Federální shromáždění
se usneslo na tomto zákoně:
Účelem tohoto zákona je upravit podmínky
pro zakládání podniku, na němž
se účastní zahraniční osoba,
a jeho postavení při hospodářské
činnosti na území Československé
socialistické republiky.
(1) Podnikem se zahraniční majetkovou účastí
(dále jen "podnik" se rozumí právnická
osoba, která má sídlo na území
Československé socialistické republiky, a
je založena na základě smlouvy za účasti
alespoň jednoho československého a jednoho
zahraničního účastníka.
(2) Československými účastníky
mohou být pouze právnické osoby založené
podle československého práva a mající
sídlo na území Československé
socialistické republiky.
(3) Zahraničními osobami se rozumí pro účely
tohoto zákona právnické osoby nemající
sídlo a fyzické osoby nemající bydliště
na území Československé socialistické
republiky.
Vznik, právní forma, právní poměry
a zánik podniku, jakož i vztahy vyplývající
ze smlouvy týkající se založení
podniku (dále jen ("smlouva") a řešení
právních otázek s ní souvisejících,
se řídí československým právem.
[Zákon č. 243/1949
Sb., o akciových společnostech
Zákon č. 101/1963 Sb., o právních
vztazích v mezinárodním obchodním
styku]
(1) Podnik odpovídá za poručení svých
závazků a ostatních právních
povinností vlastním majetkem.
(2) Podnik neručí za závazky státu,
ani za závazky jiných právnických
osob, a stát a jiné právnické osoby
neručí za závazky podniku; tím není
dotčeno ručení vzniklé v souladu s
příslušnými obecně závaznými
pracovními předpisy.
(1) Českoslovenští účastníci
mohou uzavírat a měnit smlouvu jen na základě
a v mezích uděleného povolení.
(2) Povolení k uzavření nebo změně
smlouvy (dále jen "povolení") uděluje
ústřední orgán příslušný
podle navrhovaného základního předmětu
činnosti podniku. V oblasti bankovnictví uděluje
povolení Státní banka československá.
(3) Jestliže rozhodování o povolení
spadá do působnosti ústředních
orgánů republik a má-li účastník
sídlo na území jedné republiky a zakládaný
podnik má mít sídlo na území
druhé republiky, rozhoduje o udělení povolení
ústřední orgán republiky, na jejímž
území má mít zakládaný
podnik sídlo.
(4) K sjednání majetkové účasti
na podniku se nevyžaduje povolení podle zvláštních
předpisů. [§ 20
zákona č. 142/1970 Sb., o devizovém hospodářství]
(1) V žádosti o povolení uvede československý
účastník:
a) svůj název, sídlo a předmět
podnikání;
b) účel a cíl zřizování
podniku;
c) navrhovaný předmět činnosti podniku,
jeho právní formu, sídlo a název;
d) výši základního jmění,
výši podílů účastníků
na základním jmění, formu a měnu
těchto podílů a způsob rozdělení
zisku a krytí ztrát a minimální výši
rezervního fondu;
e) zastoupení účastníků v orgánech
podniku;
f) údaje o zahraničním účastníkovi.
(2) K žádosti. se přikládá návrh
smlouvy.
(1) Při rozhodování o udělení
povolení podle § 5 se přihlédne k tomu,
zda jsou předpoklady, že zakládaný podnik
přispěje k rozvoji národního hospodářství
Československé socialistické republiky a
že bude řádně vykonávat svou
hospodářskou činnost. Rovněž
se vezme v úvahu navrhovaný poměr mezi podíly
československých a zahraničních účastníků.
(2) Povolení může být vydáno
pro hospodářskou činnost ve všech oblastech
národního hospodářství s výjimkou
oblastí důležitých pro zajištění
obrany a bezpečnosti Československé socialistické
republiky.
(3) Příslušný ústřední
orgán je povinen vydat rozhodnutí ve správním
řízení [Zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení]
nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy
mu byla předložena žádost v souladu s
§ 6.
Povolení udělené podle § 5 nahrazuje
pro zakládaný podnik povolení nutné
k jeho hospodářské činnosti podle
zvláštních předpisů, jestliže
povolení podle § 5 je uděleno orgánem,
který je oprávněn vydat uvedené povolení
k hospodářské činnosti a povolený
předmět činnosti podniku zahrnuje tuto činnost.
Podniku nelze stanovit povinnosti ve státním plánu
hospodářského a sociálního
rozvoje.
Vztahy mezi podnikem a československými právnickými
osobami se řídí hospodářským
zákoníkem s výjimkou ustanovení, jež
stanoví bez souhlasu stran vznik povinnosti uzavřít,
změnit nebo zrušit smlouvu nebo pravomoc zakládat,
změnit nebo zrušit závazkové vztahy,
jakož i těch ustanovení, která svým
obsahem neodpovídají povaze podniku nebo jsou v
rozporu s jeho právním postavením vymezeným
tímto zákonem. Tím není dotčen
předmět úpravy zákoníku mezinárodního
obchodu.
Podnik podléhá pouze daňovým povinnostem,
které stanoví zákon.
(1) Podnik vytváří:
a) rezervní fond určený ke krytí ztrát
a rizik a financování výkyvů v hospodaření
podniku, jednak v československé měně,
jednak v zahraničních měnách;
b) fond kulturních a sociálních potřeb
podle obecně závazných právních
předpisů;
c) fond odměn podle obecně závazných
právních předpisů;
d) při výrobní činnosti fond rozvoje
podle obecně závazných právních
předpisů.
(2) Rezervní fond se vytváří po uplynutí
každého roku nejméně ve výši
5% ze zisku po úhradě daňových povinností
až do výše stanovené ve smlouvě
o zřízení podniku.
(3) Užití fondu kulturních a sociálních
potřeb, fondu odměn a fondu rozvoje se řídí
obecně závaznými právními předpisy.
(4) Podnik může ze svého zisku po úhradě
daňových povinností a přídělů
fondů podle odstavce 1 vytvářet další
fondy.
(5) Podniku nelze odejmout fondy, které vytvořil
o jejich použití v rámci jejich účelu
rozhoduje samostatně.
Po splnění daňových povinností
a po přídělech do fondů (§ 12
odst. 1) může podnik použít zisk k rozdělení
mezi účastníky.
(1) Účetní závěrka a hospodaření
podniku za každý rok podléhají přezkoušení
dvěma ověřovateli (auditory).
(2) Ověřovatelé (auditoři) jsou povinni
vykonávat svou činnost nestranně a využívat
při ní potřebných odborných
znalostí.
(3) Podrobnosti o činnosti ověřovatelů
(auditorů) a jejich jmenování příslušným
orgánem státní správy upraví
federální ministerstvo financí obecně
závazným právním předpisem.
Na podnik se nevztahuje povinnost nabídnout devizové
bance vlastní devizové prostředky k odkupu
podle zvláštních předpisů [§
15 odst. 1 písm. b) zákona č. 142/1970 Sb.,
o devizovém hospodářství] a v
rámci povoleného předmětu své
činnosti je oprávněn s nimi volně
nakládat.
Podnik může zřizovat účty v cizí
měně u československé devizové
banky nebo u zahraniční banky.
Přepočty mezi československou měnou
na zahraniční měnu se provádějí
podle kursů vyhlašovaných Státní
bankou československou.
Podnik může přijmout úvěr v cizí
měně od československé banky od banky
zahraniční může takový úvěr
přijmout na základě souhlasu Státní
banky československé.
Podnik je povinen
a) vytvářet soustavu sociálně ekonomických
informací v souladu s příslušnými
obecně závaznými předpisy platnými
pro československé organizace s obdobnou odvětvovou
činností;
b) vést účetnictví v československé
měně v souladu s obecně závaznými
právními předpisy; případné
výjimky z těchto předpisů odůvodněné
povahou podniku nebo jeho právním postavením
vymezeným tímto zákonem může
podniku povolit federální ministerstvo financí;
c) poskytovat účetní a statistické
údaje příslušným orgánům
v rozsahu, způsobem a v termínech stanovených
obecně závaznými právními předpisy.
(1) Zahraniční účastník je
oprávněn volně převést do zahraničí
výnos z podílu na majetku podniku v případě
jeho likvidace nebo v případě zániku
nebo snížení své účasti
na podniku až do výše úhrady skutečné
hodnoty svého podílu na základním
jmění, a to v měně této úhrady.
(2) Z devizových prostředků podniku může
zahraniční účastník převést
do zahraničí svůj podíl na zisku a
při likvidaci podniku nebo zániku nebo snížení
své účasti na podniku svůj podíl
majetku na podniku, který přesahuje úhradu
jeho podílu na základním jmění.
(1) Pracovníci podniku, mající trvalé
bydliště v zahraničí, jsou oprávněni
volně převádět do zahraničí
své příjmy, které jim vznikly z pracovní
činnosti v podniku.
(2) Podnik je oprávněn volně převádět
do zahraničí částky na úhradu
sociálního pojištění svých
pracovníků, majících trvalé
bydliště v zahraničí, popř. převádět
tyto částky podle pokynů těchto pracovníků,
pokud se toto pojištění neuskutečňuje
v ČSSR. Sociálním pojištěním
pro účely tohoto zákona se rozumí
pojištění pro případ nemoci,
těhotenství a pro dávky na děti, úrazové
a důchodové pojištění a pojištění
pro případ nezaměstnanosti.
(3) Podnik zachová v zahraničí důchodové
pojištění svých pracovníků,
kteří nemají bydliště v Československé
socialistické republice.
(4) Zdrojem převodů uskutečňovaných
podle předcházejících odstavců
mohou být jen vlastní devizové prostředky
podniku.
(1) Majetek podniku může být na území
Československé socialistické republiky vyvlastněn
nebo jeho vlastnická práva omezena jen na základě
zákona.
(2) Při opatřeních uvedených v odstavci
1 musí být zahraničnímu účastníku
poskytnuta bez odkladu náhrada, jež bude odpovídat
skutečné hodnotě jeho majetku dotčeného
těmito opatřeními v době, kdy byla
uskutečněna tato náhrada bude volně
převoditelná do zahraničí v měně,
ve které zahraniční účastník
splatil svůj podíl na základním jmění
podniku, jinak v měně státu sídla,
popř. bydliště zahraničního účastníka.
(1) K zániku podniku se vyžaduje likvidace. Účelem
likvidace je vypořádat majetkové poměry
zrušovaného podniku.
(2) Likvidace podniku při jeho předlužení
se řídí § 352 až 354 občanského
soudního řádu. [Zákon č.
99/1963 Sb., ve znění předpisů jej
měnících a doplňujících]
(1) Podnik navrhuje zápis své likvidace a likvidátora,
kterého jmenoval do podnikového rejstříku.
Po dobu likvidace užívá svého názvu
s dodatkem "v likvidaci".
(2) Dnem, k němuž byl likvidátor zapsán
do podnikového rejstříku, zanikají
orgány podniku. Likvidátor je oprávněn
jednat jménem podniku ve věcech spojených
s likvidací.
(1) Ke dni zahájení likvidace podnik sestaví
účetní uzávěrku a předá
ji likvidátorovi a příslušným
orgánům.
(2) Likvidátor sestaví do třiceti dnů
po svém zápisu do podnikového rejstříku
zahajovací rozvahu ke dni zahájení likvidace
a předá ji účastníkům
spolu s likvidačním plánem, rozpočtem
likvidace a s inventarizačním zápisem o mimořádné
inventarizaci hospodářských prostředků,
provedené ke dni zahájení likvidace.
(3) Likvidátor je v průběhu likvidace povinen
zejména
a) soustředit peněžní prostředky
u jednoho československého peněžního
ústavu,
b) dokončit běžné záležitosti,
c) vypořádat daně a poplatky,
d) vypořádat závazky a pohledávky,
e) zpeněžit majetek podniku nejhospodárnějším
a nejrychlejším způsobem nebo s ním
jinak naložit podle rozhodnutí účastníků,
f) podávat účastníkům čtvrtletní
a roční hlášení o průběhu
likvidace doložené čtvrtletní a roční
uzávěrkou.
(1) Likvidátor sestaví účetní
uzávěrku ke dni skončení likvidace
a předloží ji účastníkům
ke schválení spolu s konečnou zprávou
o celém průběhu likvidace.
(2) Likvidátor po prověření a schválení
účetní závěrky účastníky
a po splnění daňových povinností
a) naloží s konečným zůstatkem
likvidace podle rozhodnutí účastníků,
b) postará se o bezpečné uložení
spisového materiálu a účetních
písemností,
c) oznámí skončení likvidace soudu
s návrhem na výmaz podniku z podnikového
rejstříku.
Ustanovení tohoto zákona se použijí
jen pokud nestanoví něco jiného mezinárodní
smlouva, kterou je Československá socialistická
republika vázána.
Vláda Československé socialistické
republiky může stanovit, kdy lze smlouvu týkající
se založení podniku uzavřít nebo změnit
bez povolení podle § 5 nebo upravit odchylně
postup při udělování tohoto povolení.
Podniky založené podle podmínek platných
před účinností tohoto zákona
se považují za podniky založené podle
podmínek stanovených tímto zákonem.
Zrušuje se ustanovení § 389a hospodářského
zákoníku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1989.
Účelem osnovy zákona je stanovit podmínky
pro zakládání podniků se zahraničním
účastníkem na čs. území,
jakož i jejich postavení, právní poměry
a zásady hospodářské činnosti.
Navrhovaný zákon vytvoří právní
základ pro společné podnikání
se zahraničními subjekty. Využití této
vyšší formy mezinárodní dělby
práce předpokládají Směrnice
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu. Vzhledem k účelu
a hlavnímu záměru zakládání
a působení podniku, který je třeba
spatřovat v podpoře a rozvoji výrobních
sil určitého odvětví národního
hospodářství formou zavádění
moderních technologií s využitím špičkové
techniky a vědeckých poznatků, navrhuje se
upravit právní postavení těchto podniků
při hospodářské činnosti tak,
aby byly vytvořeny předpoklady pro účast
těchto podniků na rozvoji socialistického
hospodářství ČSSR. Z úvodních
ustanovení navrhované úpravy vyplývá,
že zahraniční osoby se mohou účastnit
na podnicích se sídlem na území ČSSR
jen v mezích, které připouští
obsah navrhovaného zákona.
Na zakládání podniků se zahraniční
majetkovou účastí se nevztahuje zák.
č. 116/1985 Sb. o podmínkách činnosti
organizací s mezinárodním prvkem v ČSSR,
jehož předmět úpravy je omezen pouze
na organizace vymezené v § 1 odst. 2 tohoto zákona.
Jejich základním účelem je nehospodářská
činnost. Organizace s mezinárodním prvkem
ve smyslu uvedeného zákona může být
považována za čs. účastníka
podle navrhovaného zákona jen za podmínky,
že má sídlo na území ČSSR
a je zřízena podle čs. práva.
Podniky se zahraniční účastí
jsou v ČSSR zakládány od r. 1986. Vzhledem
k tomu, že v československém právním
řádu není ucelená právní
úprava stanovící podmínky pro zakládání
a činnost těchto podniků, přijala
vláda ČSSR svým usnesením ze dne 22.
srpna 1985 č. 187 zásady pro zřizování
a činnost společných podniků československých
subjektů a subjektů z nesocialistických států.
Podniky s účastí organizací se sídlem
na území socialistických států
jsou dosud zakládány zpravidla na základě
mezinárodní smlouvy.
Předkládaný návrh vychází
ze zásady úplné ekonomické samostatnosti
těchto podniků a vylučuje proto možnost
ukládat jakékoliv hospodářské
úkoly centrem. Základem ekonomických vztahů
centra a podniku bude plnění daňových
povinností podniků stanovených zákonem.
S přihlédnutím k účasti zahraničních
podniků se nepřipouští ukládání
povinnosti k určité hospodářské
činnosti. Podnik se zahraniční účastí
může však podléhat zákonům
nebo omezením vydaným na základě zákona
č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích
se zahraničím ve znění zákona
č. 102/1988 Sb. Navrhovaná úprava zabezpečuje
dostatečnou ochranu zahraničních účastníků
v devizové oblasti.
K ochraně důležitých zájmů
ČSSR je třeba zachovat nezbytnou míru vlivu
centra na regulaci vzniku těchto podniků v jednotlivých
oblastech národního hospodářství
ČSSR s přihlédnutím k plánované
koncepci jejich vývoje. Vzhledem k této potřebě
se svěřuje vydávání povolení
k uzavření nebo změně smlouvy týkající
se založení podniku ústřednímu
orgánu příslušnému podle navrhovaného
základního předmětu činnosti
podniku: S přihlédnutím k právní
úpravě zakladatele podle zákona o státním
podniku nevyžaduje předložený návrh
zákona ani souhlas ústředního orgánu,
který plní vůči československému
účastníku úkoly orgánu hospodářského
řízení.
V zájmu zajištění a nediskriminačních
podmínek zahraniční účasti
na podnicích v ČSSR pro subjekty ze socialistických
států i států nesocialistických
je návrh zákona koncipován jednotně
pro účast všech zahraničních
subjektů, bez ohledu na sociálně ekonomický
systém panující ve státě jejich
sídla. Zvláštní právní
postavení účastníků z některých
států, zejména členských států
RVHP může však vyplývat z mezinárodní
smlouvy, jejíž úprava má přednost
před úpravou navrhovaného zákona (§
27).
Účelem navrhované úpravy je vyplnit
mezeru v československém právním řádu,
který sice počítá s možností
zakládání a činností subjektů
se zahraniční účastí v ČSSR
na základě povolení, (§ 20 zák.
č. 142/1970 Sb., o devizovém hospodářství),
avšak stanovení podmínek pro zakládání
a vymezení právního postavení takových
subjektů při hospodářské činnosti
nejsou dosud uceleně upraveny právním předpisem.
To se projevuje jako určitá překážka
pro rozvoj této formy spolupráce čs. subjektů
a subjektů zahraničních.
Návrh zákona směřuje k odstranění
tohoto nedostatku zejména tím, že upravuje
otázky důležité z hlediska ochrany hospodářských
zájmů státu a z hlediska postavení
těchto subjektů v čs. hospodářském
mechanismu. Znalost o předpisové úpravě
těchto otázek je namnoze pro zahraničního
zájemce východiskem při jeho rozhodování
o účasti na podnikání v ČSSR.
V zájmu ochrany důležitých československých
státních zájmů se navrhuje v nezbytné
míře zakotvit vliv ústředních
orgánů státní správy při
vzniku těchto podniků. Zájmům účastníků
podniku se zahraniční účastí
vychází vstříc zásada úplné
ekonomické samostatnosti těchto podniků.
Zakotvuje se právo převodu vloženého
kapitálu a podílu na zisku do zahraničí.
Návrh připouští zdaňování
podniků pouze na základě zákona a
vylučuje tudíž možnost ukládat
na jiném základě fiskální povinnosti,
např. dodatkové odvody.
V souladu se standardem vyplývajícím z mezinárodního
práva se poskytuje ochrana proti vyvlastnění
na jiném než zákonném podkladě
a v případě, že by v souladu s československým
zákonem k vyvlastnění došlo, dává
se záruka úplné náhrady majetku.
Úpravě ve zvláštních předpisech
se ponechávají zejména vztahy pracovně
právní, otázky tvorby cen, sazby daní
a hmotně právní majetkové vztahy.
Pro právní formu podniků se zahraniční
účastí lze využívat stávající
instituty čs. právním řádem
upravené, a to akciová společnost (zák.
č. 243/1949 Sb., o akciových společnostech)
a sdružení (zák. č. 101/1963 Sb., o
právních vztazích v mezinárodním
obchodním styku, dále jen "zákoník
mezinárodního obchodu"). Těchto předpisů
se osnova zákona nedotýká. S přihlédnutím
k těmto předpisům, jež upravují
majetkoprávní vztahy mezi účastníky,
bude jmění jimi vložené do podniku a
zisk podniku ve vlastnictví podniku a právní
nároky účastníků v této
souvislosti se omezí pouze na úhradu podílů
na majetku podniku při jeho likvidaci nebo zániku
účasti některého účastníka.
Osnova zákona bere v úvahu dosavadní zkušenosti
z právní úpravy podniků se zahraniční
účastí v SSSR a v ostatních socialistických
státech a zabezpečuje vyváženým
způsobem na jedné straně dostatečnou
právní jistotu pro zahraniční účastníky
a na druhé straně potřebnou právní
ochranu čs. společenských zájmů.
Návrh používá pojmu "podnik se
zahraniční majetkovou účastí",
avšak tímto pojmem se nezavádí nová
právní forma čs. právnických
osob. Z názvu zákona i jeho obsahu vyplývá,
že zahraniční účast na podniku
se předpokládá ve formě majetkového
podílu a nestačí proto pouhá účast
na hospodářské činnosti podniku. Při
zakládání těchto podniků se
vystačí zejména s existujícími
právními formami, kterými jsou akciová
společnost a sdružení jako právnická
osoba. Podrobná úprava zakládání
akciových společností a sdružení
je obsažena v platných předpisech.
Československým účastníkem
může být pouze právnická osoba
založená podle čs. práva, mající
své sídlo na území ČSSR. Návrh
zákona tak umožňuje každé čs.
právnické osobě být účastníkem
podniku se zahraniční účastí,
při splnění požadavků dále
uvedených. Čs. účastníky mohou
být vedle státních podniků zejména
družstevní organizace, banky, akciové společnosti,
ale i např. již existující podniky se
zahraniční účastí. Z navrhované
úpravy vyplývá, že čs. účastníkem
nemohou být československé fyzické
osoby. Takové omezení však neplatí pro
zahraniční účastníky.
K právním otázkám souvisejícím
se smlouvou týkající se založení
podniku, jež se řídí čs. právem
podle § 3, náleží zejména otázky
uzavírání, platnosti, následky neplatnosti
smlouvy nebo jejího porušení a ukončení
smlouvy.
Z navrhované úpravy vyplývá jednoznačně
samostatná majetkoprávní subjektivita podniku.
S ohledem na zahraniční účast v těchto
podnicích a jejich povahu jako jiných než státních,
družstevních a společenských organizací
se stanoví, že majetkem, který je v jejich
vlastnictví, odpovídají za porušení
závazků a jiných povinností. Tato
úprava umožní účinně chránit
československé majetkové zájmy, neboť
čelí možnosti vzájemně směšovat
pohledávky zahraničních osob vůči
československým právnickým osobám
s pohledávkami vůči podniku. Současně
osnova zákona v zájmu právní jistoty
stanoví plnou majetkovou odpovědnost podniku za
případné porušení jeho povinností,
kterou stanoví příslušné právní
předpisy. Ručení účastníka
za závazky podniku vyplyne z majetkoprávní
úpravy (např. § 638 zákoníku
mezinárodního obchodu).
V zájmu zachování možnosti regulace
vzniku podniků se zahraniční majetkovou účastí
a jejich předmětu činnosti vyžaduje
osnova zákona povolování uzavírání
a změn smluv, týkajících se založení
podniku.
Udělení povolení spadá do působnosti
ústředního orgánu, který je
věcně příslušný podle
navrhované hospodářské činnosti
podniku. Tím se umožňuje rozhodovat o povolení
s přihlédnutím k potřebám rozvoje
čs. národního hospodářství
v jednotlivých hospodářských odvětvích
(§ 5). Jestliže navrhovaný základní
předmět činnosti zakládaného
podniku bude tak široký, že bude spadat do působnosti
dvou nebo více ústředních orgánů
státní správy, rozhodne každý
z těchto orgánů o povolení ohledně
základního předmětu podnikání,
který spadá do jeho působnosti. Správní
řízení povolení u těchto orgánů
budou probíhat souběžně a na každé
z těchto řízení se vztahuje mimo jiné
i správní řád. Stanoví se však
od jeho úpravy odchylně lhůta, v níž
má být vydáno rozhodnutí (§ 7
odst. 3).
Při rozhodování o povolení podle navrhovaného
zákona se vztahuje správní řád
i na SBČS, která není orgánem státní
správy.
Veškerý styk s čs. orgány je nutno vést
v úředních jazycích, tj. češtině
nebo slovenštině.
Jestliže zakládaný podnik má vykonávat
i zahraniční obchodní činnost, bude
povolovacím orgánem ohledně této činnosti
i federální ministerstvo zahraničního
obchodu. Tato úprava je v souladu se zák. č.
42/1980 Sb., o hospodářských stycích
se zahraničím ve znění zák.
č.102/1988 Sb.
Osnova zákona nevymezuje oblasti československého
národního hospodářství, v nichž
mohou být podniky zakládány a vyvíjet
svou činnost (§ 7). Pouze s ohledem na zabezpečení
důležitých zájmů ČSSR
vylučují se z těchto oblastí obecné
oblasti důležité pro zajištění
bezpečnosti a obrany ČSSR. Konkrétní
rozhodnutí. jde-li o takovou oblast, ponechává
návrh zákona v každém jednotlivém
případě na posouzení orgánů,
které vydávají povolení k uzavření
smlouvy týkající se založení
podniku.
V hlavě 1 části III osnovy zákona
jsou rámcově zakotveny základní principy
postavení podniku při hospodářské
činnosti.
Ustanovení § 9 osnovy zákona vylučuje,
aby byly podniku se zahraniční účastí
ukládány státním plánem hospodářského
sociálního rozvoje úkoly i v případech,
kdy to nový hospodářský mechanismus
umožní vůči jiným čs.
podnikům. Tím se vylučuje, aby zahraniční
účastník byl nucen k podnikání,
které není v souladu s jeho podnikatelskými
zájmy. S přihlédnutím k tomuto účelu
jsou vyloučena z aplikace na hospodářské
vztahy podniku některá ustanovení hospodářského
zákoníku, který jinak bude, v rámci
předmětu své úpravy na tyto vztahy,
aplikovatelný na základě § 10.
Navrhovanou úpravou se nemění předmět
úpravy zákoníku mezinárodního
obchodu, který upravuje i určité vztahy mezi
čs. subjekty.
Hospodářsko-právní spory podniku bude
podle § 1 písm. a) zák. č. 121/1962
Sb. o hospodářské arbitráži ve
znění vyplývajícím ze zák.
č. 99/1988 Sb. řešit státní arbitráž.
Jiné majetkoprávní spory budou rozhodovány
soudy, popř. na základě rozhodčí
smlouvy uzavřené podnikem v rozhodčím
řízení.
V hlavě 2 části III osnovy zákona
je základní úprava finančního
hospodaření podniku.
Zisk použije podnik obligatorně k úhradě
daňových povinností podle platných
daňových předpisů, a k přídělům
do fondů, které je povinen tvořit (§
12 odst. 1). Z navrhované úpravy vyplývá,
že podnik se zahraniční účastí
bude podléhat zákonem stanoveným čs.
daním a nikoliv odvodům, kterým podléhají
pouze čs. socialistické organizace na jiném
právním základě.
V návrhu zákona jsou stanoveny fondy, jež musí
podnik povinně vytvářet (§ 12). Je to
předně rezervní fond, který podniku
slouží ke krytí ztrát a rizik a financování
výkyvů hospodaření podniku. Z hlediska
finančního zajištění podnikatelské
činnosti podniku a jeho partnerů zakotvuje návrh
zákona povinnost vytvářet rezervní
fond podniku každoročně nejméně
ve výši 5% ze zisku po úhradě daní
podniku až do výše stanovené ve smlouvě
týkající se založení podniku.
Dalšími obligatorními fondy, které podnik
zřizuje, jsou fond odměn a fond kulturních
a sociálních potřeb. Pokud předmětem
hospodářské činnosti podniku je výrobní
činnost, je podnik povinen vytvořit i fond rozvoje.
Zisk, nepoužitý podnikem k výše uvedeným
účelům, může podnik použít
k tvorbě svých dalších fondů
nebo k rozdělení mezi účastníky.
Osnova zákona zavádí novou formu přezkoušení
účetní závěrky a výsledků
hospodaření podniku za každý rok pomocí
auditorů. Tato forma kontroly hospodaření
je běžná zejména v nesocialistických
státech a je vyhledávána samotnými
podnikateli vzhledem k tomu, že zabezpečuje nestranné
a objektivní posouzení hospodářské
činnosti podniku prováděné vysoce
kvalifikovanými odborníky. Vzhledem k existenci
zahraniční majetkové účasti
v podniku je tato forma kontroly účelná.
Ve smyslu platných devizových předpisů
je podnik devizovým tuzemcem. Koncepce navrhovaného
zákona však vychází z předpokladu,
že veškeré devizové potřeby si
opatřuje podnik buď z vlastních zdrojů
nebo z devizového úvěru.
Návrh zákona však osvobozuje podnik od povinnosti
nabídnout devizové bance vlastní devizové
prostředky k odkupu (§ 15). Podnik v rámci
své povolené hospodářské činnosti
je oprávněn se svými devizovými prostředky
volně nakládat. Navrhovanou úpravou je sledováno
zvýraznění a podpora devizové samostatnosti
podniku odůvodněná zahraniční
majetkovou účastí a zájmem na vytvoření
širšího prostoru pro hospodářskou
činnost podniku v devizové oblasti.
Další odchylkou od devizových předpisů
(§ 16) je zakotvení možnosti zřizovat
účty v cizí měně u československé
devizové banky nebo u zahraniční banky bez
povolení, které jinak vyžadují obecné
devizové předpisy. V návrhu zákona
se výslovně stanoví, že přepočty
mezi československou a zahraniční měnou
se provádějí podle kursů vyhlašovaných
Státní bankou československou. Použití
jiných kursů je tak vyloučeno.
Osnova zákona vychází z předpokladu,
že přijímání úvěrů
podnikem od československých bank nebo bank zahraničních
bude prováděno podle zásad vnitřní
a zahraniční měnové politiky čs.
státu, která je vyjádřena úpravou
obsaženou ve zvláštních předpisech.
Podle navrhovaného § 18 může podnik bez
devizového povolení přijmout od československé
banky úvěr jak v československé, tak
i v cizí měně, avšak úvěr
od banky zahraniční může podnik přijmout
jen na základě souhlasu SBČS.
Komplexnost právní úpravy činnosti
podniků se zahraniční účastí
vyžaduje, aby zákon zahrnoval i zásady sociálně
ekonomických informací. V zájmu zajištění
jednotnosti těchto informací, jakož i v zájmu
správného vykazování hospodářského
výsledku podniku, jeho rozdělení, majetku
a zdrojů jeho krytí je osnovou stanovena povinnost
vést účetnictví podniku v souladu
s československými obecně závaznými
předpisy. Podnik je povinen poskytovat účetní
a statistické údaje příslušným
čs. orgánům a to v rozsahu, způsobem
a v termínech stanovených zvláštními
předpisy.
Osnova zákona zajišťuje zahraničnímu
účastníku právo převést
do zahraničí bez devizového povolení
devizové prostředky získané z výnosu
jeho podílu na majetku podniku při likvidaci podniku
nebo zániku nebo snížení účasti
zahraniční osoby na podniku až do výše
úhrady skutečné hodnoty svého podílu
na základním jmění a to v měně
této úhrady. Výnos na majetku podniku převyšující
uvedenou výši a dále svůj podíl
na zisku může zahraniční účastník
převést do zahraničí bez devizového
povolení pouze z devizových prostředků,
jež jsou v majetku podniku, popř. devizových
prostředků, jež jsou k dispozici po likvidaci
podniku.
Osnova zákona připouští bez jinak potřebného
devizového povolení převod příjmů
pracovníků podniku, majících trval
bydliště v zahraničí, které jim
vznikly z pracovní činnosti v podniku, a to z devizových
prostředků podniku.
Podnik bude moci bez devizového povolení převádět
do zahraničí částky na úhradu
sociálního pojištění svých
pracovníků, majících trvalé
bydliště v zahraničí, aby zahraniční
pracovníci byli zabezpečení po dobu práce
v ČSSR, zejména pokud jde o jejich budoucí
nárok na starobní důchod. Zdrojem těchto
převodů budou jen vlastní devizové
prostředky podniku takže nebudou vznikat nároky
na devizové hospodářství státu.
Navrhované ustanovení § 22 poskytuje zahraničním
zájemcům o účast na podnikání
v ČSSR a zahraničním účastníkům
zákonnou záruku odškodnění pro
případ, že by majetek podniku byl postižen
opatřením podle zákona, které by způsobilo
vyvlastnění nebo omezení vlastnických
práv.
Vhledem k tomu, že akciový zákon a zákoník
mezinárodního obchodu upravují především
způsoby zániku akciové společnosti
nebo sdružení a vztahy spojené s likvidací
těchto subjektů jsou upraveny jen částečně,
a to pouze v zákoně o akciových společnostech,
navrhuje se v osnově zákona zakotvit i ustanovení
o likvidaci podniku.
Vzhledem k již existujícím mezinárodním
závazkům ČSSR, zejména k dohodám
uzavíraným s členskými státy
RVHP, je účelné v návrhu zákona
výslovně uvést, že jeho ustanovení
se použije, pokud nestanoví něco jiného
mezinárodní smlouva, kterou je ČSSR vázána
(§ 27). V praxi se mohou v budoucnu vyskytnout případy,
kdy z těchto smluv vyplyne úprava odchylná
od osnovy zákona, zejména pokud jde o povolování
založit podnik se zahraniční účastí.
S uzákoněním navrhované úpravy
nebudou spojeny žádné výlohy ze státního
rozpočtu, rozpočtu národních výborů
a nebude ovlivněn plán pracovních sil.
Ministr zahraničního obchodu ČSSR