Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Tímto zákonem se upravuje zemědělská
daň, která zahrnuje:
a) daň z pozemků;
b) daň z objemu mezd a odměn;
c) daň ze zisku;
d) daň z příjmu občanů ze zemědělské
výroby.
(1) Poplatníkem daně z pozemků je každý
uživatel pozemků uvedených v § 3. Pro
daňovou povinnost je rozhodující, kdo je
jako uživatel pozemků zapsán v evidenci nemovitostí
[Zákon č. 22/1964 Sb.,
o evidenci nemovitostí, ve znění zákona
č. 157/1983 Sb., kterým se mění a
doplňuje zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci
nemovitostí a § 2 odst. 4 vyhlášky Ústřední
správy geodézie a kartografie č. 23/19 Sb.,
kterou se provádí zákon č. 22/1964
Sb., o evidenci nemovitostí.]. Není-li v evidenci
nemovitostí zapsán uživatel pozemků,
je poplatníkem ten, kdo pozemky skutečně
užívá.
(2) Z pozemků přenechaných občanům
nebo organizacím do dočasného užívání
podle zvláštních předpisů [Např.
§ 9 odst. 2 vyhlášky federálního
ministerstva financí č. 119/1988 Sb. o hospodaření
s národním majetkem, § 63 odst. 1 zákona
č. 90/1988 Sb., o zemědělském družstevnictví,
§ 397, 398, 494 občanského zákoníku
a § 9 zákona č. 123/1975 Sb., o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby, ve znění
zákona č. 95/1988 Sb.] platí daň
z pozemků dočasný uživatel. (3) Z pozemků,
které jsou užívány jako záhumenky,
platí daň z pozemků jednotné zemědělské
družstvo.
(4) Je-li v evidenci nemovitostí zapsána jako uživatel
společenská organizace, která přenechala
pozemek svým členům k dočasnému
užívání, jsou poplatníkem daně
z pozemků jednotliví členové.
(5) Užívá-li pozemek několik poplatníků,
jsou povinni platit daň společně a nerozdílně.
(1) Předmětem daně z pozemků jsou
veškeré pozemky vedené v evidenci nemovitostí
jako zemědělská půda [§ 3
odst. 1 vyhlášky č. 23/1964 Sb., a příloha
k vyhlášce č. 23/1964 Sb.] bez ohledu na
to, jsou-li skutečně obdělávány
či nikoliv nebo slouží-li k jiným účelům
než k zemědělské výrobě`
(2) Z nezemědělské půdy podléhají
dani okrasné zahrady [§ 3 odst. 1 vyhlášky
č. 23/1964 Sb., a příloha k vyhlášce
č. 23/1964 Sb.] v užívání
občanů.
(3) Zemědělská půda, která
byla trvale odňata zemědělské výrobě,
je vyňata ze zdanění počínaje
rokem, který následuje po roce, ve kterém
byl pozemek vyňat ze zemědělského
půdního fondu [§ 14 zákona č.
53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/197 Sb., (úplné znění
č. 124/1976 Sb.).].
(1) Od daně z pozemků jsou osvobozeny:
a) rekultivované pozemky po dobu 5 let, počínaje
rokem následujícím po roce, kdy byly vráceny
zemědělské výrobě;
b) pozemky, jejich části, počínaje
rokem následujícím po osázení,
na nichž byly osázeny:
1. ušlechtilé druhy vinné révy v souvislé
výměře alespoň 1/4 ha po dobu 6 let,
2. ovocné sady, na nichž byly v souvislé výměře
alespoň 1 ha vysázeny polokmeny, čtvrtkmeny,
zákrsky nebo vřetena po dobu 4 let,
3. chmel a bobuloviny v souvislé výměře
alespoň 1/2 ha po dobu 2 let;
c) pozemky dočasně odňaté zemědělské
výrobě rozhodnutím příslušného
orgánu ochrany zemědělského půdního
fondu [§ 14 zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu,
ve znění zákona č. 75/197 Sb., (úplné
znění č. 124/1976 Sb.).],
počínaje rokem následujícím
po roce, ve kterém byly odňaty;
d) pozemky užívané diplomatickými zástupci
pověřenými v Československé
socialistické republice, jinými osobami, které
podle mezinárodního práva požívají
výsad a imunity, a konzuly z povolání, a
to za předpokladu, že nejsou československými
státními občany a že je zaručena
vzájemnost;
e) pozemky užívané rozpočtovými
organizacemi,
(2) Poplatník uplatní nárok na osvobození
od daně podle odstavce 1 písm., a) až c) v
daňovém přiznání.
(3) Za rekultivované pozemky se podle odstavce 1 písm.
a) považují pozemky, které jsou v evidenci
nemovitostí [Zákon
č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí, ve znění
zákona č. 157/1983 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci
nemovitostí a § 2 odst. 4 vyhlášky Ústřední
správy geodézie a kartografie č. 23/19 Sb.,
kterou se provádí zákon č. 22/1964
Sb., o evidenci nemovitostí.] vedeny jako zemědělská
půda a na nichž se před rekultivací
dolovalo, povrchově těžilo, nebo které
byly úvozy a cestami a dále pozemky které
nebyly obdělávány pro značný
stupeň jejich znehodnocení a které po rekultivaci
jsou opět vhodné pro zemědělskou výrobu.
Za rekultivované se považují i pozemky, které
před rekultivací byly vedeny v evidenci nemovitostí
jako nezemědělská půda a po rekultivaci
byly převedeny do zemědělské půdy.
(1) Základem daně z pozemků je celková
výměra všech pozemků podléhajících
dani.
(2) Do celkové výměry všech pozemků
podléhajících dani se nezapočítávají
pozemky patřící rodinným domkům
a pozemky zemědělské půdy členů
jednotných zemědělských družstev,
které souvisejí s pozemkem, na němž
je obytná budova, nebo které jsou v zastavěném
území obce [§
9 odst. 3 písm. b) zákona č. 90/1988 Sb.],
činí-li jejich úhrnná výměra
mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2.
(3) Převýší-li výměra
pozemků rozsah stanovený v odstavci 2, započítává
se do celkové výměry všech pozemků
celá jejich výměra.
(1) Daň z pozemků připadající
na 1 ha pozemků je odstupňována podle produkčních
ekonomických skupin a je stanovena v sazebníku,
který tvoří přílohu č.
1.
(2) Do produkčních ekonomických skupin se
zařazují jako celek jednotlivé státní
podniky hospodařící na půdě,
jednotná zemědělská družstva,
školní statky a společné podniky [§
68 až 6 zákona č. 90/1988 Sb.] hospodařící
na půdě. Organizační jednotky semenářských,
šlechtitelských a plemenářských
podniků, agrokomplexu Nitra a státních hospodářských
organizací vojenských lesů a statků
se zařazují do produkčních ekonomických
skupin samostatně.
(3) Pro ostatní uživatele půdy platí
zařazení územně technické jednotky
(katastrální území) [§
1 vyhlášky č. 23/1964 Sb., a § 3 vyhlášky
Federálního statistického úřadu
a federálního ministerstva pro technický
a investiční rozvoj č. 120/199 Sb. o prostorové
identifikaci informací.], ve které užívají
pozemky, do produkční ekonomické skupiny.
(4) Zaplacená daň z pozemků je u organizací
položkou snižující výnosy.
(1) Orgán vykonávající správu
daně [Zákon české národní
rady č. ..../1988 Sb., o rozpočtovém určení
výnosu a správě zemědělské
daně a daně ze mzdy a zákon Slovenské
národní rady č. ..../1988 Sb., o rozpočtovém
určení výnosu a správě zemědělské
daně a daně ze mzdy.] (dále jen "správce
daně") může snížit poplatníkům
daň z pozemků až o 50%, jestliže jimž
obhospodařované pozemky jsou podstatně horší
ve srovnání s ostatními pozemky v témže
katastrálním území. Daň nelze
snížit organizacím zařazeným
jako celek do některé produkční ekonomické
skupiny (§ 6 odst. 2).
(2) Správce daně může na žádost
poplatníka snížit nebo zcela prominout daň
z pozemků, které jsou zaplaveny, na nichž se
provádějí vodohospodářské
úpravy, z pozemků, které byly během
roku rozhodnutím příslušného
orgánu ochrany zemědělského půdního
fondu zcela nebo zčásti odňaty dočasně
nebo trvale zemědělské výrobě,
z pozemků využívaných jako letištní
pozemky a vojenská pásma, z pozemků, na nichž
je zřízen národní park nebo chráněná
krajinná oblast, státní přírodní
rezervace, chráněné naleziště,
chráněný park a zahrada, chráněná
studijní plocha, chráněný přírodní
výtvor, chráněná přírodní
památka [§ 3 až 6 zákona č.
40/1956 Sb., o státní ochraně přírody
ve znění pozdějších předpisů
a § 5 až 8 zákona Slovenské národní
rady č. 1/1955 Sb. SNR, o státní ochraně
přírody ve znění pozdějších
předpisů.] a ochranná pásma zřízená
podle zvláštních předpisů [Zákon
České národní rady č. 20/1987
Sb., o státní památkové péči,
zákon Slovenské národní rady č.
2/1987 Sb., o státní památkové péči,
§ 9 zákona č. 40/1956 Sb., ve znění
pozdějších předpisů a §
11 zákona Slovenské národní rady č.
1/1955 Sb. SNR, ve znění pozdějších
předpisů.].
(3) Při snížení nebo prominutí
daně se přihlíží k tomu, do jaké
míry nelze pozemky plně využívat k zemědělské
výrobě a zejména k ekonomických důsledkům
z toho vyplývajícím.
Poplatníky daně z objemu mezd a odměn jsou;
a) jednotná zemědělská družstva
a společné podniky [Zákon
č. 90/1988 Sb.];
b) státní podniky [Zákon č. 89/1988
Sb., o státním podniku.], jejichž zakladatelem
jsou federální ministerstvo zemědělství
a výživy nebo ministerstvo zemědělství
a výživy České socialistické
republiky nebo ministerstvo zemědělství a
výživy Slovenské socialistické republiky;
c) organizace s potravinářskou výrobou v
působnosti národních výborů;
d) státní hospodářské organizace
vojenských lesů a statků;
e) další organizace zemědělské
výroby, zemědělských služeb a
potravinářské výroby a výroby
pochutin stanovené v obecně závazném
právním předpise.
(1) Základem daně z objemu mezd a odměn je
objem mzdových prostředků a odměn
za práci zúčtovaných v běžném
roce k výplatě snížený o odměny
vyplácené podle předpisů autorského
práva [Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech
literárních, vědeckých a uměleckých
(autorský zákon) a doplňující
předpisy.].
(2) U jednotných zemědělských družstev
se započte do základu daně uvedeného
v odstavci 1 i příspěvek na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení
[Vyhláška federálního ministerstva
práce a sociálních věcí č.
128/1975 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení, ve znění vyhlášky
č. 164/1979 Sb., a vyhlášky č. ..../1988
Sb.].
(3) Daň z objemu mezd a odměn zahrnuje i pojistné
nemocenského pojištění [§ 57
zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění
zaměstnanců, ve znění pozdějších
předpisů.].
(1) Sazba daně z objemu mezd a odměn činí
50% ze základu daně.
(2) Poskytuje-li poplatník služby veřejného
stravování včetně velkovýroby
jídel, veřejného ubytování,
cestovního ruchu, opravy a údržbu automobilů
osobních a jednostopých motorových vozidel
včetně jejich přívěsů
a příslušenství a další
služby do jejichž cen nebyla promítnuta daň
z objemu mezd a odměn (příspěvek na
sociální zabezpečení) ve výši
50%, činí sazba daně z části
základu připadajícího na tyto služby
20%.
(3) Do části základu daně podle odstavce
2 se zahrnují veškeré prokazatelné a
samostatně evidované mzdové prostředky
připadající na uvedené služby.
Pokud se tento základ daně samostatně nesleduje,
stanoví se podle podílu výkonů za
uvedené služby z celkových výkonů
s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení).
Poplatníky daně ze zisku jsou organizace uvedené
v § 8.
Předmětem daně ze zisku jsou příjmy
z veškeré činnosti poplatníků
daně.
(1) Základem daně ze zisku je zisk zjištěný
v účetnictví, zvýšený
o:
a) částky, o které byly zvýšeny
náklady nebo sníženy výnosy v rozporu
s právními předpisy;
b) rozdíl, o který placené penále
a pokuty převyšují přijaté penále,
pokuty a náhrady škody za zaplacené penále
a pokuty;
c) poplatky za znečišťování ovzduší
včetně přirážky [Zákon
č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování
ovzduší, ve znění pozdějších
předpisů.];
d) přirážky k základním úplatám
za vypouštění odpadních vod [Nařízení
vlády ČSSR č. 35/199 Sb., o úplatách
ve vodním hospodářství, ve znění
nařízení vlády ČSSR č.
91/1988 Sb., kterým se mění a doplňuje
nařízení vlády ČSSR č.
35/19 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství.].
O částky uvedené pod písmeny c) až
d) se základ daně ze zisku zvýší,
jen byly-li zahrnuty do nákladů.
(2) Základ daně ze zisku se sníží
o:
a) rozdíl, o který placené úroky převyšují
přijaté úroky, nejsou-li účtovány
v nákladech;
b) částku odpočitatelného minima,
která se určí normativem na 1 ha zemědělské
půdy nebo vodní plochy, popřípadě
normativem k objemu základních prostředků
a zásob; podrobnosti o určení odpočitatelného
minima stanoví obecně závazný právní
předpis;
c) částky, které již byly u téhož
nebo jiného poplatníka podrobeny dani ze zisku podle
tohoto zákona, pokud jsou součástí
zisku.
(3) Daň z objemu mezd a odměn je součástí
nákladů poplatníka.
(4) Výdaje, jejichž rozsah nebo výše je
závazně upravena pro státní podniky
a pro státní hospodářské organizace
zvláštními předpisy, se zahrnou pro
výpočet základu daně ze zisku u všech
dalších poplatníků do nákladů
maximálně v rozsahu a do výše stanovené
podle těchto předpisů [Např. vyhláška
federálního ministerstva financí č.
90/1986 Sb., o financování některých
zařízení společenské spotřeby
a některých činností výrobních
hospodářských jednotek a podniků,
vyhláška federálního ministerstva práce
a sociálních věcí č. 57/1979
Sb., o náhradách za používání
silničních motorových vozidel při
pracovních cestách, ve znění vyhlášky
č. 2/1984 Sb.].
(5) U poplatníků, kteří nevykáží
zisk nebo vykáží ztrátu, je základem
daně ze zisku rozdíl úhrnu částek
zvyšujících a snižujících
zisk podle odstavce 1 a 2, snížený o vykázanou
ztrátu.
(6) U poplatníků v likvidaci nebo zaniklých
bez likvidace, pokud nelze základ daně stanovit
podle předchozích odstavců, je základem
daně ze zisku likvidační přebytek.
Sazba daně ze zisku činí 50% ze základu
daně.
(1) Poplatníky daně z příjmu občanů
ze zemědělské výroby jsou občané,
kteří provozují zemědělskou
výrobu na vlastní nebo společný účet.
(2) Provozuje-li zemědělskou výrobu společně
více občanů, podléhají dani
společně a nerozdílně.
(1) Předmětem daně z příjmu
občanů ze zemědělské výroby
jsou příjmy:
a) ze zemědělské výroby, lesnictví,
rybníkářství, provozované na
pozemcích a vodních plochách ve vlastnictví
občanů [Příloha k vyhlášce
č. 23/1964 Sb.], v trvalém
nebo dočasném užívání,
popř. užívaných na základě
jiného právního vztahu, nebo provozované
bez pozemků;
b) z vedlejší výroby a příležitostné
činnosti provozované v souvislosti se zemědělskou
výrobou.
(2) Za příjmy z činností uvedených
v odstavci 1 se považují příjmy:
a) z rostlinné výroby bez ohledu, zda jde o pěstování
běžných kultur nebo plodin (dále jen
"kultury") nebo zvláštních kultur,
či výrobky pěstování lesa ostatní
lesní výrobky a těžbu dřeva;
b) z živočišné výroby, a to bez
ohledu, je-li provozována v návaznosti na rostlinnou
výrobu či bez rostlinné výroby;
c) z prodeje zemědělských výrobků
z vlastní rostlinné a živočišné
produkce včetně zemědělských
výrobků nakoupených nebo převzatých
od jiných občanů;
d) z příležitostné činnosti,
při níž se využívá výrobních
prostředků sloužících zemědělské
výrobě zpravidla v době, kdy nejsou plně
využívány pro tuto výrobu;
e) z vedlejší výroby navazující
na rostlinnou a živočišnou výrobu, ze
zpracování vlastní zemědělské
produkce nebo z příležitostné výroby.
(3) Za příležitostnou činnost, vedlejší
výrobu, příležitostnou výrobu
nebo produkci zemědělských výrobků
se nepovažuje taková činnost, která
je poplatníkem provozována na základě
povolení národního výboru [Nařízení
vlády České socialistické republiky
č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování
jiných služeb občany na základě
povolení národního výboru a nařízení
vlády Slovenské socialistické republiky č.
2/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování
jiných služeb občany na základě
povolení národního výboru.] nebo
přesahují-li příjmy z těchto
činností po odpočtu výdajů
vynaložených na jejich dosažení příjmy,
které jsou-předmětem daně podle odstavce
1 písmena a) [Tyto příjmy podléhají
zdanění podle zákona č. 11.5/1961
Sb., o dani z příjmů obyvatelstva ve znění
pozdějších předpisů.].
(1) Od daně z příjmu občanů
ze zemědělské výroby jsou osvobození
diplomatičtí zástupci pověření
v Československé socialistické republice,
konzulové z povolání a další
osoby, které podle mezinárodního práva
požívají výsad a imunity, za předpokladu,
že nejsou československými státními
občany a že je zaručena vzájemnost.
(2) Od daně z příjmu občanů
ze zemědělské výroby jsou osvobozeni
členové jednotných zemědělských
družstev pokud jde o příjmy, které jsou
jim vypláceny družstvem jako odměna za práci
popřípadě jako splátky na náhradu
za odevzdaný majetek.
(1) Příjem podrobený dani z příjmu
občanů ze zemědělské výroby
se vypočítává podle skutečně
dosažených peněžních příjmů.
U poplatníků provozujících zemědělskou
výrobu na pozemcích se stanoví tento příjem
nejméně ve výši odpovídající
součinu průměrné normy výnosnosti
připadající na 1 ha zemědělské
půdy a celkové výměry všech pozemků
způsobilých k zemědělskému
obdělávání. Příjem z
rostlinné výroby ve sklenících a fóliovnících
se stanoví nejméně ve výši desetinásobku
příjmu vypočteného podle průměrné
normy výnosnosti, pokud nelze zjistit skutečně
dosažené příjmy z této činnosti.
(2) Průměrné normy výnosnosti na 1
ha zemědělské půdy jsou stanoveny
v příloze č. 2.
(3) Do celkové výměry rozhodné pro
výpočet příjmu podrobeného
dani podle průměrné normy výnosnosti
se započítávají:
a) pastviny, pokud podle předpisů o ochraně
zemědělského půdního fondu
nebyla uložena jejich přeměna na ornou půdu,
dvěma desetinami skutečné v7měry;
b) hospodářsky využívané vodní
plochy třemi desetinami skutečné výměry;
c) ostatní zemědělská půda
plnou výměrou;
d) ostatní nezemědělská půda
[Příloha k vyhlášce č. 23/1964
Sb.], která je využívána
pro zemědělskou výrobu, plnou výměrou.
(4) Stanoví-li se příjem podle průměrné
normy výnosnosti, je rozhodná celková výměra
pozemků uvedených v odstavci 3 podle stavu k 31.
prosinci roku, za který se daň vyměřuje,
popřípadě ke dni zániku daňové
povinnosti během roku.
(5) Od skutečně dosažených příjmů
se odečítají výdaje na dosažení
a zajištění příjmů paušální
částkou, a to u příjmů:
a) z živočišné výroby a ze svozu
dřeva z oblastí postižených kalamitou
50%;
b) z pěstování zvláštních
kultur a ze svozu dřeva, nejde-li o případ
uvedený pod písmenem a), 40%;
c) v ostatních případech 20%.
(6) Prokáže-li poplatník hodnověrnými
doklady výdaje vyšší než stanovené
v odstavci 5, sníží se skutečně
dosažený příjem o prokázané
výdaje. Výdaji vynaloženými na dosažení
příjmů nejsou výdaje na zlepšení
a rozmnožení majetku, odpisy za opotřebení
nebo znehodnocení a ztráty na majetku, částky
vyplácené zemědělskými organizacemi
za přísun včelstev k zemědělským
hmyzosnubným kulturám mají charakter náhrady
nákladů vynaložených na dosažení
příjmů a nezapočítávají
se do základu daně.
(7) Pro stanovení odpočitatelných výdajů
podle odstavce 5, se považují:
a) za živočišnou výrobu: chov skotu, prasat,
koz, koní, drůbeže, ostatních hospodářských
zvířat, kožešinových a laboratorních
zvířat, včel, ryb sladkovodních, bource
morušového, hlemýžďů pro konzum,
a to včetně produktů a výrobků
z jejich chovu;
b) za zvláštní kultury: vinná réva,
chmel, tabák, zelenina, ovoce, léčivé,
kořeninové a aromatické rostliny, květiny
a okrasné dřeviny, dřeviny ovocné,
houby pěstované, výrobky pěstování
lesa, ostatní lesní výrobky, semena, sadba
a množitelský materiál všeho druhu, a
to včetně produktů z těchto kultur.
Pro účely tohoto zákona se ke zvláštním
kulturám řadí též těžba
dřeva.
(8) Základem daně z příjmu občanů
ze zemědělské výroby jsou příjmy
vypočtené podle odstavců 1, 5 a 6, snížené
o částku 6000 Kčs.
Daň činí
při základu daně
nad Kčs | do Kčs | |
- | 10 000 | 10% |
10 000 | 20 000 | 1000 Kčs a 20% ze základu přesahujícího 10 000 Kčs |
20 000 | 30 000 | 3000 Kčs a 30% ze základu přesahujícího 20 000 Kčs |
30 000 | 40 000 | 6000 Kčs a 40% ze základu přesahujícího 30 000 Kčs |
40 000 | 50 000 | 10000 Kčs a 50% ze základu přesahujícího 40 000 Kčs |
50 000 | 15000 Kčs a 60% ze základu přesahujícího 50 000 Kčs. |
Správce daně může:
a) stanovit daň z příjmu občanů
ze zemědělské výroby paušální
částkou a její výši určit
v závislosti na výši předpokládaných
příjmů, které jsou předmětem
daně (§ 16);
b) upravit výši daně z příjmu
občanů ze zemědělské výroby
placené paušální částkou
nebo zrušit stanovení daně paušální
částkou pro zdaňovací období
následující po zdaňovacím období,
v němž bylo zjištěno, že její
výše již neodpovídá příjmům
docilovaným z činností, které jsou
předmětem daně.
Správce daně může:
a) zvýšit daň z příjmu občanů
ze zemědělské výroby až o 30%
poplatníku, který prodává zemědělské
výrobky přímo spotřebitelům
nebo zaměstnává-li občany v pracovním
poměru;
b) snížit daň z příjmu občanů
ze zemědělské výroby vypočtenou
podle § 19 až o 50% poplatníkům starším
65 let a poplatníkům se změněnou pracovní
schopností.
Poplatníkům, kteří mají příjem
z pěstování zvláštních
kultur nebo z provozování živočišné
výroby ve větším rozsahu, z příležitostné
činnosti nebo vedlejší výroby, může
správce daně uložit, aby vedli záznamy
o skutečně dosažených peněžních
příjmech a výdajích a doklady uschovávali,
a to po dobu 5 let od konce příslušného
zdaňovacího období.