úplné znění hospodářského
zákoníku ze dne 4. června 1964 č.
109 Sb., jak vyplývá ze změn a doplňků
provedených zákonem ze dne 25. října
1966 č. 82 Sb., zákonným opatřením
předsednictva Národního shromáždění
ze dne 15. února 1967 č. 13 Sb., zákonem
ze dne 29. června 1967 č. 69 Sb., zákonem
ze dne 8. července 1970 č. 72 Sb., zákonem
ze dne 21. prosince 1970 č. 138 Sb., zákonem ze
dne 17. prosince 1975 č. 144 Sb., zákonem ze dne
15. prosince 1982 č. 165 Sb. a zákonem ze dne 15.
června 1988 č. 98 Sb.
Pracující lid Československé socialistické republiky v čele s dělnickou třídou vybudoval pod vedením Komunistické strany Československa socialismus. Ekonomickým základem Československé socialistické republiky je socialistická hospodářská soustava. Zespolečenštění výrobních prostředků umožňuje, aby uvědomělé, plánovité řízení společenská práce se stala zdrojem mohutného rozvoje výroby a zabezpečovala vzestup životní úrovně pracujících. Úsilí socialistické společnosti směřuje, v souladu se zákonitostí společenského vývoje, ke konečnému cíli - komunismu.
Orgány socialistického státu i všechny socialistické organizace uplatňují při plánovitém řízení národního hospodářství i při své hospodářské činnosti zákonitosti společenského vývoje a socialistické ekonomiky tak, aby na základě rozvoje vědy a techniky a využívání vědeckých poznatků ve výrobních procesech i v organizaci práce, včetně dělby práce mezi zeměmi světové socialistické soustavy, na základě růstu politické, odborné i kulturní úrovně pracujících byly účinně využívány všechny zdroje a rezervy a rostla společenská produktivita práce.
Veškerá činnost státních i jiných socialistických organizací je řízena padle zásady demokratického centralismu. Tato zásada se uskutečňuje jednotou stále upevňovaného a zdokonalovaného ústředního státního řízení, nezbytného k zabezpečení plánovitého proporcionálního rozvoje národního hospodářství a tvořivé aktivity pracujících, kteří se účastní na řízení hospodářství na všech jeho stupních.
K tomu jsou vytvářeny předpoklady účelnou operativní hospodářskou samostatností a zvyšováním odpovědnosti všech státních orgánů a socialistických organizací za plnění jejich úkolů. Významnou úlohu při rozvíjení účasti pracujících na řízení hospodářství má Revoluční odborové hnuti, které tuto účast organizuje.
Tvořivá iniciativní práce občanů v socialistické společnosti vychází z poznání, že rozvoj a zájmy každého jejího příslušníka jsou v základním souladu s rozvojem a zájmy celé společnosti; práce je proto prací ve prospěch celku i ve prospěch pracovníka samého. Spojování zájmů jednotlivých pracujících a jejich pracovních kolektivů se zájmy rozvoje celé společnosti se uskutečňuje zejména odměňováním za práci podle jejího množství, jakosti a společenského významu a uspokojováním některých potřeb občan společností bezplatně.
Vycházejíc z nutnosti upevňovat socialistický právní řád zejména zdokonalováním právních norem upravujících hospodářsko-organizátorskou činnost, dále z významu a zvláštností vztahů vznikajících při řízení národního hospodářství a při hospodářské činnosti socialistických organizací a z toho, že vítězství socialismu v naší zemi a dosažený stupeň rozvoje národního hospodářství vytvořily možnost i vyvolaly potřebu komplexní úpravy těchto vztahů,
a vycházejíc z toho, že vztahy vznikající
při účasti ve společenské práci
a při uspokoj ování osobních potřeb
občanů jsou upravovány zákoníkem
práce a občanským zákoníkem,
usneslo se Národní shromáždění
Československé socialistické republiky na
tomto zákoně:
Národní hospodářství Československé
socialistické republiky tvoří nedílný
celek řízený pod vedením Komunistické
strany Československa státem podle zásady
demokratického centralismu.
Hlavním nástrojem řízení je
státní plán rozvoje národního
hospodářství, z něhož vychází
a s nímž musí být v souladu veškerá
řídící a hospodářská
činnost všech orgánů a socialistických
organizací.
K plnění úkolů hospodářského a sociálního rozvoje zakládá nebo zřizuje socialistický stát státní podniky a jiné státní organizace a svěřuje jim části národního majetku.
Družstevní a společenské organizace
hospodaří s majetkem vlastní a mimo to také
s majetkem národním, který jim stát
svěřil do užívání, Jednotná
zemědělská družstva hospodaří
též s půdou, která je v jejich společenském
užívání.
Úkoly hospodářské výstavby
plní především státní
podniky a družstva. Hospodářskou činnost
vyvíjejí těž společenské
organizace, pokud je to třeba k plnění jejich
úkolů.
Všechny socialistické organizace jsou povinny pečovat
o to, aby majetek v socialistickém společenském
vlastnictví byl plně, účelné
a hospodárné využíván, stále
rozmnožován a všemožně chráněn.
Všechny orgány a socialistické organizace jsou
povinny vynaložit nejvyšší úsilí
a vyvinout co největší iniciativu, aby úkoly
státního plánu rozvoje národního
hospodářství byly splněny co nejlépe.
Splnění úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství
zajišťují socialistické organizace v plánech
své hospodářské činnosti.
Důležitým nástrojem organizace, konkretizace
a zajišťování vzájemné spolupráce
socialistických organizací při plnění
plánovaných úkolů jsou hospodářské
smlouvy. Jednání o nich je významnou součástí
plánovacích prací.
Za neplnění svých povinností, zejména
závazků z hospodářských smluv,
jsou socialistické organizace majetkově odpovědny.
Tato odpovědnost má vést socialistické
organizace především k řádnému
a včasnému plnění jejich společenských
úkolů.
Aktivní a iniciativní účast pracujících
a jejich podíl na řízení národního
hospodářství, zejména na vytváření
plánů, zvyšování hospodárnosti,
uzavírání hospodářských
smluv a na kontrole plnění plánů i
hospodářských smluv, je předpokladem
trvalého rozvoje národního hospodářství.
Tuto účast pracujících a jejich podíl
na řízeni zabezpečují společenské
organizace, zejména Revoluční odborově
hnutí a orgány socialistické samosprávy.
Orgány socialistických organizací jsou povinny
vytvářet vhodné předpoklady pro rozšiřování
účasti pracujících a zvyšování
jejich podílu na řízení národního
hospodářství.
Při řízení a při hospodářské
činnosti socialistických organizaci, zejména
též při jejich vzájemné spolupráci,
nesmějí být uplatňovány na
úkor celospolečenských zájmů
zájmy resortní, podnikové nebo místní.
Všechna ustanovení tohoto zákoníku musí
být uskutečňována tak, aby byl zajišťován
především zájem celé společnosti
a aby úkoly plánované k uspokojení
potřeb národního hospodářství
byly plněny s největší možnou úsporou
společenské práce.
Hospodářský zákoník upravuje ze vztahů vznikajících při řízení národního hospodářství a při hospodářské činnosti socialistických organizací:
plánovité řízení národního hospodářství a socialistické společenské vlastnictví,
organizaci hospodářské činnosti, postavení socialistických organizací a jejich hospodaření,
spolupráci socialistických organizací a jejich majetkovou odpovědnost za porušení stanovených povinností,
platební a úvěrové vztahy socialistických
organizací.
Všestranný, plynulý a proporcionální
rozvoj národního hospodářství,
jako základní předpoklad uspokojování
stále rostoucích potřeb společnosti,
je zabezpečován rozšířenou socialistickou
reprodukcí. Tento proces, který uvádí
v soulad výrobní vztahy s rozvojem výrobních
sil, je socialistickým státem cílevědomě
řízen.
Hlavním nástrojem řízení rozvoje
národního hospodářství je státní
plán, který zajišťuje, aby se národní
hospodářství rozvíjelo proporcionálně
na základě optimálního využívání
přírodních a ekonomických zdroj a
podmínek země a na základě mezinárodní
socialistické dělby práce.
/1/ Státní plán rozvoje národního hospodářství se vypracovává na základě směrnic Komunistické strany Československa. Na vypracování státního plánu rozvoje národního hospodářství se podílejí ústřední orgány, národní výbory, hospodářské a ostatní organizace; všechny tyto orgány i organizace jsou povinny neustále prohlubovat perspektivnost, vědeckost a nepřetržitost plánování.
/2/ Vypracování a provádění
státního plánu rozvoje národního
hospodářství se opírá o nejširší
aktivní účast pracujících.
Finanční hospodaření státu
a socialistických organizací zajišťuje,
aby se finančních vztahů plánovitě
využívalo k rychlému rozvoji výrobních
sil, k maximální tvorbě všech zdrojů
a jejich nejefektivnějšímu využívání,
k zvýšení tvůrčí účasti
pracujících na řízení hospodářství
a k upevňování jednoty zájmů
pracujících, socialistických organizací
a celé společnosti.
/1/ Kontrola hospodářské činnosti socialistických organizací a orgánů hospodářského řízení jako součást hospodářského řízeni poskytuje příslušným orgánům objektivní informace o zajištěnosti a plnění úkolů, o základních příčinách odchylek a o využívání a účinnosti stanovených přímých a nepřímých nástrojů řízení. Zjišťuje nedostatky v hospodářské činnosti a jejich základní příčiny, prosazuje jejich trvalé odstranění a aktivně působí k tomu, aby orgány hospodářského řízení a socialistické organizace cílevědomě uskutečňovaly hospodářskou politiku státu. Působí ke zvyšování úrovně a účinnosti hospodářského řízení a k předcházení nedostatkům.
/2/ Kontrola se zaměřuje též na výchovné
působení na pracující k prohlubování
jejich vědomí společenské odpovědnosti,
upevňování pracovní kázně
a státní disciplíny a k rozvíjení
jejich úsilí o ochranu celospolečenských
zájmů.
Plánování, financování, kontrolu
a organizaci hospodářské činnosti
upravují tento zákon a jiné právní
předpisy; zvláštní předpisy upravují
další nástroje jednotně soustavy řízení,
zejména mzdovou soustavu, tvorbu cen a jednotnou soustavu
sociálně ekonomických informací.
/1/ Hlavním zdrojem rozvoje socialistického společenského vlastnictví je plánovité řízená hospodářská činnost pracovních kolektivů socialistických organizací.
/2/ Socialistickým společenským vlastnictvím
je vlastnictví celospolečenské, družstevní
vlastnictví, jakož i vlastnictví společenských
a jiných socialistických organizací.
Na výkonu socialistického společenského
vlastnictví se aktivně podílejí všichni
pracující. V jejich zájmu je chránit
majetek v socialistickém společenském vlastnictví
a podílet se v největší možné
míře na jeho plném a hospodárném
využívání.
Majetkem socialistické organizace se rozumí věci
a majetková práva včetně práv
k výsledkům výzkumné, vývojové,
projektové a jiné obdobné činnosti,
k nimž má organizace vlastnické právo
nebo právo hospodaření.
/1/ Socialistická organizace se může domáhat ochrany vlastnického práva nebo práva hospodaření proti neoprávněným zásahům, zejména může požadovat vydání věci na tom, kdo ji neoprávněně zadržuje. Vlastnické právo a právo hospodaření nezanikají uplynutím času.
/2/ Výsledky výzkumné, vývojové,
projektové a jiné obdobné činnosti
mohou organizace využívat a nakládat jimi jen
se souhlasem té organizace, jíž práva
k těmto výsledkům patří, pokud
zákon nestanoví jinak.
Organizace, která je vlastníkem věci, organizace,
která má k věci právo hospodaření
nebo organizace, která je uživatelem věci,
se musí zdržet všeho, čím by nad
přiměřenou míru obtěžovala
jiného, anebo čím by vážně
ohrožovala výkon jeho práv. Dotčená
organizace se může domáhat toho, aby organizace,
která jedná v rozporu s tímto zákazem,
se takového jednání zdržela, popřípadě
aby byl odstraněn protiprávní stav.
/1/ Nabývá-li se do socialistického společenského vlastnictví smlouvou věc, přechází vlastnické právo, není-li stanoveno nebo dohodnuto jinak, převzetím věci.
/2/ Nabýt věc do socialistického společenského vlastnictví rozhodnutím státního orgánu lze jen v případech stanovených zákonem. Vlastnictví přechází dnem určeným v rozhodnutí, a není-li určen, dnem právní moci rozhodnutí.
/3/ Není-li stanoveno nebo dohodnuto něco jiného, nabývá se s věcí i jejího příslušenství a práv s vlastnictvím věci spojených, pokud nejsou omezena na dřívějšího vlastníka.
/4/ Stavba je ve vlastnictví té socialistické
organizace, která ji pořídila, popřípadě
ve vlastnictví celospolečenském jde-li t
státní organizace.
/1/ Věc může být současné v celospolečenském vlastnictví a vlastnictví družstevních nebo jiných socialistických organizací, anebo několika družstevních nebo jiných socialistických organizací (spoluvlastnictví).
/2/ Spoluvlastníci se podílejí na právech a povinnostech vyplývajících ze spoluvlastnictví podle svých podílů. V pochybnostech se má za to, že podíly všech spoluvlastníků jsou stejné.
/3/ Užívání společné věci
a nakládání s ní se řídí
dohodou spoluvlastníků. K převodu spoluvlastnického
podílu je třeba souhlasu všech spoluvlastníků.
/1/ Spoluvlastníci se mohou dohodnout o zrušení spoluvlastnictví a o vzájemném vypořádání.
/2/ Dojde-li mezi spoluvlastníky k neshodě o vzájemných
právech a povinnostech nebo o zrušení spoluvlastnictví,
rozhodne na návrh některého spoluvlastníka
hospodářská arbitráž. Jde-li
o zrušení spoluvlastnictví, rozdělí
hospodářská arbitráž věc
mezi spoluvlastníky podle výše podílů,
a není-li rozděleni možné, přikáže
ji za přiměřenou náhradu některému
z nich nebo některým z nich; přitom dbá,
aby bylo zajištěno co nejúčelnější
využiti věci.
Socialistickými organizacemi jsou státní
podniky, státní hospodářské
organizace, rozpočtové a jiné státní
organizace, družstevní organizace, společenské
organizace, jakož i jiné organizace, jejichž
činnost přispívá k rozvoji socialistických
vztah. Socialistické organizace jsou právnickými
osobami.
Při své činnosti socialistické organizace
vzájemné spolupracují a poskytují
si potřebnou pomoc, aby byly nejúčinněji
zajištěny zájmy celé společnosti.
Je-li třeba, jsou povinny podle svých poměrů
a hospodářských možností přispívat
k provádění státního plánu
rozvoje národního hospodářství,
i když nejde o jejich vlastní úkoly, a chránit
předměty socialistického vlastnictví
před poškozením, ztrátou, zneužitím
a rozkrádáním, i když k nim nemají
právo hospodaření nebo vlastnické
právo.
Úkoly socialistické organizace plní kolektiv
jejích pracovníků nebo členů;
jejich činnost je organizována na základě
statutů, stanov nebo organizačních řádů.
/1/ Socialistické organizace vystupují v hospodářských vztazích svým jménem a nesou také majetkovou odpovědnost z těchto vztah vyplývající, pokud tento zákon nebo zvláštní předpisy nestanoví jinak.
/2/ V případech a za podmínek stanovených
v zákoně vystupují v hospodářských
vztazích svým jménem a nesou majetkovou odpovědnost
z těchto vztahů vyplývající
též organizační jednotky nebo orgány
socialistických organizací (dále jen "organizační
jednotky"); pro jejich způsobilost nabývat
práv a zavazovat se, pro ochranu vlastnického práva
a práva hospodaření, pro jejich hospodářskou
činnost, právní úkony a závazkové
vztahy platí obdobně ustanovení tohoto zákona
a jiných právních předpisů,
týkající se socialistických organizací.
Socialistické organizace mohou nabývat práv
a zavazovat se, jen pokud to není v rozporu s plněním
jejich společenských úkolů.
/1/ Socialistické organizace vyvíjejí hospodářskou činnost v rámci předmětu činnosti stanoveného v zakládací listině, stanovách, statutu anebo v jiném aktu, kterým byla určitá hospodářská činnost povolena; v rámci předmětu činnosti je maloobchodní prodej výrobků, které organizace vyrábí, úprava nebo jiné zpracování prodávaných výrobků a poskytování prací nebo výkonů s prodejem souvisejících, doplňkový prodej výrobků souvisejících s poskytovanými pracemi nebo výkony.
/2/ Socialistické organizace mohou vykonávat i jinou
hospodářskou činnost, pokud tím nenaruší
plnění závazných výstupů
státního plánu a plněni hospodářských
závazků.
Ode dne zřízení mohou nabývat práv
a zavazovat se socialistické organizace, které se
do podnikového rejstříku nezapisují.
Socialistické organizace jednají svými (statutárními
i jinými) orgány nebo prostřednictvím
svých zástupců.
/1/ Statutárním orgánem socialistické organizace je její pracovník nebo člen, který je podle zákona nebo podle příslušných organizačních předpisů (např. statutu, stanov, organizačních řád) oprávněn jednat jménem organizace ve všech věcech. Je-li statutární orgán kolektivní, určují organizační předpisy, jakým způsobem jedná navenek.
/2/ Jiní pracovníci nebo členové socialistické organizace jsou jako její orgány oprávněni činit jménem organizace právní úkony nutné ke splnění uložených pracovních úkolů v případech, kdy je to stanoveno v organizačních předpisech nebo je to v hospodářském styku obvyklé.
/3/ Právní úkon, při němž
orgán překročil rozsah svého oprávnění,
zavazuje socialistickou organizaci jen tehdy, jde-li o překročení,
o němž druhá organizace nemohla vědět.
Překročí-li rozsah svého oprávnění
jiný orgán než statutární, zavazuje
právní ikon organizaci též tehdy, pokud
k tomu dala dodatečný souhlas nebo pokusí
na základě právního úkonu jedná.
/1/ Zástupcem socialistické organizace je zpravidla její pracovník (člen) nebo jiná socialistická organizace. Oprávnění zastupovat socialistickou organizaci vzniká udělením písemné plné moci statutárním orgánem; v plné moci musí být vymezen rozsah zmocněni.
/2/ Právní úkon, při němž
zástupce překročil rozsah svého zmocnění,
zavazuje zastoupenou organizaci jen tehdy, pokud k tomu dala dodatečný
souhlas nebo pokud na základě právního
úkonu jednala. Totéž platí i o právním
úkonu, jejž jménem organizace učinil
někdo, kdo k tomu nebyl oprávněn.
/1/ K platnosti smluv a jiných dohod socialistických organizací se vyžaduje písemná forma, není-li v dalších ustanoveních tohoto zákona nebo prováděcích předpisech stanoveno jinak. K platnosti ostatních právních úkonů socialistických organizací se vyžaduje písemná forma jen v případech stanovených právními předpisy.
/2/ Požadavek písemné formy je splněn i tehdy, byly-li projevy vůle učiněny v různých listinách, zejména v dopisech, nebo byly-li učiněny dálnopisem anebo za podmínek a způsobem, které stanoví prováděcí předpis, prostředky výpočetní techniky, popřípadě jiné techniky zpracování nebo přenosu dat. Telegram se pokládá za písemné sdělení jen tehdy, jestliže jej odesílatel bez zbytečného odkladu dopisem potvrdí.
/3/ Ten, kdo za organizaci podpisuje, uvede též funkci, která ho k jednání opravňuje, popřípadě uvede, že jedná jako zástupce; nesplnění této povinnosti nemá však za následek neplatnost právního úkonu. Nahrazeni podpisu mechanickými prostředky stačí jen tam, kde je to stanoveno právními předpisy nebo je to obvyklé.
/4/ Hospodářská arbitráž může
rozhodnout, že je platný od počátku
i právní úkon, u něhož nebyly
splněny náležitosti písemně formy,
jestliže již bylo na jeho základě započato
s plněním.
/1/ Právní úkony socialistických organizací jsou neplatně, jsou-li v rozporu s právními předpisy nebo jejich účel obcházejí nebo jsou v rozporu se zásadami hospodářské politiky Československé socialistické republiky anebo jestliže jejich předmětem je plnění nemožné. Plnění není nemožné, lze-li je uskutečnit jen za ztížených podmínek nebo s většími náklady, anebo až po určeném času.
/2/ Zjistí-li hospodářskou arbitráž při projednáváni sporu, že právní úkon je neplatný proto, že jeho obsah se příčí právnímu předpisu nebo jeho účel obchází, může organizaci, která v době právního úkonu o neplatnosti věděla nebo vědět musela, uložit odvod do příslušného státního rozpočtu až do výše toho, co plnila nebo měla plnit, jestliže již bylo započato s plněním na základě takového právního úkonu. Místo nepeněžitého plnění se odvádí jeho peněžitá hodnota.
/3/ Týká-li se důvod neplatností jen části právního úkonu, není tím dotčena platnost zbývající části mimo případy, kdy vztah, který by vznikl na základě této části právního úkonu, by byl hospodářsky neodůvodněný.
/4/ Organizace, která věděla nebo vědět
musela, že právní úkon je neplatný,
je povinna nahradit škodu, která vznikla v důsledku
neplatnosti právního úkonu organizaci, jež
důvěřovala v platnost právního
úkonu.
Právní úkon je třeba vždy vykládat
v souladu se zájmem celé společnosti na rozvoji
národního hospodářství a v
souladu s požadavky soudružské spolupráce
socialistických organizací.
Vyžaduje-li tento zákon nebo jiný právní
předpis k účinnosti smlouvy nebo jiné
dohody mezi organizacemi souhlas příslušného
orgánu, a tento orgán nesdělil své
stanovisko do jednoho měsíce ode dne, kdy žádost
o souhlas došla, má se za to, že souhlas byl
dán.
Ustanovení o právních úkonech se nevztahují
na jednání, v nichž socialistická organizace
vystupuje jako řídící orgán.
/1/ Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy, národní výbory, dále Ústřední rada družstev a svazy družstev vůči družstevním podnikům, jakož i ústřední orgány společenských organizací (dále jen "orgány hospodářského řízení") vystupují v hospodářských vztazích při řízení hospodářské činnosti socialistických organizací v rozsahu své působnosti, v případech a za podmínek stanovených tímto zákonem nebo zvláštními předpisy a nesou majetkovou odpovědnost z těchto vztahů, stanovenou tímto zákonem.
/2/ Jménem orgánu hospodářského
řízení jedná jeho vedoucí nebo
pracovník, který je k tomu oprávněn
statutem, stanovami nebo jiným organizačním
předpisem.
/1/ Opatření, jímž orgán hospodářského řízení zakládá, mění, ruší nebo stvrzuje oprávněni a povinnosti organizací, musí být v souladu s právními předpisy, musí mít písemnou formu, obsahovat označení organizací, jimž je určeno, a jeho obsah musí být určitý. Další náležitosti opatření mohou stanovit právní předpisy.
/2/ Pokud to nevylučuje povaha věci, je orgán hospodářského řízení povinen projednat opatření před jeho vydáním se socialistickou organizací, jíž má být určeno.
/3/ Opatření je účinné dnem doručení, pokud v něm není stanoven den pozdější.
/4/ Orgán hospodářského řízení,
který opatření vydal, může na
návrh organizace nebo z vlastního podnětu
opatření změnit nebo zrušit; ustanovení
odstavce 2 platí obdobně.
Na návrh organizace, jíž je opatření
určeno, vysloví hospodářská
arbitráž neplatnost opatření, které
je v rozporu s právními předpisy. Je-li na
tom naléhavý společenský zájem,
mže hospodářská arbitráž
vyslovit neplatnost takového opatření i z
vlastního podnětu.
/1/ Orgán hospodářského řízení je povinen nahradit škodu, která organizaci vznikla v důsledku jeho opatření, které je v rozporu s právními předpisy. Pro rozsah a způsob náhrady škody se přiměřeně použijí ustanovení § 146 až 148.
/2/ Lhůta pro zánik práva na náhradu
škody činí jeden rok a počíná
od prvého dne roku následujícího poté,
kdy se poškozená organizace dozvěděla
o výši škody a o odpovědném orgánu
hospodářského řízení.
Právo na náhradu škody lze vsak uplatnit nejdéle
do konce pátého roku následujícího
po vzniku škody. Ustanovení § 132 odst. 1 platí
obdobně.
/1/ Dojde-li v důsledku opatření orgánu hospodářského řízení, které tento orgán vydal v souladu s právními předpisy, ke zhoršení hospodářských výsledků organizace, jíž je opatření určeno, zejména ke zmenšení majetku nebo k úniku majetkového prospěchu, je organizace oprávněna požadovat vyrovnání vzniklé majetkové újmy na orgánu, který opatření vydal.
/2/ Organizace je povinna vymezit rozsah svého požadavku písemně, zdůvodnit jej a předložit orgánu hospodářského řízení nejpozději do šesti měsíců od vzniku majetkové újmy, jinak její právo zaniká. Orgán hospodářského řízení je povinen se k požadavku organizace vyjádřit písemné do tří měsíců od jeho doručení.
/3/ Organizace je oprávněna požadovat u hospodářské arbitráže náhradu majetkové újmy, pokud nedošlo k jejímu vyrovnání dohodnutým způsobem ve stanovené nebo dohodnuté lhůtě, nebo pokud orgán hospodářského řízení požadavek organizace zcela nebo zčásti odmítl, anebo se nevyjádřil ve lhůtě podle odstavce 2. Majetková újma se hradí v penězích. Pro určení výše její náhrady platí obdobně § 147 a 148.
/4/ Právo na náhradu majetkové újmy zaniká, nebylo-li uplatněno u hospodářské arbitráže do šesti měsíců od prvého dne měsíce následujícího poté, kdy právo mohlo být podle odstavce 3 uplatněno poprvé.
/5/ Právo na náhradu majetkové újmy
nevznikne, jestliže je majetková újma kryta
z jiných zdroj, jestliže k újmě došlo
v důsledku zákazu vývozu nebo dovozu anebo
v důsledku tvorby a změn cen.
Zakládání státních podniků,
jejich právní postavení a hospodaření,
jakož i jejich organizaci a řízení a
další právní poměry upravují
zákon o státním podniku, zákony o
národních výborech, jiné zvláštní
předpisy a tento zákon.
/1/ Účelem likvidace je vypořádat majetkové poměry zrušeného státního podniku.
/2/ Likvidace se provede, neučiní-li zakladatel
opatření o veškerém majetku a závazcích
zrušeného státního podniku.
/1/ Zakladatel navrhne zápis likvidace státního podniku a likvidátora, kterého jmenoval, do podnikového rejstříku. Po dobu likvidace užívá podnik svého názvu s dodatkem "v likvidaci".
/2/ Dnem, ke kterému byla likvidace a likvidátor zapsáni do podnikového rejstříku, zaniká funkce ředitele a orgány samosprávy. Likvidátor je oprávněn jednat jménem státního podniku ve věcech spojených s likvidací.
/3/ Likvidátor je povinen o vstupu státního podniku do likvidace neprodlené vyrozumět všechny organizace, orgány a jiné subjekty, které jsou tím dotčeny.
/4/ Ke dni zahájení likvidace státní
podnik sestaví účetní závěrku
a účetní výkazy a předá
je likvidátorovi a příslušným
orgánům.
/1/ Likvidátor sestaví do 30 dnů po svém zápisu do podnikového rejstříku zahajovací rozvahu a předá ji zakladateli spolu s likvidačním plánem, rozpočtem likvidace a s inventarizačním zápisem o mimořádné inventarizaci hospodářských prostředků, provedené ke dni zahájení likvidace.
/2/ Likvidátor v průběhu likvidace je povinen zejména
a) soustředit peněžní prostředky na jednom účtě u jednoho peněžního ústavu,
b) dokončit běžné záležitosti,
c) vypořádat odvody do státního rozpočtu, daně a poplatky,
d) vypořádat závazky a pohledávky,
e) zpeněžit majetek státního podniku nejhospodárnějším a nejrychlejším způsobem nebo s ním jinak naložit v souladu s předpisy o hospodaření s národním majetkem,
f) podávat zakladateli čtvrtletní a roční
hlášení o průběhu likvidace doložené
čtvrtletní a roční účetní
závěrkou.
/1/ Likvidátor sestaví účetní závěrku ke dni skončení likvidace a předloží ji zakladateli ke schválení spolu s konečnou zprávou o celém průběhu likvidace.
/2/ Likvidátor po prověření a schválení účetní závěrky zakladatelem
a) odvede konečný výtěžek likvidace podle pokynu zakladatele,
b) postará se o bezpečné uloženi spisového materiálu a účetních písemnosti,
c) navrhne výmaz státního podniku z podnikového
rejstříku.
Nestačí-li výtěžek likvidace
k uspokojení všech zbylých pohledávek,
likvidátor se souhlasem zakladatele uspokojí především
pohledávky pracovníků likvidovaného
podniku, dále pohledávky státu na odvodech,
daních a poplatcích; ostatní pohledávky
uspokojí poměrně.