech, kdy to vyžaduje naléhavý
celospolečenský zájem.
Přezkoumání rozhodnutí a neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení je založeno na stejných
principech jako přezkoumání rozhodnutí
o uložení hospodářské pokuty.
K bodu 49 /§ 46e/
Navrhované doplnění vyplývá
z nového druhu zvláštního řízení
o vyslovení neplatnosti opatření orgánu
hospodářského řízení.