Účelem zákona je upravit práva a povinnosti,
vznikající z vytvoření a obchodního
využívání nových odrůd
rostlin a plemen zvířat tvůrčí
šlechtitelskou prací.
Zákon se vztahuje na ty druhy rostlin a zvířat,
které jsou hospodářsky významné
a jsou uvedeny v seznamu, který vydává obecně
závazným právním předpisem
federální ministerstvo zemědělství
a výživy v dohodě s ministerstvy zemědělství
a výživy ČSR a SSR, lesního a vodního
hospodářství a dřevozpracujícího
průmyslu ČSR a SSR a federálním ministerstvem
zahraničního obchodu.
Tvůrčí šlechtitelská práce,
která vede k vyšlechtění nové
odrůdy rostlin nebo nového plemene zvířat
a práva z ní vyplývající nejsou
v současné době v československém
právním řádu chráněny.
Zákon č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné
výroby (dále jen "zákon o rozvoji rostlinné
výroby") a zákony ČNR č. 86/1972
Sb. a SNR č. 110/1972 Sb., o plemenitbě hospodářských
zvířat (dále jen "zákony o plemenitbě
hospodářských zvířat"),
jakož i zákon č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech,
zlepšovacích návrzích a průmyslových
vzorech (dále jen "zákon o objevech a vynálezech")
problematiku ochrany práv k novým odrůdám
rostlin a plemenům zvířat neupravují.
Účelem připravovaného zákona
je upravit práva fyzických a právnických
osob podobně, jako je tomu u průmyslových
práv z oblasti objeví a vynálezů a
ochrany označení původu a přiblížit
tak postavení šlechtitelů - původců
postavení vynálezců, avšak s přihlédnutím
ke zvláštnímu charakteru šlechtění
a rozmnožování biologického materiálu.
Půjde o osobní, majetková i jiná práva
a jim odpovídající povinnosti.
Vydání zákona umožní i řešení
ochrany práv k odrůdám a plemenům
v mezinárodním měřítku a poskytnuti
dostatečné záruky jak zahraničním
šlechtitelům při dovozu do Československé
socialistické republiky, tak i československým
šlechtitelským organizacím při vývozu
do zahraničí.
Průzkum předpokladů pro ochranu nových
odrůd rostlin vyžaduje provedení dlouhodobých,
technicky i finančně náročných
zkoušek. V souladu se zavedenou praxi ve státech,
v nichž jsou práva k novým odrůdám
již chráněna, bude proto rozsah druhů
rostlin a zvířat, na něž se bude ochrana
vztahovat, omezen podle jejich hospodářského
významu, zejména z hlediska vývozu a dovozu.
K tomu účelu vydá federální
ministerstvo zemědělství a výživy
v dohodě se zúčastněnými orgány
obecně závazným právním předpisem
seznam druhů rostlin (jimiž se rozumí též
botanické rody a mezirodové a mezidruhové
hybridy) a zvířat, na něž se bude ochrana
vztahovat, a podle potřeby jej bude měnit a doplňovat.
Tato forma umožní pružně reagovat na potřeby
zahraničního obchodu, jakož i na potřeby
československého šlechtitelství a regulovat
rozsah nutných zkoušek podle reálných
možností.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
pod pojmy
odrůda rostlin - soubor kulturních rostlin
vykazujících charakteristické vlastnosti
a znaky, které si při množení a běžném
pěstování zachovává (dále
jen "odrůda"),
plemeno zvířat - populace zvířat
jednotného původu, charakteristických morfologických
a fyziologických vlastností, se stejnou schopností
přizpůsobovat se určitým podmínkám
a stejně na ně reagovat a se schopností ustáleného
přenosu genetické informace pro realizaci morfologických
a fyziologických vlastností (dále jen "plemeno").
Podle genetické struktury může být odrůda
představována čistou linií, čistou
odrůdou, mnoholiniovou odrůdou, odrůdovou
směsí, populací, syntetickou odrůdou,
heterozním hybridem a klonem.
Výsledkem šlechtění rostlin jsou nejen
samotné odrůdy, ale i výchozí šlechtitelské
materiály, sloužící reprodukci odrůdy
(linie, samoopylené linie, jednoduchý liniový
hybrid, klon, komponent odrůdy).
Výsledkem šlechtění zvířat
jsou nejen samotná plemena, ale i všechny nižší
jednotky, linie (populace zvířat stejného
plemene v porovnání s plemenem početně
menší, schopná samostatné reprodukce,
která se vyznačuje charakteristickými znaky
a vlastnostmi), syntetická linie (speciální
linie, vzniklá sloučením dvou a více
linií za účelem získání
nových, hospodářsky zajímavých
vlastností, a hybridi (kříženci cílevědomě
selektovaných linií buď stejného plemene
nebo různých plemen, v jejíchž užitkovosti
se projevují pozitivní výsledky z křížení).
S ohledem na nové směry zavádění
biotechnologií do zemědělské výroby
je třeba vytvořit předpoklady i pro ochranu
práv k nově vytvořeným populacím
menších živočichů, kteří
mohou být z tohoto hlediska hospodářsky významní.
Z hlediska legislativního se pro všechny tyto pojmy
zavádějí jednotné pojmy "odrůda"
pro rostliny a "plemeno" pro zvířata a
ostatní živočichy. Zákon se nevztahuje
na mikroorganizmy; úprava k nim je obsažena v zákonu
o objevech a vynálezech.
Šlechtitelem - původcem nové odrůdy
nebo nového plemene je ten, kdo je vlastní tvůrčí
prací vyšlechtil.
Jestliže se na vyšlechtění podílelo
tvůrčí prací více osob (dále
jen "spolušlechtitelé - spolupůvodci"),
podílejí se na svých právech k nové
odrůdě nebo k novému plemeni v tom poměru,
v jakém se podílely na jejich vyšlechtění.
Nedohodnou-li se spolušlechtitelé - spolupůvodci
jinak nebo nerozhodne-li o věci soud, má se zato,
že jejich podíly jsou stejné.
Původcovství je nepřevoditelné.
Šlechtitel - původce se uvádí v přihlášce
nové odrůdy nebo nového plemene, i v šlechtitelském
osvědčení, vydaném podle tohoto zákona.
Zakotvení práva šlechtitele - původce
jako tvůrčího pracovníka v zákoně
je závažným prvkem navrhované právní
úpravy, představujícím ocenění
jeho tvůrčí práce a stimulaci vědeckotechnického
rozvoje na úseku šlechtění.
Pojem šlechtitel - původce byl zvolen proto, že
v zákoně o rozvoji rostlinné výroby
se pojem "šlechtitel" používá
i pro fyzické osoby i pro šlechtitelské organizace,
pojem "původce" se používá
pro fyzické osoby spolu s pojmem "šlechtitel".
Odrůdy a plemena jsou většinou výsledkem
práce šlechtitelských kolektiv odborníků,
protože vyšlechtění odrůd a plemen
je v současné době náročným
a složitým procesem, organizovaným v naprosté
většině případů socialistickými
organizacemi, pověřenými k provádění
této specializované činnosti zákonem
o rozvoji rostlinné výroby, zákony o plemenitbě
hospodářských zvířat, popřípadě
zákonem č. 102/1963 Sb., o rybářství
(dále jen "zákon o rybářství").
Zpravidla se proto bude na vyšlechtění odrůdy
nebo plemene podílet více šlechtitelů
- původců s různými podíly
na vyšlechtění. Případy účasti
osob jiné než československé státní
příslušnosti, vznikající z různých
forem mezinárodní spolupráce při šlechtění,
řeší samostatná zásada.
V nepatrném množství případů
dochází k vyšlechtění odrůd
nebo plemen některých drobných zvířat
mimo pověřené organizace a to jednotlivými
občany, sdruženými zpravidla v příslušných
zájmových svazech.
Určení okruhu šlechtitelů - původců
velkých hospodářských zvířat
je složitější, protože na výsledku
šlechtění se tvůrčím způsobem
podílejí často generace širokého
okruhu odborníků z různých organizací.
Jednotliví šlechtitelé - původci mohou
přicházet v úvahu spíše u drobných
plemen.
Pokud by došlo v jednotlivých případech
ke sporům o původcovství, byl by k rozhodnutí
příslušný soud.
Vytvořil-li šlechtitel - původce novou odrůdu
nebo nové plemeno v rámci plnění úkolů
z pracovního nebo obdobného poměru k československé
socialistické organizaci nebo s její hmotnou podporou
(dále jen "v rámci činnosti v československé
organizaci"), náleží právo nakládat
s odrůdou nebo s plemenem této organizaci.
Jestliže odrůda nebo plemeno byly vyšlechtěny
více spolušlechtiteli - spolupůvodci v rámci
jejich činnosti ve více československých
organizacích, podílejí se tyto organizace
na právu nakládat s odrůdou nebo s plemenem
ve stejném poměru, v jakém se na svých
právech podílejí spolušlechtitelé
- spolupůvodci. Z právních úkonů
vztahujících se k právu nakládat s
odrůdou nebo s plemenem jsou oprávněny a
povinny společné a nerozdílně; mezi
sebou se vypořádají podle výše
podílů.
Nejvýznamnějším právem podle
připravovaného zákona bude právo nakládat
s novou odrůdou nebo s novým plemenem k obchodním
účelům. Ve většině případů
bude toto právo náležet organizacím,
které jsou podle jiných zákonů pověřeny
množit a uvádět do oběhu odrůdy
a plemena. V ojedinělých případech,
kdy českoslovenští šlechtitelé
vytvoří odrůdu nebo plemeno bez podpory československé
organizace, a v případech zahraničních
subjektů bude náležet právo nakládat
s odrůdou nebo s plemenem těmto fyzickým
osobám nebo zahraničním subjektům.
Zahraničními subjekty se rozumí zahraniční
šlechtitelé nebo fyzické a právnické
osoby, na něž přešla práva šlechtitelů
podle právních předpisů jejich států.
Druhý odstavec upravuje případy, kdy právo
podle tohoto zákona vznikne více subjektům.
Jde o aktuální ustanovení, protože na
vyšlechtění odrůd a zejména plemen
se podílejí větší týmy
odborníků z různých organizací.
V takovém případě budou všechny
tyto organizace uvedeny ve šlechtitelském osvědčení
jako majitelé a mezi sebou se budou vypořádávat
podle podílů, odpovídajících
podílím jednotlivých šlechtitelů.
Vůči třetím osobám se vytváří
aktivní i pasivní solidarita.
Ústředním orgánem státní
správy pro záležitosti ochrany odrůd
a plemen v rozsahu stanoveném tímto zákonem
je federální ministerstvo zemědělství
a výživy (dále jen "ministerstvo").
Ministerstvo vede rejstřík přihlášek
nových odrůd a rejstřík přihlášek
nových plemen k ochraně a zveřejňuje
informace o podání těchto přihlášek
ve Věstníku Úřadu pro vynálezy
a objevy.
Ministerstvo dále vede rejstřík chráněných
odrůd a rejstřík chráněných
plemen, v němž vyznačuje vydání,
změnu, převod, zrušení a zánik
šlechtitelského osvědčení. Informace
o těchto skutečnostech zveřejňuje
ve Věstníku Úřadu pro vynálezy
a objevy.
Ve lhůtě tří měsíců
od uveřejnění informace o přihlášce
a od uveřejnění informace o zamýšleném
vydání šlechtitelského osvědčení
ve Věstníku Úřadu pro vynálezy
a objevy lze podat námitky proti udělení
nebo změně šlechtitelského osvědčení.
Osvědčení lze vydat nebo změnit nebo
přihlášku zamítnout až po uplynutí
uvedené lhůty, popřípadě po
pravomocném rozhodnutí o námitkách.
O námitkách rozhoduje ministerstvo.
Na řízení před ministerstvem se vztahují
obecné předpisy o správním řízení
s výjimkou ustanovení o přerušení
řízení a o lhůtách pro rozhodnutí.
Za úkony spojené s řízením
se vybírají správní poplatky podle
zvláštních předpisů.
Působnost ve věcech ochrany práv k novým
odrůdám a plemenům může vykonávat
pouze federální orgán a nemůže
být proto svěřena Ústřednímu
kontrolnímu a zkušebnímu ústavu zemědělskému
v Praze (dále jen "ÚKZÚZ Praha")
a Ústřednímu kontrolnímu a zkušebnímu
ústavu zemědělskému v Bratislavě
(dále jen "ÚKZÚZ Bratislava"),
které mají působnost republikovou. Z ekonomických
důvodů se nenavrhuje zřízení
samostatného federálního orgánu, který
by mohl vykonávat jak správní, tak i odbornou
působnost.
Působností ústředního orgánu
pro záležitosti ochrany odrůd a plemen se proto
pověřuje federální ministerstvo zemědělství
a výživy, které bude vykonávat správní
činnost související s ochranou k novým
odrůdám a plemenům a bude mít potřebnou
vazbu na odborné zemědělské orgány
a organizace, které budou zajišťovat odborné
posouzení odrůd a v případě
potřeby i plemen.
Ministerstvo přijímá přihlášky
a zapisuje je do rejstříků přihlášek
v pořadí jak došly, aby byla zachována
priorita přihlášky. Vydání, převod,
změny, zrušení a zánik šlechtitelského
osvědčení vyznačuje v samostatných
rejstřících chráněných
odrůd a chráněných plemen.
Účelem zveřejňování
informací o uvedených skutečnostech je seznámit
šlechtitelskou veřejnost i obchodní organizace
se stavem ochrany odrůd a plemen. Současně
se tím vytvářejí podmínky pro
zachování objektivity přihlášky
a zejména šlechtitelského osvědčení.
Ustanovení o možnosti podat námitky sleduje
ochranu třetích osob a současně i
celospolečenský zájem na obsahové
správnosti šlechtitelského osvědčení.
Ministerstvo je orgánem státní správy
a proto i řízení před ním konané
je řízením správním podle zákona
č. 71/1967 Sb., o správním řízení.
Nelze přehlédnout, že právní
vztahy upravované tímto zákonem vykazují
některé zvláštnosti, které si
vynucují odchylky od správního řádu.
Tyto odchylky budou upraveny přímo v zákoně,
takže budou mít vůči obecnému
předpisu povahu zvláštního předpisu
(lex specialis). Jinak však bude platit zákon o správním
řízení až na ustanovení, která
jsou pro dané řízení nepoužitelná.
Jde jednak o ustanovení o přerušení
řízení, které v daných věcech
nepřichází v úvahu, jednak o ustanovení
upravující lhůtu pro řízení,
které s ohledem na délku doby zkoušek nelze
převzít.
Vzhledem k dvouinstančnosti správního řízení
bude zřízena rozkladová komise ministra,
protože v prvém stupni bude rozhodovat ministerstvo.
Správní poplatky za řízení
před ministerstvem budou upraveny obecnými předpisy
(zákon č. 105/1951 Sb., o správních
poplatcích, a předpisy související).
Předpokládá se proto novelizace vyhlášky
č. 162/1976 Sb., o správních poplatcích.
Nové odrůdy a plemena se přihlašují
k ochraně u ministerstva. K podání přihlášky
je oprávněn šlechtitel - původce, popřípadě
jeho právní nástupce; v případech,
kdy odrůda nebo plemeno byly vyšlechtěny v
rámci činnosti v československé organizaci,
je k podání přihlášky oprávněna
tato organizace (dále jen "přihlašovatel").
V tomto případě je přihlašovatel
povinen uvést v přihlášce jméno
a přesné označení šlechtitele
- původce. Další náležitosti přihlášky
stanoví federální ministerstvo zemědělství
a výživy obecně závazným právním
předpisem.
Podáním přihlášky vzniká
přihlašovateli právo přednosti. Právo
přednosti z mezinárodní smlouvy musí
přihlašovatel uplatnit již v přihlášce
a během tří měsíc je doložit.
V takovém případě musí být
v přihlášce uvedeno datum a stát podání
prvé přihlášky v zahraničí,
od níž přihlašovatel odvozuje právo
přednosti.
Případnou změnu v osobě přihlašovatele
lze v podané přihlášce provést
jen se souhlasem přihlašovatele nebo - když nesouhlasí
- na základě pravomocného rozhodnutí
orgánu příslušného k řešení
občanskoprávních nebo hospodářsko-právních
sporů podle jiných předpisů.
Přihlášku podává šlechtitel
- původce nebo jeho právní nástupce.
Právním nástupcem se rozumí jednak
dědic, jednak subjekt, na nějž budou práva
podle tohoto zákona převedena.
V naprosté většině případů
bude přihlašovatelem československých
odrůd organizace, v níž, nebo s jejíž
hmotnou podporou, byly odrůda nebo plemeno vyšlechtěny.
Právo přednosti spočívá v tom,
že bude-li podáno více přihlášek
stejné odrůdy nebo stejného plemene bude
šlechtitelské osvědčení vydáno
tomu, kdo podal přihlášku první. Uplatnění
přednosti u přihlášek zahraničních
odrůd bude aplikováno v případě
členství Československé socialistické
republiky v příslušných mezinárodních
dohodách.
Poněvadž do vydání šlechtitelského
osvědčení nelze převádět
právo, které v té době ještě
nevzniklo, umožňuje se v posledním odstavci
změna osoby přihlašovatele na základě
souhlasu přihlašovatele nebo na základě
pravomocného rozhodnutí příslušného
orgánu.
Přihlašovatel uvede v přihlášce
pracovní označení odrůdy nebo plemene
používané v průběhu šlechtění
a návrh názvu odrůdy či plemene. Současně
uvede název, pod kterým byly odrůda nebo
plemeno zkoušeny, uznány nebo povoleny v jiných
státech nebo tam hospodářsky využívány.
Zahraničním odrůdám a plemenům
se ponechává původní název
za předpokladu, že odpovídá požadavkům
uvedeným v tomto zákoně. Pokud byly odrůda
nebo plemeno povoleny podle zvláštních předpisů,
nesou název určený v souladu s těmito
předpisy.
Název odrůdy nebo plemene je chráněn
a musí být dodržován při všech
formách jeho obchodního využívání
a při dalším šlechtění.
Nejsou přípustné názvy
- složené jen z čísel,
- zaměnitelné s botanickým nebo vžitým
názvem pěstovaných nebo zkoušených
odrůd stejného nebo příbuzného
rodu,
- vyvolávající nesprávné představy
o hodnotě, vlastnostech nebo původu odrůdy
či plemene, o totožnosti šlechtitelské
organizace nebo šlechtitele - původce,
- shodné nebo zaměnitelné s ochrannou známkou,
označením původu nebo zeměpisného
názvu pro stejné nebo podobné výrobky,
nebo jinak porušující práva a chráněné
zájmy jiných subjektů,
- odporující zájmu společnosti.
V případě, že název navrhovaný
přihlašovatelem je z uvedených nebo z jazykových
důvodů nevhodný, ministerstvo vyzve přihlašovatele
ke změně navrhovaného názvu.
Název odrůd a plemen je z obchodních důvodů
velmi významný a musí splňovat řadu
podmínek uvedených v této zásadě.
Návrh názvu odrůd bude totožný
s názvem navrhovaným při jejich zařazení
do státních odrůdových zkoušek,
resp. uděleným odrůdě při jejím
povolení k hospodářskému využití
podle zákona o rozvoji rostlinné výroby.
Požadavky na názvy odrůd a plemen, uvedené
v této zásadě, se již v praxi uplatňují
při volbě názvů v rámci povolování
odrůd, plemen velkých hospodářských
zvířat, drůbeže a ryb. Jsou - pokud
jde o odrůdy - též v souladu s požadavky
Mezinárodní úmluvy o ochraně nových
odrůd rostlin (Paříž, 1961) (dále
jen "Mezinárodní úmluva o ochraně
nových odrůd") - a s běžnou mezinárodní
praxí.
Ministerstvo přezkoumá, zda přihláška
obsahuje předepsané náležitosti. Pokud
přihláška tyto náležitosti nemá,
pomůže ministerstvo přihlašovateli nedostatky
odstranit, popřípadě jej vyzve, aby je ve
stanovené lhůtě odstranil; zároveň
ho poučí, jaký význam může
mít neodstranění nedostatků pro další
průběh řízení.
Předpoklady pro vydání šlechtitelského
osvědčení a zápisu do rejstříku
chráněných odrůd nebo chráněných
plemen zjišťuje ministerstvo na základě
posudků odborných orgánů a organizací.
Odborné orgány a organizace jsou povinny na výzvu
ministerstva ve lhůtě jím stanovené
posoudit vlastnosti odrůdy nebo plemene. Přitom
mohou využívat i výsledků zkoušek
uvedených v zahraničí.
Ministerstvo v prvé řadě přezkoumá,
zda přihláška má předepsané
náležitosti z hlediska formálního. Podrobnosti
budou obsaženy v prováděcím předpisu
(zásada č. 6). Při přezkoumání
bude ministerstvo postupovat podle správního řádu.
V případě potřeby vyzve přihlašovatele,
aby ve stanovené lhůtě nedostatky přihlášky
odstranil a upozorní jej, že jinak může
být řízení zastaveno.
Jako ústřední orgán státní
správy nemá ministerstvo možnost přezkoumávat
po odborné stránce, zda jsou splněny všechny
požadované podmínky, týkající
se vlastností odrůd a plemen. S ohledem na různorodost
odrůd a plemen se proto bude obracet na příslušné
odborné orgány a organizace, jejichž povinností
bude provést odborné přezkoumání
a podat posudek.
Pokud jde o odrůdy, budou těmito orgány,
resp. organizacemi, ÚKZÚZ Praha a ÚKZÚZ
Bratislava, případně orgány a organizace
resortu lesního a vodního hospodářství.
Odrůdy budou přezkoumávány především
polními pokusy, speciálními testy, laboratorními
zkouškami apod., případně i posudky
specializovaných organizací vědeckovýzkumné
základny. Průzkum bude zakončen odborným
posudkem s doporučením, zda má být
vydáno šlechtitelské osvědčení.
U plemen, na něž se vztahují zákony
o plemenitbě hospodářských zvířat
a zákon o rybářství, se s odborným
přezkoumáváním nepočítá,
protože podmínkou vydání šlechtitelského
osvědčení zde bude povolení plemene
podle uvedených zákonů; předcházející
povolovací řízení je dostatečnou
zárukou pro zjištění vlastností
plemene požadovaných tímto zákonem.
U ostatních plemen se bude postupovat obdobně jako
u odrůd, přičemž ověřování
budou provádět organizace z odvětví
zemědělství a výživy, případně
lesního a vodního hospodářství,
kultury, školství a zdravotnictví, Československa
akademie věd a příslušné zájmové
svazy, a to v závislosti na tom, o jaký druh zvířat,
resp. jiných živočichů se bude jednat.
V souladu s rozvojem mezinárodní spolupráce
a zavedením systému zkoušek pro účely
ochrany odrůd na potřebné úrovni v
dalších státech bude možné, aby
výsledky zkoušek se zárukou objektivnosti byly
orgány nebo organizacemi jednotlivých států
vzájemně přebírány, což
by přispělo k urychlení řízení
a k snížení nákladů na provádění
zkoušek. S touto možností se počítá
i v rámci připravované mnohostranné
dohody členských států RVHP o vzájemné
právní ochraně odrůd kulturních
rostlin.
Ministerstvo vydá šlechtitelské osvědčení
o odrůdě, jestliže je
- odlišná alespoň jedním podstatným
znakem nebo vlastností od každé jiné
odrůdy daného druhu obecné známé
ke dni podání přihlášky,
- typově vyrovnaná (homogenní přiměřeně
biologickým vlastnostem daného materiálu,
- stálá v podstatných znacích při
respektování zvláštností, které
vyžaduje při množení,
- nová, tj. nebyla před podáním přihlášky
uváděna do oběhu na území Československé
socialistické republiky po dobu delší jednoho
roku, nebo na území jiného státu po
dobu delší šesti let jde-li o ovocné dřeviny
nebo vinnou révu, a po dobu delší čtyř
let jde-li o jiné druhy;
o plemeni, na něž se vztahují zvláštní
předpisy, jestliže náleží do skupiny
plemen povolených podle těchto předpisů;
o plemeni, na něž se nevztahují zvláštní
předpisy, jestliže je
- odlišné alespoň jedním podstatným
znakem nebo vlastností od každého jiného
plemene daného druhu obecně známého
ke dni podání přihlášky,
- typově vyrovnané (homogenní přiměřeně
biologickým vlastnostem daného plemene,
- stálé v podstatných znacích při
respektování zvláštností daných
chovatelským prostředím,
- nové, tj. nebylo před podáním přihlášky
uváděno do oběhu na území Československé
socialistické republiky po dobu delší jednoho
roku nebo na území jiného státu po
dobu delší šesti let.
Nesplňují-li odrůda nebo plemeno uvedené
požadavky, ministerstvo přihlášku zamítne.
Odrůda musí být zřetelně odlišitelná
jedním nebo více znaky od kterékoli jiné
odrůdy, jejíž existence je všeobecně
známá ke dni podání přihlášky.
Tím se rozumí, že není běžně
pěstována, zařazena v některém
úředním seznamu odrůd, popsána
v dostupných publikacích apod. Morfologické,
fyziologické, biochemické a jiné vlastnosti,
umožňující definovat a rozlišovat
odrůdu, musí být rozpoznatelné a přesně
popsatelné.
Odrůda musí být dále v hlavních
vlastnostech stálá, tj. musí odpovídat
svému popisu v průběhu a zejména na
konci množitelského cyklu.
Požadavky na vlastnosti odrůdy se shodují s
požadavky Mezinárodní úmluvy o ochraně
nových odrůd, kterou se řídí
jak členské státy, tak - v zájmu sjednocení
požadavků pro poskytování právní
ochrany odrůd ve vnitrostátních předpisech
a tím i rozšíření a usnadnění
mezinárodního obchodu - i nečlenské
státy.
Obdobné požadavky se uplatňují pro poskytování
ochrany plemen. U zvířat, na něž se
vztahují zákony o plemenitbě hospodářských
zvířat a zákon o rybářství,
bude podmínkou vydání šlechtitelského
osvědčení jejich povolení (uznání)
podle těchto zákonů, které představuje
dostatečně kvalifikované rozhodnutí
o vzniku nového plemene.
Šlechtitelským osvědčením se
stvrzuje vyšlechtění nové odrůdy
nebo nového plemene, jejich název, právo
majitele šlechtitelského osvědčení,
původcovství a doba počátku a skončení
ochrany.
Šlechtitelské osvědčení se vydává
přihlašovateli, který se tím stává
jeho majitelem. Československému šlechtiteli
- původci, který není přihlašovatelem,
se vydá stejnopis šlechtitelského osvědčení.
Šlechtitelské osvědčení je podkladem
pro zápis do rejstříku chráněných
odrůd nebo do rejstříku chráněných
plemen.
Šlechtitelské osvědčení působí
ode dne podání přihlášky.
Šlechtitelské osvědčení je jednotnou
výlučnou formou stvrzující ochranu
práv k odrůdám a plemenům; svým
obsahem se blíží osvědčení
vydávanému podle zákona č. 159/1973
Sb., o ochraně označení původu výrobků.
Šlechtitelské osvědčení se vydává
písemně; doručuje se všem přihlašovatelům
a ve stejnopisu šlechtitelům - původcům,
kteří nejsou přihlašovateli (zpravidla
pracovníkům šlechtitelských organizací)
a nemají tedy právo majitele šlechtitelského
osvědčení. Jejich práva jsou dále
uvedena v zásadách č. 3 a 11.
Vydáním šlechtitelského osvědčení
vznikají práva majitele šlechtitelského
osvědčení, uvedená v zásadě
č. 13.
Majiteli šlechtitelských osvědčení
o československých odrůdách a plemenech
budou v naprosté většině případ
československé organizace, ve výjimečných
případech občané.
Vytvořil-li šlechtitel - původce novou odrůdu
nebo nové plemeno v rámci činnosti v československé
organizaci má vůči tomu, kdo je obchodně
využívá, právo na podíl na finančním
přínosu z obchodního využívání
odrůdy nebo plemene.
Není-li dohodnuto jinak, je podíl splatný
vždy k 1. dubnu za uplynulý kalendářní
rok, v němž byl finanční přínos
dosažen.
Podrobnosti o zjišťování finančního
přínosu, výpočtu podílu a podrobnosti
týkající se proplácení podílu
upraví obecně závazným právním
předpisem federální ministerstvo zemědělství
a výživy.
Nově vytvářený institut podílu
šlechtitele - původce na finančním přínosu
z obchodního využívání je zcela
odlišný od institutu šlechtitelské odměny
upravené zákonem o rozvoji rostlinné výroby.
Tuto odměnu poskytuje stát jako vyjádření
celospolečenského uznání výsledků
šlechtění odrůd a jeho významu
při rozvoji zemědělské výroby.
Na rozdíl od toho nově vytvářený
institut upravuje vztahy mezi šlechtitelem - původcem
a československou organizací, v níž
odrůdu nebo plemeno vytvořil, a zakládá
právo na proplacení podílu na finančních
příjmech z obchodního využívání
- z prodeje množitelského materiálu a z prodeje
licencí.
Doba splatnosti odměny se určuje s ohledem na potřebu
upravit počátek běhu obecné promlčecí
lhůty. Její stanovení počítá
s biologickým charakterem odrůd a plemen a jejich
využíváním v průběhu zemědělského
hospodářského roku.
Bez souhlasu majitele šlechtitelského osvědčení
nelze chráněné odrůdy a plemena množit
pro účely obchodu, prodávat osivo a sadbu
a plemenný materiál a nabízet je k prodeji
(dále jen "obchodní využívání").
To neplatí pro československé organizace,
které plní úkoly státní péče
o rozvoj plemenářství na základě
oprávnění vydaného podle zvláštních
předpisů.
Souhlasu není třeba při využívání
odrůd a plemen k vědeckým účelům
a k tvorbě nových odrůd a plemen.
Souhlas s obchodním využíváním
odrůdy nebo plemene se poskytuje písemnou smlouvou
(licence), která obsahuje podmínky využívání
a ujednání o finanční úhradě.
Tato zásada vyjadřuje podstatu práva majitele
šlechtitelského osvědčení a je
obsažena i v Mezinárodní úmluvě
o ochraně nových odrůd a v právních
předpisech států, které právní
ochranu odrůd zavedly.
S ohledem na specifický charakter tvorby plemen tzv. velkých
hospodářských zvířat, drůbeže
a ryb, na něž se vztahují zákony o plemenitbě
hospodářských zvířat a zákon
o rybářství a na zvyklosti ve vnitrostátní
i mezinárodní plemenářské práci
týkající se těchto druhů zvířat,
se nebude princip, obsažený v této zásadě,
vztahovat na uvedená plemena.
Právem nakládat s novou odrůdou nebo s novým
plemenem k obchodním účelům se rozumí
výroba (množení) rostlin a reprodukce zvířat
za účelem jejich prodeje a jejich uvádění
do oběhu. Ve většině případů
bude toto právo náležet organizacím,
které jsou oprávněny množit a prodávat
(uvádět do oběhu) rostliny podle zákona
o rozvoji rostlinné výroby a zvířata
podle shora uvedených zákonů. Těchto
zákonů se zásada nedotýká,
takže ostatní československé organizace,
které nebudou k uvedené činnosti pověřeny,
nebudou ani nadále mít právo uvádět
do oběhu odrůdy a plemena, i když jim k nim
vznikne podle tohoto zákona právo. Budou však
mít možnost nakládat se svým právem
a mít z něj majetkový prospěch.
V souladu s Mezinárodní úmluvou o ochraně
nových odrůd se konstituuje právo majitele
šlechtitelského osvědčení udělit
písemnou smlouvou (licence) souhlas s obchodním
využíváním chráněné
odrůdy nebo plemene a ve smlouvě stanovit jeho podmínky.
Smlouvy se uzavírají podle tohoto zákona,
přičemž podpůrně působí
obecné předpisy z oblasti hospodářského
a občanského práva.
Odmítne-li majitel šlechtitelského osvědčení
dát souhlas s obchodním využíváním
odrůdy nebo plemene v potřebném rozsahu,
může ministerstvo v obecném zájmu nahradit
jeho souhlas udělením nucené licence.
Majitel šlechtitelského osvědčení
má v takovém případě právo
na finanční náhradu. Nedohodne-li se o její
výši s organizací, v jejíž prospěch
byla nucená licence udělena, rozhodne o ní
na návrh orgán, v jehož působnosti je
rozhodování občanskoprávních
nebo hospodářsko-právních sporů.
Pokud majitel šlechtitelského osvědčení,
kterým může být i občan nebo
jiná než pověřená organizace,
odmítne uzavřít licenční smlouvu
na obchodní využití odrůdy nebo plemene
a na tomto využití je celospolečenský
zájem, může ministerstvo nařídit
nucené obchodní využívání.
Tento institut - tzv. nucená licence - je běžný
v právních řádech států,
které tak jako tento zákon zvolily k ochraně
výlučnou formu. I když jde o nucenou licenci,
stanoví zákon právo na finanční
náhradu, jejíž výše bude rovnocenná
s výší úhrady při dobrovolné
licenční smlouvě.
Šlechtitelské osvědčení lze převést
písemnou smlouvou na organizaci nebo občana, a to
za úhradu nebo bezplatně. Tím přecházejí
na nabyvatele práva a povinnosti vyplývající
ze šlechtitelského osvědčení
s výjimkou původcovství.
Smlouva nabývá účinnosti dnem zápisu
do rejstříku chráněných odrůd
nebo do rejstříku chráněných
plemen.
Šlechtitelské osvědčení je třeba
chápat jako soubor práv založených tímto
zákonem. To znamená, že dojde-li k převodu
šlechtitelského osvědčení na
jiný subjekt, přejdou tím i veškerá
práva a povinnosti, které jsou s ním spojeny,
tj. zejména výlučné právo na
obchodní využívání, resp. poskytování
souhlasu s obchodním využíváním.
K převodu šlechtitelského osvědčení
bude docházet zejména v případě,
kdy odrůdu nebo plemeno vytvořil šlechtitel
mimo rámec činnosti v pověřené
československé organizaci.
K platnosti převodu se vyžaduje písemná
smlouva, která bude obsahovat i ujednání
o finanční úhradě.
V zájmu právní jistoty třetích
osob se bude k účinnosti převodu šlechtitelského
osvědčení vyžadovat jeho zápis
do rejstříku chráněných odrůd,
resp. do rejstříku chráněných
plemen.
Výše úhrady za převod šlechtitelského
osvědčení se určuje dohodou smluvních
stran. Při jejím stanovení se vychází
z nákladů vynaložených na vyšlechtění
odrůdy nebo plemene a z očekávaných
finančních přínosů z jejich
obchodního využívání. Z obdobných
hledisek se vychází při stanovení
úhrady za poskytnutí souhlasu s obchodním
využíváním odrůd a plemen (licence)
a úhrady za nucenou licenci.