Zásada č. 1
Bankami jsou právnické osoby založené
jako státní peněžní ústavy,
jakož i akciové společnosti družstevní
podniky a společné podniky založené
podle československého práva [zákon
č. 243/1949 Sb., o akciových společnostech,
zákon č. 94 /1988 Sb., o bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví a zákon
č. 90/1988 Sb., o zemědělském družstevnictví;
odchylky od těchto zákonů budou uvedeny v
paragrafovaném znění zákona o bankách
a spořitelnách.] se sídlem v Československé
socialistické republice při splnění
podmínek stanovených tímto zákonem.
Postavení, právní poměry a činnost
ústřední banky Československé
socialistické republiky opravu je zvláštní
zákon. Právní poměry bank založených
jako akciové společnosti, družstevní
podniky a společné podniky se řídí
právními předpisy, podle kterých byly
založeny, pokud z tohoto zákona nevyplývá
něco jiného.
Spořitelnami jsou právnické osoby založené
jako státní peněžní ústavy.
Státními peněžními ústavy
jsou banky a spořitelny založené podle tohoto
zákona.
Odůvodnění
Účelem zákona je nahradit dosavadní
komplikovanou a zastaralou právní úpravu
bank a spořitelen, obsaženou v 9 zákonech z
let 1948 - 1968, jedním zákonem, který odpovídá
požadavkům přestavby hospodářského
mechanismu.
Zákon upravuje postavení, právní poměry
a činnost bank a spořitelen, založených
jako státní peněžní ústavu.
Vedle státních peněžních ústavů
mohou být banky založeny jako akciové společnosti,
družstevní a společné podniky. Úpravu
jejích právních poměrů ponechává
zákon o bankách a spořitelnách především
příslušným právním předpisům,
podle kterých byly založeny. Ustanovení tohoto
zákona se na ně vztahuje jen tehdy, je-li tak výslovně
stanoveno. Spořitelny mohou být založeny pouze
jako státní peněžní ústavy.
Postavení Státní banky československé
jako ústřední banky státu upravuje
zvláštní zákon.
Zásada č. 2
Hanky a spořitelny podnikají v oblasti bankovních
obchodů a operací a peněžních
služeb. Svou činností, vykonávanou v
souladu se zájmy společnosti a se záměry
a cíli státní hospodářské
politiky, podporují rozvoj socialistického podnikání
a spořivost obyvatelstva.
Banky a spořitelny se ve své činnosti řídí
zásadami bankovní měnové politiky
a výstupy měnového plánu, schválenými
vládou Československé socialistické
republiky, jakož i obecně závaznými
právními předpisy.
Odůvodnění
Zákon nově upravuje činnost bank a spořitelen
jako organizací podnikajících v oblasti bankovních
obchodů a operací a peněžních
služeb ve vztahu k právnickým osobám
(organizacím) i fyzickým osobám (občanům).
Jako obecný postulát se pro banky a spořitelny
vyhlašuje povinnost podporovat záměry a cíle
státní hospodářské politiky
a řídit se zásadami bankovní měnové
politiky a výstupy měnového plánu,
schváleného vládou ČSSR.
Zásada č. 3
(1) Banky a spořitelny
a) přijímají vklady od právnických
a fyzických osob
b) poskytují z vlastních a svěřených
prostředků úvěry právnickým
osobám a půjčky fyzickým osobám;
c) provádějí tuzemský platební
a zúčtovací styk;
d) provádějí směnárenskou činnost
a na základě povalení Státní
banky československé obchodují s devizovými
prostředky a provádějí platební
styk se zahraničím;
e) provádějí operace s cennými papíry.
(2) Banky a spořitelny mohou provozovat i další
činnosti v oblasti bankovních obchodů a operací
a peněžních služeb, uvedené v zakládací
listině.
Odůvodnění
Zásada vymezuje okruhy bankovních obchodů
a ope tací a peněžních služeb,
které mohou banky a spořitelny vykonávat.
Převažující činností bank
je přijímání vkladů o. právnických
osob a poskytování úvěrů právnickým
osobám, přičemž však mohou nově
přijímat vklady i od fyzických osob a poskytovat
jim půjčky. Spořitelny jsou chápány
jako organizace s hlavním zaměřením
své činnosti na přijímání
vkladů od fyzických osob a poskytování
půjček fyzickým osobám. Zároveň
se vytváří možnost postupné orientace
jejich činnosti i na poskytování úvěrů
právnickým osobám.
Banky a spořitelny mohou k podpoře své činnosti
navzájem využívat dočasně volné
peněžní prostředky.
Zásada č. 4
Pro požadovaný druh bankovních obchodů
a operací a peněžních služeb si
právnické a fyzické osoby mohou zvolit banku
a spořitelnu. Banka a spořitelna si může
při své obchodní činnosti zvolit obchodního
partnera.
Banka příslušná podle sídla právnické
osoby je povinna otevřít a vést peněžní
účet právnické osoby, pokud tato o
to požádá a nemá již otevřen
svůj peněžní účet u jiné
banky nebo spořitelny. Je-li v sídle právnické
osoby více bank, určí v případě
potřeby banku povinnou otevřít a vést
účet právnické osoby pobočka
ústřední banky.
Spořitelna je povinna přijímat vklady fyzických
osob.
Odůvodnění
V zájmu podpory soutěživosti mezi jednotlivými
bankami a spořitelnami nejsou právnické a
fyzické osoby omezovány při navazování
obchodního spojení ve volbě banky a spořitelny.
Rovněž tak banky a spořitelny si při
provádění bankovních obchodů
a operací a peněžních služeb mohou
zvolit své obchodní partnery.
Ve smyslu hospodářského zákoníku,
který stanoví pro právnickou osobu povinnost
mít peněžní účet u banky,
je pobočka banky příslušná podle
sídla právnické osoby povinna na základě
žádostí této právnické
osoby otevřít a vést její peněžní
účet. Povinnost banky a spořitelny přijímat
vklady od fyzických osob upravuje občanský
zákoník (§ 35).
Zásada č. 5
Banky a spořitelny přijímají vklady
a poskytují úvěry právnickým
osobám a přijímají vklady a poskytují
půjčky fyzickým osobám na smluvním
základě.
Úrokové sazby z vkladů u bank a spořitelen
a z úvěrů a půjček poskytovaných
bankami a spořitelnami sjednávají banky a
spořitelny v rámci rozpětí, stanoveného
Státní bankou československou obecně
závazným právním předpisem.
Úrokové sazby z vkladů fyzických osob
u státních peněžních ústavů
a z půjček poskytovaných státními
peněžními ústavy fyzickým osobám
stanoví Státní banka československá
a federální ministerstvo financí v dohodě
s ministerstvy financí, cen a mezd republik obecně
závazným právním předpisem.
Odůvodnění
Banky a spořitelny přijímají vklady
a poskytují úvěry a půjčky
na smluvním základě, přičemž
se u úvěrů a půjček předpokládá
jejich odpovídající zajištění
a návratnost. V zájmu posílení motivační
funkce úroku ve vztahu k podnikové sféře
i k činnosti bank a spořitelen je umožněno,
aby banky a spořitelny sjednávaly při poskytování
úvěrů právnickým osobám
konkrétní výši úrokové
sazby v rámci rozpětí sazeb stanovených
Státní bankou československou.
Při stanovení úrokových sazeb z vkladů
fyzických osob a jim poskytovaných půjček
u státních peněžních ústavů
se zachovává ingerence federálního
ministerstva financí a republikových ministerstev
financí, cen a mezd.
Zásada č. 6
Banky a spořitelny jsou povinny používat vlastních
a svěřených prostředků takovým
způsobem, aby zaručovaly likviditu svých
závazků.
Odůvodnění
Za stěžejní zásadu hospodaření
bank a spořitelen se považuje povinnost zabezpečovat
likviditu, tj. schopnost kdykoliv krýt své závazky.
Zásada č. 7
Za vklady, úroky a jiné majetkové hodnoty
fyzických osob u státních peněžních
ústavů ručí stát.
Odůvodnění
Zákon umožňuje, aby vklady od fyzických
osob přijímaly kromě spořitelen nově
i banku. V souvislosti s tím je státní záruka
za vklady, úroky a,jiné majetkové hodnoty
fyzických osob uplatněna nejen u spořitelen,
ale i u bank, založených jako státní
peněžní ústavy. Tato úprava odpovídá
ručení státu za státní peněžní
ústavy podle občanského zákoníku
(§ 327).
Zásada č. 8
Zakladatelem banky jako státního peněžního
ústavu mohou být ústřední orgány
státní správy a Státní banka
československá.
Zakladatelem banky jako družstevního podniku mohou
být Ústřední rada družstev a
svazy družstev.
Banku jako společný podnik mohou založit československé
právnické osoby podle zákona č. 90/1988
Sb., o zemědělském družstevnictví.
Zakladatelem spořitelny může být pouze
ministerstvo financí, cen a mezd republiky příslušné
podle sídla spořitelny. Banku jako akciovou společnost
mohou založit československé právnické
osoby podle zákona č. 243/1949 Sb., o akciových
společnostech. Zahraniční osoby se mohou
podílet na zalovení banky jako akciové společnosti
za podmínek stanovených zákonem č.
173/1988 Sb., o podnicích se zahraniční majetkovou
účastí.
Odůvodnění
Zákon umožňuje rozsáhlou iniciativu
při zakládání bank. Jejich zakladateli
jako akciových společností mohou být
kterékoliv čs. právnické osoby. Zakladatelem
spořitelny mohou být pouze ministerstva financí,
cen a mezd republik. Je tak respektováno specifické,
tradiční postavení spořitelen jako
státních peněžních ústavů.
Zákon upravuje vznik bank a spořitelen jako státních
peněžních ústavů. Vznik bank
ve formě akciových společností, družstevních
a společných podniků se řídí
ustanoveními příslušných právních
předpisů.
Na založení banky se mohou podílet ve smyslu
zákona o podnicích se zahraniční majetkovou
účastí i zahraniční osoby.
Zásada č. 9
K založení banky nebo spořitelny, k jejich
rozdělení jakož i k jejich sloučení
nebo splynutí s jinou bankou a spořitelnou uděluje
povolení Státní banka československá
v dohodě s federálním ministerstvem financí
po projednání s ministerstvem financí, cen
a mezd republiky, příslušným podle jejího
sídla.
Je-li zakladatelem banky federální ministerstvo
financí, uděluje v případech, na které
se vztahuje ustanovení odst.l, souhlas k založení
banky Státní banka československá,
je-li zakladatelem Státní banka československá,
uděluje souhlas federální ministerstvo financí.
V žádosti o povolení k založení
banky nebo spořitelny uvede zakladatel název a sídlo
banky nebo spořitelny, označení zakladatele,
rozsah a způsob vytvoření základního
jmění a vymezení předmět činnosti
banky nebo spořitelny.
Odůvodnění
Koncesním systémem spočívajícím
na vyžadování povolení k založení
banky nebo spořitelny se umožňuje racionální
uspořádání bankovní soustavu.
K dosažení tohoto účelu se vyžaduje
povolení i k rozdělení, sloučení
nebo splynutí banku nebo spořitelny. Toto povolení
je třeba bez ohledu na právní formu banky,
tj. např. i u akciové společnosti.
Zásada č. 10
Zakladatel státního peněžního
ústavu:
a) zabezpečí základní jmění;
b) vydává zakládací listinu;
c) jmenuje a odvolává ředitele;
d) vykonává ve vztahu ke státnímu peněžnímu ústavu funkci orgánu hospodářského řízení za podmínek a v rozsahu stanoveném obecně závaznými právními předpisy a v tomto postavení kontroluje hospodářskou a sociální činnost státního peněžního ústavu;
e) potvrzuje roční účetní závěrku
státního peněžního ústavu;
f) rozhoduje o rozdělení, sloučení,
splynutí a zrušení státního peněžního
ústavu.
Odůvodnění
Zásada vymezuje práva a povinnosti zakladatele při
založení, organizačních změnách
a zrušení banky nebo spořitelny jako státních
peněžních ústavů.
Zásada č. 11
Zakládací listina státního peněžního
ústavu obsahuje zejména
a) název s označením "státní peněžní ústav" a sídlo
b) označení zakladatele;
c) rozsah základního jmění;
d) vymezení předmětu podnikání.
Odůvodnění
Zakládací listina upravuje pouze základní
nezbytné náležitosti vzniku státního
peněžního ústavu. Organizační
uspořádání a vnitřní
hospodaření státního peněžního
ústavu se ponechávají v pravomoci jeho statutárního
orgánu.
Zásada č. 12
Státní peněžní ústav vzniká
dnem zápisu do podnikového rejstříku.
Návrh na zápis podává zakladatel.
Odůvodnění
Státní peněžní ústavy
se zapisují do podnikového rejstříku
a tento zápis má z hlediska jejich vzniku konstitutivní
charakter.
Zásada č. 13
Státní peněžní ústavy
vykonávají svoji činnost samostatně
na základě samofinancování a svého
hospodářského plánu. Využívají
vlastních i svěřených prostředků
k svému hospodářskému rozvoji a v
závislosti na výsledcích hospodaření
pečují i o rozvoj svého pracovního
kolektivu.
Odůvodnění
Podnikatelská činnost bank a spořitelen je
založena na principu samofinancování při
dodržování stanovených pravidel likvidity.
Svou podnikatelskou činností vytvářejí
banky a spořitelny vhodné podmínky pro rozvoj
socialistického podnikání organizací
a spořivosti občanů a zároveň
zabezpečují vlastní hospodářský
rozvoj.
Zásada č. 14
Banky a spořitelny vytvářejí statutární
fond, rezervní fond, rizikový fond, fond rozvoje,
fond kulturních a sociálních potřeb
a fond odměn. Banky a spořitelny si mohou vytvářet
za svého použitelného zisku další
fondy podle svého uvážení.
Prostředky fondů vytvořené bankami
a spořitelnami jim nelze odejmout; o jejich použití
rozhodují banky a spořitelny samostatně.
Zůstatky jednotlivých fondů lze převádět
do dalších kalendářních let bez
omezení.
Odůvodnění
Banky a spořitelny, vykonávající svoji
činnost na komerčních principech, nejsou
hmotné důsledky za své hospodaření.
Ke svému dalšímu rozvoji, výkyvům
v hospodaření, případně k úhradě
svých ztrát musí vytvářet příslušné
fondy.
Zásada č. 15
Státní peněžní ústav je
povinen vytvořit účinný systém
kontroly, která musí být prováděna
jako nedílná součást řízení.
Odůvodnění
Ustanovení o vnitřní kontrole ve státních
peněžních
ústavech je obdobné jako u ostatních podnikatelských
subjektů. Vnitřní kontrola je chápána
jako nedílná součást řízení.
Zásada č. 16
Banky a spořitelny podléhají státnímu
dozoru. Státní dozor nad činností
bank vykonává federální ministerstvo
financí. Státní dozor nad činností
spořitelen vykonává ministerstvo financí,
cen a mezd republiky, příslušné podle
sídla spořitelny ve spolupráci s federálním
ministerstvem financí.
Odůvodnění
Specifické postavení a poslání banka
spořitelen, které ke svá podnikatelské
činnosti používají především
svěřených prostředků organizací
a občanů vyžaduje, aby jejich činnost
podléhala státnímu dozoru.
Výkon státního dozoru se u bank svěřuje
federálnímu ministerstvu financí a u spořitelen
ministerstvům financí, cen a mezd republik jako
ústředním orgánům státní
správy.
Zásada č. 17
(1) Výkon státního dozoru spočívá
v oprávnění;
a) kontrolovat hospodaření bank a spořitelen z hlediska zabezpečení plnění jejich závazků a z hlediska dodržování obecně závazných finančních právních předpisů;
b) dozírat nad dodržováním předmětu podnikání obsaženém v povolení k založení banky a spořitelny a nad dodržováním ustanovení zakládací listiny;
c) požadovat předkládání účetních závěrek a jiných dokladů o činnosti;
d) účastnit se jednání řídících
orgánů bank a spořitelen.
(2) Výkon státního dozoru se netýká
správy vkladu a půjček ve vztahu k fyzickým
osobám.
Odůvodnění
Obsahem státního dozoru je kontrolní činnost
na: celkovým hospodařením bank a spořitelen,
nad zachováváním obecně závazných
finančních právních předpisů
a nad dodržováním ustanovení zakládací
listiny. Výkon státního dozoru se netýká
správy vkladů a půjček ve vztahu k
obyvatelstvu, neboť by tím byly porušeny zásady
anonymity vkladů.
Zásada č. 18
Jestliže při výkonu státního
dozoru bylo v činnosti banky nebo spořitelny zjištěno
závažné porušení.povinností,týkajících
se její podnikatelské činnosti, určí
orgán státního dozoru bance nebo spořitelně
lhůtu k odstranění zjištěných
nedostatků.
Jestliže nebyly ve stanovené lhůtě odstraněny,orgán
státního dozoru bance nebo spořitelně
pozastaví nebo odejme v omezeném nebo v celém
rozsahu oprávnění k podnikatelské
činnosti. V tomto případě nesmí
banka nebo spořitelna vstupovat do právních
vztahů v oblasti, které se rozhodnutí týká.
Při pozastavení podnikatelské činnosti
nabývá banka nebo spořitelna opět
toto oprávnění uplynutím doby, na
níž bylo rozhodnutí o pozastavení podnikatelské
činnosti omezeno nebo dnem, kdy bylo toto rozhodnutí
zrušeno.
Odůvodnění
Při zjištění závažných
nedostatků v činnosti banky nebo spořitelny
určí orgán státního dozoru
nejprve lhůtu; ve které je banka nebo spořitelna
povinna zjištěné nedostatky odstranit. Pokud
nebudou nedostatky ve stanovené lhůtě odstraněny,
může orgán státního dozoru uplatnit
v či bance nebo spořitelně sankci, spočívající
v pozastavení nebo odejmutí oprávnění
k podnikatelské činnosti.
S přihlédnutím k povaze zjištěných
nedostatků může orgán státního
dozoru toto oprávnění pozastavit nebo odejmout
v omezeném nebo celém rozsahu. Návrh umožňuje,
aby při pozastavení činnosti mohla banka
nebo spořitelna nadále plnit své závazky
a znovu nabýt oprávnění ke své
hospodářské činnosti v plném
rozsahu bez zvláštního povolovacího
řízení, a to buď uplynutím dobu,
na níž bylo pozastavení činnosti omezeno
anebo dnem, kdy orgán státního dozoru rozhodnutí
o pozastavení činnosti banky nebo spořitelny
zruší.
Zásada č. 19
Státní peněžní ústav zaniká
rozdělením, sloučením, splynutím
a zrušením. Způsob vypořádání
veškerého majetku a závazků státního
peněžního ústavu při jeho zániku
určí zakladatel.
Zaniká-li státní peněžní
ústav rozdělením, sloučením
nebo splynutím, přechází jeho majetek
a závazky na banku nebo spořitelnu nové vzniklou,
popřípadě přejímající,
v rozsahu stanoveném zakladatelem.
Odůvodnění
Zákon upravuje zánik pouze státních
peněžních ústavů.
Zánik bank, založených v ostatních organizačních
formách, se řídí právními
předpisy, upravujícími právní
poměry těchto bank. K zániku banky nebo spořitelny
rozdělením, sloučením nebo splynutím
je třeba povolení Státní banky čs.
a federálního ministerstva financí po projednání
s republikovým ministerstvem financí, cen a mezd,
příslušným podle jejího sídla.
Zásada č. 20
Státní peněžní ústav zaniká
dnem, ke kterému byl na návrh zakladatele vymazán
z podnikového rejstříku.
Odůvodnění
Státní peněžní ústav se
zapisuje do podnikového rejstříku. V případě
jeho zániku je třeba provést na návrh
zakladatele výmaz státního peněžního
ústavu z podnikového rejstříku. Den,
ke kterému byl státní peněžní
ústav vymazán, je dnem jeho zániku.
Zásada č. 21
K zániku banky při jevím předlužení
dochází likvidací, jež se řídí
ustanoveními § 352 až 354 občanského
soudního řádu [zákon č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících.]
Odůvodnění
K zvláštnímu způsobu zániku banky
dochází při jejím předlužení.
V tomto případě dochází k likvidaci
banky ve smyslu uvedených ustanovení občanského
soudního řádu. Účast soudu
na likvidaci má zajistit zvýšení právní
jistoty věřitelů banku nebo spořitelny.
Zásada č. 22
Na všechny bankovní obchody a operace a peněžní
služby bank a spořitelen včetně stavů
na účtech a depozit cenných papírů
se vztahu je bankovní tajemství podle zásad
č. 23 a 4
Zprávu o stavu na účtech právnických
osob lze podat těmto osobám, jejich zakladatelům
a v ostatních případech jen při prokázání
oprávněného zájmu a jen se souhlasem
statutárního orgánu banky a spořitelny
nebo stanoví-li tak obecně závazný
právní předpis.
Odůvodnění
Ke zvýšení důvěry tuzemské
a zahraniční klientely v diskrétnost bankovních
obchodů a operací a peněžních
služeb, zvláště u bank, je v zákoně
uvedena záruka bankovního tajemství a vymezen
jeho obsah. Informaci o stavu na účtech právnické
osoby lze podat jiným osobám jen při prokázání
oprávněného zájmu. Půjde zejména
o případy, kdy právnická osoba hodlá
navázat hospodářskou spolupráce s
jinou právnickou osobou a požádá banku
nebo spořitelnu o informaci o její finanční
situaci. O oprávněnosti zájmu rozhoduje statutární
orgán banky nebo spořitelny.
Zásada č. 23
U vkladů fyzických osob znějících
na doručitele se zaručuje anonymita vkladů
jak ve vztahu ke spořitelnám a bankám, tak
ve vztahu ke třetím osobám.
Zprávu o vkladu fyzické osoby lze podat jen orgánům
činným v trestním řízení
při trestním stíhání, soudům
při občanském soudním řízení
a státním notářstvím v řízení
o dědictví, pokud se tato řízení
týkají vkladů. V dotazu na vklad musí
být uvedeny údaje potřebné k jeho
jednoznačné identifikaci.
Odůvodnění
V ustanovení o anonymitě vkladů se recipuje
právní úprava obsažená v zákoně
č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně,
ve znění zákona č. 163/1968 Sb., který
bude tímto zákonem zrušen.
Na rozdíl od vkladů právnických osob
jsou podmínky pero podávání zpráv
o vkladech fyzických osob upraveny podstatně přísněji.
O vkladech fyzických osob lze podávat informace
jen přesně vymezenému okruhu orgánů
ve zcela jedno značně vymezených případech.
Zásada č. 24
Pracovníci a funkcionáři bank a spořitelen
jsou povinni zachovat mlčenlivost ve služebních
věcech, dotýkajících se obchodních
zájmů bank a spořitelen a jejich klientů.
Z důvodů uvedených v zásadách
č. 22 a 23 mohou být statutárním orgánem
banky nebo spořitelny této povinnosti zproštěni.
Povinnost zachovávat mlčenlivost trvá i po
skončení pracovně právního
vztahu nebo výkonu funkce.
Odůvodnění
Ze zákona o Státní spořitelně,
zrušeném tímto zákonem, je rovněž
převzato ustanovení o povinnosti mlčenlivosti
pracovníků bank a spořitelen. Současně
však zákon umožňuje, aby z důvodu
důležitého obecného zájmu (trestní
řízení a pod.) byli tito pracovníci
povinnosti mlčenlivosti zproštěni. Úpravou
povinnosti mlčenlivosti a bankovního tajemství
není dotčeno statistické výkaznictví.
Zásada č. 25
Banky a spořitelny jsou povinny ročně zveřejňovat
své účetní závěrky a
zprávy k nim, a to v rozsahu a způsobem,který
určí federální ministerstvo financí
v dohodě s republikovými ministerstvy financí,
cen a mezd obecně závazným právním
předpisem.
Odůvodnění
V zájmu posílení důvěry v hospodaření
bank a spořitelen a zvýšení všeobecné
informovanosti o výsledcích jejich činnosti
je v zákoně stanovena pro banky a spořitelny
povinnost pravidelně zveřejňovat účetní
závěrky a zprávy k ním. Jednotnost
a požadované odborné náležitosti
těchto informací budou zabezpečeny obecně
závazným právním předpisem,
k jehož vydání se zmocňují federální
ministerstvo financí v dohodě s republikovými
ministerstvy financí, cen a mezd.
Zásada č. 26
Jiná právnická osoba než banka a spořitelna
může vedle své hlavní činnosti
provádět některý z bankovních
obchodů a operací a peněžních
služeb uvedených v zásadě č.
3 jen na základě povolení. Toto povolení
uděluje k vykonávání činností
uvedených v zásadě č. 3 písm.
a), b), c) a d) Státní banka československá
a v ostatních případech Státní
banka československá v dohodě s federálním
ministerstvem financí. Na výkon této činnosti
se vztahují ustanovení tohoto zákona, platné
pro činnost bank a spořitelen.
Odůvodnění
Zákon umožňuje i jiným právnickým
osobám než bankám a spořitelnám
provádět vedle své hlavni činnosti
i některé bankovní obchody a operace a peněžní
služby. Racionalita zapojení právnických
osob do těchto činností bude posuzována
Státní bankou čs. a federálním
ministerstvem financí při vydáváni
povolení.
Zásada č. 27
Živnostenská banka, n. p., Investiční
banka, státní peněžní ústav,
Česká státní spořitelna a Slovenská
státní spořitelna, jež byly zřízeny
příslušnými právními předpisy
zrušovanými podle zásady č. 29, se od
účinnosti tohoto zákona považují
za založené podle tohoto zákona a vykonávají
nadále svoji činnost podle jeho ustanovení.
Rovněž jejich zánik se řídí
tímto zákonem.
Práva a povinnosti zakladatele má ve vztahu k Investiční
bance federální ministerstvo financí, k Živnostenské
bance, n. p. Státní banka československá,
k České státní spořitelně
ministerstvo financí, cen a mezd ČSR a k Slovenské
státní spořitelně ministerstvo financí,
cen a mezd SSR.
Odvodnění
Výše uvedeným ustanovením je zabezpečen
přechod dosavadní organizační struktury
bankovnictví na nové právní podmínky,
a to s tím záměrem, aby mohly dosavadní
banku a spořitelnu pokračovat i nadále ve
své činnosti bez nového povolovacího
řízení.
Zásada č. 28
Vláda Československé socialistické
republiky upraví nařízením finanční
hospodaření státních peněžních
ústavů.
Odůvodnění
Úprava hospodaření státních
peněžních ústavů bude obsažena
v nařízení vlád ČSSR, i jehož
vydání se výše uvedeným ustanovením
vláda SSR zmocňuje.
Zásada č. 29
Zrušují se
- zákon č. 181/1948 Sb., o organizaci peněžnictví, - zákon č. 84/1952 Sb., o organizaci peněžnictví,
- zákon č.?2/1967 Sb., o Státní spořitelně, ve znění zákona č. 163/1968 Sb.,
- zákon č. 183/1948 Sb., o Investiční bance, ve znění zákonů č. 61/1950 Sb. a č. 84/1972 Sb.,
- nařízení ministra financí č. 223/1948 Sb., o zahájení činnosti Investiční banky,
- vyhláška č. 36/1956, o úpravě některých poměrů Živnostenské banky,
- zákon č. 38/1948 Sb., o Národní bance československé, ve znění. zákona č. 84/1952 Sb.,
- zákon č. 182/1948 Sb., kterým se rozšiřuje působnost a mění první povaha Poštovní spořitelny, ve znění zákona č. 84/1952 Sb.
- zákon č. 43/1948 Sb., o zemědělském úvěru,
- vyhláška č. 516/1949 Ú.1., o zemědělských
úvěrech (slov. č. 527/1949 Ú.v.).
Odůvodnění
Zrušovacím ustanovením se ruší
právní předpisy, které jsou nahrazeny
tímto zákonem nebo jejichž ustanovení
jsou tímto zákonem převzata. Ke zrušení
peněžních ústavů v klidu, tj.
Národní banky čs., Tatrabanky, n. p. a Poštovní
spořitelny dojde zvláštním opatřením
federálního ministra financí ještě
před účinností tohoto zákona.
Zásada č. 30
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1990.
Odůvodnění
Účinnost zákona je stanovena v souladu s
požadavkem na urychlené vytvoření legislativních
předpoklad;5 pro realizaci přestavby hospodářského
mechanismu.
XVII. sjezd KSČ vytýčil strategii urychlení
sociálního a ekonomického rozvoje ČSSR
a zdůraznil nutnost přestavby hospodářského
mechanismu: Vláda ČSSR schválila svým
usnesením č. 29/1988 "Směrnici k zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu", v níž jsou stanoveny zásady
přestavby všech odvětví našeho
hospodářství. Nové podmínky
v naší ekonomice si vyžadují i novou zákonnou
úpravu čs. bankovnictví, jež byla v
hlavních směrech vymezena v usnesení vlády
ČSSR č. 196/1988, o opatřeních k oddělení
emisní a úvěrově obchodní činnosti
bankovní soustavy a o pravidlech úvěrová
emise.
I. Současná právní úprava
Dnešní soustava bankovnictví, funkce a činnosti
jednotlivých článků, odpovídá
direktivnímu způsobu plánování
a řízení národního hospodářství.
Ve Státní bance československé je
spojena funkce emisní s funkcí úvěrovou
a v důsledku toho banka provádí i běžné
úvěrování, platební a zúčtovací
styk a pokladní a směnárenské operace.
Vztah vůči hospodářským organizacím
je značně monopolizován, převážně
jej zajišťuje Státní banka československá
a vůči organizacím zahraničního
obchodu též Československá obchodní
banka, a. s. Organizace jsou přísně spojeny
s pobočkami banky podle svého sídla a nemohou
si volit své bankovní spojení.
Bankovnictví v současné době tvoří:
Státní banka československá, která
působí na základě zákona č.
144/1970 Sb. a je ústřední bankou ČSSR;
Československá obchodní banka, která
je akciovou společností podle zákona č.
243/1949 Sb. na základě státního povolení
a schválení stanov ministrem financí. Na
její činnost se vztahuje zákoník mezinárodního
obchodu č. 101/1963 Sb. Patří do působnosti
federálního ministerstva financí; Živnostenská
banka, která byla dekretem č. 102/1945 Sb. znárodněna
a přeměněna v národní podnik;
v období 1950 - 1956 byla kromě své londýnské
pobočky uvedena do klidu a její činnost byla
obnovena vyhláškou č. 36/1956 Sb. Patří
do působnosti federálního ministerstva financí;
Investiční banka, která byla zřízena
zákonem č. 183/1948 Sb. jako národní
podnik a zákonem č. 84/1952 Sb. byla přeměněna
na státní peněžní ústav.
V roce 1958 přešla většina úkolů,
pro něž byla zřízena, na Státní
banku československou a nyní je specializována
na správu zahraničních cenných papírů.
Je v působnosti federálního ministerstva
financí Česká a Slovenská státní
spořitelna byly zřízeny v roce 1968 zákonem
č. 72/1967 Sb., ve znění zákona č.
163/1968 Sb. jako státní hospodářské
organizace a patří do působnosti republikových
ministerstev financí, cen a mezd.
II. Odůvodnění navrhované právní
úpravy
Komplexní přestavba hospodářského
mechanismu nezbytné vyžaduje, aby v oblasti bankovnictví
jako základní otázka přestavby bankovního
systému byla řešeno oddělení
úvěrově obchodní činnosti od
činnosti emisní. Současně s tím
vystupuje do popředí i nutnost posílení
ekonomické samostatnosti obchodních bank a spořitelen
při důsledném uplatnění zásad
samofinancování.
Z institucionálního hlediska to znamená rozdělit
dosavadní Státní banku československou
na ústřední banku (s ponecháním
názvu Státní banka československá)
a na samostatné obchodní banky a do takto vytvořeného
bankovního systému promítnout změny
vyplývající z potřeb přestavby
hospodářského mechanismu. Na obchodní
banky budou přeneseny ty funkce a činnosti Státní
banky československé, které podle dosavadních
předpisů souvisejí s běžným
úvěrováním, ale všechny tyto
funkce a činnosti dostanou nový podnikatelský
obsah a zaměření. Samofinancování
a bankovní zisk budou hrát podněcující
úlohu při provádění bankovních
obchodů a operací a peněžních
služeb obchodními bankami a spořitelnami.
Oddělení úvěrově obchodní
a emisní činnosti bude právně realizováno
vydáním tří vzájemně
se doplňujících zákonů: zákopem
o Státní bance československé, který
upravuje právní poměry a postavení
Státní. banky československé jako
ústřední banky státu a jako emisní
banky, zákonem o bankách a spořitelnách
a devizovým zákonem.
Zákon o bankách a spořitelnách upravuje
podmínky vzniku a postavení bank a spořitelen
jako státních peněžních ústavů,
přičemž předpokládá, že
vedle státních peněžních ústavů
budou existovat banky ve formě akciových společností,
družstevních podniků a společných
podniků. Jejich právní poměry a postavení
se budou řídit právními předpisy,
podle kterých byly založeny, pokud zákon o
bankách a spořitelnách nestanoví pro
ně odchylnou úpravu. Zakladatelem bank mohou být
ústřední orgány státní
správy, Státní banka československá,
Ústřední rada družstev, svazy družstev
a ve formě akciové společnosti a společného
podniku i další právnické osoby. Spořitelna
může být založena pouze jako státní
peněžní ústav a jejím zakladatelem
je ministerstvo financí, cen a mezd republiky příslušné
podle sídla spořitelny. Povinností zakladatele
je zabezpečit v potřebné výši
základní jmění zakládané
banky a spořitelny. Povolovacím řízením
při zakládání bank a spořitelen
se zabezpečuje regulace zakládací činnosti
v bankovnictví tak, aby se předešlo neracionálnímu
dělení bankovní soustavy. Při vymezení
činnosti bank a spořitelen zákon vychází
z jejich univerzálnosti, tj. že banky budou mít
možnost přijímat vklady od fyzických
osob a poskytovat jim půjčky a naopak spořitelny
budou mít možnost postupně orientovat svoji
činnost i na přijímání vkladů
od právnických osob a na poskytování
úvěrů právnickým osobám.
Právnické a fyzické osoby nebudou nadále
omezovány při navazování obchodního
spojení ve volbě banky a spořitelny.
Banky a spořitelny se ve své podnikatelské
činnosti řídí zejména zásadami
bankovně měnové politiky a stěžejní
zásada jejich hospodaření je vyjádřena
v povinnosti dodržovat svou likviditu. Zákon zachovává
státní záruku za vklady fyzických
osob u státních peněžních ústavů
(v souladu s § 327 občanského zákoníku).
Rovněž i nadále je v zákoně ve
vztahu k fyzickým osobám zakotven princip anonymity
vkladů. Na státní záruku za vklady
fyzických osob u státních peněžních
ústavů váže i způsob stanovení
úrokových sazeb z vkladů fyzických
osob a z půjček jim poskytovaných. Stanovení
těchto úrokových sazeb je ve společné
pravomoci Státní banky československé
a federálního ministerstva financí v dohodě
s ministerstvy financí, cen a mezd republik.
Výkon státního dozoru u bank se svěřuje
federálnímu ministerstvu financí. Ve vztahu
k spořitelnám zabezpečují výkon
státního dozoru ministerstva financí, cen
a mezd republik ve spolupráci s federálním
ministerstvem financí. Oprávnění orgánu
státního dozoru se týkají celkového
hospodaření bank a spořitelen zejména
z hlediska zabezpečení jejich závazků
a dodržování ustanovení zakládací
listiny.
Zákon obsahuje ustanovení, podle něhož
se ode dne jeho účinnosti Živnostenská
banka, n. p., Investiční banka, státní
peněžní ústav, Česká a
Slovenská státní spořitelna považují
za založené a vykonávají činnost
podle tohoto zákona.
III. Struktura obchodních bank a spořitelen po
účinnosti tohoto zákona
Zákon o bankách a spořitelnách dává
možnost vytvářet postupně členitější
soustavu obchodních bank. V prvé etapě, po
termínu účinnosti tohoto zákona se
předpokládá následující
struktura bank a spořitelen.
1. Dvě nové obchodní banky jako státní
peněžní ústavy s celostátní
působností: obchodní banka v Praze a
obchodní banka v Bratislavě. Obchodní banka
v Praze převezme okresní pobočky dosavadní
Státní banky československé na území
ČSR a obchodní banka v Bratislavě na území
SSR; další pobočky si tyto banky mohou postupně
zřizovat, popř. stávající pobočky
rušit s přihlédnutím ke koncentraci
úvěrovaných organizací a podmínkám,
v nichž budou působit.
2. Dále se předpokládá rozšířit
a změnit funkci a činnost Investiční
banky jako státního peněžního
ústavu. Činnost Investiční banky
bude zaměřena zejména na získávání
dlouhodobých úvěrových zdrojů,
poskytování investičních úvěrů
s dlouhou dobou návratnosti, financování,
úvěrování a kontrolu komplexní
bytové výstavby a na uvolňování
dotací na společensky významné úkoly.
Investiční banka bude mít celostátní
působnost. Bude úvěrovou bankou úzce
spolupracující s federálním ministerstvem
financí a ministerstvy financí, cen s mezd republik
při efektivním využívání
prostředků příslušných
státních rozpočtů. Konkrétní
formy této spolupráce, jakož i organizační
strukturu Investiční banky, upraví její
zakládací listina a statut.
3. Zachovány budou Československá obchodní
banka, a. s., živnostenská banka ve formě státního
peněžního ústavu a Česká
a Slovenská státní spořitelna rovněž
ve formě státních peněžních
ústavů s dnešní specializací
na poskytování vybraných bankovních
operací a peněžních služeb a zároveň
se budou vytvářet podmínky pro postupné
rozšiřování okruhu jejich činností.
IV. Finanční dosah
Předložené zásady zákona nemají
finanční dopad na státní rozpočet.
Vybavení základním jměním a
úvěrovými zdroji bude u nově vzniklých
obchodních bank provedeno z fondů a úvěrových
zdrojů dosavadní Státní banky československé:
Rovněž tak kádrové obsazení těchto
bank bude řešeno delimitací pracovníků
z dosavadní Státní banky československé.