FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1989

V. volební období

142

Zásady devizového zákona

Zásada 1 - účel zákona

Účelem tohoto zákona je v devizové oblasti vytvořit příznivé podmínky pro zapojení československého hospodářství do mezinárodní dělby práce, pro rovnováhu platební bilance a stabilitu kupní síly československé měny a zabezpečit ochranu celospolečenských zájmů, zejména československé měny, s cílem postupného dosažení její směnitelnosti.

Odůvodnění

Navrhovaná úprava odráží změněné věcné a systémové podmínky a nové principy soustavy řízení oblasti vnějších i vnitřních ekonomických vztahů a vytváří v právní oblasti prostor pro jejich uplatnění. Vytvoří podmínky pro postupné zvyšování funkční otevřenosti československé ekonomiky a na tomto základě postupného dosažení směnitelnosti Kčs.

Zásady nového devizového zákona právně vyjadřují takový ekonomický model devizového hospodářství, který využívá devizového plánu a vytváří prostor pro realizaci devizové politiky uplatňováním nepřímých (resp. ekonomických) forem řízení devizového hospodářství a nově formulují rozsah práv a povinností devizových subjektů.

Zásadní změnou v řízení devizového hospodářství bude zúžení administrativních forem centrální redistribuce devizových prostředků a přenesení těžiště na ekonomické metody hospodaření s devizovými prostředky.

Zásada 2 - řízení devizového hospodářství

(1) Základním nástrojem řízení devizového hospodářství je devizový plán, jehož návrh jako součást měnového plánu vypracovává podle předpisů upravujících měnové plánování Státní banka československá ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány a předkládá jej ke schválení vládě Československé socialistické republiky. Devizový plán je závazný pro orgány vykonávající působnost podle devizového zákona. V rozsahu stanoveném devizovým plánem a jeho rozpisem vznikají devizovým tuzemcům, jež jsou právnickými osobami, podle tohoto zákona povinnosti nabídnout devizovým peněžním ústavům devizové prostředky získané z hospodářské činnosti a nárok na nákup devizových prostředků potřebných k hospodářské činnosti.

(2) Vláda Československé socialistické republiky řídí devizové hospodářství stanovením zásad devizové politiky. Za provádění devizové politiky zejména z hlediska vývoje platební bilance odpovídá Státní banka československá a v rámci své působností stanovené tímto zákonem orgány státní správy federace a obou republik.

(3) K zajištění devizové politiky využívají uvedené organy další nástroje řízení devizového hospodářství, zejména devizové samofinancování, vládní a bankovní úvěry a úroky, měnové rezervy, devizový kurs a finančně ekonomické nástroje v zahraničním obchodě.

Odůvodnění Vrcholné postavení při řízení devizového hospodářství náleží vládě Československé socialistické republiky. Odpovědnost Státní banky československé a dalších orgánů za provádění devizové politiky vyplývá z jejich postavení jako orgánů odpovědných za chod devizového hospodářství v rámci pravomoci a působnosti stanovených zákonem působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, tímto zákonem, zákonem o Státní bance československé a dalšími zákony.

Zásady devizového zákona opouštějí v maximální míře, kterou dovoluje současný devizový stav, dosavadní model řícení devizového hospodářství administrativními způsoby a přecházejí k řízení této oblasti zejména ekonomickými nástroji.

Význam devizového plánu spočívá především v zajištění žádoucího vývoje platební bilance a vytváření devizových rezerv státu. Ze skutečnosti, že devizový plán je nedílnou součástí měnového plánu vyplývá odpovědnost Státní banky československé za sestaveni návrhu devizového plánu. Přitom Státní banka československá spolupracuje s ostatními průřezovými ústředními a republikovými orgány. Návrh devizového plánu jako součást měnového plánu předkládá Státní banka československá ke schválení vládě Československé socialistické republiky.

Obsah, metody tvorby a realizace devizového plánu vytvoří prostor pro uplatňování a postupné rozšiřování principu devizového samofinancování podniků a organizací v hospodářské sféře.

Aktivizace ostatních nástrojů řízení devizového hospodářství bude vycházet z jeho cílů a bude zaměřena na stimulaci rozvoje vnějších ekonomických vztahů a současné vytváření. podmínek pro dosažení vnější a vnitřní měnové rovnováhy.

Zásada 3 - devizový dohled a devizová kontrola

(1) Dohlédací činnost na úseku devizového hospodářství je zabezpečována devizovým dohledem prováděným federálním ministerstvem financí. Obsahem devizového dohledu je prověřování, zda orgány odpovědné za provádění devizové politiky využívají jim svěřených pravomocí k tomu, aby v souladu s devizovými předpisy zabezpečily realizaci devizové politiky Československé socialistické republiky. Tyto orgány jsou povinny poskytnout federálnímu ministerstvu financí potřebnou součinnost.

(2) Kontrolní činnost na úseku devizového hospodářství je zabezpečována Státní bankou československou a v rámci jejich působnosti týkající se devizové evidence a udělování devizových povolení i orgány uvedenými v zásadách č. 6, 8, 12 a 13. Obsahem devizové kontroly je prověřování plnění povinností stanovených tímto zákonem, prováděcími obecně závaznými právními předpisy, jakož i závaznými výstupy devizového plánu.

(3) Kontrolu dodržování ustanovení devizového zákona o dovozu a vývozu devizových hodnot vykonávají celní orgány.

(4) Subjekty devizově právních vztahů jsou povinny poskytnout orgánům provádějícím devizovou kontrolu potřebnou součinnost.

Odůvodnění

Dohled na realizaci devizového hospodářství jako metodickou a kontrolní činnost - součást řízení devizového hospodářství vykonává federální ministerstvo financí. Jde o činnost vrcholnou, uplatňovanou přímo vůči orgánům odpovědným za provádění devizové politiky. Devizový dohled zabezpečovaný federálním ministerstvem financí vyjadřuje rovněž právo tohoto orgánu upozornil v případech zjištění závažných nedostatků ostatní orgány na nezbytnost přijmout opatření k nápravě.

Devizovou kontrolu budou provádět devizové orgány uvedené v zásadě č. 6 u subjektů, vůči nimž vykonávají devizovou pravomoc podle tohoto zákona:

- federální ministerstvo financí u rozpočtových, příspěvkových a společenských organizací v působnosti Československé socialistické republiky;

- ministerstva financí, cen a mezd republik u rozpočtových, příspěvkových a společenských organizací v působnosti České a Slovenské socialistické republiky a u církví. a fyzických osob;

- Státní banka československá u ostatních právnických osob. (zejména u hospodářských organizací).

Devizová kontrola bude zaměřena na zkoumání, zda jsou plněny povinnosti vyplývající z devizového zákona a závazných výstupů devizového plánu.

V podmínkách devizového samofinancování bude mít tato kontrola zvýšený význam a bude při ní kladen důraz také na hospodárné nakládání s devizovými prostředky a na to, aby byly plněny úkoly, které jsou v souladu se zájmy společnosti.

Významná funkce při zachovávání ustanovení devizového zákona přísluší celním orgánům: Podle zákona se činnost celních orgánů soustřeďuje na kontrolu zachovávání ustanovení zákona o dovozu a vývozu hodnot uvedených v jednotlivých ustanoveních tohoto zákona. Za tím účelem jsou celní orgány oprávněny provádět vnější, vnitřní i osobní prohlídku. avšak pouze za účelem zjištění devizových prostředků a jiných hodnot ve smyslu devizového zákona. Respektují přitom příslušné zákonné předpisy (např. o listovním tajemství).

Způsoby provádění celní kontroly budou stanoveny v celním zákonu, jehož novelizace se připravuje v gesci federálního ministerstva zahraničního obchodu pro rok 1989.

Zásada 4 - základní pojmy devizového zákona

(1) Zákon bude definovat základní pojmy v něm použité a bude přitom vycházet z dosavadních definic, které však budov zpřesněny a doplněny s přihlédnutím ke koncepci nově úpravy současnému stavu mezinárodního platebního styku při stanovení definic v paragrafovaném snění se bude vycházet z těchto pojmových základů:

a) zlatem se pro účely tohoto zákona rozumějí zlaté mince a zlato v nezpracovaném stavu nebo v polotovarech, obsahuje-li více než 5% ryzího zlata,

b) valutami se rozumějí platné bankovky, státovky a oběžné mince cizích států,

c) devizami se rozumějí peněžní prostředky v cizí měna na účtech u tuzemských i zahraničních peněžních ústavů,

d) platebními dokumenty se rozumějí dokumenty znějící na cizí měnu a zakládající právo na peněžité plnění (směnky, šeky, akreditivy spod.),

e) zahraničními cennými papíry se rozumějí cenné papíry, které jsou splatné nebo byly vydány v zahraničí.

f) devizovými prostředky se rozumějí zejména valuty a devizy.

(2) Devizovým peněžním ústavem se rozumějí československá banky a spořitelny, kterým Státní banka československá udělila povolení k provádění devizových operací.

Odůvodnění

Při definování základních pojmů bude zákon vycházet z toho, že jejich obsah byl v uplynulém období ustálen a vykládán jednotně: Případné drobné odchylky budou odůvodněny v paragrafovaném znění tohoto zákona.

Zohledněn bude rovněž nový prvek nahrazující placení v hotovosti - platební a úvěrové karty a další majetkové a jiné hodnoty, které je třeba podrobit devizovému režimu.

Úpravy devizového zákona a zákona o bankovnictví budou vzájemně sladěny tak, aby byla jednoznačně vymezena činnost bank a spořitelen v devizové oblasti.

V paragrafovaném znění vytvoří úprava také širší prostor pro používání Kčs jako platebního prostředku ve vztahu k členským státům Rady vzájemné hospodářské pomoci jako první formy budoucí směnitelnosti Kčs.

Zásada 5 - účastníci devizově Právních vztahů

(1) Devizovými tuzemci jsou právnické osoby, které mají v tuzemsku své sídlo, a fyzické osoby, které mají v tuzemsku své bydliště nebo se zde zdržují po dobu alespoň jednoho roku. Jiné osoby jsou považovány za devizové cizozemce.

(2) Devizovými tuzemci však nebudou organizace, na něž se vztahuje zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodníma prvkem v Československé socialistické republice, jestliže jejich činnost nebudu mít podnikatelský charakter s závažnými devizovými důsledky, jakož i osoby, na ně se vztahují Vídeňská úmluva o diplomatických stycích a Vídeňská úmluva o konzulárních stycích.

(3) Podniky se zahraniční majetkovou účastí se považují za devizové tuzemce, avšak platí pro ně devizové úlevy vyplývající ze zákona č. 173/1988 Sb., o podnicích se zahraniční majetkovou účastí.

(4) Prováděcí obecně závazný právní předpis stanoví, které další osoby se nepovažují za devizové tuzemce.

Odůvodnění

Pokud jde o vymezení pojmů devizový tuzemec a devizový cizozemec, zůstává zachováno kriterium ekonomického vztahu k tuzemsku, upírající se o bydliště nebo sídlo osoby, jejíž devizový statut se určuje, nikoliv o její státní příslušnost. Tato zásada neplatí na právnické osoby, organizace s mezinárodním prvkem uřízené nebo vyvíjející v tuzemsku činnost podle zákona č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodních prvkem v československé socialistické republice (půjde zejména o Mezinárodní organizaci novinářů, Mezinárodní svaz studentstva). Tyto organizace jsou devizovými cizozemci, i když mají v tuzemsku sídlo.

Ve smyslu shora citované zásady jsou však podniky se zahraniční majetkovou účastí vytvořené v tuzemsku podle československých právních předpisů devizovými tuzemci, avšak s podstatnými úlevami vyplývajícími z příslušných ustanovení zvláštního zákona.

Osobami, na něž se vztahují ustanovení Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích (1961, 1963), jsou cizí státní příslušníci, zejména členové diplomatické mise cizích zastupitelských úřadů v Československé socialistické republice, členové jejích rodin a jejich soukromé služební osoby. Ostatní osoby, které se budou považovat za devizové cizozemce, i když působí delší dobu na území Československé socialistické republiky, vymezí paragrafované znění devizového zákona.

Zásada 6 - povinnosti devizových tuzemců

(1) Devizoví tuzemci jsou povinni v rozsahu vymezeném tímto zákonem

a) ohlásit do devizové evidence devizového orgánu pohledávky a závazky vůči devizovým cizozemcům a zákonem stanovené majetkové hodnoty V zahraničí, a to do 30 dnů po jejich vzniku nebo nabytí nebo po tom, co se o nich devizoví tuzemci dověděli;

b) pečovat o ochranu svých pohledávek vůči devizovým cizozemcům, zejména se domáhat jejich splnění v době splatnosti;

c) učinit neprodleně právní úkony potřebné k tomu, aby částka pohledávky zaplacená v zahraničí byla převedena do tuzemska:

d) nabídnout devizovému peněžnímu ústavu devizové prostředky s výjimkou.prostředků uložených na devizovém účtě zřízen podle devizových předpisů u devizového peněžního ústavu, a to

1. právnické osoby kromě rozpočtových, příspěvkových společenských organizací v rozsahu vyplývajícím ze. závazných výstupů státního plánu.

2. rozpočtové, příspěvkové a společenské organizace a církve v rozsahu stanoveném prováděcím obecně závazným právním předpisem,

3. Fyzické osoby devizové prostředky převyšující částku, jež bude stanovena v prováděcím obecně závazném právním předpise, přičemž nabídka musí být uskutečněna nejpozději do 30 dnů ode dne nabytí devizových prostředků nebo po návratu fyzických osob ze zahraničí nebo po dni, kdy se staly devizovými tuzemci;

e) soustředit získané devizové prostředky u devizových peněžních ústavů s výjimkou případů, kdy devizový peněžní ústav odmítne tyto devizové prostředky odkoupit;

f) zpeněžit na výzvu devizového orgánu zahraniční cenné papíry s výjimkou případů, kdy se tyto cenné papíry týkají účasti na podnikání v zahraničí, k němuž bylo devizovému tuzemci uděleno povolení podle tohoto zákona.

(2) V odůvodněných případech jsou devizoví tuzemci zproštěni od plnění uvedených povinností udělením devizového povolení.

(3) Při devizové evidenci a udělování devizových povolení vykonávají působnost tyto devizové orgány:

a/ federální ministerstvo financí ohledně příspěvkových, rozpočtových a společenských organizací v působnosti československé socialistické republiky,

b/ ministerstva financí, cen a mezd republik ohledně fyzických osob a církví, jakož i příspěvkových, rozpočtových a společenských organizací v působnosti republik,

c/ Státní banka československá u ostatních právnických osob.

(4) Při přípravě návrhu tohoto zákona bude posouzeno, zda pravomoc vůči fyzickým osobám mají vykonávat ministerstva financí, cen a mezd republik nebo jako dosud Správy pro věci majetkové a devizové.

(5) Prováděcí obecně závazné právní předpisy mohou omezí uvedené povinnosti devizových tuzemců.

Odůvodnění

Nová úprava stanovení povinností devizovým tuzemcům vychází ze zásady, že ten, kdo se podílí na tvorbě devizových zdrojů nebo je příjemcem devizové úhrady, měl by mít možnost ve stanoveném rozsahu s těmito hodnotami disponovat a být na jejich získáváni zainteresován.

Devizové prostředky, které nebudou podléhat nabídkové povinnosti, bude moci právnická osoba převést podle zásad na svůj devizový účet a použít je, k účelům tam stanoveným. Rozsah nabídkové povinnosti vyplyne z devizového plánu a jeho rozpisu na jednotlivé podniky ve kromě závazných úkolů. V rozsahu tohoto rozpisu bude právně zabezpečena plynulá tvorba centrálních devizových zdrojů, určená ke krytí celospolečenských potřeb.

Přitom úprava vychází ze zásady, že povinnosti uložené v zákoně fyzickým a právnickým osobám nemohou být dále rozšiřovány a práva zakotvená pro tyto osoby nemohou být omezena. Zákon naopak bude obsahovat v některých případech zmocnění k tornu, aby v prováděcím obecně závazném právním předpise byly stanoveny obecné úlevy z těchto povinnosti a stejně tak dále rozšířena práva. Pro případy netypické, ojedinělé a výjimečná bude umožněno ze zákona rozsah práv a úlev z povinností ještě rozšířit udělením devizového povolení příslušného orgánu.

V návaznosti na rozvoj československé ekonomiky dochází k rozšíření práv občanů v devizových vztazích. Tato skutečnost bude vyjádřena i v modifikovaném uplatnění principu nabídkové povinnosti, která měla dosud univerzální charakter. Nový devizový zákon výslovně osvobodí od nabídkové povinnosti devizové prostředky složené na devizových účtech u devizových peněžních ústavů Kromě toho bude stanovena volná hranice, do níž devizové prostředky nebudou podléhat nabídkově povinnosti vůbec. V devizových předpisech bude: dále zakotvena povinnost devizových peněžních ústavů vydat potvrzení o tom, které devizové prostředky, jeř jí byly nabídnuty ke koupi, neodkoupila.

Soustřeďováním devizových prostředků a vedením účtů u devizových peněžních ústavů je sledován cíl plynulé tvorby centrálního devizového zdroje a posilování devizová likvidity devizových peněžních ústavů.

Povinnosti vyplývající z devizových předpisů se na podniky se zahraniční majetkovou účastí vtahují pouze tehdy, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak (zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí).

Zásada 7 - devizové účty devizových tuzemců - právnických osob

(1) Devizoví tuzemci - právnické osoby mohou zřizovat u devizových peněžních ústavů zúročitelné devizové účty a na ně převádět po splnění nabídkové povinnosti podle zásady č. 6 devizové prostředky získané při vývaru zboží, poskytování služeb zahraničním osobám a nakládání průmyslovými právy nebo poskytnutím výrobně technických poznatků, dále aktivní salda z dodávek při uskutečňování výrobní kooperace se zahraničím a devizové pro-středky obstarané u devizových peněžních ústavů, jakož i úspory z nakoupených, popřípadě v souladu 5 právními předpisy jinak získaných devizových prostředků. Na devizový účet: mohou být převedeny po splnění nabídkové povinnosti uvedené devizové pro středky zpravidla po úhradě nebo odečtení všech devizových výloh spojených s uskutečněním zahraničně hospodářské operace, které se týkají.

(2) Devizové prostředky na těchto účtech mohou být použity k nákupu zboží, přijímání služeb a k nabytí nebo využití průmyslových práv nebo výrobně technických poznatků a pro podnikání v zahraničí.

(3) Podrobnosti stanoví prováděcí obecně závazný právní předpis, který může určit i jiné přípustné zdroje devizových prostředků k převodu na devizový účet, jejich použití a převody z těchto devizových účtů na devizové účty jiných osob.

Odůvodnění

Na rozdíl od současné právní úpravy, která váže zřízení devizových účtů pro devizové tuzemce právnické osoby a nakládání s jejich zůstatky na devizové povolení, počítá se s tím, že podle nového devizového zákona bude na zřízení devizového účtu právní nárok, budou-li splněny podmínky uvedené v prováděcím obecně závazném právním předpise. Přitom zdroje devizových účtů a jejich použití budou uvedeny přímo v zákoně. Zásada respektuje již platnou úpravu devizového hospodaření zakotvenou v zákoně č. 88/1988 Sb., o státním podniku (§ 45):

Zásada 8 - devizové účty devizových tuzemců - fyzických osob

(1) Devizoví tuzemci - fyzické osoby si mohou otevřít u devizových peněžních ústavů zúročitelný devizový účet a převést na něj devizové prostředky došlé jim prostřednictvím devizových peněžních ústavů ze zahraničí, popřípadě složené jimi nebo v jejich prospěch v devizových peněžních ústavech v souladu československými právními předpisy.

(2) Prostředky na těchto účtech mohou být použity v zahraničí nebo v tuzemsku k účelům, které budou stanoveny v paragrafovaném znění zákona, dále k nákupu odběrních poukazů podle zvláštních předpisů nebo ke směně na československou minu u devizových peněžních ústavů.

(3) Devizový tuzemec budu moci převádět zůstatek devizového účtu na devizový účel jiného devizového tuzemce a na osoby blízké.

(4) Prováděcí obecně závazný právní předpis může umožnit použití prostředků na devizovém účtu i k jiným účelům a převody na jiné osoby.

(5) Jiné než v zákoně nebo v prováděcím obecně závazném právním předpise vymezené použiti zůstatků na devizovém účtu devizového tuzemce fyzické osoby vyžaduje povolení ministerstva financí, cen a mezd republik..

Odůvodnění devizoví tuzemci - fyzické osoby budou mít na zřízení devizového účtu právní nárok.

Předpokládá se, že titulem pro zřízení devizového účtu devizového tuzemce - fyzické osoby budou veškeré úhrady ze zahraničí ve volně směnitelných měnách, jakož i jejich přímé složení u devizových peněžních ústavů.

Předpokládá se dále, že vlastníci devizových účtů devizoví tuzemci - fyzické osoby budou ze zákona moci zůstatek účtu převádět na stejný účet jiného devizového tuzemce, převádět ve prospěch osob blízkých bez ohledu na to, zda tyto osoby mají již zřízen devizový účet, použít ke krytí nákladů zahraniční cesty uskutečněné jimi a okruhem osob vymezených v prováděcím obecně závazném právním předpise, k nákupu zboží v zahraničí apod.

Zásada 9 - cizozemské účty

(1) Cizozemským účtem je pro devizového cizozemce u devizových peněžních ústavů zřízený

a/ účet v československé nebo cizí měně,

b/ depozitní účet o úschově cenných papírů.

(2) Za cizozemský účet se považuji taky vkladový účet u devizových peněžních ústavů v případě, že se vlastník vkladu stal devizovým cizozemcem, nebo proto, že jej devizový cizozemec zdědil.

(3) S cizozemským účtem vedeným u devizových peněžních ústavů v vizi měně z příkazu devizového cizozemce, jakož i s cizozemským účtem zřízeným bez příkazu na návrh plátce, může devizový cizozemec kdykoliv volně nakládat do tuzemska i do zahraničí.

(4) U devizových peněžních ústavů mohou být zřízeny devizovým cizozemcům na jejich příkaz cizozemské účty v československé měně, jakož i bez jejich příkazu na návrh plátce pro platby devizových tuzemců. S těmito účty mohou devizoví cizozemci nakládat v tuzemsku volně, do zahraničí v případech, které stanoví prováděcí obecně závazný právní předpis.

(5) K nakládání k jiným účelům než stanoví zákon nebo prováděcí obecně závazný právní předpis je třeba povolení Státní banky československé.

Odůvodnění

Cizozemské účty jsou technickým prostředkem ke zpružnění platebního styku se zahraničím a ke zvýšení zájmu devizových cizozemců o využívání služeb devizových peněžních ústavů. Podmínky, za kterých devizoví cizozemci budou skládat devizové prostředky v devizových peněžních ústavech se budou řídit dohodou, kterou tyto ústavy sjednají s vlastníkem účtu.

Zásada 10 - obchod a devizovými prostředky

(1) S devizovými prostředky obchodují státní banka československá a na základě jejího povolení devizové peněžní ústavy a jiné organizace.

(2) Devizoví tuzemci mohou navzájem uzavírat ujednání o koupi devizových prostředků jen za účasti devizového peněžního ústavu.

(3) Prováděcí obecně závazný právní předpis stanoví postup devizových peněžních ústavů při obchodu devizovými prostředky.

Odůvodnění

V rámci stanovených pravidel bude umožněn obchod s devizovými prostředky mezi devizovými tuzemci, a to prostřednictvím Státní banky československé a devizových peněžních ústavů a organizací, kterým Státní banka československá udělí povolení k provádění této činnosti. Zároveň se poskytuje možnost vytvořit omezený devizový trh jako nástroj ekonomické redistribuce deviz upravený v prováděcím obecně závazném právním předpise.

Zásada 11 - platební styk se zahraničím

Devizoví tuzemci mohou platit do zahraničí a přijímat platby ze zahraničí, pokud ze zvláštních předpisů nebo z povol ní Státní banky československé nevyplývá jinak, výhradně prostřednictvím devizových peněžních ústavů, jimž Státní banka československá dala k tomu povolení.

Odůvodnění

Z hlediska devizových peněžních ústavů představuje provádění platebního styku se zahraničím jednu z hlavních náplní jejich činnosti. Efektivnost a možná rizika mezinárodního platebního styku vyžadují jeho soustředění u devizových peněžních ústavů všestranně vybavených k provádění zahraničně bankovních operací.

Zásada 12 - vstup do závazků devizových tuzemců - právnických osob vůči devizovým cizozemcům a platy do zahraničí

(1) Devizoví tuzemci - právnické osoby mohou sjednávat peněžité závazky vůči devizovým cizozemcům pouze:

a) v rozsahu devizových prostředků uložených u devizových peněžních ústavů na jejich devizových účtech a devizových úvěrů přijatých od devizových peněžních ústavů,

b) v rozsahu devizových prostředků, na jejichž nákup mají nárok na základě závazného výstupu plánu,

c) v rámci a za podmínek stanovených v mezinárodních smlouvách o vzájemném zúčtování v národních měnách.

(2) V tomto rozsahu mohou devizoví tuzemci - právnické osoby převzaté peněžité závazky platit devizovým cizozemcům.

(3) Vstup do takových závazků, z nichž vyplývá povinnost peněžitého plnění nad rámec uvedený v bodech 1 až 3, je volný i v těch případech, které stanoví prováděcí obecně závazný právní předpis. V ostatních případech, pokud ze zvláštního předpisu nevyplývá jinak, je třeba povolení. Toto povolení udělují orgány uvedené v zásady č. 6.

Odůvodnění

Oproti stávající úpravě, která vyjadřovala povolení ke vstupu do závazků vůči devizovým cizozemcům obecně,

v navrhované úpravě požadováno povolení pouze v tom případě, jde-li.o vstup do závazků vůči devizovým cizozemcům nad rámec vlastních devizových prostředků nebo nad rámec prostředků přidělených z centrálního zdroje.

V souvislosti se zapojováním do zúčtování mezi členskými státy Rady vzájemné hospodářské pomoci národních měn těchto států a s vytvářením předpokladů pro rozvíjení jejích vzájemné směnitelnosti, umožňuje se nově právnickým osobám vstupovat do závazků vůči devizovým cizozemcům konat platy do zahraničí. Státy, které uzavřely mezinárodní smlouvu o vzájemném zúčtování v národních měnách, mohou do takových závazků vstupovat i ve svých národních měnách.

Zásada 13 - devizoví tuzemci - fyzické osoby - úkony vázané na devizové povolení

(1) V rozsahu stanoveném tímto zákonem mohou devizoví tuzemci - fyzické osoby pouze na základě povolení ministerstva financí, cen a mezd republiky

a) sjednávat peněžité závazky vůči devizovým cizozemcům, ledaže ke splnění peněžitého závazku lze použít devizových prostředků na devizovém účtě podle zásady č. 8;

b) platit devizovým cizozemcům, ledaže s placení týk plnění peněžitého závazku sjednaného v souladu; devizovými předpisy;

c) převádět zákonem stanovené majetkové hodnoty ze svého vlastnictví na devizové, popřípadě provádět jiné tímto zákonem vymezené úkony s devizovými důsledky.

(2) Prováděcí obecně závazný právní předpis stanoví, kdy se. devizové povolení nevyžaduje.

Odůvodnění

Řada úkonů podrobených režimu devizových předpisů budu přímo ze zákona osvobozena od povinnosti vyžádat si k nich povolení, popřípadě pro toto osvobození bude zmocněn prováděcí obecně závazný právní předpis.

Zásada stanoví nezbytnou míru zachování povolovacího režimu u úkonů majících devizový dosah a dotýkajících se majetku devizových cizozemců v tuzemsku nebo vyplývajících z majetkových vztahů devizových 'tuzemců k devizovým cizozemcům.

Zásada 14 - devizoví tuzemci - fyzické osoby úkony obecně osvobozené od devizového povolení

Devizové povolení podle zásady č. 13 není zapotřebí:

a) k nakládání s majetkem pro případ smrti.

b) k plnění závazku z titulu zákonné vyživovací povinnosti, je-li zaručena vzájemnost ke státu, do něhož má být placeno,

c) k převodu zděděných peněžních prostředků do zahraničí, je-li zaručena vzájemnost ke státu, do něhož má být převod uskutečněn.

Odůvodnění

Některé druhy převodů majetku na devizové cizozemce placeni ve prospěch devizových cizozemců a úhrad do zahraničí jsou přímo ze zákona osvobozeny od povinnosti vyžádat si k nim devizové povolení. Takový postup je v souladu se současnou právní úpravou i dosaženým stupněm rozvoje socialistické společnosti a odpovídá humanitárním požadavkům občanů.

Zásada 15 - vývoz a dovoz valut, platebních dokumentů a jiných hodnot

(1) Dovoz valut, platebních dokumentů a jiných zákonem stanovených hodnot do tuzemska je volný.

(2) Devizoví cizozemci mohou volně vyvážet valuty, platební dokumenty a jiné zákonem stanovené hodnoty, které do tuzemska dovezli nebo je v tuzemsku dovoleným způsobem získali.

(3) Devizoví tuzemci - fyzické osoby mohou volně - vyvážet valuty. platební dokumenty a jiné zákonem stanovené hodnoty ve výši uvedené v potvrzení devizového peněžního ústavu o tom, že jim je prodal nebo vydal nebo že je v rámci plnění nabídkové povinnosti devizovým tuzemcem od něj neodkoupil.

(4) Devizoví tuzemci - fyzické osoby mohou dále volně vyvážet valuty, platební dokumenty a jiné zákonem stanovené hodnoty do výše, která bude uvedena v prováděcím obecně závazném právním předpise.

(5) Devizoví tuzemci - fyzické osoby působící v zahraničí se souhlasem československých orgánů mohou volně vyvážet valuty, platební dokumenty a jiné zákonem stanovené hodnoty, pokud prokáží potvrzením celních orgánů, že je do tuzemska v průběhu svého působení v zahraničí dovezli.

(6) V ostatních případech je k vývozu valut, platebních dokumentů a jiných zákonem stanovených hodnot třeba povolení Státní banky československé. Prováděcí obecně závazný právní předpis stanoví, kdy se toto povolení nevyžaduje.

Odůvodnění

Pro dovoz devizových prostředků devizovými tuzemci i cizozemci nestanoví devizová předpisy žádné omezení. Pokud jdi o vývoz deviz a vplut devizovými cizozemci, budou pro něj přímo v zákoně stanoveny podmínky.

Povolení nebude podroben vývoz valut a deviz devizovými tuzemci - fyzickými osobami v rámci volné hranice stanovené v prováděcím obecně závazném právním předpise.

Bez povolení budou moci devizoví tuzemci - fyzické osoby rovněž vyvážet valuty a devizy, které jim devizový peněžní ústav prodal nebo vydal: půjde např. o čerpání z devizového účtu, účelový dar, diety nebo o devizové prostředky získané od devizového peněžního ústavu na cestu československého občana do zahraničí. Původ nabytí devizových prostředků vyvážených v rámci volné hranice celní orgány nezkoumají.

Vývoz devizových prostředků devizovými tuzemci v jiných než v zákoně nebo prováděcím obecně závazném právním předpise vymezených případech vyžaduje povolení Státní banky československá.

Zásada 16 - vývoz a dovoz československé měny

(1) Vývoz a dovoz československé měny je dovolen jen s povolením Státní banky československé.

(2) Bez povolení mohou devizoví tuzemci vyvézt a dovézt v cestovním styku na osobu částku v československé měně, která bude stanovena v prováděcím obecně závazném právním předpise, který současně stanoví způsob dovoleného použití v zahraničí.

(3) Devizoví cizozemci mohou v cestovním styku dovážet a vyvážet bez povolení československou měnu do výše částky, která bude stanovena v prováděcím obecně závazném právním předpise.

(4) Další případy vývozu a dovozu československé měny, k nimž nebude vyžadováno povolení Státní banky československé. stanoví prováděcí obecně závazný právní předpis.

Odůvodnění

Obecné bude pro devizové tuzemce v cestovním styku stanovena úleva k vývozu částky, jejíž konkrétní výše bude uvedena v prováděcím obecně závazném právním předpise.

Nově se navrhuje stanovit volnou hranici pro dovoz československé měny ze zahraničí devizovými cizozemci a stejně tak pro jejich vývoz. Tím bude právně upraven současný stav, který opakovaně intimují celní orgány. Devizoví cizozemci zpravidla z Československé socialistické republiky vyvážejí drobné částky v Kčs, které při příští návštěvě opět do tuzemska dovážejí. V prvním období se nepředpokládá vývoz a dosti vysokých částek v Kčs; postupně se předpokládá tuto částku zvyšovat v souladu s tím, jak budou vytvářeny podmínky směnitelnosti československé měny.

Úprava pro vývoz a dovoz československé měny devizovými tuzemci pracujícími. v zahraničí a devizovými cizozemci pracujícími v tuzemsku bude zakotvena v prováděcí obecně návazném právním předpise.

Zásada 17 - majetkové účasti na podnikání v zahraničí a převody majetkových účastní na devizové cizozemce

(1) Devizoví tuzemci se mohou majetkově účastnit na podnikání v zahraničí nebo převádět svoji majetkovou účast na právnické osobě na devizové cizozemce en na základě povolení Státní banky československé.

(2) Státním podnikům udělují povolení Státní banka československá v dohodě s federálním ministerstvem financí.

(3) Týká-li se majetková účast zahraničně obchodní činnosti, uděluje povolení federální ministerstvo zahraničního obchodu v dohodě se Státní bankou československou.

(4) Prováděcí obecně závazný právní předpis stanoví, kdy se povolení nevyžaduje.

Odůvodnění

S ohledem na značný devizový dosah, který sebou nesou majetkové účasti do zahraničí nebo převody majetkových účastí na československé právnické osobě na devizové cizozemce, je k těmto úkonům zapotřebí povol ní.

Zvláštní zákon zprostil od udělení devizového povolaní majetkové účasti, k nimž dochází při. zakládání společných podniků se zahraničními firmami v tuzemsku.

Zásada 18 - trestní ustanovení

(1) V paragrafovaném znění devizového zákona bude vymezena skutková podstata devizového přestupku nejméně v rozsahu paragrafu 27 současně platného devizového zákona.

(2) Za devizový přestupek lze uložit tyto tresty: důtka. pokuta do výše 10 000 Kčs, propadnutí věci.

(3) Trest propadnutí věci lze i devizový přestupek uložit, pokud bude zjištěno, že věc náleží pachateli přestupku, byla ke spáchání přestupku užita nebo k tomu určena nebo přestupkem získána nebo za věc přestupkem získanou nabyta. Trest propadnutí věci lze uložit samostatně nebo s jiným trestem.

(4) Jde-li o méně závažný přestupek, který byl spolehlivě zjištěn a nestačí-li domluva pachateli, lze devizový přestupek se souhlasem pachatele projednat v blokovém řízení.

(5).Blokovou pokutu až do výše 500 Kčs mohou ukládat pouze celní orgány.

(6) Národní výbory, a jde-li o devizové přestupky spáchané při přestupy státní hranice, celní orgány rozhodují o devizových přestupcích podle obecných právních předpisů.

(7) Při přípravě paragrafovaného lnění tohoto zákona bude uváženo přeřazení trestních ustanovení do přestupkových zákonů České národní rady a Slovenské národní rady.

Odůvodnění

Na rozdíl od současného stavu, kdy devizové přestupky jsou upraveny a postihovány jednak podle devizového zákona a jednak podle zákona č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického pořádku (§ 14b, § 26), budou nyní devizové přestupky upraveny komplexně v jednom obecně závazném právním předpise. Tímto zákonem bude bud devizový zákon nebo přestupkové zákony národních rad, které se v současné době rovněž připravují.

Tím bude odstraněna dosavadní dvojkolejnost, zabezpečena ucelená úprava v jednom právním předpise a budce posílena právní jistota občanů.

V současné době je pro kvalifikaci devizového přestupku stanovena hranice škody do 3 500 Kčs.

Druhý trestů, které lze za devizové přestupky ukládat, jsou v souladu s připravovaným přestupkovým zákonem s přihlédnutím k povaze devizových přestupků.

Novou sankcí bude projednání devizového přestupku v blokovém řízení. Proti uložení pokuty v blokovém řízení se nelze odvolat.

Ve značném množství případů bude dána možnost odstranit administrativní projednávání přestupků a přitom okamžitě a výchovně působil na potenciální pachatele této skupiny přestupků.

Zásada 19 - prováděcí předpisy

(1) Prováděcí obecně závazné právní předpisy k tomuto zákonu stanovené v jednotlivých zásadách vydává společně federální ministerstvo financí a Státní banka československá.

(2) Zmocnění vydávat prováděcí obecně závazné právní předpisy umožní omezování povinností ukládaných tímto zákonem, nikoliv však jejich rozšiřování.

Odůvodnění

Pravomoc vydávat obecně závazné právní předpisy v devizové oblasti vyplývá z úpravy zakotvené v zákoně o působnosti federálních orgánů státní správy.

Prováděcí obecně závazné právní předpisy umožní v závislosti na postupném plnění účelu zákona dále uvolňovat devizovou regulaci bez nutnosti měnit devizový zákon.

Zásada 70 - zrušovací ustanovení

Zrušují se:

a) zákon č. 142/1970 Sb., o devizovém hospodářství,

b) vyhláška federálního ministerstva financí a federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 143/1970 Sb., kterou se provádí Zákon o devizovém hospodářství, ve znění vyhlášky č. 74/1978 Sb. a vyhlášky c. 91/1987 sb.

Odůvodnění

Zrušovacím ustanovením se ruší právní předpisy, které jsou nahrazeny tímto zákonem nebo prováděcí vyhláškou k devizovému zákonu, anebo jejichž ustanovení jsou tímto zákonem nebo prováděcí vyhláškou převzata.

Zásada 21 - účinnost zákona

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1990.

Odůvodněni

Účinnost zákona je stanovena v souladu s požadavkem r. urychlení přestavby hospodářského mechanismu a vytvoření legislativních předpokladů pro jeho plno rozvinutí.

V Praze dne 9. března 1989

Předseda vlády ČSSR

Adamec v. r.

Ministr financí ČSSR




Politicko ekonomický rozbor

k zásadám devizového zákona

Nezbytnost vydání nového devizového zákona vyplývá z usnesení vlády Československé socialistické republiky č. 29 z roku 1988. kterým byla schválena Směrnice k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu. K její realizaci jsou na úseku devizového hospodářství vytvářeny legislativní předpoklady přípravou nových devizových předpisů.

I. Současná právní úprava

Současné devizové předpisy, tvořené zákonem č. 147./1970 Sb., o devizovém hospodářství a prováděcí vyhláškou k němu č. 143/1970 Sb., ve znění vyhlášky č.%9/1978 Sb. a vyhlášky č. 91/1987 Sb., vstoupily v platnost před více než 18 lety odrážejí hospodářskou a politickou situaci konce 60. let.

Platné devizové předpisy vycházely devizového monopolu Československé socialistické republiky a jeho realizaci zabezpečovaly v duchu administrativně direktivního způsobu řízení. Právnické a fyzické osoby produkující nebo pro československé devizové hospodářství přinášející devizové prostředky byly pod robeny absolutní nabídkové povinnosti. Nakládání s devizovými prostředky v tuzemsku i do zahraničí bylo podřízeno povolovacímu řízení, a to bet ohledu na to, jaký byl přínos subjektu pro československé devizové hospodářství.

Podle platné právní úpravy odpovídá za provádění devizovému monopolu Československé socialistické republiky Státní banka československá a dále federální ministerstvo financí, ministerstva financí, cen a mezd republik a Správy Pro věci majetkové a devizové v rozsahu vymezeném v prováděcí vyhlášce k zákonu o devizovém hospodářství.

Platná právní úprava vychází z rozdělení devizového hospodářství na obchodní a neobchodní oblast. Toto dělení je přestavbou hospodářského mechanismu překonáno a do nové právní úpravy nebude promítnuto.

II. Odůvodnění navrhované právní úpravy

Zásady odpovídají Směrnici k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu. Opouštějí dosavadní model převážné administrativního řízení devizového hospodářství a nahrazují ho řízením zejména ekonomickými nástroji, v první řadě devizovým plánem a devizovým samofinancováním. Devizové samofinancování poskytuje československým podnikům oprávnění - po splnění povinností vůči centrálnímu devizovému zdroji - použít zbylé devizové prostředky pro vlastní podnikatelské činnosti. Uplatnění W to zásady v navrhované právní úpravě zabezpečí vytvoření příznivých podmínek pro vyšší zainteresovanost. podniků na získávání devizových prostředků při hospodářské činnosti. Určení části devizových prostředků, jež bude ponechána podnikům, nemůže být stanovena přímo v zákoně, ale vyplyne z rozpisu státního plánu v závislosti na devizové situaci státu.

Zásady vytvářejí prostor pro uplatnění ekonomických nástrojů řízení i při devizové regulaci postupu devizových tuzemců, kteří nejsou právnickými osobami. Účelem navrhované úpravy vytvořit předpoklady pro hospodářské zainteresování všech subjektů na převod jejich devizových prostředků do tuzemska s možností jejich využití v československém hospodářství.

V porovnání s dosavadní právní úpravou vytvoří navrhovaná úprava širší práva devizových tuzemců, současně však stanoví dostatečný prostor pro centrální řízení devizového hospodářství při uskutečňování devizové politiky, zejména formou ekonomických nástrojů. S přihlédnutím k napjaté platební bilanci je však nutné do značné míry zachovat (zejména v mimopodnikové oblasti) použití administrativního způsobu řízení ve formě devizových povolení. Pozitivním rysem navrhované úpravy je zmocnění, aby v prováděcích předpisech bylo povolovací řízení omezováno v závislosti na zlepšování devizové situace s cílem postupného pře.chodu na státem řízenou směnitelnost československé měny. Tento cíl je m.j. vyjádřen i v účelu zákona.

Zásady zákona zakotvují zásadu, že devizové hospodářství řídí vláda Československé socialistické republiky stanovením zásad devizové politiky. Za provádění devizové politiky odpovídá Státní banka československá a v rozsahu vymezeném tímto zákonem rovněž federální ministerstvo financí a ministerstva financí, cen a mezd republik. Základním nástrojem řízení devizového hospodářství je devizový plán, jeho návrh sestavuje Státní banka československá v úzké spolupráci s ostatními průřezovými i odvětvovými orgány, které jsou spoluodpovědny za provádění devizové politiky. Jsou to především federální ministerstvo financí, Státní plánovací komise, federální ministerstvo zahraničního obchodu, Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a ministerstva Financí, cen mezd republik. Návrh devizového plánu předkládá Státní banka československá ke schválení vládě Československé socialistické republiky.

III. Finanční dosah a dopad na plán pracovních sil

Předložené zásady zákona nemají finanční dopad na státní rozpočet federace ani republik. Nevyžadují rovněž zvýšení počtu pracovníků ústředních orgánů státní správy ani ve Státní bance československé.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP