FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1988

V. volební období

103

Vládní návrh

Zákon

ze dne ............... 1988,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 161/1982 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a zákon č. 164/1982 Sb., o důchodové dani

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 161/1982 Sb., o odvodech do státního rozpočtu, se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 odst. 1 se vypouští ustanovení písmene e).

2. V § 4 odst. 1 písm. a) se za slovy "zřídelních organizací" doplňuje čárka a slova "a u mezinárodních hospodářských organizací" se nahrazují slovy "u odbytových a zásobovacích organizací a u organizací s převážně obchodní činností s výjimkou organizací, pro které je stanovena sazba podle písmene h)".

3. V § 4 odst. 1 se vypouští ustanovení písmene c).

4.. V § 4 odst. 1 písm. h) se za slova "obchodní činností" doplňují čárka a slova "u nichž převažuje poskytování služeb veřejného stravování, veřejných ubytovacích služeb a služeb cestovních kanceláří" a vypouštějí se slova "u odbytových a zásobovacích organizací".

5. V § 5 odst. 2 se vypouštějí slova "uvedené v § 2 odst. 1 písm. e) a na organizace".

6. V § odst. 1 a konci se písmeno e) nahrazuje písmenem d). 7. § odst. 5 zní:

"(5) Sazba příspěvku činí 50% ze základu příspěvku s těmito odchylkami:

a) 20% u lázeňských organizací včetně vojenských lázeňských a rekreačních zařízení, u organizací veřejné automobilové dopravy, u organizací s obchodní činností poskytující převážně služby veřejného stravování, veřejné ubytovací služby a služby cestovního ruchu, u nakladatelských a vydavatelských organizací, u organizací vodního hospodářství, řízených národními výbory a ústavů kosmetiky;

b) 20% u organizací poskytujících služby z části základu příspěvku podle odstavce 3, který připadá na služby veřejného stravování včetně velkovýroby jídel, služby veřejného ubytování, služby cestovního ruchu, na opravy a údržbu automobilů osobních a jednostopých motorových vozidel včetně jejich přívěsů a příslušenství a na další služby, do jejichž cen nebyl promítnut příspěvek ve výši 50%.

Do této části základu příspěvku se zahrnují veškeré prokazatelné a samostatně evidované mzdové prostředky připadající na uvedené služby. Pokud se tento základ příspěvku samostatně nesleduje, stanoví se podle podílu výkonů za uvedené služby z celkových výkonů s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení);

c) 10% u organizací řízených federálním ministerstvem dopravy a spojů s výjimkou výzkumných ústavů projektových, projektově inženýrských a inženýrských organizací, u organizací městské hromadné dopravy a u koncernů Dopravní podnik hlavního města prahy a Dopravní podniky hlavního města SSR Bratislavy a jejich koncernových podniků."

8. V § se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:

"(6) Od příspěvku se osvobozují organizace bytového hospodářství."

Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 7.

9. V § 9 odst. 1 se v úvodní větě slova "až e)" nahrazují slovy "až d)".

10. V § 9 odst. 1 se nahrazuje tečka za ustanovením písmene e) středníkem a připojuje se ustanovení písmene f), které zní:

"f) k odčerpání prostředků za neúměrný růst vyplácených mezd a odměn za práci nebo za porušení mzdových předpisů."

11. V § 19 se vypouští odstavec 4.

12. V § 20 se vypouštějí slova "a od organizací uvedených v § 2 odst. 1 písm. e)".

13. V § 21 odst. 1 se vypouští ustanovení písmene b). Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena b) a c).

14. V § 21 odst. 2 se v úvodní větě vypouštějí slova "a organizace uvedené v § 2 odst. 1 písm. e)".

15. § 22 odst. 2 úvodní věta zní:

"(2) Federální ministerstvo financí, pokud jde o organizace, koncernové podniky a koncernové účelové organizace řízené orgány federace, ministerstvo financí, cen a mezd České socialistické republiky a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské socialistické republiky, pokud jde o ostatní organizace, koncernové podniky a koncernové účelové organizace, mohou:"

Čl. II

Zákon č. 164/1982 Sb., o důchodové dani, se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 1 písm. f) zní:

"f) organizace s mezinárodním prvkem v Československé socialistické republice [Zákon č. 116/198 Sb.,o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v Československé socialistické republice.];"

2. V § 2 odst. 1 se připojuje ustanovení písmene i), které zní:

"i) podniky se zahraniční majetkovou účastí [Zákon č. ..../1988 Sb., o podnicích se zahraniční majetkovou účastí.];"

3. V § 2 odst. 3 se vypouští ustanovení písmene d).

Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno d).

4. V § 3 odst. 3 pí větě částka "100 000 Kčs" se nahrazuje částkou "150 000 Kčs".

5. § 4 odst. 1 úvodní věta zní:

"(1) Základem daně u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. a) až g) a i) je zisk z činností tvořících předmět daně, zjištěný v účetnictví a zvýšený o:".

6. V § 4 odst. 3 se za slova "v § 2 odst. 1 písm. b) až g)" doplňují slova "a i)".

7. V § 4 odst. 5 se za slova "v § 2 odst. 1 písm. a) až g)" doplňují slova "a i)".

8. § 4 odst. 7 písm. c) zní:

"c) příjmy z úroků, nájemného a podílů na zisku (dividend);"

9. V § 5 odst. 1 písm. b) se slova "75%" nahrazují slovy "nepřesahujícího 100 000 Kčs 20% a z částky přesahující tuto částku 50%".

10. V § 5 odst. 1 písm. c) se slova "70%" nahrazují slovy "nepřesahujícího 100 000 Kčs 20% a z částky přesahující tuto částku 50%".

11. V § 5 odst. 1 písm. f) se slova "50%" nahrazují slovy "nepřesahujícího 100 000 Kčs 20% a z částky přesahující tuto částku 50%".

12. V § 5 odst. 1 písm. g) se slova "35%" nahrazují slovy "nepřesahujícího 200 000 Kčs 20 a z částky přesahující tuto částku 50%".

13. V § 5 odst. 1 se nahrazuje tečka za ustanovením písmene j) středníkem a připojuje se ustanovení písmene k), které zní:

"k) 40% u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. i)."

14. § 5 odst. 2 zní:

"(2) Pokud u poplatníků, pro které je sazba dané stanovena v odstavci 1 písm. a), d), e), j) a k), základ daně nepřesahuje 100.000 Kčs činí sazba daně 20%, je-li pro poplatníka výhodnější. Toto ustanovení se nevztahuje na případy, kdy základem daně je likvidační přebytek."

15. § 7 odst. 1 zní:

"(1) Příspěvku. na sociální zabezpečení (dále jen "příspěvek").podléhají poplatníci uvedení v § 2 odst. 1 písm. a), b), d), e) a i) a podniky a hospodářská zařízení společenských organizací s výjimkou bytových družstev, jejich svazů, poplatníků uvedených v § 2 odst. 2 písm. a) až c) a dále s výjimkou podniků a hospodářských zařízení přímo napojených na rozpočty politických stran, ústředních orgánů Revolučního odborového hnutí a dalších podniků a hospodářských zařízení vyšších orgánů společenských organizací v ekonomické působnosti Národní fronty s činností nakladatelskou a vydavatelskou a podniku Sazka."

16. § 7 odst. 3 zní:

"(3) Sazba příspěvku činí 50% ze základu příspěvku s těmito odchylkami:

a) u organizací řízených národními výbory, které obstarávají veřejně prospěšné služby, placené služby nebo místní výrobu a u výrobních družstev s výjimkou výrobních družstev invalidů a malých družstev služeb se sazba příspěvku snižuje za každé procento podílu stanoveného ukazatele služeb obyvatelstvu redukovaných na celkových redukovaných výkonech o 0,4 bodu, maximálně však o 30 bodů. Snížená sazba příspěvku se vypočte s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení);

b) 20% u Ústřední rady družstev, u svazů výrobních a spotřebních družstev, u cestovních kanceláří, u Ústředí české advokacie a Ústředí slovenské advokacie a u podniků a hospodářských zařízení vyšších orgánů společenských organizací v ekonomické působnosti ministerstva zemědělství a výživy České socialistické republiky a ministerstva zemědělství a výživy Slovenské socialistické republiky;

c) 20% u poplatníků poskytujících služby s výjimkou poplatníků uvedených pod písmenem a) z části základu příspěvku podle odstavce 2, který připadá na služby veřejného stravování včetně velkovýroby jídel, služby veřejného ubytování, služby cestovního ruchu, na opravy a údržbu automobilů osobních a jednostopých motorových vozidel včetně jejich přívěsů a příslušenství a na další služby, do jejichž cen nebyl promítnut příspěvek ve výši 50%.

Do této části základu příspěvku se zahrnují veškeré prokazatelné a samostatně evidované mzdové prostředky připadající na uvedené služby. Pokud se tento základ příspěvku samostatně nesleduje, stanoví se podle podílu výkonů na uvedené služby z celkových výkonů s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení);

d) 10 u výrobních družstev invalidů."

17. V § 20 odst. 3 se za slova "v § 2 odst. 1 písm. h)" doplňují slova "a i)".

18. V § 21 se slova "v § 2 odst. 1 písm. f) a h)" nahrazují slovy "v § 2 odst. 1 písm. f), h) a i)".

19. V § 22 se za slova "v § 2 odst. 1 písm. a) až e)" doplňují slova "a i)".

20. § 23 odst. 2 úvodní věta zní:

"(2) Federální ministerstvo financí, pokud jde o poplatníky řízen orgány federace, Ústřední radu družstev a organizace jí řízené a poplatníky uvedené v § 2 odst. 1 písm. f), h) a i), a ministerstvo financí, cen a mezd České socialistické republiky a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské socialistické republiky, pokud jde o ostatní poplatníky mohou:".

21. V § 23 odst. 2 písm. b) se vypouští středník a na konci se připojuje tato věta: "u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. i) snížit sazbu daně a příspěvku nebo je od daně osvobodit, a to nejvýše na dobu dvou let od zahájení činnosti, popřípadě upravit základ příspěvku;".

Čl. III

1. Příspěvek na sociální zabezpečení, odvod ze zisku a důchodová daň podle tohoto zákona se vyměří poprvé za rok 1989.

2. Zrušují se § 50 a 64 nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 161/1980 Sb., o finančním hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků, ve znění nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 100/1985 Sb. (úplné znění č. 106/1985 Sb.).

3. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1989.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Zásadní právní úprava odvodů do státního rozpočtu a důchodové daně bude provedena s účinností od 1. 1. 1991 tak, aby navazovala na všechna opatření vyplývající z přestavby hospodářského mechanismu. Vzhledem k tomu, že však již od 1. 1. 1989 bude realizována komplexní přestavba velkoobchodních a nákupních cen (dále jen "KPVNC"), je nutno se stejnou časovou účinností provést některá dílčí opatření v oblasti odvodů a daní organizací. Cílem úpravy je především odčerpání zvýšeného příspěvku na sociální zabezpečení v úrovni, která byla zahrnuta do nových cen jako nákladová položka.

Předpokládá se, že navrhovaná úprava sazeb příspěvku se bude vztahovat i na organizace, u nichž se uplatňuje Komplexní experiment zvýšení samostatnosti a odpovědnosti hospodářských organizací za efektivní rozvoj, kterým v návaznosti na KPVNC budou upraveny i ostatní ekonomické nástroje.

Podle dosavadní zákonné úpravy příspěvku na sociální zabezpečení je u převážné části subjektů odvodů do státního rozpočtu a poplatníků důchodové daně uplatňována sazba příspěvku ve výši 20%. Výjimky z této sazby se vztahují pouze na organizace některých neprůmyslových odvětví podléhající odvodu volného zůstatku zisku (organizace řízené federálním ministerstvem dopravy a spojů s výjimkou výzkumného ústavu, geodézie a kartografie a výpočetní střediska, Vojenské stavby, Vojenská lázeňská a rekreační zařízení, organizace městské hromadné dopravy a koncern Dopravní podnik hl. m. Prahy, pro které byla stanovena sazba příspěvku na sociální zabezpečení 10%). Stejná sazba se vztahuje i na výrobní družstva invalidů I. typu, která podléhají důchodové dani.

Příspěvek na sociální zabezpečení ani pojistné nemocenského pojištění neplatí organizace peněžnictví a pojišťovnictví podléhající odvodů volného zůstatku zisku a podniky bytového hospodářství.

Společenské organizace včetně jejich podniků a hospodářských zařízení napojených na rozpočty vyšších orgánů společenských organizací, mezinárodní organizace se sídlem na území ČSSR, bytová družstva, výrobní družstva invalidů II. typu a poplatníci se sídlem v cizině odvádějí pojistné nemocenského pojištění (10% nebo 15%).

V návaznosti na KPVNC a Směrnice k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu (dále jen Směrnice) se navrhuje omezení dosud platných výjimek z obecné sazby příspěvku na sociální zabezpečení včetně zrušení osvobození pro organizace peněžnictví a pojišťovnictví podléhající odvodu volného zůstatku zisku a některé podniky, hospodářská zařízení společenských organizací. Nižší sazby tohoto příspěvku se navrhuje přechodně uplatnit v podstatě pouze u těch odvětví (organizací) popř. činností, u nichž k 1. 1. 1989 nedojde k úpravě cen. Jde např. o organizace dopravy a spojů, nakladatelské a vydavatelské organizace, lázeňské organizace, organizace restaurací a jídelen, Čedok a ČSAD.

V souladu s terminologií užívanou v řadě ustanovení zákona o odvodech do státního rozpočtu, zákona o důchodové dani a v navazujících právních předpisech, se navrhuje, až do vydání nové právní úpravy odvodů do státního rozpočtu a důchodové daně, ponechat dosavadní označení, tj. příspěvek na sociální zabezpečení.

Na výši zisku zapracovanou do nových velkoobchodních a nákupních cen bude v přechodném období (1989 - 1990) reagováno u organizací podléhajících odvodům do státního rozpočtu (zákon č. 161/1982 Sb.) formou poskytování slev z odvodu ze zisku a popř. odvodu z odpisů základních prostředků v pravomoci federálního ministerstva financí a ministerstev financí, cen a mezd republik tak, aby bylo zajištěno profinancování plánovaných reprodukčních potřeb, neboť v současném období nejsou známy výsledky KPVNC a nelze odpovědně upravit sazby odvodu ze zisku.

Budou-li známy v průběhu dalších období podrobnější kvantifikace přestavby cen, bude využito zákonného zmocnění pro vládu ČSSR ke snížení sazeb až o jednu čtvrtinu.

Poskytování úlev na důchodové dani velkému počtu poplatníků by bylo administrativně velmi náročné. Proto se navrhuje úprava sazeb již k 1. 1. 1989, která vychází z předpokládaných vlivů KPVNC.

Komplexní úprava sazeb odvodu ze zisku a důchodové daně bude provedena až v rámci nové právní úpravy odvodů do SR a důchodové daně s účinností od 1. 1. 1991.

Do návrhu zákona jsou zapracovány i dílčí změny, resp. upřesnění, která vyplývají ze změn navazujících předpisů provedených po roce 1982 a především z potřeb důsledného uplatňování hospodářského mechanismu i v této oblasti. Jde o sjednocení systému zdaňování všech forem mezinárodních organizací se sídlem na území ČSST v rámci zákona o důchodové dani a zavedení příspěvku na sociální zabezpečení pro uvedené podniky a hospodářská zařízení v působnosti vyšších orgánů společenských organizací, které provozují hospodářskou činnost.

Nenavrhuje se úprava v subjektech odvodů v tom směru, že by státní hospodářská organizace byla nahrazena označením státní podnik, protože v § 69 zákona č. 88/1988 Sb., o státním podniku je uvedeno, že pokud se v dosavadních obecně závazných právních předpisech užívá pojmu "státní hospodářské organizace", rozumí se jím též "státní podnik", není-li stanoveno jinak. S touto úpravou se počítá až v nové komplexní právní úpravě. Vnitřní organizační jednotky státního podniku nebudou však od 1. 1. 1989 subjekty dodatkových odvodů a příspěvku na sociální zabezpečení, i když jim bude ponecháno označení koncernové podniky a koncernové účelové organizace.

Finanční dosah

Podle předběžných kvantifikací vycházejících z 8. 5LP pro rok 1989 se v úhrnu zvýší výnos příspěvku na sociální zabezpečení u subjektů odvodů do státního rozpočtu ústředně řízených z 28,3 mld. Kčs na 69,2 mld. Kčs, tj. o 40,9 mld. Kčs (z tohoto výnosu připadá na organizace podléhající odvodu volného zůstatku zisku částka 0,6 mld. Kčs) a u subjektů odvodů do státního rozpočtu řízených národními výbory o 0,8 mld. Kčs. Zvýšený příspěvek byl promítnut do nových cen jako nákladová položka, přičemž v důsledku snížení míry zisku v nových cenách se sníží výrazně i odvod ze zisku. Orientační kvantifikace finančního dopadu za organizace ústředně řízené je uvedena v příloze č. 1.

U poplatníků důchodové daně se zvýší výnos příspěvku na sociální zabezpečení o více než 4,8 mld. Kčs, přičemž se v důsledku KPVNC i navrhovaného snížení sazeb důchodové daně se přiměřeně sníží i výnos důchodové daně.

Uvedené předběžné kvantifikace budou upřesněny u návaznosti na zpřesnění vlivů KPVNC.

Uplatňování 20% sazby příspěvku na sociální zabezpečení z mezd připadajících na vybrané služby a 50% sazby z mezd za ostatní činnosti u téže organizace bude složité pro organizace i pro orgány spravující odvody a daně. Navrhovaný postup vyplývá z rozhodnutí že se ceny některých služeb neupravují. V zájmu jejich rozvoje i s ohledem na jejich rentabilitu nelze ale uplatňovat jednotně obecnou sazbu příspěvku na sociální zabezpečení ve výši 50%. U orgánů vykonávajících správu daně bude rozšířen počet poplatníků příspěvku na sociální zabezpečení o podniky a hospodářská zařízení vyšších orgánů společenských organizací a současně se však sníží počet plátců pojistného nemocenského pojištění, které spravují orgány nemocenského pojištění.

II. Zvláštní část

K čl. I

K bodu 1 a navazujícím ustanovením

Podle dosavadní právní úpravy podléhají mezinárodní hospodářské organizace odvodům do státního rozpočtu, avšak jejich pobočky bez právní subjektivity podléhají důchodové dani. Proto se navrhuje zařadit všechny tyto subjekty do zákona o důchodové dani. Důchodové dani budou tak podléhat všechny podniky se zahraniční majetkovou účastí i jejich pobočky na území ČSSR. V důsledku převedení mezinárodních hospodářských organizací ze subjektů odvodů do státního rozpočtu do okruhu poplatníků důchodové daně se provádí úprava dalších ustanovení zákona (bod 2, 5, 6, 9, 11 až 15).

K bodu 2

S účinností od 1. 1. 1989 se mění obchodní srážky a odbytové přirážky a u obchodních organizací se k tomuto datu uplatní v plném rozsahu nová soustava plánovitého řízení. Proto se u organizací s převážně obchodní činností navrhuje sazba odvodu ze zisku ve výši 50%, tj. ve výši uplatněné v rámci komplexního experimentu zvýšení samostatnosti a odpovědnosti za efektivní rozvoj. Tato sazba se navrhuje i pro zásobovací a odbytové organizace. Progresivní stupnice se ponechává s ohledem na charakter činnosti pouze pro omezený okruh organizací s obchodní činností.

K bodu 3

Vypouští se sazba odvodu ze zisku pro organizace potravinářského průmyslu, které od 1. 1. 1989 budou poplatníky podle zákona o zemědělské dani.

K bodu 4

V návaznosti na úpravu v bodě 2 mění se toto ustanovení tak, že z organizací s převážně obchodní činností bude progresivní stupnice platit v podstatě pro organizace restaurací a jídelen, Interhotely a Čedok.

K bodu 7

Obecně platná sazba příspěvku na sociální zabezpečení se zvyšuje v návaznosti na realizaci komplexní přestavby velkoobchodních cen na 50%. Tuto sazbu se navrhuje uplatnit i u organizací zahraničního obchodu, u kterých k 1. 1. 1989 nebude provedena úprava cen, tarifů a poplatků, ale přesto jsou vytvořeny podmínky pro uplatnění obecně platné sazby tohoto nástroje.

Snížené sazby příspěvku se navrhuje ponechat pouze u odvětví (organizaci) a činností, u nichž nedojde k úpravě cen a kde nejsou zatím vytvořeny podmínky pro uplatnění obecně platné sazby. Ze stejných důvodů se navrhuje ponechat dosavadní osvobození od placení tohoto příspěvku u organizací bytového hospodářství.

Sazba příspěvku ve výši 20% se navrhuje uplatnit u všech lázeňských organizací, u organizací veřejné automobilové dopravy, u ústavů kosmetiky, u nakladatelských a vydavatelských organizací, organizací vodního hospodářství v působnosti národních výborů a organizací s obchodní činnosti poskytující převážně služby veřejného stravování, veřejné ubytovací služby a služby cestovního ruchu (organizace restaurací a jídelen, Čedok).

U organizací zabývajícími se jak činnostmi, u kterých dojde k úpravě cen, tak činnostmi, u kterých cenová úprava nebude provedena se navrhuje uplatnit 20% sazba příspěvku z části základu příspěvku připadajícího na služby veřejného stravování včetně velkovýroby jídel zajišťované organizacemi veřejného stravování, ubytování a cestovního ruchu, služby, u nichž jsou uplatňovány maloobchodní ceny stanovené ceníky Prací a služeb nebo příslušnými cenovými orgány u těch služeb, do jejichž cen nebude promítnut příspěvek ve výši 50%, jakož i na opravy a údržbu automobilů osobních a jednostopých motorových vozidel včetně jejich přívěsů a příslušenství. Seznam oborů služeb, jejichž ceny se v KPVNC neupravují, bude dán k dispozici organizacím i orgánům vykonávajícím správu odvodů a daní.

Dosavadní sazba příspěvku ve výši 10%u platná pro organizace řízené federálním ministerstvem dopravy (s výjimkou výzkumného ústavu) a organizací řízených federálním ministerstvem spojů se navrhuje ponechat i pro organizace federálního ministerstva dopravy a spojů (s výjimkou výzkumných ústavů a případně vzniklých projektových, projektově inženýrských a inženýrských organizací).

Nově se navrhuje uplatnit příspěvek na sociální zabezpečení u organizací peněžnictví a pojišťovnictví podléhajících odvodu volného zůstatku zisku a u Státní banky československé, a to v obecné výši 50%. U těchto organizací se uplatnění příspěvku na sociální zabezpečení projeví pouze ve struktuře vztahu těchto organizací ke státnímu rozpočtu tak, že se o nový výnos příspěvku na sociální zabezpečení sníží odvod volného zůstatku zisku, resp. části zisku.

K bodu 10

Okruh dodatkových odvodů se navrhuje rozšířit o dodatkový odvod k odčerpání prostředků získaných porušením mzdových předpisů nebo k postihu za vývoj mezd a odměn za práci v nežádoucím rozsahu. Podmínky a způsob provádění těchto odvodů budou upraveny nařízením vlády ČSSR.

Návrh vychází z komplexního dokumentu přestavby hospodářského mechanismu, podle kterého se mají v hospodářských organizacích uplatnit při usměrňování mzdového vývoje sankční a regulační odvody. Prostřednictvím těchto odvodů se má ovlivnit rozhodování organizací o tom, kolik prostředků vynaloží na mzdy (krátkodobé zájmy) a kolik na ostatní potřeby zajišťující zejména jejich rozvoj (dlouhodobé zájmy).

K bodu 15

Upřesňuje se název ministerstev financí, cen a mezd republik.

K čl. II

K bodu 1

Jde o upřesnění názvu těchto organizací v souladu se zákonem č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v Československé socialistické republice. Organizacemi s mezinárodním prvkem jsou mezinárodní nevládní organizace a organizace cizích státních příslušníků.

K bodu 2, 3, 5 až 7

Poplatníky důchodové daně budou i podniky se zahraniční majetkovou účastí, jejichž zákonná úprava se připravuje s účinností k 1. 1. 1989. Tímto rozšířením okruhu poplatníků se sjednotí zdaňování všech obdobných subjektů v rámci jedné právní úpravy.

K bodu 4

V zájmu zvýšení racionalizace zdaňování společenských organizací a bytových družstev se navrhuje zvýšit hranici pro vznik daňové povinnosti z částky 100 000 Kčs hrubých příjmů na částku 150 000 Kčs. Tím se posílí i jejich příjmová základna zajišťující financování jejich základního poslání.

K bodu 8

U poplatníků se sídlem v cizině se navrhují nově jako samostatný základ daně podíly na zisku (dividendy), z nichž bude daň vybírána srážkou sazbou 25% (uvedenou v § 5 odst. 1 písm. i). Daň bude vybírána při respektování mezinárodních smluv o zamezení dvojího zdanění, kterými je ČSSR vázána.

K bodu 9 až 13

Podnikům místní výroby a služeb, výrobním družstvům a okresním stavebním podnikům se navrhuje v návaznosti na KPVNC (výrazné snížení zisku) přiměřeně snížit sazbu důchodové daně tak, aby u nich mohl být uplatněn systém samofinancování. Navrhuje se rozdělení základu daně s tím, že do 100 tis. Kčs základu se uplatní vždy sazba daně ve výši 20% a přesáhne-li základ daně tuto hranici, uplatní se ze základu daně sníženého o částku 100 tis. Kčs sazba daně ve výši 50%, tzn., že se zavádí daňová progrese podle výše základu daně zvýhodňující poplatníky s nižším daňovým základem. Vychází se přitom ze zásady respektování maximální jednotnosti sazeb této daně, a to ve vazbě na připravovanou úpravu sazeb odvodu ze zisku od r. 1991.

Stejné sazby budou uplatněny i u Ústřední rady družstev, u svazů družstev, u družstevních podniků s výjimkou družstevních podniků pro zahraniční obchod, u okresních výstavbových bytových družstev, u malých družstev služeb, u ostatních socialistických organizací, jejichž vztah ke státnímu rozpočtu není upraven jinými právními předpisy, a u poplatníků se sídlem v cizině, u nichž se daň nevybírá srážkou.

U bytových družstev, společenských organizací a organizací s mezinárodním prvkem se sídlem na území ČSSR, tj. u poplatníků, u nichž je předmětem daně trvalá hospodářská činnost, se navrhuje sazba daně 20% ze základu daně nepřesahujícího 200 000 Kčs a přesáhne-li základ daně tuto hranici, uplatnit ze základu daně sníženého o částku 200 000 Kčs sazbu daně ve výši 50%. Navrhovaná úprava znamená zavedení mírnější progrese než u ostatních poplatníků, kde se sazba daně 20% navrhuje ze základu nepřesahujícího 100 tis. Kčs. Tímto opatřením se zvýhodňují poplatníci, jejichž základním posláním je činnost celospolečenská a hospodářská činnost je provozována jen jako doplněk základní činnosti, která by měla být financována převážně z vlastních zdrojů těchto poplatníků.

U podniků se zahraniční majetkovou účastí se navrhuje uplatnit sazbu důchodové daně ve výši 40%, což odpovídá tomu, že i v ostatních členských státech RVHP se pro tyto organizace uplatňuje daňová sazba nižší než pro tuzemské organizace.

K bodu 14

Upřesňuje se znění tohoto ustanovení v důsledku toho, že se pro některé poplatníky (bod 9 až 12) zavádí daňová progrese.

K bodu 15

Okruh poplatníků příspěvku na sociální zabezpečení se navrhuje rozšířit o podniky a hospodářská zařízení vyšších orgánů společenských organizací, které provozují hospodářskou činnost. Tím se sleduje vytvořit relativně stejné podmínky u všech hospodářských organizací s obdobnou činností.

U základních organizací společenských organizací včetně kulturních (rekreačních) zařízení ZV ROH, i když je jim výjimečně přiznána právní subjektivita podle Stanov ROH, se navrhuje ponechat i nadále placení pojistného nemocenského pojištění s tím, že na zvýšení uvedeného příspěvku zakalkulovaného ve velkoobchodních cenách se reaguje návrhem na úpravu dosavadní 35%-ní sazby důchodové daně (k bodu 9 až 12) až na 50%. Placení pojistného nemocenského pojištění se ponechává u subjektů se sídlem v cizině, u organizací s mezinárodním prvkem, nesocialistických organizací, u bytových družstev včetně jejich svazů a u organizací osvobozených od důchodové daně (výrobní družstva invalidů II. typu, hospodářská zařízení svazů invalidů, zařízení svazů družstev zabezpečující výběrovou rekreaci vlastních členů, umělecké svazy, kulturní fondy a socialistické organizace zastupující autory nebo výkonné umělce, podniky a zařízení provozované těmito svazy, fondy a organizacemi, vyšší orgány společenských organizací sdružených v Národní frontě, podniky a hospodářská zařízení přímo napojené na rozpočty vyšších orgánů politických stran, ROH a podniky a hospodářská zařízení vyšších orgánů společenských organizací v ekonomické působnosti Národní fronty s vydavatelskou a nakladatelskou činností a podnik Sazka).

K bodu 16

Navrhovaná obecná výše sazby příspěvku na sociální zabezpečení vychází z nové úrovně velkoobchodních a nákupních cen, které se budou vztahovat i na převážnou část poplatníků důchodové daně.

U organizací řízených národními výbory, které obstarávají veřejně prospěšné služby, placené služby nebo místní výrobu a u výrobních družstev s výjimkou výrobních družstev invalidů a malých družstev služeb se obecná sazba příspěvku na sociální zabezpečení snižuje za každé % podílu služeb obyvatelstvu redukovaných na celkových redukovaných výkonech o 0,4 bodu. Sazba se snižuje maximálně na 20%. Pro daňové účely bude upravena náplň ukazatele služby obyvatelstvu tak, aby nezahrnoval ty činnosti, u nichž v rámci KPVNC byla zapracována do cen 50%-ní daň z objemu mezd (příspěvek na sociální zabezpečení). Jde o zahradnictví, stavební práce a vybrané obory zakázkové výroby.

U Ústřední rady družstev, svazů výrobních a spotřebních družstev, u ústředí české a slovenské advokacie, u cestovních kanceláří a u podniků a hospodářských zařízení vyšších orgánů společenských organizací v ekonomické působnosti ministerstev zemědělství a výživy republik se navrhuje sazba příspěvku ve výši 20% proto, že zde převážně nedochází k úpravám cen.

Sníženou sazbu příspěvku (20%) se navrhuje uplatnit u dalších poplatníků poskytujících služby, a to z části základu příspěvku připadajícího na služby veřejného stravování včetně velkovýroby jídel zajišťované organizacemi veřejného stravování, ubytování cestovního ruchu, na služby, u nichž jsou uplatňovány maloobchodní ceny stanovené ceníky Prací a služeb a příslušnými cenovými orgány u těch služeb, do jejichž cen nebude promítnut příspěvek ve výši 50%, jakož i na opravy a údržbu automobilů osobních a jednostopých motorových vozidel včetně jejich přívěsů a příslušenství. Seznam oborů služeb, jejichž ceny se v KPVNC neupravují, bude dán k dispozici organizacím i orgánům vykonávajícím správu odvodů a daní.

U výrobních družstev invalidů I. typu se v souladu se Směrnicemi, s ohledem na jejich charakter, navrhuje ponechat 10%-ní výši tohoto příspěvku.

K bodu 17 až 20

V souvislosti s rozšířením okruhu poplatníků o podniky se zahraniční majetkovou účastí se upravuje zmocnění pro vládu ČSSR, federální ministerstvo financí a pro orgány vykonávající správu daně. Současně se navrhuje, aby výnos daně a příspěvku na sociální zabezpečení plynul do státního rozpočtu čs. federace. Upřesňuje se název ministerstev financí, cen a mezd republik.

K bodu 21

Úprava v tomto ustanovení navazuje na rozšíření okruhu poplatníků důchodové daně o podniky se zahraniční majetkovou účastí.

Dosavadní zmocnění pro vládu ČSSR k povolování úlev mezinárodním hospodářským organizacím umožňující vytvořit vhodnější podmínky pro rozvoj mezinárodní spolupráce se navrhuje přenést do zákona důchodové dani, a to pro všechny podniky se zahraniční majetkovou účastí s tím, že bude toto zmocnění svěřeno federálnímu ministerstvu financí tak, aby bylo možné pružně řešit daňové otázky spojené především se zřizováním podniků se zahraniční majetkovou účastí.

V Praze dne 29. září 1988

Předseda vlády ČSSR:


Ministr Financí ČSSR:



Příloha 1


Orientační kvantifikace finančního dopadu úpravy příspěvku na sociální zabezpečení u subjektů odvodů do státního rozpočtu podle plánu na rok 1989
v mil. Kčs


Příspěvek na sociální zabezpečení Zvýšení příspěvku na sociální zabezpečení
dosudnávrh
A. Federace
FMHTS4 32710 818 6 491
FNVS4 04910 123 6 074
FMEP1 8904 725 2 835
FMD1 6051 605 -
FMPE3 2708 175 4 905
FMZO237593 356
org. peněžnictví12 234282
ostatní56140 84
A. Federace celkem15 446 36 47321 027
B. ČSR
Ministerstvo průmyslu3 809 9 5735 714
Ministerstvo stavebnictví2 332 5 8303 498
Ministerstvo obchodu1 345 3 3632 018
org. peněžnictví a pojišťovnictví -270270
ostatní9712 428 1 457
B. ČSR ústř. řízené
C. SSR
Ministerstvo průmyslu1 774 4 4342 660
Ministerstvo stavebnictví1 484 3 7092 225
Ministerstvo obchodu607 1 518911
org. peněžnictví a pojišťovnictví -107107
ostatní5701 535 965
c. SSR - ústř. řízené 4 43511 3036 868
Úhrnem A + B + C28 338 69 19040 852


Příloha č. 2


Přehled

dosavadních a navrhovaných sazeb příspěvku na sociální zabezpečení
Sazba
dosudnávrh
I. Subjekty odvodů do SR
Subjekty odvodu ze zisku
a) státní hosp. org., koncernové podniky a koncernové účelové organizace 20%50%
- z toho
lázeňské organizace, organizace veřejné automobilové dopravy, ústavy kosmetiky, nakladatelské a vydavatelské organizace, organizace s převážně obchodní činností poskytující služby veřejného stravování, ubytovací služby a služby cestovních kanceláří 20%
b) podniky ZO, akciové společnosti, soc. org. - sdružení 20%50%
Subjekty odvodu volného zůstatku zisku
a) podniky řízené FMDS (s výjimkou VÚ) 10%10%
Výzkumný ústav (VÚ) 20%50%50% sazba by se vztahovala i na projekt., projekt. inž. a inženýrské org. (tak jako u ostatních obdobných organizací)
b) geodézie a kartografie, výpočetní střediska, o. p.Vojenské stavby 10%50%
c) organizace vodního hospodářství řízené národními výbory 20%20%
d) Vojenské lázně a rekreační zařízení 10%20%
e) podniky peněžnictví a pojišťovnictví -50%
f) městská hromadná doprava 10%10%
g) podniky bytového hospodářství --
II. Poplatníci důchodové daně
a) organizace místního hospodářství, míst. stavebnictví, Sběrné suroviny 20%50%sazba se snižuje u org. MH za každé % podílu služeb obyvatelstvu o 0,4 bodu, max. o 30 bodů, tj. na sazbu 20%
b) výrobní družstva s výjimkou výrobních družstev invalidů a malých družstev služeb 20%50%dtto
- výrobní družstva invalidů I. typ 10%10%u výr. družstev invalidů II. typu se ponechává placení pojistného nem. pojištění
c) Ústřední rada družstev, svazy výrobních a spotřebních družstev, Ústředí české advokacie a Ústředí slovenské advokacie cestovní kanceláře a podniky a hosp. zařízení vyšších orgánů spol. org. v ekonomické působnosti MZVž republik 20%20%
d) spotřební družstva 20%20%z mezd připadajících na služby veř. strav., ubyt., cestovního ruchu a další služby, u nichž nebyla provedena KPVNC
50% z mezd připadajících na ostatní činnosti (např. obchodní a výrobní)
e) mezinárodní hosp. organizace a organizace se zahr. účastí 20%50%navrhuje se zmocnění pro FMF sazbu snížit, popř. upravit základ přísp.
f) ostatní socialistické organizace 20%a50%
g) podniky a hosp. zařízení společ. org. s výjimkou podniků a hosp. zařízení přímo napojených na rozpočty polit. stran, ústředních orgánů ROH a dalších podniků a hosp. zařízení vyšších orgánů společ. org. v ekonomické působnosti Národní fronty s činností nakladatelskou a vydavatelskou a podniku Sazka -50%u podniků a hosp. zařízení svazů invalidů, osvobozených od důchodové daně se ponechává placení pojistného nem. pojištění


Poznámka:Dosavadní sazba příspěvku ve výši 20% se bude i nadále uplatňovat u subjektů odvodů do státního rozpočtu i u poplatníků důchodové daně, a to z mezd připadajících na služby veřejného stravování, ubytování, cestovního ruchu a další služby, u nichž nebude provedena KPVNC.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP