FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1989

V. volební období

140

Zásady

novelizace trestního práva hmotného /trestního zákona č. 140/1961 Sb. a zákona o přečinech č. 150/1969 Sb./

A/ Úpravy k posílení diferenciace deliktů projednávaných soud

Zásada č. 1

Upravit ustanovení o trestném činu opuštěni republiky /§ 109 tr. zákona/ tak, aby postihovalo pouze překročení státní hranice za použití násilí nebo pohrůžky bezprostředního násilí. Jako sankci stanovit trest odnětí svobody.od jednoho do pěti let a trest propadnutí majetku.

Trestem odnětí svobody na tři léta až osm let, popř. trestem propadnutí majetku postihnout organizátora tohoto trestného činu, československého občana, kterému bylo zvlášť uloženo uchovávat státní tajemství, pachatele, který tímto činem způsobí těžkou újmu na zdraví nebo jiný zvlášť závažný následek, nebo spáchá čin za branné pohotovosti státu.

Trestem odnětí svobody od osmi do patnácti let, popř. trestem propadnutí majetku postihnout pachatele, který tímto činem způsobí smrt.

Nově vytvořenou skutkovou podstatu nadepsat "nedovolené překročení státní hranice".

Ustanovení o trestném činu vniknutí na území republiky /§ 110 tr. zákona/ vypustit.

Dosavadní postih nedovolené emigrace podle ustanovení § 109 tr. zákona je většinou formální. Zákonem upravené složité vyšetřování, řízení před prokurátorem a soudem, odsouzení k trestu odnětí svobody, který nelze vykonat vzhledem k tomu, že pachatel tohoto trestného činu se zdržuje bez povolení v cizině, jakož i rozsáhlá agenda při vyřizování žádostí o uděleni milosti presidenta republiky je neefektivní.

Politicko-právně je nežádoucí i skutečnost, že pachateli, jemuž se nepodařilo tento trestný čin dokonat, je zpravidla za pokus ukládán nepodmíněný trest odnětí svobody, který se vykoná, zatímco pachatel, který trestný čin dokonal, je odsouzen v nepřítomnosti a po uplynutí pěti let nedovoleného pobytu v cizině si může požádat o milost, která je mu zpravidla udělena a poté si upraví právní vztahy k ČSSR, nebo se nevrátí a o milost si nepožádá, poněvadž nemá na úpravě právních vztahů k ČSSR zájem. V obou těchto případech se soudem uložený trest nevykoná.

Z toho plyne, že trestní postih podle dosud platného ustanovení o trestném činu opuštění republiky nemá žádoucí účinek, přičemž četné udělování milosti prezidentem republiky není v souladu s charakterem výjimečnosti tohoto aktu.

Cílem navrhované právní úpravy trestného činu nedovoleného překročení státních hranic je odstranit formálnost a nehospodárnost trestního řízení o dosavadním trestném činu opuštění republiky a zamezit zneužívání čl. 12 odst. 2 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech - podle něhož může každý opustit kteroukoli zemi i svou vlastní - ze strany nepřátelsky zaměřené západní propagandy, která přehlíží odstavec 3 citovaného článku, podle něhož omezení může stanovit zákon.

Nová koncepce postihuje jak kvalifikovaná opuštění republiky, tak i kvalifikovaná vniknutí na její území. Ostatní případy /nekvalifikované překročení státních hranic a dále pobyt československých občanů v cizině /pokud nejsou nositeli státního tajemství/ bez povolení by byly postihovány jako přestupek proti zájmům republiky podle nového přestupkového zákona.

I tehdy, bude-li nedovolený přechod hranice nebo nedovolený pobyt v cizině pouze přestupkem, může majetek pachatele připadnout státu a to podle § 453a občanského zákoníka. Podle tohoto ustanovení připadají do vlastnictví státu věci, jejichž vlastník se dopustil takového protiprávního jednání, jímž se trvale zbavil možnosti věc obvyklým způsobem užívat.

S ohledem na skutečnost, že nově navržená úprava ustanovení o trestném činu nedovoleného překročení státních hranic postihuje jak kvalifikované narušení státní hranice ve směru z území republiky na území sousedních států, tak i opačně, navrhuje se zrušit ustanovení o trestném činu vniknutí na území republiky.

Zásada č. 2

Doplnit oddíl druhý hlavy první zvláštní části trestního zákona o ustanovení, podle kterého bude trestně postižen československý občan, který se neoprávněně zdržuje v cizině, ačkoli mu bylo zvlášť uloženo uchovávat státní tajemství. Na tento trestný čin stanovit trest odnětí svobody až na tři léta, popř. propadnutí majetku.

Nová koncepce trestného činu nedovoleného překročení státní hranice nepostihuje případy, kdy československý občan zůstane bez povolení v cizině, tak jak tomu bylo u trestného činu opuštěni republiky podle § 109 odst. 2 tr. zákona.

Tato jednání budou postihována pouze jako přestupek.

Z důvodu účinné ochrany státního tajemství je nezbytné doplnit trestní zákon o ustanovení, které by postihovalo výše uvedené jednání, jestliže se jej dopustí československý občan, kterému bylo zvlášť uloženo uchovávat státní tajemství /§ 9 a násl. zák. č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství/.

Zásada č. 3

Pozměnit ustanovení o tr. činu opilství /§ 201 tr. zák./ tak, aby postihovalo nejenom požití alkoholu, ale dopadalo na všechny návykové látky. Za trestný čin považovat takové jednání, dopustí-li se ho pachatel opětovně v průběhu dvou roků nebo sice poprvé, ale při provozu hromadné dopravy nebo při jiné činnosti, při níž je účinek alkoholu nebo jiné návykové látky zvlášť nebezpečný, anebo způsobí-li škodlivý následek. Pozměnit rovněž nadpis tohoto ustanovení.

Nejúčinnějším trestem za požití alkoholu nebo jiné návykové látky je zákaz řízení /nebo jiné činnosti, při níž k ohrožení zdraví či majetku došlo/ a trest peněžitý. Trest odnětí svobody je přiměřený jenom u recidivistů, popř. tam, kde vzniklo konkrétní nebezpečí pro více lidi, jako je tomu v hromadné dopravě, při ovládání velkých strojů, jeřábů v některých provozech apod. Jinak bude administrativní postih v podobě zákazu činnosti až do dvou let a trestu peněžitého postačující. Nepůjde o zmírnění trestního postihu, protože ani dnes není pachatelům, u nichž je trestné jednání mimořádným vybočením a nedošlo ke škodlivému následku, ukládán nepodmíněný trest odnětí svobody. Administrativní postih bude následovat bezprostředně po činu a bude mít proto zvýšený účinek na pachatele i jeho okolí.

Zásada č. 4

Ze zákona o přečinech vypustit

a/ přečin pytláctví /§ 4/,

b/ z ustanovení o přečinu proti zájmům socialistické společnosti v oblasti styku s cizinou část týkající se zákazu nebo omezení dovozu, vývozu nebo průvozu zboží (§ 5 písm. a) a porušování předpisů o cestovních dokladech /§ 5 písm. d/,

c/ přečin proti pracovní kázni /§ 8/ ustanovení písm. b/ - d/,

d/ přečin proti socialistickému soužití /§ 9/.

ad a/:

Cílem novelizace zákona o přečinech je vyloučit z trestního postihu před soudy taková jednání menší závažnosti, která se dají účinněji postihovat administrativně, popřípadě kárně.

Dosavadní ustanovení o přečinu pytláctví bylo v praxi užíváno jen výjimečně vzhledem k tomu, že pokud pachatel zásahem do práva myslivosti získal majetkový prospěch /zvěřinu, ryby/, bil postihován podle přísnějších ustanovení zákona o přečinech /§ 3 odst. 1/, případně trestního zákona /§ 132/. Pokud k takovému následku nedojde, jeví se administrativní postih jako zcela postačující.

ad b/:

Současná soudní praxe za trestný čin porušování předpisů o oběhu zboží ve styku s cizinou podle § 124 tr. zák. považuje jednání, spočívající v zatajení zboží v hodnotě kolem 20 000 Kčs. Byly zvýšeny i hranice bezcelního dovozu zboží. Za této situace získání majetkového prospěchu nikoli nepatrného /podle judikatury 3 000 Kčs/, které bylo kritériem rozlišení mezi celním přestupkem a uvedeným přečinem, přichází v úvahu v podstatě jenom tehdy, jsou-li splněny podmínky postihu pro trestný čin podle.§ 124 tr. zák.

Navrhovaná úprava trestného činu opuštěni republiky podle § 109 tr. zák., která předpokládá administrativní postih opuštění republiky, logicky vylučuje, aby jednání méně závažné bylo posuzováno jako přečin.

ad c/:

Nové mechanismy hospodaření s pracovními silami v zásadě vylučují potřebu postihu deliktů proti pracovní kázni podle § 8 zákona o přečinech. Návrhem je vytvářen tlak na socialistické organizace, aby řešily porušení pracovní kázně především ve své kompetenci, k čemuž dává dostatek prostoru novela zákoníku práce.

ad d/:

Jednání uvedená v § 9 jsou vesměs porušením administrativních předpisů a již nyní jsou postihována z převážné části jako přestupky. Přečinem bylo jednání opakované nebo závažnější. Zvýšeni sankcí předpokládané v zákoně o přestupcích umožňují, aby i tato jednání byla s dostatečnou účinností postihována administrativně.

Zásada č. 5

V ustanovení o přečinu proti majetku v socialistickém a osobním vlastnictví /§ 3 odst: 1/ pozměnit částku 1 500 Kčs stanovící maximální škodu způsobenou úmyslně na částku 3 000 Kčs a částku 5 000 Kčs /§ 3 odst. 2/ - škoda na majetku v socialistickém vlastnictví z nedbalosti - na částku 15 000 Kčs.

Dosavadní vývoj životní úrovně, cen a mezd vedl k tomu, že tam, kde výše škody byla znakem trestného činu nebo přečinu, byly jednotlivé částky judikaturou přiměřeně zvýšeny tak, aby odpovídaly současným cenovým i mzdovým relacím. Aby nedocházelo k neodůvodněnému zpřísňování trestního postihu, je třeba tyto částky zvýšit i v tomto ustanovení, kde jsou uvedeny výslovně, nikoli jen obecným termínem.

Zásada č. 6

Stanovit, že trestné činy, u nichž horní hranice trestu odnětí svobody nepřevyšuje jeden rok a za přečiny je možné trest odnětí svobody uložit jen výjimečně, jestliže vzhledem k okolnostem spáchání trestného činu nebo přečinu a k osobě pachatele by potrestání jiným trestem zjevně nesplnilo účel trestu.

Uvedené méně závažné delikty, nejde-li o případy zcela výjimečné, nevykazují takový stupeň společenské nebezpečnosti; aby trest odnětí svobody byl pro převýchovu pachatele a ochranu společnosti nezbytný. Požadavek diferenciace trestní odpovědnosti vyžaduje, aby nepodmíněn.v trest odnětí svobody jako nejpřísnější prostředek společnosti byl používán jen vůči hlouběji narušeným pachatelům. Podmíněný trest odnětí svobody bude ukládán výjimečně i pachatelem, u nichž je uložení tohoto trestu příznivější než uložení peněžitého trestu, který by nemohli zaplatit.

Uvedené drobné delikty jsou ve své podstatě obdobné přestupkům, postihovaným administrativně a jejich vyřizování před samosoudcem bude přechod k administrativnímu postihu a bude časově omezeno do vytvoření administrativně trestního soudnictví. Skutečnost, že tyto drobné delikty byly doposud považovány za činy kriminálního charakteru, měla za následek zkreslování skutečného stavu kriminality. Kromě toho záznamy o přečinech v trestních rejstřících měly negativní důsledky pro občanské postavení pachatelů.

Napříště se předpokládá, že přečiny nebudou vykazovány v přehledech kriminality a pro jiné účely než pro potřebu orgánů činných v trestním řízení v rejstříku trestů evidovány.

Zásada č. 7

Doplnit ustanovení § 133 odst. 1 alinea druhá tr. zák., § 209a odst. 1 tr. zák. a § 249 odst. 1 alinea druhá tr. zák. tak, že neoprávněné užívání věci svěřené je trestným činem tehdy, přesahuje-li vzniklá škoda částku 3 000 Kčs.

Při neoprávněném užívání věci svěřené, popř. motorového vozidla svěřeného pachateli, je třeba rozlišení trestného činu na jedné a přestupku na druhé straně upravit na základě způsobené škody. Jinak by došlo k tomu, že pro trestný čin by byl stíhán např. řidič za tzv. černou jízdu, při níž způsobil nízkou škodu, zatímco při rozkrádání stejné částky by odpovídal pouze za přestupek. Tím by byla porušena zásada, z níž trestní zákon jinak vychází, že krádež užitku vykazuje nižší stupeň nebezpečnosti pro společnost, než rozkrádání nebo krádež. Nelze ovšem přehlédnout, že tzv. černé jízdy jsou dosti rozšířeným jevem, který společnosti způsobuje nezanedbatelné škody. Opatření nezbytná k důslednému zavedení pracovní kázně a režimu jsou však mimo rámec trestního práva. Navíc zvýšené sankce podle nového zákona o přestupcích a podle novely zákoníku práce budou přitom dostatečně účinné.

Pokud škoda způsobená neoprávněným užíváním věci svěřené nepřesáhne uvedenou hranici, může jít o přečin podle § 3 odst. 1 zákona o přečinech.

Jinak je tomu, jestliže se pachatel zmocní věci, aby jí neoprávněně užíval /například se vloupe do uzamčeného vozidla/. V takových případech je třeba vycházet nikoli z výše způsobené škody, ale z té skutečnosti, že jde o věc větší hodnoty nebo o motorové vozidlo větší hodnoty.

Zásada č. 8

Ustanovení o materiálních znacích přečinu /§ 1 odst. 1/ upravit tak, že přečinem je čin, jehož stupeň společenské nebezpečnosti je nízký.

Dosavadní úprava vymezuje materiální znak přečinu pouze pokud jde o spodní hranici. Horní hranice je vymezena jenom relativně, ve vztahu ke stupni nebezpečnosti pro společnost trestného činu, Protože však typový stupeň společenské nebezpečnosti přečinů a trestných činů s horní hranicí trestu odnětí svobody do jednoho roku se překrývá, je třeba horní hranici stupně typové nebezpečnosti přečinu vymezit přesněji.

B. Úpravy obecných ustanovení trestního zákona a zákona o přečinech

Zásada č. 9

Doplnit okolnosti vylučující trestní odpovědnost o přiměřené riziko tak, aby jednání, které jinak nese znaky trestného činu, bylo beztrestné, jestliže šlo o jednání v rámci přiměřeného rizika, směřovalo k dosažení společensky prospěšného cíle, bylo v souladu se soudobými poznatky vědy. Osoba, která je podnikla tak učinila po zevrubném zhodnocení situace, přijala veškerá opatření k zabránění nebo snížení možných škod a cíle, k němuž jednání směřovalo, nemohlo být dosaženo jinak.

Mezi okolnostmi vylučujícími trestní odpovědnost dosud v trestním zákoně nebylo uvedeno odborné, hospodářské nebo jiné přiměřené riziko, třebaže v praxi případy, které by pod tento pojem spadaly, nebyly stíhány s odůvodněním, že není dáno zavinění, dostatečný stupeň nebezpečnosti pro společnost nebo že jde o krajní nouzi, případně nutnou obranu.

Vzhledem k tomu, že dosavadní ustanovení zejména. II. hlavy zvláštní části trestního zákona, ale i některá další ustanovení, např. o obecném ohrožení apod. odpovídala spíše.administrativnímu způsobu řízení národního hospodářství, který daleko více užíval mimoekonomických forem donucení, včetně pohrůžek trestem, přičemž nynější novelizace může na počínající přestavbu řízení národního hospodářství reagovat jen dílčím způsobem, je účelné zavést do trestního zákona výslovně odborné, hospodářské a další přiměřené riziko jako obecný důvod vylučující trestní odpovědnost. Takový důvod odstraňuje možné obavy z rozporu mezi potřebou trestně právní ochrany ekonomiky a potřebou socialistické podnikavosti.

Současné důvod dopadá i na oblast experimentů ve vědě a technice i v oblasti medicíny, popř. i v dalších oblastech.

Stanovení důvodu jako obecného odpovídá i současným tendencím ve vývoji trestního práva v socialistických zemích, zejména v SSSR. Odpovídá i § 10 odst. 2 zák. o podniku.

Zásada č. 10

Pozměnit a doplnit ustanovení o trestech, které nejsou spojeny se ztrátou svobody, zvýšit jejich účinnost a posílit výchovné, popř. i donucovací prvky v nich obsažené takto:

a/ Stanovit horní hranici trestu zákazu činnosti /§ 49 odst. 1 tr. zák./ na deset let a umožnit, aby byl ukládán i mladistvým v trvání do pěti let, pokud to nebude na překážku přípravě na jejich povolání; délku zkušební doby při podmíněném upuštění od zbytku tohoto trestu prodloužit na pět let a stanovit, že v konkrétním případě nemá být kratší než zbytek trestu. Dobu výkonu trestu odnětí svobody /jakéhokoliv, nejenom toho, vedle něhož byl uložen trest zákazu činnosti/ do doby zákazu činností nezapočítávat. Naproti tomu započíst do trestu zákazu řízení motorových vozidel dobu, po kterou byl před právní moci rozsudku obviněnému zadržen řidičský průkaz podle administrativních předpisů;

b/ stanovit horní hranici trestu zákazu pobytu /§ 57a odst. 1 tr. zák./ na deset let, upravit podmínky jeho uložení tak, aby mohl být ukládán vzhledem k dosavadnímu způsobu života a osobním a rodinným poměrům pachatelů, kteří nesplňuji podmínku "vyhýbáni se poctivé práci", dosud uvedenou v § 57a odst. 1 tr. zák., a stanovit, že tento trest se může vztahovat i na jiná místa nebo obvody, než v nichž byl čin spáchán, kromě místa, ve kterém má pachatel trvalý pobyt a je k tomuto místu vázán rodinnými a jím na roveň postavenými vztahy; délku zkušební doby při podmíněném upuštění od zbytku tohoto trestu upravit stejně jako u zákazu činnosti; dobu výkonu trestu odnětí svobody do trestu zákazu pobytu nezapočítávat;

c/ upravit ustanovení o trestu nápravného opatření /§ 44 a § 45 tr. zák./ tak, aby napříště nebylo spojeno se změnou zaměstnání pachatele, aby srážky z odměn za práci byly prováděny z průměrného měsíčního výdělku a aby do doby výkonu nápravného opatření se nezapočítávala doba, po kterou odsouzený nepracoval, s výjimkou té doby, za kterou mu podle předpisů pracovního práva příslušné náhrada mzdy;

d/ stanovit, aby od zbytku trestu odnětí svobody vykonávaného ve vojenském nápravném útvaru /§ 39a odst. 5 tr. zák./ mohlo být upuštěno, byl-li odsouzený uznán příslušnou přezkumnou komisí neschopným výkonu základní vojenské služby ze zdravotních důvodů, jestliže odsouzený svým vzorným chováním, poctivým poměrem k práci a snahou plnit vojenské povinnosti prokázal, že i nadále povede řádný život pracujícího člověka;

e/ upravit ustanovení o ukládání trestu mladistvému /§ 78 tr. zák./ tak, aby soud mohl uložit mladistvému i zákaz činnosti a mladistvému, který není československým občanem, uložit trest vyhoštění;

f/ stanovit, že trest peněžitý může soud uložit za přečin a trestný čin, u něhož horní hranice trestu odnětí svobody nepřesahuje jeden rok ve výměře od 1 000 do 30 000 a ostatní trestné činy od 1 000 do 100 000 Kčs. Za trestný čin, na který zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož zorní hranice nepřesahuje tři roky, může takový trest uložit, i když pachatel nezískal nebo se nesnažil získat majetkový prospěch, pokud současně trest odnětí svobody neukládá.

Stanovit, že náhradní trest odnětí svobody se ukládá pro případ, že peněžitý trest nebyl zaplacen, ačkoli osobni a majetkové poměry pachatele to umožňuji.

Dosavadní systém trestů zahrnuje řadu takových trestů, které nejsou spojeny s odnětím svobody, neznamenají izolaci pachatele od společnosti a přitom mají výrazně výchovnou funkci.

S touto úpravou lze i v budoucnu v podstatě vystačit, avšak jak ukazují zkušenosti, je k dosaženi účelu těchto trestů nutno posílit výchovné i omezovací prvky v nich obsažené. Půjde o úpravu trestu zákazu činnosti, zákazu pobytu, trestu nápravného opatření a trestu peněžitého.

Ad a/ U trestu zákazu činnosti se jeví účelným prodloužit zákonnou maximální dobu trvání na deset let, nebo dosavadní horní hranice pět let nedává vždy dostatečnou záruku dosažení nápravy pachatele ani účelu potlačovacího, tj. zabránit odsouzenému v dalším páchání trestné činnosti.

Trest zákazu činnosti by bylo možno uložit i mladistvým, pokud by uložení takového trestu nebylo překážkou v přípravě na jejich povolání. Jednalo by se zejména o zákaz řízení motorových vozidel, nebol u mladistvých řidičů, kteří projevili neukázněnost a lehkomyslnost, je takový trest nejenom v zájmu společnosti, ale také v zájmu ochrany jejich vlastního zdraví a života. Horní hranice trestu zákazu činnosti u mladistvých by činila pět let.

Tak jako dosud by po výkonu poloviny trestu zákazu činnosti bylo možno podmíněně upustit od výkonu jeho zbytku. Délku zkušební doby, dosud stanovenou na dva roky /§ 63 odst. 2 tr. zák./ je však třeba prodloužit na pět let a stanovit, že nemá být v konkrétním případě kratší než zbytek trestu, od jehož výkonu bylo upuštěno. Tím by bylo posíleno výchovné působení takového rozhodnutí.

Do výkonu trestu zákazu činnosti by byla započtena doba, po kterou byl před právní moci rozsudku řidičský průkaz zadržen podle administrativních předpisů. Tím by se zamezilo faktickému prodloužení trestu o dobu, po kterou trvalo přípravné řízení a řízení před soudem, i obavám pachatele podat opravný prostředek, aby si jím tuto dobu neprodloužil.

Ad b/ Zkušenosti s dosavadní aplikací trestu zákazu pobytu podle dosavadní úpravy ukazují, že je namístě' jednak pozměnit podmínky pro jeho uložení tak, aby byla širšímu okruhu pachatelů vzata možnost spáchání trestného činu na určitém místě, jednak umožnit v určitých případech prodlouženi doby trvání tohoto druhu trestu.

Na rozdíl od dosavadní úpravy /§ 57a tr. zák./, podle níž tento druh trestu může být uložen pouze pachateli, který se vyhýbá poctivé práci a nemá trvalý pobyt v místě nebo obvodě, na který se trest zákazu pobytu má vztahovat, navrhuje se, aby tento trest mohl soud uložit vzhledem ke způsobu života a k poměrům pachatele úmyslného trestného činu širšímu okruhu pachatelů, aby se trest vztahoval na místo nebo obvod, v němž byl čin spáchán, popřípadě zároveň i na jiná místa nebo obvody, a aby maximální doba trváni tohoto druhu trestu činila deset let. Další podmínka, totiž že to vyžaduje ochrana bezpečnosti státu, veřejného pořádku, lidi nebo majetku, by zůstala nezměněna.

Podmíněné upuštění od zbytku tohoto trestu i délka zkušební doby bude upravena stejně jako u trestu zákazu činnosti.

Ad c/ U trestu nápravného opatření se navrhuje přává-§ 44 odst. 4 tr. zák. v tom smyslu, že by napříště nebylo možné nařízení výkonu práce na jiném pracovišti. Takové rozhodnutí znamená totiž hluboký zásah do pracovněprávních vztahů, a to nikoliv jenom změnu práv a povinnosti odsouzeného, ale také organizace, u níž je zaměstnán.

Nařízení změny zaměstnání tak, aby odsouzený po dobu výkonu trestu nápravného opatření vykonával práci u jiné organizace, by znamenalo vznik nového pracovního poměru na tu dobu. Takový důvod však zákoník práce nezná /§ 27 odst. 2, 3, 4 zákoníku práce/.

Změna druhu práce nebo změna pracoviště u téže organizace je sice možná /§ 37 odst. 1 písm. d/ zákoníku práce/, často by však mohla způsobit organizaci značné potíže /pokud by šlo například o pracovníka, který má hmotnou odpovědnost za svěřené prostředky, byla by nutná inventura svěřených prostředků na začátku i na konci výkonu trestu/. U některých organizací, například u úřadů, škol aj., by změna zaměstnání ani prakticky nebyla uskutečnitelná. Tyto důvody vedly k tomu, že soudy v současné době změnu zaměstnání nenařizují. Navrhovaná úprava tedy bude v souladu se současnou praxi.

Možnost, aby pachateli odsouzenému k nápravnému opatření byla na dobu výkonu trestu nápravného opatření uložena jiná přiměřená omezení, směřující k tomu, aby vedl řádný život pracujícího člověka /§ 44 odst. 4 poslední věta tr. zák./, zastane zachována. Vzhledem k současné úpravě evidence mezd je třeba stanovit, že srážka se provádí z průměrné měsíční mzdy /výdělku/. Stejné důvody vyžadují, aby do trestu byla započítána doba, po kterou odsouzenému náleží náhrada mzdy.

Ad d/ Jestliže potrestaný, který odpykává trest odnětí svobody ve vojenském nápravném útvaru, se stane ze zdravotních důvodů neschopný výkonu vojenské služby, může mu být za podmínek uvedených shora zbytek trestu prominut. Nejsou-li tyto podmínky splněny, rozhodne vojenský soud o tom, že zbytek trestu se vykoná v nápravně výchovné ústavu, v první nápravně výchovné skupině.

Ad e/ Vzhledem k ustanovení§ 78 tr. zák. nemůže být mladistvému úložen trest zákazu činnosti a trest vyhoštění nemůže být uložen mladistvému cizinci. K takovému omezení však není žádný důvod. Je proto třeba upravit toto ustanovení tak, aby uložení obou trestů mladistvému bylo možné. Viz též odůvodnění ad a/.

Ad f/ Po vzniku socialistického trestního práva v padesátých letech bylo použití peněžitého trestu značně omezeno, nebo široké používání peněžitého trestu by tehdy zvýhodňovalo příslušníky buržoazie, která ještě vlastnila značné majetkové prostředky. Nebylo proto možné připustit, aby příslušníci poražené buržoazie byli za některé trestné činy postiženi jen finančně, zatímco pracující by byli postiženi trestem odnětí svobody, protože by peněžitý trest nemohli zaplatit.

Dnes je situace zcela jiná. Pracující vlastni často značný majetek: rodinné domky, cenné movité věci i uložené peníze. V některých případech byl takový majetek získán z nepoctivých zdrojů. Potom je nutné pachatele postihnout vedle trestu odnětí svobody - i vysokým trestem peněžitým. Proto je nezbytné zvýšeni dolní hranice na 1 000 Kčs a horní hranice u trestných činů na 100 000 Kčs. Na druhé straně rozšířená škála peněžitého trestu u přečinů a trestných činů, u nichž horní hranice trestu odnětí svobody nepřesahuje jeden rok až na 30 000 Kčs umožní nahradit peněžitým trestem trest odnětí svobody u pachatelů, kteří se dopustili trestných činů menší závažností.

Dosud bylo možné uložit peněžitý trest pouze tehdy, jestliže pachatel činem získal nebo se snažil získat majetkový prospěch a dále jenom u těch trestných činů tam, kde to bylo výslovně uvedeno ve zvláštní části trestního zákona. Možnost ukládat peněžitý trest je žádoucí rozšířit tak, aby ho bylo možno ukládat za úmyslné i nedbalostní trestné činy a přečiny, i když tento motiv není dán, pokud se současně neukládá trest odnětí svobody. V takových případech bude možno uložit trest peněžitý např. vedle trestu zákazu činnosti, propadnutí věci aj.

Zásada č. 11

Upřesnit ustanovení o výjimečných trestech /§ 29, 30 tr. zák./, a to trestu odnětí svobody nad 15 let až do 25 let, a trestu smrti tak, aby obě ustanovení na sebe logicky navazovala a odpovídala trestně politickým hlediskům. Ustanovení o trestu smrti ponechat v podstatě beze změny a podmínky pro uložení výjimečného trestu odnětí svobody vyčlenit do samostatného ustanovení /dosud § 29 odst. 3 tr. zák./.

Trest smrti bude možno uložit, jestliže stupeň nebezpečnosti trestného činu pro společnost je mimořádně vysoký vzhledem k zvlášť zavrženíhodnému způsobu provedení činu nebo zvlášť zavrženíhodné pohnutce nebo zvlášť těžkému a těžko napravitelnému následku anebo vzhledem k tomu, že se pachatel činu stejně trestného dopustil opětovně,a uložení takového trestu vyžaduje účinná ochrana společnosti a není naděje, že by pachatele bylo možno napravit trestem odnětí svobody.

Stanovit, že výjimečný trest odnětí svobody nad 15 let až do 25 let je možno uložit, jestliže stupeň nebezpečnosti trestného činu pro společnost je velmi vysoký, uložení takového trestu vyžaduje účinná ochrana společnosti a možnosti nápravy pachatele jsou obzvláště ztíženy.

Stanovit, že výjimečný trest /trest smrti i trest odnětí svobody/ lze uložit jenom za trestný čin, u něhož to zákon ve zvláštní části dovoluje.

Dosavadní formulace ustanovení o výjimečném trestu odnětí svobody nevyhovuje ani logicky ani právně politicky a je pro občany nesrozumitelná. To je závažný nedostatek, nebo se týká případů, které jsou zpravidla předmětem zájmu široké veřejnosti a mají význam i pro formování právního vědomi.

Navržená zásada odstraní dosavadní komplikovanou úpravu obsaženou v ustanovení § 29 odst. 1 tr. zák. vůči ustanovení § 29 odst. 3 tr. zák., která nutí soud napřed odůvodňovat podmínky pro uložení absolutního trestu a poté k odůvodňování, proč není třeba absolutní trest uložit a proč postačí uložit jen výjimečný trest odnětí svobody nad 15 let až do 25 let.

Zásada č. 12

a/ Stanovit, že na mladistvého se hledí, jakoby nebyl odsouzen, jakmile nabyl právní moci rozsudek, jímž byl uložen samostatný trest propadnutí věci, jakmile byl zaplacen trest peněžitý, uložený jako trest jediný nebo jakmile bylo rozhodnuto, že podmíněně propuštěný mladistvý se osvědčil.

b/ Stanovit, že soud zahladí odsouzení mladistvého, jemuž byl uložen trest odnětí svobody, ihned po výkonu tohoto trestu, lze-li z chování mladistvého ve výkonu trestu usuzovat, že napříště povede řádný život pracujícího člověka. Nerozhodne o zahlazení, nejsou-li tyto podmínky splněny.

c/ Stanovit možnost zahlazení samostatně uložených trestů zákazu pobytu a propadnutí majetku po uplynutí tří let.

d/ Stanovit, že po výkonu trestu uloženého za přečin, se na pachatele hledí jako by nebyl odsouzen.

Ad a/ Pokud jde o zahlazení odsouzení u mladistvých, má podle dosavadní úpravy /§ 87 tr. zák./ rozhodování soudu v některých případech jenom formální ráz. Navrhuje se proto za účelem zjednodušeni řízení a usnadnění rehabilitace mladistvých především rozšířit případy zahlazení odsouzení ex lege. Fikce o neodsouzení by nastala ze zákona zároveň s právní mocí rozsudku, jímž byl uložen trest propadnuti věci, splacením peněžitého trestu nebo rozhodnutím, že podmíněně propuštěný mladistvý se osvědčil.

Ad b/ Ze stejného důvodu by zákon měl upustit od povinnosti soudu záporně rozhodovat o zahlazení odsouzení mladistvého ihned po jeho propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, není-li z chování mladistvého ve výkonu trestu odnětí svobody zřejmé, že se napravil a že napříště povede řádný život pracujícího člověka. Soud by naproti tomu mohl zahladit odsouzení mladistvého k trestu odnětí svobody ihned po výkonu tohoto trestu, popř. ihned po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody podle rozhodnutí prezidenta ČSSR zmírněného, lze-li z chování mladistvého ve výkonu tohoto trestu usuzovat, že napříště povede řádný život pracujícího člověka.

Na mladistvého by se tedy hledělo, jakoby nebyl odsouzen, jestliže byl vykonán peněžitý trest anebo bylo-li upuštěno od výkonu peněžitého trestu nebo jeho zbytku, dále nabyl-li právní moci rozsudek, kterým mu byl uložen trest propadnutí věci, anebo nabylo-li právní moci rozhodnutí, že se mladistvý podmíněně propuštěný z výkonu trestu odnětí svobody osvědčil.

Ad c/ Dosavadní úprava /§ 69 tr. zák./ nepamatuje na možnost zahlazení samostatného trestu zákazu pobytu a propadnutí majetku. Ježto tyto druhy trestů jsou v hierarchii trestů považovány zřejmě za přísnější než peněžitý trest nebo trest propadnutí věci /u nichž se k zahlazení odsouzení požaduje pouze doba jednoho roku/, je na místě stanovit u zákazu pobytu a u propadnutí majetku pro zahlazení odsouzeni dobu tří let. Bude-li uložen trest zákazu pobytu vedle dalšího trestu, zahladí se trest zákazu pobytu podle dosavadního ustanovení § 70 odst. 2 tr. zák.

Ad d/ Vzhledem k tomu, že společenská nebezpečnost přečinů je podobná nebezpečnosti přestupků, je třeba stanovit, aby výkon trestu uloženého za přečin měl důsledky rozhodnutí o zahlazení.

Zásada č. 13

V ustanovení § 89 tr. zák. vymezit obsah pojmu "návykové látky" tak, že se těmito látkami rozumí alkohol, omamné látky, psychotropní látky a ostatní návykové látky, které jsou schopny negativně ovlivnit psychiku člověka a snížit jeho reakční a rozumové schopnosti.

V posledních letech celkový stav kriminality nepříznivě ovlivňuje počet trestných činů, často vysoce nebezpečných pro společnost, spáchaných pod vlivem alkoholu a různých narkotizujících látek. Okolnosti vylučující nepříčetnost pachatele /§ 12 odst. 2 tr. zák./ není možné nadále vázat toliko na případy, kdy pachatel se uvede do stavu nepříčetnosti požitím alkoholického nápoje nebo omamného prostředku. Rovněž z celospolečenského hlediska je nezbytné bojovat prostředky trestního práva nejenom proti alkoholismu, ale i proti nealkoholovým toxikomaniím. Proto se jeví jako zcela opodstatněné zavést a vymezit v trestním zákoně pojem "návykové látky", který navíc odstraní dnešní různorodost termínů. Projeví se i v úpravě dikce ustanovení týkajících se vyloučené nepříčetnosti resp. zmenšené příčetnosti.

Současné bude nutné zmocnit ministerstva zdravotnictví republik a ministerstva spravedlnosti republik, aby v prováděcím předpise k trestnímu zákonu určila, co se považuje za psychotropní látky a ostatní návykové látky.

C. Trestní ochrana přestavby hospodářského mechanismu a zesílená ochrana veřejných zájmů proti korupci

Zásada č. 14

Ustanovení § 121 odst. 2 tr. zák. doplnit o další okolnost podmiňující použití vyšší trestní sazby spočívající v tom, že pachatel byl v posledních pěti letech pro čin uvedený v odstavci 1 již odsouzen.

Větší volnost podniků a družstev při rozhodování o kvalitě zboží a stanovení cen spojená s intenzivnější snahou o dosažení zisku, vyvolá po přestavbě hospodářského mechanismu potřebu účinněji chránit spotřebitele před předražováním zboží nebo služeb nebo šizením na jakosti, množství nebo váze zboží. Neméně pak je ovšem třeba postihovat ty případy, kdy pachatel dosahuje trestným jednáním soukromého obohacení. Přísněji je proto třeba postihnout toho pachatele, který byl již dříve pro poškozování spotřebitele odsouzen a u něhož ani soudní postih nevedl k nápravě. Takové jednání je třeba postavit na roveň ostatním kvalifikačním okolnostem uvedeným v odst. 2 § 121 tr. zák., tj. spáchal-li pachatelčin jako člen organizované skupiny nebo získal-li činem značný prospěch.

Zásada č. 15

Ustanovení o narušování řízení, plánování a kontroly národního hospodářství /§§ 125, 126 tr. zák./ rozšířit o další formu trestného jednání spočívající ve zničeni, poškozeni, učinění neupotřebitelným nebo nevedení dokladů sloužících k řízení nebo kontrole národního hospodářství anebo ke stanovení cen.

Formulaci "ve výkazech nebo hlášeních" doplnit tak, aby zahrnovala též data vkládaná do počítačů a jiné podklady hospodářské evidence.

Řízení, plánování a kontrola národního hospodářství mohou být narušovány nejenom uváděním nepravdivých nebo hrubě zkreslených údajů ve výkazech a hlášeních hospodářské evidence, ale též tím, že doklady o hospodářské činnosti byly zničeny, poškozeny, učiněny neupotřebitelnými, anebo tím, že vůbec nebyly vedeny, ač je to právní normou nařízeno. Taková nezákonná manipulace s doklady slouží k zakrytí nezákonností v hospodaření a je stejně nebezpečná jako uvádění nepravdivých nebo hrubě zkreslených údajů.

V podmínkách přestavby hospodářského mechanismu bude nezbytné počet výkazů, hlášení a jiných podkladů hospodářské evidence co nejvíce omezit, tím větší důraz však bude nutno položit na to, aby stanovené podklady byly spolehlivě vedeny a souhlasily se skutečným stavem.

Tyto poznatky vyplynuly z činnosti Výboru lidové kontroly. Z jeho podnětu se jimi v květnu 1987 zabývala vláda ČSSR, vyslovila s nimi souhlas svým usnesením č. 127 a doporučila generálnímu prokurátorovi ČSSR, aby z nich při novelizaci trestního práva vycházel.

Zásada č. 16

Ustanovení § 127 odst. 3 tr. zák. o porušování povinností při nakládání s finančními a hmotnými prostředky upravit tak, aby trest odnětí svobody na šest měsíců až pět let postihl pachatele, který činem uvedeným v odstavci 1 způsobí značnou škodu státnímu podniku, družstvu nebo jiné socialistické organizaci anebo způsobí jiný zvlášť závažný následek.

K § 127 tr. zák. připojit odstavec čtvrtý stanovící, že trestem odnětí svobody na jeden až sedm let bude potrestán pachatel, který činem uvedeným v odstavci 1 nebo 2 způsobí neoprávněné obohaceni občana nebo jiné než socialistické organizace ve značném rozsahu, jinak způsobí značnou škodu na majetku v socialistickém vlastnictví anebo způsobí, že byl ve značném rozsahu snížen příjem státu.

Pojem škody, příp. značné škody na majetku v socialistickém vlastnictví má v dosud platném zákoně různý dosah. Podle některých ustanovení je naplněn tehdy, jestliže celkový rozsah takového majetku byl trestným činem snížen tím, že majetkové hodnoty přešly do sféry majetku soukromého nebo do dispozice soukromé osoby. Tak tomu je např. u trestného činu rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví podle § 132 tr. zák. Ke škodě na majetku v socialistickém vlastnictví může dále dojit tím, že věci z takového majetku byly zničeny nebo poškozeny, jak je tomu při poškozování majetku v socialistickém vlastnictví podle § 136 odst. 1 písm. a/ tr. zák. Konečně se jedná o takové případy, kdy škoda vznikla tím, že unikla majetková hodnota, o kterou měl být celkový rozsah majetku v socialistickém vlastnictví zvýšen, např. zmařením uspokojení pohledávky podle § 136 odst. 1 písm. b/ tr. zák. anebo krácením daně podle § 148 tr. zák. Trestným činem uvedeným v § 127 odst. 1 tr. zák. může však být způsobena škoda na majetku státního podniku, družstva či jiné socialistické organizace, aniž byl globál majetku v socialistickém vlastnictví zmenšen. Tak je tomu, obohatí-li se nezákonným jednáním uvedeným v tomto ustanovení jedna hospodářská organizace na úkor druhé. Takové jednání je sice rovněž pro společnost nebezpečné, z ekonomického hlediska je však kvalitativně odlišné od jednání, které mělo za následek újmu na celkovém rozsahu majetku v socialistickém vlastnictví.

Vyšší stupeň nebezpečnosti pro společnost má však takový přesun majetkových hodnot tehdy, byl-li ve prospěch státního podniku, družstva či jiné socialistické organizace ochuzen stát o hodnoty, které mu měly být odvedeny. Takový nezákonný příjem organizací často pak uniká, i když nepřímo, do soukromé sféry např. formou neoprávněných mzdových prémií, podílu na zisku apod.

Při značně rozšířené samostatnosti podniků po přestavbě hospodářského mechanismu bude vzrůstat nebezpečí právě takových machinací, kterými by podniky ve svůj prospěch zkrátily odvody či jiné příjmy státu. Takové jednání by mělo pro společnost značně negativní důsledky a je proto třeba postihnout je podobně, jako únik hodnot z majetku v socialistickém vlastnictví do soukromé sféry nebo vznik jiné značné škody na majetku v socialistickém vlastnictví.

Zásada č. 17

Z ustanovení § 128 odst. 1 písm. a/ tr. zák. o dodávce výrobku a prací zvlášť vadné jakosti vypustit slova "ač ví, že jich odběratel nemůže použit ke splnění svých úkolů" a ustanovení sub a/ a b/ spojit.

Subjektivní znak skutkové podstaty spočívající ve vědomí pachatele, že odběratel nemůže použít ke splnění svých úkolů výrobků nebo prací zvlášť vadných, je nadbytečný. Je jasné, že zvlášť vadných výrobků nebo prací nemůže být použito k řádnému plnění dalších hospodářských úkolů, k němuž byly určeny. Odpovědný pracovník, který dá souhlas k dodání takových výrobků nebo prací je si toho vědom vždy. Uvedená formulace neobsahuje žádný další znak skutkové podstaty, dává pouze možnost nelogickým námitkám pachatele, příp. úvahám, zda jde o trestný čin, jestliže sice nemůže být výrobků nebo prací využito k účelům, pro které jsou určeny, ale mohou být použity k účelům jiným. Úprava ustanovení je zaměřena na ochranu dodavatelsko odběratelských vztahů.

Po navrženém vypuštění slov "ač ví, že jich odběratel nemůže použít ke splnění svých úkolů" se ustanovení písm. a/ § 128 odst. 1 do značné míry překrývá s ustanovením písm. b/ téhož odstavce. Je proto účelné obě dosavadní ustanovení spojit.

Zásada č. 18

Ustanovení § 129 tr. zák. o porušování povinnosti v provozu socialistické organizace doplnit odstavcem druhým tak, aby přísnější sankce, trest odnětí svobody od šesti měsíců do tří let, postihovala pachatele, který je odpovědným hospodářským pracovníkem. V základní skutkové podstatě stanovit trest odnětí svobody až na dvě léta. Dosavadní odstavec druhý ponechat beze změny a označit jej jako odstavec třetí.

Ustanovení § 127 a § 129 tr. zák. jsou v logickém rozporu v tom, že za porušení důležité povinnosti zaměstnání povolání nebo funkce jsou podle § 129 odst. 1 tr. zák. řadoví pracovníci postiženi přísnější sankcí, než odpovědní hospodářští pracovníci za závažné porušení svých povinností podle § 127 odst. 1 tr. zák. Pro řadové pracovníky byla horní hranice trestu odnětí svobody do tří let v § 129 tr. zák. stanovena nepřiměřeně vysoko a v praxi jí není využíváno. Navrhovaná změna tuto disproporci odstraní.

Zásada č. 19

V ustanovení § 160 odst. 1 tr. zák. o přijímání úplatku zvýšit trestní sankci na šest měsíců až tři roky odnětí svobody.

V ustanovení § 160 odst. 2 tr. zák. stanovit trest odnětí svobody na jeden rok až pět let.

V ustanovení § 160 odst. 3 tr. zák. stanovit trest odnětí svobody na jeden rok až sedm let.

Ustanovení § 160 odst. 3 tr. zák. rozšířit o samostatné kvalifikační okolnosti, spáchá-li pachatel trestný čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 výdělečně a zneužije-li tísně toho, kdo úplatek poskytuje, anebo získá značný prospěch.

K ustanovení § 160 tr. zák. připojit odstavec čtvrtý, který postihne trestem odnětí svobody na tři léta až deset let pachatele, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako veřejný činitel a získá značný prospěch.

V ustanovení § 162 odst. 1 tr. zák. nahradit slova "na výkon pravomoci veřejného činitele" slovy "pracovníka obstarávajícího věci obecného zájmu".

V ustanovení § 163 tr. zák. o účinné lítosti slova "bez odkladu" nahradit slovy "dříve než ten, kdo úplatek žádal, splnil, co za úplatek slíbil".

Boj s úplatkářstvím je aktuálním úkolem současné trestní politiky. Korupce velmi negativně ovlivňuje vyřizování záležitostí, na nichž má veřejnost zájem, poškozuje důvěru občanů ve spořádaný a zákonný vývoj společenských vztahů.

To se týká v prvé řadě oblasti ekonomiky, prodeje v obchodě, služeb, odměňování za práci, ale také celé škály dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi podniky a organizacemi. Na ostatních úsecích společenského života jde pak zejména o výkon zdravotní péče, přijímání žáků na střední a vysoké školy, o regulérnost sportovních soutěží apod.

Analýzy a zkušenosti praxe ukázaly, že trestní sazby stanovené na úplatkářství jsou nízké, zejména pokud jde o kvalifikované případy. Nejzávažnější případy, které se týkají veřejných činitelů, lze sice často náležitě postihnout jako zneužívání pravomoci veřejného činitele podle § 158 tr. zák., avšak právě ze srovnán sankcí uvedených v tomto ustanovení se sankcemi za úplatkářství plyne, že sankce uvedené v § 160 tr. zák. je třeba zvýšit právě pro ty případy, kdy nejde o souběh s trestným činem zneužívání pravomoci veřejného činitele. Stejný závěr plyne ze srovnání našich ustanovení s obdobnými ustanoveními ostatních socialistických států. Zejména v SSSR jsou na korupci stanoveny tresty velmi vysoké.

Je však nutno poznamenat, že zvýšený trestní postih nemůže sám o sobě úplatkářství odstranit ani podstatně omezit. Takový cíl může splnit jenom důsledná a účelně organizovaná prevence, kontrola a revizní činnost zajišťující, aby všechny případy byly včas odhalovány. Stejně důležité je výchovné působení směřující k morálnímu odsouzení každého projevu korupce.

Nepřímé úplatkářství je třeba postihovat i tehdy, nejde-li o výkon pravomoci veřejného činitele. Celá řada jiných záležitostí obecného zájmu má pro společnost důležitý význam a jejich ovlivněni úplatkářstvím vyvolává rozhořčení veřejnosti a poškozuje společenské vztahy.

Beztrestnost je třeba zajistit i tomu, kdo úplatek poskytl nebo slíbil jen proto, že byl o to požádán a učinil o tom dobrovolné oznámení, i když nikoliv bezprostředně. Rozhodnutí učinit oznámení si může vyžádat jisté doby, po kterou pachatel překonává své původní nezákonné rozhodnutí. Nešlo by však o dobrovolné oznámení, učinil-li je pachatel jenom proto, že podplacený nesplnil to, co za úplatek slíbil.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP