Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 161/1982 Sb., o odvodech do státního
rozpočtu, se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 odst. 1 se vypouští ustanovení
písmene e).
2. V § 4 odst. 1 písm. a) se za slovy "zřídelních
organizací" doplňuje čárka a
slova "a u mezinárodních hospodářských
organizací" se nahrazují slovy "u odbytových
a zásobovacích organizací a u organizací
s převážně obchodní činností
s výjimkou organizací, pro které je stanovena
sazba podle písmene h)".
3. V § 4 odst. 1 se vypouští ustanovení
písmene c).
4.. V § 4 odst. 1 písm. h) se za slova "obchodní
činností" doplňují čárka
a slova "u nichž převažuje poskytování
služeb veřejného stravování,
veřejných ubytovacích služeb a služeb
cestovních kanceláří" a vypouštějí
se slova "u odbytových a zásobovacích
organizací".
5. V § 5 odst. 2 se vypouštějí slova "uvedené
v § 2 odst. 1 písm. e) a na organizace".
6. V § odst. 1 a konci se písmeno e) nahrazuje písmenem
d). 7. § odst. 5 zní:
"(5) Sazba příspěvku činí
50% ze základu příspěvku s těmito
odchylkami:
a) 20% u lázeňských organizací včetně
vojenských lázeňských a rekreačních
zařízení, u organizací veřejné
automobilové dopravy, u organizací s obchodní
činností poskytující převážně
služby veřejného stravování,
veřejné ubytovací služby a služby
cestovního ruchu, u nakladatelských a vydavatelských
organizací, u organizací vodního hospodářství,
řízených národními výbory
a ústavů kosmetiky;
b) 20% u organizací poskytujících služby
z části základu příspěvku
podle odstavce 3, který připadá na služby
veřejného stravování včetně
velkovýroby jídel, služby veřejného
ubytování, služby cestovního ruchu,
na opravy a údržbu automobilů osobních
a jednostopých motorových vozidel včetně
jejich přívěsů a příslušenství
a na další služby, do jejichž cen nebyl
promítnut příspěvek ve výši
50%.
Do této části základu příspěvku
se zahrnují veškeré prokazatelné a samostatně
evidované mzdové prostředky připadající
na uvedené služby. Pokud se tento základ příspěvku
samostatně nesleduje, stanoví se podle podílu
výkonů za uvedené služby z celkových
výkonů s přesností na desetiny (bez
zaokrouhlení);
c) 10% u organizací řízených federálním
ministerstvem dopravy a spojů s výjimkou výzkumných
ústavů projektových, projektově inženýrských
a inženýrských organizací, u organizací
městské hromadné dopravy a u koncernů
Dopravní podnik hlavního města prahy a Dopravní
podniky hlavního města SSR Bratislavy a jejich koncernových
podniků."
8. V § se za odstavec 5 vkládá nový
odstavec 6, který zní:
"(6) Od příspěvku se osvobozují
organizace bytového hospodářství."
Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 7.
9. V § 9 odst. 1 se v úvodní větě
slova "až e)" nahrazují slovy "až
d)".
10. V § 9 odst. 1 se nahrazuje tečka za ustanovením
písmene e) středníkem a připojuje
se ustanovení písmene f), které zní:
"f) k odčerpání prostředků
za neúměrný růst vyplácených
mezd a odměn za práci nebo za porušení
mzdových předpisů."
11. V § 19 se vypouští odstavec 4.
12. V § 20 se vypouštějí slova "a
od organizací uvedených v § 2 odst. 1 písm.
e)".
13. V § 21 odst. 1 se vypouští ustanovení
písmene b). Dosavadní písmena c) a d) se
označují jako písmena b) a c).
14. V § 21 odst. 2 se v úvodní větě
vypouštějí slova "a organizace uvedené
v § 2 odst. 1 písm. e)".
15. § 22 odst. 2 úvodní věta zní:
"(2) Federální ministerstvo financí,
pokud jde o organizace, koncernové podniky a koncernové
účelové organizace řízené
orgány federace, ministerstvo financí, cen a mezd
České socialistické republiky a ministerstvo
financí, cen a mezd Slovenské socialistické
republiky, pokud jde o ostatní organizace, koncernové
podniky a koncernové účelové organizace,
mohou:"
Zákon č. 164/1982 Sb., o důchodové
dani, se mění a doplňuje takto:
1. § 2 odst. 1 písm. f) zní:
"f) organizace s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice [Zákon
č. 116/198 Sb.,o podmínkách činnosti
organizací s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice.];"
2. V § 2 odst. 1 se připojuje ustanovení písmene
i), které zní:
"i) podniky se zahraniční majetkovou účastí
[Zákon č. ..../1988 Sb., o podnicích se
zahraniční majetkovou účastí.];"
3. V § 2 odst. 3 se vypouští ustanovení
písmene d).
Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno
d).
4. V § 3 odst. 3 pí větě částka
"100 000 Kčs" se nahrazuje částkou
"150 000 Kčs".
5. § 4 odst. 1 úvodní věta zní:
"(1) Základem daně u poplatníků
uvedených v § 2 odst. 1 písm. a) až g)
a i) je zisk z činností tvořících
předmět daně, zjištěný
v účetnictví a zvýšený
o:".
6. V § 4 odst. 3 se za slova "v § 2 odst. 1 písm.
b) až g)" doplňují slova "a i)".
7. V § 4 odst. 5 se za slova "v § 2 odst. 1 písm.
a) až g)" doplňují slova "a i)".
8. § 4 odst. 7 písm. c) zní:
"c) příjmy z úroků, nájemného
a podílů na zisku (dividend);"
9. V § 5 odst. 1 písm. b) se slova "75%"
nahrazují slovy "nepřesahujícího
100 000 Kčs 20% a z částky přesahující
tuto částku 50%".
10. V § 5 odst. 1 písm. c) se slova "70%"
nahrazují slovy "nepřesahujícího
100 000 Kčs 20% a z částky přesahující
tuto částku 50%".
11. V § 5 odst. 1 písm. f) se slova "50%"
nahrazují slovy "nepřesahujícího
100 000 Kčs 20% a z částky přesahující
tuto částku 50%".
12. V § 5 odst. 1 písm. g) se slova "35%"
nahrazují slovy "nepřesahujícího
200 000 Kčs 20 a z částky přesahující
tuto částku 50%".
13. V § 5 odst. 1 se nahrazuje tečka za ustanovením
písmene j) středníkem a připojuje
se ustanovení písmene k), které zní:
"k) 40% u poplatníků uvedených v §
2 odst. 1 písm. i)."
14. § 5 odst. 2 zní:
"(2) Pokud u poplatníků, pro které je
sazba dané stanovena v odstavci 1 písm. a), d),
e), j) a k), základ daně nepřesahuje 100.000
Kčs činí sazba daně 20%, je-li pro
poplatníka výhodnější. Toto ustanovení
se nevztahuje na případy, kdy základem daně
je likvidační přebytek."
15. § 7 odst. 1 zní:
"(1) Příspěvku. na sociální
zabezpečení (dále jen "příspěvek").podléhají
poplatníci uvedení v § 2 odst. 1 písm.
a), b), d), e) a i) a podniky a hospodářská
zařízení společenských organizací
s výjimkou bytových družstev, jejich svazů,
poplatníků uvedených v § 2 odst. 2 písm.
a) až c) a dále s výjimkou podniků a
hospodářských zařízení
přímo napojených na rozpočty politických
stran, ústředních orgánů Revolučního
odborového hnutí a dalších podniků
a hospodářských zařízení
vyšších orgánů společenských
organizací v ekonomické působnosti Národní
fronty s činností nakladatelskou a vydavatelskou
a podniku Sazka."
16. § 7 odst. 3 zní:
"(3) Sazba příspěvku činí
50% ze základu příspěvku s těmito
odchylkami:
a) u organizací řízených národními
výbory, které obstarávají veřejně
prospěšné služby, placené služby
nebo místní výrobu a u výrobních
družstev s výjimkou výrobních družstev
invalidů a malých družstev služeb se sazba
příspěvku snižuje za každé
procento podílu stanoveného ukazatele služeb
obyvatelstvu redukovaných na celkových redukovaných
výkonech o 0,4 bodu, maximálně však
o 30 bodů. Snížená sazba příspěvku
se vypočte s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení);
b) 20% u Ústřední rady družstev, u svazů
výrobních a spotřebních družstev,
u cestovních kanceláří, u Ústředí
české advokacie a Ústředí slovenské
advokacie a u podniků a hospodářských
zařízení vyšších orgánů
společenských organizací v ekonomické
působnosti ministerstva zemědělství
a výživy České socialistické
republiky a ministerstva zemědělství a výživy
Slovenské socialistické republiky;
c) 20% u poplatníků poskytujících
služby s výjimkou poplatníků uvedených
pod písmenem a) z části základu příspěvku
podle odstavce 2, který připadá na služby
veřejného stravování včetně
velkovýroby jídel, služby veřejného
ubytování, služby cestovního ruchu,
na opravy a údržbu automobilů osobních
a jednostopých motorových vozidel včetně
jejich přívěsů a příslušenství
a na další služby, do jejichž cen nebyl
promítnut příspěvek ve výši
50%.
Do této části základu příspěvku
se zahrnují veškeré prokazatelné a samostatně
evidované mzdové prostředky připadající
na uvedené služby. Pokud se tento základ příspěvku
samostatně nesleduje, stanoví se podle podílu
výkonů na uvedené služby z celkových
výkonů s přesností na desetiny (bez
zaokrouhlení);
d) 10 u výrobních družstev invalidů."
17. V § 20 odst. 3 se za slova "v § 2 odst. 1 písm.
h)" doplňují slova "a i)".
18. V § 21 se slova "v § 2 odst. 1 písm.
f) a h)" nahrazují slovy "v § 2 odst. 1
písm. f), h) a i)".
19. V § 22 se za slova "v § 2 odst. 1 písm.
a) až e)" doplňují slova "a i)".
20. § 23 odst. 2 úvodní věta zní:
"(2) Federální ministerstvo financí,
pokud jde o poplatníky řízen orgány
federace, Ústřední radu družstev a organizace
jí řízené a poplatníky uvedené
v § 2 odst. 1 písm. f), h) a i), a ministerstvo financí,
cen a mezd České socialistické republiky
a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské socialistické
republiky, pokud jde o ostatní poplatníky mohou:".
21. V § 23 odst. 2 písm. b) se vypouští
středník a na konci se připojuje tato věta:
"u poplatníků uvedených v § 2 odst.
1 písm. i) snížit sazbu daně a příspěvku
nebo je od daně osvobodit, a to nejvýše na
dobu dvou let od zahájení činnosti, popřípadě
upravit základ příspěvku;".
1. Příspěvek na sociální zabezpečení,
odvod ze zisku a důchodová daň podle tohoto
zákona se vyměří poprvé za
rok 1989.
2. Zrušují se § 50 a 64 nařízení
vlády Československé socialistické
republiky č. 161/1980 Sb., o finančním hospodaření
výrobních hospodářských jednotek
a podniků, ve znění nařízení
vlády Československé socialistické
republiky č. 100/1985 Sb. (úplné znění
č. 106/1985 Sb.).
3. Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1989.
I. Obecná část
Zásadní právní úprava odvodů
do státního rozpočtu a důchodové
daně bude provedena s účinností od
1. 1. 1991 tak, aby navazovala na všechna opatření
vyplývající z přestavby hospodářského
mechanismu. Vzhledem k tomu, že však již od 1.
1. 1989 bude realizována komplexní přestavba
velkoobchodních a nákupních cen (dále
jen "KPVNC"), je nutno se stejnou časovou účinností
provést některá dílčí
opatření v oblasti odvodů a daní organizací.
Cílem úpravy je především odčerpání
zvýšeného příspěvku na
sociální zabezpečení v úrovni,
která byla zahrnuta do nových cen jako nákladová
položka.
Předpokládá se, že navrhovaná
úprava sazeb příspěvku se bude vztahovat
i na organizace, u nichž se uplatňuje Komplexní
experiment zvýšení samostatnosti a odpovědnosti
hospodářských organizací za efektivní
rozvoj, kterým v návaznosti na KPVNC budou upraveny
i ostatní ekonomické nástroje.
Podle dosavadní zákonné úpravy příspěvku
na sociální zabezpečení je u převážné
části subjektů odvodů do státního
rozpočtu a poplatníků důchodové
daně uplatňována sazba příspěvku
ve výši 20%. Výjimky z této sazby se
vztahují pouze na organizace některých neprůmyslových
odvětví podléhající odvodu
volného zůstatku zisku (organizace řízené
federálním ministerstvem dopravy a spojů
s výjimkou výzkumného ústavu, geodézie
a kartografie a výpočetní střediska,
Vojenské stavby, Vojenská lázeňská
a rekreační zařízení, organizace
městské hromadné dopravy a koncern Dopravní
podnik hl. m. Prahy, pro které byla stanovena sazba příspěvku
na sociální zabezpečení 10%). Stejná
sazba se vztahuje i na výrobní družstva invalidů
I. typu, která podléhají důchodové
dani.
Příspěvek na sociální zabezpečení
ani pojistné nemocenského pojištění
neplatí organizace peněžnictví a pojišťovnictví
podléhající odvodů volného
zůstatku zisku a podniky bytového hospodářství.
Společenské organizace včetně jejich
podniků a hospodářských zařízení
napojených na rozpočty vyšších
orgánů společenských organizací,
mezinárodní organizace se sídlem na území
ČSSR, bytová družstva, výrobní
družstva invalidů II. typu a poplatníci se
sídlem v cizině odvádějí pojistné
nemocenského pojištění (10% nebo 15%).
V návaznosti na KPVNC a Směrnice k zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu (dále jen Směrnice) se navrhuje omezení
dosud platných výjimek z obecné sazby příspěvku
na sociální zabezpečení včetně
zrušení osvobození pro organizace peněžnictví
a pojišťovnictví podléhající
odvodu volného zůstatku zisku a některé
podniky, hospodářská zařízení
společenských organizací. Nižší
sazby tohoto příspěvku se navrhuje přechodně
uplatnit v podstatě pouze u těch odvětví
(organizací) popř. činností, u nichž
k 1. 1. 1989 nedojde k úpravě cen. Jde např.
o organizace dopravy a spojů, nakladatelské a vydavatelské
organizace, lázeňské organizace, organizace
restaurací a jídelen, Čedok a ČSAD.
V souladu s terminologií užívanou v řadě
ustanovení zákona o odvodech do státního
rozpočtu, zákona o důchodové dani
a v navazujících právních předpisech,
se navrhuje, až do vydání nové právní
úpravy odvodů do státního rozpočtu
a důchodové daně, ponechat dosavadní
označení, tj. příspěvek na
sociální zabezpečení.
Na výši zisku zapracovanou do nových velkoobchodních
a nákupních cen bude v přechodném
období (1989 - 1990) reagováno u organizací
podléhajících odvodům do státního
rozpočtu (zákon č. 161/1982 Sb.) formou poskytování
slev z odvodu ze zisku a popř. odvodu z odpisů základních
prostředků v pravomoci federálního
ministerstva financí a ministerstev financí, cen
a mezd republik tak, aby bylo zajištěno profinancování
plánovaných reprodukčních potřeb,
neboť v současném období nejsou známy
výsledky KPVNC a nelze odpovědně upravit
sazby odvodu ze zisku.
Budou-li známy v průběhu dalších
období podrobnější kvantifikace přestavby
cen, bude využito zákonného zmocnění
pro vládu ČSSR ke snížení sazeb
až o jednu čtvrtinu.
Poskytování úlev na důchodové
dani velkému počtu poplatníků by bylo
administrativně velmi náročné. Proto
se navrhuje úprava sazeb již k 1. 1. 1989, která
vychází z předpokládaných vlivů
KPVNC.
Komplexní úprava sazeb odvodu ze zisku a důchodové
daně bude provedena až v rámci nové
právní úpravy odvodů do SR a důchodové
daně s účinností od 1. 1. 1991.
Do návrhu zákona jsou zapracovány i dílčí
změny, resp. upřesnění, která
vyplývají ze změn navazujících
předpisů provedených po roce 1982 a především
z potřeb důsledného uplatňování
hospodářského mechanismu i v této
oblasti. Jde o sjednocení systému zdaňování
všech forem mezinárodních organizací
se sídlem na území ČSST v rámci
zákona o důchodové dani a zavedení
příspěvku na sociální zabezpečení
pro uvedené podniky a hospodářská
zařízení v působnosti vyšších
orgánů společenských organizací,
které provozují hospodářskou činnost.
Nenavrhuje se úprava v subjektech odvodů v tom směru,
že by státní hospodářská
organizace byla nahrazena označením státní
podnik, protože v § 69 zákona č. 88/1988
Sb., o státním podniku je uvedeno, že pokud
se v dosavadních obecně závazných
právních předpisech užívá
pojmu "státní hospodářské
organizace", rozumí se jím též
"státní podnik", není-li stanoveno
jinak. S touto úpravou se počítá až
v nové komplexní právní úpravě.
Vnitřní organizační jednotky státního
podniku nebudou však od 1. 1. 1989 subjekty dodatkových
odvodů a příspěvku na sociální
zabezpečení, i když jim bude ponecháno
označení koncernové podniky a koncernové
účelové organizace.
Finanční dosah
Podle předběžných kvantifikací
vycházejících z 8. 5LP pro rok 1989 se v
úhrnu zvýší výnos příspěvku
na sociální zabezpečení u subjektů
odvodů do státního rozpočtu ústředně
řízených z 28,3 mld. Kčs na 69,2 mld.
Kčs, tj. o 40,9 mld. Kčs (z tohoto výnosu
připadá na organizace podléhající
odvodu volného zůstatku zisku částka
0,6 mld. Kčs) a u subjektů odvodů do státního
rozpočtu řízených národními
výbory o 0,8 mld. Kčs. Zvýšený
příspěvek byl promítnut do nových
cen jako nákladová položka, přičemž
v důsledku snížení míry zisku
v nových cenách se sníží výrazně
i odvod ze zisku. Orientační kvantifikace finančního
dopadu za organizace ústředně řízené
je uvedena v příloze č. 1.
U poplatníků důchodové daně
se zvýší výnos příspěvku
na sociální zabezpečení o více
než 4,8 mld. Kčs, přičemž se v
důsledku KPVNC i navrhovaného snížení
sazeb důchodové daně se přiměřeně
sníží i výnos důchodové
daně.
Uvedené předběžné kvantifikace
budou upřesněny u návaznosti na zpřesnění
vlivů KPVNC.
Uplatňování 20% sazby příspěvku
na sociální zabezpečení z mezd připadajících
na vybrané služby a 50% sazby z mezd za ostatní
činnosti u téže organizace bude složité
pro organizace i pro orgány spravující odvody
a daně. Navrhovaný postup vyplývá
z rozhodnutí že se ceny některých služeb
neupravují. V zájmu jejich rozvoje i s ohledem na
jejich rentabilitu nelze ale uplatňovat jednotně
obecnou sazbu příspěvku na sociální
zabezpečení ve výši 50%. U orgánů
vykonávajících správu daně
bude rozšířen počet poplatníků
příspěvku na sociální zabezpečení
o podniky a hospodářská zařízení
vyšších orgánů společenských
organizací a současně se však sníží
počet plátců pojistného nemocenského
pojištění, které spravují orgány
nemocenského pojištění.
II. Zvláštní část
K čl. I
K bodu 1 a navazujícím ustanovením
Podle dosavadní právní úpravy podléhají
mezinárodní hospodářské organizace
odvodům do státního rozpočtu, avšak
jejich pobočky bez právní subjektivity podléhají
důchodové dani. Proto se navrhuje zařadit
všechny tyto subjekty do zákona o důchodové
dani. Důchodové dani budou tak podléhat všechny
podniky se zahraniční majetkovou účastí
i jejich pobočky na území ČSSR. V
důsledku převedení mezinárodních
hospodářských organizací ze subjektů
odvodů do státního rozpočtu do okruhu
poplatníků důchodové daně se
provádí úprava dalších ustanovení
zákona (bod 2, 5, 6, 9, 11 až 15).
K bodu 2
S účinností od 1. 1. 1989 se mění
obchodní srážky a odbytové přirážky
a u obchodních organizací se k tomuto datu uplatní
v plném rozsahu nová soustava plánovitého
řízení. Proto se u organizací s převážně
obchodní činností navrhuje sazba odvodu ze
zisku ve výši 50%, tj. ve výši uplatněné
v rámci komplexního experimentu zvýšení
samostatnosti a odpovědnosti za efektivní rozvoj.
Tato sazba se navrhuje i pro zásobovací a odbytové
organizace. Progresivní stupnice se ponechává
s ohledem na charakter činnosti pouze pro omezený
okruh organizací s obchodní činností.
K bodu 3
Vypouští se sazba odvodu ze zisku pro organizace potravinářského
průmyslu, které od 1. 1. 1989 budou poplatníky
podle zákona o zemědělské dani.
K bodu 4
V návaznosti na úpravu v bodě 2 mění
se toto ustanovení tak, že z organizací s převážně
obchodní činností bude progresivní
stupnice platit v podstatě pro organizace restaurací
a jídelen, Interhotely a Čedok.
K bodu 7
Obecně platná sazba příspěvku
na sociální zabezpečení se zvyšuje
v návaznosti na realizaci komplexní přestavby
velkoobchodních cen na 50%. Tuto sazbu se navrhuje uplatnit
i u organizací zahraničního obchodu, u kterých
k 1. 1. 1989 nebude provedena úprava cen, tarifů
a poplatků, ale přesto jsou vytvořeny podmínky
pro uplatnění obecně platné sazby
tohoto nástroje.
Snížené sazby příspěvku
se navrhuje ponechat pouze u odvětví (organizaci)
a činností, u nichž nedojde k úpravě
cen a kde nejsou zatím vytvořeny podmínky
pro uplatnění obecně platné sazby.
Ze stejných důvodů se navrhuje ponechat dosavadní
osvobození od placení tohoto příspěvku
u organizací bytového hospodářství.
Sazba příspěvku ve výši 20% se
navrhuje uplatnit u všech lázeňských
organizací, u organizací veřejné automobilové
dopravy, u ústavů kosmetiky, u nakladatelských
a vydavatelských organizací, organizací vodního
hospodářství v působnosti národních
výborů a organizací s obchodní činnosti
poskytující převážně služby
veřejného stravování, veřejné
ubytovací služby a služby cestovního ruchu
(organizace restaurací a jídelen, Čedok).
U organizací zabývajícími se jak činnostmi,
u kterých dojde k úpravě cen, tak činnostmi,
u kterých cenová úprava nebude provedena
se navrhuje uplatnit 20% sazba příspěvku
z části základu příspěvku
připadajícího na služby veřejného
stravování včetně velkovýroby
jídel zajišťované organizacemi veřejného
stravování, ubytování a cestovního
ruchu, služby, u nichž jsou uplatňovány
maloobchodní ceny stanovené ceníky Prací
a služeb nebo příslušnými cenovými
orgány u těch služeb, do jejichž cen nebude
promítnut příspěvek ve výši
50%, jakož i na opravy a údržbu automobilů
osobních a jednostopých motorových vozidel
včetně jejich přívěsů
a příslušenství. Seznam oborů
služeb, jejichž ceny se v KPVNC neupravují, bude
dán k dispozici organizacím i orgánům
vykonávajícím správu odvodů
a daní.
Dosavadní sazba příspěvku ve výši
10%u platná pro organizace řízené
federálním ministerstvem dopravy (s výjimkou
výzkumného ústavu) a organizací řízených
federálním ministerstvem spojů se navrhuje
ponechat i pro organizace federálního ministerstva
dopravy a spojů (s výjimkou výzkumných
ústavů a případně vzniklých
projektových, projektově inženýrských
a inženýrských organizací).
Nově se navrhuje uplatnit příspěvek
na sociální zabezpečení u organizací
peněžnictví a pojišťovnictví
podléhajících odvodu volného zůstatku
zisku a u Státní banky československé,
a to v obecné výši 50%. U těchto organizací
se uplatnění příspěvku na sociální
zabezpečení projeví pouze ve struktuře
vztahu těchto organizací ke státnímu
rozpočtu tak, že se o nový výnos příspěvku
na sociální zabezpečení sníží
odvod volného zůstatku zisku, resp. části
zisku.
K bodu 10
Okruh dodatkových odvodů se navrhuje rozšířit
o dodatkový odvod k odčerpání prostředků
získaných porušením mzdových
předpisů nebo k postihu za vývoj mezd a odměn
za práci v nežádoucím rozsahu. Podmínky
a způsob provádění těchto odvodů
budou upraveny nařízením vlády ČSSR.
Návrh vychází z komplexního dokumentu
přestavby hospodářského mechanismu,
podle kterého se mají v hospodářských
organizacích uplatnit při usměrňování
mzdového vývoje sankční a regulační
odvody. Prostřednictvím těchto odvodů
se má ovlivnit rozhodování organizací
o tom, kolik prostředků vynaloží na
mzdy (krátkodobé zájmy) a kolik na ostatní
potřeby zajišťující zejména
jejich rozvoj (dlouhodobé zájmy).
K bodu 15
Upřesňuje se název ministerstev financí,
cen a mezd republik.
K čl. II
K bodu 1
Jde o upřesnění názvu těchto
organizací v souladu se zákonem č. 116/1985
Sb., o podmínkách činnosti organizací
s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice. Organizacemi s mezinárodním
prvkem jsou mezinárodní nevládní organizace
a organizace cizích státních příslušníků.
K bodu 2, 3, 5 až 7
Poplatníky důchodové daně budou i
podniky se zahraniční majetkovou účastí,
jejichž zákonná úprava se připravuje
s účinností k 1. 1. 1989. Tímto rozšířením
okruhu poplatníků se sjednotí zdaňování
všech obdobných subjektů v rámci jedné
právní úpravy.
K bodu 4
V zájmu zvýšení racionalizace zdaňování
společenských organizací a bytových
družstev se navrhuje zvýšit hranici pro vznik
daňové povinnosti z částky 100 000
Kčs hrubých příjmů na částku
150 000 Kčs. Tím se posílí i jejich
příjmová základna zajišťující
financování jejich základního poslání.
K bodu 8
U poplatníků se sídlem v cizině se
navrhují nově jako samostatný základ
daně podíly na zisku (dividendy), z nichž bude
daň vybírána srážkou sazbou 25%
(uvedenou v § 5 odst. 1 písm. i). Daň bude
vybírána při respektování mezinárodních
smluv o zamezení dvojího zdanění,
kterými je ČSSR vázána.
K bodu 9 až 13
Podnikům místní výroby a služeb,
výrobním družstvům a okresním
stavebním podnikům se navrhuje v návaznosti
na KPVNC (výrazné snížení zisku)
přiměřeně snížit sazbu
důchodové daně tak, aby u nich mohl být
uplatněn systém samofinancování. Navrhuje
se rozdělení základu daně s tím,
že do 100 tis. Kčs základu se uplatní
vždy sazba daně ve výši 20% a přesáhne-li
základ daně tuto hranici, uplatní se ze základu
daně sníženého o částku
100 tis. Kčs sazba daně ve výši 50%,
tzn., že se zavádí daňová progrese
podle výše základu daně zvýhodňující
poplatníky s nižším daňovým
základem. Vychází se přitom ze zásady
respektování maximální jednotnosti
sazeb této daně, a to ve vazbě na připravovanou
úpravu sazeb odvodu ze zisku od r. 1991.
Stejné sazby budou uplatněny i u Ústřední
rady družstev, u svazů družstev, u družstevních
podniků s výjimkou družstevních podniků
pro zahraniční obchod, u okresních výstavbových
bytových družstev, u malých družstev služeb,
u ostatních socialistických organizací, jejichž
vztah ke státnímu rozpočtu není upraven
jinými právními předpisy, a u poplatníků
se sídlem v cizině, u nichž se daň nevybírá
srážkou.
U bytových družstev, společenských organizací
a organizací s mezinárodním prvkem se sídlem
na území ČSSR, tj. u poplatníků,
u nichž je předmětem daně trvalá
hospodářská činnost, se navrhuje sazba
daně 20% ze základu daně nepřesahujícího
200 000 Kčs a přesáhne-li základ daně
tuto hranici, uplatnit ze základu daně sníženého
o částku 200 000 Kčs sazbu daně ve
výši 50%. Navrhovaná úprava znamená
zavedení mírnější progrese než
u ostatních poplatníků, kde se sazba daně
20% navrhuje ze základu nepřesahujícího
100 tis. Kčs. Tímto opatřením se zvýhodňují
poplatníci, jejichž základním posláním
je činnost celospolečenská a hospodářská
činnost je provozována jen jako doplněk základní
činnosti, která by měla být financována
převážně z vlastních zdrojů
těchto poplatníků.
U podniků se zahraniční majetkovou účastí
se navrhuje uplatnit sazbu důchodové daně
ve výši 40%, což odpovídá tomu,
že i v ostatních členských státech
RVHP se pro tyto organizace uplatňuje daňová
sazba nižší než pro tuzemské organizace.
K bodu 14
Upřesňuje se znění tohoto ustanovení
v důsledku toho, že se pro některé poplatníky
(bod 9 až 12) zavádí daňová progrese.
K bodu 15
Okruh poplatníků příspěvku
na sociální zabezpečení se navrhuje
rozšířit o podniky a hospodářská
zařízení vyšších orgánů
společenských organizací, které provozují
hospodářskou činnost. Tím se sleduje
vytvořit relativně stejné podmínky
u všech hospodářských organizací
s obdobnou činností.
U základních organizací společenských
organizací včetně kulturních (rekreačních)
zařízení ZV ROH, i když je jim výjimečně
přiznána právní subjektivita podle
Stanov ROH, se navrhuje ponechat i nadále placení
pojistného nemocenského pojištění
s tím, že na zvýšení uvedeného
příspěvku zakalkulovaného ve velkoobchodních
cenách se reaguje návrhem na úpravu dosavadní
35%-ní sazby důchodové daně (k bodu
9 až 12) až na 50%. Placení pojistného
nemocenského pojištění se ponechává
u subjektů se sídlem v cizině, u organizací
s mezinárodním prvkem, nesocialistických
organizací, u bytových družstev včetně
jejich svazů a u organizací osvobozených
od důchodové daně (výrobní
družstva invalidů II. typu, hospodářská
zařízení svazů invalidů, zařízení
svazů družstev zabezpečující
výběrovou rekreaci vlastních členů,
umělecké svazy, kulturní fondy a socialistické
organizace zastupující autory nebo výkonné
umělce, podniky a zařízení provozované
těmito svazy, fondy a organizacemi, vyšší
orgány společenských organizací sdružených
v Národní frontě, podniky a hospodářská
zařízení přímo napojené
na rozpočty vyšších orgánů
politických stran, ROH a podniky a hospodářská
zařízení vyšších orgánů
společenských organizací v ekonomické
působnosti Národní fronty s vydavatelskou
a nakladatelskou činností a podnik Sazka).
K bodu 16
Navrhovaná obecná výše sazby příspěvku
na sociální zabezpečení vychází
z nové úrovně velkoobchodních a nákupních
cen, které se budou vztahovat i na převážnou
část poplatníků důchodové
daně.
U organizací řízených národními
výbory, které obstarávají veřejně
prospěšné služby, placené služby
nebo místní výrobu a u výrobních
družstev s výjimkou výrobních družstev
invalidů a malých družstev služeb se obecná
sazba příspěvku na sociální
zabezpečení snižuje za každé %
podílu služeb obyvatelstvu redukovaných na
celkových redukovaných výkonech o 0,4 bodu.
Sazba se snižuje maximálně na 20%. Pro daňové
účely bude upravena náplň ukazatele
služby obyvatelstvu tak, aby nezahrnoval ty činnosti,
u nichž v rámci KPVNC byla zapracována do cen
50%-ní daň z objemu mezd (příspěvek
na sociální zabezpečení). Jde o zahradnictví,
stavební práce a vybrané obory zakázkové
výroby.
U Ústřední rady družstev, svazů
výrobních a spotřebních družstev,
u ústředí české a slovenské
advokacie, u cestovních kanceláří
a u podniků a hospodářských zařízení
vyšších orgánů společenských
organizací v ekonomické působnosti ministerstev
zemědělství a výživy republik
se navrhuje sazba příspěvku ve výši
20% proto, že zde převážně nedochází
k úpravám cen.
Sníženou sazbu příspěvku (20%)
se navrhuje uplatnit u dalších poplatníků
poskytujících služby, a to z části
základu příspěvku připadajícího
na služby veřejného stravování
včetně velkovýroby jídel zajišťované
organizacemi veřejného stravování,
ubytování cestovního ruchu, na služby,
u nichž jsou uplatňovány maloobchodní
ceny stanovené ceníky Prací a služeb
a příslušnými cenovými orgány
u těch služeb, do jejichž cen nebude promítnut
příspěvek ve výši 50%, jakož
i na opravy a údržbu automobilů osobních
a jednostopých motorových vozidel včetně
jejich přívěsů a příslušenství.
Seznam oborů služeb, jejichž ceny se v KPVNC
neupravují, bude dán k dispozici organizacím
i orgánům vykonávajícím správu
odvodů a daní.
U výrobních družstev invalidů I. typu
se v souladu se Směrnicemi, s ohledem na jejich charakter,
navrhuje ponechat 10%-ní výši tohoto příspěvku.
K bodu 17 až 20
V souvislosti s rozšířením okruhu poplatníků
o podniky se zahraniční majetkovou účastí
se upravuje zmocnění pro vládu ČSSR,
federální ministerstvo financí a pro orgány
vykonávající správu daně. Současně
se navrhuje, aby výnos daně a příspěvku
na sociální zabezpečení plynul do
státního rozpočtu čs. federace. Upřesňuje
se název ministerstev financí, cen a mezd republik.
K bodu 21
Úprava v tomto ustanovení navazuje na rozšíření
okruhu poplatníků důchodové daně
o podniky se zahraniční majetkovou účastí.
Dosavadní zmocnění pro vládu ČSSR
k povolování úlev mezinárodním
hospodářským organizacím umožňující
vytvořit vhodnější podmínky pro
rozvoj mezinárodní spolupráce se navrhuje
přenést do zákona důchodové
dani, a to pro všechny podniky se zahraniční
majetkovou účastí s tím, že bude
toto zmocnění svěřeno federálnímu
ministerstvu financí tak, aby bylo možné pružně
řešit daňové otázky spojené
především se zřizováním
podniků se zahraniční majetkovou účastí.
Předseda vlády ČSSR:
Ministr Financí ČSSR:
Příloha 1 |
v mil. Kčs |
Příspěvek na sociální zabezpečení | Zvýšení příspěvku na sociální zabezpečení | ||
dosud | návrh | ||
A. Federace | |||
FMHTS | 4 327 | 10 818 | 6 491 |
FNVS | 4 049 | 10 123 | 6 074 |
FMEP | 1 890 | 4 725 | 2 835 |
FMD | 1 605 | 1 605 | - |
FMPE | 3 270 | 8 175 | 4 905 |
FMZO | 237 | 593 | 356 |
org. peněžnictví | 12 | 234 | 282 |
ostatní | 56 | 140 | 84 |
A. Federace celkem | 15 446 | 36 473 | 21 027 |
B. ČSR | |||
Ministerstvo průmyslu | 3 809 | 9 573 | 5 714 |
Ministerstvo stavebnictví | 2 332 | 5 830 | 3 498 |
Ministerstvo obchodu | 1 345 | 3 363 | 2 018 |
org. peněžnictví a pojišťovnictví | - | 270 | 270 |
ostatní | 971 | 2 428 | 1 457 |
B. ČSR ústř. řízené | |||
C. SSR | |||
Ministerstvo průmyslu | 1 774 | 4 434 | 2 660 |
Ministerstvo stavebnictví | 1 484 | 3 709 | 2 225 |
Ministerstvo obchodu | 607 | 1 518 | 911 |
org. peněžnictví a pojišťovnictví | - | 107 | 107 |
ostatní | 570 | 1 535 | 965 |
c. SSR - ústř. řízené | 4 435 | 11 303 | 6 868 |
Úhrnem A + B + C | 28 338 | 69 190 | 40 852 |
Příloha č. 2 |
dosud | návrh | ||
I. Subjekty odvodů do SR | |||
Subjekty odvodu ze zisku | |||
a) státní hosp. org., koncernové podniky a koncernové účelové organizace | 20% | 50% | |
- z toho | |||
lázeňské organizace, organizace veřejné automobilové dopravy, ústavy kosmetiky, nakladatelské a vydavatelské organizace, organizace s převážně obchodní činností poskytující služby veřejného stravování, ubytovací služby a služby cestovních kanceláří | 20% | ||
b) podniky ZO, akciové společnosti, soc. org. - sdružení | 20% | 50% | |
Subjekty odvodu volného zůstatku zisku | |||
a) podniky řízené FMDS (s výjimkou VÚ) | 10% | 10% | |
Výzkumný ústav (VÚ) | 20% | 50% | 50% sazba by se vztahovala i na projekt., projekt. inž. a inženýrské org. (tak jako u ostatních obdobných organizací) |
b) geodézie a kartografie, výpočetní střediska, o. p.Vojenské stavby | 10% | 50% | |
c) organizace vodního hospodářství řízené národními výbory | 20% | 20% | |
d) Vojenské lázně a rekreační zařízení | 10% | 20% | |
e) podniky peněžnictví a pojišťovnictví | - | 50% | |
f) městská hromadná doprava | 10% | 10% | |
g) podniky bytového hospodářství | - | - | |
II. Poplatníci důchodové daně | |||
a) organizace místního hospodářství, míst. stavebnictví, Sběrné suroviny | 20% | 50% | sazba se snižuje u org. MH za každé % podílu služeb obyvatelstvu o 0,4 bodu, max. o 30 bodů, tj. na sazbu 20% |
b) výrobní družstva s výjimkou výrobních družstev invalidů a malých družstev služeb | 20% | 50% | dtto |
- výrobní družstva invalidů I. typ | 10% | 10% | u výr. družstev invalidů II. typu se ponechává placení pojistného nem. pojištění |
c) Ústřední rada družstev, svazy výrobních a spotřebních družstev, Ústředí české advokacie a Ústředí slovenské advokacie cestovní kanceláře a podniky a hosp. zařízení vyšších orgánů spol. org. v ekonomické působnosti MZVž republik | 20% | 20% | |
d) spotřební družstva | 20% | 20% | z mezd připadajících na služby veř. strav., ubyt., cestovního ruchu a další služby, u nichž nebyla provedena KPVNC |
50% | z mezd připadajících na ostatní činnosti (např. obchodní a výrobní) | ||
e) mezinárodní hosp. organizace a organizace se zahr. účastí | 20% | 50% | navrhuje se zmocnění pro FMF sazbu snížit, popř. upravit základ přísp. |
f) ostatní socialistické organizace | 20%a | 50% | |
g) podniky a hosp. zařízení společ. org. s výjimkou podniků a hosp. zařízení přímo napojených na rozpočty polit. stran, ústředních orgánů ROH a dalších podniků a hosp. zařízení vyšších orgánů společ. org. v ekonomické působnosti Národní fronty s činností nakladatelskou a vydavatelskou a podniku Sazka | - | 50% | u podniků a hosp. zařízení svazů invalidů, osvobozených od důchodové daně se ponechává placení pojistného nem. pojištění |
Poznámka: | Dosavadní sazba příspěvku ve výši 20% se bude i nadále uplatňovat u subjektů odvodů do státního rozpočtu i u poplatníků důchodové daně, a to z mezd připadajících na služby veřejného stravování, ubytování, cestovního ruchu a další služby, u nichž nebude provedena KPVNC. |